‘Duda, dahulukan nafkah anak sebelum kahwin lain.’ Lepas bercerai, ramai lelaki tak kisah pasal anak lebih-lebih lagi bekas isteri yang menjaga anak-anak.
Ingat ya wahai suami, yang bercerainya awak dan bekas isteri. Anak-anak tetap anak dan darah daging kalian sampai mati. Kongsi peguam syarie ini, Fahmi Ramli, isu nafkah anak ini memang tak akan selesai.
Setiap tahun akan ada isu yang sama. Ada bapa yang tak mahu bagi nafkah anak dan ada pula yang bagi, tapi tak cukup.
Ramai lelaki yang selepas bercerai dengan bekas isteri, tak kisah kalau anak duduk bersama dengan bekas isteri. Cuma masalah yang sering berlaku, kadang-kadang ibu yang terpaksa tanggung banyak perbelanjaan anak.
Yang biasa berlaku dalam mahkamah adalah duda yang bercerai, hanya tawarkan nafkah anak seorang RM100 sahaja sebulan. Kononnya itu sahaja takat kemampuan.
Tapi, yang tak betulnya, bila sudah tahu tak mampu nak bagi nafkah anak lebih, boleh pulak kahwin baru. Hinggakan anak tiri pun jadi tanggungan baru sedangkan anak tiri bukan tanggungan wajib.
Sebenarnya, banyak isu sebegini berlaku. Ada duda yang bercerai fikirkan, dia telah kembali bujang. Hinggakan rasa sudah bebas dan tak ada apa-apa tangungan. Walhal, anak masih ada. Bahkan mungkin ada 5 orang anak bersama dengan bekas isteri.
Sebelum Kahwin Lain
Apa nafkah anak yang wajib lagi ditanggung oleh seorang duda?
1. Makan dan minum
Zaman sekarang ini, sangat tidak logik kalau belanja harian makan minum anak hanya RM100 sebulan. Kalau dikira, seorang manusia yang makan biasa sekalipun minimumnya RM5 sekali makan. Sehari sekurang-kurangnya 3 kali makan. Jadi bersamaan dengan RM15.
Ads
Sepatutnya untuk makan minum sahaja seorang anak yang makan minum seperti biasa adalah RM450 seorang sebulan. Ini kiraan kasar sahaja. Jangan kata ini tak rasional. Kadang-kadang barang dapur rumah pun lebih daripada itu setiap bulan.
2. Lampin pakai buang
Bagi duda yang mempunyai anak kecil, jangan abaikan bab ini. Pampers adalah satu keperluan yang tak boleh ditinggalkan. Ada pelbagai jenis jenama. Cuma yang pasti setiap jenama mungkin berbeza harga. Dan beza juga harga bagi saiznya.
Sekarang ini, harga pampers anggaran harganya sekitar RM25 hingga 30. Dan seorang bapa perlu ambil peduli tentang berapa jumlah pampers yang digunakan oleh anaknya.
Kadang-kadang satu beg pampers tak cukup. Ada bayi yang kerap buang air. Anggaran sebulan untuk belanja pampers mininum adalah RM100 sebulan.
Lepas Bercerai
3. Susu
Susu adalah makanan bagi bayi dan minuman bagi anak kecil. Bagi sesetengah lelaki, mereka tidak tahu yang susu ini ada pelbagai jenis. Harga juga beza bagi setiap jenis. Yang penting bukan isu harga, tapi isu kesesuaian susu formula itu dengan anak.
Ada anak yang tidak sesuai dengan susu formula lembu. Malah, ada yang sesuai dengan susu kambing. Ada juga bayi yang alahan perlukan kepada susu formula soya.
Ada bapa yang pertikaikan kenapa diajar anak minum susu mahal. Lelaki yang sebegini, nampak sangat tak pernah ambil peduli tentang kesihatan anak.
Ads
4. Belanja sekolah
Bagi anak yang bersekolah, adalah satu kebiasaan untuk diberi duit belanja. Kadang duit ini mungkin boleh diambil daripada belanja bulanan. Tapi, duit belanja ini juga sangat penting untuk anak-anak gunakan di sekolah.
5. Pakaian
Bila sebut tentang pakaian, jangan fikir tentang baju semata-mata. Fikirkan juga tentang keperluan anak seperti ubat gigi, sabun, lotion dan lain-lain. Tambah-tambah bila ada anak bayi.
Pakaian hari raya juga perlu disediakan asing setahun sekali. Sekurang-kurangnya dua pasang untuk seorang anak. Ini kewajipan seorang bapa.
6. Yuran dan persediaan awal sekolah
Untuk perbelanjaan awal persekolahan, adalah satu kewajipan yang tak boleh dielakkan. Bapa wajib sediakan pakaian kelengkapan sekolah sekurang-kurangnya dua pasang bagi seorang anak.
Ads
Jangan sekadar bayar yuran sahaja. Kadang ada bapa yang tak ambil peduli bab ini atau diberitahu kepada si ibu untuk gunakan sahaja duit bulanan yang diberi. Kalau guna duit bulanan beli pakaian sekolah, jadi mana duit makan?
7. Perubatan
Jangan ambil mudah bab ini. Perubatan adalah satu tanggungjawab wajib bapa. Tak boleh serahkan kepada ibu untuk tanggung kos perubatan anak walaupun anak berada dengan si ibu.
Kalau tak percaya untuk bagi duit ubat kepada ibu, bapa perlu sediakan kemudahan perubatan untuk anak sekiranya anak perlu. Contohnya beli insuran kesihatan untuk anak atau akses guna kemudahan klinik panel jika ada.
Tak Kisah Pasal Anak
Kesimpulannya, bukan saya kata tak boleh untuk duda yang cerai dengan isteri untuk kahwin lain. Tapi, anda perlu ingat, tanggungjawab nafkah anak ini sangat penting. Zalim kalau bapa tak bagi nafkah yang cukup, tapi boleh pulak kahwin lain.
Kalau ada yang tak kahwin lain pun, tapi mampu pulak beli benda yang merugikan atau melebihkan kehendak diri. Contohnya, beli motosikal mahal, beli kereta yang bulan tinggi, beli baju mahal setiap bulan dan lain-lain.
Nak kahwin juga boleh, cukupkan nafkah belanja seorang anak setiap bulan. Jangan kedekut. Kalau tak mampu bagi nafkah lebih, tak payah mimpi nak kahwin lain.
Tambah dosa sahaja. Puasa kalau nak tahan nafsu.
Kashoorga : Memang besar dan berat tanggungjawab serta amanah seorang lelaki di dunia ini. Namun masih ramai yang belum sedar serta culas bila berdepan dengan bab nafkah anak ini.
Selagi masih ada, berkepitlah. ‘Bila suami meninggal, isteri nak ikut pergi kubur pun tak boleh dalam tempoh iddah.’ Oleh itu selagi pasangan di depan mata, hargailah sebaiknya.
Luangkan masa berdua jika masih punya waktu dan kesempatan. Bimbang bila salah seorang sudah tiada, menyesal tak berguna. Bayangkan keadaan isteri bila suaminya meninggal, bermulalah iddah. Hendak ke kubur pun tak boleh.
Hukum tetap hukum, jangan menidakkannya. Jika suami meninggal memanglah sedih, namun seorang isteri seharusnya tinggal di rumah dan tidak perlu ke sana, sini termasuklah ke masjid menguruskan jenazah suami.
Apa lagi menghantar suami ke kubur, tak perlu iya. Oleh sebab itu ketika masih hidup berkepitlah selagi boleh kerana bila tibanya nanti segalanya terbatas.
Bila Suami Meninggal
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini yang dikongsikan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan:
Soalan:
Saya cuma ingin mendapat pandangan terbaik Datuk Mufti. Apakah seeloknya isteri tidak ikut ke masjid untuk urusan jenazah suami dan solat jenazah, juga untuk ke kubur mengiringi jenazah ?
Jawapan:
Islam datang meraikan sifat asal wanita. Apabila kaum wanita kehilangan suami, ayah dan sanak saudaranya yang rapat dengannya, ramai yang tidak tahan perasaan lalu meraung pedih, menarik-narik baju dan memukul-mukul badan sendiri kerana kedukaan.
Isteri Nak Ikut
Perbuatan-perbuatan sebegini berasal daripada adat jahiliyyah yang ditegah oleh Islam. Daripada Abdullah bin Mas’ud R.anhuma, sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: Bukan daripada kalangan kami orang yang menampar-nampar pipi (kerana kematian), mencarik-carik baju, dan mengikut seruan (tradisi) Jahiliyyah.
Maksudnya: Kami (kaum wanita) dilarang daripada mengikut jenazah-jenazah (ke kekuburan) dan Baginda (SAW) tidak melarang dengan keras (hal demikian) ke atas kami.
Hadis riwayat al-Bukhari (1278)
Pergi Kubur Pun Tak Boleh
Menurut Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ (5/277-278) larangan ini bersifat makruh tanzih. Inilah mazhab Syafie dan jumhur, manakala dalam Mazhab Malik tidak menganggap makruh kecuali bagi bagi wanita muda.
Diceritakan daripada al-Abdari bahawa Imam Malik menganggapnya makruh kecuali jika jenazah itu ialah anaknya, ibu ayahnya, dan suaminya.
Sebahagian ulama menganggap perbuatan mengiringi jenazah ini sebagai makruh tahrim berdasarkan sebuah hadis Rasulullah SAW menegur wanita yang menunggu-nunggu jenazah:
ارْجِعْنَ مَأْزُورَاتٍ غَيْرَ مَأْجُورَاتٍ
Maksudnya: Pulanglah kalian, kalian akan berdosa dan tidak mendapat pahala.
Hadis riwayat Ibn Majah (1579). Namun, Al-Nawawi menganggap hadis ini daif.
Dalam Tempoh Iddah
Kami berpendapat cukuplah wanita itu tinggal di rumah dan, jika ingin solat jenazah, solat sahaja di rumah dan tidak mengikuti jenazah ke perkuburan.
Ini bagi menghormati hukum ihdad (berkabung) dalam tempoh iddah bagi wanita yang kematian suami. Jika sudah tamat waktu iddah, maka bolehlah menziarahi kubur suaminya sambil menjaga akhlaq ketika ziarah kubur.
Semoga Allah kurniakan kepada kita kefahaman dan kekuatan untuk mengikuti setiap perintah Syariat Islam dalam mencapai Mardhatillah. Amin.
Komen Warganet:
Benarlah hanya mereka yang pernah kehilangan pasangan ini memahami situasi yang berlaku. Kongsi mereka:
Azira Hamazirah
Saya sudah laluinya, jenazah suami diuruskan di hospital. Ustaz yang uruskan mandi jenazah benarkan saya untuk mandikan arwah buat kali terakhir hingga selesai.
Sampai hari ini dan saat ini tak tahu nak gambarkan perasaan macam mana. Yang masih ada pasangan yang baik hargailah….
Nur Nur
Suami sya meninggal 25/11/22. Meninggal di hospital tapi saya minta dekat yang nak urus mandikan arwah suami untuk saya nak mandikan arwah. Alhamdulillah… walaupun tak dapat dari yang mula, dapat yang akhir pun bersyukur. Akhir sekali saya diberi pluang untuk letak minyak athar.
Saya hantar ke masjid sampai ke liang lahad. Itu permintaan terakhir arwah suami untuk hantar dia ke rumah barunya. Alhamdulillah semua berjalan dengan lancar dengan izin Allah SWT. Kehilangan yang amat besar untuk diri sya.
Sebab sebelum ini saya dengan arwah sentiasa ke mana pun bersama, berpimpin tangan. Walau sedih kehilangan insan tercinta namun saya redha. Rindu saya yang tak berpenghujung.
Al-fatihah buat arwah suami tersayang Abd. Rasid bin Jais..moga abang tenang di sana bersama para solihin. Moga satu saat nanti kita akan bersatu kembali di syurga Allah nanti. Amin.
Syarifah Aisyah Syed Muid
Arwah abah meninggal di rumah. Masa bawa ke masjid untuk mandi, kafan dan solat jenazah, mak saya tak ikut. Masa kebumikan pun mak tak ikut. Alhamdulillah habis iddah, mak ziarah kubur abah.
Bohonglah jika ada yang gembira ketika mendengar berita insan tersayang meninggal dunia. Walau siapa pun dia; alim ulama’, orang baik-baik atau penjenayah sekalipun akan ada yang berduka. Semua kita akan meninggalkan dunia fana ini menuju ke alam barzakh. Itu pasti tanpa ragu.
Perkara ini pasti terjadi, cuma tak tahu bila masanya kerana ia rahsia Allah. Tugas kita adalah melakukan persiapan awal. Persiapan ibadah kita mengutip pahala selama di dunia, itu adalah tanggungjawab peribadi.
Bagaimana pula kita yang masih hidup ini nak uruskan persiapan semasa ada ahli keluarga meninggal dunia? Tak kan nak serahkan bulat-bulat kepada AJK masjid untuk uruskan segala?
Ramai juga waris yang kalut dan bingung tak tahu apa yang nak dilakukan. Fikiran kusut dan emosi rapuh saat itu.
Bagi mengelakkan keadaan kelam kabut jika ada ahli keluarga dijemput Ilahi, ini adalah panduan yang sangat berguna yang dikongsikan oleh ustaz Saifudin yang mana proses persediaan ini terbahagi kepada dua iaitu persediaan sebelum dan semasa kematian.
Persediaan sebelum :
Jalin hubungan baik dengan kariah masjid berhampiran kediaman. Dapatkan nombor telefon ahli-ahli jawatankuasa masjid.
Selalu hadir ke majlis anjuran masjid supaya boleh ta’aruf dan kenal nama-nama AJK masjid. Lebih afdhal lagi ingat wajah mereka. Mereka ini akan membantu meringankan bebanan kita nanti.
Menjadi ahli khariat kematyan samada di surau berdekatan rumah atau masjid.
Tiga langka ini bukan apa, ia akan memudahkan kita membuat bayaran pengurusan awal jenazah seperti memandikan, mangkafankan sehinggalah ke urusan pengkebumian. Ini semua pihak masjid boleh bantu. Jadi rajin-rajinlah berukkuwah dengan AJK masjid.
Persediaan selepas ahli keluarga meninggal dunia:
1. Bawa bertenang Paling utama kita harus bertenang. Jangan cemas. Apabila kita bertenang, otak dapat berfikir dengan baik.
2. Sampaikan berita kepada AJK masjid Segera maklumkan kepada ahli jawatankuasa masjid terdekat. InsyaAllah orang masjid akan membantu uruskan jenazah.
3. Segera hubungi sanak saudara lain Hubungi saudara mara dan ahli keluarga terdekat untuk memaklumkan berita duka ini.
4. Rapatkan mata arwah Secara perlahan, pejamkan kedua-dua matanya dan ikat kedua-dua rahang menggunakan kain agar mulut tidak terbuka. Sapu sedikit minyak bayi di kelopak mata untuk melembutkannya dan kemudian cuba rapatkan sekali lagi mata jika masih terbuka.
5. Lembutkan tulang sendi Perlahan-lahan, uruskan setiap tulang-tulang sendinya. Sapu sedikit minyak pada kedua-dua siku bagi melembutkannya kemudian letakkan kedua-dua tangan di atas perut.
6. Letak pemberat atas perut Cari dan letak objek sesuai yang sederhana berat di atas perutnya agar ia tidak kelihatan kembung.
7. Sunat tanggalkan pakaiannya Disunatkan agar ditanggalkan seluruh pakaiannya dan menutupnya dengan kain yang nipis.
8. Diselimutkan bagi menutup aurat Selimutkan arwah dengan kain yang dapat menutup seluruh jasad dari kepala hingga kaki. Biasanya dengan beberapa helai kain batik lepas sudah mencukupi.
9. Letak di tempat tinggi & menghadap kiblat Pastikan kita letakkan jenazah di tempat yang lebih tinggi daripada lantai seperti di atas tilam serta menghadapkannya ke arah kiblat.
10. Pengesahan daripada doktor Dapatkan pengesahan rasmi ahli keluraga telah meninggal dunia dari doktor klinik atau hospital.
11. Laporan polis Selepas itu, dengan menggunakan surat pengesahan doktor tersebut baru buat laporan di balai polis berhampiran.
12. Permit pengkebumian daripada polis Apabila laporan dibuat di pejabat atau balai polis, pihak berkuasa akan keluarkan Permit Pengkebumian atau surat matti sebagai kebenaran urusan pengkebu mian jenazah.
13. Penggali kubur Pihak masjid yang akan menghubungi penggali kubur untuk menyediakan tempat, begitu juga urusan kain kapan dan sebagainya.
14. *Waris berehat seketika Berehat seketika dan cubalah tidur dulu sementara menunggu subuh jika kejadian berlaku seawal jam 12 atau 1 pagi.
MAKLUMAT MUSTAHAK:
Ada dua perkara mustahak yang perlu diambil perhatian oleh ahli waris jika arwah memiliki harta peninggalan. Pertama adalah membersihkan harta peninggalannya dan kemudian mengenalpasti siapakah mereka yang layak menerima harta warisan itu.
Sebelum harta warisan diagih-agihkan, ianya perlu dibersihkan terlebih dahulu dari perkara-perkara yang masih diperlukan atau mempunyai kewajipan ke atasnya.
Perkara tersebut ialah:
Bayaran kos pengurusan jenazah: Tolak perbelanjaan penyelenggaraan dan pengkebumian. Contohnya membeli kain kafan, menggali kubur, sewa kenderaan jenazah, upah kepada yang memandikan dan sebagainya.
Menyelesaikan hutang arwah: Termasuklah sama ada hutang kepada Allah dan hutang sesama manusia. Contoh hutang kepada Allah adalah seperti kifarat, nazar, haji dan lain-lain yang belum sempat ditunaikan.
Melaksanakan wasiatnya: Wasiat mestilah dipastikan tidak melebihi 1/3 daripada hartaT
Tuntutan harta sepencarian: Harta sepencarian perlulah di nilai dan dikembalikan kepada pasangan arwah atau mereka yang mempunyai kepentingan terhadap sesuatu harta atau asset yang ditinggalkan.
Andai selesai empat perkara di atas, maka baki harta peninggalan barulah boleh diuruskan mengikut pembahagian faraid kepada ahli waris yang berhak.
Kashoorga: Ramai yang kurang ambil kisah persiapan awal pengurusan jenazah ini. Faham kan betul-betul supaya kita boleh fokus dengan baik semasa kejadian. Untuk *14, itu adalah saranan supaya waris dapat rehat dan tenaga mencukupi bagi urusan pengurusan jenazah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Selesai kebumi jenazah, isteri kalut buat persiapan kenduri.” Tahlil tak salah tapi yang bersalah si jahil yang tetap meminta keluarga yang kematian orang tersayang mengadakan majlis kenduri tahlil.
Pernah terjadi di sebuah kampung apabila berlakunya kematian, disebabkan keluarga tersebut menerima duit sumbangan yang banyak.
Maka ada seorang Lebai mendekati waris keluarga arwah tersebut dan berbisik kepadanya.
“Banyak dapat sumbangan, bolehlah jemput ramai sikit kenduri malam nanti….”
Waris yang sedang berduka mengangguk tanda faham walau hakikatnya yang mati itu suaminya, sedangkan dia hanyalah suri rumah sepenuh masa. Terdapat empat orang anak yang masih bersekolah. Si suami bekerja sebagai pemandu bas sekolah sahaja.
Selesai urusan kebumi jenazah, si balu kalut semacam meminta bantuan sanak saudara yang ada untuk membuat persiapan kenduri tahlil dan makan-makan yang akan dilakukan malam ini.
Di ambilnya wang yang terdapat di dalam bekas dari hasil sumbangan orang ramai lalu di arahkan adiknya keluar membeli bahan masakan dan yang lain pula membantu apa yang patut di dapur.
Isteri Kalut
Selepas isyak jemputan hadir, membacakan tahlil. Selesai ia, mereka dihidang dengan sedikit juadah rakyat marhaen.
“Ayam masak merah…” Kata tetamu apabila melihat hidangan.
Sementara di dapur si balu kepenatan dia duduk termenung sambil berlinang air mata memikirkan sang suami di alam sana.
Sekejap pula imbasan terhadap arwah, fikirannya mula beralih arah menu juadah untuk esok malam. Si balu mula mengeluh dalam masa sama, dia teringat bahawa cuti sekolah hampir berakhir. Persiapan untuk pembukaan sekolah belum dibeli.
Buat Persiapan Kenduri
“Manalah nak cari duit untuk baju sekolah dan yuran ….” Sambil matanya jauh merenung nasib diri dan anak-anak
Kisah Rakyat Marhaen..Tahlil tak salah, yang salah si jahil.
Bila buat acara tahunan tahlil, sudah tentu buat waktu malam. Kerana hanya waktu malam, rumah Allah akan dikunjungi orang-orang taman perumahan kerana waktu siang mereka bekerja.
Majlis tahlil atau bacaan salah satu surah yaasin yg dbacakan oleh orang-orang surau bakal disedekahkan pada si mati memang acara budaya yang nampak islamik tapi tiadalah di dalam tuntutan agama.
Tiada kata-kata Allah dalam Al-quran atau kata-kata daripada Nabi melalui hadis, bahawa acara ini wajib dilakukan oleh keluarga si mati setiap tahun. Nabi tak buat untuk isteri dan anak-anak baginda yang telah wafat, begitu juga para sahabat.
Malah dikota suci juga amatlah melarang jika para petugas nampak mereka dari nusantara mengamalkannya.
Tetapi acara tahunan ini amat sukar untuk tidak diadakan di nusantara, malah bila tarikh kematian orang-orang tersayang akan dibuat juga oleh anak-anak. Ya amat sukar untuk tidak dibuat.
Malah bila tidak dibuat, anak-anak merasa orang tua yang di alam sana sedang diseksa kerana anak-anak tidak berdoa dan bersedekah untuk ibu, bapa mereka.
Yang Bersalah Si Jahil
Amalan bidaah ini memang sukar dibanteras. Sukar, malah jika mereka yang sudah mengenali sunnah dan tidak menghadirkan diri ke majlis tersebut, akan menjadikan mereka akan marah pada mereka yang tak hadir.
Baru-baru ini saya berbual dengan seseorang. Katanya dia telah mengisyaratkan anak-anak beliau untuk buat majlis tahlil untuk dia setiap tahun jika dia tiada nanti. Pakat adik-beradik berkumpul atau arahkan pihak surau untuk adakan.
Kashoorga: Ramai di antara kita sekarang mulai sedar bahawa tidak wajib untuk menganjurkan majlis tahlil.
Anak kecil menangis waktu malam terutamanya jika berpanjangan memang meresahkan ibu bapa. Boleh jadi kerana tidak selesa, sakit atau tak mustahil adanya gangguan syaitan.Dalam...