Salah satu tempat ibadah cantik yang paling disucikan umat Muslim dunia adalah Masjid Nabawi di Madinah. Masjid Nabawi di Madinah, Arab Saudi merupakan salah satu masjid yang didirikan oleh Nabi Muhammad SAW.
Masjid ini menjadi masjid kedua terbesar di dunia setelah Masjidil Haram di Makkah. Rumah ibadah tersebut juga merupakan tujuan bagi umat yang ingin ziarah ke makam Nabi Muhammad SAW dan para sahabat.
Di sebalik kecantikannya, terselip berbagai hal menarik antaranya masjid ini cukup terkenal sebagai masjid yang mempunyai banyak pintu.
Masjid Nabawi mempunyai sekitar 100 buah pintu semuanya. Ia termasuklah pintu yang berada di dalam masjid itu sendiri. Para jemaah yang datang berkunjung bolehlah masuk melalui mana-mana pintu yang disukainya.
Namun kawan, Masjid Nabawi ini bukan macam Masjidilharam yang mana jemaah lelaki dan perempuan boleh masuk melalui pintu yang sama. Ada pintu yang dikhaskan untuk kaum Adam, dan begitulah juga untuk kaum Hawa.
Ads
Masing-masing ada laluan tersendiri kerana ruang solat di dalamnya juga diasingkan lelaki dan perempuan. Tidak seperti di Masjidilharam.
SALAH MASUK PINTU
Aku sendiri banyak kali dah lihat ramai kaum Hawa tak tahu yang mana satu pintu mereka. Disebabkan itulah, kadang-kadang ada yang dengan selambanya masuk melalui pintu jemaah lelaki. Memang kena tahan dekat pengawallah jawabnya. Kihkih.
“Hajah, hajah. Pintu sana, hajah,” ujar pengawal Arab itu sambil mengisyaratkan jarinya ke sebelah kanan.
Begini kawan, ruang solat perempuan ini terbahagi kepada dua. Iaitu satu bahagian di sebelah kanan masjid, satu bahagian lagi berada di sebelah kiri masjid. Kedudukan kiri dan kanan ini ditentukan dengan kita menghadap ke arah kiblat.
Ads
Ruang solat di sebelah kanan Masjid Nabawi bermula dengan pintu bernombor 12 sehingga 17. Oleh itu, jemaah perempuan bolehlah masuk ke sana menggunakan pintu 13 dan 16. Dua pintu ini sahaja dibuka untuk kalian lalu-lalang.
Bagi bahagian sebelah kiri Masjid Nabawi pula, pintunya bermula 23 sehingga 30. Pun sama hanya dua buah pintu sahaja dibuka untuk kalian keluar masuk, iaitu pintu bernombor 25 dan 29.
INGAT NOMBOR PINTU DAN PAGAR MASJID
Ads
Dan melalui ruang solat sebelah kiri ini jugalah jalan menuju ke Raudah bagi jemaah perempuan. Apabila tiba jadual kalian, pekerja masjid akan persiapkan tempat dengan memasang tirai. Ditutup sebahagian kawasan solat lelaki untuk memberi laluan kepada kalian terus ke Taman Syurga itu.
Jadi kena ingat, jika nak ke Raudah mestilah masuk dan bersedia di ruang solat sebelah kiri Masjid Nabawi. Bukan kanan ya. Risau pula aku kalian duk tunggu dekat sana, tak buka-buka, tak sampai-sampai ke Raudah.
Untuk mudah cam lagi, nombor di pintu dan pagar masjid adalah sama. Jika pintu masjid bernombor 25, maka pagarnya juga 25. Jadi tak perlulah kalian ulang-alik, ke sana ke mari semata-mata nak tengok nombor pintu.
Hampir semua di setiap masjid ini mempunyai tabung derma atau menjalankan kutipan derma daripada orang ramai terutamanya semasa sembahyang Jumaat. Selain daripada itu, sebahagian besar masjid juga
menerima sumbangan kewangan daripada beberapa pihak tertentu seperti pihak kerajaan, institusi bukan kerajaan dan orang perseorangan. Malah terdapat juga masjid yang menerima sumbangan harta fizikal dalam pelbagai bentuk termasuklah peralatan hinggalah tanah dan bangunan yang diwakafkan oleh pihak-pihak tertentu.
Dalam sejarah Islam, masjid merupakan satu institusi yang amat penting. Ia bukan sekadar merupakan satu tempat bagi umat Islam melakukan ibadat-ibadat khusus seperti sembahyang, membaca al-Qur’an, berzikir dan seumpamanya, bahkan ia telah dijadikan pusat pembangunan masyarakat Islam yang lebih menyeluruh.
Namun, apa yang tidak enak didengar, duit dari hasil kutipan tabung masjid terlalu banyak. Hakikatnya, masih ramai masyarakat setempat yang hidup dalam kedaifan dan perlu untuk dibantu.
Pandangan yang disuarakan oleh Mohd Fadli Salleh ini melalui laman facebooknya mungkin boleh difikirkan.
Aku pernah menulis hal ini beberapa tahun dulu. Tentang dana masjid yang diperam.
Hari Jumaat hari paling ramai orang suka bersedekah. Maka ada masjid kutipan setiap kali solat Jumaat hingga berbelas-belas ribu ringgit. Setahun lebih setengah juta pun ada.
Pendedahan Sinar Harian mengenai simpanan duit masjid di Perak mencecah 7 juta menimbulkan banyak benda yang boleh kita bincang secara matang dan tenang.
Ada sesetengah orang masjid tak suka bila orang biasa macam aku nak bagi cadangan dan pendapat. Kata mereka,
“Kau seminggu sekali je datang masjid baik duduk diam. Tak payah masuk campur. Ini muka pun payah nak nampak, tiba-tiba nak ajar pihak masjid pula.”
Pemikiran lapuk penuh angkuh begitu kena buang wahai ahli masjid yang dihormati.
Masjid itu bukan masjid kamu. Duit itu bukan duit kamu. Duit kami yang jarang-jarang pergi masjid inilah yang banyaknya kat situ.
Aku pernah berborak dengan seorang imam muda. Katanya dana masjid dia beratus ribu sampai tak tahu nak buat apa. Masjid yang sudah dipenuhi aircond, akhirnya dipasang ‘giant fan’ yang berpuluh ribu harganya.
SAMPAI ADA PEMBAZIRAN
Kerana apa pasang? Apa tidak selesa? Apa belum cukup sejuk?
Bukan, kerana duit dah tak tahu nak buat apa.
Pasang ‘giant fan’ beberapa buah, akhirnya berhabuk macam tu sahaja. Awal-awal pasang sahaja guna, lepas tu tak pasang dah.
Agaknya nak jimat letrik. Lagipun aircond masjid yang baru ditukar itu memang masih sejuk. Tak perlu dah bantuan ‘giant fan’ itu sebenarnya.
Dah jadi satu pembaziran besar kat situ. Belum aku cerita bab masjid beli chandelier berharga lebih RM200k lagi.
CADANGAN TIGA USUL
Jika orang bukan ahli masjid macam aku dibenarkan memberi pendapat, aku nak usulkan 3 pendapat buat masjid yang punya dana tapi tak tahu nak buat apa.
1. Selepas Asar, AJK masjid boleh meronda kariah mereka. Naik motor bagi salam dari rumah ke rumah. Lihat apa keperluan mereka, apa yang pihak masjid boleh bantu.
Walau tidak mampu beri banyak, mungkin boleh beri sekampit beras 5kg yang berharga RM15 cuma. Atau mungkin setin susu untuk anak mereka. Pilih keluarga yang layak dan bantulah sedikit sebanyak.
Baru orang respek dengan geng masjid. Baru mereka yang tak pernah pergi masjid nak dekati masjid.
Banyak aku lihat depat mata, masjidnya nilai berjuta. Duit masjid berpuluh ribu, malah beratus-ratus ribu diperam saja. Sedangkan, ada asnaf sekeliling masjid.
Sedangkan, ada orang miskin terpaksa berhutang beras di kedai India supaya ahli keluarga tidak kelaparan.
Kalau sehari pihak masjid boleh ronda 4-5 buah rumah, sebulan dah 150 buah rumah dah dalam kariah tu mereka ziarahi dan santuni. Kan bagus begitu?
Pasti pandangan ahli kariah pada geng masjid jadi lain macam. Kan?
2. Beri kemudahan untuk fakir miskin dalam kariah mulakan kehidupan. Belikan balang air, meja dan payung untuk mereka mula berniaga.
Ajak mereka berniaga di kawasan masjid terutamanya hari Jumaat. Bagi tempat untuk mereka jual air, kuih, makanan, sayur-sayuran dan apa-apa barang yang mudah dijual.
Modalkan mereka untuk beli barang mentah buat kali pertama. Cari perniagaan yang modalnya sekitar RM1000 atau kurang sahaja.
Jangan bagi mereka duit, sediakan mereka barang asas untuk mulakan jualan dan bahan mentah. Bantu dan ajar mereka berniaga dengan betul.
Kalau sebulan satu keluarga pihak masjid bantu, setahun dah ada 12 keluarga mampu berdikari dan menyara keluarga sendiri.
Pilih mereka yang benar-benar layak, walau orang itu tak pernah ke masjid!
Jangan pilih kroni pula ya.
3. Di bandar sesak seperti Kuala Lumpur ini, banyak budak-budak tercicir kelas prasekolah. Satu prasekolah hanya terima 25 murid, sedangkan kepadatan penduduk setempat mencecah 2000 murid.
Maka keluarga yang miskin tidak mampu hantar anak-anak ke tadika swasta. Anak masuk ke sekolah rendah tanpa tahu baca kira.
Alangkah eloknya jika masjid buka kelas percuma untuk anak-anak tercicir ini. Buka pada hujung minggu pun jadilah.
Ambil saja student Universiti berdekatan atau mereka yang tiada kerja tapi ada bakat mengajar sebagai tenaga pengajar. Student Universiti ni sentiasa mencari kerja part time. Bayar mereka RM50 untuk dua jam pun mereka sangat seronok.
Kalau sehari 2 guru, seminggu baru RM200 (andaikan kelas hanya pada hari Sabtu dan Ahad). Sebulan baru RM800 pihak masjid perlu bayar kepada tenaga pengajar.
Masjid juga makin dikagumi. Orang ramai makin mendekati. Sambil hantar dan ambil anak, mereka pasti turun solat. Dan jika ada seringgit dua dalam kocek, pasti ke tabung masjid juga perginya.
Pandangan ini aku tujukan buat masjid yang kaya raya sampai dana tak tahu nak buat apa. Yang masjid cukup-cukup makan je, teruskan mendekati dan menyantuni ahli kariah masing-masing.
Apa pun, ini sekadar pandangan yang bersifat peribadi. Kalian berhak nak setuju atau tidak. Bebas juga untuk cadangkan aktiviti atau program lain yang lebih bermanfaat.
Cuma aku berharap, tiada lagi dana yang diperam banyak-banyak sampai berpuluh-puluh ribu mahupun beratus-ratus ribu.
Orang bersedekah supaya digunakan untuk memberi manfaat pada masjid mahupun ahli kariah, bukan untuk diperam tunggu dividen mahupun makan bunga sahaja.
Begitulah.
Sumber kredit: FB: Mohd Fadli Salleh & Siakap Keli News
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Agama Islam kaya dengan peradaban yang tersendiri. Malah itulah sebenarnya kelebihan agama Islam kerana dari setiap sudut, telah sempurna segala adab yang telah ‘disusun’ dengan sempurna.
Antara adab yang perlu diberi perhatian terutama oleh kaum wanita ialah adab menjemur pakaian dalam. Berikut perkongsian Nisa Azman.
ADAB MENJEMUR PAKAIAN
Mohon sebarkanlah pada Adik beradik,saudara mara dan kawan-kawan..Nasihat isteri dan anak-anak perempuan kita…Sebagai adab dan maruah ni..
Pakaian dalam ialah pakaian terlindung…dah nama dia pun pakaian dalam..sebaiknya pakaian dalam ni lebih lagi yang wanita punya apatahlagi isteri kita, ibu kita, adik beradik perempuan dan anak-anak perempuan kita punya sebagai ADAB nya elakkanlah daripada di JEMUR di tempat yang boleh jadi pandangan umum kerana boleh timbul fitnah..kita orang Islam… Islam agama yang penuh dengan adab dan akhlak..Islam sangat memelihara maruah wanita…
Sangat tak best dan tak beradab laa kalau orang rumah kita pakai purdah ke pakai tudung labuh ke atau siapa sahaja bahkan semua orang Islam tetapi pakaian dalam terdedah di jemuran boleh dilihat lelaki bukan mahram…nama pun pakaian dalam kan..harus terlindunglah…
PAKAIAN DALAM PERLU DILINDUNG
Bagaimana kita melindungi tubuh mereka dari dilihat, sepatutnya begitulah kita jaga dalam bab adab menjemur pakaian..carilah tempat yang agak tertutup sikit..sebab pakaian dalam ni kecil dan ringan je Insya Allah cepat kering..dia bukan macam pakaian lain..jarang dengar orang guna kain jeans levis buat pakaian dalam..kalau kain jeans tu lambat lah kering..
Begitu juga pakaian dalam sendiri ni bukan perlu lindung dari dilihat jiran tetangga dan orang luar lihat tapi kalau keluarga kita namun mereka yang bukan mahram dengan isteri kita pun sebaiknya lindunglah…sepupu, abg ipar, adik ipar dan biras..apatahlagi kalau kawan-kawan datang rumah..kalau tahu mereka datang, angkatlah pakaian dalam tu letak kat tempat terlindung…stor ke bilik ke..sambung jemur bawah kipas..Moga kita menjadi Mukmin yang terbaik..Beradab dan sentiasa menutup pintu fitnah juga menjaga maruah diri..amin..
KASHOORGA: Kesimpulannya, pakaian dalam itu simbolik maruah seseorang individu terutama kaum wanita. Maka adalah tidak wajar perkara yang terlalu sensitif ‘dipaparkan’ bersama mereka yang tidak sepatutnya.
Sumber kredit: FB: Nisa Azman
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
SOALAN: Bolehkah ustaz senaraikan perkara yang dibenarkan bagi wanita haid lakukan untuk tujuan ibadah?
JAWAPAN: Perkara yang dibenarkan untuk wanita yang haid dan nifas lakukan adalah mereka dibenarkan melakukan semua rukun serta kewajipan haji atau umrah kecuali tawaf mengelilingi Kaabah.
Mereka dibenarkan untuk berlalu (melintasi) kawasan dalam masjid dengan syarat memastikan kebersihan kawasan berkenaan terpelihara.
Mereka yang menghafal dan mengajar al-Quran adalah dibenarkan untuk memegang serta membaca al-Quran bagi memelihara hafalan daripada terlupa sementara yang lain boleh membaca serta memegang tafsir al-Quran.
Wanita haid juga digalakkan berzikir dengan ayat tertentu yang dipetik daripada sebahagian ayat al-Quran atau hadis. Mereka boleh mendengar bacaan ayat suci al-Quran yang dikumandangkan oleh orang lain sama ada di televisyen, radio dan sebagainya.
Mereka boleh melakukan semua perkara dengan suami kecuali jimak. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW: “Lakukan apa sahaja (dalam pergaulan rumah tangga) kecuali persetubuhan.”
Mereka yang biasa melakukan qiamullail di pertengahan malam boleh memperbanyakkan doa sebagai gantian kepada solat yang diharamkan ke atas wanita haid.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...