‘Makanan itu rezeki, kena hargai & tak baik hina orang.’ Cikgu sebak pelajar bawa biskut kering untuk jamuan sekolah dan kawan-kawannya tak jamah langsung.
Hujung tahun ini memang sedari dulu, guru akan aturkan majlis jamuan untuk kelas masing-masing. Bagi ibu yang memiliki kepakaran memasak, mereka memilih untuk masak.
Manakala bagi ibu-ibu yang tak punya waktu, mereka selesa untuk membeli atau menempah makanan untuk anak bawa ke jamuan sekolah.
Kaum ibulah paling sibuk uruskan perihal jamuan sekolah kerana ingin memastikan kenyang perut anak dan kawan-kawan kelasnya nanti di hari jamuan.
Namun begitu tak semua bernasib baik dan berkemampuan seperti mana kisah yang dikongsikan Cikgu Muhammad Ali ini.
Setiap kali jamuan kelas, saya pasti akan teringat pelajar saya dahulu. Dia pelajar yang sangat baik tahap satu. Jarang buat hal dalam kelas, kerja sentiasa siap.
Tiba hari jamuan kelas, maka ramailah anak-anak murid saya letak makanan atas meja. Saya akan susun biar mudah pelajar hendak ambil. Tiba-tiba datang seorang pelajar ni,
Kena Hargai
“Mr.Ali, saya ada bawa makanan, boleh ke saya letak hujung sekali” sambil tunjuk makanan line last sekali walaupun ada saja ruang kosong depan dia.
‘Sy kata tak apa, cikgu letak dekat sini saja, banyak ruang lagi ini. Dia kata takpe, biar dia letak di hujung sekali. Saya pun mengiyakan sahaja kalau sudah itu dia nak.
Jadi bila murid start makan, saya memang sibuk layan anak-anak. Bila majlis tamat, biasanya cikgu-cikgu kelas akan pack kan lebihan makanan untuk mereka bawa balik.
Tiba-tiba dengan laju murid tadi datang ambil bekas dia, cepat-cepat dia masukkan dalam beg. Saya sudah rasa pelik tapi saya teruskan membungkus lebihan makanan. Saya tak nampak apa yang sebenarnya terjadi waktu ini.
Ads
Tak Baik Hina Orang
Bila sudah siap pack, seorang murid perempuan bangun dan bersuara kuat ” Mr.Ali , makanan Adam ( adam bukan nama sebenar) tak ada orang makan pun makanan dia.”
Lalu saya pandang wajah si Adam ini, walaupun dia masih di tahap 1, saya nampak muka dia sedih, sambil tutup mata.
Dalam hati saya sudah boleh agak dia menangis dalam diam. Lalu saya tanya pelajar saya
“Kenapa tak ada orang nak makan, makanan adam?” Patutlah dia cepat-cepat ambil makanan dia tadi. Lalu ada pelajar menjawab,
‘Sebab baju dia kotor, muka dia tak mandi, makanan dia macam orang tua bla bla”. Macam-macam saya dengar dan kelas mulai bising.
Cikgu Sebak
Saya mula tinggikan suara untuk mengawal kelas dan minta dia kemaskan kelas.
Lalu baru saya panggil anak ini, dan minta dia bawa bekal makanan dia tadi. Saya buka bekas dia, hati saya luluh tengok ada biskut-biskut kering dipatah patahkan dan tidak terusik.
Kemudian, saya hulur tisu pada Adam dan suruh dia lap air mata. Saya pujuk dia, saya makan biskut dia bawa depan dia.
‘Sedapnyaa biskut Adam bawak.” Walaupun ketika itu saya tak dapat membayangkan perasaan ibu atau ayahnya yang ada usaha hendak bawa sesuatu ke sekolah. Murid ini murid kurang berkemampuan.
Ads
Sambil teresak-esak saya cuma dengar satu persatu perkataan yang keluar dari mulut Adam.
“Diorang tak nak makan biskut saya cikgu sebab saya miskin”. Saya pandang biskut tadi yang tidak terusik oleh sesiapa pun. Saya kata pada Adam,
“Tak, mana ada orang kata awak miskin, ini cikgu makan kan biskut ini, sedap tau. Cikgu ambil 1 lagi boleh?” Dia pun start senyum dan saya suruh dia duduk.
Pelajar Bawa Biskut Kering
Saya berpesan kepada murid saya, walau siapa pun bagi kita makanan, kita kena hargai. Makanan itu rezeki Dan ingat juga, jangan hina orang. Kita semua sama sahaja.
Tengok apa yang sudah kamu buat pada Adam. Kalau kamu jadi Adam, kamu sedih tak makanan kamu bawa tiada siapa hendak makan? ” Satu kelas menjawab, ‘sedih cikgu.”
Biskut cikgu makan tadi sedap sangat. Saya pun makan lagi baki biskut tadi di hadapan anak-anak ini. Maka berebutlah mereka datang ambil biskut dalam bekas tadi. Sekejap saja habis. Ada yang makan dengan coklat, cicah dengan air.
Si Adam tadi senyum sambil kawan-kawan dia suap makanan pada dia. Maka gugurlah air mata seorang cikgu ketika ini.
Saya ajar begitu supaya bila sudah besar, mereka akan selalu hargai pemberian orang lain. Buat sesuatu jangan sesekali mengharapkan balasan. Walau sesedap mana makanan kita bawa, jangan expect orang lain akan bawa makanan sedap-sedap macam kita bawa.
Ada keluarga RM 50 boleh buat makan seminggu, ada pula yang RM 50 mampu beli sebiji kek. Kasut kehidupan kita tak akan pernah sama.
Saya melihat Adam ( bukan nama sebenar) sebagai teguran untuk saya juga. Untuk menjadi guru yang selalu peka dengan perasaan murid. Biasanya murid-murid akan ingat kisah-kisah pahit sewaktu kecil.
Jika dibiarkan ” luka” tersebut akan bertambah. Gurulah yang kena tolong anak-anak ini supaya lukanya tidak berpanjangan. Setiap kali jamuan kelas, saya akan selalu peka dengan semua murid yang ada.
Bila Si Adam tadi sudah masuk darjah 5, dan walaupun saya tak mengajar dia, dia pasti letakkan makanan jamuan kelas dia atas meja saya. Last saya makan mak dia buat kek batik.
Saya ada snap gambar itu tapi tak jumpa di mana saya save. Dan harini berlaku situasi lebih kurang macam ni. Ada juga rakan guru beritahu, “Cikgu, saya tak bawa makanan, boleh ke saya makan sekali?”
Kisah Pengajaran Hidup
Apa yang ada di hati anak-anak ini hanya Allah sahaja tahu. Kadang-kadang ibu bapa tak tahu apa yang terjadi di sekolah jadi guru-gurulah yang boleh menolong memberi sedikit senyuman kepada mereka.
Seorang kanak-kanak mampu memberikan kita pengajaran dalam hidup. Kadang-kadang Allah hantarkan anak-anak ini untuk sebuah ilmu dan pengajaran. Teguran juga untuk diri saya.
Kamu anak yang baik, cikgu akan ingat di setiap kisah yang cikgu lalui untuk disampaikan kepada yang lain..insyallah
Kashoorga: Semoga kisah ini memberi pengajaran bermakna buat kita semua.
Semua tahu bahawa membasuh anggota wuduk adalah wajib sebelum bersolat. Kita sedia maklum, anggota wuduk dibasuh sebanyak tiga kali. Namun, ada juga sama ada terlupa, disengajakan atau was-was semasa ambil wuduk sehingga terlajak lebih daripada tiga kali membasuh anggota badan.
Kita ikuti penjelasan pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini. Dalam mendirikan solat, ada sebab mengapa Allah telah aturkan tertibnya atau dalam bahasa popular sekarang SOP nya.
Soalan: Assalamualaikum w.b.t Saya selalu melihat ada orang berwuduk dan membasuh anggota wuduk berkali-kali. Mencuci wajah dan tangan berkali-kali, berkemungkinan empat atau lima kali. Apakah hukumnya serta adakah ia dibenarkan? Harap Datuk Mufti dapat beri pencerahan.
Jawapan : Firman Allah SWT : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ Maksudnya :“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.” (Surah al-Maidah : 6)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff menyebutkan rukun wuduk ada enam. Empat daripadanya adalah berdasarkan ayat al-Quran iaitu membasuh muka, membasuh kedua tangan, menyapu sebahagian kepala dan membasuh kedua kaki. Manakala dua yang berbaki adalah berdasarkan sunnah iaitu niat dan tertib. Anggota-anggota wuduk yang wajib untuk dibasuh
Oleh itu, secara ringkasnya kita dapat ketahui bahawa anggota wuduk yang wajib dibasuh ialah :
Seluruh muka beserta niat.
Membasuh tangan hingga ke siku.
Membasuh sebahagian daripada kepala sekurang-sekurangnya membasahkan tiga helai rambut
Membasuh kaki sehingga ke buku lali.
Hendaklah membasuh anggota-anggota tadi mengikut tertib.
Selain daripada anggota-anggota wajib tersebut maka hukumnya adalah sunat yang sangat dituntut (sunat muakkad). Ini seperti membaca Basmalah ketika mula mengambil wuduk, membasuh tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas air, berkumur, memasukkan air ke dalam hidung, membasuh seluruh kepala, membasuh kedua-dua telinga, memulakan setiap anggota dengan anggota sebelah kanan, melaksanakannya secara berturut-turut, menggosok, membasuh setiap anggota dengan tiga kali basuhan dan lain-lain.
Sunat membasuh setiap anggota wuduk dengan tiga kali basuhan Syeikh Daud al-Fatani menyatakan bahawa dikira tiga kali bagi air yang mengalir dengan melalui tiga kali olak (pengaliran) air ke atas anggota berkenaan, dan bagi air yang tenang dengan digerak-gerakkan anggota sebanyak tiga kali. Membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali basuhan
Walau bagaimanapun, di dalam riwayat Abdullah bin Amr ada menceritakan bahawa : جاءَ أعرابيٌّ إلى النَّبيِّ -ﷺ- يسألُهُ عنِ الوُضوءِ؟ فأراهُ الوُضوءَ ثلاثًا، ثمَّ قالَ : هكَذا الوُضوءُ فمَن زادَ على هذا فقَد أساءَ وتعدّى، وظلمَ Maksudnya : “Seorang Arab Badwi telah datang bertemu Nabi SAW, bertanyakan mengenai (cara) wuduk? Baginda telah mengajarkannya supaya berwuduk dengan tiga kali basuhan (bagi setiap anggota). Kemudian, baginda bersabda : Beginilah cara berwuduk (yang benar), sesiapa yang menambah daripada ini (melebihi 3 kali basuhan), maka dia telah melakukan keburukan, melampaui batas dan berlaku zalim.” Riwayat al-Nasaie (140)
Para ulama telah menyatakan bahawa membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali adalah makruh hukumnya. Dalam hal ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan : وَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى كَرَاهَةِ الزِّيَادَةِ عَلَى الثَّلَاثِ وَالْمُرَادُ بِالثَّلَاثِ الْمُسْتَوْعِبَةِ لِلْعُضْوِ وَأَمَّا إِذَا لَمْ تَسْتَوْعِبِ الْعُضْوَ إِلَّا بِغَرْفَتَيْنِ فَهِيَ غَسْلَةٌ وَاحِدَةٌ
Maksudnya :“Para ulama telah bersepakat (Ijma’) bahawa hukumnya adalah makruh (membasuh anggota wuduk) melebihi tiga kali. Dan yang dimaksudkan dengan tiga kali basuhan tersebut ialah aliran air yang mengenai seluruh anggota. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan.”
Imam Syafie juga ada menyebutkan mengenai perkara ini di dalam kitabnya : وَلَا أُحِبُّ لِلْمُتَوَضِّئِ أَنْ يَزِيدَ عَلَى ثَلَاثٍ وَإِنْ زَادَ لَمْ أَكْرَهْهُ Maksudnya : “Dan aku tidak suka bagi seseorang yang berwuduk untuk menambah (dalam basuhannya) melebihi tiga kali. Akan tetapi, sekiranya dia menambah (melebihi), aku tidak memakruhkannya.”
Imam al-Nawawi menerangkan bahawa maksud perkataan Imam Syafie ‘tidak memakruhkannya’ di atas ialah ‘tidak mengharamkannya’. Begitu juga, dengan kenyataan Imam Syafie yang lain menyebutkan bahawa beliau tidak suka jika seseorang melebihi 3 kali basuhan (ketika berwuduk), akan tetapi sekiranya dia buat, perkara tersebut tidak memudaratkannya iaitu tidak berdosa. Ini menunjukkan bahawa perbuatan melebihi tiga kali basuhan bagi setiap anggota ketika berwuduk adalah makruh.
Sekalipun membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali makruh hukumnya, perbuatan tersebut tidak membatalkan wuduknya selagi mana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna. Wuduknya tetap sah.
Hal ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi : إذَا زَادَ عَلَى الثَّلَاثِ فَقَدْ ارْتَكَبَ الْمَكْرُوهَ وَلَا يَبْطُلُ وُضُوءُهُ هَذَا مَذْهَبُنَا وَمَذْهَبُ الْعُلَمَاءِ كَافَّةً وَحَكَى الدَّارِمِيُّ فِي الِاسْتِذْكَارِ عَنْ قَوْمٍ أَنَّهُ يَبْطُلُ كَمَا لَوْ زَادَ فِي الصَّلَاةِ وَهَذَا خَطَأٌ ظَاهِرٌ
“Sekiranya seseorang menambah (basuhan) lebih daripada 3 kali, maka dia telah melakukan perbuatan yang makruh. Namun, (perbuatan itu) tidaklah membatalkan wuduknya. Ini adalah merupakan mazhab kami (Syafie) dan mazhab kebanyakan ulama. Al-Darimi telah menukilkan daripada segolongan ulama di dalam kitabnya al-Istizkar, bahawa wuduk terbatal, sebagaimana (hukum) sekiranya seseorang menambah-nambah (rukun) di dalam solatnya. Pendapat ini telah jelas kesilapannya.”
Kesimpulannya Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa membasuh anggota wuduk secara melebihi tiga kali basuhan adalah makruh. Akan tetapi, wuduknya tetap sah dan tidak membatalkan wuduknya selagimana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna.
Walau bagaimanapun, basuhan tersebut hanya dikira setelah dia sempurna mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota wuduk berkenaan. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman contohnya. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan. Imam al-Ramli ada menyebutkan bahawa syarat sebelum membasuh untuk kali kedua dan ketiga adalah perlu menyempurnakan basuhan wajib (yang pertama).
Marilah sama-sama kita renungi kata-kata Syeikh Mulla Ali al-Qari yang menyatakan berlebihan dalam berwuduk seperti menambah lebih dari tiga kali basuhan, tidak ada kebaikan dalam perkara yang berlebihan tersebut.
Semoga bermanfaat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam menjalani ibadah puasa sama ada secara sedar atau tidak ada perkara yang kita lakukan merosakkan puasa itu sendiri. Sudahnya apa yang kita dapat hanyalah lapar dan penat serta tiada pahala ke atasnya.
Moga Ramadan tahun ini kita hindari dari melakukannya. Justeru itu semak lima perkara berikut yang mana boleh merosakkan pahala puasa kita.
Puasa Tetapi Masih Terus Melakukan Maksiat
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu meriwayatkan bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Barangsiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta malah mengamalkannya, maka Allah tidak butuh dari rasa lapar dan haus yang dia tahan.” (HR. Bukhari, No. 1903) Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Puasa bukanlah hanya menahan makan dan minum saja. Akan tetapi, puasa adalah dengan menahan diri dari melawan nafsu. Apabila ada seseorang yang mencelamu atau berbuat perkara tidak baik padamu, katakanlah padanya, ‘Aku sedang puasa, aku sedang puasa’.” (HR. Ibnu Khuzaimah, 3:242. Menurut Al-A’zhami, sanad hadis tersebut shahih).
Kata lagwu dalam hadis di atas bererti perkataan sia-sia atau disebut melakukan perkara tidak berfaedah. Adapun rofats adalah istilah untuk setiap hal yang lelaki selalu inginkan dari perempuan iaitu melakukan dosa maksiat.
Beramal tanpa ilmu
Ibnul Qayyim rahimahullah berkata, اَنَّ العَامِلَ بِلَا عِلْمٍ كَالسَّائِرِ بِلاَ دَلِيْلٍ وَمَعْلُوْمٌ اَنَّ عَطَبَ مِثْلِ هَذَا اَقْرَبُ مِنْ سَلاَمَتِهِ وَاِنْ قُدِّرَ سَلاَمَتُهُ اِتِّفَاقًا نَادِرًا فَهُوَ غَيْرُ مَحْمُوْدٍ بَلْ مَذْمُوْمٌ عِنْدَ العُقَلاَءِ “Orang yang beramal tanpa ilmu bagai orang yang berjalan tanpa penghujung atau tiada orang yang memimpin perjalanannya. Seperti kita tahu, ia umpama pergi ke satu tempat baru, kita segan hendak bertanya orang dan kemudian akan sesat kerana keegoan kita itu. Ada orang selamat dalam perjalanannya tapi amat jarang.
Puasa tapi tak solat
Pernah ada seseorang yang bertanya kepada Syaikh Muhammad bin Shalih Al-‘Utsaimin rahimahullah, “Apa hukum orang yang berpuasa, tetapi meninggalkan solat?” Beliau pun menjawab, “Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan solat tidaklah diterima kerana orang yang meninggalkan solat bererti kafir dan murtad. Dalil bahawa meninggalkan solat termasuk bentuk kekafiran adalah firman Allah Ta’ala:
”Jika mereka bertaubat, mendirikan solatt dan menunaikan zakat, maka (mereka itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi kaum yang mengetahui.” (QS. At-Taubah: 11)
Hujah lainnya adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
“Pembatas antara seorang muslim dan kesyirikan serta kekafiran adalah meninggalkan shalat.” (HR. Muslim, No. 82) Selanjutnya, Syaikh Ibnu ‘Utsaimin rahimahullah menambahkan, “Kami katakan: ‘Solatlah kemudian tunaikanlah puasa.’ Adapun jika engkau puasa, tetapi tidak solat, amalan puasamu akan tertolak kerana orang kafir (sebab meninggalkan solat) tidak diterima ibadah darinya.” (Majmu’ Fatawa wa Rosa-il Ibnu ‘Utsaimin, 17:62)
Tergesa-gesa dalam solat
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
أَفْضَلُ الصَّلاَةِ طُولُ الْقُنُوتِ
“Sebaik-baik solat adalah yang lama berdirinya.” (HR. Muslim, No. 756)
“Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang seseorang shalat mukhtashiron.” (HR. Bukhari dan Muslim).
Dalam kitab Bulughul Maram, Bab “Dorongan agar kusyuk dalam solat, Ibnu Hajar rahimahullah menyampaikan terkait hadis di atas sebagai bahawasanya sebahagian ulama menafsirkan ikhtishor (mukhtashiron) dalam hadis tersebut adalah solat yang ringkas (terburu-buru), tidak ada thuma’ninah ketika membaca surah, rukuk, mahupun sujud. (Lihat Syarh Bulughul Maram, Syaikh ‘Athiyah Muhammad Salim, 49:3, Asy-Syamilah)
Kedekut bersedekah
Sungguh sangat rugi orang yang bakhil kedekut terhadap hartanya untuk disedekahkan pada bulan Ramadhan. Padahal, pada bulan ini adalah waktu terbaik untuk bersedekah kerana ia bukan saja melipatgandakan pahala sedekah itu sendiri tetapi ada banyak kebaikan lain apabila bersedekah pada bulan ini.
‘Ali meriwayatkan bahwa Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Sesungguhnya di syurga terdapat kamar-kamar yang mana bahagian luarnya boleh dilihat dari bahagian dalam dan bahagian dalamnya boleh melihat ke luar. Lantas seorang Arab Badwi berdiri sambil berkata, “Bagi siapakah kamar-kamar itu diperuntukkan wahai Rasululullah?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Untuk orang yang berkata benar, yang memberi makan, dan yang senantiasa berpuasa dan solat pada malam hari di waktu manusia pada tidur.” (HR. Tirmidzi, no. 1984. Syaikh Al-Albani mengatakan bahawa hadits ini hasan)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Jangan lupa tanggungjawab kita sebagai pengundi.’ Dr Zulkifli ingatkan berdoa dan mohon petunjuk pilih pemimpin yang ‘terbaik’ kerana kita berhak memilih siapa untuk menjadi pemerintah kita kelak.
Bahang PRU ( Pilihanraya Umum) makin terasa apatah lagi di jalanraya banyak poster dan bendera parti masing-masing berdiri megah menanti saatnya siapa yang bakal menerajui negara. Ada di kalangan kita yang sedari merancang perjalanan untuk pulang mengundi di kampung halaman.
Paling penting siapa pun pilihan kita, jangan lupa tunaikan tanggunjawab kita sebagai pengundi seperti yang disarankan oleh Datuk Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri ini. Ikuti perkongsiannya,
Tanggungjawab kita sebagai pengundi
Sudah diketahui umum bahawa Pilihan Raya Umum ke-15 akan berlangsung pengundiannya pada 19 November ini.
Tanggungjawab Pengundi
Sekarang, semua parti politik dan calon menambahkan lagi kerancakan kempen Pilihan Raya dengan pelbagai seni dan cara termasuk rapat umum atau menggunakan media sosial moden untuk menyampaikan maklumat kepada khalayak pengundi.
Saya lafazkan alhamdulillah kerana setakat ini, masih lagi terkawal tanpa sebarang pertumpahan darah berlaku. Dan lebih menarik dari itu, terlalu banyak berita yang dipaparkan pertemuan calon-calon semasa berkempen di pasar, masjid, surau, atau tempat umum.
Rasa penghormatan antara satu sama lain dan bertegur sapa merupakan sejuzuk daripada tanda kematangan demokrasi berparlimen semasa berkempen diwujudkan dan diamalkan. Syabas semuanya.
Hijab & Solat, Antara Tuntutan Agama Dan Kehendak Diri
Dr Zulkifli Ingatkan Berdoa
Menginsafi apa yang akan berlaku, makanya sebagai pengundi, saya mengesyorkan kepada diri saya, keluarga saya, bahkan masyarakat supaya kita mengambil kecaknaan dan prihatin berkenaan isu ini.
Dalam masa yang sama, hendaklah kita melaksanakan tugasan kita untuk mengundi pada hari yang telah ditetapkan. Ini merupakan tanggungjawab sebagai warganegara Malaysia yang mesti kita tunaikan.
Keduanya, perlu kepada kita sentiasa mengambil maklum ilmu dan juga kefahaman terhadap manifesto yang dibentangkan kepada kita kerana sesebuah parti atau calon akan melaksanakan dengan sebaik mungkin berdasarkan tekad dan iltizam jika diberi kemenangan untuk melaksanakan manifestonya.
Ketiga, kita diajar untuk berdoa, beristikharah (mohon petunjuk dari Allah melalui solat dan doa sebagaimana riwayat yang sahih) dan beristisyarah (mohon nasihat dan pandangan dari yang mengetahui).
Keempat, antara doa yang sepatutnya kita lazimi pada saat ini ada tiga doa, iaitu:
• Doa Pertama:
اللَّهُمَّ وَلِّ أُمُوْرَنَا خِيَارَنَا ، وَلَا تُوَلِّ أُمُوْرَنَا شِرَارَنَا
Maksudnya: “Ya Allah! Lantiklah untuk urusan kami (pemerintahan) orang-orang yang terbaik di kalangan kami. Janganlah Engkau lantik untuk urusan kami orang-orang yang terburuk di kalangan kami.” (Lihat Ibtihalat wa Da’awat oleh Dr Yusuf al-Qaradhawi, hlm. 68)
• Doa Kedua:
اللَّهُمَّ اجْعَل وِلَايَتَنَا فِيْمَنْ خَافَكَ وَاتَّقَاكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِين
Maksudnya: “Ya Allah! Jadikanlah kuasa wilayah kami pada orang yang takut kepada-Mu dan bertakwa kepada-Mu, wahai Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.” (Lihat Nafahat al-Minbar al-Makki, 1/137)
• Doa Ketiga
اللَّهُمَّ لَا تُسَلِّطْ عَلَيْنَا بِذُنُوْبِنَا مَنْ لَا يَخَافُكَ فِيْنَا وَلَا يَرْحَمُنَا
Maksudnya: “Ya Allah! Janganlah Engkau jadikan pemimpin kami – disebabkan dosa-dosa kami – orang yang tidak takut kepada-Mu dan tidak mempunyai belas kasihan kepada kami.” (Lihat al Mustadrak ‘ala Majmu’ Fatawa, 3/108)
Fudhail bin ‘Iyadh Rahimahullah pernah berkata:
لَوْ أَنَّ لِي دَعْوَةً مُسْتَجَابَةً مَا صَيَّرْتُهَا اِلَّا فِي الاِمَامِ
Maksudnya: “Seandainya aku memiliki doa yang mustajab, aku akan tujukan doa tersebut pada pemimpinku.”
Kemudian ditanya kepada Fudhail, “Kenapa begitu?” Lantas jawabnya: “Jika aku tujukan doa tersebut pada diriku sahaja, maka itu hanya bermanfaat untukku. Namun jika aku tujukan untuk pemimpinku, maka rakyat dan negara akan mendapat manfaat dan kebaikan secara umum.” (Lihat Hilyah al-Auliya’, 8/77)
‘Dulu Bapa Angkat, Sekarang Suami’
Pilih Pemimpin ‘Terbaik’
Semoga peringatan ini akan membawa kepada kebaikan kepada pemimpin yang dipilih nanti. Kita mengharapkan negara kita akan menjadi negara yang aman sentosa, makmur dan rakyatnya sentiasa dilimpahi keberkatan dari Ilahi. Amin.
Kashoorga : Pilihlah pemimpin yang anda percaya dan yakin.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...