Salah satu persediaan utama sebelum masuk rumah adalah pemasangan langsir pada tingkap atau sliding door. Tetapi pernah atau tidak kita terfikir meletakkannya depan pintu rumah.
Memang nampak tidak cantik dan boleh cacatkan ruang dekorasi, tetapi ada fadhilatnya yang tak tahu.
Rupanya meletakkan tabir atau langsir di situ adalah menjadi amalan Sunnah Rasulullah dan jika kita meletakkannya amalan menarik rezeki masuk dalam rumah dan tak mengalami kesempitan hidup yang ramai tak tahu.
Ayuh, baca perkongsian ini di laman sosial Facebook
Fadhilat meletakkan tabir/langsir depan pintu rumah.. Silakan Baca
Amalan tarik rezeki masuk dalam rumah dan tak sempit hidup yang ramai orang tak tahu..
Ads
Selama ni saya cuma ikut2 je buat.. bukan atas dasar ilmu.. tapi kesannya masyaAllah saya sendiri dapat rasakan.. yaAllah syukur sangat padaMu.. hari ni orang kata kita kena syukur kalau dapat gaji.. dapat projek.. dapat duit.. naik pangkat rezeki.. tapi ramai orang tak sedar dapat amalkan sunnah dan amalan agama juga adalah rezeki..
Hari ni baru saya tau.. letakan tabir/langsir di hadapan pintu rumah adalah sunnah nabi saw dan fadilatnya kata ulamak di india.. fitnah orang2 jahat, orang2 tak solat yang lalu depan rumah kita tak akan masuk dalam rumah..
ulamak bagitau.. orang yang tak solat.. ahli maksiat yang lalu depan rumah kita pun memberi kesan buruk pada kehidupan kita.. dan rezeki jadi sempit tak masuk.. sebab tu kena letak tabir/atau langsir untuk tutup.. pintu satu perkara dan langsir/tabir satu perkara yang berbeza.. zaman nabi saw setiap rumah isteri dan para sahabat semia ada tabir tutup depan rumah..
Pernah sekali pengalaman seorang sahabat saya.. ada orang datang jumpa dia.. ngadu hidup susah.. duit selalu tak cukup.. habis bayar hutang je.. kawan saya tanya.. kat rumah ada pasang tabir depan pintu rumah..?
Ads
Orang tu muka pelik.. tak ada.. kan dah ada pintu.. nak tabir buat apa lagi.. kawan saya kata awak buat je.. niat nak amal sunnah nabi.. jangan percaya cakap saya.. awak buat jee.. orang tu pun terus buat..
seminggu lepas tu jumpa balik dalam keadaan excited sangat.. nak bagitau hidup dia berubah dah.. ada je rezeki datang.. macam lapang je hidup..
MasyaAllah pasti dalam sunnah pasti ada kejayaan.. pasti ada hikmah tersembunyi.. hari ni ramai orang percaya pada tangkal.. bomoh.. tapi tak yakin dengan sunnah nabi saw..
Pengalaman saya sendiri.. rumah saya memang ada pakai tabir depan rumah.. pernah sekali orang rumah saya tanggalkan mungkin sebab nak basuh..
Ads
dekat sebulan tak pakai tabir.. macam2 Allah uji saya dalam perniagaan.. ada je tak kena.. rungsing dan sebagainya.. saya pun tanya isteri.. mana tabir lama tak nampak… pasang la awak.. alhamdulillah lepas pasang satu2 masalah selesai..
yaAllah.. bagilah kami dan orang yang baca ni taufiq untuk terus amalkan… pasang tabir supaya kalau kita bukak pintu orang luar tak nampak aurat rumah kita.. dapur pun sama pasanglah.. gambar di bawah sebagai contoh.. amiiin
Sharelah dan tag pasangan dan kawan2.. biar ramai yang amalkan.. tengok laj hidup kita akan berubah.. amiin
Kepesatan teknologi digital menyaksikan wujudnya budaya membaca al-Quran di dalam telefon bimbit. Hari ini begitu banyak aplikasi al-Quran yang boleh dimuatnaik dalam telefon bimbit bagi memudahkan kita membaca al-Quran di mana sahaja dan bila-bila masa.
Namun dalam konsep al-Quran on the go ini, ada sedikit kemusykilan timbul samada dibolehkan atau tidak membaca al-Quran di dalam telefon bimbit tanpa berwuduk. Kita ikuti penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan.
Assalamualaikum. Saya seorang pegawai perubatan yang menjaga kaunter di bahagian hadapan. Bagi mengelak terkena jangkitan Covid-19, kami disuruh untuk yang memakai pakaian PPE. Persoalan saya sewaktu menunggu di kaunter itu saya membaca al-Quran menggunakan telefon bimbit saya dan bolehkah saya memegang handphone itu sekiranya tidak mempunyai wuduk. Mohon penjelasan.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Membaca al-Quran merupakan amalan yang sangat dituntut di dalam Islam. Begitu juga, akan diberi pelbagai ganjaran dan kelebihan bagi sesiapa yang membaca al-Quran sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Muhammad bi Ka’ab al-Qurazi menyebut, aku mendengar daripada Abdullah bin Mas’ud RA berkata,
Sabda Nabi SAW:
مَنْقَرَأَحَرْفًامِنْكِتَابِاللَّهِفَلَهُبِهِحَسَنَةٌ Sesiapa yang membaca satu huruf daripada Kitabullah (al-Quran) maka baginya satu kebaikan. (Riwayat al-Tirmizi, 2910)
Selain itu, di antara kelebihan membaca al-Quran ianya boleh memberi syafaat ketika pada hari kiamat kelak. Ini seperti hadis yang diriwayatkan oleh Abu Umamah RA bahawa ia mendengar Nabi SAW bersabda:
اقْرَءُواالْقُرْآنَفَإِنَّهُيَأْتِييَوْمَالْقِيَامَةِشَفِيعًالأَصْحَابِهِ Bacalah al-Quran, kerana sesunggunhnya ia akan datang pada hari kiamat memberi syafaat kepada sesiapa yang membacanya. (Riwayat Muslim ,804)
Membaca al-Quran Tanpa Wuduk
Berbalik kepada persoalan yang diajukan di atas, dalam hal membaca al-Quran terdapat adab-adab yang disarankan oleh para fuqaha’ di antaranya adalah membersihkan mulut dengan bersiwak atau selainnya. Begitu juga disunatkan bagi seseorang yang hendak membaca al-Quran itu menyucikan dirinya
Imam Nawawi menyebut, disunatkan membaca al-Quran ketika ia dalam keadaan suci dan sesiapa yang membaca al-Quran dalam keadaan ianya berhadas maka diharuskan, dan ini merupakan ijma’ para ulama.
Imam Nawawi menukilkan pandangan Imam Haramain menyebut bahawa membaca al-Quran ketika berhadas bukan perkara yang makruh akan tetapi ia meninggalkan perkara yang afdhal. Imam Nawawi menyebut lagi, dan bagi orang yang berjunub (berhadas besar) dan haid maka haram bagi mereka membaca al-Quran.
Hal ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Ali RA menyebut:
كَانَرَسُولُاللَّهِصلىاللهعليهوسلميُقْرِئُنَاالْقُرْآنَعَلَىكُلِّحَالٍمَالَمْيَكُنْجُنُبًا Sesungguhnya Rasulullah SAW membacakan kepada kami al-Quran dalam setiap keadaan, melainkan dalam keadaan berjunub (Riwayat al-Tirmizi, 146)
Hukum Menyentuh al-Quran Ketika Berhadas
Dalam membincangkan perihal menyentuh al-Quran tanpa bersuci, sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّايَمَسُّهُإِلَّاالْمُطَهَّرُونَ Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;(Surah al-Waqiah, 79)
Imam Qurtubi menyebut di dalam kitabnya bahawa para ulama berbeza pendapat dalam hal menyentuh mushaf dalam keadaan tidak berwuduk, jumhur ulama melarang daripada menyentuhnya berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Amru bin Hazm RA. Dan ini merupakan pandangan mazhab Saidina Ali RA, Ibnu Masud, Saad bin Abi Waqaz, Said bin Zaid, Ata’, al-Nakhai serta mazhab fuqaha’ daripada Malik dan Syafi’e.
