Buat masa ini bukan sahaja negara kita, tetapi seluruh dunia sedang berdepan dengan penularan wabak koronavirus yang telah mengorbankan ribuan nyawa.
Malah negara kita Malaysia juga kematian dari hari ke hari semakin meningkat. tetapi dalam masa jumlah yang telah sembuh juga turut menunjukkan bilangan yang baik.
Buat masa ini semua pihak termasuk barisan hadapan yang sedang bertungkus lumus cuba merawat dan menyelamatkan pesait yang dimasukkan dalam wad.
Sebelum ini kita hanya mendengar kisah jemaah tabligh yang dikatakan tidak tinggal melakukan amal ibadah walaupun sedang dikuarantin.
Dan kali ini pula perkongsian seorang jururawat Rabiatul Adawiyah yang berkongsi tentang pengalamannya bekerja dengan wad COVID-19 yang menempatkan pelajar-pelajar tahfiz.
Menurutnya pelajar ini banyak menghabiskan masa mereka dengan membaca Al-Quran, berzikir dan solat berjemaah ketika di dalam wad.
“Walaupun ada masa gelak ketawa, ada masa bermain dan bergurau tapi banyak masa mereka dihabiskan dengan membaca al-Quran, berzikir dan solat.
Ads
“Mereka solat berjemaah walaupun jarak perlu satu meter antara satu sama lain.” katanya
Dia juga bersyukur kerana urusan petugas barisan hadapan menjaga dan merawat pesakit Covid-19 dipermudahkan ALLAH SWT.
Ads
“Alhamdulillah urusan kami menjaga dan merawat sangat di sini. ALLAH permudahkan semua. Syukur kerana memilih kami untuk menjaga insan yang memuliakan-Mu.” katanya.
Menurut Rabiatul Adawiyah, ada hikmah dalam setiap dugaan tersebut dan perlu motivasi diri dengan apa yang berlaku.
“Ia menyedarkan kami yang alpa ini. Di sebalik Covid-19 ada hikmah kenapa golongan ini yang terpilih untuk ujian wabak ni,” katanya.
Adik-beradik tidak boleh kongsi bilik tidur lain jantina, wajib pisahkan tempat tidur sebelum baligh.
Sebenarnya sedari awal mak, ayah harus berusaha untuk pisahkan tempat tidur anak-anak. Malah dalam Islam sendiri menitikeratkan soal menjaga batas pergaulan dan aurat, walaupun antara adik beradik kandung sendiri.
Hal ini kerana bagi mengelakkan kejadian buruk terutamanya terjadinya sumbang mahram. Justeru itu, kita perlu tahu bilakah umur sesuai untuk pisahkan tempat tidur anak-anak.
Ikuti perkongsian ini dan ketahui apakah langkah terbaik dalam memisahkan tenpat tidur anak.
Adik Beradik Tidak Boleh
SOALAN:
Assalamualaikum, saya memerlukan pandangan daripada pihak Ustaz. Saya sudah berkeluarga dan mempunyai dua anak perempuan dan seorang anak lelaki yang masih kecil.
Keadaan rumah kami yang kecil, jadi saya tidak mampu sediakan bilik berasingan antara anak lelaki dan perempuan. Soalan saya adakah boleh anak lelaki dan perempuan saya tidur sebilik dengan mengsingkan tempat tidur?
Kongsi Bilik Tidur Lain Jantina
JAWAPAN:
Memisahkan tempat tidur antara anak-anak adalah satu didikan ibu bapa kepada anak dalam menjaga batas auratnya walaupun sesama ahli keluarga.
Hal ini juga bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga daripada fitnah atau terbangkitnya nafsu syahwat walaupun sesama adik-beradik.
“Perintahkan anak-anak kamu untuk menunaikan solat ketika mereka berusia tujuh tahun, dan pukullah mereka ketika mereka berusia sepuluh tahun, dan pisahkan tempat tidur di antara mereka.”
Riwayat Ahmad (6689) Abu Daud (495) dan al-Albani menilainya Sahih
Majoriti fuqaha berpendapat bahawa wajib kepada bapa atau wali memisahkan tempat tidur anak-anak ketika berumur 10 tahun sama ada anak-anak tersebut sama jantina atau lelaki dan perempuan mahupun antara anak dan ibu atau bapanya.
Berkata Imam al-Subki bahawa memisahkan tempat tidur dilakukan dengan dua cara sama ada untuk setiap anak satu tilam atau kedua-duanya setilam tetapi berpisah dan tidak bersentuhan.
Wajib Pisahkan
Hal ini menunjukkan bahawa pemisahan tempat tidur berlaku apabila berpisah dan tidak bersentuhan. Oleh itu, mengasingkan terus bilik tidur adalah lebih baik dan dapat mengelakkan perkara-perkara yang tidak diingini berlaku.
Perkara ini bukan sahaja perlu dititikberatkan oleh ibu bapa kepada anak-anak mereka yang belum baligh, malah lebih wajar diwajibkan sekiranya anak telah baligh dan berupaya menguruskan dirinya.
Didikan adab ini sebaiknya dilakukan ketika anak-anak masih kecil supaya mereka tidak mengalami kesan-kesan negatif dari sudut emosi anak-anak apabila dilaksanakan tanpa latihan yang berperingkat.
Sekiranya anak berkongsi bilik dengan adik-beradiknya yang sama jantina, maka perlu diperingatkan untuk sentiasa meminta izin sebelum masuk ke bilik tidur dan menjaga batas aurat di antara mereka.
Tempat Tidur
Majoriti fuqaha berpendapat bahawa disunatkan bagi kanak-kanak meminta izin sebelum masuk ke ruang peribadi atau bilik tidur pada tiga waktu aurat iaitu sebelum subuh, ketika waktu tengahari dan selepas solat isyak.
Sebab dinamakan waktu aurat kerana pada tiga waktu tersebut merupakan waktu berseorangan untuk tidur dan rehat dan kebiasaannya dalam keadaan tidak menutup aurat, maka ditakuti akan terlihat aurat seseorang sekiranya tidak meminta keizinan sebelum masuk ke ruang tersebut.
Manakala bagi seseorang yang baligh, wajib meminta keizinan sebelum masuk pada setiap keadaan sama ada pada tiga waktu tersebut atau waktu-waktu yang lain.
Memisahkan tempat tidur antara anak-anak atau antara anak dan ibu bapanya merupakan satu didikan yang wajib ketika anak mencapai umur sepuluh tahun.
Maka ia lebih aula’ (utama) dalam kewajipan memisahkan tempat tidur sekiranya anak-anak sudah baligh terutamanya antara adik-beradik lelaki dan perempuan.
Oleh itu, berdasarkan soalan, kami menasihatkan agar memisahkan tempat tidur anak-anak ketika berumur sepuluh tahun dilakukan dengan cara berikut:
Mengasingkan bilik anak-anak lelaki dan bilik anak-anak perempuan.
Sekiranya hanya terdapat dua bilik dan salah satunya bilik ibu bapa, maka perlu diutamakan untuk menyediakan bilik anak perempuan. Manakala anak lelaki diasingkan di ruang lain seperti ruang tamu. Hal ini bertujuan sebagai langkah berjaga-jaga (saddul zari’ah) daripada timbulnya sebarang mafsadah pada masa akan datang.
Tidak dinafikan penyediaan rumah yang selesa bergantung kepada kemampuan individu masing-masing.
Namun begitu, kami menasihatkan supaya ibu bapa sentiasa berusaha mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh syarak dalam urusan keluarga. Firman Allah SWT: فَاتَّقُوااللَّهَمَااسْتَطَعْتُمْ Maksudnya: “Oleh itu bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu” (Surah al-Taghaabun: 16)
Kashoorga: Sebaiknya asing tempat tidur anak sejak awal.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita memang sangat digalakkan untuk sentiasa mengingati Allah tidak kira di mana dan dalam apa juga situasi.
Dalam masa senggang ringankan mulut untuk mengalunkan zikir mulia sebagai tanda kita sentiasa mengingati Maha Pencipta kita.
Selain itu juga, turut digalakkan juga untuk mengamalkan doa-doa tertentu bergantung pada apa juga situasi.
Contohnya doa naik kenderan, doa keluar rumah atau doa bagi memastikan rezeki sentiasa murah.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook, pengguna ini Khairul Anuar Basri berkongsi betapa mustajabnya doa diamalkannya.
Doa ini sangat pendek dan mudah dihafal. Biarpun pendek tetapi sangat-sangat power manfaatnya.
Jika diamalkan doa ini insyaAllah akan dikurniakan sihat tubuh badan, cukup duit perbelanjaan, juga dosa yang diampunkan dan tidak diazabkan oleh Allah.
Ayuh, ikuti perkongsian menarik ini.
Pagi yang baik ni, saya nak share 1 doa yang sangat-sangat power.
Doanya pendek saja, tapi merangkumi banyak perkara, hanya dengan 1 perkataan. Doa ini Nabi SAW ajar sendiri kepada bapa saudaranya iaitu Abbas RA.
Sebenarnya, saya dah lama hafaz doa ni. Cuma, saya baru dapat ilmu yang saya nak share ni pagi tadi.
Thanks Dr. Karimah Hanim sebab ajar saya ilmu mahal ni. Really appreciate it.
Ok, jom kita baca, hafaz dan amalkan doa pendek yang terbaik ni :
اللهم إني أسألك العافية
Allahumma inni as alukal ‘afiyah.
Ya Allah, aku mohon keselamatan daripada kesakitan dan penderitaan di dunia dan akhirat.
Hebatnya perkataan ‘afiyah yang kita sebut dalam doa ni kerana ia meliputi pelbagaimakna :
Selamat dari segala mudharat, itulah ‘afiyah.
– Sihat tubuh badan, itulah ‘afiyah.
– Cukup duit dan perbelanjaan, itulah ‘afiyah.
– Diberi peluang untuk hidup dalam kebaikan, itulah ‘afiyah.
– Anak-anak yang terjaga dan dilindungi dengan kasih sayang, itulah ‘afiyah.
– Dosa diampunkan dan tidak diazab oleh Allah SWT, itulah ‘afiyah.
So, jangan tangguh-tangguh lagi.
Terus baca, hafaz dan amalkan doa ni.
Pendek je, senang nak hafaz. Boleh ajar juga anak-anak untuk diorang amalkan.
Alhamdulillah, dapat manfaat ilmu baru pagi ni.
#KAB
– anak Dato’ Siti Nurhaliza namanya Siti Aafiyah –
#Share dan sebarkan supaya lebih ramai kenalan kita tahu dan amalkan doa hebat ini.
Kita selalu anggap hubungan antara lelaki dan wanita itu biarlah dimulakan oleh lelaki. Wanita malu nak memulakan salam perkenalan. Jadi, kalau suka pada seseorang lelaki itu pun, wanita akan pendam.
Dengan harapan angin lalu akan membawakan perkhabaran bahawa kamu menyukai dia. Begitukah?
Wanita lebih bersikap menunggu kerana tidak mahu dikatakan terhegeh-hegeh mengharapkan hubungan dengan lelaki. Apatah lagi dengan adanya perumpamaan seperti perigi mencari timba.
Hal ini mengekang wanita untuk bertindak memulakan hubungan silaturahim yang boleh membawa kepada pernikahan.
PANDANGAN NEGATIF
Sebenarnya peribahasa perigi cari timba ialah situasi masyarakat Melayu yang menghalang perhubungan yang baik berlangsung. Masyarakat Melayu beranggapan perhubungan yang mendorong ke arah pernikahan hendaklah dimulakan oleh pihak lelaki manakala pihak wanita lebih kepada menerima salam yang dihulur.
Wanita yang berani menghulur salam perkenalan kepada lelaki dianggap wanita murahan. Hal ini tidak benar dan perlu diperbetulkan.
Niat untuk berkahwin ada pada lelaki dan wanita. Jadi tidak salah jika wanita yang memulakan perkenalan. Ini kerana da lelaki yang kurang berkeyakinan untuk memulakan perkenalan. Apatah lagi jika wanita itu lebih tinggi darjatnya.
HANTARKAN WAKIL
Justeru salahkah jika wanita yang menghulur salam perkenalan terlebih dahulu?
Dalam Islam, tiada menetapkan siapakah yang perlu memulakan salam perkenalan. Baik lelaki memahupun wanita, jika berkeinginan untuk berkahwin, boleh sahaja suarakannya kepada pihak yang berkenaan.
Namun disebabkan wanita tebal rasa malunya, maka seelok-eloknya hantarlah pihak ketiga atau wakil untuk menyuarakan isi hati itu. Ini menunjukkan tidak salah jika wanita itu sudah berjumpa dengan lelaki yang dia rasakan layak untuk memimpinnya sebagai isteri, maka suarakanlah isi hati itu mengikut saluran yang betul.
Menghantar wakil lebih baik berbanding wanita itu sendiri yang menyampaikan salam perkenalan. Ini kerana jika salam perkenalan itu ditolak, wanita itu lebih berasa malu.
Kita lihat sejarah pada zaman Nabi Muhamad s.a.w dahulu. Baginda memiliki ciri-ciri seorang lelaki yang hebat lantas menarik hati Siti Khadijah r.a.
Wanita agung ini menyuarakan keinginan untuk bersuamikan Nabi Muhamad melalui bapa saudaranya untuk merisik Nabi Muhamad.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...