Persengketaan di antara Siti Nor Hidayah Mohd Ali yang juga merupakan balu Abam Bocey dan bekas adik iparnya, Ali Puteh terakhir dengan indah apabila mahkamah memutuskan Ali Puteh perlu membayar RM60,000 kepadanya kerana kerana mengeluarkan kata-kata mengaibkan, di Instagram dua tahun lalu.
Dalam satu hantaran di instagramnya sebentar tadi, dirinya menulis :-
“Alhamdulillah syukur pada Allah kes saman. Hakim putuskan kemenangan kepada ku Hidayah Hamzah syukur pada Allah. Terima kasih kepada peguam kami, Mak, Abah, Anakku Hamzah, adik beradik famili & rakyat Malaysia yang mendoakan kami sekeluarga. Aamin2.
Memetik laporan Astro Awani, Mahkamah Sesyen hari ini memerintahkan Ali Puteh membayar RM60,000 kepada isteri Allahyarham Abam Bocey, Siti Nor Hidayah Mohd Ali kerana mengeluarkan kata-kata mengaibkan, di Instagram dua tahun lalu.
Hakim, Zulqarnain Hassan memerintahkan demikian selepas membenarkan tuntutan balas yang dikemukakan Siti Nor Hidayah selaku plaintif terhadap Ali Puteh atau nama sebenarnya Syed Ali Mubarak Syed Mohd Ridzuan selaku defendan.
Ia berhubung hantaran ‘Bile balu arwah abam berhati binatang!!!’, pada dua tahun lalu.
Pada Mei 2020, Siti Nor Hidayah, 30, telah memfailkan saman fitnah terhadap Ali Puteh, 34, berhubung kenyataan yang dibuat pelawak itu di akaun Instagramnya yang antara lain menggambarkan dirinya seorang yang tidak bertanggungjawab.
Wanita terbabit memohon ganti rugi am, teladan atau punitif dan teruk yang tidak dinyatakan jumlahnya.
Dia juga memohon satu perintah injunksi bagi menghalang adik iparnya menyiarkan sebarang kenyataan berbaur fitnah terhadap dirinya, kod dan relif-relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.
Sementara itu dalam prosiding sama, mahkamah menolak saman fitnah yang dikemukakan Ali Puteh dan tiga ahli keluarganya lain terhadap Siti Nor Hidayah dan usahawan kosmetik Datuk Aliff Syukri dengan kos sebanyak RM13,000.
Selepas prosiding selesai, Siti Nor Hidayah dilihat menangis dan sujud syukur di galeri awam.
Dalam prosiding hari ini, Ali Puteh diwakili peguam, Noorazmir Zakaria manakala Nor Hidayah diwakili peguam Mohamed Ibrahim Mohamad manakala Alif Syukri diwakili peguam, Hasshahari Johari Mawi.
Kemelut antara kedua-dua individu itu tercetus selepas kematian Abam Bocey atau nama sebenarnya Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan pada 10 Februari 2020 akibat demam panas.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Saya Ke Tanah Suci Dalam Keadaan Masih Ada Implant Di Dada.’ Panggilan Ke Mekah, Detik Tinggalkan Dunia Transgender
‘Saya ke Tanah Suci dalam keadaan masih ada implant di dada.’ Panggilan ke Mekah, detik Mohd Khairolizan Atan, 44, tinggalkan dunia transgender.
Siapa sangka dirinya berubah selepas menjejakkan kaki ke Mekah. Benarlah hidayah tidak mengenal siapa pun.
Empunya diri juga sudah pasti tidak menyangka panggilan ke Mekah membuatkan dia nekad tinggalkan sonsang yang selama ini menjadi darah dagingnya.
Artikel Berkaitan:
‘Apa Nak Buat Jika Datang Haid Di Mekah?’ Cari Pintu 79, Khas Untuk Wanita Uzur Bermunajat
‘Guna Influencer Atau Ustaz Famous Kaut Untung Atas Angin.’ Waspada Sindiket Badal Haji Di Mekah
Saya Ke Tanah Suci
“Perasaan saya pertama kali menjadi tetamu Allah, sudah pasti sebagai orang yang banyak dosa terfikir Allah tidak akan ampunkan dosa-dosa saya. Itu yang ada dalam fikiran saya pada ketika itu.
‘Rupanya apa yang saya fikirkan adalah salah sebenarnya, situasi apabila saya sampai di depan Kaabah. Saya menitiskan air mata dan diri ini terasa kerdil kerana akhirnya saya dapat juga menjejakkan kaki.
‘Memang perasaan tengok Kaabah depan mata memang cukup berbeza. Sebelum saya terbuka hati ke sana, saya didatangi mimpi yang saya memakai ihram. Dua kali mimpi yang sama datang. Ketika itu memang tak pernah terfikir akan jejakkan kaki ke Mekah,’ luah Khairol jujur.
Dalam Keadaan Masih Ada Implant Di Dada
Tanpa Khairol sangka, rupa-rupanya ahli keluarganya yang menjentik hatinya untuk ke sana. Mengikut perancangan, memang keluarganya akan pergi tunaikan umrah termasuklah Ibu, ayah serta adik-beradiknya yang lain. Khairol sedari awal memang tiada hasrat untuk pergi bersama.
“Tapi Allah jentik hati bapa saya untuk bawa saya sekali untuk tunaikan umrah kerana dia didatangi mimpi bahawa sayalah yang akan membantunya ketika menunaikan umrah. Tetapi untuk pengetahuan semua, pada ketika itu saya masih bukan dalam keadaan begini.
‘Ketika tunaikan umrah buat kali pertama, diri saya masih dalam keadaan ada implant di dada. Tapi dalam masa yang sama, saya nekad untuk lakukan ibadat umrah walaupun apa pun yang berlaku pada saat itu,’ katanya lagi.
Panggilan Ke Mekah
Dirinya menganggap apa yang ibadat umrah yang ditunaikan itu adalah rezeki dan hadiah daripada Allah buat dirinya. Sejak itu, dunia Khairol yang pernah dikenali dengan panggilan Julia berubah dan kembali kepada fitrah.
Jelas Khairul lagi, dirinya juga pernah bermimpi didatangi api neraka. Mimpi ngeri tersebut, bukan sahaja membuat dirinya tersentak dari terus bergelumang dalam dosa malah memberi sinar baharu arah hidupnya.
Baca Di Sini:
Ashraf Muslim Tak Pernah Menabung, TAPI Allah Makbulkan Doa Dapat Tunai Haji Di Usia Muda
Detik Tinggalkan Dunia Transgender
“Saya pernah mimpi dibakar api marak. Dalam mimpi itu, saya menjerit ketakutan dan meminta tolong daripada keluarga dan adik beradik saya, tapi tiada siapa yang dapat membantu saya.4
“Tetapi ajaibnya apabila saya meminta pertolongan Allah dan menyebut kalimah nama Allah berkali-kali, api yang marak itu tiba-tiba makin surut dan semakin hilang. Ia menyebabkan saya terjaga dari tidur dan mula memikirkan maksud mimpi saya itu.
“Akhirnya saya nekad menyahut hidayah Allah, sebelum membuang implan payudara yang dilakukan di Thailand dan kembali kepada fitrah lelaki,” katanya yang kini aktif dalam NGO, Pertubuhan Kebajikan Kembara Hijrah Johor yang ditubuhkannya sejak tiga tahun lalu.
Ikuti perkongsian detik Mohd Khairolizan Atan, 44, dalam episod 1 Tatamu Haramain dan apakah perubahan terbesar yang dirinya hadapi selepas pulang dari Makkah:
Kashoorga: Bila mana kita berasa berdosa dan melakukan kesilapan yang berat, kembalilah pada Allah dan bertaubat.
Sumber: Tetamu Haramain Episod 1
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Putus Buat Solat Hajat, Baca Yasin.’ Sebulan Jemaah Umrah Hilang, 2 Beradik Ikhtiar Ke Makkah Cari Ayah
‘Tak putus buat solat hajat, baca yasin.’ Sebulan jemaah umrah hilang, 2 beradik ikhtiar ke makkah cari ayah. Selagi ayah mereka tak ditemui, usaha untuk mencarinya tetap diterusnya.
Kejadian sebegini bukanlah pertama kali berlaku, dan akhirnya jemaah yang hilang itu ditemui selamat. Semoga ayah kepada anak-anak ini akan segera ditemui dan kembali ke pangkuan keluarga tersayang.
Artikel Berkaitan:
Tak Putus Buat Solat Hajat
Dua anak lelaki Musthafa Kamal Abdullah jemaah umrah yang hilang di Tanah Suci Makkah sejak sebulan lalu akan berangkat menunaikan umrah Jumaat depan sekali gus berikhtiar mencari bapa mereka.
Menurut anak sulungnya, Muhammad Nabil Musthafa Kamal, 26, dia akan ke Tanah Suci bersama adiknya, Muaz, 17.
Baca Yasin
“Kebetulan ada tarikh sesuai dan slot kosong serta perbelanjaan hasil bantuan keluarga dan saudara mara juga mencukupi, jadi kami akan berangkat menunaikan umrah.
“Sudah pasti peluang ini juga akan kami gunakan untuk mencari ayah termasuk mungkin mengedarkan risalah dan gambar ayah di sana dan ini antara ikhtiar paling besar kami sebagai waris.
“Sebagai anak, naluri saya kuat mengatakan ayah masih hidup,” katanya.
Sebulan Jemaah Umrah Hilang
Jelasnya lagi, sejak ayahnya hilang, 12 Disember lalu, mereka sekeluarga melakukan pelbagai ikhtiar termasuk merujuk pakar perubatan Islam, solat hajat serta bacaan Yassin untuk mempermudahkan urusan penemuan ayahnya.
“Kami tidak putus-putus berikhtiar antaranya buat solat hajat di masjid Batu Pahat serta bacaan Yassin di sekolah tempat ayah mengajar, setiap Khamis.
“Ada juga keluarga kami merujuk beberapa pakar perubatan Islam termasuk dari Darussyifa’ untuk membantu mengesan ayah.
“Saya juga sentiasa berhubung dengan seorang rakyat Malaysia yang menetap di sana yang tampil secara sukarela mencari ayah,” katanya.
2 Beradik Ikhtiar
Tambah Muhammad Nabil, sehingga kini masih tiada sebarang petunjuk mahupun perkembangan terbaharu mengenai status ayahnya, namun keluarga mengharapkan ayahnya ditemukan dalam keadaan selamat.
“Sejak awal kehilangan ayah, kami sudah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Batu Pahat, Johor; Wisma Putra serta Konsulat Malaysia di Arab Saudi.
“Saya juga dimaklumkan Wisma Putra, mereka sudah membuat laporan kepada Kedutaan Malaysia di Arab Saudi manakala Konsulat pula mengeluarkan surat kepada Kementerian Luar Negeri Arab Saudi untuk bantu mencari ayah.
Ke Makkah
“Kami mohon pihak agensi kerajaan Malaysia bertindak agresif termasuk bekerjasama dengan pihak berkuasa Arab Saudi supaya keberadaan ayah segera diketahui.
“Kami juga memohon doa semua rakyat Malaysia dan bantuan orang ramai yang menetap di Makkah, dalam usaha mengesan ayah saya,” katanya.
Cari Ayah
Pada 6 Disember lalu, Musthafa berangkat menunaikan umrah bersama anaknya, Muaz dan dua beranak itu dijangka pulang ke tanah air, 18 Disember lalu.
Bagaimanapun guru Pendidikan Islam dan Bahasa Arab itu dilaporkan hilang pada 12 Disember selepas Muaz menyedari bapanya tiada di bilik hotel di Makkah.
Media turut melaporkan, seorang mutawwif, Mansor Khalid, mendedahkan, beg milik Musthafa ditemukan di kaunter penyambut tetamu hotel selepas tiga hari kehilangannya dilaporkan.
Baca Di Sini:
Pakej Umrah Naik Harga, Travel Agency Diminta Cari Kaedah Terbaik Tidak Bebankan Jemaah
Kashoorga: Semoga jemaah ini segera ditemui, tentu saja ahli keluarganya resah memikirkan kehilangannya.
Sumber: myMetro
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bolehkah Niat Puasa Enam Dan Puasa Ganti Dibuat Secara Serentak. Ini Penjelasan Lengkap Elak Keliru!
Ramadan telah pun berlalu. Selepas puas berhari raya ramai yang mengambil peluang menambah pahala dengan melakukan puasa enam.
Tak kurang juga yang mula menqadhakan puasa (ganti) disebabkan uzur syarie. Persoalannya bolehkan niat puasa qadha dilakukan ecara serentak dengan puasa serentak.
SOALAN:
Bolehkah saya berniat puasa qada (ganti) dan puasa enam dibulan Syawal secara serentak (dua dalam satu (puasa ganti dan puasa enam).
JAWAPAN:
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-Baqarah:183)
BERBUKA PUASA DI BULAN RAMADAN TANPA ADA SEBARANG KEUZURAN
Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.
Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).
Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala menyebut: “ (Dan demikian lagi) orang yang tiada puasa dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat Syawal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)
ISU MENGGABUNGKAN DUA IBADAT DENGAN SATU NIAT
Masalah ini dikenali di sisi para ulama sebagai masalah tasyrik (mengabungkan dua ibadat dengan menggunakan satu niat) hukumnya :
Sekiranya ia adalah termasuk dalam wasilah atau perkara yang bercampur maka hukumnya sah. Terhasil apa yang dihajatinya daripada kedua ibadat tersebut. Misalnya, jika seseorang itu mandi junub pada Hari Jumaat untuk melakukan Jumaat dan juga mengangkat junub, sesungguhnya junubnya terangkat dan pahala mandi Jumaat tersebut pun terhasil.
Walaupun salah satu daripada dua ibadat tersebut tidak diniatkan manakala yang lain pula diniatkan dengan zatnya maka sah himpunan atau gabungan tersebut dan tidak mencederakan ibadat tersebut misalnya solat tahiyyah masjid dilakukan berserta solat fardhu atau solat sunat yang lain.

Adapun menghimpunkan atau gabung di antara dua ibadat yang diniatkan dengan zatnya seperti puasa qadha atau kaffarah, atau nazar berserta puasa sunat seperti puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal maka tidak sah tasyrik tersebut mengikut pendapat yang muktamad kerana setiap ibadat itu berasingan daripada ibadat lain yang diniatkan dengan zatnya dan tidak pula berada di bawah ibadah yang lain.
Persoalannya, adakah berpuasa dengan niat qadha bulan Ramadan dan niat puasa 6 pada bulan Syawal yang digabungkan sah keduanya? Atau salah satu sahaja sah? Jika dibuat secara ithlaq (Umum) berhasil keduanya atau salah satu sahaja?
GABUNG NIAT PUASA QADHA RAMADAN DAN PUASA ENAM SYAWAL
Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala:
“Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal…tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk 6 hari pada bulan Syawal sahaja.
Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)
Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)
Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut.
Hal ini kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu) maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.
Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim:
“Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280)
Begitu juga nas yang hampir serupa dikatakan Syeikh Islam Zakaria Al-Ansori Rahimahullahu Taala: Terhasilnya solat sunat dua rakaat atau lebih (yang dimaksudkan dengan adalah hasilnya pahala solat walaupun bersama dengannya solat fardhu atau solat sunat yang lain) sama ada diniatkan sekali ataupun tidak.
Ia berdasarkan hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumahullahu Taala “ Apabila masuk seseorang daripada kamu ke dalam masjid maka janganlah ia duduk sehingga ia solat dua rakaat”. ” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain (Rujuk Kitab Fathul Wahab Syarah Manhajul Tullab 1/67)
Imam ar-Ramli Rahimahullahu Taala telah berkata: “Dan sekiranya berpuasa pada bulan Syawal, puasa qadha, nazar atau selain daripada keduanya atau seumpama dengannya, seperti berpuasa pada hari Asyura maka telah dapat pahala puasa sunat itu baginya, seperti yang telah difatwakan oleh bapanya (bapa kepada Imam ar-Ramli), begitu juga oleh al-Barizi, al-Asfahuni, A-Nasyizi, al-Faqih Ali Soleh al-Hadrami dan selainnya tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna ke atas yang dituntut.
” Begitulah sama hukumnya puasa Ramadhan dengan puasa sunat enam Syawal. (Rujuk kitab Nihayah al-Muhtaaj, 3/208-209)
Imam as-Suyuti Rahimahullahu Taala berkata : “Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah, maka al-Barizi telah memberi fatwa bahawa sah puasa dan terhasil pahala untuk kedua-duanya.
Begitu juga halnya jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa) maka masalah tersebut mengikut masalah solat tahiyyah Masjid. ” (Rujuk kitab Ashbah Wan Nazoir, hlm. 61)
Dalam Syarah al-Tanbih karangan al-Hafiz al-Suyuti Rahimahullahu Taala, daripada fatawa al-Baarizi Rahimahullahu Taala, beliau mengatakan : Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah terhasih keduanya (sah keduanya), begitu juga jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa).
Tetapi al-Isnawi menyebut perkara ini tertolak dan qiyas yang dilakukan tidak sah dalam menggambarkan perkongsian satu daripada keduanya. Disisinya apa yang terhasil adalah yang fardhu sahaja dalam gambaran ithlaq”
Walaupun begitu, perlulah diambil perhatian, maksud terhasilnya pahala puasa sunat enam Syawal apabila dimasukkan sekali dengan puasa fardhu adalah pahala semata-mata pahala sunat bukannya pahala yang sempurna.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal. Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif.
Namun begitu, menyegerakan qadha puasa itu adalah sikap yang terpuji dan dituntut oleh syarak terutama kepada sesiapa yang meninggalkan puasa tanpa uzur yang dibenarkan syarak. Semoga kita termasuk bersama-sama dengan orang bertaqwa.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI