Tidak semua bernasib baik dalam perkahwinan. Ada ketika diuji dengan sikap berkira suami khususnya pada ahli keluarga sebelah isteri. Walau ia agak memeritkan namun hal ini terjadi dalam sebuah perkahwinan.
Bagaimana berhadapan dengan suami yang kedekut dalam bab nafkah dan bolehkah wang itu diberi kepada ibu bapa sebelah isteri. Mufti Wilayah Persekutuan dalam isu ini.
Assalamualaikum ustaz. Mohon pencerahan dengan masalah saya ini. Saya seorang isteri yang tidak berpendapatan dan tidak bekerja menggunakan duit suami saya secara rahsia untuk diberikan kepada ibu bapa.
Jawapan :–
Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Ads
Pernah terjadi pada zaman Rasulullah seperti yang diriwayatkan oleh Aisyah. Satu hari Hindun Binti ‘Utbah iaitu isteri kepada Abu Sufyan datang menemui Rasulullah untuk mengadu perihal suaminya. Kata beliau :
Maksudnya :” Sesungguhnya Abu Sufyan ini seorang lelaki yang kedekut. Dia tidak memberi nafkah yang mencukupi untuk aku dan anakku. Kalau pun cukup disebabkan aku ambil daripada hartanya tanpa pengetahuannya. Adakah perbuatanku itu salah?. Sabda Rasulullah saw : ambil lah daripada hartanya dengan cara yang baik yang cukup untuk engkau dan anak engkau.” Riwayat al-Bukhari (2211) dan Muslim(4574)
Ads
Hadis ini menjelaskan kepada kita akan keharusan seorang isteri mengambil duit sekadar perlu untuk keperluan dirinya dan anaknya hanya jika suaminya tidak memberi nafkah yang sepatutnya diberikan kepadanya.
Imam al-Nawawi ketika mensyarahkan hadis ini beliau menyatakan antara faedah yang boleh diambil daripada hadis ini ialah barang siapa yang ada hak yang sepatutnya diberikan kepadanya dalam keadaan suaminya tidak memberikan haknya (iaitu nafkah) maka harus bagi isterinya mengambil haknya sekadar keperluan tanpa izin suaminya.Inilah mazhab ashab kami. Rujuk Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim (6/141)
Ads
Bahkan boleh kita fahami di dalam hadis tersebut akan kewajipan seorang suami untuk memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya. Inilah yang dinyatakan oleh Imam al-San’ani di dalam kitabnya Subul al-Salam.
Namun, perlu diingat ianya dibenarkan untuk diambil sekadar keperluan hanya jika si suami tidak memberikan nafkah. Akan tetapi jika suami memberikan nafkah yang secukupnya, maka tidak boleh mengambil duit tanpa izin daripada suami.
Kami cadangkan agar duit yang diberikan oleh suami puan itulah yang digunakan untuk diberikan kepada ibu bapa. Kedua, jika duit itu hanya cukup untuk keperluan puan dan anak-anak, dalam keadaan puan ingin juga memberikan kepada ibu bapa, maka berbincanglah secara baik dengan suami. Perbuatan puan yang mengambil secara rahsia tanpa pengetahuan suami ditakuti akan mengeruhkan rumah tangga puan.
Semoga Allah memberi kefahaman kepada kita semua. Wallahu’alam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai diuji dengan keuzuran khususnya bagi mak ayah kita yang umurnya mungkin sudah lanjut. Di saat kita mendoakan keduanya dipanjangkan usia tetapi ajal maut, jodoh pertemuan sudah ditetapkan oleh Allah sejak di luh mahfuz lagi. Sebagai anak atau diuji dengan ahli keluarga yang sedang sakit tenat, ada baiknya kita belajar sedikit ilmu dari sudut sains dan islam yang dikongsikan oleh seorang doktor perubatan, Dr Abdul Rahim dari Klinik Abdul Rahim, Bayan Lepas, Pulau Pinang.
Ilmu yang patut anda fahami. "Tahukah apa tanda-tanda nazak menurut SAINS dengan ISLAM?"
Doktor hurai cara detail saintifik tanda-tanda penting unttuk kita semua tahu ketika menjaga pesakit yang kita sayangi sebelum dijemput Illahi supaya kita dapat pelajaran darinya. Tanda ini tidak sama bagi setiap orang dan ia hanya sebagai panduan sahaja untuk sahabat semua.
Waktu kematian sudah ditetapkan Allah sejak azali lagi. Dari sudut sains ketika nazak, ini yang perlu kita ketahui.
Apa tanda-tanda sakaratulmaut/nazak kita dah hampir?
Dalam SAINS:-
1)Kita akan mula-mula sekali HILANG SELERA MAKAN. Tahu tak anda, sistem organ kita yang pertama yang "menutup" tugasannya adalah sistem pencernaan bila nazak kita dah hampir.
Pencernaan banyak sekali mengguna tenaga kerana banyak kerja usus kena proses makanan kita tiap hari! Dalam beberapa minggu terakhir kita, sebenarnya usus tak perlu memproses makanan kerana tak diperlukan badan kita lagi untk membina sel baru sebab kita dah nak tinggalkan alam ni.
Hilang selera makan & minum. Perut mula kembung. Tenaga kita menurun mendadak. Kelemahan fizikal amat ketara. Kita akan banyak TIDUR daripada terjaga kerana keletihan. Najis makin tiada sebabkurang makan dan minum. Ini permudah orang yang urus mayat kita ketika mandikan mayat nanti & tak payah tekan-tekan perut kita untuk keluarkan najis kita.
Nota : Manusia memerlukan makanan & air untuk terus hidup. Sekurang-kurangnya 60% badan orang dewasa terdiri dari air. Manusia boleh hidup tanpa makanan selama 3 minggu tapi boleh bertahan selama 3-4 hari tanpa air.
2. Pernafasan cetek & tak teratur
Ketika saat kematian semakin hampir, pernafasan orang kita sayangi menjadi perlahan dan tak teratur. Mungkin berhenti dan kemudian bermula semula atau berhenti yang panjang di antara nafas pendek. Ia dikenali sebagai pernafasan Cheyne-Stokes. Ia bertahan untuk waktu yang singkat atau lama sebelum pernafasan akhirnya berhenti.
3 Blood pressure anda menurun & denyutan jantung/heart rate makin pantas tapi selepas tu makin lemah & perlahan.
Doc nak khabarkan bahawa bila pesakit menghampiri kematian, jantung tak dapat mengepam secara normal, tekanan darah rendah dan darah beredar dengan teramat kurang ke seluruh badan. Dengutan jantung makin perlahan dan susah didengar. Akhirnya di ECG tiada lagi impulse. ECG mendatar bermakna sudah tiada nyawa.
4. Keluaran volume dan warna kencing berubah
Fungsi ginjal secara beransur-ansur berhenti menghasilkan air kencing ketika kematian semakin hampir. Air kencing anda akan menjadi coklat gelap pekat atau merah tua. Juga, jumlah air kencing yg dihasilkan oleh buah pinggang berkurangan sehingga terhenti dihujung hayat.
5. Perubahan physical
a. Kelihatan edema/pembengkakan tangkungan cecair pd tangan, kaki, punggung & paru-paru bagi orang yang hampir mati atau BED RIDDEN kerana kekurangan zat makanan protein. Orang uzur hanya makan air dan nasi moi/bubur atau makan minum yang tak berzat atau berprotein.
b. Tangan & kaki sejuk & pinkish atau kebiruan atau pucat sebab kurang darah dan oksigen ke seluruh badan, maka tubuh badan jadi SAKIT. Seluruh kulit berbintik sebab yang sama.
c. Kekeliruan mental atau delirium/nyanyuk sebab kurang darah dan oksigen ke otak. Suhu badan tak terkawal sebab otak mula tak berfungsi maka kulit mereka sejuk, hangat, lembap, atau pucat tak tentu masa.
d. Mata mereka akan sering terbuka dan tak berkelip
e. "Hidung Jatuh" (bahasa kampung ni). Sebenarnya dalam sains, ketika nazak darah dan oksigen amat kurang dari jantung ke seluruh tubuh. Hujung hidung hanya daripada kulit dan isi je tapi batang hidung daripada kulit, isi & RAWAN/CARTILAGE yang lebih keras. Maka hujung hidung terkulai, penyet, "jatuh" kerana tiada darah dan oksigen. Sebenarnya lubang hidung jadi menyempit atas sebab ini.
C. Organ kita yang mana akan DIMATIKAN dulu & yang terakhir bila kita MATI?
Wahai sahabat-sahabat Doc, mayat secara keseluruhan mungkin mati, tapi bahagian-bahagian tertentu di dalamnya masih HIDUP. 1. Otak adalah organ pertama yang mula2 rosak dan organ2 lain mengikutinya. Sebab sel otak dan saraf memerlukan bekalan oksigen yang berterusan ketika kita hidup dan akan mati di dalam beberapa minit, setelah berhenti bernafas.
2.Yang seterusnya mati adalah jantung, diikuti oleh hati, kemudian ginjal dan pankreas, yang dapat bertahan sekitar 1 jam.
D. Rahsia terakhir yang Doc nak share, yang harus anda SIMPAN & GUNAKAN ketika orang dikasihi berada di penghujung kematiannya /sakaratulmaut:
1. Tahu tak anda Deria Kelaparan adalah yang pertama akan hilang ketika nak mati. Kemudian deria dahaga hilang. Dituruti deria cakapan hilang & seterusnya diikuti dengan hilang penglihatan. Indera terakhir untk pergi kembali kepada Allah adalah SENTUHAN/ SENSORI SAKIT & PENDENGARAN.
2. Maka Nasihat Doc:
a. Memang kita, rasa TERAMAT SAKIT ketika terakhir kita hembus nafas terakhir. DI SAAT roh telah dicabut daripada jasad dari kaki ke lutut ke perut dan dari halkum akan melalui saat sakaratulmaut & mengalami kesakitan yang amat sangat.
b.Dalam ilmu ni bahwa PENDENGARAN dianggap sebagai pengertian terakhir dalam proses kematian, jadi jangan sekali-kali menganggap orang tu tak dapat mendengar anda ketika nazak. Terbaik ajar si nazak MENGUCAP di telinganya nama ALLAH atau syahadah di telinganya sebelum nyawa keluar daripada badannya.
Oleh tu, sebaiknya mengajar orang yang kita sayangi yang hampir meninggal dunia denga kalimah suci "Laa Ilaaha Illallah" ketika sekaratulmaut kerana ia masih DENGAR kata-kata anda. Allahualam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gugurkan kandungan bawah 4 bulan dengan sengaja akibat penyakit, apa hukumnya? Sudah tentu keputusan yang diambil adalah menyelamatkan nyawa ibu yang sedang hamil.
Jika ditanya, sudah tentu sang ibu tak mahu menggugurkan kandungan tetapi apakan daya jika itu saja pilihan yang dirinya ada. Ibu mana yang ter gamak mengambil nyawa bayinya yang belum sempat menjengah dunia. Allahuakbar!
Dr Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim menjelaskan apakah hukumnya menggugurkan kandungan dengan sengaja.
Bolehkah menggugurkan kandungan akibat penyakit yang saya alami. Saya dimaklumkan oleh rakan bahawa berbuat demikian adalah haram. Boleh ustaz bantu saya?
Jawapan:
Perlu diingatkan hukum menggugurkan kandungan terbahagi kepada beberapa keadaan.
Bawah 4 Bulan
Haram dan berdosa menggugurkan kandungan dengan sengaja tanpa sebarang sebab dibenarkan syarak. Lebih-lebih lagi apabila umur kandungan telah melebihi empat bulan.
Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Janganlah kamu membunuh anak kamu hanya kerana takut miskin. Sesungguhnya kami yang memberikan rezeki kepada anak itu dan termasuklah kamu juga. Ingatlah perbuatan membunuh mereka itu adalah satu jenayah yang sangat besar.” (Surah al-Isra’, ayat 31)
Dengan Sengaja Akibat Penyakit
Menggugurkan kandungan dibenarkan jika perbuatan itu menepati syarat iaitu kandungan memudaratkan ibu kerana penyakit yang dialaminya, mendapat nasihat daripada pakar sakit puan diiktiraf oleh kerajaan dan kandungan bukan akibat zina atau suka-suka.
Umur kandungan mestilah tidak melebihi empat bulan. Jika umur melebihi empat bulan maka ulama bersepakat mengharamkan perbuatan itu kecuali dalam keadaan darurat sangat seperti ia akan mengancam nyawa ibu pada saat-saat akhir kandungan.
Oleh itu, jangan sesekali kita cuba menggugurkan kandungan tanpa sebarang sebab yang munasabah atau yang dibenarkan oleh syariat.
Kashoorga : Jika pasangan yang baru mendirikan rumah tanggadikurniakan rezeki tetapi belum bersedia menerima kehadiran anak, jangan ambil jalan mudah dengan gugurkan kandungan.
Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga: الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh. Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis: Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir: Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...