Siapa sangka setelah dua bulan mengikuti kelas agama di Kelantan, Mawar Rashid akhirnya beroleh kekuatan untuk mula berhijab ketika umat Islam memyambut Maal Hijrah.
Sebenarnya sejak Ramadan lalu lagi Mawar Rashid sudah membiasakan diri untuk bertudung, namun begitu hatinya masih berbolak balik dan tidak bersedia.
Menceritakan pengalaman dilalui, Mawar yang mengumumkan dirinya berhijab melalui entri di Instagram (IG) memberitahu, keputusan yang dibuat pada tahun baharu kalendar Islam itu, cukup simbolik dan bermakna.
“Hendak dijadikan cerita, Allah lorongkan saya menyertai kelas agama. Setiap bulan saya pulang ke Kelantan untuk menimba ilmu agama. Saya belajar dengan salah seorang guru di sana.
“Sekembalinya ke Kuala Lumpur pada 17 Ogos lalu, tanpa berfikir panjang, saya mencapai tudung dan memakainya. Alhamdulillah, pada sambutan Maal Hijrah (Khamis lalu), saya berniat betul-betul untuk terus istiqamah bertudung,” katanya.
Mawar atau nama penuhnya, Wan Mawar Shaputri Wan Abdul Rashid berkata, dengan pengumuman itu, bermulalah pengembaraan baharu dalam hidupnya.
“Keputusan ini bagai episod permulaan di mana saya memulakan kembara baharu sebagai manusia biasa yang tidak pernah sempurna.
Ads
“Saya juga mahu mendapatkan keredaan Allah. Saya cintakan Allah dan Rasulullah SAW. Niat menutup aurat sudah lama. Impian saya hendak menjadi muslimah sejati.
“Namun, saya sedar terlalu banyak kekurangan dan kelemahan diri selama ini, saya terlalu hina di mata-Nya,” tambahnya lagi.
Menceritakan penghijrahannya itu, Mawar mengaku menangis setiap kali bersolat.
Ads
“Saya menangis kerana Allah sudah beri terlalu banyak nikmat dalam hidup. Namun, saya masih tidak menutup aurat dan beri pelbagai alasan,” ujar Mawar yang memberitahu suaminya sangat bahagia dengan keputusan dilakukan.
Menurutnya lagi suaminya itu tidak memaksa dia bertudug tetapi sering memberi ‘hint’ untuknya berhijab.
Namun dia tidak mahu keputusan didorong kerana paksaan atau sebab orang lain, sebaliknya datang dari dalam diri.
Ayuh, kita doakan semoga Mawar Rashid kekal istiqamah dengan berhijab dan doakan hatinya terus tetap dan tidak berbolak baik lagi dengan keputusan dibuat.
Bercakap kepada media, Puteri Sarah tidak melihat adanya lagi harapan dalam perkahwinan mereka.
“Dia (Syamsul) kata masih ada sinar. Sedangkan saya masuk hospital baru-baru ini pun dia tak datang jengok, sinar apa?
“Saya tak tahu kenapa dia bertindak begitu. Saya terkejut sebab dia pun sudah setahun block nombor saya, dan saya pun sudah setahun tak berjumpa dia. Baru hari ini kami berjumpa semula di sini.
“Just let me go. Dia pun sudah kahwin lain, saya tidak marah malah saya mendoakan kebahagiaan mereka,” katanya.
Kemelut rumah tangga pasangan itu masih belum menemui titik noktah apabila Mahkamah Rendah Syariah hari ini mengarahkan kes mereka dirujuk kepada Jawatan Kuasa Pendamai (JKP).
Hakim Syarie, Akmalludin Ilyas, memutuskan supaya Syamsul atau nama penuhnya Mohd Syamsul Mohd Yusof, 39, dan Puteri Sarah atau nama penuhnya Puteri Sarah Liyana Megat Kamaruddin, 38, melantik wakil masing-masing-masing dalam JKP.
Puteri Sarah memfailkan permohonan penceraian pada 16 Januari lalu di kaunter pendaftaran Mahkamah Syariah Kuala Lumpur mengikut Seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.
Tapi Lepaskan Saya
Rentetan daripada apa yang berlaku kepada pasangan ini, sebenarnya di mahkamah syariah, banyak lagi pilihan perceraian yang jauh lebih efektif, efisien dan menjimatkan masa serta kos guaman selain daripada menuntut fasakh.
Perceraian sebagaimana yang dianjurkan oleh syarak, mestilah berlaku dalam sebaik-baik keadaan dan tidak mendatangkan dharar kepada mana-mana pihak.
Maka, perceraian di bawah Seksyen 47 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) adalah kaedah perceraian yang paling efektif dan dapat memelihara aib kedua belah pihak (suami dan isteri).
Dari segi prosedur, permohonan perceraian di bawah seksyen ini tidak melibatkan surat cara yang banyak mahupun saksi.
Suami ENGGAN Cerai
Sebaik sahaja saman berjaya disampaikan kepada suami dan suami bersetuju untuk bercerai, maka mahkamah syariah akan mengarahkan suami melafazkan cerai di dalam mahkamah setelah mendapati perkahwinan tersebut pecah-belah.
Mudah, cepat dan efisien jika kedua-dua pihak bersetuju bercerai secara baik.
Suami Tidak Bersetuju
Sekiranya suami tidak bersetuju dengan perceraian tersebut dan suami hadir ke mahkamah syariah, maka mahkamah boleh mengarahkan suatu jawatankuasa pendamai dilantik untuk mewakili pihak-pihak.
Jawatankuasa pendamai ini terdiri daripada seorang pegawai agama di pejabat agama Islam daerah sebagai pengerusi, seorang wakil suami dan seorang wakil isteri.
Di peringkat jawatankuasa pendamai ini, mahkamah akan memberikan keutamaan kepada saudara dan ahli keluarga terdekat.
Wakil-wakil mereka hendaklah berusaha berbincang dan berusaha mencapai perdamaian dalam tempoh enam bulan dari tarikh jawatankuasa ini dibentuk atau dalam tempoh yang lebih lama mengikut arahan mahkamah.
Jawatankuasa pendamai ini hendaklah memanggil dan memberi peluang kepada suami dan isteri menyatakan pendapat dan memanggil wakil untuk siasatan dan pandangan.
Di peringkat ini tiada kelibat peguam syarie dibenarkan bertindak atau menghadiri sesi tersebut dan perbincangan adalah eksklusif di antara pihak-pihak, wakil pihak-pihak dan pengerusi sahaja.
Sekiranya pihak-pihak berjaya didamaikan, maka permohonan perceraian ini boleh ditarik balik pada bila-bila masa dengan kebebasan pihak-pihak untuk memfailkan semula permohonan yang sama.
Bagaimanapun sekiranya pasangan gagal didamaikan atau suami enggan melafazkan cerai, maka mahkamah hendaklah merujuk kes tersebut kepada hakam.
Mahkamah juga boleh melantik jawatankuasa pendamai yang baru jika mahkamah tidak berpuas hati dengan pengendalian jawatankuasa yang sedia ada.
Fungsi hakam, jawatankuasa pendamai?
Hakam diperuntukkan dengan jelas di bawah Seksyen 47 (14) dan Seksyen 48 di bawah akta yang sama. Hakam juga terdiri daripada kalangan saudara-mara terdekat iaitu dua penimbang tara (hakam) yang mempunyai makluman berkaitan isu rumah tangga pihak-pihak untuk bertindak bagi pihak suami dan isteri tersebut.
Pelantikan hakam dibuat setelah mahkamah berpuas hati perkelahian (syiqaq) sentiasa berlaku antara pihak-pihak dalam tempoh perkahwinan tersebut selepas selesai urusan perdamaian di peringkat jawatankuasa pendamai gagal atau menemui jalan buntu.
Hakam hendaklah berusaha mendapatkan kuasa penuh daripada prinsipalnya (hakam suami daripada suami dan hakam isteri daripada isteri). Malah hakam suami boleh diberi kuasa melafazkan talak bagi pihak suami.
Apa Pilihan ISTERI?
Sesi perbincangan menerusi hakam ini juga tertakluk kepada arahan mahkamah dan hendaklah mengikut hukum syarak.
Jika Hakam berpendapat pihak-pihak itu patut bercerai tetapi tidak dapat memerintahkan perceraian kerana sebab lain, Mahkamah boleh melantik hakam yang lain untuk proses yang sama.
Jika hakam di pihak suami enggan melafazkan cerai tetapi meminta perceraian dibuat secara tebus talak dan hakam isteri bersetuju, mahkamah juga boleh mengarahkan perceraian tersebut dilakukan secara tebus talak.
Kesemua prosiding ini termasuk hakam akan mengambil masa lebih kurang enam bulan hingga setahun untuk selesai sekiranya pihak-pihak memberikan kerjasama yang baik dan suami hadir ke mahkamah.
Namun demikian, sekiranya pihak suami gagal menghadirkan diri dan tidak melantik sebarang hakam, maka prosiding ini tidak boleh diteruskan. Ketika itulah pilihan atau talian hayat yang lain boleh diteruskan sama ada melalui proses fasakh atau taklik.
Uniknya, prosiding di bawah Seksyen 47 ini juga tidak memerlukan pihak-pihak untuk membuat pelantikan Peguam Syarie atau diwakili oleh peguam syarie melainkan pihak-pihak merasakan ia suatu keperluan.
Malah tiada saksi yang akan dikemukakan di peringkat prosiding ini berbanding dengan tuntutan fasakh dan taklik yang bergantung kepada keterangan saksi untuk menguatkan kes.
Celik undang-undang
Apa yang penting adalah pelantikan serta pemilihan wakil baik di pihak jawatankuasa pendamai mahupun hakam mestilah mereka yang bukan sahaja terdiri daripada kalangan keluarga atau kerabat terdekat tetapi juga mereka yang memahami hukum syarak dan bersedia menerima arahan Mahkamah.
Urusan ke mahkamah syariah adalah sebahagian daripada urusan memperbaiki agama, maka eloklah dipersiapkan diri dengan ilmu dan pengetahuan yang secukupnya.
Kashoorga : Semoga Allah permudahkan segala urusan Puteri Sarah dan anak-anaknya.
Suatu ketika dahulu, akhbar pernah melaporkan seorang penjual air tebu bakal dijatuhkan hukuman 1830 tahun kerana merogol anak perempuannya. Dia menghadapi 55 pertuduhan melakukan sumbang mahram terhadap anak perempuan kandung dan sembilan pertuduhan merogol rakan anaknya berusia 14 tahun sejak April 2019. Jika sabit semua kesalahan, dirinya bakal berhadapan 1830 tahun.
Di sebalik isu rogol ini, timbul persoalan adakah dirinya layak menjadi wali kepada pernikahan anaknya suatu masa nanti kerana antara salah satu syarat wali ialah tidak fasik. Fasiq bermaksud melakukan dosa besar secara sengaja dalam keadaan dia tahu akan dosa tersebut dan dia memilih berbuat demikian. Juga sentiasa melazimi dosa-dosa kecil.
Juga adakah boleh seorang abang yang pernah merogol adiknya menjadi wali andai tiada lagi bapa di dunia seperti ditanya oleh individu ini. Semoga ianya menjadi pencerahan buat kita semua agar nasab anak yang dinikahkan terjaga.
Assalamualaikum Datuk Dr atau admin page ini. Saya ada satu kemusykilam. Layakkah seorang abang kandung yang merogol adiknya sendiri menjadi wali?.Sekiranya adik perempuannya tidak mahu menjadikan dia sebagai wali, adakah boleh?. Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih.
Jawapan :-
Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Di antara rukun nikah ialah adanya wali. Wali bermaksud seseorang yang melaksanakan kekuasaan atas orang lain serta mengawasinya[1] Ini adalah berdasarkan hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Abu Musa al-Asy’ari :
لاَ نِكَاحَ إِلاَّ بِوَلِيٍّ
Maksudnya :” Tiada pernikahan kecuali dengan wali.” (Riwayat al-Tirmizi(1101), Abu Daud (2085) & Ibnu Majah (1880)
Imam al-San’ani menyatakan di dalam hadis ini menunjukkan bahawa tidak sah perkahwinan melainkan dengan wali. Penafian di sini adalah menafikan keabsahannya bukan menafikan kesempurnaan.
Rujuk Subul al-Salam Syarh Bulugh al-Maram min Adillah al-Ahkam(4/453)
Ini secara jelasnya perlunya ada wali sebagai antara tunggak utama bagi menentukan sama ada pernikahan itu sah atau tidak.
Wali yang menikahkan itu pula perlu memenuhi beberapa syarat. Ada lapan syarat yang perlu ada pada seseorang wali dan di antaranya ialah wali tersebut bukan orang yang fasiq.
Fasiq bermaksud melakukan dosa besar secara sengaja dalam keadaan dia tahu akan dosa tersebut dan dia memilih berbuat demikian. Juga sentiasa melazimi dosa-dosa kecil.
Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ahwal al-Sakhsiah edisi daurah (hlm.15)
Oleh itu, yang dimaksudkan dengan tidak fasiq ialah tidak melakukan dosa besar dan menjauhi dosa-dosa kecil. Serta tidak melakukan perkara yang boleh mencalarkan maruah seperti kencing merata dan sebagainya.
al-Khatib al-Syarbini mengatakan :
“Akad nikah tidak terjadi dengan adanya wali fasiq melainkan pandangan Imam Abu Hanifah. Sama ada wali mujbir atau tidak, fasiq disebabkan minum arak atau tidak. Juga sama ada dia mewar-warkan kefasiqannya atau tidak…” (Rujuk al-Iqna’ Fi Hilli Alfaz Abi Syuja’ (hlm 552)
Secara umumnya, seorang wali yang fasiq tidak boleh menikahkan anak atau adiknya atau yang berkaitan dan perlu berpindah kepada yang lain atau mencari wali yang setaraf dengannya jika dia mempunyai adik-beradik lelaki yang lain. Sebagai tambahan kami nyatakan susunan wali seperti berikut :-
Bapa kandung
Datuk sebelah bapa ke atas
Saudara lelaki seibu sebapa
Saudara lelaki sebapa
Anak saudara lelaki seibu sebapa
Anak saudara lelaki sebapa
Anak lelaki kepada anak saudara lelaki seibu sebapa
Anak lelaki kepada anak saudara lelaki sebapa.
Bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa
Bapa saudara sebelah bapa sebapa
Datuk saudara sebelah bapa seibu sebapa dengan datuknya
Datuk saudara sebelah bapa sebapa dengan datuknya
Moyang saudara sebelah bapa seibu sebapa dengan moyangnya
Moyang saudara sebelah bapa sebapa dengan moyangnya
Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa (sepupu lelaki)
Anak lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa (sepupu lelaki)
Cucu lelaki bapa saudara sebelah bapa seibu sebapa
Cucu lelaki bapa saudara sebelah bapa sebapa
Anak datuk saudara sebelah bapa seibu sebapa dengan datuknya
Anak datuk saudara sebelah bapa sebapa dengan datuknya
Wali hakim/wali raja/wali sultan
.
Namun begitu, sebahagian ulama mutaakhirin mempunyai pandangan yang sedikit berbeza. Mereka mengatakan bahawa amat sukar untuk mencari wali yang betul jauh dari kefasiqan pada zaman ini. Ini kerana iman ada kalanya naik dan adakalanya turun. Ia naik dengan amal ketaatan dan turun dengan sebab kemaksiatan. Jika dia bertaubat dengan taubat yang sebenar-benarnya yang memenuhi syarat taubat, maka sah pernikahan yang berwalikan orang tersebut. Antaranya yang mengemukakan pandangan ini ialah Imam al-Ghazali. Kami pernah mengupas isu ini di dalam ruangan al-Kafi siri 693 dan 762.[2]
Namun. Jika adik perempuannya itu tidak suka menjadikan abangnya sebagai wali dan ingin berpindah kepada yang lain disebabkan sejarah hitam yang pernah berlaku, kami cadangkan agar mencari terlebih dahulu adik beradik lelaki yang lain jika ada dan jika tiada maka rujuklah kepada bahagian perkahwinan di Jabatan Agama Islam dan nantinya akan diputuskan oleh mahkamah sama ada boleh atau tidak berpindah kepada wali yang lain.
Semoga penjelasan ini mampu menyelesaikan kekusutan. Wallahu’alam.
Umum mengetahui pelakon drama kepolisan, Gerak Khas, Abby Abadi telah selamat melahirkan anaknya secara pembedahan walaupun usia kandungan baru 24 minggu.
Bayi pramatang seberat 540 gm yang dinamakan Baby D kini berada dalam pemantauan dan diletakkan di dalam NICU (Neonatal Intensive Care Unit).
Sebaik muat naik perkembangan Baby D ini, ramai yang menzahirkan simpati pada Abby dan keluarga. Sangat beruntung Abby kerana ramai insan yang menyayanginya.
nurmalasari_adikmanis Bismillah… Alhamdullillah… Insya Allah dengan izin Allah swt baby nya sehat sis…
norgayah_mohammad semoga kalian dipelihara Allah taala dan baby D diberi kesembuhan dan kesihatan yg memberangsangkan. Tak sabar nak tengok baby D bergumpal bermain2 sama dgn daiyandayana
roslina349 Alhamdulillah…Semoga baby D membesar dengan sihat.you stay strong Baby Boy…
norhayati70700Aaminn…semoga baby D cepat sihat dan dipermudahkan segala nya…
Bukan sahaja ada antaranya yang dari tanah suci Mekah dan Madinan mendoakan kesihatan Abby dan Baby D, tetapi juga Pusat Tahfiz turut membuat solat hajat kepada mereka berdua.
Baby tahu tak kat luar sana semua doakan moga baby sihat, baby kuat….Ada yang doakan di Madinah Mekah…
Pusat Tahfiz pun ada buat solat hajat untuk baby…semua sayang baby
Mama pun dah sihat..BP mama tak tinggi sgt dah….Baby jangan risau tentang mama ya.
Allah ada, Allah yang lebih berkuasa dari segala2nya….
Baby x keseorangan kat NICU, abah dan mama akan sentiasa datang jumpa baby…..
Tadi lama sangat baby pegang jari mama….nampak kuat jari baby pegang jari mama….Abah tahu dalam diri baby ada kekuatan mcmana dalam diri mama…
Abah sayang baby dunia akhirat….Abah sayang semua, Abah doakan agar kita semua dapat berkumpul…
Walaupun berada dalam kedaan yang tidak begitu sihat, namun Abby tetap rajin menyebarkan dakwah di media sosial untuk mengingatkan warganet. Semoga usaha Abby ini akan mendapat ganjaran sebaiknya dalam membawa kebaikan kepada orang lain.
Kebanyakan kediaman kita mempunyai hiasan dinding berupa kaligrafi daripada ayat-ayat al-Quran. Bukan sekadar untuk menghiasi kediaman tapi juga sebagai peringatan dan untuk bacaan penghuni...