Sebagai manusia kita tidak terlepas dari melakukan kekhilafan. Tidak kira kecil atau besar, tidak salah untuk kita terus memohon keampunan dari Allah SWT. Hanya Dia yang berhak untuk mengampunkan setiap doa dilakukan hamabNya ini.
Perkongsian dari pengguna laman sosial twitter menggunakan akaun nama @shukery_azizan yang memberitahu 30 kesan pada diri seseorang jika melakukan maksiat.
Menurutnya maksiat ini adalah apa-apa yang melanggar perintah Allah, sama ada kecik atau besar. Itulah maksiat! Mengumpat pun maksiat, menipu pun maksiat, meniru assignment orang lepas tu claim kita buat pun maksiat juga.
1. Nafsu tidur bertambah
Bila hidup dlm maksiat, secara tak langsung nafsu tidur bertambah dgn mendadak. Disebutkan oleh Imam Hassan al Basri,
“Sesungguhnya ketika seorang hamba melakukan dosa, dia akan terhalang melakukan solat malam dan puasa di siang hari”.
(Al-Maqrizi)
2. Potensi diri ‘terbantut’.
Ini bukan andaian sesuka hati, tapi dah dibuktikan sejak zaman sahabat lagi. Contohnya, surat Saidina Umar kpd Saad Abi Waqqash sblm perang Qadisiyyah, iaitu sebelum pembukaan Parsi.
Antaranya sebahagian isi surat Saidina Umar adalah ;
3. Nafsu makan semakin liar.
Kata Ar Robi’ semasa menambah kata2 Imam Syafie,
“Kerana yang namanya kenyang membuat badan menjadi berat, hati menjadi keras, kecerdasan berkurang, lebih banyak tidur dan malas ibadah.”
(Siyar A’lamin Nubala)
4. Banyak kerja yang tak menjadi.
Maksiat juga buat banyak kerja terbengkalai & sebahagian besarnya langsung tak jadi. Allah sebut,
“Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit..” (Surah Taha ayat 124)
5. Allah tarik keberkatan rezeki.
Maksiat menjadi penyebab kenapa rezeki kita terasa sempit. Ianya disebabkan ditariknya keberkatan rezeki. Rasulullah ﷺ bersabda yang bermaksud,
“Seorang hamba dicegah daripada rezeki akibat dosa yang diperbuatnya.” (Riwayat Imam Ahmad)
6. Hubungan dengan manusia rosak.
Pesanan seorang salaf tentang kesan maksiat yang berlaku pada dirinya sendiri,
“Sesungguhnya aku bermaksiat kepada Allah, maka aku lihat pengaruhnya pada perilaku binatang (kenderaan) dan isteriku.” (Al-Jawabul kafi)
7. Allah tarik nikmat kesihatan.
Pesanan Ibnu Abbas,
“.. perbuatan buruk (maksiat) itu mengundang ketidakceriaan pada raut muka, kegelapan di dalam kubur dan di hati, kelemahan badan, susutnya rezeki dan kebencian makhluk.”
(Al-Jawabul kafi liman sa’ala ‘anid dawa as syafi)
8. Ilmu susah masuk ke dalam hati.
Kata Imam Malik,
“Aku melihat Allah telah menyiratkan dan memberikan cahaya di hatimu, wahai anakku. Janganlah engkau padamkan cahaya itu dengan maksiat.”
Ads
(Al-Jawabul kafi liman sa’ala ‘anid dawa as syafi)
9. Otak malas berfikir.
Kata seorang ulama salaf,
“Perbuatan dosa & maksiat mampu merosakkan akal fikiran manusia kerana dalam akal fikiran ada cahaya, manakala perbuatan derhaka dapat memadamkan cahaya. Apabila cahaya itu padam, akal fikiran menjadi lemah..”
(Al-Jawabul kafi)
10. Allah menarik keberkatan masa.
Masa kita pun akan menjadi tidak berkat sebab kita telah penuhi dengan aktiviti maksiat. Sebab itu Ibnu Qayyim pernah sebut,
“Sungguh! Maksiat itu adalah sebab hilangnya keberkatan rezeki dan waktu.”
11. Allah menarik nikmat beribadah.
Ia sama seperti mana disebutkan oleh Ar Robi’,
“Kerana yang namanya kenyang membuat badan menjadi berat, hati menjadi keras, kecerdasan berkurang, lebih banyak tidur dan malas ibadah.”
(Siyar A’lamin Nubala)
12. Seronok & ketagih buat maksiat.
Kata Imam Ibnu Qayyim,
“Jika sudah seperti itu, hati kita akan melihat maksiat begitu indah. Tidak ada keburukan sama sekali.”
(Al-Jawabul kafi liman sa’ala ‘anid dawa as syafi)
13. Susah menerima teguran dan nasihat.
Allah berfirman dalam surah al-Muthaffifiin ayat 14,
“Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.”
14. Merasakan diri paling hebat & betul.
Maksiat membuatkan kita ego, hingga menganggap kitalah yang paling hebat & betul. Ini yang berlaku kpd bani Israel. Peristiwa ini dirakamkan oleh Allah di dalam surah as soff ayat 5,
Ads
15. Selalu merungut dlm banyak keadaan.
Allah sebut dlm surah al Maarij ayat 19-21,
“Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut); Bila ditimpa kesusahan, dia sgt resah gelisah, Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sgt bakhil kedekut;”
16. Tak suka muhasabah kelemahan diri.
Allah sebutkan di dalam al-Quran,
“Sebenarnya! (Ayat2 Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.” (Surah al-Muthaffifiin : 14)
17. Sering mencari kesalahan orang lain.
Allah berfirman dlm surah Yaasin ayat ke 18 & 19,
“Penduduk bandar itu berkata pula: “Sesungguhnya kami merasa nahas & malang dgn sebab kamu. Demi sesungguhnya, kalau kamu tidak berhenti (dari menjalankan tugas yang kamu katakan itu)..
18. Penyebab kpd turun bala bencana daripada Allah.
Rasulullah pernah beri amaran dalam satu hadith,
“Jika timbul maksiat pada umatku, maka Allah akan menyebarkan azab (seksa) kepada mereka.” Aku berkata: “Wahai Rasulullah, apakah tidak ada pada waktu itu orang-orang soleh?”
19. Hati tidak rasa apa2 dgn kematian & al-Quran.
Rasulullah bersabda,
“Sesungguhnya hati manusia itu berkarat spt karatnya besi.” Sahabat2 bertanya, “Apakah penggilapnya wahai Rasulullah?” Rasulullah menerangkan, “Membaca Al-Quran dan mengingati mati.” (Riwayat al-Baihaqi)
20. Sukar untuk bergaul dengan masyarakat
Lihat pada poin nombor 6
21. Jiwa cepat merasa resah.
Rasulullah bersabda,
“Mintalah fatwa pada jiwamu. (baginda menyatakannya sampai 3 kali). Kebaikan adalah sesuatu yang menenangkan jiwa & menenteramkan hati. Sedangkan keburukan (dosa) selalu menggelisahkan jiwa & menggoncang hati.” (Riwayat Ahmad)
Ads
22. Cepat putus asa
Allah berfirman
“Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat, mereka bergembira dgnnya (sehingga lupa daratan); & jika mereka ditimpa sesuatu bencana disebabkan apa yang telah dilakukan oleh dgn mereka sendiri, tiba2 mereka berputus asa.” (Rum:36)
23. Semakin susah utk berzikir kepada Allah.
Imam Ibnu Qayyim pernah menyebut,
“Maksiat dan lalai membuatkannya lupa zikir kepada Allah, sebagaimana tanaman tumbuh kerana air dan kebakaran terjadi kerana api.”25. Cepat marah.
Rasulullah ﷺ bersabda,
“Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api..” (Riwayat Abu Daud)
24. Suka mencarut
Ramai orang kata, biar mulut jahat asalkan hati baik. Sebenarnya, salah. Apabila hidup suka bermaksiat termasuklah mencarut, itu tandanya imannya ada masalah! Rasulullah ﷺ bersabda,
25. Cepat marah.
Rasulullah ﷺ bersabda,
“Marah itu datangnya daripada syaitan dan syaitan itu diciptakan daripada api..” (Riwayat Abu Daud)
Syaitan itu sifatnya sukakan maksiat. Mana ada syaitan sukakan pahala dan amal soleh.
26. Terasa berat untuk solat subuh & isyak.
Rasulullah ﷺ pernah memberikan amaran tentang sifat orang munafik,
“Solat yang paling berat untuk orang munafik adalah solat isyak dan solat fajar (subuh).” (Riwayat Ibnu Majah)
27. Mengelak drpd majlis ilmu
Imam Syafie berkata,
“Aku pernah mengadu kpd Waki’ ttg terjejasnya hafazanku. Beliau membimbingku utk meninggalkan maksiat. Beliau memberitahu padaku bahawa ilmu adalah cahaya & cahaya Allah tidaklah mungkin diberikan pada ahli maksiat.”
28. Mengelak daripada bersama orang yang soleh.
Maksiat biasanya membuatkan kita SENGAJA menjauhkan diri daripada orang-orang soleh sebab takut daripada ditegur atas maksiat yang kita lakukan. Sebab memang sifat orang soleh adalah mencegah kemungkaran.
29. Memendekkan umur & keberkatan hidup
Kata Ibnu Qayyim,
“Ketahuilah bahawa maksiat dpt mengurangi umur dan pasti dapat pula mengurangi keberkatannya, sebagaimana pula amalan kebaikan dapat menambah umur. Itulah perbuatan dosa dapat mengurangi umur.” (Al-Jawabul kafi )
30. Maksiat menumbuhkan maksiat lain
Maksiat ini seakan seperti berantai. Apabila kita ketagih dengan satu maksiat, ia akan mengheret kita melakukan maksiat yang lain. Seperti mana kata seorang ulama salaf,
“Jika seorang hamba melakukan keburukan, maka dia pun akan cenderung untuk melakukan keburukan yang lain sehingga keburukan itu menjadi kebiasaan bagi pelakunya.”
(Al-Jawabul kafi)
Cuba muhasabah diri, daripada 30 kesan ini, ada tak yang melekat pada diri kita?
Kalau ada, sekarang juga istighfar secepat dan sebanyak mungkin. tak susah pun istighfar. Sebab istigfar itu langkah pertama kita bertaubat n minta ampun pada Allah.
Maksiat ni adalah apa2 yang melanggar perintah Allah, samada kecik atau besar. Itulah maksiat!
Mengumpat pun maksiat, menipu pun maksiat, meniru assignment orang lepas tu claim kita buat pun maksiat juga.
Allahu..
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Salam takziah buat keluarga Abang Rosliman atau abang Man, yang baharu tiga hari ambil alih tugas melaungkan azan subuh di surau Ar-Rayan, Seksyen 27, Shah Alam.
Sesungguhnya, ini lah kematian yang dicemburui. Menyahut panggilan Illahi di saat memuja Maha Pencipta dan memanggil umat manusia untuk segera bersembahyang.
Kejadian yang menyentuh hati ini telah mengejutkan seluruh penghuni apartment Sri Ixora Seksyen 27 Shah Alam apabila mereka berasa pelik kenapa azan subuh dari Surau Ar-Rayyan pagi ini (1 Oktober 2020) cuma kedengaran dua rangkap dari kalimah yang mulia (Allahu Akbar dan Ashadu alla illaha illa Allah) dan kemudian terhenti. Kemudian bersambung di corong pembesar suara semacam cemas.
Memetik dari sumber ahli jawatankuasa surau, selang kemudian terdengar AJK lain membuat pengumuman menyeru ahli keluarga Encik Man dari blok 45 turun ke surau dengan kadar segera dan kelihatan ambulans tiba di kawasan surau.
Setibanya di ruang solat surau, kelihatan sekujur tubuh kaku terbaring di ruang azan. Abang Rosliman atau lebih mesra dengan panggilan Abang Man, telah kembali bertemu PenciptaNya dalam keadaan semua orang beriman impikan.
Arwah meninggal dunia ketika melaungkan azan pada kalimah Allahu Akbar dan Shahadah. Sebak dan bergenang air mata ini para jemaah sahabat rapat.
“Malam tadi baru dia yang beriya-iya mahu menjayakan majlis kenduri kesyukuran Ustaz Sahari yang baru keluar hospital yang akan diadakan di surau. Dia yang nampak sangat gembira dengan menu yang dicadangkan. Dia yang menawarkan diri untuk menyediakan kopi o kaw.
Rupanya dia Allah panggil dalam keadaaan sangat-sangat kami cemburu” ujar salah seorang jemaah.
Al-Fatihah buat arwah Abang Man
Paling kami terkejut hari ini adalah hari ketiga arwah memberanikan diri dan juga sangat teruja untuk azan subuh walaupun beliau bukan bilal surau. Beliau merupakan AJK Pemeriksa Kira-kira surau.
Allah sayang Abang Man lebih dari kami semua bang. Abang Man pernah berseloroh : “Kita jaga amanah surau ni bukan untuk kita sekarang, tapi gunanya bila kita kat sana nanti”.
Moga Allah pilih Abang Man menjadi penghuni Al-Firdaus. Allah Maha Mengetahui. Kredit : AJK Surau Ar-Rayan
Kashoorga: Kematian yang dicemburui. Semoga rohnya ditempatkan di kalangan orang-orang beriman dan beramal soleh.Innalilahi Wainna Ilaihi Rojiun. Sesungguhnya dariNya kita datang, dan kepadaNya kita dikembalikan. Al Fatihah.
Salah satu tanda kita berkomunikasi dengan Allah adalah melalui doa. Ia satu bentuk curahan hati secara terus kepada Ya Rabb. Luahlah, bicaralah kerana Allah itu Maha Mendengar.
Malah Rasulullah, kekasih hati Allah Taala turut sama berdoa biarpun sudah ada jaminan Baginda Nabi akan masuk ke syurga. Malah kita juga disarankan berdoa agar dapat ke syurga terutama syurga paling dekat dengan Arsy iaitu syurga Firdaus.
Mungkin ramai yang ingin tahu, apakah doa yang paling banyak dan kerap Rasulullah minta kepada Allah? Dipetik dari laman web Mufti Wilayah Persekutuan, inilah doa paling banyak Rasulullah sebut di hadapan Allah.
Doa paling banyak diminta Nabi Muhamad saw
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Doa adalah satu ibadah menzahirkan keberhajatan seseorang hamba kepada Allah SWT. (Lihat al-Azkar oleh al-Nawawi, hlm. 395) Ia juga diertikan sebagai memohon dengan sepenuh hati kepada Allah SWT dengan permohonan yang mengharapkan kebaikan di sisi-Nya, memohon dengan rendah diri supaya apa yang diminta itu diperkenankan dan cita-cita termakbul. (Lihat Jawami’ al-Du’a min al-Qur’an wa al-Sunnah oleh Muhammad Sayyid Tantawi, hlm. 5)
Allah SWT sangat menyukai hamba-hamba-Nya berdoa kepada-Nya sepertimana yang disebut di dalam nas-nas Ilahi. Antaranya, firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul. (Surah al-Baqarah: 186)
Ibnu Kathir menjelaskan, ayat ini menunjukkan bahawa Allah SWT tidak akan mengecewakan doa orang yang memanjatkan doa kepada-Nya. Dia tidak menolak dan mengabaikan doa seseorang, bahkan Dia Maha Mendengar doa. Di dalam pengertian ini terkandung anjuran untuk sentiasa berdoa, dan bahawa Allah SWT tidak akan mensia-siakan doa yang dipanjatkan kepada-Nya. (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 1/506)
Menjawab soalan di atas, kami nukilkan hadis yang diriwayatkan daripada Anas R.A, beliau berkata:
كَانَ أَكْثَرُ دُعَاءِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ Maksudnya: “Doa Nabi SAW yang paling sering diucapkan ialah: (اللَّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ) – “Ya Allah, Ya Rabb kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari seksa api neraka.” Riwayat al-Bukhari (6389) dan Muslim (7016)
Maksudnya: “Apabila Anas hendak berdoa dengan satu doa, maka dia berdoa dengan doa tersebut. Apabila dia hendak berdoa dengan banyak doa, maka dia menyertakan doa tersebut di dalamnya.”
Dalam hadis yang turut diriwayatkan oleh Anas R.A, beliau berkata:
Maksudnya: Adalah Rasulullah SAW selalu mengucapkan: “يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِك” (Wahai Zat yang membolak-balikkan hati, teguhkanlah hatiku di atas agama-Mu). Kemudian aku pun bertanya: “Wahai Rasulullah, kami beriman kepadamu dan kepada apa yang engkau bawa, lalu apakah engkau masih risau kepada kami?” Baginda menjawab: “Ya, kerana sesungguhnya hati manusia berada di antara dua genggaman tangan (kekuasaan) Allah yang Dia bolak-balikkan menurut yang dikehendaki-Nya.”
Riwayat Imam Ahmad (12107), al-Tirmizi (2140), al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman (757) dan al-Tabarani dalam al-Du’a (1261).
Manakala hadis lain yang diriwayatkan daripada Syahr bin Hausyab, katanya:
Maksudnya: Aku pernah bertanya kepada Ummu Salamah: “Wahai Ummul Mukminin! Apakah doa Rasulullah SAW yang paling banyak apabila Baginda SAW disisi engkau?” Beliau menjawab: “Doa Baginda SAW yang paling banyak adalah: (يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ) – “Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu.” – Ummu Salamah berkata: “Aku pernah berkata kepada Rasulullah SAW; Wahai Rasulullah! Betapa sering engkau berdoa: “يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ”. Lalu Baginda SAW menjawab: “Wahai Ummu Salamah! Sesungguhnya tidak ada seorang anak Adam pun melainkan hatinya berada di dalam genggaman kekuasaan Allah. Barangsiapa yang Allah kehendaki, maka Dia akan meluruskannya dan barangsiapa yang Allah kehendaki maka Dia akan membelokkannya.” Riwayat Imam Ahmad (26618) dan al-Tirmizi (3522)
Kesimpulan
Oleh itu, berdasarkan nas-nas yang dinyatakan, dapat disimpulkan, antara doa yang kerap dibaca oleh Baginda Rasulullah SAW ialah, antaranya:
Menurut hadis daripada Anas R.A:
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ Maksudnya: Ya Rabb kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami dari seksa api neraka.”
Menurut hadis daripada Anas R.A dan Ummu Salamah R.Anha:
يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ Maksudnya: “Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hatiku di atas agama-Mu.”
Walaubagaimanapun, ini bukan bererti bahawa doa itu hanya terbatas kepada doa-doa tersebut, akan tetapi kita digalakkan untuk mengamalkan semua doa yang ma’thur sebagaimana yang terkandung dalam al-Quran dan hadith-hadith yang sahih.
Semoga kita dapat melazimi dan memperbanyakkan doa dalam kehidupan seharian serta dikabulkan permintaan kita kepada-Nya. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak khusyuk solat! Kerap kali dalam solat kita teringat akan sesuatu, tersasul membaca surah, ada juga terjadi kita tak ingat pun kita sepatutnya di rakaat ke berapa. Ini semua disebabkan kita tidak khusyuk dalam mendirikan solat.
Ada yang kata hanya orang betul-betul alim sahaja boleh sampai tahap khusyuk. Benarkah begitu? Sebenarnya kunci utama khusyuk ada pada diri kita.
Khusyuk dalam solat itu merupakan perkara mustahak untuk memberikan kesan yang baik secara efektif kepada kita yang mendirikan solat. Dalam hal ini, Allah Ta‘ala menggelar mereka yang khusyuk dalam solat sebagai orang mukmin yang berjaya.
Allah Ta‘ala berfirman:
“Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya.”
(Surah al-Mukminun, ayat 1-2)
Maksud perkataan ‘Khusyuk’ ialah hati sentiasa hidup; tahu dan sedar apa yang sedang dilakukan. Manakala khusyuk dalam solat bermaksud menghadirkan hati kepada Allah SWT di dalam solat sama ada dari segi penghayatan bacaan dan perbuatan. Kedua-duanya mestilah dilaksanakan dengan sempurna. Untuk mendapatkan sebahagian ilmu agar khusyuk dalam solat, kita boleh praktikkan tip berikut.
Cara Khusyuk Dalam Solat:
1) Teliti, Faham Dan Menghayati Bacaan Solat
Ketelitian dan penghayatan ini merangkumi surah yang dibaca dalam solat dan ayat-ayat al-Quran seperti takbir, tasbih dan doa. Cuba lah hafal dan fahami makna setiap ayat yang dibaca. Perkara ini amat penting untuk menghadirkan hati dalam solat.
Hati mestilah turut mengetahui segala apa yang kita baca. Membaca dengan baik (Khusnul Qori’ah), berusaha untuk memahami dan mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat al-Quran yang dibacakan, terutama sekali al Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut difahami oleh kita.
2) Merendahkan Diri:
Serahkan seluruh jiwa raga dengan rasa rendah hati dan rendah diri ketika dalam rukuk dan sujud serta dipanjangkan tempoh masa rukuk dan sujud. Rasulullah SAW bersabda: “Seseorang hamba paling dekat dengan Tuhannya sewaktu ia bersujud.” (Hadis riwayat Muslim)
3) Mengagungkan Allah SWT:
Mengagumi dan mengagungkan kebesaran Allah SWT dalam seluruh jiwa dan raga. Memperakui kebesaran Allah dan kesucianNya ketika bertakbir dan ketika bertasbih pada seluruh gerak-geri dalam solat. Timbulkan rasa malu (Haya’) terhadap Allah SWT dan merasa takut (Khauf) kepada kekuasaanNya.
5) Elaklah Memikirkan Hal Keduniaan:
Sebaik niat untuk bersolat semasa berwuduk lagi, tinggalkan segala fikiran dan lintasan hati yang berkaitan dengan urusan dunia. Hati perlu menghayati solat sepenuhnya, fokus dan mengosongkannya dari segala urusan yang boleh mengganggu dan tidak berkaitan dengan solat.
6) Tumpuan Penuh Pada Solat:
Perhatian hendaklah sepenuhnya dalam solat, tertumpu hanya kepada mendirikan dan menunaikannya dengan yang terbaik sekali. Rukun-rukun solat perlu dilakukan secara tertib. Berusaha menumpukan perhatian (Khudunul Kolbih). Kita perlu sedar bahawa Allah SWT sentiasa memperhatikan solat kita.
7) Mengurangkan Pergerakan Anggota Badan:
Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga Mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.
8) Melihat Tempat Sujud:
Mata kita mesti sentiasa melihat tempat sujud sekalipun orang itu buta atau bersolat di dalam gelap kecuali ketika membaca perkataan إلاّالله dalam tahiyyat. Pada ketika itu pandangan orang yang solat itu dialihkan ke jari telunjuknya.
Jika memejamkan mata boleh mendatangkan khusyuk dalam solat seseorang itu, maka dibolehkan dia berbuat begitu dan hukumnya tidak makruh sebagaimana yang dijelaskan oleh Imam an-Nawawi.
9) Lakukan Solat Dengan Thuma’ninah:
‘Thuma’ninah’ (ketenangan), maksudnya anggota seseorang itu tetap diam atau berhenti seketika ketika melakukan sesuatu ‘rukun i‘li’ (perbuatan) di dalam solat seperti rukuk, sujud dan sebagainya, sebelum beralih ke rukun fi‘li seterusnya.
Sekurang-kurangnya tetap diam seketika dalam tempoh pada kadar bacaan zikir: “سبحانالله” (SubhanAllah). Maknanya, setiap pergerakan di dalam solat itu tidak dilakukan dengan tergopoh-gapah, cepat-cepat atau dengan kelam-kabut tetapi dilakukan dengan tenang dan relaks.
Rasulullah ShallAllahu ‘alaihi wasallam ada mengajar kita tentang perkara ini di dalam sabda Baginda:
“Apabila kamu berdiri menunaikan solat maka bertakbirlah. Kemudian bacalah ayat al-Quran yang mudah bagi kamu. Kemudian rukuklah sehingga kamu berthuma’ninah dalam keadaan rukuk. Kemudian bangkitlah sehingga kamu berdiri betul. Kemudian sujudlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam keadaan sujud. Kemudian bangkitlah sehingga kamu berthuma’ninah dalam keadaan duduk. Kamu buatlah yang demikian itu dalam semua solat kamu.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Kashoorga: Tidak perlu menunggu untuk menjadi alim baharu kita rasa wajar khusyuk dalam solat. Perkara utama yang perlu kita lakukan ialah hafal dan faham setiap perkataan yang kita lafazkan. Hayatinya dengan hati yang fokus. InsyaAllah kita akan temui keindahan bersolat asbab dari khusyuk dalam solat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...