‘Bawah dagu aurat ke tak?’ Wanita ni susah di dunia, macam-macam nak kena tutup dan jaga terutamanya bab aurat.
Tapi biarlah kita susah sekarang daripada di soal kelak di akhirat sana. Ikuti perkongsian husnaghani dan hadam baik-baik.
Artikel Berkaitan: Mualaf Ditegur Solat Tak Pakai Telekung Kononnya Solat Tak Sah
Bawah Dagu Aurat Ke Tak
Bawah dagu kita ni, aurat ke tak? Hmm kena tutup ke. Sebelum tu kita kena tahu dulu, dagu ini termasuk kawasan muka ke tak .
Dalam fiqh Mazhab Imam Syafie,
“Sempadan wajib basuh muka ketika mengambil wuduk adalah daripada mula tempat tumbuhnya rambut sampailah hujung dagu dan di antara dua cuping telinga.’
Wanita Ni Susah Di Dunia
Jadi dekat sini, boleh kata kawasan bawah dagu ini tak termasuk muka, sedangkan kita wajib tutup anggota seluruh badan kita melainkan muka dan tapak tangan (depan belakang).
Sebab tulah dalam solat kita akan tutup dagu, kalau tak, tak sah solat
aurat kita yang wajib tutup masa solat dan luar solat sama saja sebenarnya.
Tapi bab bawah dagu ni ada khilaf, ada sebahagian pendapat kata aurat dan ada pendapat lain kata bukan aurat.
Macam-Macam Nak Kena
Yang kata bukan aurat ni, dia kena basuh sekalilah bawah dagu ni masa hendak berwuduk.
Tapi yang terpenting, jangan pula bila kita nampak, orang tu tak tutup dagu. Jangan judge dia, mungkin dia pegang pada pendapat yang dagu ini bukan aurat.
Baca Di Sini:
Tak Salah Berbeza Agama. ‘Berpeluk Cium, Tak Tutup Aurat Secara Terbuka Itu Membimbangkan’
Tutup & Jaga
Ada pun yang paling baik, ulama sarankan kita keluar daripada khilaf, maksudnya kita tutuplah bawah dagu ni. Kalau kata bawah dagu ni aurat, kita dah selamat. Tak berdosa.
Kalau kata bukan aurat pulak, tak apalah. Kita ambil pendekatan lebih menjaga.
Jelas bukan.
Kashoorga : Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat buat kita semua.
Sumber: Instagram Husna Ghani
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Selagi Sebagai Umat Nabi Muhammad & Makhluk Ciptaan Allah…” – Dilantik Ahli Lembaga Pengarah UiTM, Datuk Rizalman Janji Galas Tugas Sebaiknya
Allah memberi rezeki pada hambaNya dalam pelbagai cara. Tiada siapa tahu dan hanya Dia Yang Maha Mengetahui.
Dan minggu lepas, menjadi rezeki apabila pereka fesyen terkenal, Datuk Rizalman Ibrahim telah dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah Universiti Teknologi Mara (UiTM) oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPT) bagi menggantikan usahawan, Vivy Yusof.
Inilah yang dinamakan rezeki dan perkara itu dimaklumkan oleh tuan empunya badan sendiri di laman Instagramnya dengan berjanji akan menjalankan tugas sebaik mungkin.
“Kau Ilham Ku
yang terikat itu baldi
yang dalam itu telaga
yang manis itu budi
yang ilmu itu harta
“Saya berjanji selagi hayat terkandung sebagai seorang rakyat Malaysia, sebagai bangsa Melayu, sebagai umat Nabi Muhammad SAW dan sebagai makhluk ciptaan Allah SWT.. saya pasti berkhidmat selagi diperlukan bakat dan kederat.
Sebaik mendapat tahu perlantikan ini, warganet turut mengucapkan tahniah buat ikon festen ini dan rata-rata menyatakan Datuk Rizalman memang layak menjawat jawatan berkenaan kerana antara individu yang berjaya dalam bidang diceburi sejak berdekad lagi.
normalaeusoff U deserved it! Congrats Dato’ RI. ITM Di Hatiku #alumniuitm Product AD School (zaman kita nahhh
azahmanap_ baru sesuai… Alhamdullilah Uitm ada mentor baru…
zakaria.b.ibrahim Tahniah dato rizalman semoga allah permudahkn segala urusan dato…
malayherbslov_maajunnenda Terrrbaik Dato…. Calon yg selayak2nya dari kalangan alumni UiTM sendiri. Mudah2an Allah permudahkan urusan Dato dan UiTM menaikkan martabat nama baik UiTM.
sabdmajid Tahniah Dato, syukur pd Allah swt. Allah angkat lagi satu darjat Dato menjadi penasihat dan pembimbing yg baik kpd anak bangsa
nabihah7_ahmad 100% sokong!!!!!!!!! Alhamdulillah tahniah Dato . May Allah SWT ease everything
Sementara dalam artikel di Harian Metro, Rizalman turut berkata beliau akan cuba menambah baik taraf graduan universiti supaya dapat berbakti dengen lebih mampan kepada masarakat kelak.
“Bergelar graduan bukan sekadar untuk mendapat segulung ijazah saja. Saya bersyukur ada kelebihan daripada segi ilmiah serta pengalaman lebih 30 tahun meredah cabaran dalam alam pekerjaan dan membina empayar.
“Kemahiran ‘survival’ inilah yang saya mahu perkukuhkan lagi dalam diri graduan. Saya mahu gunakan peluang ini bagi mendidik mereka untuk menyimpan cita-cita tinggi serta sedia memberi impak kepada masyarakat,” katanya.
Artikel Berkaitan: Pernah Tinggal RM20 Dalam Akaun, Datuk Rizalman Kongsi Kisah Duka Sebelum Bergelar Pereka Tersohor
Rizalman juga berjanji untuk menelusuri situasi di UiTM secara menyeluruh sebelum melaksanakan sebarang penambahbaikan dalam misinya berbakti sebagai Ahli Lembaga UiTM.
“Saya tidak sangka posisi ini terlalu tinggi dan penting. Oleh itu, saya perlu persiapkan diri untuk mengkaji setiap aspek yang penting untuk diberi perhatian dalam memajukan UiTM.
“Kehadiran saya bukan untuk mengubah sistem, sebaliknya bagi memantapkan lagi kredibiliti universiti secara keseluruhan. Tradisi yang sedia ada perlu diteruskan namun boleh digabungkan dengan elemen baru dan relevan.
“Saya dimaklumkan fokus mungkin banyak dalam membantu daripada segi pengalaman keusahawanan. Namun begitu, saya sedia menyumbang pelbagai idea baik untuk tujuan akademik dan lahirkan graduan berkualiti,” katanya.
Sumber: Harian Metro
Kredit Foto: Instagram Rizalman Ibrahim
Artikel Berkaitan: “Ain Pesan Wakilkan Datuk Untuk Baca Yasin” – Datuk Rizalman Ibrahim Terkesan Kehilangan ‘Kesuma Jiwa’nya Pagi Ini
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gaji Tak Seberapa, Mana Perlu Didahulukan Bayar Hutang Atau Bayar Nafkah Anak? Mufti WP Beri Penjelasan
Kala ini dunia diuji dengan pandemic COVID-19 hingga menjejaskan banyak kehidupan dan perniagaan kecil. Malah tidak kurang rumahtangga yang berantakan hingga bercerai berai kerana ada pasangan hilang punca pendapatan. Lebih menyukarkan bila mana pemotongan gaji dilakukan hingga ramai perlu melakukan dua tiga pekerjaan dalam satu masa.
Dalam satu pertanyaan kepada Mufti Wilayah Persekutuan, dilema dihadapi seorang lelaki dan juga bekas suami ialah gajinya yang tidak seberapa. Masa yang sama perlu bayar hutang dan nafkah anak-anak. Persoalannya, mana yang lebih utama, membayar hutang atau membayar nafkah? Mohon pandangan.
JAWAPAN
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Dalam menjawab persoalan ini, perlu untuk kita memahami tentang kedua-dua perkara yang ditanya di atas. Sesungguhnya dalam hal ini penting untuk dicermati dan difahami oleh semua umat Islam, dek kerana kami melihat begitu ramai rakyat Malaysia terbelenggu dengan hutang. Maka, penting untuk kita tekuni bersama isu ini.
Yang pertama, perlu untuk kita memahami konsep hutang di dalam Islam.
Dari segi bahasa (dayn) hutang ialah sebarang liabiliti (tanggungan) masa hadapan yang dipertanggungkan ke atas seseorang sama ada dalam bentuk wang atau sebagainya.
Dari segi istilah, ulama membahagikan hutang kepada dua jenis:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ ۚ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ ۚ وَلَا يَأْبَ كَاتِبٌ أَن يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ ۚ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا ۚ فَإِن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لَا يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ ۚ وَاسْتَشْهِدُوا شَهِيدَيْنِ مِن رِّجَالِكُمْ ۖ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاءِ أَن تَضِلَّ إِحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الْأُخْرَىٰ ۚ وَلَا يَأْبَ الشُّهَدَاءُ إِذَا مَا دُعُوا
Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar) dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutangitu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi itu), maka hendaklah direncanakan oleh walinya dengan adil benar); dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan jangan saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi.”(Surah al-Baqarah: 282)
Selain daripada mengajarkan konsep berhutang di dalam Islam, turut ditekankan sekeras-kerasnya perintah untuk melangsaikan hutang. Hal ini jelas sepertimana yang berlaku ketika zaman Rasulullah SAW, berdasarkan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Salmah bin al-Akwa’:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم أُتِيَ بِجَنَازَةٍ، لِيُصَلِّيَ عَلَيْهَا، فَقَالَ " هَلْ عَلَيْهِ مِنْ دَيْنٍ ". قَالُوا لاَ. فَصَلَّى عَلَيْهِ، ثُمَّ أُتِيَ بِجَنَازَةٍ أُخْرَى، فَقَالَ " هَلْ عَلَيْهِ مَنْ دَيْنٍ ". قَالُوا نَعَمْ. قَالَ " صَلُّوا عَلَى صَاحِبِكُمْ ". قَالَ أَبُو قَتَادَةَ عَلَىَّ دَيْنُهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ. فَصَلَّى عَلَيْهِ.
Maksudnya: “Bahawa Nabi SAW dibawa kepadanya jenazah untuk baginda mengimamkan solat jenazah tersebut, maka Baginda SAW bersabda: Adakah dia ini menanggung hutang? Mereka menjawab: Tidak. Lalu baginda pun solat ke atas jenazah tersebut. Kemudian di datangkan jenazah yang lain, Baginda bersabda Adakah dia ini menanggung hutang, mereka menjawab:Ya. Nabi SAW, (menolak untuk mengimamkan jenazah tersebut) solatlah kamu ke atas sahabat kamu” Riwayat al-Bukhari (2295)
Begitulah betapa syariat yang dibawa Rasulullah SAW bukan sahaja datang untuk mengajarkan manusia beribadat dan menjaga hubungan dengan Allah, tetapi mengangkat hubungan muamalat sesama manusia sebagai suatu perkara yang tidak dipandang enteng di dalam Islam. Selain daripada kejadian Baginda menolak untuk membiarkan sahabat lain sahaja yang melakukan solat jenazah, hal hutang ini turut ditegaskan melalui sabda Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA:
نَفْسُ اَلْمُؤْمِنِ مُعَلَّقَةٌ بِدَيْنِهِ, حَتَّى يُقْضَى عَنْهُ
Maksudnya: Roh orang yang beriman itu tergantung disebabkan hutang, sehingga dibayarkan untuknya (hutang tersebut). Riwayat al-Tirmizi (1078)
Begitulah besarnya kesan orang yang tidak membayar hutang, secara tidak langsung hadith-hadith di atas meletakkan hukum membayar hutang adalah wajib.
Yang kedua, dalam masalah nafkah ini perlu difahami dengan baik. Ini kerana, nafkah adalah suatu elemen yang penting dalam perkahwinan yang dimasukkan di bawah tanggungjawab suami ke atas isteri dan tanggungannya.
Di dalam perbahasan nafkah suami terhadap isteri, para fuqaha’ membahagikan kepada tiga golongan suami, yang senang, sederhana dan susah. Sekiranya suami merupakan orang susah, maka cukup sekadar mengeluarkan nafkah yang asas. Seperti mengeluarkan secupak beras berserta dengan lauk asas yang mengikut tradisi setempat. Kemudian, menyediakan pakaian asas untuk dipakai isteri mengikut pakaian yang dipakai masyarakat setempat sama ada ketika di rumah dan ketika keluar dari rumah, cukup sekadar menutup aurat serta mengikut budaya pakaian orang Islam setempat. Kemudian, menyediakan rumah mengikut kemampuan, tanpa disyaratkan untuk memiliki rumah tersebut, sudah memadai sekiranya menyewa. Sekiranya suami yang tidak berkemampuan ini menunaikan tanggungjawab dengan memberi nafkah asas ini, maka isteri tidak berhak untuk memohon fasakh. Lihat perbahasan ini di dalam kitab al-Mu’tamad (4/283).
Sedarlah bahawa perkahwinan itu datang bersama dengan tanggungjawab seorang suami kepada isteri. Namun, yakinlah bahawa Allah SWT tidak sesekali membebankan para suami apatah lagi menzalimi. Yakinlah bahawa setiap yang Allah syariatkan itu mempunyai hikmah yang besar. Hal ini sepertimana yang dijelaskan Allah SWT di dalam al-quran:
لِيُنفِقْ ذُو سَعَةٍ مِّن سَعَتِهِ ۖ وَمَن قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ فَلْيُنفِقْ مِمَّا آتَاهُ اللَّـهُ ۚ لَا يُكَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا ۚ سَيَجْعَلُ اللَّـهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا
Maksudnya: Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan. (Surah al-Talaq:7)
Kesimpulan
Berdasarkan nas dan penghujahan di atas, kami simpulkan persoalan ini bahawa hutang dan nafkah adalah dua tanggungjawab yang perlu ditunaikan. Namun begitu, sekiranya yang bertanya ini mempunyai keadaan yang sangat mendesak, maka Islam telahpun menyediakan talian hayat melalui sistem zakat yang senarai penerimanya merangkumi orang yang berhutang. Ini sepertimana yang telah kami jelaskan di dalam artikel Irsyad Al-Fatwa Ke-131: Al-Gharimin Di Dalam Asnaf Zakat[2].
Begitu juga nafkah, ia merupakan kewajipan ke atas seorang suami seperti yang kami terangkan. Maka, dalam keadaan ini, suami tetap wajib membayar nafkah sekalipun, mengikut kadar nafkah yang asas seperti di atas.
Ini kerana hutang terbahagi kepada hutang yang perlu untuk diselesaikan segera dan hutang yang boleh ditangguh pembayarannya. Maka, kami turut menasihatkan agar semua yang terlibat dalam masalah hutang mempelajari teknik menguruskan kewangan. Ini penting dalam menguruskan dan meletakkan apa yang perlu didahulukan ketika dalam keadaan berkemampuan, seperti nafkah yang asas perlu ditunaikan segera kepada isteri.
Justeru, fiqh awlawiyyat adalah amat penting difahami dan dilaksanakan dengan cara yang terbaik. Melihat kepada peri pentingnya management kewangan dan juga urusan berkaitan perbelanjaan keperluan serta melangsaikan hutang mungkin dapat dilaksanakan dengan serentak, tetapi dengan kadar yang minimum agar dapat memberi setiap hak akan hak masing-masing. Ketika itu sebuah ketenangan dan pelan pengurusan kewangan yang tepat boleh meringankan pelbagai bebanan kehidupan yang sedang dipikul oleh kita semua yang terbabit atau terperangkap dalam isu yang diutarakan di atas.
Kami akhiri dengan menitipkan sebuah doa untuk menjadi amalan dalam melaksanakan hutang dan meringankan bebanan kehidupan yang biasa berlaku kepada seseorang:
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِ
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada Engkau dari kedukaan dan kesedihan. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat lemah dan malas. Aku berlindung kepada Engkau dari sifat pengecut dan bakhil. Dan aku berlindung kepada Engkau dari bebanan hutang dan penindasan manusia.”
Abu Umamah RA berkata: “Setelah membaca doa tersebut, Allah menghilangkan kedukaanku dan melunaskan hutangku.” Riwayat Abu Daud (4/353)
Semoga Allah memberi taufiq dan hidayah kepada semua umat Islam untuk memahami dan mengamalkan syariat-Nya. Amin.
Nota Hujung:
[1] http://muftiwp.gov.my/ms/artikel/bayan-linnas/2620-bayan-linnas-siri-ke-149-status-pelangsaian-pinjaman-ptptn-menurut-perspektif-syarak
[2] http://www.muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/1234-irsyad-al-fatwa-ke-131-al-gharimin-di-dalam-asnaf-zakat?
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Saat Bondanya ke Tanah Suci, Dia Yang Suci Mulia Pergi Ke Jannah” – Setelah 72 Hari, Akhirnya Bayi Pramatang Abby Dijemput Illahi
Kepada Dia kita datang dan kepada Dia juga kita kembali. Hanya Allah yang tahu setiap takdir yang telah ditentukan buat kita hambaNya yang lemah.
Setelah hampir 72 hari bernafas di muka bumi Allah, si kecil Muhammad Danial Firman Faizal Muhammad Faizal akhirnya telah dijemput Illahi.
Muhammad Danial Firman Faizal yang merupakan anak Abby dan suaminya, sebelum ini dilahirkan secara pramatang ketika usia kandungan 5 bulan setelah mengalami turun darah berikutan tekanan darah tinggi dan sejak itu terus diletakkan dibawah pengawasan Unit Rawatan Rapi Neonatal (NICU) di Hospital Sungai Buloh.
Perkhabaran sedih ini dikongsikan oleh Abby sendiri melalui laman Instagramnya dengan muat naik video terkahir bersama bayinya sebelum dia dan keluarga berlepas ke tanah suci Mekah.
Menurut Abby, baby yang dipanggil Baby D ini telah meninggalkan mereka dan didoakan semoga akan menarik dia dan suaminya ke syurga.
Video terakhir dirakam bersama baby D sebelum mereka tinggalkannya untuk menunaikan umrah. Abby juga turut memohon maaf kepada anak syurga ini.
Oleh kerana mereka sekeluarga sedang menunaikan ibadah umrah di Mekah, segala urusan pengebumian jenazah akan dilakukan oleh ahli keluarga lain dan akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam AU4, Lembah Keramat.
Sebaik muat naik video berkenaan, warganet turut mengucapkan takziah kepada Abby dan keluarga serta mengharapkan anak syurga ini ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
deeba.mosyl Innalillah.. Syurga tmpt mu baby D.. takziah kak abby sekeluarga. Stay strong
mairaizzah Al fatihah..takziah Abby dn suami..ank syurga kamu menanti di sana kelak.
ajacyunk Alfatihah bt bby D syurga tmpat mu syg .bermain2 la d sana.. smge kak @abby_abadi112 tabah n sabar .. alfatihah bt akk
nuramalinajeffry Allahu,salam takziah..anak2 kte sedang bergembira bermain ditaman surga
KASHOORGA: Ucapkah salam takziah kepada Abby sekeluarga dan semoga tabah menerima dugaan ini. Ternyata ketika bondanya menunaikan ibadah di Tanah Suci, si kecil ini juga dalam perjalanan menuju ke Jannah. Destinasi yang berbeza, namun tetap di jalur syurga.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI