Lelaki fasiq tak sesuai dengan wanita solehah. ‘Suami mengaku songsang, isteri berhak tuntut fasakh.’ Demi kelangsungan hidup dan keharmonian hidup bersama, sebaiknya berbincang dari hati ke hati.
Jika suami ingin berubah, bertaubat dan berjanji tidak akan mengulangi kesilapan yang sama, sebagai isteri berilah peluang. Namun jika beberapa peluang disia-siakan adalah lebih baik anda sebagai isteri angkat kaki.
Adakah seorang isteri dibenarkan untuk menuntut fasakh atau bercerai apabila situasi ini menimpa. Ikuti kemusykilan yang dikemukakan kepada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ini. Hadam baik-baik penjelasannya.
Soalan
Saya telah berkahwin dengan suami hampir dua tahun. Sebelum ini saya hanya mengesyaki suami saya ini seorang gay atas beberapa faktor.
Akan tetapi baru-baru ini barulah saya dapat mengesahkannya apabila suami sendiri mengaku. Apakah yang saya perlu lakukan, adakah saya perlu meneruskan perkahwinan ini kerana saya berasa amat kecewa.
Dengan Wanita Solehah
Ringkasan jawapan
Dalam kes ini, suami wajib bertaubat dan berazam tidak akan mengulangi lagi perbuatan maksiat tersebut. Namun sekiranya perkara ini masih berlarutan, tindakan undang-undang hendaklah diambil seperti membuat tuntutan fasakh mengikut peruntukan yang ada.
Ini kerana status perkahwinan itu dianggap tidak sekufu dari sudut kesolehan dan ketakwaan pasangan.
Ads
Suami Mengaku Songsang
Huraian jawapan
Sifat kafaah (sekufu) dalam membuat pilihan pasangan adalah suatu perkara yang penting bagi kelangsungan hidup di dalam rumah tangga. Seorang suami yang fasiq tidak sama taraf dengan isteri yang solehah. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “(Jika demikian halnya) maka adakah orang yang beriman sama seperti orang yang fasik? Mereka tidaklah sama (dalam menerima balasan)”.- Surah al-Sajadah (18)
Imam Zakaria al-Ansori menyatakan di dalam kitabnya bahawa kesolehan dan iffah iaitu penjagaan maruah diri sebagai salah satu daripada aspek sekufu bagi setiap pasangan. Beliau menyebut:
Maksudnya: “Seorang yang fasik itu tidaklah sekufu dengan seorang yang menjaga maruah diri. Orang yang menjaga maruah diri itu adalah sekufu dengan seorang yang menjaga maruah diri juga”.
(Rujuk: Fath al-Wahhab, 2/47)
Ads
Isteri Berhak
Dalam hal ini, isteri wajib memberi nasihat kepada suami agar kembali bertaubat dan berazam tidak akan melakukan perbuatan songsang tersebut.
Namun sekiranya perbuatan itu masih dilakukan oleh suami, isteri diberi hak menuntut fasakh melalui peruntukan Undang-Undang Keluarga Islam di dalam seksyen 52 (h) (ii) iaitu menyebut:
“Perintah untuk membubarkan perkahwinan atau fasakh. (h) bahawa suami atau isteri menganiayai isteri atau suaminya, mengikut mana-mana yang berkenaan, iaitu, antara lain—(ii) berkawan dengan perempuan atau lelaki yang berperangai jahat atau hidup berperangai keji mengikut pandangan Hukum Syarak.”
Berdasarkan perbahasan di atas, keadaan suami seperti melakukan perbuatan yang tidak bermoral, berkelakuan songsang, dan seumpamanya merupakan dosa-dosa besar yang dilarang keras oleh hukum syarak.
Ads
Suami hendaklah segera bertaubat daripada dosa yang dilakukannya itu dan kembali beramal soleh, nescaya Allah SWT akan menggantikan dosanya dengan amal kebaikan, sebagaimana firman Allah SWT:
Maksudnya: “Kecuali orang yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” – Surah al-Furqan (70)
Jika perbuatan tersebut masih berlarutan, status perkahwinan itu adalah tidak sekufu dari sudut kesolehan dan ketakwaan pasangan. Seorang yang fasiq dan suka melakukan perbuatan maksiat tidak sekufu dengan seorang yang mengikut syariat yang benar dan sentiasa melakukan amal-amal soleh.
Tindakan undang-undang hendaklah diambil seperti membuat tuntutan fasakh mengikut peruntukan perundangan yang telah termaktub dengan merujuk kepada pengamal undang-undang syariah.
Kashoorga : Isteri juga berhak merasa bahagia dan disayangi, jangan sia-siakan masa depan dek kerana seorang lelaki. Nak sayang suami pun berpada-padalah.
Jujurnya sesiapa yang pernah menjadi mangsa fitnah, tidak kira ianya golongan selebriti atau biasa, perasaan itu sangat menyakitkan hati. Lebih mendalam apabila kita tidak melakukan perbuatan tersebut tapi masyarakat terlebih dahulu menghukumnya.
Fitnah bukan berlaku hari ini atau tahun-tahun sebelumnya tetapi sejak 1400 tahun dahulu lagi sudah dikisahkan hal ini.
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘Anhu, ada seorang laki-laki datang kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam, lalu ia berkata:
“Wahai Rasulullah, sama memiliki kerabat, saya sambung tapi mereka malah memutuskan, mereka berbuat buruk kepada saya tapi saya berusaha untuk berbuat baik kepada mereka. Mereka berbuat jahil kepada saya tapi saya sabar tidak ingin membalas dengan yang sama. Maka Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi wa Sallam bersabda, ‘jika yang kamu katakan itu benar, maka seakan-akan kamu menaburkan debu panas ke wajahnya dan senantiasa Allah akan menolong kamu selama kamu terus berbuat seperti itu’” (HR. Muslim)
Sejujurnya memang agak pahit untuk kita memaafkan orang yang menabur fitnah tetapi tahukah, Allah akan memuliakan orang yang memberi maaf. Ini bersesuaian dengan hadis Muslim.
Rasulullah SAW bersabda, ‘Tidaklah seseorang memaafkan kecuali Allah akan menambah kemuliaannya.’ (HR Muslim no 2588).”
Masa yang sama, selepas memaafkan, kita perlu melapangkan hati dan fikiran dan meredhakan semua perbuatan buruk orang kepada kita.
Ini bersesuaian dengan firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Apakah kamu tidak ingin Allah mengampunimu? Dan Allah adalah maha pengampun lagi maha penyayang.” (Surah an-Nuur, ayat 22)
Pahit tapi Allah memberi kemuliaan
Ramai di antara kita yang mungkin berkira-kira dalam memberi maaf kepada orang menabur fitnah dan mengharapkan orang yang menabur fitnah akan dilanda musibah. Namun tahukah, lebih cepat kita memberi maaf, lagi Allah muliakan diri kita malah Rasulullah juga mengajar kita berbuat kebaikan.
Dalam satu sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Barangsiapa yang didatangi saudaranya yang hendak meminta maaf, hendaklah memaafkannya, apakah ia berada di pihak yang benar atau yang salah, apabila tidak melakukan hal itu (memaafkan), nescaya tidak akan mendatangi telagaku (di akhirat).” (Hadis Riwayat al-Hakim)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Buat masa ini ramai di kalangan selebriti atau personaliti popular membuat perbincangan mengenai sesuai isu secara langsung di media sosial.
Aktiviti ini turut menjadi pilihan Menteri Agama, Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri untuk mengadakan perbincangan secara santai dengan Penceramah Bebas, Ustaz Azhar Idrus di media sosialnya malam tadi.
Dengan tajuk ‘Deme wak mende PKP ning?’, beliau penuh merendah diri dan tidak kekok bertanya kepada UAI soal agama walaupun pernah membawa gelaran sebagai Mufti Wilayah Persekutuan sebelum ini.
Namun paling menarik perhatian adalah apabila Dr Zulkifli memberi soalan berbentuk cepumas kepad UIA iaitu berkenaan soalan apa ingin dilakukan sekiranya beliau dilantik menjadi Menteri Agama.
Menurut UAI lagi, kita perlu sentiasa mengambil peluang dengan menggunakan kuasa (peluang) dan yang dilarang pula adalah salah menggunakan kuasa.
“Bila kita ada kuasa, bermakna kita duduk di satu keadaan yang sangat berpeluang besar. Bila kita Menteri Agama, maknanya kita berkuasa.
“Agar agama Allah menjadi tinggi dan dimuliakan. Sebab apa? Aku jadi Menteri Agama tiga atau lima tahun, aku sempat buat benda ni dan aku dapat jawab di akhirat.
“Jadi, guna kuasa Datuk. Allah akan tanya di akhirat nanti, kamu buat apa Datuk? Saya yakin Datuk faham kat mana Datuk nak buat supaya agama jadi tinggi, Datuk lebih arif,” katanya.
Dan diakhir penutup siaran langsung berkenaan, UIA turut mendoakan agar Dr Zulkifli dan seluruh kakitangan kementerian diberi kekuatan dan bantuan dari Allah bagi menaikkan lagi syiar agama Islam.
Walaupun sedang dalam bulan Ramadan, tetapi tidak membataskan hubungan batin antara suami dan isteri.
Namun ada waktu tertentu yang dibolehkan, misalnya selepas solat Isyak dan terawih hingga waktu sahur.
Walau bagaimanapun yang banyak mendatangkan kemusykilan, bagaimana hukumnya jika mandi junub selepas subuh. Adakah puasa akan terbatal dan perlu menggantikan dengan membayar kafarah.
Kemusykilan ini Sinar Islam ajukan kepada pendakwah, Ustaz Mustafar Mohd Suki.
Ini jawapan ringkas dan padat daripada agamawan ini:
“Hukum mandi junub disebabkan persetubuhan suami isteri selepas masuknya waktu fajar adalah dibenarkan. Ia tidak membatalkan puasa.
Berdasarkan hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim melalui riwayat Ummu Salamah RA bahawa: “Nabi Muhammad SAW pernah tersedar setelah terbitnya fajar, sedangkan baginda bersama dengan isterinya lalu baginda SAW mandi junub dan meneruskan puasa.”
Imam an-Nawawi menyatakan dalam kitabnya al-Majmu bahawa melalui hadis itu, jumhur ulama berpendapat sah berpuasa dalam keadaan demikian. Akan tetapi, afdal melakukan mandi junub sebelum terbit fajar.
Pada masa sama, umat Islam dilarang mencari helah berbuka puasa untuk tujuan bersetubuh pada siang hari bulan Ramadan kerana mencemarkan kesucian bulan berkenaan.
Jika perkara itu berlaku, maka para ulama Mazhab Syafie mewajibkan kafarah kepada suami isteri yang melakukan helah sedemikian.
Justeru, umat Islam wajib menahan diri daripada makan dan minum serta perkara yang membatalkan puasa, di samping memperbanyakkan ibadah dan amalan soleh,” katanya.
Sudah tahu jawapannya, jangan pula kita gunakan alasan ini untuk tidak berpuasa.
Jagalah ibadah puasa kita dengan sebaiknya. Bulan Ramadan ini hanya bertamu selama sebulan sahaja dalam setahun. Rugi andainya jika ia tidak dimanfaatkan dengan baik.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...