Bila sebut tentang ibu tiri, mesti kita sudah membayangkan wajah yang bengis, garang dan hati kering. Namun hakikatnya tidak semua ibu tiri begitu. Masih ingat tak lagi dengan penyanyi bersuara lunak, Farah Asyikin Zulkifli. Seorang penyanyi dan komposer Malaysia yang meraih tempat ketiga dalam musim kedua pertandingan Malaysian Idol pada tahun 2005, Farah juga pernah meraih tempat kelima dalam pertandingan One in a Million tahun 2006.
Baru-baru ini Farah telah berkongsi sekeping gambar bersama keluarganya. Perkongsian itu dibuat menerusi sebuah entri di akaun Instagram (IG) miliknya.
Di ruangan kapsyen, Farah memperjelaskan tentang hubungannya bersama tiga orang anak tiri yang sering dipertikai oleh sesetengah netizen.
Ads
Menurut Farah, hubungannya bersama anak tiri tidak mempunyai masalah dan baik-baik sahaja, bukan seperti yang disangka oleh segelintir pihak.
“Ramai pengikut saya meminta gambar bersama anak tiri, sebenarnya saya pernah berkongsi gambar bersama mereka dahulu.
Ads
“Kalau ‘scroll down’ profil saya, anda akan jumpa gambar kami bersama. Terima kasih kepada Snow White dan Cinderella yang memberi impak kepada stigma masyarakat yang membenci ibu tiri.
“Saya sayang keluarga saya, saya sayang anak tiri dan menghormati privasi mereka,” jelasnya.
Foto tersebut diambil pada jamuan makan malam ke-24 anak sulung suaminya, Raja Asilla pada Februari lalu. Di sebelahnya adalah kembar Raja Muzaffar dan Raja Shahirah.
Ads
Manakala lelaki kacak yang paling jauh di dalam foto itu adalah kawan rapat anak-anaknya.
Farah Asyikin berkahwin dengan Raja Iskandar Raja Mukhtaruddin pada Januari tahun lalu. Sebelum itu, dia pernah dua kali mendirikan rumahtangga.
Sumber kredit: Sinar Harian & Instagram Farah Asyikin
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perkahwinan itu suatu perkara yang serius dan tidak boleh diambil mudah tidak seperti masa bercinta dan bukan masanya untuk bersuai kenal. Ia melibatkan soal masa depan, teman hidup, dan juga bapa kepada anak-anak yang bakal dilahirkan. Maka sudah semestinya seseorang itu perlu memilih dan mencari calon suami yang memenuhi kriteria penting sebagai ‘imam’ dalam rumah tangga.
Walau bagaimanapun rumah tangga yang dibina tidak selalunya aman, di pertengahan jalan mungkin akan ada gelora dan badai yang datang melanda. Jangan cepat berputus asa dan kecewa, hakikatnya dugaan yang datang itu adalah ujian dari Allah SWT untuk menguji sekuat mana iman seseorang itu.
Ingatlah setiap kejadian itu bersebab. Jangan cepat menyalahkan pasangan sebaliknya cubalah untuk membetulkan keadaan. Andai suami berkecil hati dan tertekan dengan sikap anda, pujuk dan raihlah cintanya kembali. Belajarlah untuk memahami keagungan hak-hak suami yang menjadi kewajipan terhadap isteri.
Berikut adalah hak-hak suami yang menjadi kewajiban isteri:
1. Seorang isteri juga perlu menjaga kehormatan, memelihara kemuliaannya serta bijak menguruskan harta, anak-anak dan segala hal yang berhubungan dengan tanggung jawab sebagai isteri di rumah, sebagaimana firman Allah SWT yang bermaksud:
“Sebab itu, maka wanita yang soleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka).”[An-Nisaa’: 34]
2. Buat para suri rumah, janganlah keluar rumah meskipun untuk ke masjid kecuali dengan izin suamimu. Seperti mana firman Allah dalam surah al Ahzaab ayat 33, yang bermaksud,
“Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu.”
Walau bagaimanapun bagi wanita yang berkerjaya, ajukanlah soalan ini kepada suamimu… ‘Apakah abang reda dan rela saya keluar bekerja?’. Jika jawapannya TIDAK, dapatkanlah keredaannya kerana dengan redanya itu akan memberikan keberkatan kepada gaji yang anda peroleh.
3. Berkhidmat kepada suami dan anak-anaknya. Semestinya seorang isteri itu peneman dan pembantu yang setia bagi seorang suami. Hal ini telah diperlihatkan oleh isteri-isteri solehah daripada kalangan shahabiyah seperti yang dilakukan oleh Asma` bintu Abi Bakar Ash-Shiddiq ra yang berkhidmat kepada suaminya, Az-Zubair ibnul ‘Awwam ra. Ia menguruskan haiwan tunggangan suaminya, memberi makan dan minum kudanya, menjahit dan mengadun tepung untuk membuat makanan. Dia juga turut memikul biji-bijian dari tanah milik suaminya sementara jarak tempat tinggalnya dengan tanah tersebut sekitar 2/3 farsakh.” (Riwayat Bukhari no. 5224 dan Muslim no. 2182)
Demikian juga kisah Fatimah binti Rasulullah s.a.w di rumah suaminya, Ali bin Abi Thalib ra. Sehingga kedua tangannya melecet kerana menggiling gandum. (Riwayat Bukhari no. 5361 dan Muslim no. 2182)
4. Jangan mengungkit pemberian yang diinfakkan kepada suami dan anak-anak.
Allah SWT telah berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima)” (al Baqarah: 264).
5. Reda dengan yang sedikit, memiliki sifat qona’ah (merasa cukup) dan tidak membebani suami lebih daripada kemampuannya. Allah SWT berfirman,
“Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya hendaklah memberi nafkah dari harta yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan sekadar apa yang Allah berikan kepadanya. Allah kelak akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.” (. Ath Tholaq: 7)
6. Tidak menyakiti hati suami dan tidak membuatnya marah. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Tidaklah seorang isteri menyakiti suaminya di dunia melainkan isterinya dari kalangan bidadari akan berkata, “Janganlah engkau menyakitinya. Semoga Allah memusuhimu. Dia (sang suami) hanyalah tamu di sisimu; hampir saja ia akan meninggalkanmu menuju kepada kami”. (Riwayat Tirmidzi no. 1174 dan Ahmad 5: 242. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini sahih)
7. Terus ingin hidup bersama suami dan tidak meminta untuk diceraikan kecuali jika ada alasan yang kukuh. Nabi s.a.w bersabda,“Setiap wanita yang meminta talak kepada suaminya tanpa ada alasan (yang dibenarkan oleh syar’i), maka haram baginya mencium wangi syurga.” (HR. Tirmidzi no. 1199, Abu Daud no. 2209, Ibnu Majah no. 2055. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadis ini shahih.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa yang tidak kenal dengan kumpulan Slam, sebuah kumpulan lama yang telah meniti populariti dalam dunia muzik tanah air dan boleh diklasifikasikan dalam kategori `growth. Shah Nizam Abdul Halim atau lebih dikenali sebagai Shah Slam merupakan pemain gitar utama dan ketua kepada kumpulan Slam.
Sebelum menubuhkan Slam, Shah merupakan salah seorang pemain gitar kumpulan Exist (kini Exists) yang mula mencipta nama dengan lagu Untukmu Ibu pada tahun 1991. Itu serba sedikit latar belakang Shah. Hingga kini Shah masih aktif dalam dunia muzik namun apa yang mencuri perhatian ialah cara dia mendidik anak-anaknya.
Melalui perkongsian Shah di Instagramnya, Shah dilihat begitu menitikberatkan soal pendidikan agama. Malah suara Shah juga merdu di dengar mengalunkan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran.
Ulangkaji as sajdah.. saja je papa baca salah2 nak test Rania alert ke tak khihih..
Ulangkaji surah al kahfi dgn Rania @hsyrania .. klau berdua dlm kete dgn dia suka revised balik surah2.. dia dah hafal tp asyik main henpon je bnyk lupa dah..hmm.. jom amalkan
Dalam sibuk-sibuk dengan dunia nyanyian, Shah masih tetap luangkan masa dengan anak-anaknya. Melayan dan menyantuni anak-anak dengan penuh kasih sayang. Moga apa yang dikongsikan oleh Shah ini menjadi inspirasi kepada ibu bapa di luar sana dalam mendidik anak-anak mendekati agama Islam.
Tidak semua orang mampu hidup dalam keadaan sempurna. Maka kita yang hidup dalam keadaan yang serba-serbinya lengkap seharusnya bersyukur dengan nikmat yang telah dinikmati. Apabila ada yang tidak kena, cubalah untuk menyelami situasi kerana nasib kita tidak sama dengan nasib orang lain.
Satu hari tu aku janji ngan anak-anak murid aku ni, untuk hantar mereka pulang ke rumah. So that day, aku ajak pengawal keselamatan sekolah temankan aku. Maka pergilah aku berjalan bersama-sama mereka.
Perjalanan aku menghantar anak-anak aku ni ke rumah mereka yang tinggal di sekitar “Kampung Tungau” telah memakan masa 45 minit pergi dan 45 minit balik. Boleh tengok sendiri turutan perjalanan anak-anak ni pergi dan balik sekolah setiap hari dalam keadaan macam ni. Haa, kalo nak rasa, boleh datang sini, kami boleh bawakkan.
Okeh, berbalik kepada cerita sebenar.
Setiap hari, dalam pukul 5.30 pagi diorang bangun bersiap ke sekolah. Kat rumah xde iron pun, mak diorang lipat2 baju sekolah anak dia letak dalam beg, kumpul ngan kawan2, bawak lampu suluh, pukul 6.00 pg nak gerak dah. Ade la sorang dua parent teman hantar kadang2 jalan kaki menyusuri semak, bukit2, dan titian buluh tu untuk kesekolah.
45 minit jalan kaki dalam hutan, sampai kat pagar belakang sekolah tu, dorang cari tempat lapang sikit, then baru diorang sarungkan baju sekolah. Taw kenapa? Sebab parent dia pesan “jangan pakai lagi baju sekolah sayang”. “Dalam perjalanan waktu dini hari nanti embun2 pagi kat daun2 tu akan buat baju basah, dan tanah2 yang lembab tu akan buat baju sekolah kotor.
Karang sampai ke sekolah cikgu marah kalau baju kotor” (translate dari bahasa semai). So tahan la sikit comot kat pakaian sekolah tu. Then, kira-kira pukul 6.50 macam tu, bila dah siap-siap sarung pakaian sekolah tu baru dorang masuk pagar sekolah tuk makan RMT.
TADAH MAKANAN TENGAHARI
Pukul 7.25 pagi tu dah siap-siap nak berhimpun dah. Sama jugaklah dengan waktu balik dari sekolah. Dorang akan tanggalkan pakaian sekolah tu dulu. Letak dalam beg. Then pegi tadah makanan tengahari dalam tupperware, lepas tu makan sambil jalan otw balik. Ada tu makan sambil melompat2 pun ada. Biarlah. Budak2.
Ada asrama sekolah. Tapi asrama tidak boleh menampung semua murid. Jadi asrama di hadkan pada +-200 murid yang tinggal di kawasan yang terlalu jauh sahaja. Jadi sebenarnya Kampung Tungau ni masih lagi tidak terlalu jauh…..(tapi sebenarnya jauh?).
Dalam keadaan yang macam ni tak hairanlah dorang boleh jadi malas untuk ke sekolah, lewat datang dan lewat makan RMT, ataupun baju diorang tu akan kotor sangat. Dan aku ni, dalam beberapa tahun mengajar kat sini duk asyik tanya dan marah dorang dengan soalan-soalan ni.
“Kenapa baju kotor sangat ni??” “Awak ni kenapa lambat sangat datang, dah la baju kotor!” “Dah kenapa awak selalu lewat makan pagi, lewat beratur” Bla3… Kenapa tu.. Kenapa ni.. Bla3
Macam2, dengan nada bengis, kadang nada elok nasihat, kadang marah. Yang di mana aku menganggap mereka ni tidak faham tentang kebersihan, mahupun menepati masa utk datang awal ke sekolah, ataupun kepentingan utk datang belajar kesekolah. Tapi dalam situasi mereka ni..Siapa sebenarnya yang tidak faham..??
Rasa kejam dan rasa bersalah. Benar-benar memberi kesedaran pada aku. Yang memberikan tamparan lebih hebat pada aku, bila dalam keadaan mereka yang macam tu, tapi mereka tetap datang ke sekolah. Ade beberapa orang tu memang kalau tak sakit, dia akan selalu datang. Dia awal, belajar elok, suka tolong cikgu buat itu ini, dan aku tak nampak penat pun kat muka dia ni. Dan kawan-kawan dia yg lain pun ikot sama.
Ya, mereka hidup dengan apa adanya, gembira dengan apa yang ada, tidak merungut, sedar diri, dan ingin berusaha memperbaiki kehidupan. Semua ni buat aku lebih sedar tentang kenapa aku ditempatkan di pedalaman ni. Even jalan aku susah untuk masuk ke sekolah ni dgn meredah sungai, jalan lereng bukit berselut dan sebagainya tu. Apalah sangat nak dibandingkan kesusahan yang sedikit tu dengan keperitan hidup anak-anak murid yang lebih memerlukan cikgu-cikgu dia utk berada disana.
Mmmmmm, banyak dah bebel.. Dah sampai rupanya kat kawasan sekitar kampung Tungau ni. Maafkan cikgu, cikgu dah marah awak semua tanpa memahami situasi awak sebenarnya. Terima kasih jadi anak-anak murid yang sabar dan sayangkan cikgu. Terima kasih kerana menghilangkan rasa penat cikgu dengan senyuman riang walaupun sebenarnya awk sangat penat. Comot-comot pun, cikgu tetap sayang.
Dah sampai rumah ni, semua salam cikgu dulu.
Melambai, sambil menahan sebak.
Selamat pulang ke rumah sayang.