
Salah satu rukun tertib sebelum selesai solat adalah sujud sebelum kita duduk tahiyyat akhir. Sebenarnya ketika waktu sujud terakhir inilah jangan kita persiakan.
Banyak manfaat yang boleh kita perolehi ketika sujud terakhir ini. Menurut PU Amin jangan cepat-cepat bagun bila sujud. Ketika sujud terakhir adalah waktu paling dekat antara kita dengan Allah.
Diingatkan juga waktu sujud inilah kita minta 3 perkara. Pertama Minta masuk syurga, kedua Minta mati dalam Husnul Khotimah dan ketiga Minta sempat bertaubat sebelum mati.
Tambahnya lagi, nasib seseorang itu terletak pada pengakhirannya dan bukan pada bagaimana dia bermula. Posting peringatan ini telah di muat naik di laman sosial Instagramnya sebagai peringatan kita bersama.
Moga kita mendapat pengakhiran yang baik dalam hidup. Selamat dunia, selamat akhirat . Kaya dunia, kaya akhirat. Jangan cepat cepat bangun bila sujud. Sujud adalah waktu paling dekat antara kita dengan Allah..
Firman Allah SWT:
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱرۡكَعُواْ وَٱسۡجُدُواْۤ وَٱعۡبُدُواْ رَبَّكُمۡ وَٱفۡعَلُواْ ٱلۡخَيۡرَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). (Al-Hajj: 77)
Artikel Berkaitan: Terselamat Dari Empat Perkara Menakutkan Jika Rajin Amalkan Doa Ini, Ketika Tahiyyat Akhir
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dimalukan Kerana Curi Tabung Masjid, Perkongsian Pendakwah Dato Dr Abdul Basit Wajar Jadi Pengajaran

Viral di media sosial seorang pemuda dimandikan seolah-olah jenazah selepas tertangkap cuba mencuri tabung masjid.
Walau tidak dinyatakan di lokasi mana namun jelas tindakan imam masjid dan kariah lain dilihat cuba melepaskan geram.
Ramai melihat ada pro dan kontra dalam isu yang dianggap cuba dijadikan pengajaran buat mereka yang cuba mencuri di masjid namun masa yang sama, Islam juga tidak mengajarkan umatnya bertindak zalim dan memalukan orang lain di media sosial.
Jika kita melihat dari satu sudut perseptif saja, kita akan melihat pemuda itu bersalah kerana cuba mencuri dan tertangkap namun apa di dalam hatinya hanya Allah yang tahu (barangkali trauma berterusan). Barangkali dia akan menjadi anti masjid selama-lamanya apatah lagi video itu terus bertebaran. Atau barangkali dirinya akan berubah selepas kejadian ini tular? Wallualam.
Namun dalam memberi pengajaran kepada individu lain, ada baiknya pihak pengurusan AJK Masjid “belajar” dari video pendakwah terkenal, Tuan Guru Dr Abdul Basit yang sering menggunakan gelaran Abu Anas Madani yang juga pentadbir Madrasah Muhammadiah, Pondok Sungai Durian.
Seorang yang cukup aktif dalam bidang dakwah melalui penulisan, kuliah-kuliah, dan pembentangan kertas kerja di seminar-seminar selain kerap muncul dalam rancangan keagamaan di TV, “pengajaran” dari perkongsiannya lebih lembut dan mendidik. Bukan terus menghukum kerana manusia itu sebenarnya boleh berubah jika dididik dengan penuh kelembutan.
Dari perkongsian ceramahnya, pendakwah ini memaklumkan dirinya pernah pergi ke sebuah masjid.
.
“Budak curi tabung masjid. Pakcik jaga masjid tangkap. Semua pakat nak pukul. Kecuali pengerusi masjid.
“Saya kata jangan pukul, bawak budak tu ke sini. Saya nak jumpa. Bila bawak budak tu jumpa saya. Bila mari dia tanya.
“Adik, kenapa adik mencuri. Ini soalan tuan-tuan.Sambil cerita sambil beri nasihat. Bagaimana nak suruh orang sayang masjid. Dia kata, bapa saya tak bagi saya duit. Cikgu sekolah besok nak beli buku ni, tak saya memang tak ada duit. Duit saya memang tak dapat.
“Pengerusi masjid kata, bila saya dengar cerita ini, saya nak menitiskan air mata. Sedih di saat kita makan, makanan nak buka puasa, boleh beli lima enam bungkus plastik, anak kariah aku ada lagi tak boleh beli buku sekolah.
“Pengerusi sedih. Dia cerita dengan saya dia sedih. Tak apalah kalau itu keadaan kamu, dalam islam pun kita tak boleh potong tangan kalau orang mencuri dalam keadaan terdesak. Hari ini saya mengisytiharkan kamu sebagai anak angkat masjid.
“Mu nak apa jumpa saya. Nak duit ke, nak baju sekolah ke, nak makanan ke, mu jumpa saya. Mu jadi anak angkat masjid mu kena solat lima waktu, semua majlis ilmu, Quran kamu kena hadir. Alhamdulillah, budak tu hari ini menjadi penunggu setia masjid, budak yang baik.
“Bagaimana kalau kita halau dia hari itu. Tuan bayangkan bagaimana kalau kita pukul budak tu hari tu. Dialah yang akan jadi manusia pendendam kepada masjid, tidak jadi orang yang cintakan masjid. Teknikal, Alhamdulillah, budak ni dah jadi budak baik.Sekarang ni kalau tak ada jaga masjid, dia jadi jaga masjid, tolong buka pintu, tolong hampar tikar, tolong tutup lampu, alhamdulillah, jadi anak angkat masjid,” katanya lagi.
Moga ramai memahami untuk menjadikan manusia itu sebenar-benar manusia, kekerasan bukanlah pengajarannya kerana kalau kena dengan cara yang baik, hati manusia boleh berubah. Insya Allah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Allah Bagi Pinjam Seketika, Reda Dengan Kententuan Allah. ‘9 Tahun Saya Tunggu Kelahirannya, Tapi Dia ‘Pergi’ Dulu.’

Isi Kandungan
ToggleAllah bagi pinjam seketika, reda dengan ketentuan Allah. ‘9 tahun saya tunggu kelahirannya, tapi dia ‘pergi’ dulu.’ Memang berat ujian ini, namun sebagai hamba-Nya dirinya reda dengan takdir Ilahi.
Lebih menyayat hati, dia bukan hanya kehilangan satu-satunya anak tunggalnya tetapi turut kehilangan ayahanda tercinta. Allahuakbar sungguh menyayat hati. Ternyata Allah lebih menyayangi kedua-duanya.
Artikel Berkaitan:
‘Allah Beri Bila Tiba Masa Yang Tepat.’ Rezeki Miliki Zuriat Selepas 14 Tahun Menanti
Allah Bagi Pinjam Seketika
Demikian luahan Zarina Azmi, 34, yang merupakan ibu kepada kanak-kanak setahun tujuh bulan yang lemas bersama datuknya di sebuah kolam terbiar dekat Taman Kempas, Sungai Petani, Kedah.
Menurut Zarina, dia dan suami, Muhammad Yuzarith Martin Abdullah, 35, bagaimanapun reda dengan ketentuan Allah yang meminjamkan anak tunggal kesayangan, Muhammad Ziyaad Mikhail seketika biarpun telah sembilan tahun menanti kelahiran cahaya mata.
Reda Dengan Kententuan Allah
Dalam kejadian itu, Zarina turut kehilangan bapa tersayang, Azmi Abdullah, 77, yang ditemukan terapung dalam sebuah kolam bersama Muhammad Ziyaad selepas kedua-kedua beredar dari kedai makan di mana tempatnya bekerja dengan menaiki motosikal untuk keluar bersama.
“Sepanjang hari (Isnin), Muhammad Ziyaad asyik peluk saja, seolah-olah tak puas bermanja sebelum datuknya datang ambil kira-kira jam 5 petang.
“Namun, tak lama kemudian saya dikejutkan dengan berita yang ayah dan anak ditemukan lemas di kolam berhampiran,” jelasnya sebak.
9 Tahun Saya Tunggu Kelahirannya
Kejadian disedari apabila kedua-dua beranak itu tidak pulang ke rumah sehingga jam 7 petang, menyebabkan mereka keluar mencari di sekitar kawasan berkenaan.
Bagaimanapun, luluh hatinya apabila menemukan jasad datuk dan cucu itu lemas dan terapung dalam kolam tersebut.
Sementara itu, adik kepada Azmi, Yusof Abdullah, 61, menjelaskan kali terakhir dia bertemu arwah abangnya bulan lalu dan terkejut apabila menerima panggilan berhubung kejadian.
“Arwah dah lama pencen sebagai tukang kebun sekolah dan sejak itu dia banyak menghabiskan masa di rumah selain bermain dengan cucu dan menjadi rutin membawa cucunya itu meronda waktu petang dengan menaiki motosikal,” katanya.
Tapi Dia ‘Pergi’ Dulu
Menurut Yusof, dia difahamkan bahawa kejadian kemungkinan berlaku apabila kanak-kanak itu turun dari motosikal dan berlari ke arah kolam sebelum terjatuh.
Tambah Yusof, kemungkinan Azmi yang ternampak cucunya jatuh terus berlari ke arah kolam dan cuba menyelamatkan, namun turut lemas.
“Kalau tengok keadaan kolam itu, airnya tak dalam mana pun tapi mungkin disebabkan licin akibat lumut, arwah tak berdaya nak selamatkan diri.
“Apapun yang berlaku, semuanya sudah suratan takdir dan kami reda dengan apa yang berlaku,” katanya.
Menurut Yusof, Azmi mempunyai lima anak serta 10 cucu dan Muhammad Ziyaad Mikhail serta ibu bapanya tinggal bersama.
Jenazah kedua-dua beranak itu kemudian dibawa pulang ke rumah mereka di Kampung Permatang Berangan, Pinang Tunggal selepas selesai urusan bedah siasat untuk proses pengebumian.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Pasti ada hikmah di sebalik kejadian yang berlaku, semoga keluarga ini tabah meneruskan hidup.
Sumber: Sinar Harian
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Syarikat Tawar Khidmat Tanam Bangkai Haiwan Dikecam, Mengaku Urus Kucing Mati Ikut Cara Islam

Isi Kandungan
ToggleSyarikat tawar khidmat tanam bangkai haiwan dikecam, mengaku urus kucing mati ikut cara Islam. Begini sekali nak mengaut keuntungan hingga sanggup menunggang agama.
Tidak dinafikan haiwan peliharaan menjadi kesayangan kita semua dan ada di antara kita yang menganggap binatang kesayangan seperti darah daging sendiri, macam anak atau adik beradik.

Tetapi tidaklah sampai mengenepikan hukum agama dalam soal ini. Ketahui penjelasan lanjut Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan hukum menanam bangkai haiwan.
Artikel Berkaitan:
‘Bela Kucing Memang Mulia.’ Tapi Berdosa Besar, Bila Tak Jaga Hak & Menyakiti Hati Jiran
Syarikat Tawar Khidmat
Soalan:
Saya ingin mengajukan pertanyaan apakah hukum menanam bangkai haiwan? Adakah hukum pengurusannya sama seperti jenazah manusia atau bagaimana? Mohon penjelasan Datuk Mufti. Terima kasih.
Jawapan:
Pada dasarnya, tiada hukum khas dalam menguruskan bangkai haiwan sebagaimana hal ehwal mengurus jenazah manusia sama ada dalam urusan mandi, pengkafanan mahupun pengkebumian. Tidak terdapat sebarang nas di dalam al-Quran ataupun hadith Rasulullah S.A.W yang menyatakan dengan jelas mengenainya. Akan tetapi, perkara ini boleh dikaitkan dengan sebuah athar Rasulullah S.A.W, Ibn ‘Abbas berkata:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: تُصُدِّقَ عَلَى مَوْلَاةٍ لِمَيْمُونَةَ بِشَاةٍ فَمَاتَتْ فَمَرَّ بِهَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: «هَلَّا أَخَذْتُمْ إِهَابَهَا فَدَبَغْتُمُوهُ فَانْتَفَعْتُمْ بِهِ؟» فَقَالُوا: إِنَّهَا مَيْتَةٌ فَقَالَ: «إِنَّمَا حَرُمَ أَكْلُهَا»
Maksudnya:
“Hamba milik Maimunah R.A pernah diberi sedekah seekor kambing, kemudian kambing tersebut mati. Ketika Rasulullah S.A.W. melintasi dan melihatnya, beliau bersabda: “Kenapa tidak engkau ambil kulitnya kemudian engkau samak sehingga dapat memanfa’atkannya?” Mereka berkata; ‘Ia telah menjadi bangkai.’ Beliau menjawab: “Sesungguhnya yang dilarang adalah memakannya.”
Riwayat al-Bukhari (1492), Muslim (363)
Tanam Bangkai Haiwan Dikecam
Melalui hadis ini, dapat kita fahami bahawa Baginda S.A.W tidak pula mengarahkan agar ditanam terus bangkai binatang tersebut namun Baginda S.A.W menyuruh dan menyarankan para sahabat agar mengambil faedah atau manfaat dari bangkai binatang tersebut.
Lantas, pengajaran yang boleh diambil dari kisah dan juga athar ini adalah tidak disyariatkan bangkai haiwan tersebut ditanam, kerana jika ia disyariatkan, maka sudah semestinya Baginda S.A.W akan mengarahkan atau menyuruh para sahabat Baginda S.A.W menanam bangkai tersebut dengan segera, kerana sifat seorang Rasul ialah menyampaikan dan tidak akan berdiam diri jika ada kebatilan atau kemungkaran yang berlaku di hadapan matanya.
Firman Allah S.W.T:
﴾يَاأَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ﴿
Maksudnya: Wahai Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu.
(Surah al-Ma’idah: 67)
Mengaku Urus
Tuntasnya, Islam tidak mensyariatkan kewajipan ke atas perbuatan menanam bangkai haiwan, bahkan ia hanyalah bersifat harus dan boleh dibiarkan begitu sahaja bangkai tersebut tanpa ditanam.
Namun begitu, kepentingan dalam perkara ini turut berbalik kepada manfaat ke atas manusia jua iaitu jika bangkai haiwan tersebut dibiarkan dan tidak ditanam, maka akan mendatangkan kemudharatan terhadap manusia dan juga makhluk-makhluk lain di sekelilingnya.
Seperti sedia maklum, bangkai haiwan yang tidak ditanam akan mereput dan menyebarkan kuman-kuman seperti bakteria ataupun virus yang boleh memberikan pelbagai jenis penyakit kepada manusia, selain ia juga mendatangkan bau dan pemandangan yang kurang menyenangkan, apatah lagi jika ia dibiarkan di kawasan orang ramai seperti di masjid, taman perumahan dan sebagainya.
Maka, perkara-perkara ini adalah kemudharatan yang mestilah diangkat dan dijauhkan dari diri manusia.
Kucing Mati
Sehubungan dengan itu, hukum menanam bangkai haiwan tersebut jatuh kepada hukum wajib. Maka, perlulah ditanam haiwan tersebut atau dikebumikannya dengan baik.
Perkara ini turut berkait dengan salah satu kaedah usul Fiqh iaitu سد الذرائع (menutup jalan yang membawa kepada kemudharatan atau kerosakan). [Lihat juga: al-Furuq; 2/32]. Maka, disyariatkan agar ditanam bangkai haiwan atas sebab menghilangkan kemudharatan ke atas manusia dan bukannya semata-mata kerana kematiannya.
Menurut Fatawa al-Lajnah al-Da’imah, apabila ditanya berkenaan haiwan yang telah menjadi bangkai, adakah perlu dikebumikan atau dibiarkan sahaja di atas muka bumi. Mereka menjawab:
“الأمر في ذلك واسع؛ لأنه لم يرد في الشرع نص يدل على مشروعية دفنها، ولا على النهي عن ذلك، والأولى دفنها لئلا يتأذى بها أحد”.
Maksudnya: Urusan berkenaan perkara tersebut (menanam bangkai haiwan) adalah luas, kerana tidak terdapat dalam nas sebarang dalil yang menunjukkan pensyariatan mengebumikannya (bangkai haiwan), dan juga tiada sebarang tegahan mahupun larangan terhadapnya, namun yang lebih utama ialah kebumikannya supaya ia tidak memberikan kemudharatan kepada sesiapa”.
[Lihat: Fatawa al-Lajnah al-Da’imah; 8/443,444 (5409)]
Ikut Cara Islam
Kesimpulannya, hukum menanam binatang adalah wajib sekiranya mengganggu umat manusia atau memberikan kemudharatan terhadap manusia, dan tidak wajib berbuat demikian jika ianya tidak memberikan kemudharatan.
Akan tetapi, yang lebih baik di sini adalah ditanam bangkai haiwan tersebut agar boleh mengangkat segala jenis kemudharatan darinya dan juga menyenangkan pandangan dan juga laluan orang lain yang melalui kawasan bangkai tersebut. Dari Abu Hurairah R.A, sabda Rasulullah S.A.W:
“الإِيمانُ بضْعٌ وسَبْعُونَ، أوْ بضْعٌ وسِتُّونَ، شُعْبَةً، فأفْضَلُها قَوْلُ لا إلَهَ إلّا اللَّهُ، وأَدْناها إماطَةُ الأذى عَنِ الطَّرِيقِ، والْحَياءُ شُعْبَةٌ مِنَ الإيمانِ”
Maksudnya:
“Iman itu ada tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama adalah perkataan لاَ إِلَهَ إِلا اللَّهُ (Tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah) dan yang paling rendah adalah menyingkirkan gangguan-ganguan yang menyakitkan di jalanan. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman.”
Riwayat al-Bukhari (9), Muslim (35)
Baca Di Sini:
Suami Isteri Berhati Mulia, Sanggup Habis Beribu Ringgit Demi Selamatkan Kucing Kurang Upaya
Hebatnya Rezeki Allah. “Tak Sampai 10 Minit Bagi Kucing Makan, Allah Tambah Rezeki Berganda.’
Kashoorga: Harap syarikat yang menyediakan perkhidmatan ini mengkaji semula hukum, jangan sewenangnya mengauit keuntungan dalam bisnes.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI