Pengacara dan pelawak, Nabil Ahmad, 39, membuat kejutan untuk isterinya, Nazirah Ayub, sempena ulang tahun perkahwinan mereka yang ke-11 ketika siaran langsung program Gegar Vaganza musim kesembilan (GV9), malam tadi.
Ads
Kesempatan itu diambil Nabil sejurus Pat Candy selesai membuat persembahan sebagai tanda ingatan untuk meraikan hari bermakna bersama isteri tercinta.
Jadi Suami Yang Istiqamah
Kata Nabil, itu adalah satu-satunya peluang yang ada memandangkan dia terikat dengan komitmen kerja dan jadual yang padat.
“Saya tidak sempat nak buat majlis di tempat lain. Inilah ulang tahun saya yang terindah. Terima kasih sayang sebab sudi bersabar, bertahan dan menjadi ibu kepada tiga anak kita.
Nabil Buat Kejutan
“Bukan mudah… Jadi, saya nak minta semua supaya dapat doakan kebahagiaan kami. Doakan agar saya jadi suami yang istiqamah.
Ads
“Kaburkan mata saya daripada memandang ke arah wanita lain. Jadikanlah isteri wanita terindah untuk saya.
“Saya sayang awak sehingga tiba masa Allah SWT pisahkan kita,” katanya.
Inilah Ulangtahun Perkahwinan Yang Terindah
Ucapan itu disambut dengan sorakan dan tepukan gemuruh daripada penonton yang hadir memenuhi ruang Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alah (MBSA).
Nabil dan Zira mendirikan rumah tangga pada 30 September 2011. Pasangan ini dikurniakan tiga zuriat perempuan, Naira Mikayla, 9, Layla Medyna, 6, dan Mishall Imani, 3 tahun.
Ramai bersimpati dengan ujian menimpa Dato Ustaz Kazim Elias yang disihir semenjak 1997 lagi hingga kini. Banyaknya doa-doa termakbul, dirinya masih sihat dan mampu menyampaikan ceramah hingga ke hari ini.
Di sebalik ujian menimpa terutama selepas tularnya kisahnya menderita disihir, tular gambaran orang-orang menyihirnya yang dilukis oleh seorang individu di akaun Tik Tok hingga mendapat tontonan 2.6 juta orang.
Di sebalik kejadian ini, Dato Ustaz Kazim Elias yang ditemui di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf sebentar tadi meminta agar lukisan gambaran itu dipadamkan kerana ia boleh mendatangkan fitnah.
“Saya dah minta pemiliknya padamkan gambaran dilukisnya itu. Tak boleh buat begitu kerana ia boleh mendatangkan fitnah. Masa sama perbuatan ini dilarang dalam agama. Bayangkan kalau orang mempercayainya dan membuat berbagai-bagai andaian bila melihatnya. Sebab itu saya minta ia dipadamkan.
“Isu saya disihir ini sudah lama, sejak 1997 lagi. Saya sudah reda melaluinya. Bukan saya alaminya tapi anak perempuan yang nombor empat juga kena. Sakit kepala 24 jam bila balik ke rumah. Tapi kalau duduk di kampus, sakit kepala itu hilang. Ke pakar dah, rawatan doktor pun dah. Nak kata migrain semua doktor sahkan tiada penyakit tu tapi sakit kepala sentiasa. Di tangannya sentiasa ada minyak angin,” kongsinya sambil menambah dirinya sendiri diuji dengan tidak boleh tidur.
Jelas Dato Ustaz Kazim lagi, setakat ini sudah 9 doktor termasuk pakar kulit ditemuinya dan semuanya mengesahkan dirinya tidak masalah kulit.
“Sebab itulah saya tak setuju dengan pandangan seorang doktor yang mengatakan saya terkena eczema. Jumpa dan rawat saya pun tak pernah, bagaimana tengok dari gambar saja dah cakap ianya eczema. Saya dah jumpa 9 doktor termasuk pakar dan tiada pula mengatakan itu eczema.
Tambahnya lagi, dirinya sentiasa berpesan pada anak-anak agar terus kuat dalam melalui ujian kehidupan ini.
“Sebab itu, walau sakit saya suka kalau dapat undangan ceramah. Bila dapat pegang mic terus semua masalah dan kesakitan saya hilang. Lagi satu paling penting saya dapat tidur semasa perjalanan. Itulah tidur saya paling lena. Kalau di rumah saya tak dapat lelapkan mata langsung,” katanya yang kelihatan agak sihat.
Begitu gembira dengan kerja-kerja dakwahnya, Dato Ustaz Kazim Elias yang membuka Pusat Pendidikan Al-Barakah di kawasan kediamannya memaklumkan setakat ini ada lebih kurang 200 warga emas menetap di situ.
“Untuk menampung keperluan warga emas ini, lebih kurang RM200,000 diperlukan dalam sebulan termasuk bil utility, makan minum, perubatan. Dari duit-duit ceramah inilah digunakan untuk membiayai pondok wakaf ini untuk mereka belajar ilmu agama. Sebab itulah saya begitu bersemangat untuk berceramah untuk membiayai mereka. Masa yang sama kalau ada yang ingin memberi sumbangan wakaf amat dialu-alukan.
Bagi yang ingin berwakaf boleh salurkan ke akaun Maybank atau nama Pusat Pendidikan Al Barakah di akaun 569972050503 atau CIMB 8601222121.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Niat pewakaf derma untuk bina masjid, NGO wajib salur wang ikut akad.’ Haram agih saluran kebajikan lain. Melainkan memang sedari awal jelas akad sedekah atau derma tersebut.
Ramai antara kita pemurah dan suka menderma, namun begitu sebelum memberi sedekah kita perlu jelas dengan ‘akadnya’ kerana haram kalau niat sedekah untuk bina masjid akhirnya disedekah untuk membuat perigi.
Begitulah juga sebaliknya. Ikuti perkongsian Dr Syed Shahridzan Ben-Aqil dan hadam baik-baik penjelasannya.
Iklan Jelas, Tetapi Akad Tidak Jelas
Saya terima pertanyaan seorang rakan tentang hasrat beliau untuk menderma wang sebagai wakaf pembinaan masjid di salah sebuah negara di Afrika. Iklan secara jelas menunjukkan wang yang didermakan untuk pembinaan masjid.
Namun bila merujuk borang yang disediakan, iaitu pada bahagian pengesahan dan akuan penderma lebih bersifat umum tanpa dispesifikkan pada pembinaan masjid.
Apa yang merisaukan beliau duit wakaf yang beliau salurkan tidak sampai kepada pembinaan masjid kerana berdasarkan akuan penderma membenarkan wang derma itu disalurkan di mana-mana saluran kebajikan selain pembinaan masjid.
NGO Wajib Salur Wang Ikut Akad
Soalannya adakah ini menyalahi hukum syarak?
Jawapan saya, segala pengkhususan wang wakaf atau sedekah di saluran tertentu seperti mana yang diniatkan oleh pewakaf/penderma, maka pihak wakil, iaitu NGO yang bertanggungjawab WAJIB menyalurkan pengkhususan derma/wakaf itu berdasarkan niat si pewakaf/penderma.
Sebagai contoh niat pewakaf menderma untuk pembinaan masjid, maka wakil WAJIB salur wang derma itu pada pembinaan masjid dan HARAM diagihkan pada saluran kebajikan yang lain. Niat pewakaf itu dinilai melalui akad si pewakaf/penderma.
HARAM Agih
Merujuk kepada lafaz pengesahan dan akuan yang disediakan di dalam borang, kalau ikut hukum pihak NGO berhak menyalurkan derma itu di mana-mana saluran kebajikan di Afrika.
Ini kerana lafaz akuan tersebut seolah pihak penderma bersetuju agar wang itu tidak semestinya disalurkan pada pembinaan masjid, iaitu ia boleh disalurkan selain daripada itu.
Beliau bertanya lagi, adakah ini dikira sebagai helah pihak NGO? Saya tidak sifatkan ia sebagai helah yang negatif. Apa boleh disangka baik, mengapa akuan/akad penderma itu tidak dispesifikkan pada pembinaan masjid?
Saluran Kebajikan Lain
Berkemungkinan nanti wang kutipan pembinaan masjid telah mencukupi dan melebihi daripada keperluan, maka wang lebihan itu boleh diagihkan pada saluran-saluran kebajikan yang lain. Namun tidak dinafikan bagi saya ia agak mengelirukan penderma.
Akhirnya beliau mengambil keputusan tidak menderma melalui portal NGO ini kerana bimbang niatnya untuk wakaf masjid tidak ditunai. Beliau akan mencari mana-mana NGO yang benar-benar jelas akadnya untuk wakaf masjid.
Viral di media sosial apabila admin fb Cikgu Fadli Salleh berkongsi mengenai luahan seorang ibu yang anaknya belajar di tahun satu tak dibenarkan bawa bekal air ke sekolah di bulan Ramadan ini.
Dalam perkongsiannya Minmin menulis :-
Ni zalim namanya. Tidak meletakkan sesuatu perkara pada tempatnya. Budak usia 6-9 tahun perintah wajib belum jatuh atas mereka untuk buat amal ibadah termasuk puasa.
Mewajibkan anak-anak sebesar ini puasa, paksa mereka jangan makan jangan minum, tidak membenarkan mereka bawa air dan bekal bagi yang jelas tak puasa adalah tindakan yang tidak betul.
Benda tak betul kena tegur dan betulkan. Ada parent mendakwa ia adalah peraturan dari Kementerian Pendidikan Malaysia. Betul ke? Harap KPM respon. Ni isu semasa yang perlu respon segera.
Karang ada budak pitam, budak pengsan, budak gastrik asbab hal ini, siapa nak bertanggungjawab? Tolong jangan menzalimi anak-anak belum baligh. Jika ada anak-anak mampu dan larat untuk puasa penuh, tahniah. Boleh teruskan. Namun jika ada anak-anak tak mampu, usah dipaksa-paksa pula.
Kadang aku sedikit pelik, bab puasa dipaksa sungguh-sungguh. Bab solat tidak ditekankan. Terbalik tu. Kata seorang guru aku, “Orang puasa belum tentu solat. Namun orang yang menjaga solat dah tentu takkan meninggalkan puasa”.Begitulah.
– Minmin (admin Cg Fadli) –
Dan dari perkongsian ini ia mendapat respon pelbagai dari ibu bapa yang ada bersetuju dan ada berkongsi pendapat.Dalam pada itu, tentu ibu bapa millenial mahu tahu berapa usia sebenarnya mendidik anak-anak berpuasa. Ikuti penjelasan dari Unit Buhuth, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai isu di atas.
Pada umur berapakah seorang kanak-kanak itu perlu didik supaya berpuasa?
Jawapan:-
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Puasa dan kanak-kanak
Para ulama bersepakat bahawa kanak-kanak yang belum baligh tidak diwajibkan berpuasa, berdasarkan hadith yang menyebut bahawa tidak terdapatnya taklif dan tanggungjawab ke atas seorang kanak-kanak sehinggalah dia baligh. Saidina Ali bin Abi Tolib meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:-
Maksudnya: Terdapat tiga golongan yang amalan mereka tidak dicatat: seorang kanak-kanak sehinggalah dia baligh, orang yang tidur sehinggalah dia terjaga dan seorang yang hilang akalnya sehinggalah dia kembali waras. Sunan Abi Dawud (4402)
Namun, jika seorang kanak-kanak yang telah mumayyiz itu berpuasa, maka hukumnya adalah sah. Kata Imam al-Qalyubi:-
Maksudnya: (Dan salah satu syarat sah puasa itu) ialah beraqal, dalam erti kata tamyiz, iaitu mampu membezakan antara baik dan buruk; maka sah puasa seorang kanak-kanak yang sudah mumayyiz. (Rujuk Hasyiyata al-Qalyubi wa ‘Umairah 2/76)
Timbul pula persoalan, pada umur berapakah seorang kanak-kanak itu perlu diajar dan dididik untuk berpuasa?
Menurut Imam Zainuddin Ahmad al-Malibari dan Syeikh Dr. Muhammad Hassan Hito, ibu bapa atau wali perlu menyuruh kanak-kanak untuk berpuasa seawal umur tujuh tahun, dan mendidiknya dengan ‘pukulan kecil’ yang tidak menyakitkan ketika dia berumur sepuluh tahun jika dia engggan. Hal ini diqiyaskan dengan hadith suruhan mendidik anak-anak untuk solat:
Maksudnya: Ajarilah kanak-kanak untuk solat setelah dia berusia tujuh tahun, dan apabila dia berumur sepuluh tahun, pukullah dia (dengan pukulan yang tidak menyakitkan dan melukakan dengan tujuan untuk mendidik). Sunan Abi Dawud (494) (Rujuk Fath al-Mu’in bi Syarh Qurrah al-‘Ain bi Muhimmat al-Din, hlm. 38 dan Fiqh al-Siyam hlm. 23)
Namun, ibu bapa atau wali hendaklah memastikan puasa itu tidak menyebabkan kemudaratan kepada kanak-kanak tersebut, dan menilai sejauh mana kemampuan mereka untuk meneruskan puasa.
Kesimpulan
Tuntasnya kami nyatakan bahawa ibu bapa atau wali perlu mengajar dan menyuruh anak-anak supaya berpuasa seawal umur tujuh tahun, dan mendidik dengan pukulan yang ringan ketika dia berumur sepuluh tahun jika dia enggan. Hukum ini diqiyaskan dengan hadith mendidik anak-anak untuk solat yang dinyatakan di atas.
Wallahu a’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tak sedikit yang geram apabila pemiutang terlalu liat bayar hutang, apatah lagi dah banyak kali diingatkan secara privasi. Lebih tambah sakit hati, apabila si pemiutang seakan tak ingat hutang yang perlu dibayar.