Tidak pernah terlewat atau tercepat. Segalanya sudah tertulis di luh mahfuz.
Bagai menyedari ajalnya sudah menghampiri, tindakan seorang wanita memuatkan naik rakamannya menaiki motosikal secara live ternyata meninggalkan kenangan terakhir buat anak kecil dan suaminya. Ini kerana ketika video livenya masih berlangsung, dalam suaminya sudah mahu memasuki satu simpang, tiba-tiba datang kenderaan pacuan SUV memotong sebuah kenderaan lain lalu melanggar motosikal dinaikinya sekaligus mengakibatkannya meninggal dunia di tempat kejadian.
Dalam satu perkongsian berita di fb Tawau Syurga memaklumkan, seorang pembonceng wanita maut dalam satu kemalangan jalan raya membabitkan sebuah jip dan motorsikal di Kilometer 10, Jalan Kunak-Tawau, Kunak, semalam.
Ketua Polis Daerah Kunak, Supt Sabarudin Rahmat berkata, mangsa, 38-tahun merupakan warga Indonesia itu disahkan meninggal dunia di lokasi kejadian, sementara suami mangsa yang menunggang motosikal 39-tahun, juga warga Indonesia dan anak lelakinya, 7-tahun, mengalami kecederaan dalam kejadian kira-kira pukul 4.45-petang.
Katanya, semasa kejadian, jip jenis Proton X70 dipandu seorang lelaki, 54-tahun itu datang dari arah Tawau menuju ke Kunak.
Setibanya di tempat kejadian, jip berkenaan telah memotong sebuah kenderaan lain dihadapannya dan telah terlanggar motorsikal dinaiki mangsa yang berada dihadapan kenderaan dipotong tadi yang pada masa sama sedang mengubah laluan membelok memasuki simpang di kanan jalan.
Kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.
https://www.tiktok.com/@mazni_nik/video/7119148522821242139?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Janji Belikan Anak Syurga Al-Quran Digital, Hajat Bapa Tak Kesampaian. Maut Dirempuh Treler Di Lorong Kecemasan
Tiada apa yang lebih menyedihkan saat diuji dengan kematian orang tersayang. Janji Allah itu pasti, walau sekuat mana pun kita cuba untuk menidakkannya.
Ternyata janji seorang ayah untuk membelikan anak syurganya yang mengidap autisme senaskah Al-Quran digital tidak kesampaian apabila maut dirempuh treler selepas 40 minit memaklumkan kepada isterinya lokasi terakhir lorinya tersadai akibat kehabisan minyak.
Dikongsi dari page fb Mr Wan Cai Offizcial, pengurusan jenazah islam yang dilakukan secara percuma, berkongsi kisah sedih ini apabila mereka menyempurnakan pengurusan jenazah buat insan terpilih ini, Saifuddin Bin Abdullah yang juga seorang saudara baru.
Baru berkesempatan berkongsi kisah tentang pengurusan mangsa nahas di rempuh lori treler. Mohon maaf kerana terlalu sibuk dengan program memberi bantuan ayam mentah buat mangsa banjir tadi.
Allahyarham Saifuddin bin Abdullah, mangsa korban dirempuh lori treler selamat diKebumikan 05.40 petang tadi. Jenazah lelaki mualaf berusia 50 tahun itu selamat dikebumikan di tanah perkuburan Islam Kampung Johan Setia, Klang.
Allahyarham adalah pemandu lori yang terlibat dalam kemalangan di Lebuhraya Plus Utara Selatan kilometer 241.6. Arwah dalam perjalanan pulang ke Klang sewaktu nahas yang mengorbankan nyawanya berlaku.
Lori yang dipandu oleh arwah dikatakan kehabisan minyak dan berhenti di lorong kecemasan lebuhraya tersebut. 40 minit sebelum kejadian malang itu berlaku, arwah sempat menghantar gambar terakhir kepada isterinya.
