Oleh sebab terlalu kuat bekerja atau tidak cukup rehat akan menyebabkann badan cepat terasa sakit, bisa, lenguh dan penat.
Jika berlaku keadaan seperti ini, jangan panik, sebaliknya ambil masa untuk berehat.
Artikel Berkaitan: Setiap Kali Anak Bangun Tidur, Elok Ucapkan Doa Cepat & Pendek Ini Agar Sentiasa Dalam Lindungan & Rahmat Allah
Ketahuilah badan kita bukanlah robot yang bekerja 24 jam tanpa berehat. Badan juga perlukan rehat yang secukupnya sebelum kembali cergas untuk bekerja.
Jangan nanti disebakan tidak cukup rehat membuatkan kita terlantar sakit.
Namun begitu perkongsian dari Pencetus Ummah Amin di laman Instagram menasihatkan jika badan terasa bisa-bisa, sakit dan lenguh segerelah berjumpa dengan doktor.
Artikel Berkaitan: Setiap Kali Basuh Beras, Baca Doa Pendek Ini. Selain Rezeki Tak Putus, Kasih Sayang Suami Makin Bertambah!
Menurutnya carilah ubat yang sesuai, makan dan berikhtiar.
Selain itu, PU Amin turut berkongsi amalan atau doa boleh diamalkan jika mengalami situasi begini.
Baca ayat ini dan tepuk perlahan-lahan pada bahagian yang sakit dan bisa. Niatkan dalam hati agar Allah sembuhkannya dan hindarkan dari segala penyakit.
Insya-Allah dengan izinNya akan sembuh. Hanya Allah Maha Menyembuhkan segala penyakit.
Jadi bagi mereka yang ada mengalami badan sakit, bolehlah berbuat demikian kerana kita yakin hanya dengan izin Allah masalah ini dapat diatasi.
“Kadang tension juga bila badan rasa bisa bisa , sakit , lenguh dan sebagainya, sampai semua kerja jadi susah. Jangan lupa jumpa doktor, ambil nasihat pakar , cari ubat yang sesuai, makan dan ikhtiar.
“Dalam masa sama Imam Nawawi dalam Al Azkar sebut baca ayat ini dan tepuk perlahan pada bahagian yang sakit dan bisa. Boleh buat pada orang lain juga.
“Inshaallah sembuh. Ramai DM tanya ada ke cara nya bila sakit, jadi saya share kan ya. Kongsikan pada yang lain, moga ada manfaat..
Yakin lah Allah Maha Menyembuhkan segala penyakit
Kredit Foto: Instagram PU Amin
Artikel Berkaitan: Doa 2 Dalam 1, Yang Belum Jumpa Jodoh & Belum Ada Zuriat, Bacalah Surah Al-Anbiya’ Ayat 89
Kashoorga: Untuk pastikan badan kekal sihat, carilah alat bantuan kecergasan di sini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Surah Al-Furqan Menyebut Bab Nasab, Ia Bukan Isu Main-Main. Peguam Syarie Tegur Skrip Drama Suamiku Lelaki Pendosa
Perkahwinan adalah suatu tuntutan agama dalam meraikan fitrah semula jadi penciptaan manusia. Bertujuan untuk menjaga keturunan, memelihara kesucian diri, melaksanakan tuntutan syariat, memperoleh ketenangan hidup, kasih sayang dan ketenteraman.
Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah al-Rum, ayat 21)
Namun ada juga terjebak dengan dosa zina yang hingga melahirkan anak luar nikah. Sedangkan kita dituntut menjaga nasab keturunan sebagaimana disebut dalam surah Al-Furqan ayat 54 yang berbunyi.
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْمَاءِ بَشَرًا فَجَعَلَهُ نَسَبًا وَصِهْرًا ۗ وَكَانَ رَبُّكَ قَدِيرًا
Dan Dia (pula) yang menciptakan manusia dari air lalu dia jadikan manusia itu (punya) keturunan dan mushaharah dan adalah Tuhanmu Maha Kuasa.
