Siapa tidak geram melihat kecomelan kanak-kanak ini. Ketika dia masih bayi, Dhuhaa Sophea Stumbry, 3 tahun, pernah dikatakan bayi paling comel di dunia.
Si comel ini lahir dari perkongsian kisah cinta antara dua benua. Ibunya Siti Safuraa Hamzah, 35 tahun, yang berasal dari Besut, Terengganu, manakala bapanya pula Asadullah Stumbrys, 35 tahun pula merupakan warga negara Russia.
Walaupun kini berada jauh di Sweden, namun Dhuhaa Sophea menjadi tular dek kerana wajah comelnya. Kini bukan sahaja dia yang jadi viral, Dhuhaa juga sudah mempunyai seorang adik perempuan, Amiraa Al Imaan yang dilahirkan awal tahun lalu.
Seperti kakaknya, Amiraa juga cukup popular di laman sosial Instagram milik ibunya, @ctsafuraa. Setiap kali muat naik foto atau video terbaru, pasti mendapat ribuan butang ‘like’.
Ternyata kecomelan dua beradik ini mengundang pertanyaan daripada warga net yang mahu tahu apa rahsia diamalkan ibunya sewaktu mengandung.
Menurut Siti Safuraa soalan ‘hot’ itu memang sering ditanya padanya oleh para ibu yang banyak DM padanya bertanyakan amalan yang dilakukan sewaktu mengandung sehingga melahirkan anak yang comel.
“Memang ramai yang tanya soalan ini, sama ada mesej saya secara peribadi di ruangan komen termasuk ketika buat live“.
“Sebenarnya saya tak amalkan apa-apa pemakanan khusus waktu mengandung dulu. Mungkin ini rezeki kurniaan Tuhan buat saya dan suami,” ujarnya ketika dihubungi secara alam maya.
Namun menurutnya dia memperbanyakkan amalan yang mulia untuk ibu hamil menurut Islam, antaranya dengan membaca al-Quran.
“Cuma masa hamil dulu saya suka baca dan dengar ayat suci al-Quran. Surah yang paling saya gemari adalah surah Ar-Rahman.
“Waktu itu saya sangat sensitif, mudah menangis dan bila dengar surah itu saya rasa kuat dan sangat terkesan sampai ke jiwa.
“Selebihnya saya banyakkan zikir dan berdoa pada Allah sentiasa lindungi saya dan kandungan,” ujarnya yang kini menetap di Sweden selepas mendirikan rumah tangga dengan suami tercinta.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM CT SAFURAA
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Dulu Rasa Payau, Macam Direct Dari Telaga.’ Ini Sebabnya Kenapa Air Zam-Zam Sekarang Rasa Berbeza
Isi Kandungan
Toggle‘Dulu rasa payau, macam direct dari telaga.’ Ini sebabnya kenapa air zam-zam sekarang rasa berbeza dan tak sama macam kita minum waktu kecil-kecil dulu.
Seingat dahulu, masa kena paksa minum air zam-zam memang budak-budak tak mahu kerana rasanya yang pelik dan payau.
Tetapi bila makin dewasa, rasa air zam-zam sudah boleh diterima tekak, rupanya air zam-zam sekarang tak sama macam dahulu. Ikuti perkongsian Masnira Ramli yang kini menetap di Tanah Suci Mekah.
Artikel Berkaitan: Penjualan Air Zam-Zam, Bagaimana Ada Keberkatan Kalau Ia Dijual Secara Haram
Dulu Rasa Payau
Ramai beranggapan yang penduduk yang tinggal di Mekah akan ambil air zam-zam dekat masjid macam jemaah haji yang datang tunaikan umrah dan haji ambil.
Eh tak, kebetulan akak hendak pergi beli air zamzam ni, jom ikut akak kita peri ke kilang air zam-zam yang terletak di Kuday, Mekah. Jadi untuk semua kegunaan peribadi dan juga untuk semua orang yang menetap dekat Mekah, boleh dapatkan aiz zam-zam di sini.
Macam Direct Dari Telaga
Begini caranya untuk membeli air zam-zam. Mula-mula kita masukkan ID nombor kita, kenapa kena ada ID number sebab hanya orang yang menetap di Mekah dan juga rakyat Saudi saja yang boleh beli air zam-zam dekat sini.
Bila sudah masuk ID number kita pun pergi ke kaunter untuk buat pembayaran. Bila sudah buat pembayaran itu, bawalah resit yang kita ke tempat ambil air zam-zam.
Okey, dekat sini kita ambil troli dulu sebab untuk bilangan botol air zam-zam itu mengikut isi rumah. Macam suami akak, dia sudah register dengan orang seisi rumah.
Ini Sebabnya
So sekali pembelian dengan orang seisi rumah. Jadi untuk sekali pembelian, kami dibenarkan membeli sebanyak 20 botol. Bila dah scan kita punya resit dekat sini, akan keluarlah air zam-zam dalam tempat tempat khas tu.
Canggih dan mudah kan? Okey nak tahu tak kenapa air zam-zam sekarang ini dia dah tak rasa payau. Macam, kalau ingat masa dulu kalau mak ke atuk, nenek kita pergi umrah, dia suruh kita minum air zam-zam, kita tak nak sebab rasa dia tak sedap!
Kenapa Air Zam-Zam Sekarang Rasa Berbeza
Rasa dia sangat payau, macam minum air daripada direct daripada telaga kan? Okey sebenarnya sebab air zam-zam sekarang ini telah disuling dan ditapis di kilang khas yang ada dekat Masjidilharam.
Kemudian dibahagikan kepada tiga bahagian, satu untuk kegunaan jemaah di Masjidilharam.
Yang kedua dipam terus ke kilang air zamzam di Kuday ini dan dibotolkan begini untuk kegunaan rakyat tempatan dan semua yang menetap di dalam Saudi.
Manakala yang ketiga akan dipam terus ke dalam lori tangki air dan dibawa terus ke Madinah.
Jangan minta akak belikan dan pos tau sebab tak boleh. Salah di sisi undang-undang untuk jual air zam-zam ataupun pos air zamzam ke negara lain.
Baca Di Sini:
LAPAN Kebaikan Minum Air Zam Zam
Demi Kelancaran Ibadah Haji, Arab Saudi Perkenal Robot Canggih Penghantar Air Zam-Zam
Kashoorga : Patutlah rasa air zam-zam agak berbeza rasanya sekarang. Tapi itulah sayanglah bila air zam-zam ditapis dan disuling.
Sumber : Puan Masnira Ramli
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sah Atau Tak Pernikahan Guna Jurunikah Tak Bertauliah? Jangan Kemaruk Nikah Hingga Lupa Nasab Anak Bakal Lahir
Semalam akhbar Harian Metro melaporkan lebih 100 pasangan pengantin sudah dinikahkah oleh seorang jurunikah tidak bertauliah yang sudah pun ditangkap selepas satu serbuan dilakukan di rumah bekas kakitangan kerajaan ini di Puncak Alam ini.
Malah semasa serbuan dilakukan, sepasang pengantin di mana wanitanya orang tempatan sementara pasangannya bukan warganegara sedang menanti untuk dinikahkan. Laba keuntungan menikahkan pasangan tanpa tauliah ini membolehkan lelaki berkenaan meraih RM50,000 sebulan.
Sumber berkata, lelaki terbabit turut menjalankan peranan 2+1, iaitu dengan menjadi jurunikah dan wakil wali kepada bakal pengantin. Dia yang juga bekas penjawat awam pernah ditahan kerana terbabit dalam pengurusan perkahwinan termasuk di luar negara sebelum ini. Malah lelaki itu mengakui menikahkan antara 3-6 pasangan setiap hari dengan kadar bayaran RM3000 ke RM5000 setiap satu termasuk yang ingin berpoligami.
Sebagai orang awam, kita tentu tertanya-tanya, adakah sah pernikahan kalau menggunakan jurunikah tak bertauliah. Bagaimana status anak jika dilahirkan? Adakah anak zina atau bagaimana?
Apa yang paling penting yang semua orang kena tahu ialah salah satu syarat sah rukun nikah ialah WALI. Jika pernikahan dijalankan tanpa kebenaran wali, pernikahan tidak sah dan hukumnya berzina.
Sebaiknya andai ada di antara kita yang mahu berkahwin, untuk mengurangkan kos pernikahan yang mungkin dianggap mahal, ambillah ayah kandung sendiri sebagai jurunikah tanpa perlu menggunakan juru nikah kerana ia dibenarkan dalam syarak. Jika ayah gagal ditemui, boleh menggunkan wali hakim.
Janganlah kerana kemaruk bernikah, maka kita melanggar semua hukum agama kerana nasab itu amat penting dijaga. Malah agama sendiri menyarankan nikahilah wanita solehah kerana empat perkara iaitu :-
“Seorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim
Bacalah rujukan dari Mufti Sabah jika menggunakan jurunikah tanpa tauliah ini.
Sah atau tak perkahwinan menggunakan jurunikah tanpa tauliah?
Soalan :- Saya mempunyai pekerja menjadi suami isteri yang dinikahkan oleh yang tidak bertauliah. Adakah sah nikah mereka atau perlu dinikahkan semula?
JAWAPAN:– Islam meletakkan pada setiap pernikahan perlulah memenuhi rukun dan syaratsyarat yang telah ditetapkan berlandaskan panduan Al Quran dan As Sunnah maka, kekurangan atau tidak memenuhi rukun dan syarat-syarat pernikahan sudah tentu akan mendatangkan masalah dan kecacatan bagi mana-mana pernikahan yang dilangsungkan.
Adapun Permasalahan Wali sebagaimana yang dipersoalkan termasuk dalam perkara rukun nikah dan ini dinyatakan secara jelas dalam sebuah hadith, Rasulullah s.a.w bersabda:-
الن كاحإالب ول يو شاهدي عدل وماكان م ن ن كاح ع لى غ يردل ك فهوب اطل
Mafhumnya : “Tidak ada pernikahan melainkan dengan adanya wali dan dua orang saksi yang adil. Jika pernikahan berlaku tanpa kehadiran mereka, nikah itu batil”
Hadith riwayat Ibnu Hibban dalam Mawarid al Zham aan ila Zawaid Ibn Hibban; kitab Nikah bab hadith-hadith mengenai wali dan saksi. Dalil di atas menunjukkan keperluan hadirnya wali dan dua orang saksi yang adil yang merupakan rukun nikah.
Syaikh Zainuddin bin Abdul Aziz Al Malibariy didalam kitabnya Fathu Al Mu’in beserta Hasyiahnya I’anah At Tolibin karangan Al Allamah Abu Bakar Uthman Bin Muhammad Syatto Ad Dumyati Al Bakri, jilid ke-3, halaman 518,523 dan 527.
Menyatakan kedudukan Wali menurut susunan iaitu :-
1. Bapa sekiranya tiada sama ada telah meninggal dunia atau terdapat penghalang kemudian.
2. Ayahnya ayah (datuk) dan terus ke atas.
3. Saudara lelaki seibu sebapa
4. Saudara lelaki sebapa
5. Anak lelaki saudara lelaki seibu sebapa
6. Anak lelaki saudara lelaki sebapa
7. Bapa saudara lelaki seibu sebapa
8. Bapa saudara lelaki sebapa
9. Sepupu (anak lelaki bapa saudara seibu sebapa)
10.Sepupu (anak lelaki bapa saudara sebapa) “Kemudian setelah tiada Ashabah dari nasab sebagaimana senarai di atas, maka Ashabah dari Wala’ (Hamba Abdi dan ini tidak berlaku di zaman ini) dengan urutan sebagaimana dalam perwarisan.
Kemudian sekiranya semua diatas tidak ada maka yang memegang hak kewalian ini adalah Qadhi (hakim) atau wakilnya, sebagaimana Sabda Nabi s.a.w : ال س لطان ول يم نالول ي لها Maksudnya :- “Sultan adalah walinya seorang wanita yang tidak mempunyai wali”. Dan yang dikehendaki dengan maksud Sultan disini ialah mereka yang memegang kuasa kewalian sama ada dari kalangan para Imam, Qadhi mahupun para wakil mereka (iaitu wakil yang dilantik atau ditauliahkan)”.
“Kemudian setelah tiada Ashabah dari nasab sebagaimana senarai di atas, maka Ashabah dari Wala’ (Hamba Abdi dan ini tidak berlaku dizaman ini) dengan urutan sebagaimana dalam perwarisan. Kemudian sekiranya semua diatas tidak ada maka yang memegang hak kewalian ini adalah Qadhi (hakim) atau wakilnya, sebagaimana Sabda Nabi s.a.w:
ال س لطان ول يم نالول ي لها
Maksudnya : “Sultan adalah walinya seorang wanita yang tidak mempunyai wali”. Dan yang dikehendaki dengan maksud Sultan disini ialah mereka yang memegang kuasa kewalian samaada dari kalangan para Imam, Qadhi mahupun para wakil mereka (iaitu wakil yang dilantik atau ditauliahkan)”.
Mengenai pernikahan yang telah berlaku namun diwalikan oleh mereka yang tidak bertauliah sedangkan wujud disana wali hakim maka ia samalah bernikah dengan tanpa wali yang sah, oleh itu menurut hukum syariah, pernikahan mereka tidak sah dan batil sebagaimana keterangan nas diatas bahawa setiap wali hakim atau para wakil mereka adalah yang dilantik atau ditauliahkan oleh Sultan, Raja atau pemerintah.
Ini lebih jelas lagi sebagaimana yang termaktub dalam Enakmen Keluarga Islam 2004, bahagian ii PERKAHWINAN, berkaitan Orang yang boleh mengakadnikahkan perkahwnan, dalam seksyen 7, halaman 178 dan 179, (1) Sesuatu perkahwinan di Negeri Sabah hendaklah mengikut Enakmen ini dan hendaklah diakadnikahkan mengikut Hukum Syarak oleh:- a. wali di hadapan Pendaftar; b. wakil wali di hadapan dan dengan kebenaran Pendaftar; atau c. sebagai wakil wali. d. Jika sesuatu perkahwinan itu melibatkan seorang perempuan yang tiada mempunyai wali dari nasab, mengikut Hukum Syarak, perkahwinan itu hendaklah diakadnikahkan hanya oleh wali Raja.
Menurut BAHAGIAN I Tafsiran Seksyen 2 halaman 176 (1) menjelaskan bahawa maksud wali Raja ertinya wali yang ditauliahkan oleh Yang di-Pertuan Agong dalam Wilayah Persekutuan, Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak, atau oleh Raja, dalam hal sesuatu Negeri lain, untuk mengahwinkan perempuan yang tidak mempunyai wali dari nasab . Seterusnya menurut BAHAGIAN ii PERKAHWNAN, berkaitan Orang yang boleh mengakadnikahkan perkahwnan, dalam seksyen 11, halaman 180, menjelaskan bahawa sesuatu perkahwinan adalah tak sah melainkan jika cukup semua syarat yang perlu menurut hukum syarak untuk menjadikannya sah.
Oleh yang demikian perkahwinan yang tidak berwalikan dengan wali yang tidak bertauliah adalah tidak sah disisi undang-undang syarak. Syaikh Zainuddin bin Abdul Aziz Al Malibariy didalam kitabnya Fathu Al Mu’in beserta Hasyiahnya I’anah At Tolibin, jilid 3, halaman 535-536 menyatakan lagi ; “Apabila seseorang melakukan persetubuhan dalam ikatan nikah tanpa berwali (termasuk tanpa menggunakan wali hakim yang sah apabila ketiadaan wali dari nasab) seperti wanita yang mengahwinkan dirinya sendiri sedangkan hakim tidak menetukan hukum sah atau tidaknya nikah tersebut, maka orang tersebut diwajibkan membayar mahar misil bukan mahar yang ditentukan, kerana (fasad) rosaknya nikah yang ada”.
Maka berlandaskan perkara yang telah dijelaskan di atas maka perkahwinan tersebut dikira rosak dan perlu dibubarkan atau difaraqkan, manakala pihak perempuan wajib mendapat mahar misil iaitu harta yang diberikan kepada pengantin perempuan dengan kadar pada kebiasaannya sepadan dengannya apabila mereka telah bersama.
Dan sekiranya kedua pasangan tersebut ingin kembali sebagai pasangan yang sah menurut syariat mereka perlulah bernikah semula dengan akad nikah yang baru.
Rumusan :-
1. Hanya Wali Hakim atau wakil Wali yang bertauliah sahaja layak dan berhak mewalikan seorang wanita ketika ketiadaan wali nasabnya.
2. Pernikahan yang tidak berwali sama ada wali nasab atau wali hakim adalah tidak sah dan ia dikira sebagai nikah fasid (rosak) atau batil.
3. Pernikahan yang fasid menyebabkan pasangan yang terlibat perlu di faraqkan atau di bubarkan dan memerlukan akad nikah yang baru sekiranya ingin kembali bersama sebagai suami isteri yang sah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Tiada Wanita Lain Layak Bertakhta Di Hati Ini” – Balasan Kesetiaan Isteri Da’i Wan Lepas 8 Tahun Menunggunya
Cinta itu sangat indah. Cinta itu satu pemberian dari Tuhan kepada setiap insan yang berhak untuk merasai kenikmatannya. Apatah lagi jika cinta itu datang dari ikatan yang halal dan diredai Allah.
Seperti perkongsian dari Da’i Wan Dazrin di laman sosial Instagram tentang kisah cintanya dengan isteri tersayang.
Menurut sebelum ini dia tertanya-tanya apa yang menyebabkan isteri tersayang menyukai dirinya.
Adakah kerana disebabkan rupa paras atau ilmunya. Dan ternyata jawapan diperoleh dirai isteri tersayang menjadikan dia tidak akan berpaling mencari wanita lain.
Tambahnya lagi ketika di zaman belajar, dia memang tidak bercakap dengan Muslimat. Ini kerana dia yang terlalu sibuk dengan urusan mencari ilmu agama.
Dan sepanjang 8 tahun itu isterinya masih setia menunggu walaupun status ketika itu ibarat ‘tergantung sepi. Namun itulah yang dikatakan kalau sudah jodoh tidak ke mana.
Dan apabila sudah sah bergelar suami isteri, Dai Wan dan isteri kini melayari hidup bahagia sambil berkasih sayang dan diharapkan hubungan ini berkekakan hingga ke jannah.
Sebenarnya. Saya telah simpan ‘Video’ ini, betul2 sejak dari mula saya merancang utk menghasilkan cerita tntng kami berdua. Semua yg kenal saya sebagai penulis pasti tahu betapa saya tidak akn menulis melainkan saya sudah melalui ‘Fasa2’ yg saya nak tuliskan terlebih dahulu. Utk membuktikan saya menulis dgn pengalaman, dari bacaan pengalaman baru saya olah kpd penulisan. Seperti buku ‘Bertunang – One step closer’. Selepas saya bertunang barulah saya hasilkan ia. Mungkin kali ini telah tiba waktunya saya kongsikan sebuah buku perjalanan ‘Perkahwinan’ kami berdua.
Kpd semua yg sdg membaca, perhati jawapan @syahirah_zamzari kan? Ketika ditanya oleh Abg @fedtriyahya. Apa yg Syahirah suka tentang Da’i Wan? Rupa dia ke, ilmu dia ke? Saya, sewaktu ini, teringin benar ingin mengetahui sama. Ttpi jawapan dari dia buat saya terduduk dari dalam hati sendiri & tersenyum kagum. Ya, dia jawab, simple, tapi sgt ‘Meaningful’: ‘Segala pasal dia. Segalanya.’ Sebagai seorang suami yg sah, dari saat itu, saya berjanji pd diri & hati saya. Tidak akan ada wanita lain yg layak bertakhta di dlm hati ini melainkan dia seorg shj sbb dia benar2 menghargai saya.
Saya pernah tanya @syahirah_zamzari , apa yg membuatkan dia sanggup menunggu saya selama 8 tahun? Ya, benar. 8 tahun dia menanti jawapan saya. Jarang dapat berkomunikasi dgn saya. Sbb saya sombong. Saya tidak bercakap dgn ‘Muslimat’ di zaman pengajian agama Islam saya dulu. Saya sibuk dgn urusan memartabatkan diri dgn ilmu agama shj. Tp dia tunggu saya dgn sabar. Padahal sah2 tergantung sepi, tidak bertali- Haqiem Rusli. Ha٢. Tapi hebatnya, dia masih ‘Percaya’ dlm menunggu saya. Saya tanya kenapa? Mengapa rugikan masa sendiri mcm tu?.
Dia jwb: Sbb Ayg percaya, Syg adalah yg terbaik utk ayg. She fought for it..
Dan jawapan itu akn sy semadikan dlm penulisan buku baru sy nanti, yg akn memaksa kalian utk menangis seperti mana sy mengalirkan air mata saat sy menaip intipati / isi bukunya kini. Nantikanlah. Nantikanlah. 20-1-2020. ‘Teaser’ pertama. Jam 9 malam. Semoga kalian jadi yg terawal mengetahui & memiliki ia nanti.
إن شاء الله
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI