Allah sentiasa menunggu doa kita. Tak kiralah apa pun juga tujuannya; nak kahwin, kaya, pandai dan lain-lain. Namun ia harus disusuli dengan ikhtiar atau usaha bersungguh-sungguh dan tawakal kepadaNya.
Namun ada sebahagian kita sudah lama berdoa tapi, belum nampak doa itu dimakbulkan. Cuba audit semula. Mungkin ada perkara yang kita terlepas pandang.
Kita ikuti sebahagian tip agar doa cepat dikabulkan yang terdapat di dalam kitab Al-Wafi. Kitab syarah dari Al-Arba’in An-Nawawiyah karya Dr. Mustafa Dieb Al-Bugha Muhyidin Mistu.
Khusyuk dan menaruh harapan penuh & tinggi
Paling mustahak, kita perlu sematkan dalam hati dan menaruh harapan tinggi bahawa doa kita itu akan dimakbulkan Allah. Yakin ia pasti akan terjadi.
Abu Hurairah r.a. berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda,
“Berdoalah kepada Allah dengan harapan akan dikabulkan. Karena Allah tidak akan menerima doa dari hati yang lalai dan kosong dari harapan.” (H.R. At-Tirmidzi)
Yakin, yakin & yakin
Jangan ada ruang untuk keraguan dalam berdoa. Kita harus yakin dan tidak boleh menampakkan keraguan, baik dalam hati mahupun dalam ucapan kita. Allah tahu kita meminta dengan yakin atau separuh hati.
Rasulullah SAW melarang seseorang berdoa dengan mengucapkan, “Ya Allah, ampunilah aku jika Engkau berkenan. Ya Allah, rahmatilah aku jika Engkau berkenan.” Akan tetapi, dalam berdoa, harus dengan perasaan yakin. Kerana Allah SWT akan berbuat apa saja tanpa ada yang memaksa.” (H.R. Muslim)
Bersungguh-sungguh
Allah SWT sangat suka melihatkan hamba-Nya yang menunjukkan kesungguhan ibadah dan mengungkapkan segala keperluannya kepadaNya, dengan harapan Allah SWT akan memenuhi permintaannya.
Ads
Selama seorang hamba berdoa dengan sungguh-sungguh dan benar-benar mengharap untuk dikabulkan, bererti dia telah mendekati untuk dikabulkan. Perlu diingat, bahawa orang yang mengetuk “pintu”, besar kemungkinan akan dibukakan pintu itu.
Allah SWT berfirman, “Dan berdoalah kepadaNya dengan rasa takut (tidak akan diterima) dan harapan (akan dikabulkan). Sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik.” (Al-A’raf: 56)
Anas r.a berkata, bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Jangan lelah untuk berdoa, karena tidak ada orang yang mati karena berdoa.” (H.R. Al-Hakim)
Rasulullah SAW juga bersabda, “Barangsiapa yang tidak mau berdoa kepada Allah, nescaya Allah marah kepadanya.” (H.R. Ibnu Majah)
Ads
Seorang sahabat r.a. menyebutkan bahawa jika seorang hamba berdoa kepada Tuhannya, dan Allah menyukainya, Allah SWT berfirman, “Hai Jibril, jangan terburu-buru mengabulkan doa hambaKu ini. Aku amat suka mendengar suaranya.”
Tidak terburu-buru
Rasulullah SAW melarang seorang mukmin meninggalkan doa kerana doanya belum juga dikabulkan. Bahkan Rasulullah SAW menganggapnya sebagai faktor tidak dikabulkannya doa. Kerana itu, seseorang dituntut untuk senantiasa berdoa dan agar tidak putus harapannya kepada Allah SWT.
Rasulullah SAW bersabda,
“Akan dikabulkan doa seseorang, selama ia tidak terburu-buru minta dikabulkan doanya, hingga mengatakan, “Saya telah berdoa kepada Tuhanku namun belum juga dikabulkan.” (Muttafaq alaih)
Hasil rezeki yang halal
Di antara faktor terpenting dikabulkannya doa adalah rezeki yang halal. Sebaliknya, di antara faktor tidak dikabulkannya doa adalah ketidakpedulian seseorang dengan rezekinya, apakah halal atau haram.
Inilah yang ditegaskan Rasulullah SAW dalam sabdanya, “Seorang lelaki yang menghulurkan kedua tangannya ke langit, seraya berdoa, “Ya Tuhan, Ya Tuhan.” Sedangkan makanan, minuman, dan pakaiannya haram. Ia kenyang dengan barang haram. Bagaimana mungkin doanya dikabulkan?” (H.R. Muslim dan yang lain)
Ads
Dalam hadisnya yang lain beliau bersabda, “Hai Sa’d, makanlah dari makanan yang baik (halal), nescaya doamu akan selalu dikabulkan.” (H.R. At-Thabrani)
Berdoa dengan adab
Apabila ingin berdoa, pastikan kita menjaga adab-adab kita. Memang benar kita boleh memohon doa di mana pun juga, namun masih ada adab yang perlu kita penuhi sebagai rasa hormat kita kepada Allah SWT.
