Kita masih berada di bulan Syawal. Ada sudah memulakan puasa enam sunat Syawal bagi mengambil keberkatannya. Dan sudah pastinya ramai yang merindui solat sunat tarawih yang hanya hadir ketika Ramadhan.
Dalam pada itu, pendakwah terkenal, Dr Ahmad Sanusi berkongsi ilmu akan kelebihan solat sunat empat rakaat selepas Isyak yang mungkin jarang kita sedar ganjaran pahalanya sedangkan sesiapa yang melakukannya, ia seolah memperoleh ladang pahala yang sangat besar.
Baca perkongsian Dr Ahmad Sanusi kelebihan solat sunat selepas Isyak ini.
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan Solat Tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan. Barangkali kita boleh menggantikan kekuatan menunaikan Solat Tarawih kita dengan Solat Sunat Empat Rakaat selepas Isya. Ini kerana Rasulullah dikatakan sering melakukannya.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari, Saidina Ibn Abbas ada menceritakan bagaimana Rasulullah setelah selesai menunaikan solat isya’ akan pulang ke rumah dan menunaikan solat sunat 4 rakaat. Kata beliau:
وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَهَا فِي لَيْلَتِهَا ، فَصَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ العِشَاءَ ، ثُمَّ جَاءَ إِلَى مَنْزِلِهِ ، فَصَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ ، ثُمَّ نَامَ
“Rasulullah menunaikan solat Isya, kemudian pulang ke rumahnya dan menunaikan solat (sunat) empat rakaat dan kemudian Baginda tidur.” (HR al-Bukhari)
Perkara ini turut disahkan oleh Saidatina Aisyah yang menyebutkan:
مَا صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْعِشَاءَ قَطُّ فَدَخَلَ عَلَيَّ إِلَّا صَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ أَوْ سِتَّ رَكَعَاتٍ
“Tidaklah Rasulullah itu menunaikan solat isya melainkan Baginda akan pulang ke rumahku dan menunaikan solat sunat empat atau enam rakaat.” (HR Abu Daud)
Lebih luar biasa lagi Saidina Abdullah bin Mas’ud menganggap Solat Sunat Empat Rakaat selepas Isya ini mempunyai ganjaran yang sangat besar seperti ganjaran Lailatul Qadar. Kata Saidina Abdullah bin Mas’ud:
مَنْ صَلَّى أَرْبَعًا بَعْدَ الْعِشَاءِ لَا يَفْصِلُ بَيْنَهُنَّ بِتَسْلِيمٍ، عَدَلْنَ بِمِثْلِهِنَّ مِنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ
“Barangsiapa menunaikan solat sunat selepas isya sebanyak empat rakaat dengan satu salam, maka pahalanya seumpama pahala Lailatul Qadar. (Athar diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah).
Bagaimana menunaikannya? Berdasarkan kenyataan Abdullah bin Mas'ud di atas, solat ini dilaksanakan dengan empat rakaat dengan satu salam. Manakala dalam hadis Ibn Abbas pula, Rasulullah mendidik sahabat menunaikannya secara dua rakaat-dua rakaat dengan bacaan surah al-Kafirun + al-Ikhlas dan al-Sajadah + al-Mulk. (HR al-Tabrani – dinilai daif)
Solat sunat empat rakaat ini adalah tambahan dari solat sunat rawatib. Ini kerana hadis mengenai solat sunat rawatib yang diriwayatkan oleh Ibn Umar hanya menyebutkan dua rakaat selepas isyak. Empat rakaat ini seakan-akan tambahan dari dua rakaat tersebut.
Oleh yang demikian, sekiranya kita masih mempunyai kekuatan Tarawih seperti dalam Ramadan yang lalu, teruskan dengan menunaikan solat sunat selepas isya’ sebanyak 4 rakaat.
Semoga Allah membimbing kita.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Haram Lakukan Hubungan Intim Selepas Lafaz Cerai, Walaupun Belum Disahkan Di Mahkamah!
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Artikel berkaitan:Jika Perceraian Jalan Terbaik, Lepaskanlah. Jangan Seksa Isteri Gantung Tak Bertali”- Peguam
Artikel berkaitan:Hak Isteri Selepas Bercerai, Suami Jangan Ingat Boleh Lepas Tangan
Soalan
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian.
Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddah sudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī [1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
- Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
- Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
- Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah
[2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mula-Mula Kenal Tanya Bab Agama, Lama-Lama Hati Terpaut. Kisah Cinta Ustazah Asma Harun Ini Memang ‘Bersemut’!
Kata orang kalau sudah jodoh tidak ke mana. Siapa sangka perkenalan yang terjadi disebabkan hanya ingin disebabkan ingin menambah ilmu menjadikan satu titik permulaan kepada sebuah hubungan yang serius dan halal.
Kisah perkenalan Ustazah Asma Harun dan suaminya yang disifatkan sebagai posting bersemut di laman sosial Facebooknya.
Menurutnya, suaminya itu yang terlebih dahulu memulakan hantaran pesanan ringkas kepadanya untuk bertanyakan sesuatu berkaitan hukum agama.
Namun begitu beliau memberikan syarat untuk berhubungan hanya atas urusan beberapa perkara sahaja.
Tetapi memang beliau dan suami sudah ditakdirkan untuk hidup bersama walaupun sebenarnya sebelum itu Ustazah Asma menyimpan hasrat mahu berkahwin dengan lelaki yang bergelar Ustaz.
Ayuh, ikuti perkongsiannya yang memang cukup ‘bersemut’ dan buat kita tersenyum sendiri ketika membacanya.
MAAF, POSTING BERSEMUT
~ KISAH KASIH ~
“Assalamualaikum, ni Intan ke?” satu SMS masuk.
“Waalaikumussalam, maaf saya bukan Intan, tapi PERMATA”. Spontan sahaja tanpa fikir, lagipun tak mahu dedahkan nama sendiri.
“ok, maaf saya salah no.”
Berhenti disitu sahaja. Tak ada balasan. Hingga beberapa minggu.
Satu SMS masuk, “Assalamualaikum wbt, saya akan telefon petang ni dalam jam 5 petang, harap bersedia”.
Tanpa minta kebenaran, ayat penyataan sahaja. Tak ada balasan, yang ada hanya debaran. Entah kenapa debaran itu sangat luar biasa. Kebetulan hujung minggu, pagi tersebut ada usrah. Tugas sebagai naqibah terasa berat sekali saat itu, kerana fikiran dan hati tertumpu kepada SMS pagi tadi.
Pulang ke hostel, hati terus bermonolog, siapa yang nak telefon petang ni, lelaki ke perempuan, atas urusan apa, kenapa kali ni seolahnya terkunci untuk berkata tidak, atau bertanya seperti kebiasaan. Debaran makin kuat, cuba diredakan dengan pelbagai zikir dan doa. Lain macam sungguh.
Memang benar, tepat jam 5 petang no. tel itu naik. Seram sejuk dan suasana menjadi sepi.
“Assalamualaikum wbt”, suara lelaki. Terus tiba-tiba menyirap darah rasa nak marah.
“Waalaikumussalam, awak ni pelajar kusza kan, awak ni termasuk geng yang nak permainkan saya tu ke?, apa masalah muslimin dengan saya sebenarnya? Bla..Bla.. Dengan nada marah berdesup² keluar isi hati. Terus teringat akan segelintir yang berniat tidak baik, mereka agak marah dengan sikap garang dan tegas tak bertempat katanya.
Senyap. Mungkin dia pun terkejut tiba² kena marah bertubi².
“Maaf, saya memang tak kenal awak ni siapa, tapi saya bukan pelajar KUSZA, awak ni pelajar kusza ke, pengajian Islam ke, boleh ke jika nak jadikan awak sebagai rujukan. Begini, saya pelajar UTM bidang Chemical Enggeneering. Kawan² non Muslim ramai yang suka bertanya soalan tentang Islam tapi saya tak mampu nak beri jawapan, boleh ke?”.
Dan kenapa, tiba² alasan dan permintaan itu seperti masuk di akal. Sedangkan banyak perkara yang boleh diragukan.
“Ok, baiklah. Iya saya pelajar Pengajian Islam. Saya terima permintaan ini dengan beberapa syarat. Pertama, dilarang berhubung melalui telefon, semua soal jawab hanya melalui email sahaja. Kedua, dilarang bertanya atau mencari maklumat tentang saya hatta nama sekalipun, dan saya pun tidak mahu tahu apa² pun maklumat awak hatta nama sekalipun. Dan yang ketiga, Ini yang paling penting, jika urusan ini lari daripada tujuan asal untuk soal jawab, maka urusan ini akan terus terbatal. Setuju?”
Ketika itu, benar² enggan terlibat dengan sebarang perkenalan dengan lelaki, lebih² lagi bukan pengajian Islam. Biasalah, pelajar pengajian islam biasanya pasang impian sesama pengajian. Ustaz dengan ustazah.
“Ok baik, saya setuju”. Ringkas pendek dan yakin sekali jawapannya.
Begitulah perbualan itu berakhir. Maka bermulalah soal jawab berlangsung menerusi email sahaja. Hanya soalan dan jawapan. Bukan mudah juga soalan yang diberi, banyak melibatkan Aqidah, maka hikmahnya selalu mencari pensyarah untuk dapatkan jawapan.
Sekitar 6 bulan ia menjadi satu rutin migguan.
Sehinggalah satu ketika tiada lagi soalan. Benar² tiada. Sunyi sepi. Buat kali pertama, saya pula emailkan soalan, kenapa sudah tiada soalan?. Namun tetap tiada jawapan. Keadaan itu sangat mengujikan hati. Tidak semena air mata mengalir. Berhari² air mata mudah sekali tumpah. Kenapa dengan diriku ya Allah. Kenapa dia tidak lagi bertanya. Kenapa sangat menantikan soalan daripadanya.
Satu SMS masuk, “Assalamualaikum, maaf saya tak dapat teruskan lagi soal jawab antara kita, saya perlu berhenti, terima kasih atas jawapan² yang sangat baik selama ini. Mohon maaf salah silap”.
Digagahkan diri bertanya, dengan hati yang sangat kecewa, “boleh tahu kenapa?”
“Saya mungkin akan langgar syarat yang ketiga, kerana ia bukan lagi sekitar soal jawab agama, tapi soal jawab hati”.
Chia Chia Chia
SubhanAllah, Begitulah bermulanya kisah kami . Lalu bermulalah tempoh istikharah, siasatan latar belakang dan terbukalah kisah sebenar disebaliknya. Menerimanya tanpa pernah lihat siapakah ampunnya diri.
Ada babak kurang direstui kerana beliau bukan dari background pengajian islam. Panjang cerita, pendek cerita, beliau beranikan diri seorang diri bertemu dengan arwah ayah dan emak untuk menyatakan hasratnya. Sepanjang tempoh perkenalan dan pertunangan dilarang bertemu, kecuali di rumah di hadapan ibu ayah. Itu pun hanya dua kali. Pergi ke Mesir. Pulangnya terus nikah. Panggilan sepanjang perkenalan, ustaz dan ustazah, supaya ia menjadi satu batasan.
Benar, beliau bukan seorang dalam bidang agama islam, tetapi seorang yang kuat dalam amal islamnya. Banyak mendidik, membimbing dan menegur isteri dan anak²nya. Bab pakaian sangat tegas dan teliti. Allah berikan lebih daripada yang saya impikan dalam doa, moga Allah merahmati kita semua.
Dalam jalan dakwah ini, kami harungi susah payah bersama. Walau hanya saya seorang yang tampil, namun tanpa redha, keizinan, sokongan dan pengorbanan daripada beliau dan anak², mustahil saya boleh lakukannya.
06.11.2005 ~ 06.11.2019
Hari ini genap 14 tahun usia pernikahan kami.
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم واتوب إليه
هذا من فضل ربنا
Ujian dan nikmat dirasakan hampir sama kerana dihadapi semuanya bersama². Pernikahan ini adalah adalah satu perjanjian dengan Allah, sebagai jalan menuju Allah. Didunia ini Allah menemukan kita, insyaAllah kita bersama pertahankannya hingga ke Syurga. Ampuni kami ya Allah .
Saya juga mendoakan kebahagiaan, ketenangan, kelapangan, kemudahan buat semua sahabat di dunia dan akhirat .
Moga ada manfaat.
Asma’ binti Harun
#UAHSahabatDuniaAkhirat
Ternyata perkongsiannya yang mendapat lebih 5K butang like dan mendapat komen yang positif. Rata-rata bersetuju dengan ‘posting bersemut’ kerana masing-masing membacanya sambil tersenyum sendiri. Mereka turut mendoakan pasangan ini kekal hingga ke jannah
Siti Safura Tersenyum baca kisah bersemut ni.. Masih Terbayang wajah akk saat sedih masa tu.. akhirnya.. Selamat ulangtahun kekanda Asma Harun. Semoga kekal hingga ke syurga bersama suami dan permata hati
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Kebersihan Sebahagian Daripada Iman.’ Tiada Larangan Dalam Islam Menyapu Sampah Pada Waktu Malam
‘Kebersihan sebahagian daripada iman.’ Tiada larangan dalam islam menyapu sampah pada waktu malam seperti yang dimomokkan oleh kebanyakan orang.
Ramai yang percaya bahawa menyapu sampah pada waktu malam akan membawa kesusahan dan kesempitan dalam hidup. Ternyata ia hanya sekadar kepercayaan bukannya larangan dalam agama Islam.
Ikuti penerangan Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang isu menyapu sampah di malam hari akan membawa kepada kemiskinan.
Artikel Berkaitan:
Kebersihan Sebahagian Daripada Iman
Soalan:
Benarkah menyapu rumah pada malam hari membawa kepada kemiskinan? Sebabnya saya pada waktu siang, saya bekerja, jadinya waktu malam sahaja masa yang ada untuk mengemas rumah. Mohon pencerahan. Terima kasih.
Jawapan:
Secara umumnya tidak ada larangan dalam Islam untuk menyapu dan membersihkan rumah pada waktu malam.
Bahkan sebaliknya kita dituntut untuk menjaga kebersihan rumah dan tempat tinggal kita pada bila-bila masa.
Hal ini kerana Islam sangat prihatin terhadap soal menjaga kebersihan dan bersuci. Ini kerana kebersihan merupakan sebahagian daripada ciri-ciri orang beriman.
Tiada Larangan Dalam Islam
Hal ini adalah sebagaimana riwayat daripada Abu Malik al-Asy‘ari bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda:
الطُّهُورُ شَطْرُ الإِيمَانِ
Maksudnya: “Bersuci itu adalah sebahagian daripada ciri-ciri keimanan.”
Riwayat Muslim (223)
Begitu juga terdapat hadith lain yang menggalakkan atau menggesa untuk membersihkan rumah-rumah, dan ia jelas disebut sebagai salah satu ciri orang Mukmin dan meninggalkannya pula adalah salah satu ciri orang Yahudi.
Terdapat riwayat daripada Sa‘ad bin Abu Waqqas RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
إنّ اللهَ طيِّبٌ يحبُّ الطَّيِّبَ، نظيفٌ يحبُّ النَّظافةَ، كريمٌ يحبُّ الكرمَ جوادٌ يحبُّ الجودَ فنظِّفوا أفنيتَكُم ولا تشبَّهوا باليَهودِ
Maksudnya:
“Sesungguhnya Allah itu baik dan mencintai kebaikan, bersih dan menyukai kebersihan, mulia dan mencintai kemuliaan, pemurah dan menyukai kedermawanan. Oleh itu, bersihkanlah halaman rumahmu dan janganlah menyerupai orang Yahudi.”
Riwayat al-Tirmizi (2799) dan beliau menilainya sebagai gharib kerana di dalamnya terdapat perawi bernama Khalid bin Ilyas dan dia dinilai sebagai dha’if.
Syu‘aib al-Arna’ut pula menyatakan dalam Takhrij Zad al-Ma‘ad (4/256), di dalamnya terdapat perawi bernama Khalid bin Ilyas dan dinyatakan dalam al-Taqrib, matruk al-hadith (orang yang ditinggalkan hadithnya).
Bahkan Dr. Muhammad ‘Abd al-Sami‘, Mudir Idarah al-Furu‘ al-Fiqhiyyah dan Ahli Jawatankuasa Fatwa di Dar al-Ifta’ ketika ditanya mengenai adakah menyapu rumah pada waktu malam membawa kepada kefakiran?
Beliau menyebutkan bahawa dibolehkan untuk membersihkan rumah pada waktu malam dan tidak ada apa-apa akibat dalam melakukan hal tersebut, serta hukumnya tidak haram sebagaimana yang disangkakan oleh sebahagian orang.
Beliau menambah lagi dalam jawapannya itu, begitulah juga halnya membersihkan kawasan perniagaan pada waktu malam. Hal ini kerana tidak ada dalam agama apa-apa yang melarang daripada melakukannya dalam apa jua keadaan.
Menyapu Sampah Pada Waktu Malam
Kami berpendapat selama mana ia kotor dan ada kemampuan oleh tuan rumah atau amah, maka boleh dibersihkan siang ataupun malam.
Kami melihat Masjid Nabawi dan Masjidil Haram dibersihkan siang dan malam begitu juga hotel-hotel. Tiada nas yang sahih lagi sarih yang melarang untuk menyapu rumah sama ada malam, siang, pagi dan petang.
Pepatah Arab menyebut:
النَّظَافَةُ مِنَ الَايْمَانِ
Maksudnya: “Kebersihan sebahagian daripada iman.”
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Kashoorga: Umum mengetahui bahawa orang-orang tua dahulu banyak kiasan, jadi barangkali mungkin mereka hanya berpesan agar anak-anak mengemas rumah di siang hari melakukan pekerjaan lain.
Sumber: Maktabah Al-Bakri
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI