Dewasa ini ramai wanita yang bersolat dengan hanya mengenakan tudung labuh, jubah panjang dan stoking sehingga menimbulkan tanda tanya sama ada solat mereka sah mahupun tidak. Adakah ketika bersolat, wajib mengenakan telekung atau ia sekadar syarat sahaja?
Dengan pakaian seperti jubah, asalkan syarat menutup auratnya dipenuhi, maka solat boleh didirikan dengan mudah, tidak kira di mana. Tidak perlu khuatir solat lewat kerana terpaksa menunggu giliran menggunakan telekung dan sebagainya. Seandainya pakaian yang dipakai sudah cukup menutup aurat dan bebas daripada najis, maka solat itu sah.
Ikuti perkongsian AJ Joseph tentang persoalan ini.
Ke sekian kalinya ditegur kerana solat tanpa telekung di surau beberapa hari lepas.
Saya diam, dengar saja.
Sesudah yang menegur habis cakap, saya ucap terima kasih lalu berlalu pergi dengan anak-anak tapi ditahan pula.
Belum habis ya tegurannya..
Saya masih cuba berdiam diri tapi bila nada penegur makin tinggi, seolah-olah saya buat kesalahan besar, malah dia juga mengatakan solat saya tidak sah kerana pakai baju biasa, bukan telekung.
I had to say something.
“Puan, kenapa solat saya tak sah?”
“Awak tak pakai telekung. Pakai baju biasa je.”
“Telekung bukan hukum sah solat puan.”
“Ustaz kata pakaian terbaik solat ialah telekung.”
“Tak semestinya pakai telekung baru sah.”
“Tapi ustaz kata..”
Oh, this gonna be a loooong one. Need to cut it short. I had to go.
“Puan, terima kasih atas teguran. Saya faham concern puan. Mmm.. Antara hukum sah solat ialah menutup aurat, betul kan puan? Telekung ini labuh dan longgar, sebab itu ustaz kata ia pakaian terbaik untuk solat. Tapi bukan wajib pakai telekung baru sah solat.”
“Sekarang ni puan lihat pakaian saya cukup labuh atau tidak? Melekat di badan? Tudung saya menutup dada, depan belakang tidak singkat. Bahagian bawah dagu juga saya cover. Saya pakai handsocks dan stokin.”
“Pada pandangan puan, cara pemakaian saya ini tidak patuh dengan hukum aurat wanita ke?”
Ads
“Tapi aspek kebersihan belum tentu lepas. Mana tahu ada najis melekat tanpa sedar. Lagi pula tadi awak masuk je terus solat, tak ambil air semayang, tak pakai telekung, solat gitu je.”
“Puan, saya yakin pakaian saya bersih. Saya masih ada..”
“Macam mana awak boleh yakin sangat?! Kat Malaysia ni, tempat..”
I’m late. I’m late. I’m late. ?
“Puan.. Sebelum keluar rumah, saya sudah berwudhu. Saya drive ambil anak di tadika kemudian terus drive ke sini. Satu-satunya tempat yang saya ada turun dari kereta adalah kawasan depan tadika anak. Tiada najis di situ.”
“Berjalan dari parking sampai ke surau, tiada najis kelihatan. Saya tiada pergi ke tandas, dan kalau saya perlu pergi tandas, saya tahu cara jaga pakaian saya daripada dicemari najis.”
“Macam mana awak yakin sangat ni?!! Awak mualaf kan?!!”
Kenapa tengking-tengking ni..
“Puan, dalam Islam ini semuanya sudah dinyatakan dengan jelas. Memang saya bukan lahir Islam, memang saya tak pandai agama, banyak benda saya tak tahu, tapi hal aurat ini saya cuba jaga sebaiknya sebab bagi saya ini adalah yang paling senang di antara semua perintah Allah untuk dibuat, diubah, selepas saya peluk Islam.”
“Saya yakin pakaian saya bersih, saya yakin wudhu masih ada, saya yakin saya tutup aurat ikut guideline, saya yakin solat saya sah tanpa telekung. Saya amal konsep pakaian solat-ready puan. Lagipun telekung-telekung dalam surau ini banyak yang kotor terutama di bahagian keliling muka, penuh make-up. Kepam. Saya tak selesa pakai.”
“Saya faham keprihatinan puan. Terima kasih kerana tegur. Saya kena pergi dah ni. Asssala..”
“Ustaz kata kalau ragu-ragu, was-was, mesti..”
Ads
Lambat dah ni.. ??
“Puan, ragu-ragu tak bertempat ini boleh jadi kita ni ada masalah dalaman yang kita tak sedar. Saya suggest puan pergi jumpa balik dengan ustaz tu atau rujuk kenyataan-kenyataan daripada mufti wilayah. Saya banyak rujuk penjelasan mufti. Assalamualaikum.”
Hampir cakap masalah mental sebab rimas juga bila kena tahan time kita tengah kejar masa settle-kan urusan, bawa 2 anak kecil lagi. Tapi fikir-fikir nanti jadi biadab pula. ?
Hmm..
I’m not trying to say that I’m better than anyone.
Dalam hidup ini, kita semua ada matlamat dan impian masing-masing.
Priority kita berbeza.
Bagi diri saya sendiri..
Saya fikir, apalah guna saya ni masuk Islam kalau tak nak ikut apa Islam ajar, tak nak jadi lebih baik..
Like I said, bagi saya, dalam banyak-banyak perkara yang saya perlu ubah supaya seiring dengan ajaran Islam, yang paling senang ialah aurat.
Saya ni dulu agak hardcore gamer juga. Main Gears of War tu mesti nak master skill itu ini, level up sampai max level. Score mesti nak setinggi-tinggi yang boleh. Lepas tu nak complete-kan semua mission, objective, task.. Aim for 100% completion.
Main console game, attitude begitu.
Peluk Islam, attitude acuh tak acuh pula.
Ads
(Ini saya cakap pasal diri sendiri bukan tuju kat semua gamers.)
I cannot say on behalf of all reverts.
But to me, my life as a revert is challenging.
Cerita pasal nenek masuk ward, worrying about her, wishing for her speedy recovery.. pun ada orang ‘tegur’.
Like kenapa la aku selalu jumpa orang yang jumud.
Kena jeling, kena tegur dengan nada sinis pasal solat tanpa telekung ni bukan perkara baru, selalu jadi tapi puan di atas ni yang paling agresif antara semua.
Mungkin Allah bagi ujian banyak-banyak untuk fast track belajar banyak perkara.
Mati itu pasti, bila-bila masa.
P.S. Saya tak marah atau terasa hati dengan puan itu. Niatnya baik.
P.P.S. Plus, we came from different background and living with different circle hence the different perspective.
BERIKUT PENJELASAN DARIPADA MUFTI WILAYAH
HUKUM SOLAT TANPA MENGENAKAN TELEKUNG
Hukum bagi wanita yang solat tanpa mengenakan telekung adalah sah sekiranya pakaian sedia adanya itu telah menutupi aurat. Tanpa menafikan bahawa penggunaan telekung juga menepati kaedah penutupan aurat secara syar’ie, namun sekiranya terdapat wanita yang pakaian sedia adanya telah cukup syarat penutupan aurat, maka pakaiannya yang sedia ada itu boleh dibawa solat meskipun tanpa mengenakan telekung.
Permasalahan mula timbul bila mana mengganggap bahawa telekung merupakan syarat sah solat sedangkan yang menjadikan solat itu sah sebenarnya adalah dengan menutup aurat.
Perlu diingatkan juga bahawa yang dimaksudkan dengan menutup aurat itu adalah dengan melabuhkan tudung sehingga menutupi bahagian dada, pakaian yang longgar tidak menampakkan bentuk tubuh dan juga tidak nipis sehingga boleh menampakkan warna kulit serta labuh hingga boleh menutupi bahagian kaki. Ketahuilah juga bahawa aurat wanita di dalam solat itu adalah auratnya juga ketika di luar solat.
Semoga dengan pencerahan ini, menjadikan kita beramal mengikut neraca syara’ yang sebenarnya. Wallahu a’lam.
Masuk sahaja ke surau atau bilik solat wanita pada hari ini, akan terlihatlah pelbagai jenis kain dan rekaan telekung yang digayakan oleh jemaah wanita. Ada yang berenda, kain jenis lycra, berwarna-warni dan bermacam lagi. Namun persoalan yang sering ditimbulkan ialah hukum solat orang yang memakai telekung yang kita anggap ‘berfesyen’ ini. Untuk itu, kita perlu melihat beberapa perkara.
Perkara pertama tentang pakaian solat adalah ia perlu menutup aurat secara sempurna. Antara ciri-ciri pakaian yang menutup aurat ketika solat adalah pakaian yang tidak memperlihatkan atau menggambarkan apa di sebalik kain yang menutupi tubuh. Bahkan seharusnya tidak memperlihatkan rupa bentuk atas sebab ketatnya pakaian itu atau jarang serta nipisnya pakaian tersebut sehingga boleh menampakkan warna kulit.
Maka pakaian yang menutup aurat seseorang itu haruslah menutupi keseluruhan tubuh (kecuali muka dan kedua tangan) dan tidak menampakkan anggota tubuh atau warna kulit atas sebab longgar mahupun nipisnya kain. Tidaklah longgar itu dimaksudkan dengan selonggar-longgarnya namun apa yang penting adalah tidak menjelaskan rupa bentuk tubuh terutama pada bahagian tertentu seperti dada dan lain-lain. Di samping, tidak dibolehkan juga memakai pakaian compang-camping (tidak sempurna) yang boleh menampakkan aurat.
Imam Nawawi turut menyatakan bahawa wajib untuk menutupi tubuh daripada penglihatan yang boleh melihat pada warna kulit. Tidak mencukupi hanya dengan kain yang menutup tubuh tetapi dapat pula dilihat warna kulit sama ada putih (cerah) atau hitam (gelap).
Begitu juga dengan pandangan dari Ibnu Qudamah, yang mengatakan wajib untuk menutup aurat dan jika disebabkan kain yang nipis itu menampakkan warna kulit di sebaliknya sama ada putih atau merah maka tidak harus untuk bersolat dengannya. Ini kerana ia tidak mencapai maksud asal tujuan menutup aurat itu.
Selain itu, Imam Saffarini al-Hanbali juga menyatakan di dalam Syarah Manzumah al-Adab bahawa makruh bagi lelaki dan wanita yang memakai pakaian yang menjelaskan warna kulit dan juga yang menampakkan saiz atau bentuk tubuh . Manakala, Imam Dusuqi al-Maliki di dalam hashiyahnya berpendapat bahawa pakaian seperti itu jelas makruh melainkan terdapat pakaian luar maka ia menjadi tidak makruh.
Maka melihatkan perkara-perkara ini, adalah sah solat orang yang memakai telekung berfesyen, selagi ia menutup aurat seseorang itu dengan sempurna.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat Jenazah hukumnya adalah fardu kifayah yang mana sekira ianya telah dikerjakan oleh sebahagian daripada umat Islam maka ianya telah memadai. Berbeza dengan solat yang lain, cara solat Jenazah ada sedikit keunikan di mana ia tidak perlu rukuk, iktidal, sujud, atau tahiyyat.
Baru-baru ini Mufti Wilayah ada berkongsikan gambar beliau melakukan solat Jenazah ketika menziarahi sebuah kubur.
Ramai yang bertanya pada saya tentang gambar Datuk Mufti Wilayah Persekutuan -hafizhahullah- yang menyolatkan jenazah di sebuah kubur yang diziarahi beliau baru-baru ini.
Saya kongsikan secara ringkas sebagai ilmu sunnah yang belum diketahui ramai.
1. Harus melakukan solat jenazah di kubur si mati bagi yang terlepas menyolatkannya sebelum ditanam menurut majoriti ulama.
Ini berdasarkan sebuah hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim, bahawa seorang wanita yang sering mengemas masjid meninggal dunia. Selepas beberapa tempoh, Nabi SAW menyedari kehilangannya, lalu bertanya akan khabarnya.
Setelah diberitahu akan kewafatannya, baginda berasa kesal kerana tidak dikhabarkan dari awal seolah-olah wanita itu kecil peranannya. Lalu baginda meminta ditunjukkan kuburnya, dan baginda pergi menyolatkan wanita tersebut di kuburnya.
2. Hadis mengenai solat jenazah di kubur bagi yang terlepas ada diriwayatkan dalam beberapa hadis lain seperti hadis Ibn ‘Abbas RA [riwayat al-Bukhari dan Muslim], hadis Anas RA [riwayat Muslim], dan hadis mursal Sa’id bin al-Musayyib [riwayat al-Tirmidzi, Ibn Abi Syaybah dan al-Bayhaqi].
3. Bagaimana posisi solat tersebut?
Penyolat hendaklah menghadap ke arah kiblat seperti posisi solat jenazah. Jika si mati lelaki, penyolat berdiri di bahagian kepalanya, manakala jika wanita, penyolat berdiri di tengah kubur.
4. Berapa tempoh kematian yang diharuskan solat jenazah di kuburnya?
a. Ramai ulama mazhab Hanbali dan sebahagian ulama mazhab Syafi’i mengharuskan sehingga sebulan selepas kematian berdasarkan hadis mursal Sa’id bin al-Musayyib bahawa Ummu Sa’d RA meninggal ketika Nabi SAW keluar kawasan, kemudian tatkala baginda pulang dan mendengar khabar akan kewafatannya, baginda terus ke kuburnya dan menyolatkannya walaupun telah sebulan tempoh pemergian Ummu Sa’d RA.
b. Ramai ulama mazhab Syafi’i yang tidak meletakkan sebarang tempoh dengan syarat si mati cukup kriteria untuk solat seperti baligh dan berakal.
Mereka melihat hadis mursal Sa’id tersebut tiada sebarang penetapan tempoh, namun hanya sekadar kebetulan yang menceritakan peristiwa.
5. Bolehkah orang yang telah menyolatkan si mati sebelum ditanam menyolatkan si mati kembali di kuburnya?
Ada beberapa riwayat hadis yang membenarkan [rujuk Fath al-Bari Syarah Sahih al-Bukhari karangan Ibn Hajar al-‘Asqalani].
6. Hukum asal bagi solat di kubur adalah haram. Hanya solat jenazah sahaja yang dibenarkan dan mendapat pengecualian dari hadis:
لا تجلسوا على القبور ولا تصلّوا إليها
“Janganlah kalian duduk di atas kubur dan jangan pula solat menghadapnya” [riwayat Muslim].
Manakala solat lain yang mengandungi rukuk dan sujud tidak dibenarkan dan tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW dan para sahabatnya RA, kerana ia boleh mengundang ke arah syirik.
Justeru dapat difahami pelbagai ritual di kubur yang dilakukan sebahagian masyarakat seperti bermajlis zikir, memohon hajat dan seumpamanya merupakan perbuatan yang sama sekali bertentangan dengan syarak.
7. Semua hadis menunjukkan bahawa hanya insan yang kita kenali atau yang ada kaitan sahaja yang disolatkan di kubur seandainya terlepas sebelum ditanam. Selain itu hanya disyariatkan untuk berdoa memohon pengampunan dan keselamatan buat mereka.
Moga Allah mengampuni, merahmati dan menempatkan semua umat Islam yang telah pergi di sebaik-baik tempat.
1. Sebaiknya buat lah solat sunat Tahajud
dahulu (di sepertiga malam yang akhir)
2. Di ikuti solat sunat Hajat.
3. Bacalah Yasin selepas solat subuh dan ulanglah ayat2 seperti yg tertera..
4. Mesti 3 kali Jumaat berturut2, jika tidak anda dikehendaki mengulangi semula.
5. Anda mesti yakin.
Boleh juga di bacakan pada air jika untuk melembutkan hati anak/isteri/suami yg keras…
* (ada yg berjaya disembuhkan dari penyakit berbahaya, ada yg memohon untuk dapat anak selepas 10 thn kahwin berjaya dapat zuriat, ada yg suami tak solat, tiba2 mahu solat dan ke masjid dll) Mohon dan doalah dgn yakin.
* Untuk lebih mustajab buatlah juga solat sunat taubat, kadang2 doa kita tidak mustajab kerana dosa2 kita sendiri. Wallahualam.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...