Selain itu, Imam al-Nawawi menyatakan, diharamkan seseorang yang berhadas menyentuh mushaf dan membawanya sama ada membawanya secara tidak langsung atau secara langsung.
Imam al-Nawawi menyebutnya lagi, sekiranya ditulis al-Quran pada kayu maka hukumnya adalah seperti hukum mushaf sama ada tulisan itu sedikit atau banyak, sehingga sekiranya sebahagian ayat ditulis untuk belajar maka haram menyentuh kayu atau lembaran yang ditulis tersebut.
Apakan yang dimaksudkan dengan mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut, dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran seperti kayu atau tiang atau dinding
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah menyebut al-Mushaf adalah nama yang ditulis padanya kalam Allah SWT di antara dua kulit. Dan mushaf adalah apa yang terkandung di dalamnya keseluruhan ayat al-Quran atau apa yang disebut sebagai mushaf secara uruf atau ditulis padanya sedikit ayat al-Quran seperti hizib.
Ini jelas, sifat mushaf itu adalah sesuatu yang ditulis di atasnya ayat al-Quran. Justeru, bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya.
Apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi. Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi.
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Begitu juga sepertimana yang disebut oleh Syeikh Ali Jumaah mantan mufti Mesir yang lalu, menyatakan bahawa menyentuh telefon bimbit bertujuan untuk membaca al-Quran tanpa berwuduk adalah diharuskan.
Ini kerana ia bukan mushaf seperti yang disebut oleh para ulama, dan tidak diharuskan menyentuh mushaf yang hakiki melainkan dalam keadaan suci.
Kesimpulan
Berbalik kepada persoalan di atas dan penelitian perbahasan yang diberikan, dapat kami simpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk.
Ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ia hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang.
Tambahan pula, ia tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkan mulut.
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang sahih terhadap agamaNya serta taufiq dan hidayah untuk mengamalkan syari’atNya dengan sebaiknya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tuhan menyuruh setiap umatnya bekerja kuat demi mencari rezeki yang halal. Jika masih boleh menggunakan kudrat anggota tubuh yang diberi tidak ada sebab malas mencari rezeki untuk menyara keluarga.
Namun, ada juga orang lain tidak tahu bagaimana untuk menghargai susah payah kita mencari rezeki. Kalau sudah bukan Allah kata itu rezeki kita, benda dekan mata pun boleh hilang sekelip mata.
Seperti perkongsian wanita ini Maryam Elyas atau lebih dikenali dengan nama Cik Yam sedih apabila suaminya yang OKU mencari rezeki dengan meniaga makanan menjual burger.
Dia yang mendapat tempahan pelanggan untuk membeli dua bungkus burger, tetapi kemudiannya senang-senang membatalkan tempahan walaupun makanan yang ditempah sudah dibuat.
Biarpun jumlahnya tidak besar, tetapi sebagai isteri dia cukup sayu dan terkesan dengan sikap pelanggan yang membatalkan tempahan dibuat.
Menurut Cik Yam, setiap hari suaminya yang OKU itu tidak pernah gagal memberikan duit nafkah walaupun hanya RM5. Baginya pemberian nafkah itu sangat dihargai walaupun nilanya untuk perjalanan pergi ke pejabat pun tidak lepas.
Namun Tuhan itu Maha Adil, Maha Melihat dan Maha mengetahui. Siapa sangka sehari selepas terlepas rezeki dua burger berkenaan, Allah telah membalas dengan rezeki yang lebih besar dan sangat berharga.
Setelah Cik Yam muat naik status mengenai pembatalan tempahan berkenaan, dia telah dihubungi oleh bekas majikannya dan telah memaklumkan untuk menaja suaminya pergi menunaikan umrah di tanah suci.
Menurut Cik Yam bekas majikannya itu memang sedang mencari OKU untuk dibawa menunaikan umrah dan alhamdulillah rezeki berpihak pada suami Cik Yam.
Biarpun suaminya ada bertanya kenapa dia sering muat naik status mengenai dirinya, tetapi bagi Cik Yam tidak ada apa untuk dimalukan.
Malah tujuan dia berbuat demikian hanya satu, mahu orang tahu suami yang bagus itu bukan suami yang kayan, tetapi yang bertanggung jawab.
Jom baca perkongsiannya yang sangat menyentuh hati di laman sosial Facebook.
Sedih tak uols?
Bagi orang lain, mungkin cancel order tu biasa. Kalau cikyam yang kena orang cancel beli lipcream, cikyam ok je. Tapi bila encik suami yang kena, cikyam rasa sayu. Kena cancel lak sebab CikYam balik lambat tadi.
Dia dahlah OKU. Kalau keje ngan orang, upah yang dia dapat alahai… RM2.50 sejam pun pernah orang offer dia.
Dia cari duit dengan cara niaga kecik-kecik kat apartment ni jual burger. Dia amik upah buat servis angkut sampah penduduk apartment ni.
Korang faham tak perasaannya bila tiap hari dia bagi cikyam duit saku nak gi keje? Duit itulah nafkah cikyam. Kalau banyak, dapatlah rm15. Kalau takde sangat, rm5 pun dia bagi. Seboleh-boleh nak bagi.
Orang yang dapat nafkah riban-riban tiap bulan sebab suami mampu may be tak kan faham perasaan CikYam yang dapat nafkah dengan cara suami kerja bersungguh nak bagi nafkah seadanya dia.
Sorry la uols. Emo sikit malam ni bab cancel order.
Ini pula posting yang dimuat naik sehari selepas itu. Ternyata rezeki Allah itu datang tepat pada masanya dan pada insan yang terpilih.
KENA CANCEL 2 BIJI BURGER, ALLAH GANTI DENGAN SESUATU YANG TAK DISANGKA Asbab status CANCEL ORDER malam tadi. Ramai yang komen dan mendoakan kami murah rezeki. Mendoakan ada hikmah di sebaliknya dan ada rezeki lain nak datang. . Terima kasih atas doa semua. Terima kasih tak terhingga. . Doa korang nampaknya dimakbulkan Allah. Kalau Allah nak bagi, macam tu je Allah bagi. .
Malam tadi asbab status tu, ex-bos CikYam hubungi CikYam dan tawarkan sesuatu untuk suami. . Allahu, dapat jadi tetamu Allah. Alhamdulillah. Tak tau nak kata apa, sujud syukur kami berdua. Besarnya nikmat Allah. . Ex-bos Cik Yam ni selalu bawak jemaah gi umrah. Tak sangka beliau tengah cari OKU yang belum pernah jadi tetamu Allah untuk dibawa ke sana. Ditaja sepenuhnya. .
Asbab status tu jugak, beliau dapat tahu suami Cik Yam OKU. Now nak siapkan segala dokumen secara berperingkat sebelum berangkat hujung tahun nanti. Insya-Allah semoga dipermudahkan. .
Suami pernah gak tanya kenapa CikYam selalu up status pasal dia. Pasal Mr Mama la, pasal OKU la. Dia kata tak segan ke orang tahu CikYam ni ada suami yang macam dia. . Sebenarnya niat Cik Yam satu je. Cik Yam nak orang tahu, suami yang bagus tu bukan suami yang kaya. Bukan suami yang gagah atau sempurna. Tapi suami yang bagus adalah suami yang tahu tanggungjawab.
Tak kiralah dia banyak kelemahan lain. . Dia Mr Mama, tak banyak duit. Tapi effort dia nak bagi Cik Yam semampunya dia tu yang Cik Yam nak tunjuk kat ramai lelaki di luar sana yang selalunya culas nak bagi nafkah pada isteri yang ada gaji macam Cik Yam ni. Nafkah tu wajib kot! .
Bukan nak kata suami Cik Yam ni bagus, tapi mana yang elok boleh la dijadikan teladan. Dia bukan siapa-siapa. Hanya lelaki biasa, kurang upaya, tapi ensem. Hahahahaha. . Apa-apa pun, TQ ex-bos CikYam. Lebiu hanya Allah yang membalasnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Wanita kena elak post gambar, video tak menutup aurat. ‘Walaupun dalam private group, bimbang tersebar nanti sudahnya mengundang fitnah.
Tidak dinafikan ada wanita terbuka berkongsi gambar tidak menutup aurat seperti tak bertudung dalam group private dengan harapan tiada siapa yang akan sebarkan.
Kita tak tahu hati manusia kan, kadang-kadang bila berlaku perkara tak terduga dalam hubungan, akhirnya gambar atau video tersebut dijadikan modal.
Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini,
Soalan
Bolehkah kalau post gambar tak tutup aurat dengan sempurna macam tak pakai tudung dalam kalangan ‘close friend’ perempuan dekat Instagram? Saya lihat ada kenalan yang buat macam tu. Mohon pandangan dan terima kasih.
Ringkasan Jawapan
Perbuatan memuat naik gambar yang tidak menutup aurat dengan sempurna di media sosial adalah perkara yang bercanggah dengan hukum dan adab sebagai seorang yang beragama Islam.
Walaupun tontonan di media sosial boleh dihadkan dan ditetapkan kepada golongan tertentu, namun terdapat kemungkinan gambar atau video itu boleh tersebar kepada orang lain atau dikhuatiri keadaannya itu diceritakan oleh orang yang melihat kepada ajnabi.
Justeru itu, bagi mengelakkan segala kemudaratan dan maksiat, menjadi satu kewajipan untuk memuat naik yang menutup aurat dengan sempurna serta tidak melanggar adab, etika dan kesopanan seorang muslim.
Video Tak Menutup Aurat
Huraian Jawapan
Dengan kemunculan dan pembaharuan pelbagai sistem tetapan dan ciri yang menarik di media sosial, pengguna media sosial ini perlu mengamalkan adab dan etika serta sentiasa mengawal diri daripada melakukan perkara yang membawa kesan negatif kepada diri, agama dan negara.
Bagi menjawab persoalan di atas, hukum menghantar atau memuat naik gambar gambar dengan keadaan tidak menutup aurat adalah perkara yang dilarang dalam syarak sama ada perbuatan ini dilakukan oleh lelaki mahupun wanita.
Setiap muslim perlu ada sifat malu dan berusaha menjaga auratnya sebaik mungkin dan tidak boleh mengambil mudah akan perihal aurat sehingga menjadi tontonan golongan ajnabi. Allah SWT berfirman:
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.
Surah al-Nur (30-31)
Walaupun Dalam Private Group
Justeru itu, membuka aurat tanpa sebarang tujuan darurat adalah haram sama ada aurat diri sendiri atau aurat orang lain.
Walaupun gambar atau video yang dimuat naik telah dihadkan tontonannya kepada hanya yang mahram atau dalam kalangan sejantina, namun masih terdapat kemungkinan gambar itu tersebar sehingga menjadi tontonan ajnabi.
Justeru itu, sebagai langkah berjaga-jaga dan menghindarkan diri daripada fitnah, setiap orang perlu menapis setiap gambar dan perbuatan yang akan dipertontonkan kepada orang ramai. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud RA, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain, lalu wanita lain itu menceritakan kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya melihat wanita yang diceritakannya.
Riwayat al-Bukhari
Bimbang Tersebar
Berdasarkan hadis tersebut, seorang isteri dilarang menceritakan keadaan bentuk badan wanita lain kepada suaminya kerana dikhuatiri suaminya berasa tertarik dengan sifat yang disebutkan sehingga menceraikan isterinya dan mengidamkan wanita yang diceritakan sifatnya itu.
Hadis ini merupakan hujah Imam Malik dalam menentukan piawaian sadd al-zariah iaitu menghalang perbuatan harus yang boleh membawa kepada sesuatu yang haram. (Rujuk Fath al-Bari, Imam Ibn Hajar al-Asqalani, 9/338)
Oleh yang demikian, memuat naik gambar atau video yang tidak menutup aurat dengan sempurna sewajarnya dielakkan. Walaupun tontonan di media sosial boleh dihadkan dan ditetapkan kepada golongan tertentu, namun terdapat kemungkinan gambar atau video itu boleh tersebar kepada orang lain atau dikhuatiri keadaannya itu diceritakan oleh orang yang melihat kepada ajnabi.
Tak sedikit yang geram apabila pemiutang terlalu liat bayar hutang, apatah lagi dah banyak kali diingatkan secara privasi. Lebih tambah sakit hati, apabila si pemiutang seakan tak ingat hutang yang perlu dibayar.