Perkahwinan merupakan penyatuan dua jiwa yang mulia di dalam Islam. Mendirikan rumahtangga sangat dituntut sehinggakan junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W sendiri menyatakan bahawa sesiapa yang tidak mengikut sunnahku maka bukanlah ia daripada umatku. Antara sunnah ini termasuklah perkahwinan.
Dalam pada sabda Rasulullah yang bermaksud: “Seorang wanita itu dinikahi kerana empat perkara: kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka hendaklah kamu mengutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)
Ternyata majlis pernikahan antara selebriti terkenal Neelofa dan PU Riz atau nama sebenarnya Haris Ismail antara yang dinantikan oleh sebahagian besar peminatnya.
Jika sebelum ini timbul desus desus akan tarikh sebenar pernikahan kedua pasangan ini, keduanya sepakat memilih 27 Mac 2021 bersamaan hari Sabtu (esok) sebagai penyatuan cinta dua jiwa.
Ads
Tidak memilih Hotel St Regis seperti desas desus di media sosial, sebaliknya pasangan ini memilih sebuah hotel lima bintang yang terletak Jalan Pinang untuk majlis esok. Malah majlis ini adalah acara tertutup yang bakal dihadiri oleh saudara mara kedua belah pihak. Berbeza usia 7 tahun iaitu PU Riz berusia 25 tahun dan Neelofa 32 tahun, semoga keduanya berbahagia hingga akhirat.
Dalam pada itu, pendakwah terkenal Ustaz Don Daniyal Don Biyajid di dalam perkongsian di IGnya turut menitipkan sedikit pesanan buat PU Riz dan juga Neelofa.
Ads
Dalam perkongsian di IGnya, ddaniyalbiyajid, Ustaz Don menulis doa agar Neelofa menjadi isteri solehah.
“Alhamdulillah selesai hari ni shooting dengan 2 orang insan hebat yang Allah pilih mereka atas kehebatan mereka, Nabil & Neelofa.
Ads
Untuk @nabilzira my brother, saya doakan agar sentiasa dalam peliharaan Allah, dilindungi daripada fitnah, selamat daripada bala bencana, dijauhkan daripada tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab, sentiasa dalam circle yang diredhai Allah. Credit kepada kumpulan tabligh, Sri petaling, maulana2 yang banyak bagi kesan kepada sahabat saya ini. Brother, I love u.
Untuk @neelofa, saya doakan untuk hari mendatang, agar disatukan dalam keberkatan, dihimpunkan dengan orang baik, diberi pilihan itu pilihan yg baik, semoga Neelofa menjadi isteri solehah, dan kepada PU Riz jaga perhiasan dunia yg baik yg Allah bagi ini.
Jangan lupa tonton rancangan NtoN, Nabil to Neelofa, Ramadhan ini di Astro Ria, tulisnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tinggal berjauhan, hukum suami minta gambar isteri tidak berpakaian untuk ubati rindu. Maklumlah bila perhubungan jarak jauh (PJJ) ini, perasaan saling merindu itu lain macam.
Berjumpa hanya sekali-sekala atas tuntutan kerja dan mencari rezeki untuk keluarga tercinta, pasti ada masanya suami akan meminta menghantar gambar sang isteri apalagi dalam dunia serba moden ini.
Gambar atau video dengan mudah dapat dikirim hanya melalui telefon pintar. Gambar biasa yang menutup aurat mungkin tidak datangkan masalah, namun bagaimana hukumnya jika suami minta gambar isteri tidak memakai baju.
Adakah dibenarkan? Ikuti penjelasan panjang lebar daripada Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang dalam berdepan isu ini:
Selepas berlakunya akad nikah yang sah antara seorang lelaki dan wanita, maka tiada lagi aurat antara mereka berdasarkan hadis:
“Jagalah aurat kamu kecuali daripada isteri kamu atau hamba yang kamu miliki”.
Ulama bersepakat bahawa tidak haram suami melihat seluruh tubuh isterinya dan begitu juga sebaliknya.
Bagaimanapun, tindakan berkongsi gambar yang mendedahkan aurat antara suami isteri di dalam WhatsApp dan media sosial dibimbangi akan membuka ruang terdedahnya gambar tersebut kepada orang lain.
Ini seterusnya boleh menyebabkan kemudaratan lebih besar. Maka, perkara tersebut lebih baik untuk dielakkan dan ini bertepatan dengan beberapa kaedah fiqh iaitu: Menutup pintu-pintu yang boleh membawa kemudaratan.
Hukum Suami Minta Gambar
Namun, melihat kepada pasangan (yang halal) sambil masing-masing menimbulkan keghairahan kemudian diikuti dengan perbuatan onani pula mempunyai hukumnya yang tersendiri.
Hukum onani bagi mereka yang tidak mampu bernikah dan takut terjatuh ke dalam maksiat adalah harus dan tidak berdosa. Bahkan, kaedah fiqhiyah juga menyebut: “Kemudaratan itu membolehkan apa yang terlarang”.
Ini merupakan pendapat yang diriwayatkan daripada Imam Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim serta pendapat daripada Ibn Aqil.
Bahkan, pendapat ini diperkuatkan oleh Imam Ahmad dengan riwayat bahawa para sahabat terdahulu beronani dalam perang dan ketika musafir sebagai keharusan melakukannya apabila terdesak dan perlu. (Lihat: Al-Bada’I Wal Fawa’id, jilid 2, halaman 870).
Adapun apabila melakukan onani itu hanya kerana mencari keseronokan dan berhibur dengannya, maka hukumnya adalah haram dan ditegah.
Ia termasuk dalam perbuatan yang keji dan kotor serta memudaratkan akal serta jiwa sehingga menjadikan dirinya dikuasai oleh syahwat dan dibimbangi akan terjebak kepada perzinaan.
Namun, apabila syahwat itu terlalu mendesak dan menggoda, maka beronani dengan tangan atau apa jua alatan asalkan sekadar mencukupi untuk memuaskan syahwat demi mencegah zina.
Isteri Tidak Berpakaian
Bagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang perlu diperhatikan dalam beronani iaitu:
a) Hukum onani akan menjadi haram apabila seorang lelaki itu menggunakan gambar lucah atau bayangan di otaknya akan perkara kotor atau berkhayal wanita kerana ini bukan lagi beronani demi mencegah zina, sebaliknya ia sudah bertujuan mencari kepuasan dan berseronok dan perbuatan seperti itu diharamkan.
Oleh demikian tidak digalakkan memuaskan nafsu secara online, walaupun dengan pasangan yang halal, sebab ia akan menimbulkan ketagihan dan kemungkinan akan terjebak melakukan perkara lebih jauh lagi hingga membawa kepada perkara diharamkan oleh syarak. Perlu diingat, tidak boleh berseronok dengan jalan yang haram.
b) Adapun sebaliknya, mereka yang terdesak cukup sahaja beronani tanpa perlu bayangan dan khayalan atau apa-apa modal yang halal atau haram kerana niatnya sekadar untuk mengurangkan tekanan seksual. Ini dibolehkan.
Begitu juga wanita yang tidak mampu menahan desakan batin maka tidak mengapa mereka beronani dengan menggunakan tangan atau apa alatan yang tidak merbahaya asalkan dibuat setelah terdesak bukan dengan sengaja atau berniat mencari keseronokan.
Firman Allah SWT: “Dan bertakwalah kamu kepada Allah semampu kamu.”- (Surah al-Taghabun: 16).
Untuk Ubati Rindu
Kesimpulannya, apabila terdesak dan perlu untuk menurunkan tekanan syahwat dengan cara beronani, namun begitu tidak digalakkan menggairahkannya melalui online, panggilan video dan sebagainya.
Adalah dianjurkan supaya pasangan tersebut berusaha menjaga syahwat mereka dengan berpuasa serta berusaha menghindarkan diri daripada membayangkan kelazatan berjimak bersama pasangan.
Oleh demikian, hendaklah mereka berikhtiar untuk dapat berkumpul semula dan tidak tinggal berjauhan supaya tercapai matlamat perkahwinan yang telah dibina dengan ikatan diredhai Allah SWT.
Ingatlah pesanan Allah SWT ini dan jadikanlah ia sebagai motivasi. Firman Allah SWT;
“Adapun orang yang takut kepada kebesaran tuhannya dan menahan diri daripada hawa nafsunya maka syurgalah tempatnya.” (Surah Al-Nazi’at: 40-41).
Segala amalan baik dan buruk kita adalah penentu bagaimana pengakhiran hidup kita nanti. Semua mahu meninggal dunia dalam keadaan Husnul Khatimah.
Tapi kalau hanya menuturkannya sahaja tapi tiada sebarang tindakan baik ke arah itu, nilainya sama sahaja dengan mati sia-sia.
Hidup di dunia ini hanyalah sementara ia adalah salah satu transit dan fasa dalam perjalanan kita menemui Allah di akhirat nanti. Hidup kita diakhiri dengan kematian. Selalulah tanya kepada diri sendiri.
Dapatkan jawapan yang jujur, adakah kita bersedia menghadapi saat kematian? Mengingati kematian adalah satu perkara yang sangat baik agar kita akan ingat tujuan hidup kita ini hanya untuk dapat reda Allah.
Dan kita sungguh bertuah kerana banyak diingatkan tentang amalan-amalan yang perlu dilakukan agar dipermudahkan dalam meghadapi kematian.
Salah satu pesanan yang terbaik ialah 10 pesanan daripada Imam Syafi’e tentang bagaimana kita boleh meninggal dalam keadaan baik, tenang dan selamat.
1. Hak Kepada Diri
Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.
2. Hak Kepada Malaikat Maut
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuatpersediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.
3. Hak Kepada Kubur
Iaitu : Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.
4. Hak Kepada Munkar Dan Nakir
Iaitu : Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.
5. Hak Kepada Mizan (Neraca Timbangan AmalPada Hari Kiamat)
Iaitu : Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.
6. Hak Kepada Sirat (Titian Yang Merentangi Neraka Pada Hari Akhirat)
Iaitu : Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.
7. Hak Kepada Malik (Penjaga Neraka)
Iaitu : Menangis lantaran takutkan Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa, bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.
8. Hak Kepada Ridhwan (Malaikat PenjagaSyurga)
Iaitu : Berasa reda dengan Qada Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.
9. Hak Kepada Nabi SAW
Iaitu : Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada as-Sunnah (Hadis), menyayangi para sahabat, dan bersaing dalam mencari keredaan Allah.
10. Hak Kepada Allah SWT
Iaitu : Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.
Kashoorga: Jika inginkan Husnul Khatimah, maka dekatkan diri kita dengan amalan-amalan da ibadah bagi mendapat reda Allah.
Kematian itu menjemput kita tidak kira masa sama ada cepat atau lambat. Kalau memang Dia sudah mengkehendakinya, siapalah kita hambaNya yang mahu menolak ketentuan Illahi.
Seperti perkongsian di laman twitter apabila seorang remaja lelaki, Ilyas Munzir Isahak yang meninggal dunia akibat kemalangan sebaik setelah menunaikan solat Subuh di Masjid Pangkalan Balak, Masjid Tanah Melaka Ahad lalu.
Ternyata pemergian remaja yang baru berusia 17 tahun ini amat dirasai oleh seluruh ahli keluarga serta rakan-rakannya. Mereka turut muat naik ucapan takziah di laman sosial kepada arwah.
Masing-masing meluahkan rasa rindu terhadap kehadiran Allah dan rata-rata teman-temannya mengakui arwah seorang insan yang baik budi pekertinya.
Kematian yang menghidupkan haji yang lama mati.
Kemalangan sebab langgar tiang lampu. Moga ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Pemergian teramat mulia.
Serah rindu pada Allah.
Rehatlah dengan segala permainan dunia.
Moga tenang di sana & tunggu di syurga.
Terima kasih atas segala tunjuk ajar.
Ketika hayatnya, arwah juga merupakan ahli kelab remaja Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) cawangan Alor Gajah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...