Tidak dinafikan isteri adalah bidadari yang dikirimkan oleh Tuhan untuk mengisi hidup setiap pasangannya.
Baik buruk terimalah kehadiran isteri dengan hati seikhlas hati. Bimbinglah dia bersama-sama menuju ke pintu jannah.
Artikel Berkaitan: Ikut 10 Cara Romantik Rasulullah Layan Isteri, Confirm Falling In Love Berkali-kali
Namun jangan sesekali memperlakukan isteri sesuka hati. Mereka hanyalah insan biasa yang juga ada hati dan perasaan.
Jika mereka penat, suruhlah dia berehat dan kalau tengah marah, redakan dengan memeluknya erat.
Perkongsian ini sangat menyentuh hati dan boleh dijadikan panduan dalam melayari hidup berumah tangga.
Kalau kita nampak isteri kita tengah naik marah, tengah membebel, tengah merapu, tengah menjerit, tengah naik angin…..
Tak payah buat benda lain. Jangan tanya. Jangan tegur. Jangan tazkirah. Lebih-lebih lagi, jangan marah dia semula.
Ambil apa saja yang ada di tangan dia, letakkan di tepi. Pimpin tangan dia, bawa di satu sudut. Peluk dia kuat-kuat. Tak payah cakap. Tak perlu pujuk. Cukup dengan peluk.
Artikel Berkait: “Jangan Biar Isteri Merajuk Tanpa Dipujuk, Hati Mereka Halus. Lepas Pujuk, Peluklah” – Pesan Imam Muda Hassan
Dia mungkin menjerit dan marah. Nampak macam tenaga dia banyak sangat. Tapi saat itu sebenarnya dia berada di takah emosi yang paling lemah.
Kalau ada orang peluk dia waktu ni….
Dia boleh menangis teresak-esak.
Dia boleh mengadu tersedu-sedu.
Tobat lahum.
Dia taknak jadi begitu.
Dia nak jadi anak yang baik.
Dia nak jadi isteri yang solehah.
Dia nak jadi ibu paling sempurna di dunia.
Pelukan itu cukup membuatkan dia faham bahawa suami memahami.
Isteri bukan terlahir sebagai orang yang marah-marah dan suka marah. Kalau dia memang jenis baran, dari dulu pun suami takkan berkenan.
Bukan dia dari awal kenal pun jenis yang kokak kepala pekerja kedai kalau makanan lambat sampai. Tidak.
Jangan biarkan dia sendirian memujuk rasa. Perjalanan rumahtangga adalah perjalanan syurga. Tapi perjalanan ini tak semudah yang kita semua sangka. Sokonglah dia sepenuh jiwa.
Kredit: Siti Suryani Yaakop
Artikel Berkait: Besar Ganjaran Buat Isteri Rasa Bahagia & Seronok, Allah Kurniakan Rezeki Berlipat Ganda
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Keputusan IVF Negatif, Achey Reda. “Harap Anne Kembali Kuat, Moga Allah Gantikan Yang Terbaik.’
Keputusan IVF negatif, Achey reda. “Harap Anne kembali kuat, moga Allah gantikan yang terbaik.’
Sudah tentu apa yang sedang pelawak dan pelakon, Achey ini lalui dengan isterinya, Anne bukanlah sesuatu yang mudah ditelan. Namun dia nyatanya pasrah apabila keputusan rawatan persenyawaan in-vitro (IVF) yang dilakukan isterinya, Anne tidak berjaya.
Artikel Berkaitan
Keputusan IVF Negatif
Menerusi perkongsian video dalam Instagram miliknya, Achey atau nama sebenarnya Mohd. Nasir Hamzah, 36, dilihat menenangkan isterinya yang tidak dapat menahan sebak setelah mendapat tahu keputusan rawatan itu.
“Syukur alhamdulillah, reda. Anne (isterinya) mohon bangkit dengan kuat,” tulis Achey menerusi ruangan kapsyen.
Achey Reda
Dalam masa yang sama, memahami situasi yang dilalui isterinya, Achey juga meminta sedikit ruang buat isteri tercinta. Seperti wanita lain, Anne atau nama sebenarnya Nor Hasanah kini masih dalam keadaan berduka.
“Anne akan kembali lebih kuat… aku? Kerja tetap jalan cuma perasaan masih di situ…” luahnya ringkas.
Harap Anne Kembali Kuat
Ternyata perkongsian Achey itu mendapat sokongan daripada rakan selebriti dan pengikut Instagram yang tidak putus-putus memberi kata-kata semangat buat Achey, termasuklah pelakon dan penyampai radio, Elizad Sharifuddin yang pernah melalui dua kali rawatan IVF.
“Moga yang baik-baik untuk kamu, Achey dan Anne. Tahu perasaan itu, dua kali percubaan, belum berhasil.
Moga Allah Gantikan Yang Terbaik
“Cakap (pada) Anne, kita semua kuat. Moga ALLAH gantikan kesedihan kita dengan kegembiraan, kebahagiaan, rezeki daripada setiap sudut,” ujarnya.
Terdahulu, Achey dan Anne mendirikan rumah tangga pada tahun 2011 dan masih belum dikurniakan cahaya mata. Namun begitu pada tahun 2018, pasangan itu mengambil seorang anak angkat yang diberi nama Nur Tiara Zinnirah.
Baca Di Sini
10 Tahun Menanti & 17 Kali Rawatan Kesuburan, Tunku Azizah Tekad Bantu Pasangan Tiada Zuriat
Rezeki Allah Itu Indah. 11 Tahun Hidup Berdua, Mizz Nina & Noh Kini Miliki Musa
Kashoorga : Semoga Allah menggantikan kesedihan pasangan ini degan sesuatu yang lebih baik.
Sumber : Instagram Achey, Sinar Plus
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Henti Label Ibu Tiri Manusia Kejam. Sekarang Bukan Zaman Cinderella”- Faezah Elai
Jika diberi pilihan, memang tidak ada wanita yang ingin menjadi ibu segera sebaik bernikah dengan pasangannya. Namun suratan jodoh tiada siapa boleh menidakkan kuasa Allah. Menjadi ibu tiri adalah gelaran yang digeruni oleh ramai wanita sebenarnya.
Hanya yang cekal sahaja akan mengharungi kehidupan sebagai ibu tiri dengan tabah dan sabar. Hal ini berlaku kerana masih tebal stigma masyarakat mengaitkan mereka adalah manusia kejam yang akan menyiksa anak-anak tiri sebagaimana yang digambarkan dalam kisah dongeng Cinderella atau pun drama-drama televisyen.
Bukan semuanya kejam. Mereka juga manusia yang ada perasaan halus seorang ibu walaupun masih belum dikurniakan anak kandung. Buang lah jauh-jauh tanggapan negatif dan lapuk ini. Wanita sekarang tahu tanggungjawab mereka.
Artikel berkaitan:Kata Farah Asyikin, Tak Semua Ibu Tiri Macam Cerita Snow White Cinderella
Artikel berkaitan: Wajib Jaga Ibu Bapa Lepas Kahwin Tidak Kira Anak Lelaki Atau Anak Perempuan
Bercerita lanjut akan hal ini, Faezah Elai, pelakon jelitawan yang juga merupakan isteri kepada Pengarah Filem & Drama terkenal Heykal Hanifah dan dikurniakan tiga anak tiri meluahkan pandangannya menerusi akaun Instagram miliknya.
Menjadi ibu tiri bukanlah satu perkara yang mudah. Peranan dan sumbangan ibu tiri kurang mendapat pengiktirafan dan sering disalah anggap oleh masyarakat. Jika ada sesuatu hal yang tidak kena dengan anak tiri, maka merekalah yang selalu dipersalahkan.
Masyarakat akan bercakap dan mengata bahawa jika duduk dengan ibu tiri begitulah nasib anak (nasib kurang baik). Tidak sama jika duduk dengan ibu kandung.
Lebih mengecewakan apabila dia berjaya menjaga dan mendidik anak-anak tiri, tetapi pujian tetap akan diberikan kepada ibu kandung, sedangkan yang menjaga anak itu selama ini adalah ibu tiri.
Orang sekeliling akan berkata bahawa walaupun ibu tunggal, dia tetap mampu mendidik anaknya dengan baik, sungguh mengaggumkan. Pujian diberikan kepada ibu kandung sebagai wanita yang hebat. Walau pada hakikatnya anak-anak itu dijaga oleh ibu tiri.
“Mentaliti apakah ini? Ini bukan zaman Cinderella, ibu tiri menganiaya anak tirinya. Ini tahun 2020! Sekarang ini, anak tiri lebih banyak karenah, silap sikit akan diviralkan”, ujarnya. Tapi jangan salah faham, saya tidak maksudkan tentang kehidupan saya.
Saya bersyukur dikurniakan dengan tiga orang anak tiri yang sangat memahami. Ya memang benar, saya telah menjaga mereka semenjak berkahwin.
Saya sangat menghormati perasaan ibu kandung mereka dan kerana itu jugalah saya tidak berkongsi sebarang hal tentang mereka dengan ibu kandung agar dia tidak sedih atau berkecil hati.
Sepatutnya mereka juga patut dihormati sebagaimana ibu kandung lain. Mereka menghabiskan masa bersama, tenaga dan mencurahkan kasih sayang kepada anak yang bukan anaknya sendiri.
Oleh itu, kepada semua ibu, jika anak-anak anda mempunyai ibu tiri yang sangat mengasihi mereka, maka anda adalah seorang ibu yang bertuah.
Beritahu lah kepada anak-anak bahawa tiada salahnya mereka menyanyangi ibu atau ayah tiri. Jangan lah menghasut mereka membenci ibu tiri yang telah membela mereka seperti anak sendiri.
https://www.instagram.com/p/CFY2wgYlphP/
Kepada semua ibu tiri, ingat satu perkara ini, semua wanita boleh menjadi ibu, namun hanya wanita yang hebat sahaja mampu menjadi ibu tiri. Untuk menjadi ibu tidak semestinya ada pertalian darah, namun ia adalah kehadiran kita di saat mereka memerlukannya.
Sebelum mengakhiri kenyataannya, Faezah sempat meninggalkan pesanan supaya menjaga anak-anak tiri tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Buatlah dengan ikhlas kerana jika mengharap, nanti diri sendiri akan kecewa.
Kashoorga: Tidak ada istilah anak tiri tidak dapat menerima kehadiran ibu tiri. Jika seseorang wanita itu berstatus isteri kepada ayah mereka, maka anak tetap harus menghormati, menghargai dan berbuat baik kepada ibu tiri tersebut. Kedudukan mereka sama mulianya sebagaimana ibu kandung. Islam tidak pernah memandang rendah ibu tiri, malah mengangkat darjatnya kerana perilakunya yang baik terhadap anak tirinya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ada Yang Pertikai Lafaz Akad Nikah Hanya Sebut ‘Aku Terima’, Ini Penjelasan Dr Zulkifli
Rentetan berita dan video pernikahan artis veteran terkenal baru-baru ini ada yang mempersoalkan lafaz akad nikah yang ringkas diucapkan oleh pengantin lelaki. Lafaz hanya ‘Aku Terima’ dilihat terlalu ringkas malah dipertikaikan sama ada sah atau tidak akad nikah tersebut.
Persoalan tersebut dijawab panjang lebar oleh Mantan Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Dr. Zulkifli Mohd Al-Bakri.
Soalan
Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Adakah sah sebuah perkahwinan ketika akad nikah, pengantin lelaki hanya menjawab “Aku terima” sahaja tanpa menyebutkan perkataan nikah? Hal ini kerana telah viral isu dua artis veteran terkenal telah berkahwin dan melafazkan seperti di atas ketika qabul. Mohon pencerahan. Terima kasih.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ
Maksudnya: “Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan pasangan – lelaki dan perempuan.”
(Surah al-Najm: 45)
Yakni Allah SWT menciptakan setiap daripada makhluk itu termasuklah haiwan, berpasang-pasangan yang terdiri daripada lelaki dan perempuan, atau jantan dan betina. (Lihat Ruh al-Ma‘ani, 14/68)
Kita sendiri dapat melihat bagaimana sebaik-baik manusia, yakni para rasul dan anbiya’ juga turut mengahwini wanita-wanita dan tidak mengamalkan hidup membujang. Hal ini secara jelas mengangkat martabat perkahwinan itu sendiri sebagai sunnah para rasul dan nabi terdahulu. Ini dirakamkan oleh Allah SWT di dalam firman-Nya:
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً ۚ
Maksudnya: “Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul sebelum kamu, dan Kami jadikan untuk mereka isteri-isteri dan zuriat keturunan.”
(Surah al-Ra‘d: 38)
Firman Allah SWT dalam ayat yang lain:
وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا
Maksudnya: “Dan mereka pula (isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil perjanjian yang kuat daripada kamu?”
(Surah al-Nisa’: 21)
Oleh yang demikian, seseorang yang melangkahkan kaki dalam alam berumahtangga perlu tahu bahawa Allah SWT tidak mengangkat martabat sesuatu itu melainkan padanya kebaikan serta kelebihan, dan keduanya bergerak seiring dengan tanggungjawab yang wajib digalas oleh setiap pasangan.
Dalam menjawab soalan di atas, para fuqaha menyatakan bahawa suatu pernikahan itu termeterai melalui lafaz ijab dan qabul dengan sighah madhi (kata masa lalu/sudah lepas). Hal ini seperti perkataan seorang wali kepada bakal suami (pengantin lelaki): “زَوَّجْتُكَ ابْنَتِي” (Aku kahwinkan engkau dengan anak perempuanku) atau “أَنَكَحْتُكَ” (Aku nikahkan engkau).
Kemudian pengantin lelaki itu menjawab: “ قَبِلْتُ نِكَاحَهَا” (Aku terima nikahnya) atau “رَضِيْتُ” (Aku redha) kerana sighah madhi (kata masa lalu/sudah lepas) itu lebih menunjukkan kepada penyabitan dan penegasan, berbeza halnya dengan sighah mustaqbal (kata masa akan datang).
Melainkan di sisi ulama al-Syafi‘iyyah, mereka berpendapat bahawa tidak cukup pengantin lelaki itu hanya mengucapkan: “قَبِلْتُ” (Aku terima) sahaja atau “رَضِيتُ” (Aku redha) sahaja.
Bahkan pengantin lelaki mesti mengucapkan: “قَبِلْتُ نِكَاحَهَا” (Aku terima nikahnya) atau “رَضِيتُ نِكَاحَهَا” (Aku redha nikahnya). Sekiranya dia tidak menyebutkan sedemikian, maka tidak sah nikahnya menurut mazhab (pendapat muktamad al-Syafi‘i).
Manakala di sisi jumhur fuqaha’ — al-Hanafiyyah, al-Malikiyyah, al-Hanabilah dan satu pendapat al-Syafi‘iyyah — bahawa memadai/cukup pengantin lelaki mengucapkan: “قَبِلْتُ” (Aku terima) atau “رَضِيتُ” (Aku redha) sahaja dan sah pernikahan tersebut dengan sedemikian. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 41/238).
Menurut al-Buhuti, ucapan pengantin lelaki, “Aku terima” memadai kerana perkara itu adalah jelas sebagai jawapan. Maka, sah perkahwinan dengannya seperti mana jual beli. (Lihat Kassyaf al-Qina‘, 11/235).
Selain daripada itu, al-Khatib al-Syirbini juga ada menjelaskan, ucapan pengantin lelaki sekadar, “Aku terima,” adalah tidak sah menurut mazhab Syafi‘i (pendapat muktamad) kerana tidak terdapat padanya secara jelas perkataan perkahwinan atau pernikahan, dan niatnya sendiri tidak mencukupi.
Manakala menurut satu pendapat lagi yang menyatakan perkahwinan dengan sedemikian itu adalah sah kerana ia kembali kepada apa yang diwajibkan (diucapkan) oleh wali seperti yang dijanjikan secara lafaz (sarih) sebagaimana pendapat yang paling sahih dalam bandingannya iaitu akad jual beli.
Akan tetapi menurutnya lagi, terdapat perbezaan antara kedua-duanya, di mana ia dianggap sebagai kinayah dan akad pernikahan tidak sah dengan kinayah berbeza halnya dengan akad jual beli.
Namun, ada pendapat menyatakan bahawa perkahwinan tidak boleh terjadi melalui cara ini sama sekali, dan ada juga yang berpendapat bahawa ia adalah sah secara mutlak. (Lihat Mughni al-Muhtaj, 4/230).
Sesungguhnya, wacana ilmiah di kalangan para ulama dan cendikiawan Islam adalah amat baik serta membina makrifah serta kefahaman yang lebih mendalam dan meluas. Kami bersetuju bahawa pandangan yang dikemukakan jelas menunjukkan kepada kita keluasan fiqh itu sendiri. Inilah yang disebutkan oleh Umar bin ‘Abd al-‘Aziz:
مَا أَحِبُّ أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَخْتَلِفُونَ، لِأَنَّهُ لَوْ كَانَ قَوْلًا وَاحِدًا لَكَانَ النَّاسُ فِي ضِيقٍ، وَإِنَّهُمْ أَئِمَّةٌ يُقْتَدَى بِهِمْ، فَلَوْ أَخَذَ رَجُلٌ بِقَوْلِ أَحَدِهِمْ كَانَ سِعَةً
Maksudnya: “Aku tidak suka bila sahabat Rasulullah SAW tidak berbeza pandangan, sebab kalaulah ia cuma satu pandangan, maka orang ramai akan berada dalam kesempitan. Sesungguhnya mereka (para sahabat) adalah pemimpin yang menjadi ikutan. Kalaulah seseorang mengambil pandangan salah seorang dari mereka (kerana ada khilaf berlaku), dia akan berada dalam keluasan.” (Lihat al-I‘tisam oleh al-Syatibi, 2/577).
Kesimpulannya
Oleh yang demikian, berbalik kepada soalan yang diajukan, kami berpendapat bahawa ucapan balas/jawab pengantin lelaki, “Aku terima” atau “Aku redha,” sahaja sudah memadai dan mencukupi serta perkahwinan itu sudah dikira sah.
Ini adalah sebagaimana pendapat jumhur ulama serta satu pendapat dalam mazhab Syafi‘i. Hal ini kerana ia dapat difahami atau kembali semula kepada ucapan wali sebelumnya, maka jelas ucapan pengantin lelaki itu kembali/merujuk kepada pernikahan dan perkahwinan.
Sekalipun begitu, kami tidak menafikan bahawa jika pengantin lelaki mengucapkan, “Aku terima nikahnya” atau “Aku redha nikahnya” atau seumpamanya adalah lebih baik dan keluar daripada khilaf, ini lebih ihtiyat dan sempurna.
Walau bagaimanapun, dalam konteks negara kita, Malaysia, hal ehwal yang melibatkan perkahwinan penganut-penganut beragama Islam berada di bawah pentadbiran Jabatan Agama Islam dan Majlis Agama Islam negeri masing-masing. Oleh itu, ia hendaklah dikembalikan atau merujuk kepada jabatan agama Islam masing-masing. Ini bertepatan dengan kaedah menyebutkan:
حُكْمُ الحَاكِمِ يَرْفَعُ الخِلَافَ
Maksudnya: “Keputusan hakim mengangkat perselisihan.”
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ رَبَّ جِبْرِيلَ، وَمِيكَائِيلَ، وَإِسْرَافِيلَ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ، اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
Maksudnya: “Ya Allah, Tuhan Jibril, Mikail, dan Israfil. Yang Menciptakan langit dan bumi, Yang Maha Mengetahui yang ghaib mahupun yang kelihatan. Engkaulah yang Menghakimi hamba-hamba-Mu di dalam apa yang mereka perselisihkan. Tunjukkanlah kami dengan izin-Mu kepada kebenaran di dalam apa yang diperselisihkan. Sesungguhnya Engkau memberi petunjuk ke arah Sirat al-Mustaqim kepada sesiapa yang Engkau Kehendaki.”
Sumber: maktabahalbakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI