Kata orang kalau sudh jodoh tidak akan kemana. Walaupun negara sekarang berada dalam fasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) namun tidak membataskan buat pasangan mempelai untuk membina masjid.
Dan hari ini Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) buat pertama kalinya telah melaksanakan majlis akad nikah dalam talian di Malaysia.
Majlis pernikahan secara sidang video ini membabitkan Muhammad Don Jaadi Don Putra, 29 tahun, dan pasangannya Nahdatul Mohd Sharif, 29 tahun yang telah disempurnakan dalam sekali lafaz.
Majlis yang cukup indah ini telah berlangsung di rumah pengantin perempuan di Bandar Baru Wangsa Maju, Setapak, manakala pengantin lelaki pula berada di Setiawangsa.
Ads
Dalam majlis penuh istimewa ini menyaksikan bapa pengantin perempuan, Mohd Sharif Khamis menjadi wali pernikahan dengan disaksikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Dr Zulkifli Al-Bakri dan Pengarah JAWI, Mohd Ajib Ismail melalui Facebook Berita Al-Hijrah.
Majlis akad nikah dalam talinan ini juga telah dikongsi melalui Facebook hari ini. Dr Zulkifli juga turut mengucapkan tahniah kepada JAWI atas usaha dan kejayaan bagi membantu pasangan yang berkahwin itu.
Ads
Ini adalah usaha terbaik untuk menangani dan memutuskan rantaian wabak COVID-19. Majlis ini juga adalah selaras dengan ketetapan dikeluarkan JAWI pada 17 April lalu yang beri kelonggaran kepada pasangan yang memperoleh kebenaran berkahwin.
Ads
JAWI membenarkan majlis akad nikah secara sidang video ini berdasarkan garis panduan dan borang permohonan ditetapkan.
Antara negara yang turut melaksanakan akad nikah dalam talian semasa COVID-19 ini adalah Emeriyah Arab Bersatu.
Peranan seorang bapa menasihati di saat seorang anak tersasar dari langkahnya. Apatah lagi jika ia berkait dengan rumahtangga yang implikasinya sangat besar hingga bercerai berai. Memang ia dibenarkan namun selagi boleh diselamatkan, wajar diselamatkan kerana ia melibatkan banyak jiwa.
Inilah selayaknya dilakukan pengarah tersohor, Datuk Yusof Haslam yang kelihatan sebak saat berkongsi luahan hatinya mengenai kemelut rumahtangga anaknya, Samsul Yusof dan Puteri Sarah Liyana yang didakwa tidak lagi harmonis.
Mengesat air matanya, saat ditemuramah oleh Melodi TV3, Datuk Yusof Haslam tidak mahu memberi komen lebih mengenai kemelut yang terjadi.
Dalam rakaman ni, dirinya kala ditanya tentang pernikahan lain anaknya memaklumkan enggan memberi komen atas perkara yang belum terjadi kerana tak mahu mendahului.
“Saya tak nak gores hati anak dan menantu atau mendahului dalam hal ini,” katanya sambil menambah dirinya mengharapkan menantunya, Sarah terus kuat menghadapi ujian ini.
“Moga Sarah kuat semangat, kalau boleh pertahankan rumahtangga. Kepada Sarah semoga terus tabah dan istiqomah. Hadapi dengan tenang. Memang saya tahu mudah bercakap tapi tidak semudah lakukannya.
“Buat anak saya juga, papa dan mama sayangkan kamu. Mendoakan yang baik buatnya dan tiada ibu bapa yang mahu anaknya tersasar, teruskan perjuangan dan apa saja keputusan dibuat ianya adalah atas keputusan yang baik. Bahkan saya mendoakan anak menantu saya kekal dunia dan akhirat,” katanya yang kemudian menitiskan air mata kerana terlalu sebak.
Dalam pada itu, ramai yang kagum dengan caranya yang baik menasihati anak dan menantu dalam kemelut rumahtangga ini. Ia dilihat matang kerana ada juga ibu bapa yang akan sentiasa menyebelahi anak berbanding menantu. Dan kata mereka, jelas mentua ini sangat sayangkan menantunya, Sarah. Bahkan banyak komen-komen positif yang mendoakan rumahtangga pasangan ini berkekalan.
“Saya suka bila awak bagi kekuatan pada menantu. Nampak sayang sangat dekat menantu. Harap Samsul sedar, saya pula rasa sedih.
“Ini baru bapa mentua, bukan nak meruntuhkan lagi. Bagi semangat untuk menantu lagi.
“Nampak jelas yang Datuk Yusof Haslam sayang sangat kat menantunya. Untung Sarah. Semoga Sarah kuat semangat dan sabar dengan ujian rumahtangga nie.
“Bagusnya dapat mentua macam nie..”
Menyimpan rambut panjang dan lelaki bertocang bukanlah sesuatu yang pelik. Cuba lihat sekeliling kita. Di tempat kerja, restoran, di pasaraya, pusat beli belah, taman atau di mana sahaja, pasti akan nampak lelaki yang menyimpan rambut panjang.
Tiada kesalahan atas perbuatan itu. Walaubagaimanapun, sebagai orang Islam, kita terikat dengan hukum syariah dan ia harus dipatuhi.
Rasulullah SAW juga memiliki rambut panjang tetapi bukanlah panjang mengurai sehingga melepasi bahu seperti ahli-ahli kumpulan rock kapak yang popular suatu ketika dahulu. Rambut panjang di kalangan lelaki akan menjadi isu apabila tiba waktu hendak mendirikan solat.
Kepada kaum lelaki sila baca persoalan berkaitan lelaki berambut panjang yang mengikat atau menocang rambut. Mungkin jawapan ini dapat menjawab persoalan apa hukumnya lelaki bertocang dalam Islam.
Soalan : Saya berambut panjang paras bahu. Baru-baru ini saya mengerjakan umrah. Saya mengikat rambut supaya ia kelihatan lebih kemas. Ketika berjalan bersama rakan di Masjid Nabawi, saya dimarahi oleh pegawai yang bertugas kerana mengikat rambut dan mengarahkan saya melepaskan ikatan. Bolehkah ustaz jelaskan kenapa saya disuruh berbuat demikian.
Jawapan : Dalam Kitab Mukhtasar Shamail Tirmizi ada membincangkan tentang rambut Rasullullah SAW. Dalam kitab tersebut ada menyebutkan bahawa Rasullullah biasanya berambut panjang dan adalah haram bagi orang lelaki untuk memakai tocang (mengikat rambut) seperti orang perempuan.
Rasullullah SAW telah melaknat orang lelaki yang melakukannya iaitu cuba menyerupai wanita. Jadi, tidak dibenarkan bagi orang lelaki untuk memakai tocang (mengikat rambut) seperti orang perempuan.
Maka, di sini jelas bahawa pegawai di Masjid Nabawi itu melarang anda melakukan perbuatan haram tersebut. Moga di sini sidang pembaca dapat memahami dengan jelas tentang persoalan ini.
Soalan : Berapa panjang kesesuaian rambut lelaki yang dibolehkan ?
Jawapan: Daripada Anas yang menceritakan : “Rambut Rasullulah mencecah dua bahunya” (Sahih al Bukhari)
Tetapi, hendaklah dipastikan gaya rambut tidak menyerupai orang kafir atau orang-orang fasik.
Nabi SAW bersabda ; “Sesiapa menyerupai suatu kaum, ia dari kalangan mereka” (Riwayat Imam Abu Daud)
Soalan : Bolehkah lelaki mengikat rambut atau tocang atau menyanggul rambut ketika solat ?
Jawapan: Daripada Ibnu ‘Abbas bahawasanya sabda Rasullulah SAW :
“Aku telah diperintahkan(oleh Allah) untuk sujud tujuh anggota tubuh yang utama termasuk dahi. Dan beliau pada masa yang sama menunjukkan ke arah hidung, tapak tangan, kaki dan jari jemari kaki. Serta (diperintahkan) untuk tidak mengikat rambut serta tidak mengumpulkannya (menggulung atau melipat) pakaian.” (Riwayat Muslim)
Soalan : Kenapa tidak boleh tocang atau menyanggul atau mengikat rambut?
Jawapan: Rasullulah bersabda : “Itu (ikatan rambut) adalah tempat syaitan.” (Hadis riwayat Abu Dawud)
Imam Tirmidzi berkata : “Inilah yang berlaku di kalangan ahli ilmu, mereka membenci kalau lelaki bersolat dengan rambut terikat”.
Sesiapa yang solat dengan rambut terurai ke lantai ketika sujud, ia akan dapat pahala sujud dengan rambut terurai ke lantai. Ini disebabkan dia merendahkan kedudukan rambutnya dalam beribadah kepada Allah.
Soalan :Bolehkah kalau saya tolong bukakan ikatan lelaki yang bertocang semasa dia sedang solat ?
Jawapan: Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas r.a bahawasanya dia melihat ‘Abdullah bin al-Harits sedang mengerjakan solat sementara rambutnya terikat kebelakang. Segera Ibnu Abbas bangkit dan menguraikan ikatan rambutnya.
Lepas solat Abdullah pergi ke Ibnu Abbas dan berkata; “Ada apa dengan rambutku ?” Ibnu Abbas berkata sesungguhnya aku mendengar Rasullulah bersabda, ” Sesungguhnya perumpamaanya adalah seperti orang yang solat dengan tangan terikat”. (Riwayat Muslim, Abu Daud, an Nasai’e) hukumnya makruh bagi lelaki mengikat rambut ketika solat.
Soalan : Sah atau tidak solat lelaki yang berambut panjang melepasi bahu ke pinggang ?
Jawapan: Solat tetap sah, tetapi haram penampilan menyerupai wanita.
Soalan : Apakah hukum mengikut rambut ketika solat dan di luar solat.
Jawapan: Disebutkan dalam kitab-kitab fekah, sunat untuk melepaskan rambut di dalam dan di luar solat.
Ketika sujud, rambut-rambut tersebut akan turut sama bersujud. Jika rambut terikat, rambut tersebut tidak sujud. Menyalahi melebihi utama jika ikat rambut.
Kepanjangan rambut lelaki setakat bahu sahaja dan jangan merupai perempuan.
Wallahua’lam
Kashoorga : Ini merupakan kompilasi beberapa soalan berkaitan lelaki bertocang. Semoga bermanfaat dan sebarkanlah ilmu ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hukum menutup mata tanpa sebarang keuzuran ketika mengerjakan solat adalah makruh. Inilah pendapat ulamak mazhab Hanafi dan Maliki dan Hanbali dan sebahagian ulamak mazhab Syafie.
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a. berkata Rasulullah SAW bersabda :
إذا قام أحدكم في الصلاة فلا يغمض عينيه
Artinya : “Apabila berdiri seorang kamu di dalam solat maka janganlah dia memejamkan akan kedua matanya.” (Hadith At-Tabarani di dalam Mu’jam Kabir)
Dan sebab dimakruhkan memejamkan mata itu ialah kerana menyalahi akan sunnah di mana Rasulullah saw ketika solat kedua matanya memandang ke tempat sujud.
Berkata Imam Al-Kasaani :
كره لأنه خلاف السنة في أنه يشرع رمي العينين إلى موضع السجود ، ولأن لكل عضو حظه من العبادة وكذلك العينان
Ertinya : “Dimakruhkan tutup mata kerana sungguhnya yang sunnah ialah memandang kedua matanya kepada tempat sujud.” (Kitab Badai’us As-Shonaai’) Namun jika memejamkan mata mendatangkan khsuyuk tidak sebagaimana membuka matanya maka memejamkan mata tidak lagi dimakruhkan.
Tersebut pada kitab Zadul Ma’ad :
وقال الإمام العز بن عبد السلام في فتاويه بالجواز عند الحاجة إن كان ذلك أخشع للمصلي في صلاته
Ertinya : “Dan berkata Imam Izzuddin bin Abdis Salam dengan harus memejam mata ketika berhajat jika ia lebih mendatangkan khusyuk bagi orang yang sembahyang.” Berkata Syeikh Dr Muhammad Abdul Sami’ seorang anggota majlis fatwa negeri Mesir :
ان إغماض العينين فى الصلاة يُكره، ولكن إذا فعل المصلي هذا لاستحضار الخشوع في الصلاة فلا شيء فيه.
Ertinya : “Sungguhnya menutup dua mata di dalam solat dimakruhkan akan tetapi apabila seorang yang sembahyang melakukannya supaya khusyuk ia di dalam sembahyang nescaya tidaklah mengapa.” (Darul Ifta Mesir)
Kesimpulan
Sunat bagi orang yang solat memandang kepada tempat sujud ketika di dalam solat melainkan ketika duduk tahyat maka sunat melihat kepada jari telunjuknya.
Makruh memejamkan mata di dalam solat melainkan jika tidak dipejamkan matanya dia tidak khusyuk di dalam solatnya atau ada suatu yang mengganggu hatinya.