Dalam pada itu, peguam syarie, Fahmi Ramli yang juga Konsultan Perundangan Islam membuat teguran secara terbuka di media sosialnya berkaitan isu nasab dalam Suamiku Lelaki Pendosa yang dianggap mampu mengelirukan masyarakat yang menonton drama ini.
Baca perkongsiannya, semoga kita juga mendapat ilmu berkaitan nasab ini.
TV3 dan Penulis Novel, Tolong semak betul-betul isu Nasab Dalam Islam sebelum pamerkan pada orang awam.
Hari ini saya terpanggil sekali lagi untuk ulas isu yang hampir sama dengan artikel yang saya ulas daripada drama Suamiku Lelaki Pendosa. Tangan saya bergetar kerana terlalu marah bila baru sahaja menonton Episod 19 di Disney Hotstar.
Buat yang tak tonton, saya beritahu apa sebabnya saya marah.
Dalam episod tersebut, Dato Afnan (Edika Yusof) telah datang ke rumah Firdaus Bapa Cahaya Malaika (Fauzi Nawawi) untuk melihat dan berjumpa dengan Cahaya Malaika (Sophia Barakbah) lantas memberitahu yang dia adalah ‘Bapa Kandung’.
Yang tak boleh saya terima, Firdaus ni pun siap cakap ‘Ini adalah bapa kandung Cahaya’. What the fish!!!!
Apa hubungan sepatutnya Cahaya dengan Dato’ Afnan?
Walaupun diketahui Dato’ Afnan itu telah meniduri isteri Firdaus, Wahidah (Aleza Shadan), TAPI dalam Islam, dia tak boleh dikatakan sebagai Bapa Kandung. Istilah bapa kandung digunakan untuk Anak Sah Taraf yang dinasabkan kepada seorang bapa yang sah dalam tempoh perkahwinan mengikut Hukum Syarak.
Seandainya, katakanlah Wahidah diceraikan, dan kemudian berkahwin dengan Dato’ Afnan, ia tak akan menjadikan Cahaya Malaika itu sebagai Bapa Kandungnya. Hubungan Cahaya dan Dato’ Afnan tu hanya seperti Bapa Tiri yang haram berkahwin dengan anak tiri disebabkan perkahwinan dengan ibunya.
Betul ke Cahaya Anak Tak Sah Taraf?
Seperti yang saya pernah ulas, Cahaya tetap dikira Anak Sah Taraf kepada Firdaus dan Wahidah sebab dia dilahirkan dalam tempoh perkahwinan mereka.
Meskipun, DNA dan pengakuan Wahidah yang terlanjur dengan Dato’ Afnan ketika dia bergelar isteri orang membuktikan Cahaya datang dari benih Dato’ Afnan (mungkin), TAPI disebabkan Firdaus tidak membuat Permohonan Cerai Lian, maka, Cahaya tetap dikira Anak Sah Taraf kepada Firdaus.
Bukan ke DNA terbukti kuat?
DNA adalah satu kaedah saintifik. Islam tidak menolak pembuktian tersebut. Tetapi, dalam Undang-undang dan Syarak, hanya ada satu cara untuk seorang lelaki menafikan nasab anaknya iaitu dengan Cerai Lian setelah dia menuduh isterinya berzina dengan lelaki lain.
Saya dah ulas perkara ini berdasarkan satu rujukan kes Jurnal Hukum yang diputuskan di Mahkamah Rayuan Syariah (boleh rujuk artikel sebelum ini), Mahkamah memutuskan, DNA hanya digunakan untuk membuktikan nasab seseorang anak sahaja, bukan CARA untuk menafikan nasab.
Walaupun Firdaus mungkin tahu perbuatan isterinya di belakang?
Ya, walaupun Firdaus tahu Wahidah telah terlanjur dengan lelaki lain. Untuk menjawab kepada persoalan ini, saya merujuk kepada satu Hadis Nabi s.a.w yang mafhumnya
“ Anak itu dinisbahkan kepada katil, sedangkan untuk orang yang berzina terlarang daripada apa-apa” (Bukhari & Muslim).
Maksudnya, katil itu dinisbahkan kepada isteri. Pemilik kepada katil tersebut adalah suami yang sah. Anak itu dinisbahkan kepada suaminya. Meskipun, isteri tersebut menafikan itu anaknya, tetapi suami itu menyatakan itu anaknya, maka anak itu tetap boleh dinasabkan kepada suaminya.
Kalau Firdaus menafikan itu nasabnya?
Jika Firdaus atau suami tersebut, menafikan bahawa itu anaknya, dan menuduh isterinya berzina dengan lelaki lain, isteri pulak menafikan, maka ia akan menjurus kepada Cerai/Sumpah Lian jika suami tidak mampu membawa bukti syarak tuduhan zina iaitu 4 orang saksi lelaki. Selepas itu, barulah anak itu dinafikan nasab daripada suami tersebut.
Manakala, orang yang berzina, iaitu tidak ada pertalian nikah yang sah, dan melahirkan anak, maka anak itu tak boleh dinasabkan kepada lelaki tersebut, sebaliknya nasab kepada ibunya sahaja.
Jadi, ini bermaksud, anak itu masih wajar dinasabkan kepada suami yang sah, meskipun isteri tersebut mengakui yang itu bukan benih suaminya. Syaratnya, suami tersebut menafikan dakwaan isterinya dan mengakui itu adalah anaknya.
Bukan ke masa belajar dulu anak tak sah taraf tak boleh dinasabkan kepada lelaki yang berzina?
Memang betul. Tapi di dalam kes ini, Wahidah itu berzina dengan lelaki lain dalam tempoh perkahwinannya dengan Firdaus.
Lainlah kalau Wahidah, berzina dengan Dato’ Afnan SEBELUM kahwin dengan Firdaus.
Memang haram la hukumnya dinasabkan kepada Firdaus tu. Itu kita panggil istilahnya Pak Sanggup. Hukumnya Haram dalam Islam. Bezakan antara situasi zina sebelum nikah dengan zina selepas nikah.
Kesimpulan,
Saya mohon secara tegas, isu sebegini jangan diambil mudah. Bayangkan berapa ramai yang menonton Drama ini akan mendapat info yang salah disebabkan kesalahan skrip atau penulisan drama yang tak dikaji.
Saya tersangat bimbang, jika selepas ini akan ada lebih ramai orang macam Dato’ Afnan yang sepatutnya tak ada pertalian nasab, tetapi hanya Bapa Biologikal sahaja datang ke rumah dan mengaku dia adalah Bapa Kandung. Allahu. Salah besar ni.
Saya pun tak faham, bagaimana drama ini katanya telah disemak oleh JAKIM boleh terlepas pandang isu sebegini. Kalau saya salah buktikan secara sah ikut undang-undang dan syarak.
Sebab saya menyampaikan pandangan ini berdasarkan kepada keputusan kes yang pernah diputuskan Mahkamah Syariah serta bersandarkan kepada Undang-undang dan Syarak.
Bukan ikut sedap tangan saya yang menulis. Saya mohon, buat pembaca artikel ini, panjangkan hingga sampai ke pihak penyiaran untuk ambil tindakan selanjutnya. Bimbang ini akan memesongkan pemahaman masyarakat yang tak semua faham. Saya gesa tindakan tegas diambil.
Wallahualam
Fahmi Ramli
Peguam Syarie & Konsultan Perundangan Islam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkat Ibadat Antara Maghrib Dan Isya’, Ganjaran 12 Tahun Pahala Amalan Baik Menanti
Cuba imbas kembali, apa yang kita lakukan semalam antara waktu Maghrib dan Isya’.
