Makan di restoran bukan islam tanpa ragu. “Rupanya masih ramai yang keliru antara bersih dan halal.’ Malah dengan bangga berkongsi momen tersebut di media sosial tanpa segan silu.
Ikuti perkongsian Dzuriasikim Dzulkefli ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Masyallah rupanya masih ramai yang keliru antara bersih dan halal. Hinggakan banyak orang Islam suka makan di gerai mahupun kedai makan dan restoran terkenal bukan Islam tanpa ragu. Yang membawa anak kecil disuapkan juga makanan itu kepada anak-anak.
Saya berfikiran terbuka dan berkawan dengan pelbagai bangsa serta agama. Saya sendiri juga adalah dari keturunan Cina. Namun saya merasakan kita perlu mendidik dan memberi kefahaman yang lebih mendalam tentang pengertian bersih dan halal kepada ahli keluarga dan anak-anak.
Bukan Islam Tanpa Ragu
Saya mohon maaf kepada penggemar Kuetiau goreng (Char Kueh Teow), Rojak, Cendol yang menjadi tarikan utama di sesetengah negeri hinggakan yang pergi bercuti meletakkan perkara ini antara yang utama untuk berkunjung ke negeri-negeri ini.
1. Bersih persekitarannya. Bersih cara penyediaan. Belum tentu suci untuk dimakan.
2. Suci bermaksud kerana cara orang Islam membersihkan diri dari najis dan kotoran adalah berbeza. Dan ini ialah perkara asas. Jadi didiklah anak-anak juga tentang ini dengan jelas.
Ia bermaksud, seperti contohnya membersihkan diri dari najis membuang air besar. Ada bangsa bukan Islam masih menggunakan tisu sahaja. Begitulah bagi yang belum mengetahui.
Rupanya Masih Ramai
Ada banyak komen yang memarahi saya bila saya sebutkan cara membersih najis ini. Katanya orang bukan Islam membersihkan najis dengan cara begini yang mana ianya juga dibolehkan dalam Islam.
Istinjak bagi orang Islam ada cara dan hukumnya. Yang mana orang bukan Islam tidak mengamalkan hukum Istinjak ini.
Ads
Cara beristinjak paling afdhal di dalam Islam adalah menggunakan kedua-dua alat bersuci iaitu bahan kesat seperti batu dan tisu, kemudiannya barulah dibasuh dengan air tanpa tangan menyentuh dubur.
Yang Keliru
Hal ini kerana, ‘ain najis akan dihilangkan dulu dengan bahan kesat, kemudian sisa-sisa kesan najis akan dibersihkan pula dengan basuhan air.
Oleh itu, tangan tidak akan terkena najis dan ia dapat dihilangkan dengan berkesan. Jika berkemampuan untuk melakukannya, sebaiknya kita mengamalkan cara yang afdhal dalam beristinjak seperti ini dalam kehidupan kita.
Sekaligus ia menafikan persepsi negatif terhadap cara istinjak dalam ajaran Islam.
FirmanNya dalam al-Quran:
إِنَّ اللَّـهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ
Maksudnya: SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. – (Surah al-Baqarah: 222)
Begitu juga, Rasulullah SAW menerangkan bahawa kebersihan itu adalah sebahagian daripada kesempurnaan iman. Rasulullah SAW bersabda:
الطُّهُورُ شَطْرُ الْإِيمَانِ
Maksudnya: Kebersihan sebahagian daripada iman.
Hadith riwayat Muslim: 223
Antara Bersih & Halal
3. Benar. Bekas yang digunakan untuk penyediaan makanan boleh jadi bersih. Tetapi belum tentu suci. Bukanlah kerana orang bukan Islam berniat jahat.
Ads
Tetapi kefahaman suci itu sendiri (mengikut garis panduan Islam) bagi orang bukan Islam – adalah terbatas. Bagi mengelakkan kita makan makanan dari bekas-bekas ini, janganlah makan di tempat begini.
4. Orang Islam membasuh makanan berdarah sebelum dimasak dengan cara tidak sama. Kita basuh bersih, bilas (toskan), selawat. Manakala selawat bukanlah hal yang wajib.
Hanya saya sebutkan sebagai perbezaan bagaimana orang Islam membersihkan makanan sebelum dimasak.
5. Halal tidaklah bermaksud asalkan dia masak ikan, udang, sotong, kerang yang boleh dimakan. Kerana makanan begini tidak perlu disembelih. Halal lebih jauh pengertian dari ini. Belajarlah.
6. Halal dan suci juga tidak bermaksud apabila dekat kedai itu ada ramai orang bertudung duduk makan, jadi kita pun boleh ikut makan.
7. Ada orang mempertikaikan, kadang kedai orang Islam lebih tidak bersih berbanding dengan kedai orang bukan Islam. Persekitaran yang bersih, kedai yang cantik dan moden, makanan yang dihias cantik, tidak menjamin halal dan suci untuk dimakan.
Tiada menjadi kesalahan bagi seorang muslim untuk memakan makanan yang dimasak atau disediakan oleh bukan muslim dari susu, sayur-sayuran, buah-buahan dan segala macam jenis makanan yang lain kecuali sembelihan mereka.
Tetapi adalah afdhal makanan kita itu diperolehi daripada orang yang bertaqwa dan disediakan juga dengan taqwa.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda memberi peringatan kepada umatnya:
لاَ تُصَاحِبْ إِلاَّ مُؤْمِنًا وَلاَ يَأْكُلْ طَعَامَكَ إِلاَّ تَقِيٌّ
Maksudnya: Janganlah kamu berkawan melainkan orang yang beriman dan jangan biarkan makananmu dimakan melainkan orang bertaqwa. – Riwayat Abu Daud (4832)
Melainkan jIka tidak kamu berada di tempat di mana kita sudah tidak ada pilihan yang lain. Pilihlah makanan dari sumber yang baik-baik kerana ia akan menjadi darah dan daging kita.
Kashoorga: Berfikiran terbuka itu tak salah tapi jangan terlalu terbuka dalam bab halal dan haram.
“JAGA-JAGA AIR MATA TU, JANGAN SAMPAI TERKENA JENAZAH DAN KAIN KAFAN NYA.SEKSA JENAZAH TU.BERAT DIA NAK PERGI”
.
Sorang makcik ‘sound’ pada si suami jenazah. Jenazah isteri telah selesai dikafankan.
Giliran suami nak cium. Dia mencium dahi isterinya. Air mata mengalir ke pipi jenazah. Di peluk isteri lama. Mengalir air matanya terkena kain kafan jenazah.
Seorang makcik bersuara.
“Angkat suami dia tu. Jangan peluk lama-lama arwah isteri awak tu. Jangan sampai air mata ni menitik kena jenazah. Kesian dia. Berat dia nak pergi….”. Maka si suami dipapah oleh anak lelakinya keluar rumah.
Inilah khilaf yang sering berlaku dalam masyarakat Melayu Islam kita. Sebenarnya biarkan sahaja contohnya jika si suami ingin mencium dan memeluk isterinya lama buat kali terakhir.
Kalau pun dia menangis dan air matanya terkena kain kafan tak mengapa. Tiada hadis atau nas yang mengatakan tak boleh. Di saat itulah si suami mungkin sedang berbisik memaafkan dan menghalalkan segala makan minum kepada isterinya.
Ingat yang tak boleh itu jika kamu meratap atau meraung di hadapan jenazah atau sewaktu kematian nya. Dilarang keras oleh Rasulullah SAW.
Kekhilafan yang ramai lakukan dan masih berlaku hingga hari ini.
Sedikit petikan dari pejabat Mufti Wilayah ialah larangan meratap terhadap jenazah
Diharamkan atas keluarga si mati meratap (menangis dengan suara yang kuat/meraung, mengoyak baju, menampar pipi, memukul badan, menarik rambut). Tegahan ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW:-
Maksudnya: “Dua perkara pada manusia yang kedua-duanya adalah dari perbuatan orang kafir: mencela keturunan (seseorang) dan meratap atas mayat.” Riwayat Muslim (67)
Keterangan: Dibolehkan menangis/mengalirkan air mata tanpa mengeluarkan suara sebagai tanda sedih atas kematian orang yang disayangi. Nabi Muhammad SAW sendiri mengalirkan air mata pada hari kematian anaknya Ibrahim sebagaimana di dalam hadith riwayat Al-Bukhari, Muslim dan lain-lain.
Bahkan dalam hadith yang lain Rasulullah SAW bersabda:-
Maksudnya: “Sesungguhnya mayat diazab dengan tangisan keluarganya terhadapnya.”
Riwayat al-Bukhari (1286), Muslim (928)
Mengikut Imam al-Nawawi, hadith ini diberi beberapa takwilan antaranya:-
-Ia ditanggung dengan maksud jika si mati mewasiatkan kepada keluarga dan yang hidup untuk meratap dan meraung atas kematiannya.
– Ia memberi maksud kaum keluarga menangis pada tahap ratapan
– Ia bermaksud ia diazab dengan sebab memperdengarkan tangisan keluarganya untuk menjadikan hati mereka mengasihani berlebihan. Inilah pendapat Ibn Jarir al-Tabari. Hal ini juga dipilih oleh al-Qadhi ‘Iyadh.
Sekadar tangisan biasa atau kesedihan tidaklah menjadi kesalahan.
Ia berdasarkan sabda Rasulullah SAW.
Boleh menangis tetapi tidak boleh meratap sebagaimana kata Baginda SAW tatkala wafat puteranya itu.
Maksudnya:“Mata mengalirkan airnya, hati begitu sedih dan kami tidak kata kecuali apa yang diredhai oleh Tuhan. Dan sesungguhnya kami atas perpisahanmu hai Ibrahim begitu sedih.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Setiap satu jam, seorang anak luar nikah lahir.’ Jaga ikhtilat, nampak kecil tapi impaknya besar kepada masyarakat.
Ikhtilat secara umumnya membawa maksud percampuran antara dua jantina di satu-satu tempat. Ia adalah satu perkara yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita.
Ikhtilat boleh berlaku di pasar, jalan raya, ketika solat berjemaaah di masjid, di sekolah, di pejabat waima di tempat kerja sekalipun.
Pada awalnya, ikhtilat dibolehkan oleh syarak, tetapi dengan beberapa syarat tertentu. Jika tidak, maka sulitlah kehidupan manusia seharian.
Walau bagaimanapun, kita perlulah membezakan antara ikhtilat yang dibenarkan dan khulwah yang diharamkan.
Ikhtilat, sebagaimana yang telah kita sebutkan tadi, hukum asalnya adalah mubah (harus) bagi memudahkan kehidupan manusia. Tiada halangan padanya kecuali jika ia membawa kepada perkara yang haram.
Sementara khulwah pula, ia bermaksud percampuran antara lelaki dan perempuan yang ajnabi (boleh dikahwini) di sesuatu tempat tanpa ditemani oleh mahram perempuan tersebut.
Seorang Anak Luar Nikah Lahir
Hukum asal bagi khulwah ini adalah haram, kecuali pada perkara yang dharurat. Tujuannya adalah untuk mengelak daripada berlakunya fitnah.
Isu ikhtilat ini turut mendapat perhatian Ustaz Adnin, ini penjelasannya mengenai persoalan lelaki dan perempuan boleh berkawan rapat atau tidak.
Saya ulang balik, hukum asal ikhtilat adalah apa dia? Haram, ia hanya harus kalau ada hajat dan darurat sahaja, ada keperluan sahaja, itupun kena berurusan dalam keadaan profesional.
Jaga Ikhtilat
Oleh itu, sekiranya kita tidak ada apa-apa hajat untuk kita sembang, untuk kita chatting dengan orang yang berlainan jantina. Tak kisah kawan ke apa, maka perlu atau tak perlu.
Sebaiknya tak perlu langsung bercakap, sebab benda ini nampak macam kecil tapi impaknya dia besar. Sebab itulah kes anak luar nikah dekat Malaysia, setiap tahun 50,000 kes.
Nampak Kecil Tapi Impaknya Besar
Maknanya setiap 1 jam, 1 orang anak luar nikah lahir. Hari ini program kita 2 jam, 2 anak luar nikah lahir tanpa kita sedar. Jangan anggap perkara ini macam bahan jenaka, ini benda serius. Berpunca daripada benda-benda kecil beginilah.
Sebab itulah jangan sudah terjebak dengan zina, baru hendak rasa bersalah, orang beriman dia usaha untuk jauhi maksiat walaupun sekecil-kecil perkara.
Sama ada solat fardhu atau sunat, selepas membaca ummul kitab al-Fatihah kita akan susuli dengan bacaan surah pendek. Namun adakala juga kita ulang baca surah yang sama berturut dalam rakaat berikutnya.
Ada juga imam yang membaca surah yang sama pada rakaat pertama dan kedua berturut. Adakah batal solat? Kita ikuti penjelasan Mufti dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan
Assalamualaikum SS Dato’ Seri Mufti. Apa hukum membaca surah yang sama selepas al-Fatihah di kedua-dua rakaat yang awal dalam solat?
Jawapan
Pada asasnya, membaca surah selepas bacaan al-Fatihah adalah sunat walaupun pendek. Disunatkan membaca surah pada dua rakaat yang awal. Sama ada solat secara jahriyyah atau sirriyah.
Adapun makmum tidak disunatkan membaca surah bahkan digalakkan untuk mendengar bacaan surah yang dibaca oleh imam.
Menjawab persoalan di atas, dalam sebuah hadis yang diriwayatkan daripada Mu’az bin Abdillah al-Juhaniy, bahawa seorang lelaki dari Juhainah mengkhabarkan kepadanya:
Maksudnya:Bahawa dia mendengar Nabi SAW membaca di dalam solat Subuh ‘Iza Zulzilat Ardh’ pada kedua-dua rakaat. Aku tidak tahu sama ada Nabi terlupa ataupun sengaja membacanya di dalam kedua-dua rakaat. Riwayat Abu Daud (816)
Sheikh Syamsul Haq Al-‘Azim al-Abadi menjelaskan: “Sahabat ragu berkenaan pengulangan Nabi SAW terhadap surah, adakah kerana lupa kerana kebiasaan dari bacaan Baginda SAW adalah membaca (surah) pada rakaat kedua dengan bacaan (surah) yang selain pada rakaat pertama.
(Jika demikian), maka tidak disyariatkan kepada umatnya. Atau perbuatan Baginda sengaja untuk menjelaskan akan dibolehkan (hal itu)? Maka, kejadian pengulangan tersebut menimbulkan keraguan, sama ada perkara itu disyariatkan ataupun tidak.
Apabila sesuatu perkara berkisar antara disyariatkan atau tidak disyariatkan, maka perbuatan Baginda SAW lebih utama difahami sebagai sesuatu yang disyariatkan.
Kerana asal dari perbuatan Baginda SAW adalah untuk pensyariatan, manakala lupa adalah keluar dari perkara asal.
Ibn Qudamah menyatakan: Sekiranya seseorang membaca pada rakaat (pertama) sesuatu surah, kemudian mengulanginya pada rakaat kedua, maka tidak mengapa.
Ini berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Daud dengan sanadnya daripada lelaki dari Juhainah, bahawa beliau mendengar Rasulullah SAW membaca dalam Solat Subuh dengan surah “إذازلزلت” (Surah al-Zalzalah) pada kedua-dua rakaat.
Dalam sebuah hadis lain yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a, katanya:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- بَعَثَ رَجُلاً عَلَى سَرِيَّةٍ ، وَكَانَ يَقْرَأُ لأَصْحَابِهِ فِى صَلاَتِهِمْ فَيَخْتِمُ بِ (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) فَلَمَّا رَجَعُوا ذُكِرَ ذَلِكَ لِرَسُولِ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- فَقَالَ « سَلُوهُ لأَىِّ شَىْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ ». فَسَأَلُوهُ فَقَالَ لأَنَّهَا صِفَةُ الرَّحْمَنِ فَأَنَا أُحِبُّ أَنْ أَقْرَأَ بِهَا. فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم : أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللَّهَ يُحِبُّهُ “Bahawa Rasulullah SAW telah mengutuskan seorang lelaki sebagai pemimpin kepada satu pasukan tentera. Dalam mengerjakan solat berjemaah, beliau (menjadi imam dan) selalu membacakan al-Quran lalu mengakhirinya dengan bacaan surah al-Ikhlas. Apabila mereka kembali, perkara tersebut telah dilaporkan kepada Rasulullah SAW.
Lalu Baginda SAW bersabda: “Mintalah penjelasan daripadanya kenapa beliau berbuat demikian?” Mereka pun bertanya kepada sahabat berkenaan lalu beliau menjawab: “Kerana surah tersebut (mengandungi penjelasan berkenaan) sifat Allah, sebab itulah saya suka untuk sentiasa membacanya.” Lantas Rasulullah SAW pun bersabda: “Beritahukanlah kepada beliau bahawa Allah mengasihinya.” Riwayat al-Bukhari (7375) dan Muslim (1926)
Ibn al-‘Arabi berkata: “Hal ini menjadi dalil bahawa dibolehkan mengulangi surah pada setiap rakaat.”
Di dalam al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah dinyatakan: Jumhur ulama’ dari kalangan Hanafiyyah, Syafi’iyyah dan Hanabilah berpendapat bahawa tidak mengapa bagi seseorang yang solat untuk mengulangi surah daripada surah-surah dalam al-Quran yang dibacanya pada rakaat yang pertama.
Harus bagi seseorang untuk membaca surah tertentu selepas al-Fatihah pada rakaat yang pertama, kemudian dia membaca surah yang sama pada rakaat yang kedua.
Walaupun begitu, kami berpendapat adalah afdhal membaca surah yang berlainan atau ayat yang berlainan berdasarkan kebanyakan amalan Nabi SAW ketika membaca selepas Fatihah dalam solat.
Justeru, keharusan bukan bermakna menjadi adat yang diulang pada setiap kali solat, tetapi perbuatan yang ghalib hendaklah dilakukan oleh para imam ketika solat.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman yang tepat kepada kita dalam melaksanakan setiap titah perintah-Nya. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...