Perhatikan adab-adab kita semasa berdoa, seperti menghadap kiblat, mengangkat tangan, serta membuka dan mengakiri doa dengan memuji Allah dan membaca selawat.
Wa Allahu a’lam
Kashoorga: Adat hendak meminta perlu lah ada cara. Jika kita nak minta sesuatu pun daripada manusia, kita perlu yakin, focus dan ada adab.
Sebagai Muslim kita tidak dibenarkan memelihara anjing sebagai binatang peliharaan namun boleh pula pada keadaan tertentu, seperti untuk memburu dan menjaga kebun dan tanaman.
Dalam masa yang sama boleh jadi juga haiwan ini membuang air di sekitara kawasan tanaman sayur. Dalam keadaan adakah tanaman ini boleh digunakan dan bagaimana hendak menyucikan tanaman ni.
Anjing adalah najis mughallazah
Menurut pandangan ulama mazhab Syafii, anjing adalah dari kategori najis berat sama ada bulunya, air liur, peluh, kencing dan lainnya. Imam Nawawi menjelaskan bahawa seluruh tubuh anjing, air liur, darah, dan najisnya itu adalah Najis Mughallazah, beliau berkata;
Maksudnya; “Ketahuilah, tidak ada perbezaan pada pandangan kami (Mazhab Syafii) jilatan anjing dengan lainnya, daripada anggota-anggota anjing. Apabila terkena kencingnya, najisnya, darahnya, peluhnya, bulunya, air liurnya atau mana-mana anggota dari anggota badannya sesuatu benda yang bersih ketika ia basah, maka wajib membasuhnya dengan tujuh kali basuhan dan salah satu daripadanya ialah tanah. [Rujuk; Syarah Sahih Muslim, jld. 3, hlm. 185]
Bagaimanapun cara mencuci najis anjing yang terkena tanah ialah dengan dihilangkan najis tersebut dan hanya perlu dijirus dengan air tujuh kali itu tanpa perlu disertakan tanah pada mana basuhan itu. Hal ini disebabkan tidak ada keperluan lagi untuk berbuat demikian. [Rujuk: al-Majmuk Syarah al-Muhazzab jld. 2, hlm. 586]
Cara mencuci najis anjing mazhab Maliki
Menurut pandangan Mazhab Maliki anjing ialah binatang yang suci dan cara menghilangkan najisnya (kencing dan tahi) pula hanya dengan dibasuh hingga hilang ain najis tersebut sahaja, tidak perlu mengulang basuh sehingga tujuh kali. Namun pada jilatannya mereka berpendapat elok juga dibasuh sebanyak tujuh kali atas tujuan beramal (Taa’bbudi) dengan hadis di atas dan bukan disebabkan kenajisannya. [Rujuk al-Fiqh al-Maliki al-Muyassar hlm. 18-20]
Berpandukan keterangan di atas;
– Wajib dihilangkan najis (tahi) pada tanaman dan di sekitar kawasan tanaman itu kemudian hendaklah dijirus air pada tanah di sekitarnya dalam kiraan tujuh kali tanpa perlu kepada jirusan air tanah lagi dan pastikan air tanah itu juga terpercik pada tanaman tersebut secara merata dan kemudian dijirus pula pada tanaman itu sebanyak kiraan enam kali.
-Namun sekiranya tanaman tersebut tidak ditanam dengan menggunakan tanah atau agak sukar untuk disertu, maka bolehlah bertaklid kepada pandangan mazhab Maliki iaitu dengan cara menjirusnya hingga yakin najis itu telah hilang.
Solat Tahajud adalah solat malam yang dilaksanakan setelah bangun tidur. Solat ini lebih afdal dibuat secara bersendirian waktu selepas tengah malam. Solat sunat ini amat dituntut dan sangat baik dilakukan sebagai ibadah tambahan. Rasulullah SAW dan para sahabat tidak meninggalkan solat ini sepanjang hayat mereka.
Banyak kelebihan melakukakn solat tahajud. Dr. Zaharuddin Abd Rahman berkongsi tentang keajaiban solat Tahajud yang mampu mendekatkan diri kita kepada pencipta.
Subuh masuk lewat ketika ini (iaitu jam 6:03 ketika status ini ditulis – waktu Putrajaya), nescaya jika kita terbangun dari tidur pada jam 5:50 pagi hatta jam 6 am sekalipun, kita masih berpeluang mendirikan Solat tahajud dua rakaat dan ditutup dengan 3 atau 1 rakaat solat witir (kecuali jika telah witir sebelum tidur – tidak perlu witir lagi kerana Nabi sebut tiada dua witir dalam satu malam)
Waktu solat Tahajud bermula selepas Isyak, kemudian tidur dan mujahadah bangun sebelum subuh untuk solat menurut majoriti ulama berdasar athar sahabat nabi bernama Hajjaj Bin al- Amru yang hasan sanadnya menurut Ibn Hajar dalam Talkhis al-Habir.
Tamat waktunya adalah ketika masuk waktu Subuh atau fajar sebagaimana hadis:
إن الله أمدكم بصلاة هي خير لكم من حمر النعم ، وهي الوتر فجعلها الله لكم فيما بين العشاء إلى طلوع الفجر
Ertinya: Sesungguhnya Allah mengurniakan bagimu solat yang lebih baik dari unta merah (barang paling berharga di dunia) iaitulah solat witir dan dijadikan baginya waktu selepas solat Isyak sehingga naik Fajar. (Riwayat Abu Daud & Tirmidzi)
AMBIL PELUANG
Justeru, ambillah peluang mendirikan solat Tahajud yang ditutup dengan witir sebagai mujahadah diri dan jiwa. Allah swt menjanjikan kemulian kedudukan (di akhirat) bagi mereka yang melaziminya. JANGAN niat solat Tahajud untuk kononnya muka bercahayalah, putih, untuk kaya dan lain-lain sebab dunia, jadikan ia khas untuk menghampirkan diri kepada Allah swt & redaanNya. Insha Allah.
JANGAN juga pandang rendah jika hanya mampu laksana DUA rakaat Tahajud sahaja, asalkan konsisten kerana ibadah yang konsisten lebih dicintai Allah SWT berbanding yang banyak tetapi terputus.
Solat Tahajud dua rakaat yang tidak melahirkan bongkak dan ujub JAUH LEBIH MULIA dari berbelas rakaat tetapi ujub, bongkak dan memandang rendah ibadah orang lain.
KASHOORGA:
Tip memudahkan bangun solat malam:
*Sebelum masuk tidur, berniat ingin melakukan Solat Tahajud. *Menjauhkan diri daripada perbuatan maksiat. *Bersederhana makan dan minum pada waktu siang. *Membaca ayat-ayat al-Quran.
Dalam keadaan negara di landa jerebu kita juga turut berdepan dengan masalah cuaca kering. Ini adalah disebabkan hujan yang tidak turun dan menyebakab masalah jerebu menjadi semakin serius.
Dalam menangani masalah ini, sebagai hamba-Nya kita boleh memohon pertolongan padanya. Berdoa agar diturunkan hujan bagi mengelakkan masalah jerebu daripada berlarutan.
Dalam hal ini kita juga dituntut menyempurnakan solat sunat Istisqa iaitu solat untuk meminta diturunkan hujan.
Solat merupakan doa dan ibadat yang paling penting bagi seorang hamba. Melalui
solat ia dapat berhubung secara langsung dan paling hampir dengan Allah SWT.
Bagi sesebuah daerah atau negeri yang menghadapi masalah keputusan air kerana
kemarau, sedang manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan sangat memerlukannya,
ia dituntut untuk menunaikan solat istisqa’ iaitu solat meminta hujan, agar
diturunkan hujan.
Hukumnya sunat muakkad ke atas orang yang mukim, musafir, merdeka, hamba, yang sudah baligh dan belum baligh, lelaki serta perempuan.
Cara Melaksanakan Solat Istisqa’
1. Boleh dilakukan secara sendirian.
2. Lebih afdhal jika dilakukan secara berjamaah.
3. Solat sunat ini dilakukan bagi tujuan meminta hujan. Jika tidak
berkehendakan hujan maka hukumnya tidak harus dan tidak sah.
Persediaan Bagi Melaksanakan Solat Istisqa’
Perlu menginsafi bahawa manusia tidak mempunyai upaya untuk menentukan
sesuatu, kecuali dengan kehendak Allah SWT. Oleh itu sebelum solat atau
bermunajat kepada Allah SWT perlu membuat persediaan berikut, antaranya:
1. Seluruh penduduk diminta meninggalkan maksiat dan bertaubat kepada
Allah SWT.
2. Seluruh penduduk dengan pakaian yang biasa atau sederhana diminta turut
sama keluar beramai-ramai ke masjid atau tanah lapang bagi menunaikan
solat secara berjamaah.
Kaifiat Solat Istisqa’
Dilakukan dua rakaat sama seperti solat fardhu atau solat sunat yang lain.
untuk memulakan solat. الجامعة الصالة 2. Disunatkan melaungkan
Lafaz niat solat istisqa’: أصلى سنة االستسقاء ركعتين اماما )مأموما( هلل تعالى .
Seperti solat hari raya, selepas membaca doa iftitah bertakbir sebanyak tujuh
kali dengan diselangi bacaan tasbih bagi rekaat pertama dan lima kali takbir
yang juga diselangi denga tasbih bagi rekaat kedua.
اهلل أكبر , سبحان اهلل والحمد هلل وال اله اال اهلل واهلل أكبر , وال حول وال قوة اال بااهلل العلي العظيم .
Imam sunat menyaringkan suara ketika membaca fatihah dan surah.
Selepas fatihah, membaca surah al-A’la bagi rakaat pertama dan surah alGhasyiah bagi rakaat kedua. 7.
Selepas salam dan selesai solat, imam atau khatib disunatkan berkhutbah
(membaca dua khutbah).