Muslimat berniqab bukan lah satu perkara yang pelik namun baru-baru ini ia menjadi tarikan dan perhatian masyarakat umum tanahair. Sesiapa yang mengikuti perkembangan semasa pasti sudah maklum akan tindakan selebriti wanita berpengaruh Malaysia yang mempunyai hampir 8 juta pengikut di Instagram, tampil dengan penampilan terbaharu dengan berniqab.
Tindakannya itu mendapat perhatian dan maklum balas positif malah ramai juga teruja untuk berniqab dan sudah tentu bakal menyuntik gelombang baharu di kalangan muslimat lain. Ia merupakan satu bentuk hijrah yang baik walaupun bukan lah sesuatu yang wajib pada wanita Islam.
Mengapa Neelofa, personaliti yang cantik, anggun lagi menawan ini berniqab, hanya dia sahaja yang boleh menjawab persoalan. Mungkin juga perkongsian Insyirah Solehah menerusi entri di blognya dapat berikan sedikit sebanyak gambaran tentang niqab berdasarkan pengalamannya dan mungkin juga atas sebab ini juga Neelofa berniqab.
Menerusi catatannya, hadis Ibnu Abbas menjelaskan bahawa wajah dan kedua tapak tangan bukan termasuk aurat, sebagaimana diriwayatkan oleh Ibnu Abi Syaibah di dalam Kitab Al-Mushannaf.
Wajah Bukan Aurat, Namun Menutupnya Adalah Utama Pendapat ini bukanlah hal yang baru. Para ulama daripada kalangan Salafussoleh dan para ahli tafsir seperti Ibnu Jarir At-Thabari dan lain-lain mengatakan bahawa wajah bukan termasuk aurat tetapi menutupnya lebih utama. Sebahagian daripada mereka berdalil tentang wajibnya menutup wajah bagi wanita dengan kaedah.
“Mencegah kerosakan didahulukan daripada mengambil kemanfaatan.”
Memang kaedah ini bukan bid’ah tetapi sesuatu yang berdasarkan syariat. Sedangkan orang yang pertama menerima syariat adalah Rasulullah ﷺ. Kemudian orang-orang yang menerima syariat ini daripada beliau adalah para sahabat. Para sahabat tentu sudah memahami kaedah ini, walaupun mereka belum menyusunnya dengan tingkatan ilmu usul feqh seperti di atas.
Di dalam kitab Hijaab Al-Mar’aatul Muslimah yang dikarang oleh Syeikh Nasiruddin Albani mengenai kisah seorang wanita Khats’amiyyah yang dipandang oleh Fadhl bin ‘Abbas ketika Fadhl sedang dibonceng oleh Nabi SAW, wanita itupun melihat Fadhl. Dia adalah seorang yang tampan dan wanita itupun seorang yang cantik.
Kecantikan wanita ini tidak mungkin boleh diketahui jika wanita itu menutup wajahnya dan Rasulullah ﷺ ketika itu memalingkan wajah Fadhl ke arah lain. Yang demikian ini menunjukkan bahawa wanita tadi membuka wajahnya.
Sebahagian mereka mengatakan bahawa wanita tadi di dalam keadaan berihram, boleh baginya membuka wajah sedangkan tidak ada tanda-tanda sedikitpun bahawa wanita tadi sedang berihram.
Ads
Syeikh telah mentarjih (menguatkan) dalam kitab tersebut bahawa wanita itu berada dalam keadaan setelah melempar jamrah, iaitu setelah tahallul awal. “Dan seandainya wanita tadi memang benar sedang berihram, mengapa Rasulullah tidak menerapkan kaedah di atas, iaitu kaedah mencegah kerosakan?”
Lelaki Dan Wanita Perlu Jaga Pandangan Syeikh berpandangan seorang lelaki terhadap wajah wanita tidak ada bezanya dengan pandangan seorang wanita terhadap wajah lelaki dari segi syariat dan dari segi tabiat manusia.
Oleh sebab itu Allah SWT berfirman, “Katakanlah kepada orang lelaki yang beriman. “Hendaklah mereka menahan pandangannya,”[An-Nuur : 30] Maksudnya daripada (memandang) wanita.
Dan Allah Subhanahu SWT berfirman, “Dan katakanlah kepada wanita yang beriman. “Hendaklah mereka menahan pandangannya,”[An-Nuur : 31] Maksudnya iaitu jangan memandang seorang lelaki.
Kedua ayat di atas mengandungi hukum yang sama. Ayat pertama memerintahkan menundukkan pandangan dari wajah wanita dan ayat kedua memerintahkan menundukkan pandangan dari wajah lelaki. Sebagaimana kita tahu pada ayat kedua tidak memerintahkan seorang lelaki untuk menutup (wajahnya).
Ads
Demikian pula ayat pertama tidak memerintahkan seorang wanita untuk menutup wajah. Kedua ayat di atas secara jelas menyatakan bahawa di zaman Rasulullah ﷺ ada sesuatu yang biasa terbuka dan boleh dilihat iaitu wajah. Maka Allah, yang mensyariat dan Yang Maha Bijaksana memerintahkan kepada kedua-duanya (lelaki dan perempuan) untuk menundukkan pandangan masing-masing.
Tidak Boleh Mewajibkan Sesuatu Yang Tidak Wajib
Syeikh di dalam kitabnya mengatakan beliau tidak pasti di kalangan sahabat ada yang mewajibkan wanita memakai niqab. Tetapi lebih utama dan lebih mulia bagi wanita untuk menutup wajah. Adapun mewajibkan sesuatu wajib berdasarkan hukum yang jelas di dalam syariat. Tidak boleh mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan Allah.
Pada pendapat Imam at-Tohawi dari mazhab Hanafi berkata:
“Ditegah wanita muda mendedahkan muka kerana ditakuti fitnah, bukan kerana ianya aurat.” Menutup muka kerana bimbang timbulnya fitnah
Para ulama empat mazhab bersepakat bahawa wajib wanita menutup mukanya kerana takut fitnah dan berlakunya keburukan.
Ads
Imam Kauthari r.a. berkata: “Pendapat ulama yang mengharuskan menunjukkan muka adalah sekiranya tidak timbulnya fitnah.”
Tidak Timbul Istilah Istiqamah Dalam Berniqab
“Dalam menjalani rutin harian, sebenarnya apabila berniqab ada keadaan tertentu wanita perlu membuka niqabnya. Oleh itu, secara umumnya tidak timbul isu ‘istiqamah atau tidak’ dalam memakai niqab kerana permasalahan mengenai sesuatu hukum boleh berubah mengikut keadaan kepada wajib, sunat, harus, makruh dan haram.
Satu situasi, seorang muslimah boleh berubah menjadi wajib memakai niqab sekiranya memiliki rupa paras yang menarik perhatian lelaki dan boleh jadi situasi yang lain seorang wanita hanya sunat memakai niqab untuk mengikuti sunnah para isteri Rasulullah.
Kesimpulannya, ini adalah perkara yang khilaf dikalangan ulama. Kita hendaklah terbuka dalam masalah khilaf yang kuat di kalangan ulama.
Seorang kakak yang sangat saya hormati dalam pendapatnya menerangkan bahawa niqab bukan sekadar menghijab wajah dari pandangan lelaki tetapi niqab juga adalah sebagai benteng untuk menjauhkan diri dari maksiat.
Apabila menutup mulut ia adalah satu nasihat kepada diri sendiri untuk menghindari mengumpat, mencela dan menggunakan perkataan yang tidak sopan.
Seorang muslimat lainnya menjadikan niqab sebagai satu motivasi untuk sentiasa menjaga solat, tidak melewat-lewatkan solat lantaran imej muslimah yang dibawanya telah merubah peribadinya ke arah yang lebih baik” Masya Allah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bayi menangis adalah normal yang tak normalnya jika langsung tak menangis. Ia merupakan satu perbuatan bayi untuk memberi isyarat kepada ibu dan ayah bahawa dia perlukan perhatian; mungkin lapar, kurang selesa, sakit dan sebagainya. Sungguhpun begitu ada juga terjadi bayi terlalu kerap menangis dan tidak berhenti menangis.
Keadaan seperti ini sudah tentulah amat membimbangkan ibu dan ayah walaupun segala keperluan telah diberikan. Daripada terus berteka teki mengapa anak yang dilahirkan terlalu kerap menangis daripada biasa, orang tua harus teliti dan perhatikan mungkinkah bayi mengalami gangguan mahkluk halus seperti jin dan syaitan.
Justeru itu, cuba kita lihat tanda-tanda yang memungkinkan dia sedang diganggu yang dinyatakan oleh Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah. Gangguan syaitan ini sememangnya wujud dan kita wajib mempercayainya dan berusaha untuk berubat segera.
Sebelum mengesyaki bayi kita mengalami gangguan jin pastikan anak kita tidak demam,lapar atau serta sudah dibawa ke klinik.
Tanda-tanda bayi mengalami gangguan syaitan:
1.Bayi menangis tanpa keluar air mata dan hanya mengeluarkan bunyi, manakala bunyi tangisannya juga berlainan daripada tangisan biasa
2.Dalam keadaan tertentu tangisan ini mungkin disertai dengan air mata yang teramat banyak boleh menyebabkan kita panik. Bayi yang mengalami gangguan kadang-kadang berhenti menangis sebentar, kemudian menangis semula
3.Mata yang pejam ketika berhenti menangis akan bergerak-gerak pada kelopak mata, seolah-olah kedua-dua biji matanya itu sedang memerhatikan sesuatu di bahagian kanan dan kiri
4.Tangisan akibat gangguan selalunya mengeluarkan suara yang mendayu-dayu dan berpanjangan. Mata bayi kelihatan pejam. Tangisan terjadi seumpama dalam keadaan tidak sedarkan diri (tidur)
5.Dahi atau bahagian tengah, antara dua alis kadang-kadang berkerut, seolah-olah ada sebiji mata di bahagian tersebut yang sedang memerhatikan sesuatu
6.Sering terjadi pada bayi kecil yang diganggu jin (makhluk halus), mereka menangis dan menjerit dalam keadaan ketakutan dan menggigil seolah-olah disergah oleh sesuatu yang menakutkan. Bayi ini setelah puas menangis, akan tidur sebentar, lalu menangis lagi dalam keadaan teresak-esak yang disertai dengan tarikan nafas yang tersekat-sekat.
7. Ketika menangis mata bayi akan tumpu pada satu tempat sahaja sebagai contoh mata bayi hanya pandang syiling rumah sahaja.
8. Biasanya menangis hanya di waktu tertentu, selalunya bermula dari waktu Asar hingga subuh.
9. Bayi mengalami sawan tangis, sangat merbahaya kerana boleh menyebabkan kerosakkan otak, demam panas dan kerap jatuh sakit.
10. Bayi yang diganggu jin, sukar tidur walau matanya sudah mengantuk dan kepenatan, tetap menangis dan tak mahu berenggang dengan ibu ayah.
Dalam keadaan begini, ibu dan ayah perlu merukyah bayi dengan segera. Boleh amalkan bacaan yang diamalkan oleh Rasulullah SAW ini sebagai langkah pertama. Bacalah surah-surah berikut:
Surah Al-Fatihah (baca berulang kali)
Ayat Kursi
Doa al-Mu’awwidzaat : Surah al-Ikhlas, al-Falaq & an-Nas
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai kalangan kita yang memelihara kucing di rumah. Bukan saja seekor malah ada yang berbelas ekor kucing. Dalam keadaan ini dah tentu tidak dapat mengelak bulu kucing ini melekat pada pakaian.Tapi bagaimana pula kalau pakaian ini digunakan Waktu solat, adakah solat sah?
Saya ada memelihara beberapa ekor kucing di rumah saya. Kadangkala apabila saya sedang solat, kucing tersebut datang menggosok-gosokkan badannya ke telekung saya sehingga meninggalkan beberapa helai bulu. Soalan saya, adakah sah solat saya dengan ada beberapa helaian bulu kucing itu pada pakaian saya? Adakah perlu saya mengulang kembali solat tersebut.
Kesucian bulu binatang
Allah SWT memberikan keringanan berkaitan hukum berkaitan kucing dengan menyifatkannya sebagai haiwan yang suci kerana ia sifatnya suka berkeliaran di sekitar manusia. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: Sesungguhnya kucing bukanlah najis kerana ia adalah haiwan yang berkeliaran di sekitar kamu. Riwayat al-Tirmizi (92)
Menurut al-Ruyani, hadis di atas menjelaskan kepada perbezaan kesucian antara kucing dan anjing. Kucing dianggap haiwan yang suci kerana sering berkeliaran di sekitar manusia, manakala anjing dianggap najis kerana bukan tergolongan dengan sifat sedemikian.[1]
Di samping itu juga, Imam al-Nawawi menyebutkan bekas air (baki air yang diminum) oleh kucing adalah suci dan harus untuk digunakan.[2]
Seterusnya, perbahasan tentang status kesucian bulu binatang adalah bersandarkan kepada jenis binatang tersebut sama ada ia daripada golongan yang halal dimakan ataupun tidak.
Sekiranya bulu tersebut gugur atau tercabut daripada haiwan yang boleh dimakan seperti bulu ayam, bulu kambing dan bulu lembu, maka hukumnya adalah suci. Manakala jika bulu gugur atau tercabut daripada haiwan yang tidak boleh dimakan seperti kucing dan keldai, atau daripada haiwan yang boleh dimakan selepas dia mati, maka hukumnya adalah najis. Hal ini sepertimana dijelaskan oleh Imam al-Ghamrawi bahawa:
والجزء الْمُنْفَصِل من الْحَيّ كميتته أَي ميتَة ذَلِك الْحَيّ فَإِن كَانَت ميتَته نَجِسَة فالجزء نجس وَإِلَّا فطاهر إِلَّا شعر الْمَأْكُول أَو صوفه أَو ريشه فطاهر أما الْمُنْفَصِل من غير الْمَأْكُول أومن مَأْكُول بعد مَوته فنجس.
Maksudnya: Bahagian yang terpisah daripada binatang yang hidup (hukumnya) seperti bangkai, iaitu bangkai daripada haiwan yang hidup itu. Jika bangkainya itu dalam kategori najis maka bahagiannya juga termasuk najis, melainkan jika ia tidak terpisah ketika hidup hukumnya adalah suci.
Melainkan juga (bahagian yang terpisah ketika hidup) rambut binatang yang halal dimakan, bulu atau bulu kepaknya maka hukumnya adalah suci. Manakala bahagian yang terpisah selepas mati daripada binatang yang haram dimakan atau halal dimakan(mati bukan secara sembelihan) maka hukumnya adalah najis.[3] (Rujuk al-Siraj al-Wahhaj, 1:23)
Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawa bulu kucing yang terpisah sama ada ketika ia hidup atau mati adalah najis kerana ia merupakan haiwan yang tidak boleh dimakan. Justeru, perlu dibersihkan pakaian yang terkena bulu-bulu kucing apabila seseorang ingin mendirikan solat.
Walau bagaimanapun, di sisi mazhab al-Syafie, bulu-bulu kucing yang sedikit yang melekat pada pakaian adalah termasuk dalam najis yang dimaafkan (al-ma’fuwat).
Kesimpulan
Jika terdapat beberapa helai sahaja daripada bulu kucing pada pakaian seseorang ketika solat, maka solatnya sah dan tidak perlu diulang kembali. Lebih-lebih lagi, jika situasi seseorang yang sukar mengelakkan diri daripada keadaan tersebut seperti orang yang membela banyak kucing, doktor veterinar, penjaga haiwan dan seumpamanya.
Namun begitu, digalakkan bagi mereka yang berada dalam situasi ini berusaha untuk menghilangkan bulu-bulu yang bersifat najis tersebut pada pakaian atau menukar pakaian yang suci sebagai langkah keluar daripada khilaf.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sudah dua hari Pendakwah Bebas, Ustazah Shadiya Abbas meninggal dunia fana ini dan bertemu PenciptaNya.
Sahabat serta keluarga masih lagi terkesan dengan pemergian arwah secara mengejut selepas diserang asma di rumahnya.
Perjalanan terakhirnya telah disempurnakan dengan baik sekali oleh kaum keluarga terdekat sahaja.
Walaupun ramai yang mahu menziarah dan menghantar arwah tetapi atas nasihat pihak polis dengan situasi sekarang hanya ahli keluarga dibenarkan.
Malah suami awah, Ustaz MK Azman juga turut memaklumkan bahawa jenazah Ustazah Shadiya negatif COVID-19 setelah dilakukan ujian sebanyak dua kali.
Dalam perkongsiannya di laman sosial Facebook, Ustaz turut memberitahu urusan memandikan jenazah sebelum itu dilakukan oleh ibu, adik perempaun, anak lelaki serta anak murid arwah isterinya yang menawarkan diri untuk berkhidmat buat kali terakhir.
Dia juga turut mengimamkan solat jenazah buat isteri tercinta. Jika sebelumnya arwah menjadi makmum berada di belakang, tetapi kali ini jenazah berada di depan dirinya sendiri.
Ustaz MK Azman turut menceritakan bagaimana bertuah arwah isterinya kerana Allah menghadiahkan kubur yang sangat indah dan liang lahad yang cantik.
Dia perasan hal ini apabila masu memasukkan jenazah ke dalam liang lahad dan berkata dalam hati betapa cantik liang lahad diberikan oleh Allah.
Malah penggali kubur serta petugas pengurusan jenazah juga turut mengakui ini kubur paling cantik pernah mereka lihat.
Kata mereka lagi dalam kubur jika memakai kasut bot pun terasa sejuknya, seolah-olah berlantaikan marmar.
Mengakhiri ucapan penuh syahdu ini, Ustaz MK Azman mahu isterinya itu tenang di sana dan dia reda dengan pemergian isteri tercinta.
Isteri kesayangannya itu sudah sempurnakan tugas sebagai seorang isteri, ibu, anak, guru dan juga sebagai seorang sahabat.
Semoga mereka akan bertemu di alam barzakh, padang mahsyar dan sama-sama masuk syurga.
PERJALANAN TERAKHIR ====================
Alhamdulillah.. Selesailah sudah urusan pengkebumian jenazah buah hati dan bidadari saya Shadiya Abbas petang tadi jam 4.00petang di Tanah Perkuburan Puncak Alam. Segalanya dipermudahkan Allah..
Urusan mandikan jenazah mu sayang dilakukan oleh ibumu, adik beradik perempuanmu, anak² lelakimu dan anak muridmu yang menawarkan diri untuk berkhidmat untukmu sayang. Abang ambil peluang ini untuk memandikanmu buat kali terakhir. Masih ingat lagi 2 hari sebelum sayang meninggalkan abg, sayang mandikan abg.
Sayang.. Abg imamkan solat untukmu. Sebelum ni sayang berada di belakang sebagai makmum, tapi kali ini sayang di depan abg. Bukan sebagai imam tetapi sebagai jenazah.
Sayang.. Sayang bertuah kerana dihadiahkan Allah kubur yang indah dan liang lahad yang cantik. Abang perasan hal itu ketika hendak memasukkan mu dalam liang lahad, dalam hati abg menyebut, cantik sungguh liang lahad ini. Abg bersembang dengan penggali kubur dan petugas pengurusan jenazah, mereka akui kubur itu paling cantik mereka lihat, kata mereka dalam kubur kalau pakai kasut bot pun terasa sejuk, seolah² lantainya dari mar mar.. Kata mereka, bakal kubur siapakah ini. Ternyata sayang adalah pemiliknya. Semoga sayang berada dalam rahmat Allah.
Sayang..damailah engkau di sana, abg redha dengan pemergiaanmu. Sayang telah sempurna melaksanakan tugas sebagai seorang isteri, ibu, anak, guru dan sahabat. Insyaallah kita bertemu nanti di alam barzakh, padang mahsyar dan sama-sama masuk syurga.
Terima kasih kepada semua yang membantu urusan jenazah, bantu sediakan makanan, memberi sumbangan, berkongsi perasaan dan mendoakan arwah bidadari saya, jika ada dosanya, mohon ampunkan. Jika ada hutang arwah pada kalian, maklumkan pada saya.
Jom kita sama² baca doa ini
اللهم اغفر لها وارحمها وعافها واعف عنها
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...