Siapa sedang mencari calon suami? Apa kriteria anda? Ramai kata cinta itu buta; tiada kriteria khusus untuk dijadikan suami atau isteri, janji suka, terus kata Ya! Namun dalam Islam, tidak ada istilah cinta buta kerana ada banyak kriteria yang telah digariskan sebagai panduan sebelum wanita terima lamaran dan sebaliknya.
Khas untuk topik kali ini, kita cuba rungkai apakah kriteria calon suami yang ideal buat wanita. Tak adalah pilih sekadar sedap mata memandang atau menggunakan tagline ‘Tak Handsome Tak Apa Janji Kaya’ semata-mata.
Ramai lelaki yang baik di dunia ini, namun perlu ada kriteria tertentu yang diredhai Allah. Sebagai wanita sudah tentu kita mahukan suami yang mampu menjadi ketua keluarga bagi membimbing kita dan anak-anak ke syurga.
Kita akan bersama dengannya seumur hidup bukan sebulan dua. Dengan kata lain, kriteria bakal suami perlu diperhalusi sehabis baik supaya tak menyesal di kemudian hari. Kita lihat kriteria yang dianjurkan Islam.
Kriteria paling utama dalam list ialah dia beragama Islam. Sudah jelas bahawa sebagai Muslimah, wajib mencari atau menerima calon suami beragama Islam. Jika bertemu jodoh dengan bukan Islam, maka berikan dia masa mendalami ilmu agama dan memeluk Islam sebelum berkahwin.
Ads
Sebagaimana firman Allah: “…Janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mu’min) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mu’min lebih baik daripada orang musyrik walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya…” (Q.S. Al-Baqarah: 221).
Ini jelas menunjukkan bahawa, lelaki muslim itu lebih baik daripada lelaki musyrik walaupun anda amat menyukai dan menyayanginya.
Taat Ajaran Agama (Soleh)
Si dia perlulah taat dengan ajaran atau perintah agama. Sebagaimana dijelaskan dalam salah satu hadis, Nabi Muhammad SAW bersabda,
“Bila datang seorang laki-laki yang kamu redha agama dan akhlaknya, hendaklah kamu nikahkan dia, karena kalau engkau tidak mau menikahkannya, nescaya akan terjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang meluas.” (H.R. Tirmidzi dan Ahmad).
Kesimpulannya, seorang wanita elok dinikahkan dengan lelaki soleh dan baik akhlaknya. Tentunya yang dimaksud taat beragama di sini ialah menjalankan perintah dan menjauhi larangan Allah SWT dan RasulNya, di samping baik perilakunya.
Ads
Takut Maksiat
Carilah lelaki yang takut kepada kemaksiatan. Sebagai ketua keluarga, suami bertanggung jawab menjauhkan keluarganya dari segala macam dosa dan hal-hal yang menghapus amal ibadah sehingga terhindar dari seksa api neraka.
Sebagaimana firman Allah SWT dalam Al-Qur’an: “Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari seksa api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat kasar, yang keras, yang tidak menderhakai Allah atas perintah Allah kepada mereka dan selalu taat pada apa yang diperintahkan.” (Q.S. At-Tahriim: 6)
Miliki Semangat Jihad
Maksud jihad di sini bukanlah suka pergi berperang, tetapi lebih kepada bagaimana dia akan mempertahankan agama Islam dan juga keluarganya. Jadi, pilihlah suami yang sekiranya sanggup melakukan itu.
Mampu membimbing anda (wanita) agar terus teguh berada di jalan Islam serta mampu terus dengan semangat menjalani perintah Allah SWT dan RasulNya serta menjauhi laranganNya.
Sebagaimana firman Allah SWT dalam Al-Qur’an: “Orang-orang yang beriman dan yang anak cucu mereka mengikuti mereka dalam keimanan, Kami hubungkan anak cucu mereka dengan mereka, dan Kami tiada mengurangi sedikitpun dari pahala amal mereka. Tiap-tiap manusia terkait dengan apa yang dikerjakannya.” (Q.S. Ath-Thuur: 21)
Dilahirkan Dari Keluarga Yang Baik
Carilah calon suami dari keluarga dan nasab yang baik. Baik yang dimaksudkan ialah dilihat dari nilai agama dan akhlaknya.
Lelaki yang baik biasanya berasal dari keluarga yang baik juga. Bahkan tidak hanya itu, tetapi juga berasal dari lingkungan masyarakat yang baik, kerana keluarga yang baik biasanya bergaul dan berkumpul dengan lingkungan masyarakat yang baik pula.
Taat Kepada Orang Tuanya
Anak yang baik, taat kepada orang tua, pastinya juga taat kepada ajaran agama.
Sebagaimana dijelaskan dalam hadis Nabi Muhammad SAW: “Dari Ibnu Umar RA, ujarnya: “Rasulullah SAW bersabda: “Berbaktilah kepada orang tua kalian, nescaya kelak anak-anak kalian berbakti kepada kalian; dan periharalah kehormatan (isteri-isteri orang), nescaya kehormatan isteri-isteri kalian terpelihara.” (H.R. Thabarani, adapun ini adalah hadis Hasan).
Anak yang berbakti kepada orang tua memperoleh jaminan untuk mendapatkan keselamatan kelak berupa syurga.
Jadi, pilihlah suami yang berbakti kepada orang tuanya kerana dia sudah pasti mendapatkan keselamatan kelak berupa syurga.
Sedemikian sehingga nanti anda (wanita) juga akan dibimbingnya agar mendapatkan keselamatan berupa syurga pula, Insya Allah.
Ads
Bekerja
Hal ini sangat penting kerana ia berkait rapat dengan menampung kehidupan berkeluarga. Setelah bernikah, pasangan tidak wajar bergantung harap kepada orang tua. Dia seharusnya mampu berdikari. Berdikari agar boleh memberi nafkah kepada keluarga.
Perkara ini ada disebut dalam hadis: “Hai golongan pemuda, barangsiapa diantara kamu ada yang mampu (untuk membelanja) perkahwin, hendaklah dia berkahwin, karena kahwin itu akan lebih menjaga pandangan dan akan lebih memelihara kemaluan; dan barangsiapa belum mampu berkahwin, hendaklah ia berpuasa, kerana puasa itu ibarat mengawal nafsu.” (H.R. Ahmad, Bukhari dan Muslim).
Kesimpulannya, lelaki yang sesuai sebagai calon suami ialah yang mampu berkahwin. Dalam erti kata lain, dia mampu mencari nafkah dan berdikari.
Pengetahuan Agama Setara Atau Lebih Tinggi Daripada Isteri
Cari calon suami yang ada pengetahuan agama setara atau lebih baik daripada isteri. Pastikan bakal suami memiliki pemahaman agama lebih baik daripada isteri.
Hal ini disebabkan rumah tangga yang baik harus dibangunkan dengan asas agama yang kuat.
Suami merupakan imam dalam keluarga yang sudah jelas tugasnya untuk membimbing keluarganya. Hal ini tidak dapat ditawar-tawar lagi, suami adalah imam dalam keluarga.
Ada Sifat Pemimpin
Calon suami haruslah ada jiwa pemimpin. Sebagaimana sudah digariskan oleh Allah SWT, bahawa seorang lelaki adalah pemimpin di dunia ini.
Tentunya tidak hanya di dunia saja, tetapi sekurang-kurangnya dapat memimpin keluarga sendiri, mencari nafkah dan melindungi ahli keluarga. Dia juga mampu membuat keputusan tepat untuk kesejahteraan keluarganya.
Bertanggungjawab
Si dia ada sifat tanggungjawab tinggi. Sebagai contoh, rajin berusaha mencari nafkah keluarga bukannya nanti mengharapkan gaji isteri untuk menanggung segala perbelanjaan rumahtangga.
Walaupun isteri bekerja dan bergaji besar itu bukan alasan untuk dia berpeluk tubuh.
Adil
Selain berani membuat keputusan. Calon suami hendaklah seorang yang berlaku adil atas setiap keputusan yang diambil.
Suami yang adil tidak akan menzalimi isteri dan anak-anaknya demi keharmonian keluarga.
Berkeperibadian Lembut
Lembut bukan bererti lembik ya. Bakal suami yang ada kriteria ini adalah seorang yang berjiwa lembut.
Tahu bagaimana hendak memujuk hati isteri, pandai mengawal emosi sendiri sehingga tidak mudah marah, jauh sekali bersikap kasar kepada isteri dan anak-anak.
Dermawan
Calon suami dermawan akan sentiasa memberikan kehidupan berkeluarga yang berkualiti. Segala keperluan isteri dan anak-anak dipenuhi.
Suami yang tidak berkira dalam soal wang, masa dan tenaga kerana lelaki seperti ini sangat mengutamakan kebajikan isteri dan anak-anaknya.
Tidak perlu cari calon yang kaya raya kerana kekayaan bukan ukuran untuk menjadi pemurah.
Berketurunan dan Subur
Rasulullah sangat bangga dengan umatnya yang ramai di akhirat kelak. Oleh itu Islam menganjurkan agar wanita mencari calon suami yang bukan sahaja sihat syahwatnya, tetapi juga sukakan zuriat yang ramai (menambah keturunan) baik.
Kashoorga: Memang bukan kerja mudah nak temui calon lelaki yang mempunyai semua kriteria dinyatakan, namun seboleh mungkin cari yang memiliki kebanyakan ciri yang dinyatakan demi kesejahteraan diri dan rumahtangga yang dibina.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hidayah itu datang dalam pelbagai bentuk. Kadang kita mendengar pelbagai cerita menarik dari mereka yang terpilih menerima hidayah Allah. Bunyinya ada kala agak pelik tetapi apa jua kejadiannya, semuanya atas kehendak Allah. Yang dibezakan cuma dari segi jasad dan fizikal sahaja.
Ternyata atas kasih sayang terhadap dua cucunya, seorang nenek beragama Kristian, Lucy Nawi, 59 memilih mengucap dua kalimah syahadah semalam dan memilih nama Aisyah sebagai nama barunya.
Memetik Berita Harian, Aisyah berkata, malam tadi (kelmarin) saya mimpi didatangi seorang wanita berpakaian putih, bercahaya mengajak dirinya masuk Islam.
"Badannya, bajunya, mukanya berkelip-kelip, bersinar, dia cakap agar saya jangan risau, dia boleh tolong ajarkan (tentang Islam), lepas tu saya terbangun dan rasa macam tak percaya tetapi sangat gembira," kata saudara baru, Lucy Nawi, 59, ketika ditemui di rumahnya di Tanah Merah Site C, Chuah di sini petang semalam.
Lucy berkata, mungkin kerana sebelum ini ketika waktu siang beliau memberitahu hasrat memeluk agama suci itu sudah lama ada kepada Ketua Muslimat PAS Port Dickson, Bashariah Shaari, yang mengunjunginya bagi menghantar bantuan barangan makanan harian.
"Pagi tadi (semalam) dia datang lagi ke rumah saya terus membawa saya ke Pejabat Agama Islam Port Dickson. Saya mengucapkan dua kalimah syahadah yang disempurnakan Mudir Pondok Moden Darul Solah, Ustaz Mahfuz Roslan bersaksikan pegawai pejabat Agama.
"Sebaik saya melakukannya, terasa seperti sangat bahagia kerana akhirnya hasrat saya tercapai pada usia emas ini. Baru saya rasa bagaimana seronoknya seolah-olah baru dilahirkan," kata nenek kepada dua cucu, Jhoshua Arifazul Akhbar, 13, dan adiknya Siti Madinatul Zulhaziah, 9.
Sebelum ini media pada 20 Julai tahun lalu, pernah menyiarkan kisah Lucy yang beragama Kristian tetapi menjaga dua cucunya yang beragama Islam.
Lucy berkata, dia berminat menggunakan nama 'Aisyah' seperti yang dicadangkan Yang Dipertua PAS Port Dickson, Ustaz Abdul Fatah Zakaria, sempena nama isteri Nabi Muhammad.
"Nama belum daftar secara rasmi lagi tetapi saya tertarik dengan nama Aishah seperti yang dicadangkan ustaz semalam. Mungkin juga dengan nama ini membuatkan saya lebih bersemangat.
"Dari dulu saya terfikir bagaimana dengan nasib dua cucu saya jika saya mati dulu kerana mereka tiada sesiapa dan andainya saya tidak Islam, tentu lebih menyukarkan mereka. "Alhamdulillah, kedua cucu saya sangat gembira bila mendapat tahu saya ikhlas nak peluk Islam dan saya sangat bersyukur sudah muslim sekarang, dapatlah kami bertemu di akhirat nanti," katanya yang berasal dari Sibu, Sarawak.
Lucy berkata, Islam bukan asing dalam keluarganya kerana selain dua cucu ini, abang dan dua adik perempuannya, terlebih dahulu memeluk Islam sejak puluhan tahun lagi. "Sekarang saya rasa kehidupan makin tenang, yang penting cucu rasa selamat, mungkin atas doa mereka melembutkan hati saya menerima Islam.
"Saya tidak bekerja sejak 13 Januari tahun ini kerana kilang dobi tempat saya bekerja terpaksa membuang pekerja akibat pandemik COVID-19.
"Buat masa sekarang, saya hanya menerima bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM200 sebulan untuk kegunaan pendidikan dua cucu saya, manakala sewa rumah RM350 sebulan dilunaskan Baitulmal sehingga bulan Februari tahun ini," katanya.
Sementara itu, Bashariah berkata, BELIAU tidak menyangka pelawaan untuk memeluk Islam disambut dengan linangan air mata.
"Lucy sudah lama berhasrat nak memeluk Islam tetapi tidak tahu nak mengadu kepada siapa. Saya melihat dia seperti tercari-cari arah pegangan hidup.
"Saya harap dia akan menjadi muslimah sejati dan dalam masa yang sama akan turut memantau perkembangan Lucy dari masa ke semasa dan tambahan sekarang ini dia tidak bekerja, mereka sekeluarga perlu dibantu," katanya.
Bashariah berkata, orang ramai yang mahu membantu bagi meringankan beban tiga beranak itu boleh terus menyumbang kepada akaun Bank Simpanan Nasional (BSN) 0510341100010958.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak semalam tular mengenai satu status mengenai pertanyaan seorang isteri tentang status perkahwinannya kerana suami melarang dan akan menceraikan dirinya seandainya menerima suntikan vaksin. Apa yang menjadi pertanyaannya ialah dirinya sudah pun menerima suntikan berkenaan sebelum suaminya mengeluarkan kaat-kata itu kerana mereka merupakan pasangan jarak jauh.
Di page Mufti Wilayah Persekutuan, timbul pertanyaan dari seorang isteri yang mahu mengambil suntikan vaksin namun suaminya tak izinkan. Ikuti penjelasan berkaitan isu ini.
Assalamualaikum Datuk. Saya nak vaksin tapi suami saya tak izinkan langsung, sebab saya isteri dia kena dengar kata dia dalam undang-undang perkahwinan. Macam mana saya nak defend diri saya? Saya sedih.
RINGKASAN JAWAPAN
Dalam Islam adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang pihak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar.
HURAIAN JAWAPAN
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Sistem kekeluargaan Islam sangat memberi penekanan dalam aspek tanggungjawab atau hak-hak antara suami dan isteri. Suami isteri mesti bertanggungjawab dalam memastikan segala hak tersebut dilaksanakan dengan baik. Hal ini kerana, sebarang bentuk pengabaian terhadap hak dan tanggungjawab boleh menyebabkan keruntuhan dan kecelaruan berlaku dalam rumah tangga. Islam memberi penekanan yang jelas dalam perkara ini. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya).” Surah al-Baqarah (228)
Imam al-Thobari dalam menjelaskan ayat di atas, beliau menukilkan kata-kata al-Dhahhak bahawa jika para isteri taat kepada Allah dan para suami mereka, maka suami perlu berkelakuan baik serta bertanggungjawab dalam menunaikan hak-hak isteri dengan sebaik mungkin.(Rujuk:Jaami’ al-Bayan li al-Thobari, 4/531)
Selain itu, kesihatan dan keselamatan isteri merupakan hak yang wajib dipelihara oleh suami. Hal ini kerana aspek ini merupakan suatu tuntutan syarak dan maqasid syariah, bahkan ia berada dalam kategori al-Dharuriyyat al-Khamsah yang wajib setiap individu memeliharanya. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali R.H di dalam kitabnya:
Maksudnya: “Dan tujuan Syari’at itu ada lima, iaitu: untuk memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta mereka.” (Rujuk:al-Mustasfa min ‘Ilm al-Usul, 174)
Memelihara nyawa merupakan prinsip yang kedua terpenting mengikut urutan keutamaan untuk dijaga selepas memelihara agama. Justeru, Ikhtiar perubatan adalah bertujuan untuk memelihara nyawa termasuklah mengambil vaksin. Tambahan pula, dalam keadaan wabak yang semakin kritikal adalah satu keperluan untuk seseorang itu mendapat vaksin bagi mencegah jangkitan COVID-19.
Perkara yang perlu difahami ialah ketetapan oleh pihak kerajaan berdasarkan pandangan pakar-pakar yang dipercayai telah memutuskan untuk mengambil kaedah vaksinisasi sebagai langkah pencegahan dalam menangani wabak COVID-19.
Bagi kita sebagai seorang Muslim, Islam telah mengajar supaya merujuk kepada pakar dalam bidangnya. Hal ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:
Maksudnya:Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui. Surah al-Nahl (43)
Sebagaimana umat Islam dituntut agar memelihara lima perkara teras dalam kehidupan seperti agama, nyawa, akal, harta dan maruah. Oleh yang demikian, sebagai Muslim perlu menjaga kesihatan tubuh badan agar memelihara kelangsungan hidup berpanjangan. Lebih-lebih lagi apabila keadaan dunia dilanda dengan wabak yang berbahaya sehingga membawa kepada kematian. Oleh itu, kita perlu mencegah diri kita daripada terkena dengan wabak tersebut dengan cara yang ditetapkan oleh pemerintah seperti pematuhan SOP dan pengambilan vaksin yang dapat mengurangkan kebarangkalian dijangkiti wabak COVID-19 yang sedang melanda. Hal ini kerana kaedah fiqh yang masyhur ada menyatakan bahawa:
الضرر يُزَال
Maksudnya:Kemudaratan itu disingkirkan. (Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhoir, al-Subki, 1/41)
Berdasarkan kaedah fiqh ini, Syeikh Mustafa Al-Zarqa ada menyatakan bahawa sesuatu kemudaratan itu WAJIB dihilangkan atau disingkirkan. Kaedah ini berkaitan dengan kemudaratan dari sudut larangan melakukannya dan kewajipan mencegah dan menyingkirkannya setelah ianya berlaku. (Rujuk: Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, 179)
Oleh itu, sekiranya terdapat sesuatu yang boleh mendatangkan kemudaratan terhadap diri dan nyawa individu seperti wabak virus maka perlulah disingkirkan dan dihilangkan. Antaranya adalah dengan mengambil langkah berhati-hati terhadap sesuatu bahaya yang bakal menimpa seperti pengambilan vaksin yang turut termasuk dalam cara menyingkirkan kemudaratan daripada menimpa seseorang individu.
Oleh yang demikian, pengambilan vaksin ini selari dengan kaedah fekah ini. Sebaliknya, perbuatan meninggalkan pengambilan vaksin yang boleh memberikan kemudaratan jangkitan terhadap seseorang individu adalah tindakan yang bertentangan dengan kaedah fekah tersebut.
Justeru itu, sekiranya terdapat dakwaan bahawa vaksin ini akan memberikan kesan sampingan kepada individu yang menggunakannya, maka mudarat ini tidak sebesar jika dibandingkan dengan mudarat tidak mengambil vaksin secara total. Hal ini selari dengan kaedah yang menyatakan apabila bertembung dua mafsadah atau keburukan maka kita lakukan mafsadah yang lebih ringan kesannya. Hal ini seperti yang disebutkan oleh Imam Ibnu Nujaim:
Maksudnya:Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
(Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhair, Ibn Nujaim, 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa’ memperincikan kaedah tersebut bahawa maksud meraikan kemudaratan yang paling berat diantara kedua-dua mudarat itu adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Hal ini kerana segala kemudaratan dipertimbangkan untuk kita mengelak dari melakukannya sepertimana segala kebaikan dipertimbangkan untuk kita melaksanakannya.
(Rujuk: Syarah al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 201)
Dalam isu vaksin ini sekiranya benar terdapat kesan-kesan sampingan seperti demam-demam kecil dan seumpamanya, maka pengambilannya tetap diteruskan kerana ia bertujuan untuk mengelakkan kesan mudarat yang lebih besar yang bakal berlaku sekiranya ia tidak diambil seperti jangkitan wabak COVID-19 berskala yang lebih besar lagi.
KESIMPULAN
Berdasarkan huraian di atas adalah jelas tentang keperluan untuk menyambut usaha kerajaan ini dengan sebaiknya. Manakala dari sudut hubungan antara suami dan isteri pula adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang phak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar. Sumber : Mufti Wilayah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Beruntung kita jika masih ada ibu dan ayah yang duduk sebumbung dengan kita. Orang tua yang sudah semakin dimamah usia, kudrat semakin susut dan hanya mengharapkan prihatin dan kasih sayang anak-anak sepanjang sisa usia berbaki.
Mereka adalah insan yang perlu terus bertahkta di hati lantaran mereka telah banyak berkorban harta dan nyawa buat kita; anak yang dikasihi selama ini.
Dan apabila sudah bekerja dan kecapi hidup senang, sudah kah kita lihat pada diri kita apa yang telah kita lakukan terhadap mereka?
Tiada buih di lautan mampu menyaingi kasih sayang mereka. Oleh itu selayaknya mereka disantuni laksana raja dan permaisuri. Bagaimanapun kehidupan hari ini menyaksikan anak-anak kurang menyantuni ibu dan ayah.
Ada sahaja yang tidak kena di mata dan di hati apatah lagi apabila duduk sebumbung dalam sebuah mahligai. Kasihan nasib sang ibu dan ayah andai memiliki anak seumpama ini.
Perkongsian ustaz Suhaimi dalam satu majlis agama yang dicatat semula oleh Mohd Ibrahim dalam entri facebooknya tentang hak ibu ayah terhadap anaknya cukup memberi tamparan buat kita yang lalai dan lupa, bahawa kita ini anak, bukan siapa-siapa pun. Kita selami coretannya.
Terdapat sebuah pertanyaan di suatu Majlis Taklim (majlis ilmu) Suatu saat pada sesi tanya jawab.
Penanya: Wahai Syeikh, ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku dan terjadi masalah antara beliau dengan isteriku.
Syeikh: Ulangi pertanyaanmu!
Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku.
Syeikh: Cuba ulangi pertanyaanmu!
Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku.
Syeikh: Ulangi lagi pertanyaanmu!
Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku.
Syeikh: Ulangi sekali lagi pertanyaanmu!
Penanya: Wahai Syeikh, tolong biarkan aku menyelesaikan dulu pertanyaanku, jangan anda potong.
Syeikh: Pertanyaanmu salah, yang benar engkaulah yang hidup menumpang pada ibumu, meski rumah itu milikmu dan atas namamu.
Penanya: Ya Syeikh, kalau demikian selesai sudah permasalahannya.
Syeikh: Jangan derhaka wahai anak, jangan derhaka wahai menantu! Kamu dengan seluruh hartamu adalah milik ibumu.
RasululLah SAW bersabda:
“Engkau dan semua hartamu adalah milik ayah Ibumu” [HR. Ibnu Majah no. 2291]
Sedih kan?
Rumah ibu bapa adalah rumah bagi anak- anak tapi tak semua rumah anak adalah rumah ibu bapa.
Anak- anak boleh bebas dalam rumah ibubapa, makan apa sahaja, tengok siaran televisyen ikut suka dan guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka.
Tapi, meganpa ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak? Tak boleh masak sesuka hati, makan apa yang ada dalam peti ais ikut suka dan buat apa sahaja ikut suka. Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa.
Begitu juga, kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak. Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati. Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah. Kalau rosak semua ibubapa tanggung.
Tapi, tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna. Apatah lagi dengan sesuka hati. Takut rosak la, takut langgar la, takut calar la. Kalau guna pun, akan pastikan minyak penuh semula.Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak.
Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak. Ibubapa sentiasa mengasihi anak-anak, tapi anak-anak belum tentu mengasihi ibubapa. Untuk hidup sebumbung pun boleh menjadi masalah besar.
Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa.Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yang ada.Tapi, anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta.
Inilah diantara isi kandungan kuliahUstaz Suhaimi yang sangat terkesan dan realistik dalam keadaan dunia yang akhir zaman ini.Mudahan kita tak disisihkan atau diabaikan semasa kita sudah meningkat tua nanti
Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu-ibu jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.
Pesanan untuk kita yang bergelar anak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...