Hati dan fikiran yang dilanda resah gelisah adalah normal. Kita semua melaluinya. Resah kerana duit tak ada, jodoh lambat kita gelisah, suami lewat pulang ke rumah fikiran jadi bercelaru dan banyak lagi perkara yang boleh meresahkan hati dan fikiran.
Tak salah ada perasaan ini, tetapi ia harus dikawal dan di atasi segera. Takut-takut akan melarat dan kita jadi putus asa saterusnya menggugat keimanan.
Islam mempunyai cara yang cukup indah dan mudah untuk kita atasi perasaan bercelaru ini. Ingatlah bahawa, hati dan fikiran kita dipegang oleh Allah.
Justeru itu, kita berbalik lah kepada-NYA untuk meminta pertolongan sebagaimana berikut:
1.Banyakkan Bersabar
Saat hati resah, kita ambil pendekatan bersabar dan bersabar. Benar, kesabaran itu ada hadnya, namun percaya;ah akan hakikat, sabar itu indah. Kita sedang diuji Allah. Dengan bersabar, hati dan fikiran kita boleh kembali tenang dan mencari jalan penyelesaian.
Allah berfirman, وَالصَّابِرِينَفِيالْبَأْسَاءِوَالضَّرَّاءِوَحِينَالْبَأْسِۗأُولَٰئِكَالَّذِينَصَدَقُواۖوَأُولَٰئِكَهُمُالْمُتَّقُونَ “Dan, orang-orang yang sabar dalam kesempitan, penderitaan dan dalam peperangan, mereka itulah orang-orang yang benar (imannya), dan mereka itulah orang-orang yang bertaqwa”. [Al-Baqarah : 177]
2. Dirikanlah solat
Saat dilanda gelisah, segeralah dirikan solat-solat sunat juga. Minta lah bantuanNya dalam doa kita. Itu sahaja cara terbaik yang kita boleh lakukan.
Ads
اسْتَعِينُواْبِالصَّبْرِوَالصَّلاَةِ “Minta tolonglah kalian dengan sabar dan shalat” (QS.Al-Baqarah: 153)
3. Mohon pertolongan dengan doa
Doa adalah senjata orang mukmin. Gunakan senjata itu sehabis baik. Allah SWT pasti mendengar permohonan hambaNya menerusi doa.
Rasulullah shallallahu’alaihi wasallam bersabda, أَقْرَبُمَايَكُونُالْعَبْدُمِنْرَبِّهِوَهُوَسَاجِدٌفَأَكْثِرُواالدُّعَاءَ “Keadaan paling dekat seorang hamba dari Rabbnya adalah ketika dia sujud. Maka perbanyaklah doa (saat sujud)” (HR. Muslim).
4. Sangka baik (husnuzon) pada Allah
Hati kena bersih dan bersangka baik dengan setiap ujian kiriman Allah. Husnuzon mampu mengalihkan kegelisahan kepada fikiran positif. Pada saat ini, kita akan ingat kembali bahawa setiap keputusan yang diberikan Allah adalah yang terbaik untuk kita.
Mungkin kita menginginkan sesuatu, tetapi hakikatnya, ia bakal memberikan keburukan kepada kita, maka Allah menjauhkan kita dari keinginan tersebut.
Ads
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam Musnadnya dari Watsilah bin Asqa’ r.a bahawa Nabi SAW bersabda, قَالَاللَّهُعَزَّوَجَلَّ : أَنَاعِنْدَظَنِّعَبْدِيبِي؛فَلْيَظُنَّبِيمَاشَاءَ Allah Azza wa Jalla berfirman, “Aku tergantung persangkaan hambaKu kepadaKu. Silahkan dia bersangka kepadaku dengan apa yang dia inginkan.”
5. Berwuduk
Bersegeralah ambil wuduk apabila hati dan fikiran berkecamuk dan marah. Wuduk akan membantu menenangkan hati dan pikiran yang gelisah.
Dari Athiyyah as-Sa’di r.aberkata, Rasulullah bersabda: عَنْجَدِّيعَطِيَّةَقَالَقَالَرَسُولُاللَّهِصَلَّىاللَّهُعَلَيْهِوَسَلَّمَإِنَّالْغَضَبَمِنْالشَّيْطَانِوَإِنَّالشَّيْطَانَخُلِقَمِنْالنَّارِوَإِنَّمَاتُطْفَأُالنَّارُبِالْمَاءِفَإِذَاغَضِبَأَحَدُكُمْفَلْيَتَوَضَّأْ Sesungguhnya amarah itu dari syaitan dan syaitan diciptakan dari api. Api akan padam dengan air. Apabila salah seorang dari kalian marah, hendaknya berwuduk. (Syaikh Bin Baz menilai hadis ini sanadnya jayyid)
6. Zikir
Kerap berzikir bermakna kita akan kerap ingat kepada Allah. Amalan ini sangat membantu hati dan fikiran menjadi lebih tenang.
Ads
Allah berfirman, فَاذْكُرُونِيأَذْكُرْكُمْ “Maka ingatlah pada-Ku, maka Aku akan mengingat kalian.” (QS. Al Baqarah: 152)
7. Membaca Al Quran
Jadikan al-Quran sebagai sahabat sejati dunia akhirat kita. Ingatlah bahawa, selain mendirikan solat dan berzikir, dengan membaca Al Quran, kalam Allah akan mampu menyejukkan hati kita yang sedang gelisah.
Allah berfirman, “Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu wahyu (al-Quran) dengan perintah kami. sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah al-Kitab (al-Quran) dan tidak pula mengetahui apakah iman itu, tetapi Kami menjadikan al-Quran itu cahaya, yang Kami tunjuki dengannya siapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan sesungguhnya kamu benar- benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.” (QS. Asy-Syura 26: 52)
8. Selalu bersyukur
Jangan berhenti memanjatkan rasa syukur kepada Allah kerana apa pun yang telah, sedang dan bakal terjadi semuanya adalah mengikut aturanNya.
Tidak ada manusia yang tidak alami masalah.
Kita sepatutnya selalu bersyukur kerana nikmat yang diberikan Allah jauh lebih banyak dibandingkan dengan kegelisahan yang kita rasakan.
Dari Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda, عَنْأَبِيْهُرَيْرَةَرَضِيَاللهُعَنْهُقَالَ: قَالَرَسُوْلُاللهِصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَ : اُنْظُرُوْاإِلَىمَنْأَسْفَلَمِنْكُمْ،وَلاَتَنْظُرُوْاإِلَىمَنْفَوْقَكُمْ،فَهُوَأَجْدَرُأَنْلاَتَزْدَرُوْانِعْمَةَاللهِعَلَيْكُمْ. “Lihatlah kepada orang-orang yang lebih rendah daripada kalian, dan janganlah kalian melihat kepada orang-orang yang berada di atas kalian, kerana yang demikian itu lebih patut bagi kalian, supaya kalian tidak meremehkan nikmat Allah yang telah dianugerahkan kepada kalian.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ketika ini banyak sekali badan bukan kerajaan atau NGO mengutip derma atau dana atas nama untuk membantu pembangunan sekolah pondok, madrasah, masjid, orang sakit, bantuan bencana dan sebagainya.
Tapi pada masa yang sama daripada kutipan derma yang diperoleh, NGO ini mengambil beberapa peratus sebagai komisen atau untuk tujuan pengurusan dan ada juga dilihat hidup mewah. Dalam hal ini apakah hukumnya?
Menurut pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus, haram hukumnya mengutip derma untuk sekolah pondok kemudian mengambil komisen dan hidup mewah.
Perkara ini dijelaskan oleh beliau apabila ditanya tentang hal tersebut dalam satu siri ceramahnya.
“Hukumnya haram! Memang ramai yang nak membantu sekolah pondok tapi sebenarnya dengan niat lain untuk dapatkan wang.
“Dr Wahbah al-Zuhaili dalam buku Al fiq Al Islami mengatakan upah pengurusan itu sebenarnya kecil antara 2-3 peratus saja, atau 4 peratus dibenarkan syarak.
“Ini tidak, dapat kutipan RM100k untuk sekolah pondok tapi NGO ambil RM30k atau 30 peratus untuk pengurusan. Itu bukan pengurusan.
“Dalam perbuatan kita biarlah ada keikhlasan. Guna duit kita sekali selain duit sumbangan orang ramai untuk beri bantuan supaya kita tidak rasa ‘sedap’ hingga kita lupa tujuan asal perbuatan kita.
“Ada yang buat NGO dan sebagainya kerana ‘sedap’ dapat sumbangan besar. Contoh dapat RM4 juta sebulan tapi ambil RM1 juta untuk pengurusan bagi urusan gaji dan sebagainya. Lama lama jadi kaya dengan cara itu,” jelas beliau.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa tidak kenal dengan Ustaz Ebit Lew, seorang pendakwah yang ‘datang’ dengan ‘pakej dakwah’ yang lembut dan berhemah ketika menyampaikan sesi dakwahnya. Menjadikan sosial media seperti Instagram dan Facebook miliknya sebagai medium untuk menyampaikan dakwah, Ustaz Ebit Lew turun padang untuk menjalankan ‘street dakwah.’
Antara yang dikongsi oleh Ustaz Ebit Lew ialah usahanya mendekati golongan gelandangan. Tidak menggunakan cara langsung atau ‘straight forward,’ Ustaz Ebit Lew lebih memilih untuk menerapkan pendekatan cara ‘halus’ bagi menarik golongan ini dalam usaha mendekati golongan ini secara ‘berhemah’ dalam usaha menyampaikan dakwahnya.
Berikut perkongsian Ebit Lew cuba memujuk seorang gelandangan untuk ke hospital bagi mendapatkan rawatan. Kegigihan Ebit Lew amat dikagumi.
Sebak sangat semalam 12 tengah malam bila terjumpa abang Zul ini. Dah 3 minggu dia tak boleh bangun langsung sakit terlantar di tepi simen ini. Ada seorang kawannya di jalanan yang tolong bawa makanan untuknya.
PUJUK KE HOSPITAL
Kami cuba pujuknya tapi katanya nak mati di situ sahaja. Tak mau pergi hospital. Suaranya perlahan keluar. Saya kata padanya abang duduk mana. Abang banyak sebut nama Allah. Dia Maha Kaya sebut dan puji diam. Saya ajar kalimah dan doa-doa. Dia menangis. Yer ustaz,terima kaseh yer nasihat saya. Dia ikut doa saya ajar padanya.
Abang jomlah ke hospital. Dia bisik tak mahu. Harry Zulkifli call hospital minta ambulan. Tapi sebaik ambulan sampai mereka tanya abang tadi. Dia menolak untuk pergi hospital. Ambulan kata takleh ambil jika dia tak nak kecuali keluarga berkeras. Tapi tiada keluarga. Nanti salah katanya..
Saya cuba pegang dan pujuk tapi tak berjaya. Sebab dah 1 pagi. InsyaAllah pagi ini cuba bantu. Semoga Allah mudahkan semuanya.
Begitulah perjalanan dakwah ini ia buat hati saya meronta sedih dan berat. Tak tahu nak buat apa. Satu hari nanti kita dah tua. Ujian beza-beza menimpa..-ebitlew
Masuk sahaja ke surau atau bilik solat wanita pada hari ini, akan terlihatlah pelbagai jenis kain dan rekaan telekung yang digayakan oleh jemaah wanita. Ada yang berenda, kain jenis lycra, berwarna-warni dan bermacam lagi. Namun persoalan yang sering ditimbulkan ialah hukum solat orang yang memakai telekung yang kita anggap ‘berfesyen’ ini.
Perkara pertama tentang pakaian solat adalah ia perlu menutup aurat secara sempurna. Antara ciri-ciri pakaian yang menutup aurat ketika solat adalah pakaian yang tidak memperlihatkan atau menggambarkan apa di sebalik kain yang menutupi tubuh. Bahkan seharusnya tidak memperlihatkan rupa bentuk atas sebab ketatnya pakaian itu atau jarang serta nipisnya pakaian tersebut sehingga boleh menampakkan warna kulit.
Maka pakaian yang menutup aurat seseorang itu haruslah menutupi keseluruhan tubuh (kecuali muka dan kedua tangan) dan tidak menampakkan anggota tubuh atau warna kulit atas sebab longgar mahupun nipisnya kain. Tidaklah longgar itu dimaksudkan dengan selonggar-longgarnya namun apa yang penting adalah tidak menjelaskan rupa bentuk tubuh terutama pada bahagian tertentu seperti dada dan lain-lain.
Di samping tidak dibolehkan juga memakai pakaian compang-camping (tidak sempurna) yang boleh menampakkan aurat.
Imam Nawawi turut menyatakan bahawa wajib untuk menutupi tubuh daripada penglihatan yang boleh melihat pada warna kulit. Tidak mencukupi hanya dengan kain yang menutup tubuh tetapi dapat pula dilihat warna kulit sama ada putih (cerah) atau hitam (gelap).
Begitu juga dengan pandangan dari Ibnu Qudamah, yang mengatakan wajib untuk menutup aurat dan jika disebabkan kain yang nipis itu menampakkan warna kulit di sebaliknya sama ada putih atau merah maka tidak harus untuk bersolat dengannya. Ini kerana ia tidak mencapai maksud asal tujuan menutup aurat itu.
Imam Saffarini al-Hanbali juga menyatakan di dalam Syarah Manzumah al-Adab bahawa makruh bagi lelaki dan wanita yang memakai pakaian yang menjelaskan warna kulit dan juga yang menampakkan saiz atau bentuk tubuh . Manakala, Imam Dusuqi al-Maliki di dalam hashiyahnya berpendapat bahawa pakaian seperti itu jelas makruh melainkan terdapat pakaian luar maka ia menjadi tidak makruh.
Maka melihatkan perkara-perkara ini, adalah SAH solat orang yang memakai telekung berfesyen, selagi ia menutup aurat seseorang itu dengan sempurna.
Nota: Jawapan diberikan oleh USTAZ KHAIRUL NAIM MANSOR, Penyunting Al-Quran di Jabatan Penerbitan AlQuran Karangkraf dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab Dan Kesusasteraan, Universiti Yarmouk, Jordan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...