‘Bahagi masa untuk hafal Al-Quran dan akademik.’ Graduan hafizah berjaya genggam dua sijil serentak.
Malah mampu khatam dua kali sepanjang pengajian. Hebatnya gadis ini mampu bahagikan masa untuk belajar dan hafaz Al-Quran.
Artikel Berkaitan: ‘Layak Mengajar Tahfiz Seluruh Dunia.’ Khatam Al-Quran Dalam Masa 17 Jam, Iman Asri Pemegang ‘Syahadah Ula al-Fateh’
Bahagi Masa
Nadia Atifah Mamat, 22, mencatat sejarah menjadi graduan hafizah pertama politeknik apabila dianugerahkan Diploma Pengajian Perniagaan dalam Majlis Konvokesyen Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (PSA) kali ke-23 yang berlangsung baru-baru ini.
Lebih membanggakan, anak keempat daripada lima beradik ini juga berjaya khatam hafazan Al-Quran buat kali kedua serta turut menerima Sijil Tahfiz Malaysia daripada Darul Quran, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
Untuk Hafal Al-Quran & Akademik
Menurut Nadia, rahsianya berjaya membahagikan masa mengikuti dua pengajian serentak adalah dengan mengenal kemampuan dan kekuatan diri berdasarkan empat pecahan waktu.
“Kaedah ini saya gunakan sejak di bangku persekolahan yang mana kekuatan diri saya dalam hafazan adalah pada waktu pagi dan malam manakala waktu tengahari dan petang untuk akademik,”
“Tidak dinafikan jadual rutin harian kami agak padat berbanding rakan-rakan sepengajian yang lain. Sering kali jadual kami penuh dari 8 pagi hingga 10 malam namun dengan dorongan dan sokongan daripada rakan-rakan dan para pensyarah membuatkan semua terasa ringan, indah dan berbaloi,” ujarnya ketika ditemui selepas majlis yang diadakan di Dewan Al-Jazari PSA.
INFO:
Selain mudah menghafaz, Nadia mampu menghafal empat mukasurat sehari secara konsisten, dia juga merupakan gadis yang unik dan berani. Dalam masa yang sama, berwawasan tinggi.
Jika pelajar tahfiz lain kurang minta menyertai aktiviti kokurikulum seperti sukan dan kebudayaan tetapi cukup berbeza dengan Nadia. Baginya, dia perlu berani cross border sebagai medan dakwah. Dalam erti kata lain, Nadia membawa dakwah islam dalam dimensi berbeza.
Graduan Hafizah Berjaya Genggam Dua Sijil Serentak
Menurut Ketua Jabatan Pengajian Am Haslina Abdullah, para pensyarah mengenali Nadia sebagai seorang pelajar yang berani, kuat tekad untuk mencapai kejayaan dan sangat lancar menghafaz atau istilahnya “masyi” dalam kalangan pelajar tahfiz.
“Beliau sangat komited dengan kelas walaupun semasa sesi tasmik secara dalam talian semasa tempoh pandemik COVID-19. Hatta dalam tempoh latihan industri juga, Nadia akan memastikan dia menghafaz al-Quran sebelum memulakan kerja seawal jam 7.30 pagi,”
Khatam Dua Kali
PSA adalah politeknik pertama yang memperkenalkan program berkembar Diploma Politeknik dan Pensijilan Tahfiz al-Quran JAKIM.
“Graduan berkemahiran dan huffaz adalah manifestasi strategi Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) yang digariskan Kementerian Pengajian Tinggi sekali gus melahirkan teknokrat huffaz yang menjadi penggerak pembangunan negara,” ujar Pengarah PSA, Dr. Mohd Zahari Ismail ketika mengulas kejayaan PSA melahirkan generasi kedua graduan Techno Huffaz.
Tahun ini seramai empat graduan Pensijilan Tahfiz al-Quran JAKIM berjaya dilahirkan PSA dengan dua daripadanya diraikan dalam Konvokesyen PSA kali ke-23 yang berlangsung pada 1 dan 2 Oktober 2022.
Seramai 1,684 graduan ijazah sarjana muda, diploma dan sijil daripada Jabatan Kejuruteraan Awam, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Jabatan Kejuruteraan Elektrik dan Jabatan Perdagangan diraikan dalam majlis konvokesyen kali ini.
Artikel Berkaitan:
Ini Rupanya RAHSIA Sharifah Khasif Hafal Al-Quran, Ayuh Cuba Amalkan!
Pelajar Tahfiz Hanya Memerlukan Senaskhah Saja, Pensyarah Nasihat Hati-Hati Tentang Wakaf Al-Quran
Kashoorga: Tahniah buat Nadia Atifah Mamat dan keluarganya. Satu pencapaian yang membanggakan!
Sumber: Unit Komunikasi Korporat, Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sejauh Mana “BATAS” Mak Ayah Boleh Masuk Campur Urusan Perhubungan Anak? Mufti Ulas Isu Ini
Adakala dalam suatu perhubungan terjadi konflik di dalamnya. Baik ketika batas pertunangan mahu pun selepas berumahtangga. Kala ini kita memerlukan sokongan untuk jiwa kembali bersemangat. Biasanya yang kita cari adalah ahli keluarga dan kawan rapat yang sudah punya banyak pengalaman.
Nasihat yang baik tentunya dari ibu bapa tapi ada batas yang perlu ibu ayah tahu agar kata-kata itu tidak menjurus konflik yang panjang.
Dipetik dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada diperincikan mengenai isu hak ibu ayah masuk campur dalam urusan rumahtangga anak. Semoga bagi yang sudah berumahtangga atau bakal mendirikan rumah tangga akan memahami tentang batasan ini.
Saya ingin bertanya, sejauh manakah ibu bapa tidak boleh masuk campur urusan rumahtangga anak-anak? Bagaimana sekiranya anak sering dipukul oleh suaminya dan suami sering menganiaya isterinya, adakah ibu bapa tiada hak untuk mencampuri urusan pernikahan anak-anaknya? Adakah salah dan berdosa sekiranya ibu bapa meminta untuk anaknya berpisah sekiranya dalam situasi tersebut? Terima kasih.
Jawapan:
Waalaikumussalam wbt.
Alhamdulillah, segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah ﷻ. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat dan seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Mukadimah
Pada asasnya, hubungan dan tanggungjawab seseorang anak kepada ibu bapa, sama ada lelaki atau perempuan, tidak terputus apabila mereka berkahwin. Seorang anak itu, sama ada lelaki atau perempuan, wajib berbuat baik kepada ibu bapa, mentaati dan mengelakkan diri daripada melukakan hati mereka. Firman Allah ﷻ:
وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
Maksudnya: “Dan bertauhidlah kamu kepada Allah dan jangan sesekali kamu mensyirikkan Allah dengan sesuatu pun. Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa.”
Surah Al-Nisa’ (36)
Firman Allah ﷺ:
وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا ۚ إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيمًا
Maksudnya: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ha”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’: 23)
Hak dan tanggungjawab anak kepada ibu bapa itu begitu penting, sehingga diletakkan selepas tanggungjawab kepada Allah ﷻ di dalam al-Quran. Tanggungjawab itu begitu penting sehingga terdapat hadis-hadis Rasulullah ﷺ yang menerangkan keutamaan apabila bertembung antara kasih sayang kepada pasangan dengan ketaatan kepada ibu bapa, hendaklah diutamakan yang kedua.
Kesetiaan kepada ibu bapa melebihi isteri
Daripada Hamzah bin Abdullah bin Umar, daripada ayahnya, yang berkata: “Pernah aku berkahwin dengan seorang perempuan, tetapi Umar tidak menyukainya. Lantas beliau berkata kepadaku: “Engkau ceraikanlah dia.” Aku enggan, lalu Umar berjumpa Rasulullah ﷺ berkata: “Waha Rasulullah! Sesungguh Abdullah bin berkahwin dengan wanita yang aku tidak suka. Lalu aku suruhnya bercerai darinya tetapi dia enggan.” Maka bersabda Rasulullah ﷺ:
يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ طَلِّقِ امْرَأَتَكَ وَأَطِعْ أَبَاكَ
Maksudnya: “Wahai Abdullah bin Umar! Ceraikanlah isterimu dan taatilah ayahmu.”
Riwayat al-Hakim (2798) dalam al-Mustadrak; RIwayat al-Nasaie (5631); Abu Daud (5138); al-Tirmidzi (1189) dan lain-lain. Berkata al-Tirmidzi hadis ini hasan sahih. Al-Dzahabi: “atas syarat-syarat al-Bukhari dan Muslim.”
Menurut Imam Ali al-Qari, arahan Nabi di atas bermaksud sunat, atau wajib sekiranya ada faktor lain yang berbangkit. Rujuk Mirqah al-Masobih (7/3097),
Menurut Syeikh Ahmad Hutaibah (ulama daripada Iskandariah, Mesir) dalam Syarh Riyadhussolihin (14/13), yang ditanya adakah hadis ini memberikan kuasa mutlak kepada ibu untuk meminta anaknya menceraikan pasangannya, maka beliau menjawab:
“Tidak, ibu dan bapanya tidak seperti Umar al-Khattab. Beliau mencintai Allah Azza wa Jalla, dan beliau mencintai sesiapa kerana Allah SWT. Jika beliau membenci nescaya bencinya kerana Allah SWT. Oleh itu, siapa yang (ibu bapanya) berkeperibadian seperti Umar, maka hendaklah ditaati dalam urusan ini.
Manakala kalau kita lihat dalam hadis Abi al-Darda’ bahawa seorang lelaki datang menemuinya[1] dan bertanya: “Aku ada isteri tetapi ibuku menyuruh aku mentalakkannya.”
Dalam hadis ini, lelaki itu meminta fatwa daripada Abu al-Darda’ RA tetang dia berkahwin dengan seorang perempuan yang tidak disukai oleh ibunya lalu mengarahkannya untuk menceraikannya. Namun Abu al-Darda’ bersikap meletakkan dirinya di pertengahan dalam isu ini, kerana ibu lelaki itu bukan seperti Umar. Abu al-Darda’ sebaliknya mengkhabarkan kepada orang yang bertanya itu hadis daripada Nabi ﷺ dan memintanya berfikir tentang keputusannya sendiri. Beliau berkata: Aku mendengan Rasulullah ﷺ bersabda: “Walid (ibu atau bapa) itu adalah pintu Syurga yang di pertengahan,” bererti cinta dan ketaatanmu kepada bapamu, memasukkanmu ke dalam Syurga melalui pintu Syurga yang paling tengah, maka ibu bapa itu adalah pintu yang paling luas untuk kau masuk ke dalam Syurga. Maka kata Abu al-Darda’: “Jika engkau inginkan, engkau abaikanlah pintu itu, atau jagalah ia.”
Cuba engkau perhatikan di sini, Abu al-Darda’ bersikap pertengahan dalam fatwanya. Dia tidak menyuruh untuk ceraikan. Tidak juga berkata jangan ceraikan. Ini kerana ada kemungkinan bahawa ibunya betul pada sebab dia benci perempuan muda itu, maka menceraikannya adalah afdhal, mungkin ibu itu tersilap. Lalu beliau meletakkan kaedah, iaitu cintamu kepada ibu bapamu, serta sikap naik kepada ibu bapamu itu adalah pintu Syurga paling tengah. Jika engkau mampu, harmonikanlah antara isteri dan ibumu dan itu yang paling baik. Jika tidak mampu, maka menjadi tanggungjawabmu untuk mencari redha ibu bapamu, terhadap apa yang mereka redha daripada diri, dengan kadar kemampuanmu.
Jika engkau tinggal dengan isterimu di rumah yang terdapat dalamnya ibu bapamu, sedangkan ibu bapamu tidak menyukai isteri, maka pindahlah ke tempatlain. Tetapi jika engkau merancang untuk kekal di sana bersama isterimu, maka jangan berbuat suatu yang menyakiti hati ibu akibat perbuatan isterimu, dan tidak perlu berpisah dan bercerai darinya. Itu boleh sahaja.
Cerai itu dibenci, tetapi seseorang insan apabila dia melihat isterinya menyakiti ibunya dan berdegil untuk tetap menghinanya, maka yang afdhal ialah menceraikannya; kerana isteri itu tidak layak bersamanya. Namun jika isteri itu tidak menyakiti sesiapa dan perbahalan itu berpunca daripada ibunya semata, maka asingkanlah mereka berdua. Cubalah menjadi bijak untuk menyelesaikan perbalahan mereka berdua. Kita tidak menyuruhnya untuk talak dan tidak pula kita berkata, “Kau marahlah ibumu dan kau tinggalkan dia” sehinga dia berasa tidak senang denganmu.
Tetapi kita kata: “Jadilah orang yang sering berwaspada. Ketahuilah bahawa ihsan terhadap ibumu itu dan juga ayahmu adalah pintu Syurga paling tengah (atau luas) maka janganlah engkau abaikan pintu itu.” Binasanya seorang lelaki itu apabila dia bersama ibu bapanya pada waktu tua, tetapi mereka tidak memasukkannya ke dalam Syurga, seperti yang disebutkan dalam hadis Nabi ﷺ.”
Berkata Imam Syihabuddin Ibn Ruslan dalam Syarah Sunan Abi Daud (19/417):
“Dikatakan bahawa manusia yang pertama menyuruh anaknya menceraikan isterinya ialah (Nabi) Ibrahim al-Khalil AS.[2] Salah satu contoh berbuat baik akan anak kepada bapanya ialah apabila dia membenci apa yang dibenci oleh bapanya, sekalipun jika dia mencintai sesuatu itu. Begitu juga sebahagian dalam perbuatan baik kepadanya, apabila seorang anak itu menyukai apa yang disukai oleh bapanya, sekalipun dia membencinya. Ini hanya berlaku kalau bapa itu adalah orang agama; yang menyintai dan membenci sesuatu kerana Allah; dan tidak merujuk kepada pengikut hawa nafsu…Antara (faedah) daripada hadis ini ialah bahawa sesungguhnya seorang anak itu apabila tidak mentaati bapanya, pada perkara yang disuruhnya, maka hendaklah meminta tolog untuk menyelesaikannya daripada hakim, atau salah seorang daripada pembesar negeri.
Pada zahir hadis ini, hukum bahawa bapa apabila menyuruh anaknya untuk menceraikan isterinya maka wajib ke atas suami itu menceraikannya. Imam al-Ghazali telah menghikayatkan dari sebahagian besar ulama bahawa ketaatan kepada ibu bapa itu adalah wajib sekalipun pada urusan yang samar-samar, dan tidak wajib pada perkara yang haram secara asal, sehingga jika mereka berasa hati disebabkan engkau menjauhkan diri daripada mereka kerana tidak mahu makan (bahan syubhah) maka wajib untuk engkau makan bersama mereka, kerana meninggalkan syubhat ialah warak (sunat) dan redha ibu bapa itu adalah mesti (atau wajib).”
Para ulama berkata:
“Jika perkara itu diarahkan berpunca daripada kebodohan dan kelemahan akalnya, lalu dia menyuruh atau menegah anaknya, dengan suatu perintah yang tidak dianggap menyelisihinya pada uruf sebagai suatu bentuk penderhakaan, maka anak itu tidak dihukum fasiq kerana perbuatan menyelisihi ketika itu, kerana keuzurannya.
Begitu juga jika seseorang itu berkahwin dengan perempuan yang dia sayang kemudian ibu bapanya menyuruhnya mentalakkan isterinya, sekalipun perempuan hilang iffahnya (berperangai tidak baik) maka apabila dia tidak mengikut kata-kata ibu ayahnya, itu tidaklah berdosa ke atasnya, berdasarkan hadis Abu Dzar RA yang akan diterangkan (berkenaan kelemahan sebagai pemimipin). Namun begitu, terdapat isyarat bahawa yang afdhal ialah menceraikannya untuk menepati arahan ibu ayahnya.
Tentang kerara ini, disokong dengan hadis selepasnya bahawa Umar mengarahkan anaknya untuk menceraikan isterinya, lalu anaknya enggan, kemudian Umar menyebut perkara itu kepada Rasulullah ﷺ dan baginda menyuruh anak itu menceraikannya. Begitu jugalah hukumnya terhadap sekalian arahan ibu bapa yang tidak dapat difikirkan melainkan berpunca daripada lemahnya akal atau rendahnya ideanya, yang kalau kita bentang kepada orang-orang pandai nescaya akan menentangnya dengan bantahan-bantahan yang senang diterima, dan mereka akan berpendapat kalau anak itu berselisih dengan ibu itu bukanlah suatu bentuk tindakan menyakiti ibu bapanya.”
Rujuk al-Zawajir (2/115) oleh Imam Ibn Hajar al-Haitami.
Kesimpulannya ialah, tidak menjadi kesalahan bagi ibu bapa untuk cakna kebajikan anak mereka, sekalipun selepas berkahwin, sama ada anak lelaki atau perempuan. Menantu yang baik ialah orang yang menjaga hubungan dengan mertua dan menghormati pandangan mereka serta melayan mereka dengan baik.
Implikasi Memukul dan Menganiayai Pasangan
Isu yang kedua, berkenaan menantu yang suka memukul dan menganiayai anak perempuan. Maka kami katakan di sini, suami tidak mempunyai hak untuk memukul sehingga mencederakan isteri, apatalagi menganiayainya. Mendatangkan kecederaan dan menganiayai isteri memiliki implikasi dalam undang-undang persekutuan, dan undang-undang Syariah. Contohnya. Seksyen 52 Akta 303 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 memperuntukkan bahawa Mahkamah boleh mengeluarkan perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh. Seksyen itu memperuntukkan, antara lain;
- (1) “Seseorang perempuan yang berkahwin mengikut Hukum Syarak adalah berhak mendapat suatu perintah untuk membubarkan perkahwinan atau untuk fasakh atas satu atau lebih daripada alasan yang berikut, iaitu:
- lazim menyakiti atau menjadikan kehidupannya menderita disebabkan oleh kelakuan aniaya;”
Ini menunjukkan bahawa perbuatan mencederakan dan menganiayai isteri adalah darar Syarie yang mengharuskan tuntutan fasakh. Dalam masa yang sama, Kanun Keseksaan (Akta 574) memperuntukkan dalam Seksyen 319 ke atas berkenaan kesalahan mendatangkan kecederaan dan kecederaan parah kepada mana-mana orang. Justeru, tidak menjadi kesalahan kepada ibu bapa untuk membuat laporan polis atau memberikan keselamatan dan perlindungan kepada anaknya, sama ada lelaki atau perempuan, yang dipukul, dicederakan dan dianiaya oleh pasangan.
Justeru, menjawab juga isu ketiga, adakah ibu bapa berdosa menyuruh anak mereka agar bercerai kerana wujud darar Syarie kepada anak tersebut jika masih mengekalkan hubungan perkahwinan dengan pasangannya, maka jawapannya juga adalah tidak berdosa. Kami kuatkan jawapan kami dengan menukilkan perkara tersebut daripada kitab al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie (4/138) karangan Syeikh Muhammad al-Zuhaili. Hukum talak itu berbeza mengikut keadaan dan situasi, kepada lima, iaitu:
- Wajib: Talak itu wajib pada dua keadaan; pada waktu Iila’ apabila sudah tamat. Maka suami itu diperintahkan untuk melaksanakan janjinya untuk bercerai…(kedua) pada keadaan berlaku syiqaq (perseteruan) antara suami isteri apabila keadaan menjadi sangat genting. Kemudia, kedua-dua hakam daripada kedua belah pihak berpendapat untuk berpisah, maka hukum talak menjadi wajib.
- Sunat: terdapat tiga keadaan;
- Jika isteri tidak konsisten melaksanakan pergaulan yang baik dengan suaminya, dan berperangai buruk.
- Suami cuai dalam memberikan hak isterinya kerana alasan benci atau selainnya. Firman Allah ﷻ:
فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ فَارِقُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ
Maksudnya: “maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik, atau lepaskan mereka dengan cara yang baik;” (Surah al-Talak: 2). Ini kerana jika dia tidak menceraikan isterinya ketika itu maka tidak ada jaminan bahawa tidak berlaku syiqaq, atau kerosakan rumahtangga dan pergaulan yang buruk, dan hilanglah tujuan-tujuan perkahwinan.
- Jika isteri tidak menjaga kesucian dirinya, berdasarkan riwayat Ibn Abbas R.Anhuma bahawa seorang lelaki berjumpa Nabi ﷺ dan berkata: “Sesungguhnya isteriku tidak menolak setiap tangan lelaki yang menyentuhnya, maka bersabda Nabi ﷺ: “Ceraikan dia.” Riwayat al-Nasaie (3229). Ini kerana tidak ada jaminan kepada suami itu bahawa isterinya tidak akan merosakkan perkahwinan mereka dengan menasabkan anak zina kepada suaminya.
- Makruh: Jika isteri ialah seorang yang konsisten menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Talak itu juga tidak dijustifikasi dengan sebab yang diharuskan Syarak, atau hanya alasan yang remeh, maka hendaklah suami itu menanggungnya, dan bersabar. Dia juga digalakkan untuk bersikap baik dengan isterinya sehingga dapat pahala dan ganjaran dari Allah ﷻ. Dalilnya ialah hadis:
أَبْغَضُ الْحَلَالِ إِلَى اللهِ الطَّلَاقُ
Maksudnya: “Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah cerai.”
Riwayat al-Nasaie (14894) dan Abu Daud (2178)
Dan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
اسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ، فَإِنَّ المَرْأَةَ خُلِقَتْ مِنْ ضِلَعٍ، وَإِنَّ أَعْوَجَ شَيْءٍ فِي الضِّلَعِ أَعْلاَهُ، فَإِنْ ذَهَبْتَ تُقِيمُهُ كَسَرْتَهُ، وَإِنْ تَرَكْتَهُ لَمْ يَزَلْ أَعْوَجَ، فَاسْتَوْصُوا بِالنِّسَاءِ
Maksudnya: “Layanlah wanita dengan baik. Sesungguhnya wanita itu dicipta daripada tulang rusuk. Dan jika sesuatu dari tulang rusuk tersebut bengkok, dan engkau meluruskannya dengan paksaan maka engkau akan mematahkannya (atau menceraikannya, dalam riwayat yang lain). Kalau engkau membiarkan pula, maka akan terus bengkok. Maka layanlah wanita dengan baik.” Riwayat al-Bukhari (3331) dan Muslim (1468)
- Harus: Jika terdapat sebab Syarie yang diterima maka hukumnya adalah diharuskan. Lebih utama ialah suami itu menanggungnya dan berkelakuan baik kepada isterinya. Balaslah keburukan dengan kebaikan, untuk menjaga keutuhan keluarga, dan kelangsunagn rumah tangga, kebajikan anak-anak dan hubungan persemendaan.
- Haram: Hukum haram itu berbahagi kepada tiga:
- Berlaku talak ketika haid
- Berlaku talak semasa suci tetapi selepas persetubuhan
- Berlaku talak dengan sebab yang zalim, seperti seorang lelaki yang berkahwin ramai, kemudian menceraikan salah seorang daripada isterinya sebelum sempat dia memperoleh bahagiannya untuk lelaki itu tinggal bersamanya.
Berkata Imam Abu Jaafar al-Tahawi dalam Syarh Musykil al-Athar (3/417) berkenaan hadis Ibn Umar sebelum ini: “Hadis ini memiliki faedah yang menunjukkan bahawa menjadi hak seorang bapa ke atas anaknya untuk menjawab permintaannya. Begitu juga kepada ibunya maka lebih wajib dan mesti dibuat, kerana hak ibu ke atas anak melebihi hak ayah ke atas anak….Berkata Abu Ja’far: Tidak diharuskan ke atas ibu bapa untuk menyuruh anak dengan alasan yang dilarang oleh Allah untuk menceraikan isterinya. Ibu bapa hanya boleh menyuruh anaknya bercerai dengan alasan yang diharuskan Allah, bukan dengan alasan yang berlawanan dengannya.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan kenyataan di atas, kami cenderung kepada pendapat bahawa ibu bapa mempunyai hak untuk menasihati anak-anak berkenaan urusan rumah tangga mereka, tertakluk kepada hukum-hukum yang diperuntukkan dalam Syariah Islam. Mereka juga bertangungjawab, sama seperti orang Islam yang lain, untuk melakukan amar makruf nahi mungkar apabila mereka melihat suatu jenayah dilakukan terhadap seseorang khususnya terhadap anak mereka sendiri. Tidak dianggap sebagai berdosa apabila ibu bapa memberi nasihat kepada anak-anak tentang hal rumah tangga. Malah apabila berlaku syiqaq antara suami isteri, ibu bapa kepada pasangan masing-masing berhak dilantik menjadi hakam yang bertindak sebagai orang tengah bagi mendamaikan pihak yang bertelagah; sama ada dengan cara menyelesaikan isu rumah tangga sehingga pasangan dapat menjalankan tanggungjawab masing-masing semula, atau membubarkan perkahwina. Semoga jawapan ini memberikan panduan kepada pihak bertanya dan sedikit sebanyak menyelesaikan kemelut yang dihadapi.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tak Perlu Nak Dipaksa Puasa, Kalau Budak Tu Tak Larat. Patut Lebih Risaukan Solatnya” – Dr Khairul Faizie
Tahun ini Ramadan yang cukup bermakna kerana dapat berkumpul bersama semua ahli keluarga di rumah.
Malah kita juga sentiasa ada bersama keluarga memandangkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 12 Mei depan.
Inilah masanya kita sebagai ketua keluarga menjadi contoh yang baik kepada ahli keluarga.
Boleh untuk mengajar anak-anak untuk mula belajar berpuasa kerana mereka tidak terlalu kepenatan seperti tahun sebelumnya kerana perlu pergi ke sekolah.
Namun begitu, janganlah hanya mengajar mereka berpuasa tanpa solat. Tiada gunanya berpuasa tetapi tidak solat.
Malah sebenarnya jangan paksa anak berpuasa jika mereka tidak mampu lakukannya terutama yang belum baligh. Lebih elok mengajar mereka bersolat sejak kecil lagi.
Perkongsian lelaki ini Dr Khairul Faizie yang berkongsi kisahnya tahun lalu di laman sosial Facebook yang boleh kita jadikan pengajaran dalam mendidik anak menjadi khalifah mulia.
Aku teringat kisah patient aku, Ramadan 2- 3 tahun lepas. Kisahnya si emak datang bawa si anak yang sekolah darjah 4 atau 5 ( aku lupa ). Anaknya sakit perut. Anaknya sakit perut sebab berpuasa. Anaknya tak larat nak puasa, penat ke sekolah ( itu alasan anak), tapi si emak tetap paksa anak puasa, sampai budak tu sakit perut ala gastrik, dan datang ke klinik untuk dapat rawatan.
Beginilah..
Aku teringat pesan Almarhum Dato Seri Abu Hassan Din Al Hafiz tentang puasa bagi kanak kanak. Almarhum bagi nasihat yang lebih kurang begini :
“Ramai antara kita yang beria ia menekankan latihan puasa kepada anak anak kecil, which is good as an early exposure.Cuma tak ramai yang menekankan latihan SOLAT.
Ramai yang bangga dan siap beritahu orang anaknya umur 6- 7 tahun berjaya puasa Ramadan penuh sebulan, tapi adakah anak itu disuruh solat? Anak tu penuh tak solat 5 waktu sehari semalam?
Di mana kita nak letak pahala puasa itu, kalau tidak solat?
Tak salah latih anak puasa, tapi amat salah kalau tak latih anak solat. Umur 7 tahun dah perlu disuruh solat. Mungkin masa tu buat satu waktu sehari. Umur 8, dah boleh buat 2 waktu sehari, by the time umur 10 tahun, boleh dipukul ( DENGAN HIKMAH) andai anak tidak mahu solat. “
Puasa ni antara syarat WAJIB nya ialah BALIGH.
Budak sekolah darjah 4, darjah 5 dah baligh ke?
Tak perlu lah nak dipaksa puasa kalau budak tu tak larat.
Yang dewasa pun boleh berbuka kalau tak larat / tak sihat, ini kan pulak budak umur 10 tahun.
Jangan risau sangat tentang puasa, risaukan tentang solat.
Datuk Seri Hassan Din berkata juga:
” Kalau anak kita dah biasa dengan solat ( jaga solatnya), maka Insya Allah dia akan jaga puasa nya”
Orang yang solat, amat amat jarang dia tak puasa.
Tapi orang yang puasa, belum tentu dia solat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Moga Mereka Diampuni & Mendapat Syahid” – Jenazah 3 Beradik Mati Lemas Selamat Disemadikan Dalam 1 Liang Lahad, Pu Azman Titip Doa
Dalam kemeriahan kita menyambut Syawal, ada juga ali keluarga yang dalam saat berduka. Ini apabila kisah tragis meyaksikan tiga beradik yang meningal dunia disebabkan lemas di Sungai Terengganu, Kampung Kuala Telemong Hulu Terengganu 5 Syawal lalu menarik perhatian ramai.
Malah ketiga-tiga jenazah juga selamat dikebumikan dalam satu liang laad di Tanah Perkuburan Islam, kampung Alor Limbat, Bukit Payung, Marang.
Tenyata kisah sedih ketika bulan Syawal ini mengundang simpati ramai pihak termasuk pendakwah selebriti, PU Azman.
Malah beliau turut menitipkan doa buat tiga anak muda yang telahpun pergi mengadap Illahi.
Sambil memetik sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari Muslim yang dikongsikan di laman Instagramnya.
Pilu. Doakan mereka dan keluarganya semoga tabah.
Kejadian tiga beradik mati lemas di Sungai Terengganu Kampung Kuala Telemong.
Mereka ialah Khalif Naim, pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Imtiaz, Kuala Berang dan dilaporkan baru sahaja menghafaz 30 juzuk al-Quran pada 10 Mac lepas. Khairil Firdaus pula ialah pelajar tingkatan lima Sekolah Agama Mahmudiah, Kuala Berang manakala Umar Iskandar adalah pelajar Universiti Malaya.
Semoga arwah ketiga-tiga mereka diampuni dan dirahmati Allah.
Takziah buat ibu dan ayah serta seluruh ahli keluarga.
Semoga mereka mendapat syahid.
الشُّهَداءُ خَمْسَةٌ: المَطْعُونُ، والمَبْطُونُ، والغَرِيقُ، وصاحِبُ الهَدْمِ، والشَّهِيدُ في سَبيلِ اللَّهِ.
Maksudnya : “Orang yang mati syahid 5 golongan, iaitu mati kerana taun (wabak), mati kerana penyakit perut, mati lemas, mati dtimpa runtuhan dan mati syahid di jalan Allah".
(Bukhari Muslim).
Dikhabarkan juga tiga adik beradik ini baru sahaja selesai afaz 30 juzuk Al-Quran pada Mac lalu sebelum ketiga-tiganya ditemui lemas di sungai berkenaan.
Terdahulu Sinar Harian melaporkan tiga beradik berusa dalam 16 hingga 21 tahun dikhuatiri lemas selepas dihanyutkan arus di muera Sungai Terengganu dekat Kampung Kuala Telemong, Hulu Terengganu.
Kejadian yang dioercayai berlaku pada 6,30 petang apabila ketiga-tiga remata ini Khalif Naim, 16, Khairil Firdaus, 17 dan Umar Iskandar 21 tahun dipercayai mandi di lokasi berkenaan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI