Apakah hukum suami berkata menyesal bernikah tetapi suami tiada niat untuk menceraikan isteri? Adakah ia termasuk dalam lafaz talaq?
Jawapan:
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Sebelum menjawab persoalan di atas, perlu difahami terlebih dahulu berkenaan hukum talaq menggunakan lafaz yang jelas dan talaq menggunakan lafaz yang tidak jelas (kiasan). Pengarang kitab al-Fiqh al-Manhaji menyebut:
Pertama: Talaq Menggunakan Lafaz yang Jelas
Lafaz talaq yang jelas (صريح) ialah lafaz yang digunakan, yang menunjukkan maksud talaq secara jelas dan tidak dapat diandaikan kepada maksud lain. Ia merupakan talaq yang jelas menggunakan lafaz yang tidak membawa makna lain kecuali talaq.
Lafaz yang jelas juga termasuk terjemahan lafaz talaq dalam bahasa lain selain daripada bahasa Arab berdasarkan penggunaannya yang lumrah dalam masyarakat sebagaimana lafaz talaq yang biasa digunakan oleh orang Arab.
Hukum Talaq Menggunakan Lafaz yang Jelas: Penceraian dengan lafaz yang jelas menyebabkan jatuh talaq sama ada berniat talaq ataupun tidak.
Hal ini kerana lafaz yang jelas dan maksud yang muktamad menunjukkan talaq tidak perlu kepada niat ketika melafazkannya.
Ads
Kedua: Talaq Menggunakan Lafaz yang Tidak Jelas (Kiasan)
Sementara lafaz talaq yang tidak jelas atau kiasan (كناية) ialah yang tidak menunjukkan maksud talaq secara jelas dan boleh diandaikan dengan maksud yang lain selain talaq.
Terdapat banyak lafaz talaq secara kiasan, antaranya:
– Engkau tiada apa-apa lagi denganku.
– Engkau berasingan daripadaku.
– Engkau terputus hubungan denganku.
– Kembalilah kepada keluargamu.
– Pergilah ke mana engkau mahu.
– Pergi jauh daripadaku.
– Asingkanlah diri daripadaku.
– Aku biarkan kamu dengan caramu.
– Engkau haram bagiku.
Semua lafaz ini dianggap sebagai lafaz kiasan yang menunjukkan talaq kerana ia membawa maksud talaq dan maksud yang lain.
Hukum Talaq Menggunakan Lafaz Tidak Jelas (Kiasan): Lafaz talaq kiasan walaupun selalu digunakan untuk maksud talaq, seperti: “Engkau haram atasku” tidak menyebabkan jatuh talaq melainkan apabila suami berniat menceraikannya. Jika suami berniat yang lain selain talaq atau bermaksud apa-apa pun, maka tidak jatuh. (Lihat kitab al-Fiqh al-Manhaji, 3/14-18).
Apa Hukum Suami Berkata “Menyesal Bernikah dengan Isteri”?
Ads
Berdasarkan persoalan yang timbul, kami dapati ucapan yang dilafazkan tersebut bukanlah lafaz talak. Ia tidak termasuk sama ada di dalam lafaz talaq yang jelas atau tidak jelas. Ia hanyalah sekadar satu kata-kata meluahkan perasaan kekesalan yang tidak ada kaitan dengan konsep talaq yang dibincangkan. Oleh itu, talaq tidak jatuh terhadap isteri tersebut.
Kami berpendapat, amat perlu belajar serta mendalami hukum-hakam berkaitan perkahwinan terlebih dahulu sebelum berlangsungnya perkahwinan.
Begitu juga, kami mengambil peluang di sini untuk menasihati agar berbincanglah dengan baik setiap permasalahan yang timbul dan mohonlah kepada Allah SWT agar diberi pertolongan dalam menyelesaikan konflik yang berlaku.
Sekiranya memerlukan orang tengah untuk mendamaikan pertelingkahan, maka lakukanlah sebagaimana firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan jika kamu bimbangkan perpecahan di antara mereka berdua (suami isteri) maka lantiklah “orang tengah” (untuk mendamaikan mereka, iaitu), seorang dari keluarga lelaki dan seorang dari keluarga perempuan. Jika kedua-dua “orang tengah” itu (dengan ikhlas) bertujuan hendak mendamaikan, nescaya Allah akan menjadikan kedua (suami isteri itu) berpakat baik. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui, lagi Amat mendalam pengetahuanNya.”
Ads
(Surah al-Nisa: 34-35)
Ibn Kathir berkata: “Ali bin Abi Talhah mengatakan daripada Ibnu Abbas R.Anhuma: Allah SWT memerintahkan mereka untuk mengutus seorang lelaki yang soleh (dipercayai) daripada pihak keluarga lelaki dan seorang yang sama daripada pihak keluarga wanita.
Hal ini untuk meneliti siapa di antara keduanya yang melakukan perkara buruk. Jika suami yang melakukan keburukan, maka mereka dapat melindungi isteri dan membataskan kewajipannya dalam memberi nafkah. Jika isteri yang melakukan keburukan, mereka dapat mengurangkan haknya dari suami dan menahan nafkah yang diberikan kepadanya.” (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 2/302)
Selain itu, boleh meminta pandangan dan nasihat daripada para ulama’, ibu dan ayah, saudara mara yang amanah, rakan-rakan yang dipercayai dan adil yakni yang baik agamanya. Jika tidak, maka rujuklah kepada peguam, hakam dan sebagainya.
Sekiranya di Wilayah Persekutuan, boleh mendapatkan nasihat daripada Bahagian Perkahwinan dan Pembangunan Keluarga (BPPK) yang merupakan salah satu bahagian di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) yang bersedia membantu pada bila-bila masa.
Ini bagi mendapatkan mendapatkan khidmat runding keluarga (kaunseling) dan sebagainya. Atau sekiranya menetap di negeri lain, boleh juga merujuk kepada badan yang menjalankan khidmat nasihat di negeri-negeri berkaitan.
Mudah-mudahan Allah memberikan ketenangan dan kebahagiaan kepada kita dalam melayari kehidupan rumahtangga dan tercapai apa yang dimaksudkan dengan Baiti Jannati. Amin.
Orang solat adalah orang yang menjaga tiang agama, jika tidak solat, runtuhlah pegangan agama kita, boleh jadi juga hilang pahala amal kebaikan selama ini. Bab solat tidak boleh dibuat main. Jangan ingat, asalkan sudah tunaikan lima waktu solat, kita sudah dikira selamat dari api neraka? Tanggapan itu adalah SALAH!
Parah kalau berterusan begini. Yang bersolat pun belum terjamin tempatnya di syurga, apatah lagi jika tidak bersolat. Justeru itu, amat lah mustahak kita menjaga segala keperluan sah solat. Banyak perkara perlu diberikan perhatian. Kita ikuti pesanan Dai’ Luqman menerusi akaun instagramnya tentang Orang Bersolat Masuk Ke Neraka”
Hati-hati lah kita dalam mendirikan solat. Solat ini bukan setakat buat settle ja. Banyak benda yang kena ambil tahu tentang solat. Antaranya :
1. Wuduk
Perkara paling penting sebelum solat atau apa-apa ibadah yang kena ada wuduk. Tidak sah wuduk, maka tidak sahlah solat atau ibadah lainnya. Tidak sah solat, maka penat sahaja lah yang dapat.
2. Pergerakan solat
Setiap rukun fe’li harus dijalankan sempurna selagi mana mampu. Kalau tidak mampu, maka dimaafkan
3. Thoma’ninah
Berhenti sebentar selepas rukun-rukun yang ada thoma’ninah padanya iaitu rukuk, iktidal dan sujud. Cukup sekadar menyebut ‘Subhaanallah’
Salah satu hikmah kita mendirikan solat adalah untuk membentuk kita menjadi seorang yang tertib, berhati-hati dan sopan bila kita solat. Dan membawa sifat-sifat tu pada luar solat.
Orang yang benar-benar solat, sudah pasti di luar solatnya seorang yang tenang dan bersopan santun dengan makhluk lainnya. Semoga solat mampu membentuk keperibadian kita yang unggul dan baik.
Allah berfirman dalam surah al-Ma’uun ayat 4&5:
“Neraka Wil lah bagi ahli-ahli solat. Mereka yang dalam keadaan lalai ketika solat mereka”
Dan posting Dai’ Luqman mendapat banyak pertanyaan tentang solat. Berikut adalah sebahagian kecil soalan daripada netizen:
Wuduk tidak kena telapak kaki
Soalan: Dai kalau kita berwuduk tapi tak kena telapak kaki sah kah solat kita?
Jawapan: Kalau telapak kaki tu tidak ada apa-apa yang jadi penghalang daripada dia berwuduk (sakit, bersimen etc.), maka tidak sah wuduk jika tak dibasuh. Wallahua’lam
Soalan: Macam mana lah solat sebelum ni dai? Tak sah kah? Kena qada balik?
Jawapan: Dimaafkan sebab kita tidak tahu. Tapi lepas ini jangan buat lagi sebab kita dah tahu sekarang. Wallahua’lam
Terpijak kain telekung
Soalan: Ustaz nak tanya satu soalan. Masa solat dan nak bangun dari sujud, saya terpijak kain telekung sampai tercabut. Nak berhenti solat atau teruskan sahaja? Jawapan: Perbaiki secepat mungkin, teruskan solat.
Soalan: Tapi, tidak dikira banyak pergerakan kah tuan? Dalam masa nak betulkan telekung?
Jawapan: Itu adalah pergerakan yang dikira masyaqqah, bukan pergerakan tanpa keperluan yang mustahak. Wallahua’lam
Selepas dihisab, kita ke mana?
Soalan: Nak tanya, orang-orang ini akan dihisab dulu di neraka kemudian akan ke syurga atau akan kekal dalam neraka Wil? Jawapan: Proses hisab di Padang Mahsyar, sebelum penentu syurga dan neraka. Proses hisab hanya untuk Muslim, yang tidak memeluk Islam terus ke neraka. Wallahua’lam
Contengan pada anggota tidak wajib wuduk
Soalan: Ustaz, Kalau pada bahagian badan yang tidak wajib wuduk (contohnya betis ke atas siku ke atas) ada contengan pen tetapi tidak di bersihkan, adakah sah solatnya?
Jawapan: Sah, tidak ada masalah. Kalau benda bukan najis. Kalau najis wajib dibersihkan sebab salah satu dari syarat sah solat adalah pakaian bersih dari najis. Wallahua’lam
Apa maksud lalai dalam solat?
Soalan: Apa maksud orang yang lalai? Terlupa rakaat pun boleh dikira lalai tak?
Jawapan: Lalai di sini adalah solat sekadar buat, bukan solat kerana Allah. Sedangkan terlupa bilangan solat itu tidak termasuk dalam lalai, itu adalah kerana gangguan syaitan yg menimbulkan was-was bagi orang yang bersolat. Wallahua’lam
Penjagaan makhraj dalam bacaan solat
Soalan: Penjagaan makhraj huruf dalam bacaan solat tidak kira bacaan yang wajib dan sunat. Adakah akan membawa kepada batal solat jika tidak dijaga dengan baik. Seperti huruf ﺡ, ﺹ dan seumpamanya
Jawapan: Tidak membawa kepada batal solat, tetapi membawa kepada kecacatan pada solat. Dan boleh ditampung dengan pergerakan sunat dalam solat. Wallahua’lam
Soalan: Maksud boleh ditampung dengan pergerakan sunat dalam solat itu apa ya ustaz?
Jawapan: Maksudnya, perkara-perkara sunat yang kita lakukan dalam solat, contoh, baca doa iftitah, baca doa qunut, itu semua akan menampung kesalahan atau kecacatan yang berlaku pada rukun-rukun yang wajib. Wallahua’lam
Bercakap semasa solat
Soalan:Ustaz boleh ke bercakap time solat? Contohnya macam kita sebut Astaghfirullahaladzim,Subhanallah atau Allahuakhbar?
Jawapan: Untuk dikira zikir, tidak dikira sebagai berkata-kata. Wallahua’lam
Pakai kanta mata semasa solat
Soalan : Ustaz saya nak tanya. Batal kah solat seseorang itu kalau pakai kanta lekap (contact lens) dan sah tak wuduk kalau pakai contact lens ?
Jawapan: Mata tidak termasuk anggota wuduk, jenuh kita nak basuh mata kita bila nak solat. Dan tiada masalah memakai contact lens sewaktu berwuduk, dan wuduk adalah sah. Wallahua’lam
Tak mahu solat sebab takut tak khusyuk
Soalan: Maaf bertanya, saya ada dengar kuliah yang makna ayat di atas bukan bermakna “lalai KETIKA solat” tetap ia bermakna في. Ayat ni menggunakan عن yang memberi makna “dari”.
Mohon penjelasan. Timbul isu hari itu seorang hamba Allah tidak mahu solat kerana tidak khusyuk kerana beralasan akan masuk neraka Wil kefahamannya bahawa apabila lalai KETIKA solat maka Allah akan humban dia ke dalam Neraka Wil..واللهأعلم..
Jawapan: Ini adalah pandangan jumhur ‘ulama tafsir. Perkataan “lalai”, bukan bermakna kepada tidak khusyuk. Tetapi merujuk kepada perbuatan mengambil lewa dalam solat. Tidak bersungguh-sungguh mencari kekhusyukan dan sengaja meletakkan dunia dalam solat.
Kalau ambil pandangan Imam Al-Ghazali (sudut Tasawwuf), maka lebih berat pandangannya. Tidak khusyuk terus tidak diterima solat. Maka kita ambil pendekatan ‘Ulama Feqah yang mengatakan tidak khusyuk, tidak membatalkan solat dan diterima solat, namun perlu bersungguh-sungguh mencari kekhusyukan dalam solat.
Jangan sambil lewa. Kalau tidak khusyuk menyebabkan tidak mahu solat, maka itu adalah alasan yang tidak dapat diterima, kerana rata-rata dari kita termasuk saya, tidak tahu bagaimana rasanya khusyuknya solat tu. Wallahua’lam
Sah kah solat kalau solat laju-laju?
Soalan: Ustaz kalau solat laju-laju dikira macam mana ya? Sah tak? Kira macam baca al-Fatihah terus sahaja tidak ada tarik-tarik nafas.
Jawapan: Kalau terjaga thoma’ninah dan sebutan huruf dalam rukun-rukun qauli, tidak mengapa. Tapi biasanya orang solat laju ini, mesti tidak terjaga. Sebab itu ada riwayat menceritakan tentang sifat solat Nabi SAW. Satu-satu rakaat Baginda panjang dan lama.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada ketika kerana kita kurang membaca dan hanya mencedok sebahagian riwayat maka banyak salah faham sering terjadi dalam rumahtangga. Ditambah banyaknya hadith-hadith palsu yang disebarkan dan kerana kita juga kurang berpengetahuan maka kita mempercayai hadith berkenaan benar seperti mempercayai isteri yang membenarkan suaminya berpoligami maka peroleh payung emas di syurga sedangkan dalam al Quran atau hadith tidak menyebutnya langsung hal ini dan ia sekadar direka-reka.
Begitu juga soal ketaatan isteri kepada suami yang mana pernah kita mendengar cerita rumahtangga bahawa selagi suami tidak mengizinkan isteri balik menziarahi ahli keluarganya terutama yang terlantar sakit, maka isteri tidak boleh keluar rumah menjengah keluarganya. Berkata Shaikh Islam Al-Nawawi: “Adapun larangan suami kepada isterinya untuk menziarahi keluarganya adalah tidak diharuskan dan itu bukanlah termasuk dalam hak suami, dan dia menanggung dosa daripada perbuatan tersebut kerana telah menyebabkan terputusnya silaturrahim Baca pandangan Mufti mengenai persoalan ini.
Assalamualaikum W.B.T Dr. Sejak berkahwin suami saya melarang saya untuk bertemu dengan keluarga saya. Saya tersangat rindu pada keluarga saya. Adakah saya wajib mentaati suami saya dan adakah saya berdosa sekiranya saya bertemu dengan keluarga saya secara sembunyi?
Jawapan:
Waalaikumussalam W.B.T. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat. Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang diriwayatkan daripada Saidatina ‘Aisyah R.Anha:
عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ: سَأَلْتُ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم: أَيُّ النَّاسِ أَعْظَمُ حَقًّا عَلَى الْمَرْأَةِ ؟ قَالَ: ” زَوْجُهَا “، قُلْتُ: فَأَيُّ النَّاسِ أَعْظَمُ حَقًّا عَلَى الرَّجُلِ؟ قَالَ:” أُمُّه
Maksudnya:Daripada ‘Aisyah R.A bahawasanya aku bertanya kepada Nabi S.A.W “Siapakah manusia yang paling berhak atas seorang isteri?” Beliau bersabda, “Suaminya.” Aku bertanya lagi, “Lalu siapakah manusia yang paling berhak atas seorang lelaki?” Beliau bersabda, “Ibunya.” Sunan Al-Kubra (9099)
Ulama’ bersepakat bahawa di antara perkara yang menjadi kewajipan isteri untuk mentaati suaminya ialah melayani suaminya dan sentiasa tinggal di rumah suaminya. Pada asalnya isteri tidak boleh keluar dari rumah suaminya iaitu bait al-zaujiyah (rumah kehidupan suami dan isteri) tanpa sebab yang syar’ie melainkan dengan keizinan suaminya. Hal ini sebagaimana hadis Nabi S.A.W yang menyebutkan:
Maksudnya: “Apabila isteri-isteri kamu meminta keizinan kamu untuk ke masjid pada waktu malam maka izinkanlah mereka”. (Riwayat al-Bukhari)
Imam Ibn Hajar Al-Asqalani ketika mensyarahkan hadis ini menyatakan hadis ini menjadi dalil bahawa wanita tidak boleh keluar dari rumah suaminya (sekalipun ke masjid) tanpa keizinan daripada suaminya. (Rujuk: Fath al-Bari, 2/347).
Justeru, isteri hendaklah memohon keizinan suaminya untuk keluar daripada rumah suaminya sekalipun dengan tujuan untuk menziarahi kedua ibubapanya. Hal ini sebagaimana yang terdapat di dalam hadis Nabi S.A.W dalam peristiwa hadis al-ifk (peristiwa fitnah kepada ‘Aisyah) iaitu ketika ‘Aisyah R.anha meminta izin kepada baginda untuk pulang ke rumah ibubapanya.‘Aisyah berkata kepada Nabi S.A.W:
أَتَأْذَنُ لِي أَنْ آتِيَ أَبَوَيَّ؟ قَالَتْ: وَأُرِيدُ أَنْ أَسْتَيْقِنَ الخَبَرَ مِنْ قِبَلِهِمَا، قَالَتْ: فَأَذِنَ لِي رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ Maksudnya:“Adakah engkau mengizinkanku untuk mendatangi kedua ibubapaku? Lalu berkata ‘Aisyah ketika meriwayatkan peristiwa itu : Hal ini disebabkan aku ingin mendapatkan kepastian berita tersebut daripada kedua mereka”. Maka Rasulullah S.A.W mengizinkan daku. Riwayat al-Bukhari (4141) dan Muslim (2770)
HUKUM SUAMI MELARANG ISTERI BERJUMPA DENGAN KELUARGANYA
Para ulama’ Hanafi dan Maliki menyatakan larangan mengenai suami yang menghalang isterinya untuk menziarahi ahli keluarganya. (Rujuk: Al-Bahr al-Raiq, 4/212; Al-Taj wa al-Iklil,5/549). Manakala ulama’ mazhab Syafi’e dan Hanbali menyatakan harus bagi suami untuk melarang isterinya untuk menziarahi keluarganya tetapi yang lebih baik adalah tidak menghalangnya. (Rujuk: Asna al-Matalib, 3/239; Al-Insaf, 8/362).
Disebut dalam kitab Al-Fiqh al-Islami: “Adapun makruh bagi suami – sebagaimana pendapat dalam mazhab syafi’i- melarang isterinya untuk menziarahi ibu bapanya sekiranya mereka dalam keadaan sakit yang tenat dan menghadiri majis pengebumian kedua ibu bapanya ketika mereka meninggal dunia, kerana larangan tersebut boleh membawa kepada terputusnya hubungan silaturrahim”. (Rujuk: Al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, 7/324)
Berkata Shaikh Mahmoud Al-Shalabi: “Adalah tidak diharuskan syarak seorang suami yang menghalang isterinya untuk menziarahi keluarganya atau menghalang keluarganya untuk menziarahi isterinya kerana perbuatan ini adalah haram dan boleh menyebabkan terjejasnya hubungan kekeluargaan dan terputusnya silaturrahim”. Hal ini kerana perbuatan memutuskan silaturrahim sangat dimurkai oleh Allah sebagaimana firmanNya:
Maksudnya: “(Sekiranya kamu tidak mematuhi perintah tuhan) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan –jika kamu dapat memegang kekuasaan- kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan silaturrahim dengan kaum kerabat? (Orang-orang yang melakukan perkara tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah, ditulikan pendengaran mereka dan dibutakan penglihatannya”. (Surah Muhammad: 22-23)
Suami menanggung dosa kerana menyebabkan terputus silaturahim
Berkata Shaikh Islam Al-Nawawi: “Adapun larangan suami kepada isterinya untuk menziarahi keluarganya adalah tidak diharuskan dan itu bukanlah termasuk dalam hak suami, dan dia menanggung dosa daripada perbuatan tersebut kerana telah menyebabkan terputusnya silaturrahim”.
Berkata Dr Yusuf al-Qardhawi: “Tidak dibolehkan bagi seorang suami yang Muslim melarang isterinya untuk berjumpa dengan ibu bapa isterinya yang Nasrani, hal ini kerana Islam menyuruh manusia untuk berlaku ihsan kepada kedua orang tuanya”. Sebagaimana firman Allah S.W.T:
Maksudnya: “Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa”. (Surah Al-Isra’: 23)
Hal ini jelas menunjukkan sekiranya ibu bapa Nasrani perlu dijaga haknya maka adalah utama bagi seseorang untuk berlaku ihsan kepada ibu bapanya yang Muslim. Demikian juga antara hak yang paling besar dan utama bagi seseorang manusia selepas haknya kepada Allah ialah hak untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapanya.
Islam jugak menganggap al-musaharah (persemendaan) ialah salah satu ikatan yang mengikat hubungan manusia dengan manusia selain daripada ikatan nasab sebagaimana firman Allah S.W.T:
Maksudnya:“Dan Dialah Tuhan yang menciptakan manusia dari air, lalu dijadikanNya mempunyai titisan nasab (baka) dan pertalian keluarga (persemendaan)”. (Surah Al-Furqan: 54)
Justeru tidak diharuskan bagi para suami menindakkan ikatan ini, dan ke atas para suami untuk berbuat baik kepada ibu dan ayah mertuanya serta kaum kerabat isterinya. (Rujuk: www.alqardhawi.net)
Oleh itu jelaslah bahawa hukum suami melarang isterinya untuk menziarahi ahli keluarganyatanpa sebab yang munasabah di sisi syarak adalah haram. Namun, sekiranya suami menghalang isterinya untuk menziarahi kaum kerabatnya kerana bertujuan untuk mengelakkan kemudaratan ke atas isteri atau perkahwinan mereka maka hal tersebut diharuskan. (Rujuk: Mughni al-Muhtaj, 3/432; Kasysyaf al-Qina’, 3/117).
ADAKAH WAJIB ISTERI MENTAATI PERINTAH TERSEBUT?
Para ulama’ menyatakan wajib bagi isteri untuk mentaati perintah suaminya selagi mana perintah tersebut tidak bercanggah dengan syarak. Begitu juga ketika mana suami menghalangnya untuk menziarahi kedua ibu bapanya kerana kedudukan suami lebih tinggi daripada kedua ibu bapa sebagaimana hadis tentang ‘Aisyah yang telah disebutkan sebelum ini.
Namun begitu, sekiranya larangan tersebut boleh menyebabkan hubungan kekeluargaan terputus, atau ibu bapa yang uzur dan memerlukan khidmat anak, maka sesetengah ulama’ menyatakan ia diharuskan bagi isteri untuk keluar sekalipun tanpa keizinan suaminya.
Disebut di dalam kitab Al-Bahr al-Raiq: “Jika bapa isteri sedang sakit atau seumpamanya, dan dia berhajat kepada khidmatnya (anak) sedangkan suaminya melarang untuk menziarahinya, maka hendaklah isteri melanggar larangannya”. Menurut pendapat yang sahih menyatakan ialah isteri boleh keluar menziarahi kedua ibubapanya setiap Jumaat iaitu (seminggu sekali) samada dengan keiizinan suaminya ataupun tidak. Dia juga boleh menziarahi mahramnya setiap tahun sekali samada dengan izin suami ataupun tidak. Adapun keluar menziarahi keluarga melebihi dari yang demikian itu maka hendaklah mendapat keizinan”. (Rujuk: Al-Bahr al-Raiq, 4/212).
Berkata Shaikh Ali Jum’ah: “Tidak dibolehkan ke atas suami untuk melarang isterinya melakukan kewajipan yang diwajibkan ke atasnya (isteri) iaitu berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, sebagaimana tidak diharuskan untuk melarangnya (isteri) daripada melakukan kewajipan-kewajipan lain seperti solat dan puasa, dan tidak diwajibkan ke atas isteri untuk mentaati perintah suaminya itu, kerana hal tersebut boleh membawa kepada terputusnya hubungan silaturrahim dan perlakuan tidak baik kepada kedua ibu bapanya samada secara langsung atau tidak langsung, kerana ketaatan kepada suami hanya berlaku dalam perkara yang makruf”. (Rujuk: www.masrawy.com)
Berkata Dr Abd al-Karim al-Zaydan: “Jika suami melarang isteri tanpa alasan yang diterima syarak sedangkan adanya keperluan untuk menziarahi, maka boleh bagi isteri untuk tidak mentaatinya dalam larangan tersebut”. (Rujuk: Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar’ah, 7/295).
Kesimpulan
Setelah meneliti perbahasan di atas dapat kami simpulkan masalah ini kepada beberapa perkara:
Diharuskan bagi isteri untuk keluar menziarahi keluarganya sekalipun tanpa izin suaminya sekiranya ada hajat yang penting seperti menziarahi ibu bapanya yang sakit atau memberi khidmat kepada mereka sekiranya mereka sangat memerlukan dengan tujuan untuk menyelesaikan hajatnya sahaja. Adapun pada keadaan yang lain maka ia tidak diharuskan kerana kewajipan isteri kepada suami adalah lebih besar daripada kedua orang tuanya.
Diharamkan bagi para suami melarang isteri mereka untuk menziarahi ahli keluarganya tanpa sebab-sebab yang munasabah di sisi syarak kerana hal tersebut boleh membawa kepada terputusnya hubungan kekeluargaan. Adapun sekiranya larangan tersebut adalah kerana khuatir akan mudarat ke atas isteri atau perkahwinan mereka maka hal tersebut diharuskan. Wallahu a’lam.
Kami juga menasihatkan para suami supaya bergaul dengan isterinya dengan cara yang makruf (baik) sebagaimana firman Allah S.W.T:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْروفِ
Maksudnya:“Dan bergaullah dengan mereka (yakni isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang makruf yakni baik”. (Surah Al-Nisa’:19)
Larangan kepada isteri untuk menziarahi keluarganya apatah lagi ibu bapa yang telah membesarkannya bukanlah satu bentuk pergaulan dengan cara yang makruf kerana hal itu boleh menyakiti pihak isteri dan kaum keluarganya. Para suami seharusnya membantu para isteri untuk menyambung silaturrahim dengan kaum kerabatnya kerana hal tersebut boleh memasukkan kegembiraan ke dalam hati isteri. Hal ini juga adalah kerana menyambung tali silaturrahim adalah sebesar-besar ketaatan kepada Allah S.W.T.
Semoga Allah memberikan kita semua kefahaman yang benar dalam beragama. Ameen. Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Syukur alhamdulilah di atas nikmat dan kurniaan Allah.
Mangsa belasan suami, Jahidah Nordin, selamat menjalani pembedahan malam tadi pada jam 9 malam melalui pembedahan.
Hal ini dikongsikan oleh adiknya, Fauziah Nordin, 38 yang berkongsi berita gembira ini di akaun facebooknya semalam. Menurut Fauziah, kakaknya itu terpaksa menjalani pembedahan lebih awal semalam (berbanding dijangka hari ini) kerana kes kecemasan.
Bahkan sebentar tadi, dirinya memaklumkan agar pihak wartawan bersabar menanti berita baik ini kerana dirinya kini berad di hospital (wartawan mencarinya di rumah).
Dalam pada itu menerusi akaun tik toknya @ziah_zara15 semalam memaklumkan, buat bapa, adik beradik yang jauh,moga kita sabar dan tabah hadapi apa juga kemungkinan yang berlaku.
“Bila dah masuk dalam, saya tak nak ahli keluarga mengharapkan sesuatu yang berlaku. If anything different terjadi, this are to factor (risiko). Tapi kita harap ini tidak berlaku,” katanya memaklumkan pendapat pakar.
Kes kakitangan kerajaan yang dibelasah hingga koma ini hingga berlaku kerosakan otak mendapat perhatian ramai kerana kecederaan teruk dialaminya. Masa yang sama, dirinya tengah mengandungkan anak sulung 15 minggu.
Dalam keadaan tidak sedarkan diri, anak dalam kandungannya terus membesar sehingga selamat dilahirkan hari ini menerusi keadah pembedahan. Mari doakan agar anak yang baru lahir ini membesar sihat dan mampu menjaga ibu yang terlantar ini.
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...