Pelbagai peristiwa manis berlaku sepanjang kita menjalani tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan salah satunya adalah melahirkan zuriat.
Seperti perkongsian lelaki ini Haris Daud yang berdepan pengalaman isteri tersayang yang melahirkan bayi mereka pada 10 April lalu.
Menurutnya dia tidak dibenarkan masuk menemani isteri bersalin untuk elakkan wabak COVID-19 ini.
Namun sepanjang tempoh menunggu itu, dia telah mengamalkan beberapa surah yang boleh diamalkan untuk mengurangkan kesakitan dan memudahkan isterinya bersalin.
Rupanya surah diamalkan itu juga turut menjadi amalan ilmuan Islam yang juga telah sembuh dari dijangkiti COVID-19 ini.
“10 April adalah ulangtahun kelahiran isteri saya. Tadi, pada tarikh yang sama, isteri saya dibawa masuk ke kamar bersalin. Saya menunggu di luar. Tidak dibenarkan menemani isteri bersalin sebab nak elakkan penyebaran covid-19.
“Siap saja melahirkan anak, dia beritahu saya, proses bersalin tadi senang dan sekejap saja. Lebih kurang 10 minit saja. Alhamdulillah.
Ads
“Saya senyum baca text whatsapp-nya. Dia tak tahu yang suaminya ini membacakan sesuatu untuknya di luar kamar bersalin.
“Amalan ini dikongsikan oleh seorang ilmuwan islam, Maulana Hamid. Ini amalannya semasa dijangkiti virus Covid-19 dan baik.
“Alhamdulillah, berkat amalan ini, proses kelahiran bayi perempuan kami tadi berjalan dengan baik. Senang dan sekejap saja. Saya baca surah Yaasin dan diikuti dengan bacaa ini:
1. Selawat 3 kali.
Ads
2. Baca surah Al Fatihah 3 kali.
3. Baca surah Al-Ikhlas 3 kali.
4. Baca “Hasbunallahu Wani’ Mal Wakil 313 kali.
5. Penutup dengan selawat 3 kali.
Ads
Dan maafkan isteri. Maafkan isteri. Maafkan isteri.
“Kita ada Dia. Dia sebaik-baik penolong. Kita doa pada-Nya. Tak kira yang kecil atau besar ujian itu , semuanya dari Dia.
“Alhamdulillah. Kami dikurniakan satu lagi amanah dari-Nya. Anak perempuan seberat 2.8kg. Mudah-mudahan tanggungjawab ini dipikul sebaiknya.
Haris Darus
Tahun depan Papa jimat duit beli kek besday. Beli satu saja dan sambut besday mama dan kamu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Namun, apa yang kita hajati tidak seperti diimpikan dan sebagai hambaNya reda dengan apa yang berlaku. Pasti ada hikmah yang menanti di sebaliknya.
Seperti juga pasangan pengantin baru Muhammad Hanif Hamim dan Noor Najwa San Sudin tidak menyangka akan mengadakan majlis akad nikah hanya di pejabat agama.
Syukur semuanya sudah selamat.
Setahun yang lalu sebaik selepas majlis pertunangan, keduanya merancang mengadakan majlis pernikahan di rumah pengantin perempuan dan sekaligus membuat majlis resepsi bagi meraikan sanak saudara serta sahabat handai.
Tetapi disebakan wabak pandemik COVID-19, majlis pernikahan atau perkahwinan secara terbuka tidak dibenarkan buat masa ini.
Malah larangan sebelum itu bagi pasangan pengantin yang mahu bernikah menangguhkan seketika untuk mengadakan sebarang majlis.
Namun sebaik PKPB dilaksanakan, kelonggaran diberikan apabila pasangan yang mahu berkahwin dibenarkan bernikah melalui online atau hanya di pejabat agama.
Mengambil kesempatan yang ada, pasangan ini mengikat kata sepakat tidak mahu menangguhkan perkara baik dan bersetuju untuk mengadakan majlis akad nikah hanya di pejabat agama.
Apa yang penting perkara wajib telah dilaksanakan.
Biarpun majlis akad nikah hanya dilangsungkan di pejabat agama, tetapi perasaan cemas dan debar itu sangat berbeza.
“Saya dan suami bersyukur apabila dibenarkan untuk bernikah di Pejabat Kadi Daerah Segamat. Sebaik mengetahui, perasaan berdebarnya memang lain macam. Maklumlah tiada pengalaman dari teman-teman sebelum ini yang mengadakan akad nikah di sini.
“Namun dengan sedikit pembacaan, kami telah membuat persediaan bagi menghadapi sebarang kemungkinan berlaku.
“Seawal pagi kami sudah berada di pejabat agama (pergi secara berasingan) dengan ditemani ahli kelurga terdekat.
“Sebelum itu dimaklumkan hanya 10 orang sahaja dibenarkan masuk dalam bilik (untuk acara akad nikah) dan ini termasuk pihak kadi.
Bersama emak dan ayah suami.
“Saya dan suami pasangan kedua yang akan dinikahkan. Sepanjang menunggu itu, perasaan berdebar dan cemas menanti detik diijab kabulkan. Untuk menghilangkan rasa cemas dan debar, saya tak putus berdoa agar segalanya dipermudhakan.
“Saya juga turut membawa ayat Kursi berulang kali, selawat dan beristighfar agar hati ini sentiasa tenang dan akad nikah menjadi mudah.
“Tidak cukup itu, saya turut mengingati pesan emak untuk membaca zikir ‘Ya Barik’ sebanyak 40 kali dan selebihnya saya tawakkal dan serahkan pada Allah.
“Alhamdulillah selepas hampir 30 minit berdepan rasa debar dan cemas, akhirnya kami berdua selamat diijabkabulkan. Perjalanan akad nikah juga berjalan lancar tanpa ada masalah,” jelas Najwa yang mengakui pada awalnya dia sedikit terkilan kerana apa yang dirancang (mengadakan majlis akad nikah di rumah) tidak seperti diharapkan.
Hanya beberapa orang saja ahli keluarga dibenarkan ketika berada dalam kawasan pejabat agama.
“Tapi saya yakin Allah ada perancangan yang lebih baik. Saya bersyukur kerana Allah mudahkan urusan kami untuk membina masjid.
“Dari awal mengetahui majlis akad nikah akan dilakukan di pejabat agama, perjalanannya menjadi lancar hinggalah hari sebenar.
“Biarpun majlis akad nikah ini hanya sederhana, tetapi sangat bermakna dan akan jadi momen berharga buat kami berdua.
“Siapa sangka kami melakukan majlis akad nikah di pejabat agama dengan dihadiri beberapa orang ahli kelurga terdekat saja.
“Kami akur inilah adab dan norma baru yang perlu dipraktikkan untuk semua termasuk pasangan yang mahu berkahwin,” jelas Najwa yang turut merakamkan gambar bersama keluarga sebaik akad nikah di sebuah studio berhampiran sebagai tanda kenang-kenangan.
Mengambil kesempatan bergambar kenangan di studio.
Dia dan suami juga berkata jika semuanya sudah dibenarkan, mereka bercadang untuk mengadakan majlis resepsi bagi meraikan sanak saudara serta sahabat handai kelak.
Kashoorga: Betullah kita hanya merancang tapi, Tuhan juga yang menentukan. Apa yang penting urusan wajib sudah dilakukan dan semoga pasangan ini kekal bahagia till jannah. Untuk mendapatkan segala keperluan pasangan boleh layari sini
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kelahiran Nabi Muhammad SAW yang digelar Al-Amin tanggal 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 570M menurut beberapa sirah adalah rahmat kepada seluruh alam. Sebagai Nabi terakhir dan pemberi syafaat, kita digalakkan berselawat Nabi setiap masa agar Nabi kenal kita semasa di akhirat kelak.
Dilahirkan dalam keadaan yatim kerana bapanya Abdullah Abdul Mutalib meninggal dunia di Madinah ketika baginda baru dua bulan dalam kandungan ibunya, Aminah Wahab. Malah pada usia Baginda enam tahun, ibunya pula meninggal.
Dalam sirah Nabawiyyah, ibu susuan pertama Baginda ialah Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab) dan ibu susuan keduanya ialah Halimah binti Abu Zuaib As-sa’diah (lebih dikenali Halimah As-sa’diah. Suaminya bernama Abu Kabsyah). Dalam erti kata lain, Nabi Muhammad SAW juga memiliki saudara persusuan.
Siapakah mereka?
Menurut beberapa riwayat hadis, 5 nama ini dinamakan sebagai saudara susuan Nabi.
Hamzah bin Abdul Muthalib:-
Hamzah bin Abdul Muthalib merupakan pakcik Nabi. Dalam sebuah riwayat yang sahih dinyatakan juga bahawa Hamzah merupakan saudara sepersusuan Nabi. Dalam hadits Ibnu Abbas riwayat Bukhari, dia berkata bahawa Rasulullah SAW menyampaikan tentang puteri Hamzah:
“Dia tidak halal bagiku kerana apa yang diharamkan kerana sepersusuan sama diharamkan kerana keturunan sedangkan dia adalah puteri dari saudaraku sepersusuan.” (HR Bukhari)
Mus’ab al-Zubairi mengatakan, Thuwaibah (salah seorang ibu susu nabi) menyusui Nabi SAW, lalu juga menyusui Hamzah dan kemudian menyusui Abu Salamah. Thuwaibah merupakan hamba Abu Lahab yang menyusui Nabi Muhammad sebelum Halimah al- As-sa’diah
Abu Salamah:-
Dalam hadits Bukhari dikatakan, Ummu Habibah isteri Nabi SAW pernah mengatakan kepada Rasulullah SAW:
Lalu Ummu Habibah pun mengiyakannya dan berkata, “Aku tidak pernah menjadi isterimu seorang diri, dan orang yang paling aku sukai menemaniku dalam kebaikan adalah saudariku.”
Rasulullah SAW bersabda, “Itu tidak halal bagiku.”
Ummu Habibah berkata, “Sesungguhnya kami diberitahu, bahawa engkau ingin menikahi anak Abu Salamah”.
Rasulullah bertanya, “Puteri Abu Salamah?”
Ummu Habibah menjawab, “Ya.”
Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Seandainya dia bukan anak asuhku, dia tetap tidak halal bagiku. Dia itu puteri dari saudara sepersusuanku. Aku dan Abu Salamah pernah disusui oleh Thuwaibah, maka jangankanlah kalian menawarkan anak-anak atau saudari-saudari kalian kepadaku.” (HR Bukhari)
Syaima binti al-Harits bin Abdul Uzza bin Rafa’ah:-
Tidak diketahui lebih lanjut mengenai jalur keturunannya. Namun catatan yang dicatat menyatakan namanya sebagai saudara persusuan Nabi Muhammad SAW.
Abdullah bin al-Harits :-
Dia adalah saudara laki-laki Syaima.
Anisa bin al-Harits
Baik Syaima, Abdullah, mahupun Anisa, merupakan anak dari Al-Harits bin Abdul Uzza. Dia adalah suami dari Halimah al-Sa’diyah, salah satu wanita yang menyusui Nabi Muhammad. Sumber : Saaid
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Wabak COVID-19 masih belum menunjukkan bakal reda. Di Selangor sendiri, 19 buah sekolah diumumkan tutup selepas menunjukkan ramai murid dijangkiti. Namun Kelantan terus menunjukkan rekod tinggi kadar kebolehjangkitan COVID-19 atau R naught (Rt) tertinggi di negara ini iaitu pada kadar 1.32 berbanding kadar kebangsaan 1.19. Ini memaksa tujuh jajahan Kelantan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 29 April ini.
Dalam pada itu, dalam satu kenyataan rasmi semalam, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) mengumumkan se seluruh masjid mukim, surau dan musolla di Kelantan diarah tutup untuk semua aktiviti termasuk solat Jumaat, fardu, solat sunat tarawih dan aktiviti-aktiviti lain mulai hari ini sehingga ke suatu tarikh yang akan dimaklumkan kelak.
Yang Dipertua Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) Tengku Tan Sri Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz berkata bagaimanapun pelaksanaan solat Jumaat, fardu dan solat sunat tarawih di masjid negeri, bandar dan jajahan adalah dibenarkan.
“Pelaksanaan itu dibenarkan dengan 50 peratus kehadiran jemaah daripada kapasiti masjid selepas penjarakan fizikal di dalam saf sebanyak dua meter.
“Manakala aktiviti-aktiviti lain termasuk tazkirah, tadarus Al-Quran, iktikaf dan lain-lain adalah tidak dibenarkan,” katanya dalam kenyataan, di sini hari ini.
Tengku Mohamad Rizam yang juga Tengku Temenggong Kelantan berkata, masjid yang dibenarkan adalah Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Masjid Al Sultan Ismail Petra, Kubang Kerian, Masjid Al-Ismaili Bandar Baru Pasir Pekan, Masjid Sultan Muhammad II,Telipot, Masjid Sultan Mansor, Kampung Sireh dan Masjid D’Raja Long Yunus, Langgar.
Selain itu, Masjid Bandar As-Salam, Pengkalan Chepa, Masjid Ismaili Jajahan Tumpat, Masjid Mahmoodi (Jajahan Bachok), Masjid Ibrahimi (Jajahan Pasir Puteh), Masjid Sultan Yahya Petra (Jajahan Machang) dan Masjid Tengku Muhammad Faris Petra, (Jajahan Kuala Krai).
Turut dibenarkan dibuka ialah Masjid Tengku Muhammad Faiz Petra (Jajahan Gua Musang), Masjid Sultan Muhammad I (Jajahan Jeli), Masjid Sultan Muhammad III (Jajahan Pasir Mas), Masjid Ismail Petra (Jajahan Tanah Merah) dan Masjid Bandar An-Nur Guchil, Kuala Krai.
Tengku Mohamad Rizam berkata MAIK amat mengharapkan kerjasama daripada semua pihak terutama umat Islam secara amnya dalam melaksanakan ketetapan ini dan tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pihak yang gagal patuhi prosedur operasi standard ditetapkan. Sumber : BERNAMA
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...