Hubungan antara kita dan ibu bapa merupakan satu ikatan yang cukup suci dan membawa ke akhir hayat. Namun untuk menjaga ibu bapa yang sudah meningkat usia, bukan semua orang boleh lakukan. Ada sahaja alasan yang diberikan sedangkan menjaga kedua ibu bapa itu pahalanya sangat besar sekali.
Antara dilema dihadapi golongan isteri apabila ada suami menggunakan kuasa mutlak sebagai ketua keluarga dalam hal kebajikan dan penjagaan ibu bapa mereka.
Sebahagian suami menggunakan hukum dan prinsip Islam tetapi dengan tafsiran sendiri yang tidak bertepatan nilai agama, sekali gus berlawanan dengan ajaran syarak.
Ada yang beranggapan ibu bapa isteri tidak lagi menjadi keutamaan dalam apa juga keadaan, sebaliknya golongan isteri disuruh taat kepada setiap arahan suami hingga perlu mengenepikan orang tua mereka sendiri.
Jadi tanggungjawab anak lelaki dan perempuan, sama saja
Pakar motivasi dan pendakwah, Noor Laila Aniza Zakaria, berkata hukum menjaga ibu bapa terutama yang uzur terletak bukan sahaja di bahu anak lelaki, bahkan anak perempuan.
Tanggapan anak perempuan terlepas daripada tanggungjawab menjaga ibu bapa selepas berkahwin tidak benar sama sekali. Setiap anak wajib berbuat baik bukan sahaja terhadap ibu kandung, bahkan mentua, ibu angkat, ibu tiri mahupun sekadar ibu susuan.
Tidak ada sesiapa yang terlepas sekalipun wanita itu sudah berkahwin. Bukan anak lelaki sahaja perlu dipertanggungjawabkan menjaga ibu bapa yang sakit.
Ads
Malah kerana tanggapan ‘wajib’ itu, tugasan berkenaan diserahkan pula kepada menantu perempuan untuk menjaganya yang sama sekali tidak benar.
Suami jangan halang isteri jaga ibu bapa uzur
Seandainya ibu bapa kandung isteri uzur atau terlantar sakit dan isteri ingin menjaganya, suami tidak boleh menghalang sebaliknya perlu membantu dalam menyediakan keperluan serta kebajikan mentua.
Apabila perempuan berkahwin, memang isteri dan segala dibawa adalah di bawah tanggungjawab suami termasuk nafkah ibu bapa isteri sekiranya mereka dalam kalangan orang miskin atau memerlukan bantuan perubatan. Nafkah itu perlu ditanggung menantu lelaki mengikut kemampuannya.
Ia menunjukkan keadilan Islam termasuk kepada ibu bapa yang tidak mempunyai anak lelaki. Bayangkan sekiranya anak lelaki sahaja dituntut menjaga ibu bapa, mungkin ramai dalam kalangan wanita yang sudah berkahwin mengabaikan orang tua mereka.
Di sinilah ditunjukkan pembelaan Allah SWT terhadap ibu bapa yang tidak berbelah bahagi dan saksama kerana ia tidak mengira sama ada kewajipan menjaga ibu bapa kandung atau mentua.
Ads
Suami yang menghalang isteri menjaga ibu bapanya apatah lagi dalam keadaan kesihatan tidak mengizinkan, ia bermakna golongan itu memerintahkan pasangannya berbuat maksiat.
Maksud berbuat maksiat di sini adalah perbuatan suami memutuskan hubungan ibu bapa dan anak yang hukumnya jelas haram. Malah suami itu sendiri sudah pun berbuat maksiat kerana tidak berbuat baik kepada kedua-dua mentuanya.
Haram jika suami tak benarkan
Ini turut ditekankan Rasulullah SAW yang menjelaskan antara salah satu dosa besar, selain mensyirikkan Allah SWT adalah bagi orang derhaka terhadap kedua orang tua.
Rasulullah SAW bersabda: “Adakah kalian mahu aku beritahu mengenai dosa besar?” Sahabat kemudian menjawab: “Kami mahu, wahai Rasulullah SAW.” Rasulullah berkata: “Menyekutukan Allah SWT dan derhaka kepada orang tua.” (HR Bukhari dan Muslim)
Begitu juga dalam situasi suami ingin menjaga ibu bapanya yang sakit, jatuh hukum haram kepada isteri yang tidak membenarkannya. Bagaimanapun, keadaan berbeza bagi menantu perempuan yang tidak diwajibkan menjaga ibu bapa suami yang sedang sakit.
Ads
Tanggungjawab menjaga ibu bapa suami yang sakit terletak sepenuhnya kepada tangan suami tetapi boleh berbincang dengan isteri atau jika mampu sediakan pembantu rumah bagi meringankan tugasan isteri.
Mengikut hukum, isteri wajib diberikan upah jika suami ingin pasangan menjaga ibu bapanya yang uzur. Oleh itu masyarakat supaya tidak sesekali bertindak melabelkan menantu perempuan yang menolak menjaga mentua sebagai kejam atau tidak berhati perut kerana ia hukum asas dalam agama.
Jangan berkira
Amat pelik bagi sikap sesetengah pasangan suami atau isteri yang sengaja tidak mahu menjaga ibu bapa masing-masing.
Hierarki membezakan ibu bapa kandung dan mentua sebenarnya tanpa berasaskan dalil sahih daripada al-Quran dan hadis, sekali gus mendorong kita berpecah-belah, bertelagah, terlalu berkira serta saling cemburu dan meragut sifat kasih-sayang mukmin sebenar.
Apabila diuji menjaga ibu bapa sakit, apa lebih penting adalah melakukan persiapan mental dan emosi dengan rapi. Ibu bapa yang tinggal bersama perlu diutamakan keselesaan mereka dengan menyediakan keperluan sepatutnya termasuk tempat tidur kondusif dan aktiviti harian yang diisi dengan perkara bermanfaat.
Perbuatan mencela, menghamburkan kata kesat atau memperlekehkan ibu bapa atau mentua perlu dielakkan dengan sentiasa mengingati azab Allah SWT kepada setiap hamba-Nya yang derhaka.
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat.
Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81 kilometer dan bukan untuk tujuan maksiat
Bagaimana pun sering berlaku salah faham dan juga kekeliruan tentang jumlah hari yang dibenarkan untuk menjamak dan mengqasarkan solat.
Ada yang memahami bahawa solat ini boleh dilakukan dalam tempoh tiga hari bermusafir.
Perkara ini memang diakui oleh Pendakwah Ustaz Jafri Abu Bakar Al Mahmoodi dan ada membuat penjelasan tentang hal ini dalam satu video yang dikongsi dalam platform TikTok beliau.
Salah faham solat jamak dan qasar
Beliau menjelaskan, apa yang difahami segelintir umat Islam ialah dibolehkan jamak dan qasar dalam tempoh tiga hari dan hari keempat serta seterusnya perlu dilaksanakan solat secara tamam atau sempurna seperti kebiasaannya.
Menjawab salah faham tersebut, beliau memberikan contoh yang mudah difahami.
“Sebenarnya begini, kita bermusafir selama lima hari termasuk dua hari perjalanan iaitu perjalanan pergi dan pulang.
“Hari pertama dikira sebagai hari perjalanan. Hari kedua dikira sebagai hari pertama, hari ketiga pula ialah hari kedua dan hari keempat ialah hari ketiga. Hari kelima pula dikira sebagai hari perjalanan pulang.
Adapun kalau bermusafir selama tujuh hari termasuk hari perjalanan pergi dan pulang katanya, selepas ditolak dua hari perjalanan, masih berbaki lima hari menetap di tempat tersebut.
“Maka kalau keadaan macam ini, sepanjang waktu itu (lima hari) dia tidak boleh jamak dan qasar solat kecuali pada hari perjalanan pergi dan balik sahaja,” jelasnya.
Syarat sah
Sementara itu, memetik dari laman web Pejabat Mufti Wilayah PersekutuaAl-Kafi #926: Perkiraan Hari Masuk Dan Hari Keluar Dalam Hukum Solat musafir (jamak dan qasar) menjelaskan, syarat sah solat jamak dan qasar bagi musafir seperti direkod dalam kitab Al-Fiqh al-Manhaji ialah:
“Tidak berniat menetap selama empat hari di tempat yang dituju selain pada hari mula sampai dan pada hari akan keluar.”
Sekiranya menetap di satu tempat lebih dari tiga hari (tidak termasuk hari perjalanan pergi dan balik), maka keseluruhan tempoh semasa kita menetap di tempat tersebut tidak dibenarkan jamak dan qasar, dan perlu solat secara tamam (sempurna).
Ia berdasarkan hadis Al-`Ala’ bin al-Hadhrami, Rasulullah SAW bersabda: “Orang Muhajirin bermukim di Mekkah selepas selesai menunaikan manasik selama tiga hari.” (Hadis Riwayat Muslim)
“Seseorang yang musafir hendaklah berniat menetap tiga hari (atau kurang) di destinasi musafirnya untuk membolehkannya mengambil rukhsah solat jamak dan qasar.
“Ini tidak termasuk siang hari sampai dan siang hari pulang, atau malam hari sampai dan malam hari pulang. Jika dihimpunkan keseluruhan hari tersebut, ia boleh mencecah lima hari,” jelasnya.
Terdapat lima peristiwa penting di hari Jumaat, diciptakannya Adam dan diturunkannya ke bumi, pada hari Jumaat Adam dimatikan, di hari Jumaat juga terdapat waktu yang mana jika seseorang meminta kepada Allah maka akan dikabulkan selagi tidak memohon yang haram, dan di hari Jumaat juga akan berlakunya kiamat. Tidaklah seseorang Malaikat yang dekat di sisi Allah SWT, di bumi dan di langit kecuali dia dikasihi pada hari Jumaat. (HR. Ahmad)
Banyak fadhilat hari Jumaat yang tersedia untuk dikutip. Amalan sunat pada hari jumaat sering diabaikan kerana kesibukan dalam melakukan tugasan dan aktiviti harian. Sedangkan terdapat banyak sekali kelebihan amalan sunat ini yang telah tercatit di dalam al-Quran dan hadis.
Berikut SEMBILAN amalan paling utama dan hebat keuntungannya bagi mereka yang mengamalkannya. Bergembira dan berbahagialah bagi mereka yang bersungguh-sungguh meraih keuntungan padanya dan amatlah ruginya mereka yang mengabaikannya.
MEMOTONG KOKO
Disunatkan mandi walaupun waktu solat telah hampir. Disunatkan juga mencukur kepala, memotong kuku, memendekkan misai, memakai wangi-wangian dan mengenakan pakaian yang sebaik-baiknya. Ibnu Masud berkata, “Sesiapa yang memotong kuku pada hari Jumaat, Allah akan menyembuhkannya daripada penyakit dan memberikannya keselamatan.”
MEMBACA SURAH ALI-IMRAN
Sabda Nabi s.a.w. yangb bermaksud: “Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendo’akan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.”
MEMBACA SURAH AL-KAHFI
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri yang bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”
MENGUCAPKAN SELAWAT KE ATAS NABI SAW
Berselawat sekali ke atas Nabi, Allah Taala memberi rahmat 10 kali ganda. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksid: “Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, maka siapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali)”.(HR.Al-Baihaqi) Allah Taala juga ada berfirman dalam Al-Quran yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah Taala dan para malaikat telah berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman, ucapkanlah selawat dan salam yang sempurna ke atasnya (Nabi)”. (QS.Al-Ahzab:56)
MEMBACA YASSIN
Sesiapa membaca surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah
MANDI SUNAT JUMAAT
Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.” Dan sebuah hadith daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya: Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu. (Muttafaq alaih)
Manakala sebuah lagi hadis yang menerangkan tentang mandi sunat hari Jumaat adalah sebuah hadis daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi tetapi mandi itu adalah lebih utama. (HR.Imam Abu Daud dan Tarmidzi).
SOLAT JUMAAT
Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Barang siapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam, dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur. Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan dalam buku kehadiran malaikat.”
BERDOA BERSUNGGUH-SUNGGUH
Sebuah hadith daripada Abu Hurairah r.a. telah meriwayatkan : Rasulullah s.a.w telah bersabda: “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. sedang membicarakan tentang hari Jumaat, dan baginda bersabda: Padanya (hari Jumaat) terdapat suatu saat yang tidak ditemui oleh seorang hamba (Allah) yang muslim dengan dia mendirikan solat sambil memohon kepada Allah akan sesuatu, melainkan apa yang dipohonkannya itu diberikannya kepadanya. Dia mengisyaratkan dengan tangannya yang diangkatkan”. (HR.Al-Bukhari dan Muslim)
BANYAK BERSEDEKAH
Sedekah pada hari Jumaat lebih utama jika dibandingkan sedekah pada hari-hari lainnya. Ibnu Qayyim berkata: Sedekah pada hari itu lebih utama dengan sedekah pada enam hari lainnya seumpama di sedekah pada bulan Ramadan dibandingkan bulan-bulan lainnya. Hadis dari Kaâab menjelaskan: Dan Sedekah pada hari itu lebih mulia dibanding hari-hari selainnya.
Sumber kredit: Zainal Rashid
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Segala amalan baik dan buruk kita adalah penentu bagaimana pengakhiran hidup kita nanti. Semua mahu meninggal dunia dalam keadaan Husnul Khatimah.
Tapi kalau hanya menuturkannya sahaja tapi tiada sebarang tindakan baik ke arah itu, nilainya sama sahaja dengan mati sia-sia.
Hidup di dunia ini hanyalah sementara ia adalah salah satu transit dan fasa dalam perjalanan kita menemui Allah di akhirat nanti. Hidup kita diakhiri dengan kematian. Selalulah tanya kepada diri sendiri.
Dapatkan jawapan yang jujur, adakah kita bersedia menghadapi saat kematian? Mengingati kematian adalah satu perkara yang sangat baik agar kita akan ingat tujuan hidup kita ini hanya untuk dapat reda Allah.
Dan kita sungguh bertuah kerana banyak diingatkan tentang amalan-amalan yang perlu dilakukan agar dipermudahkan dalam meghadapi kematian.
Salah satu pesanan yang terbaik ialah 10 pesanan daripada Imam Syafi’e tentang bagaimana kita boleh meninggal dalam keadaan baik, tenang dan selamat.
1. Hak Kepada Diri
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.
2. Hak Kepada Malaikat Maut
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuatpersediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.
3. Hak Kepada Kubur
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.
4. Hak Kepada Munkar Dan Nakir
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.
Foto google
5. Hak Kepada Mizan (Neraca Timbangan AmalPada Hari Kiamat)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.
6. Hak Kepada Sirat (Titian Yang Merentangi Neraka Pada Hari Akhirat)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.
7. Hak Kepada Malik (Penjaga Neraka)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.
8. Hak Kepada Ridhwan (Malaikat PenjagaSyurga)
Iaitu : Berasa reda dengan Qada Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.
9. Hak Kepada Nabi SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadis), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredaan Allah.
10. Hak Kepada Allah SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.
Kashoorga: Jika inginkan Husnul Khatimah, maka dekatkan diri kita dengan amalan-amalan da ibadah bagi mendapat reda Allah.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...