Beli al-Quran sama lah juga saat kita nak membeli pakaian. Ia harus serasi dan sesuai dengan penggunaan kita.
Al-Quran merupakan kitab suci umat Islam, sebelum membeli periksa teliti agar kita membeli naskhah yang betul dan praktikal untuk penggunaan sehari-harian. Apa yang penting, kita bertanggungjawab penuh menjaga kesuciannya.
Dan Allah juga ada berfirman tentang kesuciannya;
“Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-zikr (al-Quran) dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.”
(Surah al-Hijr: 9)
Hari ini begitu banyak penerbit al-Quran mengeluarkan pelbagai mushaf al-Quran, sehingga kita sukar membuat pilihan yang mana satu menepati penggunaan.
Tapi jangan bimbang, kita baca perkongsian Karya Bestari tentang panduan membeli kitab suci ini agar sesuai dengan penggunaan kita.
Pastikan Ada Pengesahan Lulus & Disemak Oleh Kementerian Dalam Negeri
Langkah pertama pastikan al-Quran tersebut mempunyai kelulusan daripada Kementerian Dalam Negeri. Kebiasaannya, cop pengesahan dan nombor kelulusan terdapat di bahagian awal ataupun akhir cetakan al-Quran.
Mengapa ia sangat penting? Jawapannya untuk memastikan naskhah aslinya telah pun melalui suatu proses semakan oleh ahli lajnah tashih al-Quran, seterusnya dibawa ke peringkat Lembaga Pengawalan Teks al-Quran Kementerian Dalam Negeri KDN untuk diluluskan.
Ini sangat penting kerana ia dapat mengenepikan keraguan kita tentang keaslian ayat-ayat al-Quran yang mungkin tersalah atau dipesongkan oleh pihak-pihak tertentu.
Ads
Jenis Kertas
Jenis kertas memainkan peranan besar memastikan keselesaan mata saat membaca. Kalau perasan terdapat beberapa jenis kertas yang biasa digunakan dalam cetakan al-Quran, antaranya ialah kertas putih, kertas kilat (putih) dan kertas premium (kuning)
Sebenarnya daripada ketiga-tiga jenis kertas ini, kertas premium (kuning) merupakan jenis kertas yang disarankan untuk dipilih kerana ia menyerap cahaya dan tidak memantulkan cahaya silau, sehingga tidak terlalu gelap dan sesuai untuk tempoh membaca yang lama untuk mata.
Cuba elak membeli al-Quran yang dicetak menggunakan kertas terlalu berkilat kerana boleh jadi silau ketika membacanya.
Huruf dan Susun Atur Mushaf al-Quran
Kemampuan kita membaca berbeza-beza. Oleh itu penerbit tidak akan menggunakan jenis huruf yang sukar dibaca akan memberi kesan pada kelancaran dan ketepatan sesuatu bacaan al-Quran.
Untuk lebih praktikal, bagi penggunaan seharian kita, pilihlah al-Quran dengan Resam Uthmani, samada dengan tajwid berwarna atau pun tidak, terjemahan per kata atau terjemahan yang sesuai.
Di samping itu, kini terdapat juga mushaf dengan panduan Waqaf dan Ibtida kaedah berwarna yang memudahkan kita berhenti dan memulakan bacaan pada makna dan maksud ayat yang sesuai.
Naskah al-Quran biasanya menggunakan kertas keras sebagai kulit hadapan berikutan ia mempunyai halaman yang tebal. Justeru itu, teknik penjilidan sangat penting bagi menjamin keutuhannya.
Terdapat dua kaedah penjilidan iaitu bahagian sisi bawah atau atas dijahit atau digam untuk menggabungkan helaian-helainnya. Jika anda memilih penjilidan dengan versi jahitan maka kebiasaannya kualitinya adalah lebih baik berbanding gam.
Namun tidak dinafikan gam yang digunakan juga biasanya sudah baik dalam memastikan ia tidak tertanggal atau terkoyak daripada jilidnya.
Pada sesetengah jenis al-Quran Perjuzuk yang didatangkan dengan kotak atau ‘box’ pula, kita boleh memastikan jumlah atau juz yang kita perolehi cukup dan saiznya sesuai dengan penggunaan kita.
Terakhir sekali, inilah yang paling penting kerana dalam memilih al-Quran apa pun, kerana ia perlulah sesuai dalam konteks penggunaan kita secara peribadi mahupun keluarga. Setidaknya ada beberapa perkara yang boleh dipertimbangkan ketika ingin memilikinya.
Al-Quran Mushaf lengkap Tajwid Berwarna dan Waqaf Ibtida’ (berhenti dan memulakan bacaan), pilihan terbaik untuk yang ingin memahirkan bacaan al-Quran.
2. Al-Quran Multazam atau al-Haramain A5 dengan terjemahan. Sesuai digunakan untuk anak-anak di sekolah mahupun di rumah.
3. Al-Quran dengan tema Muslimah lengkap dengan Tajwid Berwarna dan Terjemahan sesuai untuk ibu dan wanita kerana bentuknya yang menarik, moden ditambah dengan huraian tema muslimahnya.
4. Bagi yang ingin menghafal al-Quran, naskhah al-Quran al-Hafiz dengan kaedah Hafal 1 Halaman 3 Jam sangat sesuaikan digunakan.
5. Al-Quran Amazing, lengkap dengan pelbagai rujukan tafsir, hadis dan sebagainya. Iaitu al-Quran Amazing, lengkap 33 Panduan Hidup Manusia. Membimbing kita bagaimana untuk berinteraksi dengan al-Quran.
Walau apa pun jenis al-Quran yang kita beli, isi kandunagnnya tetap sama. Yang membezakan kita dengan orang lain ialah sejauh mana kita membaca, memahami, mendalami dan mengamalkan setiap kalam Allah dalam kehidupan harian kita. Itu lebih mustahak lagi.
Solat adalah ibadat yang menduduki tempat tertinggi. Seandainya seseorang Muslim itu taat mendirikan solat fardu sebanyak lima kali dalam sehari bermakna dia seolah-olah menegakkan agamanya.
Apabila meninggalkan solat, ia umpama seseorang itu tidak mahu berusaha membina agamanya dengan sempurna. Terdapat tidak kurang 100 ayat dalam al-Quran membicarakan mengenai solat.
Allah SWT berfirman dalam Surah al-Mukminun, ayat 1-2 yang bermaksud: “Benar-benar sangat beruntung orang-orang beriman. Yakni mereka yang khusyuk dalam mengerjakan sembahyang.”
Dalam satu lagi ayat, Allah SWT menegaskan yang bermaksud: “Benar-benar sangat beruntung orang-orang yang membersihkan diri dengan beriman dan sentiasa berzikir menyebut nama Tuhannya serta mengerjakan sembahyang.” (Surah Al-A’la, ayat 14-15)
TIDAK GANGGU PUN RUTIN HARIAN
Solat mengandungi falsafah atau hikmah tersendiri yang perlu kita hayati. Sangat daif pemikiran jika ada yang menganggap solat mengganggu rutin tugasan seharian.
Ini kerana solat perlu ditafsirkan sebagai jalan petunjuk Allah SWT untuk membimbing manusia supaya sentiasa menghargai dan menepati masa. Itu adalah falsafah ulung dalam solat.
Cukup masa, setiap Muslim wajib menunaikan perintah Allah itu tanpa melengahkannya. Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisa’, ayat 103 yang bermaksud: “Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan ke atas orang yang beriman dan ditentukan waktunya.”
Lihat kronologi perjalanan mendirikan solat yang bermula dengan solat Subuh, diikuti solat Zuhur, Asar, Maghrib dan Isyak. Apabila mendirikan solat di luar waktunya maka solat tidak sah. Solat ada had sempadan masa yang ditetapkan. Dalam hal ini, jelas solat membimbing kita bagaimana menguruskan perjalanan waktu dengan sebaiknya.
Rasulullah SAW mengingatkan kita, “Solat pada awal waktu akan memperoleh keredaan Allah dan di akhirnya mendapat keampunan-Nya.” (Hadis riwayat Imam At-Tirmizi)
Malah, Rasulullah SAW pernah ditanya sahabatnya berkenaan masa mendirikan solat. Lantas Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Solat pada awal waktunya.” (Hadis riwayat Imam At-Tirmizi dan Abu Daud)
PENGURUSAN MASA YANG BIJAK
Menerusi ibadat solat, ia mengajar kita supaya bijak menguruskan masa. Sebarang kecuaian akan memberikan kesan buruk kepada catatan amal kita.
Selain itu, mendirikan solat juga memberi makna kita berusaha untuk menjadi mukmin yang berpegang kepada amanah dan menepati janji kepada Allah SWT.
Fahami dan hayati sepenuhnya janji ikrar kita setiap kali mendirikan solat menerusi bacaan ayat dalam doa iftitah yang bermaksud, “Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.”
“Sungguh Aku ini Allah, tidak ada Tuhan selain Aku, maka sembahlah Aku dan laksanakanlah solat untuk mengingat Aku.” (QS. Thaha : 14) .
Sebelum engkau memulai solatmu, pernahkah kau merenungkan hal ini? Ketika azan terdengar, pernahkah engkau berfikir bahawa penguasa langit dan bumi sedang memanggilmu untuk menemuiNya dalam solat?
Ketika berwuduk, pernahkah kau berfikir bahawa engkau sedang bersiap untuk menemui Raja dari semua raja? Ketika mengangkat tangan dan bertakbiratul ihram, pernahkah engkau berfikir bahawa kau akan bermunajat kepada Tuhanmu yang Maha Mendengar?
BERDIALOG DENGAN PENCIPTA
Ketika membaca Al-Fatihah, pernahkah kau berfikir bahawa engkau sedang berdialog secara khusus dengan Penciptamu yang penuh kasih?
“Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan.” (QS. Al-Fatihah : 5) .
Ketika memulai gerakan-gerakan solat, pernahkah kau berfikir bahawa para malaikat dengan jumlah yang tak diketahui kecuali oleh Allah sedang melakukan rukuk dan sujud sejak ribuan tahun yang lalu hingga langit dipenuhi oleh mereka?
Ketika bersujud, pernahkah kau berfikir bahawa posisi terbaik dan terindah adalah ketika seorang hamba begitu dekat dengan Tuhannya? Dan ketika mengucapkan salam di akhir sholat, tidakkah itu adalah pertanda bahwa hatimu terbakar rindu untuk memenuhi panggilan Tuhanmu di waktu soolat berikutnya?
FOKUSLAH PADA SOLAT
Mari kita siapkan hati dan fokuskan fikiran dalam setiap solat kita. Dan perbanyakkanlah doa yang dilantunkan oleh Nabi Ibrahim as yang diabadikan dalam Firman-Nya,
“Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan sholat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku.” (QS. Ibrahim : 40) .
Sehingga solat kita menjadi solat yang berkualiti dan tidak sekadar gerakan-gerakan yang tak bererti.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Subhanallah Alhamdulillah, kedatangan Ramadan membawa rahmat dan keampunan yang tidak terhingga oleh Allah SWT kepada hamba-hambaNya.
Betapa cepatnya masa berlalu, sedar atau tidak, kita telah memasuki fasa terakhir di bulan Ramadan.
Antara ganjaran yang Allah SWT janjikan ialah keampunan, dibukakan pintu-pintu Syurga, dibebaskan daripada Neraka, dimakbulkan doa dan terdapat satu malam yang lebih baik daripada seribu bulan iaitu Lailatul Qadar.
Terjemahannya: “Sesungguhnya berjayalah bagi orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih supaya bertambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan). Dan sesungguhnya rugilah bagi orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih tetapi susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).” (Surah al-Syams: 9 dan 10)
Walau bagaimanapun, sungguh masih ramai yang tidak merasakan apa-apa dengan keberadaannya di bulan Ramadan ini.
Amatlah rugi bagi mereka yang berpeluang bertemu dengan Ramadan, tetapi tidak memperoleh keampunan daripada Allah SWT.
Maksudnya: “Ketika Nabi SAW menaiki mimbar, Baginda SAW bersabda: “Amin, Amin, Amin (sebanyak 3 kali).” Baginda SAW ditanya: “Wahai Rasulullah, apabila engkau menaiki mimbar, engkau telah berkata amin, amin, amin.” Maka Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya Jibril a.s. telah datang kepadaku, lalu dia (Jibril) berkata: Barangsiapa yang bertemu dengan bulan Ramadan tetapi tidak diampunkan baginya maka dia akan dimasukkan ke dalam neraka serta dijauhkan (daripada rahmat) oleh Allah SWT. Jibril berkata: Katakanlah (wahai Muhammad): Amin. Maka aku katakan: Amin.” (HR Ibnu Hibban. Status Hadis: Sahih)
Antara golongan yang dikategorikan sebagai orang yang rugi dalam bulan Ramadan:
MENINGGALKAN SAHUR
Daripada Abi Said al-Khudri, Rasulullah SAW bersabda: السَّحُورُ أَكْلُهُ بَرَكَةٌ فَلَا تَدَعُوهُ وَلَوْ أَنْ يَجْرَعَ أَحَدُكُمْ جُرْعَةً مِنْ مَاءٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى الْمُتَسَحِّرِينَ Maksudnya: “Makan sahur itu berkat, maka janganlah kalian tinggalkan meskipun salah seorang daripada kalian hanya minum seteguk air, kerana sesungguhnya Allah 'azza wajalla dan para malaikat-Nya berselawat kepada orang-orang yang makan sahur.” (HR Ahmad. Status Hadis: Sahih)
Seterusnya, daripada Amru bin al-‘As, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah solat tahajud sebagai solat tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkitkan dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji.” (Surah al-Isra’: 79)
Manakala hadis daripada Abu Hurairah r.a., sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang melakukan qiam (mendirikan) Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran serta keampunan, akan diampunkan buatnya dosa-dosa yang terdahulu.” (HR al-Bukhari. Status Hadis: Sahih)
Maksudnya: “Nabi SAW merupakan orang yang paling pemurah dengan kebaikan dan sifat pemurahnya semakin memuncak dalam bulan Ramadan, ketika Jibril menemui Baginda.” (HR al-Bukhari. Status Hadis: Sahih)
Selain itu, hadis daripada Zaid bin Khalid, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: مَن فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثلُ أَجْرِهِ، غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِن أَجْرِ الصَّائِمِ شَيئًا
Maksudnya: “Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa maka baginya pahala seumpamanya tanpa sedikitpun kurang pahala orang berpuasa.” (HR al-Tirmizi. Status Hadis: Hasan Sahih)
4. MELAKUKAN PEMBAZIRAN KETIKA BERBUKA PUASA
Firman Allah SWT: إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوْٓا إِخْوَانَ الشَّيٰطِينِ ۗوَكَانَ الشَّيْطٰنُ لِرَبِّهٖ كَفُورًا Terjemahannya: “Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu sangat ingkar kepada Tuhannya.” (Surah al-Isra’: 27)
5. MENUNGGU WAKTU BERBUKA PUASA TANPA BERDOA
Daripada Abdullah bin ‘Amr r.a. berkata bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa itu ketika dia berbuka, doa yang tidak akan ditolak.” (HR Ibnu Majah. Status Hadis: Hasan) Terdapat juga hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Tiga golongan doa mereka tidak akan ditolak iaitu pemimpin yang adil, orang yang berpuasa sehingga dia berbuka dan doa orang yang dizalimi.” (HR Ibnu Majah. Status Hadis: Hasan)
6. TIDAK MENYEGERAKAN BERBUKA PUASA SETELAH MASUK WAKTUNYA
Ini berdasarkan sebuah hadis daripada Sahl bin Sa’ad r.a., bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan keji (dusta) serta mengamalkannya, maka Allah tidak berhajat orang itu meninggalkan makan dan minumnya.” (HR al-Bukhari. Status Hadis: Sahih)
Dalam sebuah hadis yang lain ada menyebut, Abu Hurairah r.a. menyatakan bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Allah berfirman: Setiap amalan anak Adam adalah untuk diri mereka kecuali puasa. Sesungguhnya ia untuk Ku dan Aku yang akan membalasnya. Puasa itu perisai. Seandainya seseorang berpuasa pada suatu hari, janganlah dia berkata perkataan yang kotor dan meninggikan suara. Seandainya seseorang mencelanya atau mengajaknya bergaduh, katakanlah: “Sesungguhnya aku sedang berpuasa.” (HR Ibnu Hibban. Status Hadis: Hasan)
Maksudnya: “Puasa dan al-Quran kelak pada hari kiamat akan memberi syafaat kepada seorang hamba. Puasa berkata, “Duhai Rabb, aku telah menahannya daripada makan dan nafsu syahwat di siang hari, maka izinkanlah aku memberi syafaat kepadanya.” Dan al-Quran juga berkata, “Aku telah menahannya daripada tidur di malam hari, maka izinkanlah aku memberi syafaat kepadanya.” Baginda melanjutkan sabdanya: “Maka mereka berdua (puasa dan al-Quran) pun akhirnya memberi syafaat kepadanya.” (HR Ahmad. Status Hadis: Hasan)
Begitu juga dengan hadis yang lain, Nabi Muhammad SAW bersabda:
Maksudnya: “Tidaklah sekelompok orang berkumpul di suatu masjid (rumah Allah) untuk membaca (bertadarus) al-Quran, melainkan mereka akan diliputi ketenangan, rahmat dan dikelilingi para malaikat, serta Allah akan menyebut-nyebut mereka pada malaikat-malaikat yang berada di sisi-Nya.” (HR Muslim. Status Hadis: Sahih)
Maksudnya: “Sesiapa yang berdiri (bersolat tarawih) bersama imam sehingga dia (imam) beredar (selesai), dituliskan baginya ganjaran orang yang qiam semalaman (seumpama bersolat sepanjang malam).” (HR al-Tirmizi. Status Hadis: Hasan Sahih)
10. MENINGGALKAN SOLAT SUNAT WITIR
Nabi SAW pernah mewasiatkan kepada Abu Hurairah r.a. untuk melazimi solat sunat witir sebelum beliau melelapkan mata. Hal ini dinyatakan sendiri oleh Abu Hurairah r.a.:
Maksudnya: “Kekasihku (iaitu Muhammad SAW) mengingatkanku supaya melakukan tiga perkara iaitu berpuasa tiga hari pada setiap bulan, dua rakaat dhuha dan melakukan solat witir sebelum tidur.” (HR al-Bukhari. Status Hadis: Sahih)
Begitu juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Jabir r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang takut tidak terbangun pada saat akhir malam, dia hendaklah bersolat witir lebih awal, dan sesiapa yang bersungguh-sungguh untuk bangun pada akhir malam dia hendaklah bersolat witir pada akhir malam. Sesungguhnya solat pada akhir malam disaksikan (dihadiri oleh para malaikat) dan itu adalah yang afdhal.” (HR Muslim. Status Hadis: Sahih)
Ramai malu untuk melontarkan perasaan ini apabila bertemu lelaki disukainya. Alasannya malu selain perigi mencari timba. Namun di saat kita terikut dengan adat orang lama, ketahuilah ketika Rasulullah masih hidup, ada wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada Rasulullah. Jadi tiada apa yang salahnya mengenai hal ini bukan!
Dari Tsabit al-Bunani bahawa Anas bin Malik pernah bercerita, Ada seorang wanita mengadap Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dia mengatakan, “Ya Rasulullah, apakah kamu ingin menikahiku?”
Mendengar hal itu, puteri Anas bin Malik langsung bersuara, “Betapa gadis ini tidak tahu malu. Sungguh memalukan, sungguh memalukan.”
Anas membalas percakapan puterinya dengan memaklumkan, “Dia (wanita tersebut) lebih baik daripada kamu, dia ingin dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.” (HR. Bukhari 5120).
Dalam hal ini, ternyata tidak salah untuk gadis melamar lelaki disukainya. Namun harus di perhalusi segalanya.
Pertamanya, tawarkan diri pada hal yang berkaitan sahaja
Seperti yang diceritakan Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu pada hadis di atas. Demikian pula disebutkan dalam riwayat lain dari Sahl bin Sa’d radhiyallahu ‘anhu, ada seorang wanita mengadap Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya,“Ya Rasulullah, saya datang untuk menawarkan diri saya agar tuan nikahi saya.”
Setelah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memperhatikannya, Baginda tidak ada keinginan untuk menikahinya. Hingga wanita ini duduk menunggu. Kemudian datang seorang sahabat,‘Ya Rasulullah, jika tuan tidak berkehendak untuk menikahinya, maka nikahkan aku dengannya.’ (HR. Bukhari 5030)
Dan dari lanjutan hadis itu, sahabat tadi diminta untuk mencari mahar di mana ia haya sebentuk cincin besi.
Hadis di atas menunjukkan bahwa boleh saja seorang wanita menawarkan diri untuk dinikahi lelaki yang dirinya harapkan untuk menjadi pendamping hari-hari depannya.
Dalam kitab Fathul Bari, wanita yang minta dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak haya satu. Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqolani menyebutkan beberapa riwayat yang menceritakan para wanita lainnya, yang menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, diantaranya Khaulah binti Hakim, Ummu Syuraik, Fatimah bin Syuraih, Laila binti Hatim, Zaenab binti Khuzaemah, dan Maemunah binti Al-Harits. (Fathul Majid, 8/525).
Kedua, melalui perantara orang lain yang amanah
Kalau malu untuk bercakap secara terus terang dengan lelaki disukai, carilah ahli keluarga seperti ayah, ibu atau teman-teman yang amanah. Ia seperti dilakukan oleh Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu, ketika puterinya Hafshah selesai masa iddah selepas kematian suaminya di mana Umar menawarkan Hafshah ke Saidina Uthman dan kemudian ke Saidina Abu Bakar radhiyallahu ‘anhum.
Umar mengatakan, “Kemudian aku menemui Abu Bakar al-Shiddiq dan berkata, ‘Jika engkau mahu, aku akan nikahkan Hafshah binti ‘Umar denganmu.’ Akan tetapi Abu Bakar diam dan tidak berkomentar apa pun. Saat itu aku lebih kecewa terhadap Abu Bakar daripada kepada ‘Uthman….” (HR. Bukhari 5122 & Nasai 3272)
Hal yang sama, pernah berlaku kepada Khadijah radhiyallahu ‘anha di mana dirinya melamar Muhammad sebelum menjadi nabi melalui perantara temannya, Nafisah binti Maniyah. Kemudian disetujui semua pakcik-pakciknya. Ketika di majlis akad yang dihadiri Bani Hasyim dan pembesar Bani Mudhar, dan ia berlaku selepas dua bulan Baginda Nabi Muhammad pulang dari berdagang di Syam barangan milik Siti Khadijah (ar-Rahiq al-Makhtum, hlm. 51)
Dalam salah satu fatwanya, Lajnah Daimah ditanya mengenai hukum wanita yang menawarkan diri agar dinikahi lelaki yang soleh. Jawab Lajnah, jika dia seorang laki-laki yang soleh sebagaimana disebutkan maka disyari’atkan bagi wanita itu untuk menawarkan diri kepadanya atau yang semisalnya untuk dinikahi. Ini dibolehkan, sebagaimana yang telah dilakukan Khadijah radhiyallahu’anha.
Juga dilakukan oleh seorang wanita yang menawarkan dirinya (kepada Nabi shallallahu’alaihi wa sallam untuk dinikahi baginda), sebagaimana yang tersebut di surat Al-Ahzab.
Juga pernah dilakukan Umar bin Khattab radhiyallahu’anhu yang menawarkan puterinya Hafshah kepada Abu Bakar kemudian kepada Uthman bin ‘Affan radhiyallahu’anhum. (Fatawa al-Lajnah ad-Daimah, 18/48 no. 6400). Allahu a’lam. Sumber : Konsultasisyariah.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Meski mendambakan ibu bapa yang menyayangi tapi realiti kehidupan tak semuanya begitu. Ada anak yang ditakdirnya berdepan dengan sikap ibu yang membenci anak sendiri.Ia...