Tahukah kita bahawa sebenarnya Allah mengurniakan lebih kurang 60 minit untuk kita rebut keberkatan dalam waktu singkat itu. Waktu antara Maghrib dan Isya’ adalah ‘precious time’ masa singkat yang sangat mudah untuk kita kaut ganjaran pahala dengan melakukan ibadat-ibadat mudah.
Hakikatnya setiap waktu mempunyai kelebihan dan keberkatan tersendiri. Sepanjang 24 jam sehari adalah penuh keberkatan. Waktu antara Maghrib dan Isya sememangnya waktu yang kita agak sibuk dan kelam-kabut kerana baru sampai ke rumah dari tempat kerja. Waktu ini sangat pendek, tetapi di dalamnya terdapat keberkatan yang perlu kita jemput dengan amal.
Artikel berkaitan:Lepas Solat Jangan Terus Bangun, Amalkan Zikir Astaghfirullah Subhanallah 100 Kali, Kelebihannya Buat Hati ; Jiwa Sentiasa Tenang
Artikel berkaitan: Ini Kelebihan Solat Dhuha, Rugi Kalau Langsung Tak Pernah Buat
Dalam beberapa kitab-kitab nasihat, motivasi sering disebut “Ma bainal Isyaain“. Itu adalah kata kunci yang membahas tentang keutamaan waktu antara Maghrib dan Isya’.
Salah satu kitab yang memperincikan “Ma bainal Isyaain” itu adalah Kitab Risalatul Muawanah karya Sayyid Abdullah bin Alwi al-Haddad, seorang waliyullah mahsyur yang juga penyusun Ratib al-Haddad dan Wirdul Latif.
ومن السنة إحياء ما بين العشائين، وقد ورد في فضله أخبار وآثار، وحسبك من ذلك أن أحمد بن أبي الحواري شاور شيخه أبا سليمان رحمهما الله تعالى في أن يصوم النهار أو يحيي ما بين العشائين فقال: اجمع بينهما. فقال: لا أستطيع لأني متى صمت أشتغل بالإفطار في هذا الوقت. فقال له إذا لم تستطع أن تجمع بينهما فدع صيام النهار وأحي ما بين العشائين
Sebahagian dari sunnah Rasulullah SAW adalah menghidupkan waktu antara Maghrib dan Isya’. Telah banyak hadis dan ucapan sahabat tentang keutamaan menghidupkan waktu ini.
Dalam hal ini cukuplah cerita tentang Ahmad bin Abi Al-Hawariy yang bertanya pada gurunya, Syaikh Abu Sulaiman rahimahullah
”Wahai guru, mana yang lebih utama, puasa di siang hari atau menghidupkan waktu antara Maghrib dan Isya dengan amal soleh?”
“Kerjakan kedua-duanya,” jawab gurunya. “Tetapi saya tidak mampu mengerjakan keduanya. Kerana, jika saya berpuasa, waktu antara Maghrib dan Isya’ adalah saat sibuk untuk berbuka.”
“Kalau demikian tinggalkan puasa dan isilah waktu antara Maghrib dan Isya’ dengan amal soleh.”
Cerita antara guru dan murid di atas cukup memberikan gambaran tentang anjuran jangan sampai terlepas waktu keemasan ini dengan melakukan amal soleh.
Ada empat ibadat mudah yang boleh dilakukan dalam tempoh 60 minit ini:
1.SOLAT SUNAT
Amalan pertama yang dianjurkan adalah melakukan solat sunat. Solat sunat ini menurut sebahagian ulama disebut dengan solat sunat awwabin. Susulan daripada pendapat ini, disunatkan mendirikan solat sunat awwabin dengan maksimum 20 rakaat. Kita boleh juga melakukan 6, 4 atau dua rakaat, dan dilakukan tanpa berjemaah.
Sebagaimana dijelaskan oleh Syaikh Zainudin Al-Malibari dalam Fathul Mu’in
“Di antara solat yang tidak disunahkan dilakukan secara berjemaah adalah solat Awwabin. Ia berjumlah 20 rakaat dan dilakukan antara solat Maghrib dan Isya. Diriwayatkan bahawa ia berjumlah 6 rakaat, 4 rakaat dan 2 rakaat, dan 2 rakaat ini adalah jumlah rakaat paling sedikit.”
Tata cara mendirikan solat sunat Awwabin ini adalah sebagai berikut
Pertama : Niat melakukan solat sunat Awwabin dalam hati dengan lafaz niat berikut
اُصَلِّى سُنَّةَ الأَوَّابِينَ رَكَعَتَيْنِ للهِ تَعَالَى
Saya niat solat sunat awwabin dua rakaat kerana Allah Ta’ala.
Kedua: Pada setiap rakaat setelah membaca surah Al-Fatihah disunatkan membaca surah Al-Ikhlas sebanyak 6 kali, surah Al-Falaq sekali dan surah Al-Nas sekali. Begitu juga pada rakaat kedua.
ﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﺇِﻧِّﻲْ ﺃَﺳْﺘَﻮْﺩِﻋُﻚَ ﺇِﻳْﻤَﺎﻧِﻲْ ﻓِﻰْ ﺣَﻴَﺎﺗِﻲْ ﻭَﻋِﻨْﺪَ ﻣَﻤَﺎﺗِﻲْ ﻭَﺑَﻌْﺪَﻣَﻤَﺎﺗِﻲْ ﻓَﺎﺣْﻔَﻈْﻪُ ﻋَﻠَﻲَّ ﺇِﻧَّﻚَ ﻋَﻠَﻰ ﻛُﻞِّ شيْئٍ ﻗَﺪِﻳْﺮٌ
Ya Allah, aku titipkan imanku baik ketika aku masih hidup, pada saat meninggal dan setelah meninggal. Jagalah iman tersebut untukku, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.
Tentang keutamaan solat ini, banyak hadis yang menjelaskannya.
Rasulullah SAW bersabda:
Barangsiapa solat (sunat) enam rakaat setelah solat Maghrib, tanpa diselangi dengan pembicaraan kotor, maka salat tersebut mampu mengimbangi ibadah selama dua belas tahun.(HR. Tirmidzi)
2. BERZIKIR
Di antara amal-amal yang sangat disunnahkan ialah menghidup-hidupkan waktu antara solat Maghrib dan Isya’ dengan salat sunat, membaca Quran dan berzikir pada Allah.
3.BACA AL-QUR’AN
Tentang anjuran membaca Al-Qur’an pada waktu ini, juga dijelaskan dalam Nashaihud Diniyyah. Dianjurkan pula untuk membaca Al-Quran, khususnya surah-surah:
Alif-lam-mim Sajadah,
Ad-Dukhan,
Al-Waqi’ah,
Tabarak,
Al-A’la, Az-Zilzal,
At-Takatsur,
Al-Quraisy, Al-Kafirun,
An-Nashr, Al-Ikhlas,
Al-Falaq
An-Nas.
4. I’TIKAF
Kemudian amal terakhir yang boleh dilakukan dalam rangka mendapatkan keberkatan waktu antara Maghrib dan Isya’ adalah dengan melakukan i’tikaf sambil menunggu masuknya waktu Isya’.
Sumber artikel: bincangsyariah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tak Kisah Pasal Nafkah, Hanya Mahu Kasih Sayang.’ Jadi Wanita Jangan Sampai Dimurahkan Lelaki
‘Tak kisah pasal nafkah, hanya mahu kasih sayang.’ Jadi wanita jangan sampai dimurahkan lelaki. Dek kerana hanya mahukan kasih sayang, ada wanita sanggup merendahkan martabat demi mendapat perhatian lelaki.
Hubungan yang tak ubah seperti “pelacur” dianggap normal, padahal mereka memiliki hubungan suami, isteri yang sah di sisi agama. Cuma disebabkan takut hubungan mereka diketahui isteri pertama, wanita-wanita ini sanggup diketepikan hak mereka sebagai seorang isteri.
Parah betul situasi sebegini dalam masyarakat, umpama sinetron di televisyen. Peguam Syarie, Puan Suzana ghazali juga berdepan dengan situasi ini. Ikuti perkongsiannya.
Artikel Berkaitan
‘Duda, Dahulukan Nafkah Anak Sebelum Kahwin Lain.’ Lepas Bercerai, Ramai Lelaki Tak Kisah Pasal Anak
Tak Kisah Pasal Nafkah
Cerita menerusi sesi telefon dengan seorang wanita berbeza usia, dia tua sedikit saja daripada saya. Dia mengadu tentang suami yang berpoligami dalam diam.
Malah, dia tahu ada dua madu serentak selepas isteri kedua suaminya mengamuk disebabkan suami kahwin pula dengan isteri yang ketiga, sedangkan perkahwinan dengan yang kedua sudah lebih lima tahun.
Dia percaya suami keluar pergi kursus, tak pernah persoal sikap suami yang selalu keluar malam dengan alasan lepak dengan kawan.
Hanya Mahu Kasih Sayang
“Akak tak suka nak bising-bising nanti dia buat muka masam, itu yang akak tak suka tu…”
Dia mencari saya, sebab suami sedang hangat bercinta pula dengan dua wanita. 2 wanita madunya pula tiada giliran bermalam atau raya dan dia tahu suami tak pernah balik ke rumah isteri-isteri yang lain sebaliknya isteri-isteri tersebut yang bergilir-gilir balik ke sebuah rumah sewa suami tak jauh daripada rumah mereka.
“Dua-dua isterinya tu cakap, tak kisah pun pasal nafkah, tak bagi pun tak apa sebab mahukan kasih sayang saja…”
Jadi Wanita Jangan Sampai
Saya: “Itu alasan biasa, tapi kalau betul nak kasih sayang dan rasa disayang, patut suami yang cari isteri, bukan isteri yang cari suami. Kalau isteri yang cari suami, jumpa sejam dua kemudian macam akak beritahu, dia balik juga ke rumah akak.
‘Jadi yang dua lagi itu nikah untuk ‘main’ sajalah. Bukan untuk dijadikan isteri tapi untuk nafsu suami..”
***Info : Dua-dua wanita tersebut kerja dalam bidang professional.
Macam yang saya sebut dalam Seminar Keluarga Bahagia KWSP dengan topik ‘Di Sana Menanti, Di Sini Menunggu’, kes curang berlaku sebab ada permintaan dan ada penawaran. Kalaulah wanita tak jadi bodoh sebab cinta, lelaki tak akan berani buat angkara.
Baca Di Sini
Bekas Isteri Kahwin Lain, Bapa Barulah Sara Anak. ‘Sepatutnya Siapa Punya Anak, Dialah Bagi Nafkah.’
Dimurahkan Lelaki
Eh…!! Tak payah cakaplah ikhlas. Sudah jelas dalam syariat, isteri itu ada hak untuk dijaga kebajikannya oleh suami. Sudah kalau isteri yang cari suami kemudian berpisah lepas sudah langsaikan nafsu, anda jadikan diri anda lebih hina daripada pelacur yang dibayar untuk servisnya ya!!
Haa ni bukan statement menyanjung pelacur plak. Haaiii panjang lak berleter pagi ni…dah laaa…lu (engkau) pikir la sendiri!!!
#BersamaSuzanaGhazali
#HikmahKahwinUntukBahagia
#KahwinAdaAmanahDanTanggungjawab
Kashoorga : Nak berpoligami ikutlah cara yang betul kerana setiap wanita berhak bahagia.
Sumber : Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI