Kisah romantik Rasulullah bukan rekaan atau lakonan. Rasulullah adalah sebaik-baik contoh bagi umat manusia. Segala sifat Baginda cukup sempurna.
Sehingga Allah SWT sendiri memuji Baginda di dalam surah al-Qalam ayat ke-4 yang bermaksud: “Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung.”
Romantik dalam Islam dengan romantik ala Barat bezanya seperti langit dengan bumi. Romantik dalam Islam hanya kepada pasangan yang sudah berkahwin yang sudah mempunyai hubungan yang diiktiraf syarak. Tetapi romantik ala Barat, mereka bebas melakukan apa saja tanpa apa-apa batasan. Dalam Islam tidak wujud cinta monyet yang berlandaskan nafsu semata-mata.
Romantik wujud bila ada rasa cinta. Bila si suami menunjukkan cinta dalam bentuk kata-kata, sikap dan tingkah laku seharian, suasana romantik akan terbit dengan sendirinya. Maka berbungalah hati dan terawang-awanganlah jiwa si isteri melayari bahtera perkahwinan dalam cetusan suasana romantik yang disulami cinta dan kasih sayang si suami.
Ini sepertimana firman Allah SWT yang maksudnya, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari dirimu sendiri, supaya tenteramlah kamu kepadanya, dan dijadikan-Nya di antaramu rasa cinta dan sayang…” (Ar Rum:21)
Sebenarnya orang kita masih lagi terbelenggu dengan amalan kebanyakan masyarakat rumpun Melayu yang kadang-kadang malu tak bertempat dan tegas tak kena gaya. Hasilnya mereka tumpul budaya romantik dan kering dalam bercinta. Yang lebih ganjil lagi, ketika di luar ikatan perkahwinan, mereka bukan main romantik, tetapi bila sudah bernikah, mereka bersikap dingin.
Bagaimana Rasulullah menunjukkan sifat romantiknya?
MANDI BERSAMA
Mengapa tidak. Mandi bersama bukan bermaksud berada di bilik air bersama-sama sambil mandi-manda sahaja. Boleh saja diselitkan dengan aktiviti-aktiviti romantik yang boleh meningkatkan lagi kasih sayang dan kemesraan antara suami isteri. Rasulullah ketika mandi dirungkai-rungkainya rambut isteri kesayangannya, Aisyah RA (Sahih Muslim : 498). Diriwayatkan bahawa Aisyah RA berkata yang bermaksud: “Aku sentiasa mandi bersama dengan Nabi SAW daripada satu bekas. Tangan kami sama-sama berselisih (ketika menggunakan air dalam bekas itu).” (Sahih al-Bukhari: hadis no : 253)
Baginda juga bergurau senda bermain dan berebut-rebut mengambil air hingga Aisyah, dalam suasana romantik dan mesra itu meminta Nabi supaya menyimpan air sedikit untuknya kerana semuanya telah diambil oleh Nabi SAW (Sunan An-Nasai : 239). Ummu Salamah juga pernah bercerita bahawa dia mandi bersama dengan Rasulullah dan ketika itu Baginda menciumnya. Menurutnya, peristiwa ini berlaku, ketika Baginda sedang berpuasa (Mushad Ahmad : 25355).
HANTAR ISTERI KELUAR RUMAH
Nabi SAW juga menghantar isteri ketika mahu keluar rumah. Rasulullah pernah berkata kepada isterinya Shafiyyah binti Huyay yang bermaksud: “Jangan terburu-buru hingga aku mengiringimu (menemani sampai ke pintu).” (HR Bukhari dan Muslim)
Ads
Malah, Rasulullah SAW juga membantu isterinya menaiki kenderaan. Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim menceritakan yang bermaksud: “Nabi Muhammad SAW duduk di sisi unta Baginda. Kemudian Baginda menekukkan lututnya. Lalu isteri Baginda Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut Nabi SAW hingga naik atas unta.”
BAWA ISTERI JALAN-JALAN
Kadang-kadang para suami ‘segan silu’ untuk membawa isteri berjalan-jalan. Walhal semasa bercinta bangga ‘mengarak’ awek ke hulu ke hilir satu kampung! Dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa menceritakan yang bermaksud: “Rasulullah apabila datang waktu malam, Baginda berjalan bersama Aisyah dan berbincang-bincang dengannya.” Bukan setakat membawa berjalan-jalan, Nabi SAW juga membawa isteri membonceng di belakangnya! Dalam hadis riwayat Bukhari menyatakan Anas bin Malik menceritakan bahawa ketika pulang dari perang Khaibar salah seorang isteri Rasulullah membonceng di belakangnya.
Malah apabila Baginda ingin keluar, Baginda akan mengundi siapa dari kalangan isteri-isterinya yang akan menemaninya untuk keluar bersama. Bahkan, ada suatu ketika Nabi pernah menolak pelawaan jirannya yang berbangsa Parsi untuk makan di rumah mereka sekiranya isterinya Aisyah RA tidak turut diundang bersama (Hadis riwayat Muslim).
MAKAN SEPINGGAN DAN SUAPKAN MAKANAN
Mari kita tukar persepsi. Makan bersuap bukan hanya di majlis makan beradab. Suami isteri sememangnya digalakkan makan bersuap sepertimana dalam sahih Bukhari dan Muslim Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya apapun yang kamu nafkahkan, maka hal itu adalah sedekah hingga suapan yang kamu suapkan ke mulut isterimu.”
Teringat seorang ustaz ada berpesan. Pasangan suami isteri ketika makan kena bersuap. Jangan sesekali makan pinggan asing-asing. Mesti makan dari pinggan yang sama. Ini sunah Nabi SAW kalau mahu rumahtangga bahagia. Amalkanlah sunah ini. Insya-Allah rumahtangga akan sentiasa rukun dan aman damai.
BELAIAN DAN BERMANJA
Ads
Nabi SAW dalam satu riwayat Ahmad berkata yang bermaksud: “Rasulullah tidaklah setiap hari melainkan Baginda selalu mengunjungi isteri-isterinya seorang demi seorang. Rasulullah menghampiri dan membelai mereka secara bergantian.”
Adakalanya romantiknya Nabi SAW sehinggakan Baginda sengaja bermanja dengan menyandarkan kepalanya kepangkuan isterinya sepertimana yang dipertuturkan Aisyah RA dalam Sahih Bukhari yang bermaksud: “Nabi SAW membaca al-Quran (mengulang hafalan) dan kepalanya berada di pangkuanku sedangkan aku dalam keadaan haid.”
Bahkan amalan ini berlarutan sehingga detik-detik akhir hayat Rasulullah SAW. Aisyah RA berkata yang bermaksud:“Ketika maut menghampiri Rasulullah SAW, kepala Baginda berada di atas pahaku.”
Ada suatu hari ketika Aisyah sedang asyik menyaksikan kanak-kanak bermain bersama ibu mereka, Baginda Nabi SAW mengangkat Aisyah. Lalu Baginda mendukung Aisyah di belakangnya; “Baginda mendirikanku di belakang dan pipiku di atas pipi baginda. Ku letakkan bahuku di atas bahu Rasulullah SAW.” (HR Bukhari dan Muslim).
Rasulullah juga sering memberikan kucupan mesra kepada isteri-isterinya ketika Baginda ingin pergi ke masjid.
PENGUBAT HATI
Rasulullah juga pandai mengambil hati dan penghibur hati isteri-isterinya. Sewaktu isteri-isterinya dalam kedukaan, Baginda hadir menghiburkan hati, mengubat kedukaan dan kesakitan. Diriwayatkan dari Aisyah RA yang bermaksud: “Nabi Muhammad SAW adalah orang yang penyayang lagi lembut. Baginda akan menjadi orang yang sangat lembut dan paling banyak menemani ketika isterinya sakit.” (Bukhari dan Muslim)
Ads
BERGURAU SENDA
Baginda juga sering bergurau senda bersama isterinya. Suatu hari datang Saodah (salah seorang isteri Nabi SAW) ke rumah Aisyah. Lalu Nabi SAW duduk di antara Aisyah dan Saodah dan meletakkan kaki Baginda di atas pangkuan mereka. Ketika Aisyah menjemput Saodah makan, dia menolaknya kerana tidak berselera. Lalu Aisyah berkata: “(Demi Allah), makanlah atau aku akan mengotori wajahmu.”
Saodah menolak dengan berkata: “Aku tidak akan memakannya.”
Lalu Aisyah mengambil makanan dan disapukan ke wajah Saodah. Rasulullah SAW tertawa. Kemudian Rasulullah menyuruh Saodah membalas semula dengan mengotori wajah Aisyah. Setelah Saodah mengotori wajah Aisyah, Rasulullah terus tertawa. (an-Nasai’e, Ibn Abi Dunya)
PANGGILAN MANJA
Baginda SAW memanggil isterinya dengan panggilan manja. Baginda memanggil Aisyah RA dengan panggilan “Ya Humaira” yang bermaksud “Wahai si putih kemerah-merahan atau mawar merah.” Adakalanya Nabi SAW memanggil Aisyah dengan singkatan manja “Ya Aisy” yang bermaksud kehidupan, ketika Baginda menyampaikan salam daripada Malaikat Jibril untuk Aisyah RA.
Lihatlah betapa romantiknya Rasulullah. Bersikap romantik adalah sunah Nabi SAW. Memang siapalah kita berbanding Rasulullah SAW yang jauh lebih mulia dari segala manusia. Cuma harapannya, pasangan suami isteri tidak malu-malu untuk mengamalkannya.
Suasana romantik bukan saja dapat memupuk ikatan cinta dan kasih sayang yang lebih intim di antara suami isteri, malah memberikan ketenangan dan belaian jiwa sepanjang usia perkahwinan.
Hukum menceraikan isteri ketika hamil adalah harus.
Mufti Pahang Datuk Seri Abdul Rahman Osman berkata, talak boleh saja jatuh pada bila-bila masa.
“Cerai ada waktu harus dan haram. Kalau cerai ketika hamil hukumnya harus dan sah talaknya.
“Tiada tempat tidak jatuh talak kecuali ketika gila.
“Apa saja, sebab itu orang hendak ceraikan isteri ada waktu haram iaitu ketika haid,” katanya ketika diminta mengulas tindakan seorang pendakwah bebas menceraikan isterinya yang sarat mengandung tujuh bulan.
Beliau berkata, bagaimanapun perceraian itu perlu mengikut prosedur dan persetujuan mahkamah syariah.
“Cerai perlu ada persetujuan mahkamah kalau tidak ikut peraturan, mahkamah boleh menjatuhkan hukuman,” katanya.
Jumaat lalu, kecoh apabila bekas isteri Pencetus Ummah (PU) Abu Sufyan, Ain Afini meluahkan perasaannya di media sosial selepas mendedahkan diceraikan pendakwah itu ketika sarat mengandung.
Bagaimanapun, PU Abu meminta semua pihak memberi ruang untuknya memberi penjelasan berikutan dia juga mempunyai cerita tersendiri di sebalik kemelut rumah tangga mereka.
Sumber kredit: Harian Metro
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
1. Isterinya tidak stres dan sisuaminya biasanya “cool”. Bersama buat objektif raya pertama kali ini untuk menghiburkan ibu ayah dan kelaurga siisteri.
2. Isteri beri taklimat kepada suami budaya ayahnya semasa menyambut hari raya. Agar suami boleh bersedia bersama menghiburkan mertuanya. Ikut waktu dia ke masjid, fesyen pakaian lebih kurang sama dengan ayahnya, apa minat makanannya, tajuk-tajuk yang ayah suka berborak dan aktiviti yang lain yang ada releven.
3. Rancang bersama, apabila tiba di rumah, Sisuamilah yang memberikan hadiah kepada ibu mertuanya (kueh atau makanan) dan ayah mertuanya (pakaian yang dah siap). “First time” mesti ambik hati orang tua.
4. Sisuami bersama-sama mengangkat beg2 ke bilik yang tersedia untuk pasangan pengantin ni. Biasanya bilik isteri masa mudanya. Tunjukkan suami ni ringan tulang orangnya.
5. Untuk aktiviti harian di rumah nanti, Si isteri mesti proaktif beri taklimat kepada suami siapa jiran sanak sedara yang akan datang bertandang agar dia tidak kekok semasa melayani nanti. Tak perlu ke dapur membantu orang-orang perempuan memasak melainkan memang kerja anda tukang masak di hotel2.
6. Jika suami tak sempat ke masjid, solat berjamaah bersama isteri dan ahli keluarga yang ada di rumah itu. Eloknya jadi imam.
7. Masa nak meninggalkan rumah itu nanti, Si suami yang menghulurkan wang sekadar yang mampu sebagai tanda terima kasih kepada ibu mertua. Untuk ayah mertua, cukup sekadar mencium tangannya.
JIKA DI RUMAH KAMPUNG SUAMI
1. Tetapkan bersama objektif untuk menghiburkan ibu ayah dan keluarga di kampong.
2. Buat perancangan rapi selama berada di rumah itu (seeloknya tak lebih 3 hari), Siisteri rancangkan baju apa yang akan dipakai berdasarkan “aturcara” nanti. Apa hadiah yang akan diberikan kepada ibu dan ayah (Suami yg beri pandangan mengikut minat ibu dan ayahnya). Sampai di rumah, si isteri yang menghulurkan hadiah2 tersebut kepada kedua mertuanya.
3. Suami terangkan kepada isterinya budaya ibunya menyambut hari raya sebelum dan seleas raya agar boleh bersedia untuk menghiburkan ibu mertuanya.Termasuk cara ke dapur memasak, membasuh kain dan mengemas rumah. Sebaik-baiknya sentiasa bersama ibu mertuanya di dapur membantu. Ini adalah kaedah taaruf dengan ibu mertua dengan lebih mesra, cepat dan dekat. Jangan terperap dalam bilik je.
4. Jika suami ada ramai adik beradik dan saudara mara, dia mesti menceritakan setiap satu perangai mereka agar isteri boleh bersedia bersemuka, bersembang dengan mereka. Supaya isteri tidak terasa hati jika ada keluarga mara yang kaki mengusik.
5. Suami harus sentiasa ada disisi isterinya untuk berikan sokongan terutama sekali apabila timbul perkara yang asing atau baru bagi isteri. Terutama sekali loghat isteri dengan suami jauh berbeza. Suami pembela dan penterjemah untuk isteri.
6. Berpakat dan selesai di dalam bilik (berdua sahaja) jika timbul perkara yang tidak menyenangkan.
7. Buat jadual untuk bagi ruang kepada suami keluar ke masjid atau berjumpa beraya dengan kawan2nya sekampung. Pada masa ini,siisteri bersembang dengan ibu mertua atau keluarga ipar.
8. Bila suami keluar, sila update isteri menggunakan “Live location” agar dia tahu kedudukan suaminya agar tenangkan jiwa isteri yang keseorangan di rumah.
8. Setiap malam sebelum tidur bersyukurlah jika apa yang dirancang diizinkan Allah.
9. Bila pulang nanti, si isteri yang menghulurkan wang sekadar yang mampu sebagai tanda terima kasih kepada ibu mertuanya. Untuk ayah mertua, cukup dengan mencium tangannya.
Selamat merancang. Ini bukan hukum atau fatwa ye. sekadar panduan. Pak Utih.
Sumber kredit: Pak Uteh’s Page
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sumbang mahram merupakan antara gejala sosial yang sering dikaitkan dengan anak muda. Lebih buruk lagi apabila hasil hubungan terlarang itu membawa kepada kelahiran anak tidak sah taraf. Statistik Kementerian Kesihatan pada tahun 2015 mendedahkan sebanyak 3,980 atau 28.8 peratus daripada 13,831 remaja berusia 10 hingga 19 tahun mengandung anak luar nikah.
Seakan isu yang tidak pernah surut, kes sumbang mahram ini terus-menerus berlaku dalam masyarakat kita. Terbaru melibatkan seorang remaja lelaki berusia 14 tahun bersekedudukan dengan kakak kandungnya sehingga melahirkan seorang bayi perempuan di dalam tandas rumah mereka.
Amat menyedihkan apabila perkara terkutuk itu berlaku di kalangan adik beradik di dalam rumah yang dihuni oleh ahli keluarga. Persoalannya di manakah peranan ahli keluarga kedua-dua remaja ini? Tidakkah ibu bapa mereka memantau kegiatan anak-anak ini. Sepatutnya kejadian ini tidak harus berlaku jika ada pemantaun daripada kedua ibu bapa.
KES TERBONGKAR
Perbuatan sumbang mahram ini hanya terbongkar apabila kakaknya yang baru bersalin itu dibawa ke Hospital Kampar untuk mendapatkan rawatan. Si kakak dikatakan bersalin di dalam tandas. Kejadian tersebut disedari oleh ibu mereka selepas terkejut melihat ada bayi dalam mangkuk tandas.
Media sebelum ini melaporkan remaja lelaki berkenaan ditahan polis selepas mengaku mengadakan hubungan sumbang mahram dengan kakaknya sehingga melahirkan seorang bayi perempuan di dalam tandas rumah mereka di Kampar, 15 Disember tahun lalu.
Tertuduh berusia 14 tahun mengaku bersalah atas pertuduhan itu sebaik pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Nur Faizah Muhamad Saleh dalam prosiding yang diadakan secara tertutup.
Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan persetubuhan dengan kakak kandungnya berusia 16 tahun. Hubungan itu tidak dibenarkan undang-undang, hukum agama dan adat untuk mereka berkahwin. Mana mungkin adik beradik kandung boleh berkahwin.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di rumah di Kampar antara Disember 2017 hingga Mei 2018. Namun apa yang mengejutkan ialah hasil soal siasat terhadap remaja perempuan itu mendapati dia mengaku sudah beberapa kali melakukan hubungan sumbang mahram dengan adik lelakinya pada Mei lalu di bilik belakang rumah mereka.
PERANAN IBU BAPA
Allahuakbar. Mengapa perkara ini harus terjadi. Bukan sahaja agama Islam menegah hubungan terlarang ini malah mana-mana agama pun tidak pernah membenarkan perlakuan sumbang ini berlaku.
Mana ibu bapa kedua-dua remaja ini? Mengapa tidak dipantau kegiatan anak-anak sehingga gejala maksiat boleh berlaku dalam rumah sendiri. Maka sebab itulah dalam Islam, anak-anak berlainan jantina perlu diasingkan tempat tidur mereka secepat yang boleh.
Firman Allah SWT dalam Surah an-Nur: 58 yang bermaksud:
“Wahai orang yang beriman, hendaklah hamba kamu dan orang yang belum baligh dari kalangan kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam 3 masa; (iaitu) sebelum sembahyang Subuh, dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari dan sesudah sembahyang Isyak; itulah 3 masa bagi kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya.”
Ayat ini menunjukkan bahawa Islam menyediakan garis panduan kepada ibu bapa dalam mendidik anak dengan akhlak mulia seperti menghormati ibu bapa dan batas serta adab pergaulan antara anak dan ibu bapa sejak kecil. Pada masa sama, Islam membimbing ibu bapa supaya menjaga batas aurat terhadap anak supaya mereka tidak melihat sesuatu yang tidak baik daripada ibu bapa mereka.
Rasulullah SAW menganjurkan ibu bapa supaya mengasingkan tempat tidur antara anak lelaki dan perempuan.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Perintah anak kamu bersembahyang ketika mereka berumur 7 tahun. Jika mereka tidak melakukannya sampai umur 10 tahun, pukul mereka, juga pisahkan di antara mereka (lelaki dan perempuan) dari tempat tidur.” (Riwayat al-Hakim dan Abu Daud).
Hadis ini menjelaskan Rasulullah SAW memberi garis panduan mengenai pemisahan tempat tidur anak lelaki dan perempuan apabila mereka mencapai umur 10 tahun. Walaupun hadis ini mengenai pemisahan antara anak lelaki dan perempuan, namun ibu bapa perlu menghindari anak daripada tidur sebilik dengan mereka. Perkara ini menjelaskan bahawa kanak-kanak perlu dididik dengan pendidikan akidah, syarak dan akhlak sejak kecil supaya mereka tidak terpesong daripada ajaran Islam.
Antara tujuan Rasulullah SAW menganjurkan perintah itu untuk menjaga keharmonian dan maruah ahli keluarga. Di samping ia bertujuan mendidik anak dan batas pergaulan antara ahli keluarga supaya tidak berlaku perkara negatif seperti sumbang mahram. Tambahan pula dengan kemudahan teknologi yang ada pada hari ini. Oleh itu, wajarlah anak-anak dipisahkan dari tidur bersama ibu bapa, adik beradik lelaki dan perempuan lebih awal daripada usia 10 tahun.
FAKTOR BERLAKU SUMBANG MAHRAM:
*Pakaian anak perempuan. Anak perempuan tidak ditegur dari segi penampilan pakaian sama ada sesuai atau tidak dengan usia mereka.
*Batas pergaulan. Ibu bapa perlu memantau pergaulan antara anak lelaki dan anak perempuan agar jangan berlebihan. Usah biarkan hubungan anak-anak berlainan jantina terlalu rapat, contohnya boleh tidur baring menghadap televisyen bersama-sama.
*Pengaruh media sosial. Ini yang paling utama. Hadkan atau bataskan penggunaan akses gajet kepada anak-anak agar mereka tidak sewenang-wenangnya menggunakan medium tersebut untuk perkara-perkara negatif seperti pornografi.
*Aspek Sosioekonomi. Kebanyakan kes-kes sumbang mahram yang dilaporkan melibatkan keluarga yang mempunyai tahap ekonomi yang rendah. Keadaan rumah yang sempit seperti rumah flet/kos rendah di bandar dan pinggir bandar yang kekurangan bilik tidur menjadi alasan berlakunya perlakuan sumbang mahram antara adik beradik. Kedudukan rumah yang terpencil dari masyarakat sekeliling dan jiran tetangga juga menjadi salah satu faktor sumbang mahram di dalam sesuatu keluarga mudah berlaku.
Agar gejala sumbang mahram ini tidak terus berlaku dan menjadi barah dalam masyarakat maka institusi kekeluargaan perlu memainkan peranan menangani isu ini. Ibu bapa perlu bersikap tegas dalam mendidik anak-anak kerana ibu bapalah yang mencorakkan anak-anak.
Sumber kredit: FB: Datuk Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah dan Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...