Menziarahi orang sakit merupakan perbuatan yang digalakkan dan ia sunat dilakukan serta mendapat ganjaran pahala bagi yang melawat. Dengan niat ziarah yang baik, ia akan secara tidak langsung memberi sokongan moral kepada pesakit untuk pulih.
Sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a, yang bermaksud:
Sesiapa yang menziarahi orang sakit, ataupun ziarah saudaranya kerana Allah SWT maka suatu (suara) akan menyerunya: “Bahawa kamu telah melakukan kebaikan, langkahmu adalah baik dan engkau telah menyediakan sebuah tempat tinggal di dalam Syurga”(Hadis riwayat at-Tirmizi (2008)
Bagaimanapun, bagi menghormati dan menggembirakan orang sakit, kita haruslah tahu adab melawat mereka agar hubungan menjadi semakin erat. Berikut adalah adab yang perlu dijaga sepanjang mnejenguk orang sakit di hospital.
1. Sedekah doa untuknya
Tatkala sakit, tiada apa yang diharapkan olehnya selain daripada doa kaum kerabat, sahabat dan kenalan. Justeru itu, doakanlah kesembuhan baginya agar ia dapat segera kembali aktif seperti sedia kala. Doa kita pasti sangat dihargai oleh orang yang sakit itu. Dari Abdul Aziz dia berkata;
“Aku dan Tsabit pernah mengunjungi Anas bin Malik, lalu Tsabit berkata; “Wahai Abu Hamzah, aku sedang menderita suatu penyakit.” Maka Anas berkata; “Mahukah kamu aku ruqyah dengan ruqyah Rasulullah SAW?” dia menjawab; “Tentu.”
Anas berkata; “Allahumma rabban naasi mudzhibil ba`sa isyfii anta syaafi laa syaafiya illa anta syifaa`an laa yughaadiru saqama (Ya Allah Rabb manusia, Zat yang menghilangkan rasa sakit, sembuhkanlah sesungguhnya Engkau Maha Penyembuh, tidak ada yang dapat menyembuhkan melainkan Engkau, iaitu kesembuhan yang tidak meninggalkan rasa sakit).”(HR Bukhari no 5301)
2. Tetap menutup aurat
Islam tidak melarang seorang yang bukan mahram menjenguk saudara atau temannya. Namun hendaknya ketika menjenguk tetap menutup aurat, baik yang menjenguk maupun yang dijenguk. Sebagaimana yang dicontohkan oleh Rasulullah, Dari Ummu Al ‘Ala` ia berkata;
Rasulullah SAW menjengukku sementara aku sedang sakit. Kemudian beliau berkata:
Ads
“Bergembiralah wahai Ummu Al ‘Ala`, kerana sesungguhnya sakit seorang mukmin kerana Allah menghilangkan dosa-dosanya sebagaimana api menghilangkan kotoran emas dan perak.”(HR Abu Daud no 2688)
3. Sokongan moral suntik semangat
Apabila menziarahi orang sakit, mereka sangat perlukan sokongan moral kita bagi menyuntik semangat untuk pulih segera. Nyatakan lah kata-kata semangat yang ikhlas dari hati. Dengan memberikan semangat maka dia akan selalu berfikiran positif dan akan berusaha serta berdoa agar dapat sembuh.
Dari Ibnu Abbas r.a. bahwa Nabi SAW pernah menjenguk seorang Arab Badwi, Ibnu Abbas melanjutkan; “Setiap kali beliau menjenguk orang sakit, maka beliau akan mengatakan kepadanya: “Tidak apa-apa, Insya Allah baik-baik saja.” Ibnu Abbas berkata; lalu aku bertanya;
“Baik?!, tidak mungkin, sebab penyakit yang di deritanya adalah demam yang sangat serius, yang apabila diderita oleh orang tua akan menyebabkannya meninggal dunia.” Maka Nabi SAW bersabda: “Kalau begitu, memang benar.”(HR Bukhari no 5224)
4. Menunjukkan keprihatinan kita
Ketika menjenguk orang sakit, tunjukkan bahawa kita benar-benar ambil berat dan prihatin pada keadaannya. Tanyakan tentang perkembangan kesihatan dan hal lainnya untuk menunjukkan simpati kepadanya. Tapi awas, ada juga yang terlanjur bertanya khabar pesakit. Walaupun ia sekadar manis mulut, namun pertanyaan itu kurang sesuai pada saat itu.
Dari Ibn Sinni Rasulullah saw. bersabda: مِنْتَمَامِالْعِيَادَةِأَنْتَضَعَيَدَكَعَلَىالْمَرِيْضِ،فَتَقُوْلُ: كَيْفَأَصْبَحْتَ؟أَوْكَيْفَأَمْسَيْتَ؟
Di antara kesempurnaan menjenguk adalah engkau meletakkkan tangannya pada bahagian tubuh orang yang sakit sambil bertanya, “Bagaimana keadaanmu pagi ini? Atau bagaimana keadaanmu petang ini?
Ads
5. Memberi apa yang diinginkan
Hal ini pernah ditunjukkan oleh Rasulullah. Pada kitab Sunan Ibn Majah menceritakan bahawa Rasulullah SAW pernah menjenguk seorang lelaki kemudian beliau bertanya, “Apakah engkau menginginkan sesuatu? Mahu kuih?” lelaki itu menjawab “Ya”. Rasul SAW pun mencarikan kuih untuknya.
6. Melarangnya berharap kematian
Orang sakit hati dan perasaannya sangat sensitif. Mudah terasa hati dan berputus asa. Malahan ada juga yang mengharapkan kematian datang menjemput. Dalam keadaan ini, kita berikanlah nasihat untuknya agar tidak menyerah dan berharap pada kematian.
Sebagaimana yang ditunjukkan Rasul ketika mengunjungi bapa saudaranya,
“Wahai bapa saudara! Janganlah engkau mengharap kematian. Sebab bila selama ini engkau berbuat baik, kemudian (umurmu) ditangguhkan, maka itu adalah kebaikan yang ditambahkan kepada kebaikanmu dulu, dan itu baik bagimu.
“Bila selama ini engkau berbuat tidak baik, kemudian (umurmu) ditangguhkan, lalu engkau diberi kesempatan untuk bertaubat dari kesalahanmu, maka itu pun baik pula bagimu. Maka janganlah engkau mengharap kematian.” (HR. Ahmad dan Hakim)
Ads
7. Memberikan nasihat
Ketika menjenguk, tentu kita akan mendengar berbagai keluh kesah dari orang sakit. Di sini, sgeeralah mainkan peranan dengan memberi nasihat padanya bahawa seluruh rasa sakit yang dia rasakan sekarang akan menjadi penebus dosa yang dia lakukan di masa lalu.
“Sesungguhnya kita milik Allah dan hanya kepada-Nya semata kita akan kembali. Ya Allah, berilah pahala dari musibah ini, dan gantikanlah bagiku dengan yang lebih baik darinya.” (HR. Muslim)
8. Membawa buah tangan
Sebaiknya janga lah datang dengan tangan kosong, sebaiknya kita bawakan juga hadiah atau buah tangan agar hatinya semakin senang. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW dimana kita sebaiknya sering memberikan hadiah untuk mempererat persaudaraan. Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda, tahaadu tahaabbu,
تَهَادَوْاتَحَابُّوا “Salinglah memberi hadiah, maka kalian akan saling mencintai.” (HR. Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrod, no. 594.
Hadis ini dihasankan oleh Syaikh Al-Albani dalam Al-Irwa’, no. 1601. Syaikh Musthofa Al-‘Adawi dalam catatan kaki Fiqh Al-Akhlaq menyatakan bahawa sanad hadisnya hasan dengan syawahidnya)
9. Jangan duduk terlalu lama
Kebanyakan hospital telah menetapkan waktu melawat. Jika ada peluang melawat, kita jangan pula duduk bersembang terlalu lama. Dalam keadaannya yang begitu, dia perlukan banyak rehat dan suasana tenang. Kalau berlama-lama, takut pesakit juga akan menjadi jemu dan tidak selesa.
Ar-Rahman, Ar-Rahim dan Ar-Razzaq adalah nama-nama Allah yang bermaksud pemberi segala rezeki di dunia ini. Rezeki itu luas, ia tidak terbatas pada wang ringgit atau harta benda saja.
Sebaliknya rezeki itu datang dari pelbagai sudut seperti rezeki telah dijamin, rezeki kerana usaha dan kerja, rezeki kerana bersyukur, rezeki yang tak disangka-sangka, rezeki kerana istgfar, rezeki kerana bernikah, rezeki kerana anak, rezeki kerana sedekah bahkan rezeki kerana menyambung silaturahim.
Dalam keadaan negara diuji dengan banjir di pelbagai tempat, nampaknya rezeki tak disangka berlaku di Pantai Sg Kajang, Tanjong Karang, Selangor kerana puluhan ribu kupang naik ke darat tanpa disangka-sangka.
Bahkan gambar-gambar menunjukkan terlalu banyaknya kupang ini dikongsikan di fb warga sekinchan.
Menurut gambar dikongsi oleh Alia Humaira, rumah emaknya berdekatan pantai sahaja dan ramai yang pergi mengutip rezeki tidak terduga di pantai ini. Kelihatan berbaldi-baldi diangkut. Di saat ramai yang bertanya lokasi pantai ini, jalan masuk ke pantai ini mesti melalui dari Agrobank Tanjong Karang, jalan terus sampai jumpa pantai.
Walau ramai menyifatkan fenomena alam ini agak luar biasa dan dikaitkan ingin berlaku tsunami apabila hidupan laut “mendarat” di pantai, ia menurut fahaman masing-masing. Memang benar tsunami terjadi selepas banyak kejadian hidupan laut datang ke pantai (seperti terjadi di Indonesia) namun kehadiran puluhan ribu kupang ini juga adalah rezeki tidak terduga buat warga Tanjung Karang pagi tadi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Diam tak diam hanya tinggal tak sampai 100 hari lagi kita akan bertemu semula Ramadan.
Bagi kaum wanita, pasti ada yang masih belum menggantikan puasa yang telah ditinggalkan sebelum ini. Dan kita memang wajib untuk qada’ puasa berkenaan sebelum bermulanya Ramadan akan datang.
Sekiranya hal ini terjadi, anda perlulah membayar fidyah. Apa itu fidyah? Fidyah merupakan denda ke atas individu Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti bulan Ramadan.
Hukum membayar fidyah adalah wajib dan ia perlu disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Sekiranya ia tidak dibayar, ia ibarat satu hutang kepada Allah Taala.
Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab berikut:
1. Mengalami Sakit Yang Khusus
Antaranya mereka yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, termasuklah golongan tua yang tidak mampu berpuasa.
2. Perempuan Mengandung Bimbangkan Kesihatan Kandungan
Jika risaukan kesihatan sendiri (kerana terlalu letih dan berpenyakit) dan anak, maka hanya perlu ganti puasa tanpa fidyah.
3. Ibu Menyusukan Anak & Bimbangkan Kesihatan Bayinya
Tetapi, jika wanita itu sendiri terlalu letih dan tidak mampu meneruskan puasa, tidak perlu membayar fidyah.
4. Orang Yang Telah Meninggal Dunia
Waris-waris perlu bayar fidyah bagi mereka yang telah meninggal dunia mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.
5. Melambatkan Ganti Puasa Pada Ramadhan Sebelumnya
Mereka yang melambatkan ganti puasa hingga tiba Ramadhan berikutnya perlu bayar fidyah dan mengganti puasa. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.
Di Mana Boleh Bayar Fidyah?
Fidyah boleh dibayar secara terus kepada fakir miskin atau menerusi Pejabat Zakat atau Pejabat Agama Islam Negeri masing-masing. Untuk memudahkan anda, bayaran fidyah juga boleh dibayar secara online melalui e-zakat atau mengikut bank tertentu.
Beras tersebut hendaklah diberi makan kepada fakir dan miskin dan bukan berbentuk wang tunai, pakaian dan sebagainya.
Cara Bayar Fidyah
1. Tetapkan Negeri Anda
Kadar bayaran fidyah berbeza mengikut harga yang telah ditetapkan oleh sesebuah negeri. Rujuk laman web Pejabat Agama Negeri untuk mendapatkan nilai secupak beras. Kebiasaannya, kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan adalah secupak beras dan nilai secupak beras itu akan ditukar dalam bentuk Ringgit Malaysia.
2. Buat Kiraan
Contohnya seperti Lembaga Zakat Selangor, satu hari puasa yang ditinggalkan bersamaan dengan RM1.80. Kiraan fidyah di Selangor adalah tidak berganda walaupun melangkau tahun. Jadi, sekiranya seseorang itu meninggalkan puasa selama 3 hari, maka kadar fidyahnya adalah:
RM1.80 (1 cupak) x 3 hari = RM5.40
3. Buat Bayaran
Bayar fidyah secara tunai – Boleh dilakukan di pejabat agama atau pejabat zakat negeri atau melalui wang pos.
Bayar fidyah secara online – Melalui e-zakat negeri masing-masing seperti e-zakat Selangor, e-zakat Penang, laman web Pejabat Agama dan Majlis Negeri, Maybank2U.
Ini caranya jika anda mahu bayar menggunakan Maybank2U:
Klik ‘Bill Payment’ dan klik pada ‘Make A One-Off Payment’
2. Klik ‘Zakat & Charity’3. Pilih Pusat Pungutan Zakat/Fidyah Negeri masing-masing4. Pilih ‘Fidyah’
5. Masukkan jumlah bayaran yang perlu dibayar. Selesai!
Tetapi, ia bergantung juga kepada jenis bank atau negeri. Kemungkinan sesetengah negeri tidak mengaktifkan akaun mereka untuk membayar fidyah online.
Dah, jangan tangguhkan lagi bayaran fidyah. Sila bayar sekarang sebelum anda terlupa. Ingat, jika anda tidak membayar fidyah, ibarat anda berhutang dengan Allah!
Sumber: Laman Web Lembaga Zakat Selangor
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Individu yang telah berbuka awal tiga minit selepas mendengar laungan awal azan Maghrib dari Masjid Al-Khairiyah, Taman Sri Gombak dalam kejadian Isnin lalu harus menggantikan puasa semula kerana puasa mereka sudah terbatal.
Dalam pada itu itu, Pengurusan Masjid Al-Khairiyah, Taman Sri Gombak memohon maaf atas kesilapan melaungkan azan Maghrib tiga minit sebelum waktu sebenar.
Memetik laporan Sinar Harian, Nazir masjid berkenaan, Wan Nawawi berkata, situasi itu berlaku disebabkan oleh masalah teknikal pada paparan digital waktu azan di masjid terbabit.
Menurutnya, ibadah puasa bagi jemaah yang bergantung semata-mata kepada laungan azan Maghrib dari masjid terlibat adalah terbatal pada hari tersebut.
"Puasa pada hari itu wajib diqada. Jemaah boleh ikuti syarah hukum melalui Bayan Linnas Siri ke-97 Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan bertarikh 18 Jun 2017.
"Sekali lagi kami mohon maaf dan Insya-ALLAH perkara sebegini tidak akan berlaku lagi," katanya dalam satu kenyataan pada Selasa.
Dalam pada itu, Mufti Wilayah Datuk Dr Zulkifli Albakri yang kini merupakan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) menulis dari sudut beberapa mazhab selepas ditanya apakah hukumnya seseorang yang berbuka puasa sekitar 5 minit sebelum azan disebabkan DJ radio tersalah mengumandangkan azan Maghrib lebih awal?