Pernikahan adalah satu perkhabaran yang menggembirakan. Sepatutnya ia diraikan sebagai usaha memaklumkan kepada kaum kerabat, jiran tetangga dan sahabat bahawasanya satu ikatan suci telah terpeteri.
Dalam Islam, hal pernikahan tak boleh ditutup atau dirahsiakan, malah tiada istilah nikah secara sembunyi, ia haruskan dihebahkan. Rasulullah SAW bahkan menggalakkan agar majlis dijalankan dengan sedikit hiburan yang tidak melanggar syariat Islam agar yang hadir turut sama bergembira.
Namun ada juga di kalangan masyarakat yang mahu berita ini disembunyikan daripada pengetahuan umum dan penuh misteri. Ada perkara perlu dirahsiakan tetapi ada perkara perlu diumumkan bagi mengelakkan banyak tanda tanya dan fitnah.
Rasulullah SAW bersabda,
“Umumkanlah acara pernikahan, selenggarakanlah di masjid dan bunyikanlah tabuh,” (HR Ahmad dan Tirmidzi)
Dalam riwayat lain, Rasulullah SAW bersabda, “Kumandangkanlah acara pernikahan dan rahsiakanlah peminangan,” (HR Ummu Salamah ra).
Berdasarkan beberapa pertimbangan, urusan peminangan (bertunang) elok dirahsiakan berbanding pernikahan. Proses peminangan biarlah keluarga dekat sahaja yang tahu untuk mengurangkan rasa malu dan tekanan sekiranya pernikahan tidak jadi kelak. Kita tidak mahu orang berfikiran negatif terhadap keluarga perempuan apabila mengetahui isu putus tunang.
Menghalang fitnah.Dengan bersikap telus, kenalan pengantin dan keluarganya sedia maklum. Jika si pengantin baru itu berduaan, baik di tempat sepi mahupun di tengah keramaian, orang yang mengenalnya sudah tahu mereka adalah pasangan suami isteri. Sebaliknya, jika dirahsiakan, akan terjadi gosip, umpatan fitnah tersebar kerana orang tidak tahu duduk perkara sebenar.
Mendapat doa ramai. Semakin ramai yang tahu dan menyaksikan majlis perkahwinan itu, maka potensi fitnah akan terhapus, yang mendoakan pun ramai selain pernikahan juga adalah satu ibadah.
Menggalakkan pernikahan halal. Akan lebih amai yang dari enggan bernikah terbuka hati saat melihat pengantin dinikahka.
Syi’ar Islam. Kehadiran ramai tetamu di majlis pernikahan, akan menambah marak syi’ar Islam. Yang tak tahu, bagaimana acara pernikahan dalam Islam, akan menjadi tahu terutama untuk yang belum pernah menikah, dapat belajar dengan mengikuti proses acara pernikahan itu.
Keputusan menikah diam-diam, akan timbulkan spekulasi dan gosip yang mana ini semua menambah dosa-dosa kita. Keadaan akan lagi parah apabila saat diketahui yang isteri hamil; walaupun mengaku sudah menikah, tapi acara pernikahannya tak pernah diketahui sesiapa. Jadi bagaimana?
Fitnah demi fitnah akan berleluasa dan lebih teruk lagi apabila pasangan terpaksa memikirkan pembohongan demi pembohongan kerana ingin merahsiakan pernikahan. Tak penat kah?
Ads
Ketahuilah bahawasanya, Islam sangat memuliakan majlis pernikahan dan menganjurkannya untuk disyi’arkan (diramaikan dan dihebahkan) Jangan dirosakkan syiar ini dan menjadikannya misteri.
Mengumumkan pernikahan dalam erti menyaksikannya adalah wajib menurut jumhur ulama, dan merupakan salah satu syarat sahnya nikah, berdasarkan sabda Nabi SAW:
“Tidak ada pernikahan kecuali dengan adanya wali dan kedua orang saksi yang adil”. (HR. al Baihaqidari hadits Imran dan ‘Aisyah, dan disahihkan oleh al Baani dalam Shahih alJami’: 7557)
Sebahagian ulama telah menganjurkan untuk menyembunyikan proses pertunangan, kerana bimbang ada orang-orang yang mempunyai rasa hasad (dengki) yang mahu merosak hubungan antara pihak lelaki dengan keluarga pihak perempuan.
Ads
Sebagaimana yang disebutkan dalam“Hasyiyah al ‘Adwi ‘ala syarhin mukhtashar kholil”: 3/167.
Rasulullah SAW bersabda;
“Mintalah bantuan untuk menjayakan hajat (bertunang) dengan sembunyi-sembunyi, kerana setiap orang mempunyai nikmat akan diri orang lain”. (HR. Thabrani dan disahihkan oleh al-Baani dalam Shahih al Jami’)
Hal ini tidak hanya berkait dengan masalah khitbah (lamaran), bahkan sebaiknya bagi setiap orang untuk tidak menampakkan nikmat yang Allah berikan di depan orang yang menaruh rasa dengki.
Nampaknya ketakutan dan rasa trauma masyarakat tentang benarnya virus COVID-19 itu tidak harus dipandang sebelah mata. Jika kita membaca luahan para doktor yang sudah terlalu bekerja keras tanpa lelah menangani corona virus ini, pastinya kita akan lebih berasa simpati terhadap barisan hadapan frontliners ini.
Biar sudah banyak maklumat mengenai SOP penjagaan diri, penjarakan fizikal, basuh tangan dan sebagainya, namun kita bagaikan “terlena”dengan kelonggaran diberi pihak berkuasa termasuk masih bercuti beramai-ramai dan ada yang masih tidak menjaga penjarakan fizikal.
Semalam mencatat berita duka buat negara apabila angka pesakit COVID-19 melepasi ke angka tiga buat pertama kalinya dalam sejarah virus ini dikesan kali pertama di negara kita.
Sebanyak 3,027 kes dilaporkan menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia sebanyak 128,465 kes. Manakala, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 pula adalah 25,221 kes.
Daripada jumlah kes baharu berkenaan, terdapat enam (6) kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara manakala penularan COVID-19 dalam negara pula adalah sebanyak 3,021 kes. Bagi kes penularan di dalam negara,1,577 kes adalah warganegara Malaysia (52.2 peratus) dan 1,444 kes adalah bukan warganegara.
Johor melaporkan kes harian baharu tertinggi iaitu sebanyak 1,103 kes (36.4 peratus). Daripada jumlah ini, sebanyak 1,043 kes (94.6 peratus) adalah daripada kluster-kluster dan saringan kontak rapat COVID-19 yang aktif dijalankan di lapangan. Ini diikuti oleh Selangor sebanyak 706 kes (23.3 peratus) dan Sabah sebanyak 493 kes (16.3 peratus).
Hari ini pula tular video menunjukkan ramainya pesakit COVID-19 memasuki Pusat Kuarantin dan Rawatan Berisiko Rendah (PKRC) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).
Dari gambaran ini jelas ia agak berpusu-pusu seolah-olah sama seperti gambar selautan manusia pergi bercuti ke Langkawi dan sedang beratur menaiki feri untuk ke pulau peranginan popular itu.
Jelas dari rakaman yang tular ini membuktikan virus ini sudah tidak mengenal siapa mangsanya dan hanya diri kita sendiri yang mampu menjaga kesihatan diri dengan mengamalkan penjarakan fizikal, membasuh tangan dengan kerap selain memakai pelitup muka.
Semoga negara kita selamat dan kembali pulih dari ancaman virus yang sudah mencatat 86 juta kes termasuk hampir dua juta kematian dilaporkan di seluruh dunia.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Penyakit ‘ain ialah penyakit yang disebabkan oleh pandangan mata yang disertai sifat iri atau rasa takjub terhadap apa yang dipandang.
Ianya boleh terjadi dari orang yang dengki atau orang yang dicintai, dari orang yang jahat atau orang yang soleh.
Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah berkata: ‘Ain adalah pandangan hasad dari tabiat yang buruk yang boleh menyebabkan mudarat pada orang yang dipandangnya. (Fath al-Baari, 10/200)
Dalam Irsyad al-Hadith Siri Ke-5, pihak mufti berpegang bahawa penyakit ‘ain ini ada asasnya dan ianya disebut dalam hadis dan diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan Muslim (Muttafaqun ‘alain) bahkan ianya berlaku pada zaman Rasulullah SAW. Penyakit ini pernah menimpa sahabat Nabi SAW, Sahl bin Hunaif tatkala terkena ‘ain Amir bin Rabi’ah.
Dalam perkembangan dunia sosial hari ini, semuanya dihujung jari. Masing-masing seronok berkongsi perihal diri masing tanpa sedar ada ‘mata-mata’ yang memerhati.
Kehidupan peribadi bukan sahaja menjadi tatapan orang, malah tanpa disedari, kita sebenarnya telah terdedah dengan keburukan-keburukan yang tersembunyi daripada orang lain seperti dengki dan iri hati. Dalam Islam, perkara ini dipanggil ‘ain atau ‘penyakit ‘ain’
Berikut perkongsian Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah tentang penyakit ain.
Ustaz kongsikan ilmu penting tentang penyakit ain dari Group Ruqyah Syar’iyyah Malaysia.
TANDA-TANDA SESEORANG TERKENA PENYAKIT AIN
1. Rasa sakit kepala yang berpindah-pindah dan bertambah sakit ketika diruqyah.
2. Wajah menguning atau pucat.
3. Banyak keringat dan buang air kecil.
4. Tidak bersemangat.
5. Tangan dan kaki kesemutan.
6. Badan terasa panas (gerah) meskipun cuaca tidak panas.
7. Jantung berdetak cepat.
8. Rasa sakit yang berpindah-pindah antara leher dan punggung.
9. Sedih tanpa sebab.
10. Sulit tidur di malam hari.
11. Emosi tidak stabil, marah yang meledak-ledak atau muncul rasa takut yang berlebihan tanpa sebab.
12. Sering mimpi buruk.
13. Sering sendawa dan menguap.
14. Rasa sempit (sesak) di dada.
15. Ujung-ujung mata terasa sangat pedih.
16. Tiba-tiba menangis dan mengeluarkan air mata tanpa sebab yang jelas.
17. Jari jari gemetar dan bergerak-gerak sendiri.
18. Kejang otot.
19. Merasa lemas dan lemah.
20. Kadang-kadang muncul rasa dingin di ujung-ujung jari.
21. Muncul bekas warna kebiruan atau kehitaman tanpa sebab medis.
22. Kehilangan harta dan barang dagangan (bisnes hancur).
23. Dibenci oleh keluarganya, teman-temannya dan orang-orang yang mengenalnya.
24. Kehilangan kedudukan, jabatan dan pekerjaan.
Tanda-tanda ini akan ditemukan semua atau sebahagiannya tergantung kekuatan pengaruh Ain tersebut dan jumlah orang yang melakukannya.
Tanda-tanda ini ada yang muncul sebelum dibacakan ayat-ayat ruqyah dan ada yang muncul ketika proses ruqyah syariah.
Jika diperhatikan sebahagian tanda-tanda itu sama dengan tanda-tanda gangguan jin dan sihir. Memerhatikan tanda-tanda ini dan membezakannya memerlukan pengalaman.
Tidak semua perkara perlu dipertontonkan kepada umum. Bersederhanalah dalam setiap perkara itu lebih baik dan dapat menjauhkan diri kita dari keburukan-keburukan di sekeliling.
Jika di dapati ada tanda-tanda seperti di atas, segeralah mencari penawarnya melalui cara perubatan Islam. Jangan terus dibiarkan tanpa sebarang rawatan pemulihan.
Rujukan utama:
Buku Sembuh Dengan Ruqyah oleh Husain Al Mubarak dan Bukhari Abdul Muid. Ms 227-228.
Buku Sembuhkanlah Penyakitmu Dengan Ruqyah Syar’iyyah oleh Abdullah bin Muhammad As-Sadhan. Ms 87-88.
Buku Setan Di Antara Dengki & Ain oleh Syaikh Abu Baraa Usamah bin Yasin Al-Maani. Ms 131-132.
Sumber Kredit: Pusat Rawatan Islam Darul Nusrah dan tzkrh.com
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setelah hati sepakat untuk mendirikan rumahtangga dengan pilihan hati, setiap pasangan itu perlu memastikan perbelanjaan untuk mengadakan majlis perkahwinan mencukupi.
Tidak mahu menyusahkan kedua ibu bapa, kedua-dua pasangan boleh sama-sama bersetuju untuk mengadakan majlis secara kongsi atau hanya membuatnya mengikut kemampuan.
Paling penting adalah akad nikah antara kedua-duanya kerana ikatan halal lebih terasa kemanisannya.
Jadi bagi bakal pengantin yang mahu berkahwin, boleh mengikut cara ini untuk mengumpul duit.
Baru-baru ini seorang pengguna di laman sosial Facebook Siti Aisyah Ismail berkongsi caranya dan tunang mengumpul duit hingga RM12 ribu hanya dalam masa setahun untuk menjayakan majlis perkahwinan.
Dia dan suaminya hanya mengadakan acara yang wajib sahaja dan majlis mereka telah berlangsung hujung tahun lalu.
Ini pula caranya mengumpul duit hingga RM12 ribu selama setahun. Bagi pasangan yang mahu berkahwin hujung tahun ini boleh mengikut cara disarankan.
Cara 1 cara shaa Total 1hb rm1,2hb rm2,3hb rm3..sampai 30hb akan dapat Rm465 seorang..kalau pasangan kita pun buat yg sama ×2 dapat Rm930.00 sebulan.. Andai kata ada 31hb buat sampai 31hb jadi total Rm496 seorang kalau campur pasangan kita,Rm992.00 sebulan ×12 bulan total setahun RM11,904.00..
Cara 2 1hb rm2,2hb rm2,3hb rm2..buat dari 1hb sampai 30hb ada rm60.00..kalau pasangan kita buat sekali total rm120 sebulan..rm120 x 12bulan boleh dapat RM1,440 setahun..
Cara 3 1hb letak rm30..2hb letak rm29..3hb letak rm28..amount yg sama dengan Cara 1,cuma cara terbalik.
Cara 4 1hb rm1..2hb rm1..3hb rm1..buat smpai 30hb dapat rm30.00.kalau buat dengan pasangan dapat rm60.00 sebulan ×12 bulan dapat rm720.00..
Cara 5 Kalau mampu letak sekepuk(penuh)..bg pada pasangan untuk simpan..kalau mcm shaa ada uma sewa kena bayar.ada motor kena bayar shaa simpan sikit2..
Shaa buat menabung ni sejak mula bertunang.jadi semua jenis duit kalau kegunaan bersama ambil dari tabung..kalau nak topup ke isi minyak ke beli rokok ke duit tabung tak boleh usik..cara menyimpan ni shaa dapat sebab selalu boros then memang habis je duit dlm bank.so cara mcm ni simpan dlm tabung kat rumah atau dalam purse sediakan dua beg duit.satu untk belanja harian.satu untuk simpanan..
Macam shaa gaji dua minggu sekali..abg gaji hujung bulan so dia memang bagi sekepuk(penuh)..cara ni duit gaji kita pun nampak kemana..so memang nak gaduh pasal duit takda kot harini 1 december..boleh la mula menabung..goodluck gaiss
Dua bulan skali bleh masukkan dalam tabung haji..bagus tabung haji ni sebab pakai buku je so takde la gatai tgn nak p cucuk duit
Shaa kena bayar sewa rumah juga.motor pun kena bayar..jadi cara yg kat atas shaa guna untuk simpan dgn tunang shaa..jgn salah fhm ye.shaa bukan duk uma parents..so cara mcm ni simpan sikit-2 inshaAllah boleh..
Ohh ya duit semua better perempuan yg pegang.lelaki pulak kena selalu monitor.. Rm992×12bulan dapat rm11,904..moga bermanfaat ya Boleh tekan button SHARE okay shaa izinkan
11/08/19 kami bertunang Update 6/12/19 kami baru kahwin
#AliAisyah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...