Arwah memaklumkan lorinya kehabisan minyak dan tersadai di tepi lebuhraya menunggu bantuan. Arwah kemudian menghubungi seorang adiknya bagi mendapatkan bantuan menghantar minyak diesel.
Adik arwah yang tiba tidak lama kemudiannya membantu menuang minyak ke dalam tangki minyak lori. Bagaimana pun sebuah lori dari arah belakang telah merempuh arwah dan adiknya. Keduanya disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian kepala dan badan.
Suasana sedih menyelubungi bilik pengurusan milik Hospital Rembau sewaktu jenazah diuruskan oleh rakan-rakan UKVJ HQ Dan UKVJ Melaka.
Si isteri memberitahu arwah berhajat untuk membeli senaskah Al-Quran Digital untuk anak syurganya yang juga seorang anak autisme. Namun hajat arwah itu tidak kesampaian kerana terlebih dahulu dipanggil pulang mengadap Maha Pencipta.
Sebelum kejadian kemalangan berlaku, arwah turut sempat berpesan meminta isterinya memasak untuk anak istimewanya itu.
Pengurusan buat arwah telah kami sempurnakan dengan sebaik yang mungkin. Pengurusan buat adiknya pula tidak dapat kami uruskan.
Ini kerana adik arwah yang turut sama terkorban adalah seorang penganut agama Hindu. Difahamkan lori treler yang merempuh arwah dan adiknya telah melarikan diri sejurus selepas kejadian kemalangan itu berlaku.
Mohon doakan agar pemandu lori tersebut dapat ditangkap dengan segera. Semoga kematian arwah dan adiknya mendapat keadilan.
Kecuaian pemandu lori tersebut menyebabkan seorang isteri hilang tempat untuk bergantung hidup. Lebih menyedihkan seorang anak istimewa hilang kasih seorang bapa.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Ambil Mudah Hukum Beri Susu Badan Walau Melimpah, Ini Sebabnya
Mereka yang dikurniakan susu badan banyak seharusnya bersyukur dengan rezeki diberikan kerana ia pemakanan terbaik untuk bayi membesar dengan sihat. Tidak semua direzekikan memiliki susu badan yang banyak hingga bayi perlu dibantu dengan susu formula.
Di saat kita direzekikan susu badan yang banyak hingga boleh memberinya pada orang lain, seharusnya ia diberi perhatian kerana perlu menjaga nasab di masa depan. Ini kerana apabila menjadi anak susuan, bukan saja belah ibu tapi keturunan belah bapa juga diharamkan berkahwin.
Dalam pada itu, media melaporkan usahawan juga pelakon Syatilla Melvin yang juga isteri kepada Sam menzahirkan rasa syukurnya kerana susu badannya direzekikan banyak. Bahkan dirinya berniat untuk mendermakan susu badannya buat bayi memerlukan. Namun mereka yang berhajat perlu DM kepadanya untuk dirinya mengetahui latar belakang dan maklumat lengkap bayi berkenaan.
Untuk kita sama-sama memahami peranan ibu susuan, berikut adalah penjelasan dari Mufti Terengganu mengenai kedudukan ibu kepada ibu susuan, adakah ia dianggap mahram kepada anak susuan?
Jawapan:-
Penyusuan dari segi bahasa ialah perbuatan menghisap susu seseorang perempuan. Manakala, dari segi istilah syarak ialah perbuatan yang dilakukan untuk mendapatkan susu seseorang perempuan atau susu yang masuk ke dalam perut seorang kanak-kanak.
Hukum seorang perempuan menyusukan bayi yang bukan anaknya adalah harus mengikut syarak. Ini kerana perbuatan tersebut telah diamalkan sebelum dan selepas kedatangan Islam dan Islam memperakuinya bahkan tidak mengharamkannya. Terdapat kebaikan ketika seseorang perempuan menyusukan seorang anak yang bukan anaknya, contoh seorang ibu meninggal dunia dan tidak dapat menyusu anaknya. Oleh itu, keadaan ini memerlukan perempuan lain menyusukan anak tersebut bagi membolehkan anak tersebut meneruskan hidupnya.
Haruslah diingat bahawa terdapat kesan daripada penyusuan terhadap hubungan kekeluargaan kerana apabila seseorang perempuan menyusukan seorang anak yang bukan anaknya, anak itu akan menjadi anak susuannya dan suami perempuan tersebut turut menjadi bapa susuan kepada anak itu.
Justeru, anak yang disusukan tersebut haram berkahwin dengan ibu susuannya. Dia juga haram berkahwin dengan beberapa golongan daripada keturunan ibu susuannya.
Golongan tersebut termasuklah:
1. Adik-beradik perempuan ibu susuan kerana mereka adalah ibu saudara susuan.
2. Anak perempuan ibu susuan kerana mereka adalah adik-beradik susuan.
3. Cucu perempuan kepada ibu susuan (anak perempuan kepada anak lelaki ibu susuan, atau anak perempuan kepada anak perempuan ibu susuan) kerana mereka adalah anak perempuan adik- beradik lelaki susuan atau anak perempuan adik-beradik perempuan susuan.
4. Ibu kepada ibu susuan (nenek susuan).
Begitu juga dengan beberapa keturunan dari sebelah bapa susuan yang haram dikahwini adalah sama seperti golongan keturunan ibu susuan. Golongan tersebut ialah:
1. Adik-beradik perempuan bapa susuan kerana mereka adalah ibu saudara susuan.
2. Anak perempuan bapa susuan walaupun dengan isteri yang lain kerana mereka adalah adik-beradik perempuan susuan.
3. Cucu perempuan kepada bapa susuan (anak perempuan kepada anak lelaki bapa susuan, atau anak perempuan kepada anak perempuan bapa susuan) kerana mereka adalah anak perempuan adik-beradik lelaki susuan atau anak perempuan adik-beradik perempuan susuan.
4. Ibu kepada bapa susuan (nenek susuan).
Pengharaman tersebut adalah berpandukan al-Quran dan hadis sebagaimana Allah S.W.T telah berfirman dalam Surah an-Nisa’, ayat 23:
وَأُمَّهَٰتُكُمُ ٱلَّٰتِى أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَٰتُكُم مِّنَ ٱلرَّضَٰعَةِ
Maksudnya: “Dan (diharamkan juga kamu mengahwini) ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu dan saudara-saudara susuan kamu.”
Rasulullah ﷺ juga telah bersabda:
إِنَّ الرَّضَاعَةَ تُحَرِّمُ مَا يَحْرُمُ مِنَ الْوِلاَدَةِ
Maksudnya: “Penyusuan mengharamkan apa yang diharamkan disebabkan kelahiran (keturunan).”
(Hadis Riwayat Muslim & Bukhari).
Oleh itu, kedudukan ibu kepada ibu susuan adalah nenek susuan kepada anak susuan. Justeru, ia merupakan mahram kepada anak susuan sebagaimana penjelasan di atas.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Datangkan Mudarat & Sakiti Manusia, Boleh Ke Pijak Semut Sampai Mati?
Datangkan mudarat dan sakiti manusia, boleh ke pijak semut sampai mati? Ada pendapat mengatakan bahawa kita diharamkan untuk membunuh semut.
Tetapi jika mendatangkan mudarat kepada manusia, adakah hukumnya masih sama? Ikuti perkongsian Pegawai JAKIM, Ustaz Mohd Hariri Mohamad Daud ini dalam Ustaz Betul Ke?
Artikel Berkaitan:
Surah Al-Naml Bukti Betapa Hebatnya Semut!
Datangkan Mudarat
Jelas Ustaz Hariri, semut adalah haiwan ciptaan Allah SWT bahkan semut juga adalah salah satu daripada nama-nama Al-quran iaitu Surah An-Naml atau Surah Semut iaitu surah yang ke-27. Surah ini mempunyai 93 ayat al-Quran dan termasuk golongan surah-surah Makkiyyah.
Ini bermakna semut ini bukanlah calang-calang binatang tetapi haiwan yang dijadikan nama Al-Quran. Nabi Muhammad saw, bersabda dalam satu hadis Riwayat Abu Daud, sesungguhnya nabi melarang kita membunuh tiga jenis binatang.
Pertama adalah lebah, burung dan seterusnya semut. Tidak ada masalah tiba-tiba pijak atau bunuh semut, sememangnya tidak boleh kerana nabi larang disebabkan semut adalah tentera Nabi Sulaiman a.s.
Namun bagaimana pula jika semut tersebut mendatangkan mudarat atau menyakiti manusia, adakah perlu dibiarkan saja.
Syeikh Wahbah Alzuhaili ada menyebut dalam kitabnya bahawa memang kita dilarang membunuh semut yang melata. Tetapi sekiranya semut tersebut membahayakan, mencederakan kita maka dibolehkan untuk membunuh kerana untuk menjaga keselamatan diri kita.
Sakiti Manusia
Selain daripada itu, terdapat hadis daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW bersabda:
نَزَلَ نَبِيٌّ مِنَ الأَنْبِيَاءِ تَحْتَ شَجَرَةٍ، فَلَدَغَتْهُ نَمْلَةٌ، فَأَمَرَ بِجَهَازِهِ فَأُخْرِجَ مِنْ تَحْتِهَا، ثُمَّ أَمَرَ بِبَيْتِهَا فَأُحْرِقَ بِالنَّارِ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ: فَهَلَّا نَمْلَةً وَاحِدَةً
Maksudnya:
“Salah seorang nabi singgah di bawah sebatang pokok, lalu dia digigit seekor semut, lantas Baginda memerintahkan agar barang-barangnya dialihkan dari pokok itu, kemudian Baginda memerintahkan agar sarang semut itu dibakar dengan api. Maka Allah mewahyukan kepadanya: ‘Mengapa tidak hanya dibakar semut yang menggigit sahaja?’
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan, terdapat dalam kalangan ulama yang menjadikan hadis ini sebagai dalil bagi mengharuskan perbuatan membakar haiwan yang mengganggu dan memberi mudarat dengan api berdasarkan kaedah syar‘ man qablana, sekiranya tidak ada dalam syariat kita apa yang mengangkatnya.
Namun begitu, terdapat dalam syariat kita larangan untuk menyeksa dengan api. Kemudian, beliau menukilkan pendapat Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini, bahawa hadis ini bermaksud dibolehkan untuk membunuh semut bagi syariat nabi tersebut. Begitu juga, dibolehkan membunuh semut dengan menggunakan api.
Hal ini kerana, asal dalam membunuh dan membakar adalah tidak berlaku kekerasan atau penyeksaan padanya, bahkan ia adalah untuk membakar lebih daripada seekor semut — yakni membakar sarangnya. Adapun di dalam syariat kita tidak dibolehkan membakar haiwan dengan menggunakan api melainkan dalam masalah Qisas dengan syaratnya.
Begitu juga, tidak dibenarkan untuk membunuh semut berdasarkan hadis Ibn Abbas. Begitu juga dinukilkan daripada al-Qadhi ‘Iyadh, beliau berpendapat hadis ini menjadi dalil mengenai keharusan membunuh setiap haiwan yang memberi mudarat dan mengganggu atau menyakiti manusia.
Boleh Ke Pijak
Di samping itu, terdapat juga riwayat daripada Abdullah bin Mas‘ud R.A bahawa Nabi SAW bersabda:
كنَّا معَ رسولِ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ في سَفَرٍ، فانطلقَ لحاجتِهِ فرأَينا حُمَرةً معَها فرخانِ فأخذنا فَرخَيها، فجاءتِ الحُمَرةُ فجعلت تفرِشُ، فجاءَ النَّبيُّ صلَّى اللَّهُ علَيهِ وسلَّمَ فقالَ: من فجعَ هذِهِ بولدِها؟ ردُّوا ولدَها إليها. ورأى قريةَ نملٍ قد حرَّقناها فقالَ: مَن حرَّقَ هذِهِ؟ قُلنا: نحنُ. قالَ: إنَّهُ لا ينبَغي أن يعذِّبَ بالنَّارِ إلَّا ربُّ النَّارِ
Maksudnya:
“Kami bersama Rasulullah SAW dalam satu permusafiran, kemudian Baginda SAW pergi untuk menunaikan keperluannya. Kemudian, kami melihat seekor burung bersama dua ekor anaknya. Lalu kami mengambil kedua anaknya dan burung tersebut datang dan mengepak-ngepak sayapnya. Kemudian Nabi SAW datang dan bersabda: ‘Siapakah yang menyakiti burung ini dengan mengambil anaknya? Kembalikan anaknya kepadanya.’ Setelah itu, Baginda SAW melihat sebuah sarang semut yang telah kami bakar dan Baginda bersabda: ‘Siapakah yang membakar sarang ini?’ Kami menjawab: ‘Kami (yang membakarnya).’ Baginda bersabda lagi: ‘Sesungguhnya tidak layak untuk menyeksa dengan api melainkan Allah SWT kerana Dia ialah Penguasa api.’
Al-Khattabi menyebutkan, hadith ini menunjukkan bahawa membakar sarang serangga adalah makruh. Adapun semut, keuzuran padanya adalah sangat sedikit. Hal ini kerana, kemudaratannya boleh dihilangkan tanpa perlu kepada cara membakarnya dengan api. Sesungguhnya diriwayatkan bahawa Nabi SAW pernah bersabda:
إنَّ نبيًّا مِنَ الأنبياءِ قَرصتهُ نملةٌ، فأمرَ بقريةِ النَّملِ، فأُحْرِقَت، فأوحى اللَّهُ عزَّ وجلَّ إليهِ: في أن قرصَتكَ نملةٌ، أَهْلَكْتَ أمَّةً منَ الأُمَمِ تسبِّحُ
Maksudnya:
“Dahulu ada di antara para nabi telah digigit oleh seekor semut, kemudian Nabi itu memerintahkan untuk pergi ke sarang semut tersebut lalu membakarnya. Maka Allah mewahyukan kepada Nabi tersebut: ‘Adakah kerana seekor semut yang menggigitmu, kemudian kamu menghancurkan umat daripada umat-umat yang bertasbih.’
Semut Sampai Mati?
Kemudian, al-Khattabi menyatakan, semut terbahagi kepada dua jenis. Pertamanya, jenis yang mengganggu dan memudaratkan, maka mencegah kemudaratan atau gangguan daripada semut itu adalah dibolehkan yakni dengan membunuhnya.
Keduanya, jenis yang tidak memberi mudarat iaitu jenis semut yang memiliki kaki yang panjang, dan tidak boleh untuk membunuhnya.
Oleh itu, jelaslah bahawa sekalipun dibolehkan untuk membunuh semut yang memudaratkan, namun tidak dibenarkan untuk membunuhnya dengan cara membakarnya melainkan jika hal demikian hanya satu-satunya cara untuk membasminya. Maka ketika itu dibolehkan untuk membakarnya bagi membasminya.
Baca Di Sini:
8 Doa Para Nabi Yang Dikisahkan Dalam Al-Quran
Kashoorga: Kita dibenarkan membunuh binatang jika mendatangkan mudarat kepada kita.
Sumber: Ustaz Betul Ke? , Maktabah Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI