Ramai mengkagumi kehidupan berumatangga pasangan popular Dr Sheikh Muszaphar dan Dr Halina.
Berkahwin sejak tahn 2010 dan kini bahagia dikurniakan empat cahayamata termasuk sepasang kembar.
Malah jika dilihat di media sosial, pasangan ini sangat menghormati satu sama lain dan begitu menitikberatkan soal pendidikan tehadap anak-anak.
Malah banyak llmu pareting yang turut dikongsikan pasangan ini kepada warganet melalui media sosial masing-masing.
Namun paling terkesan apabila cara Dr Sheikh Muszaphar ini memanggil Dr Halina dengan nama dan juga gelarannya Dr Halina bukan memanggil dengan nama isteri.
Cara ini dikatakan mendapat pujian warganet kerana dilihat Dr Sheikh Muszaphar sangat menghormati isterinya walaupun mereka adalah pasangan suami isteri.
Malah carian Dr Halina semalam juga treding di laman twitter disebabkan perkongsian Dr Sheikh atas berita kehamilan isteri tersayang yang juga mengandung kembar.
Dalam satu posting, angkasawan kesayangan ramai muat naik status di Instagramnya memberitahu Dr Halina kini disahkan mengandung 13 minggu dan lebih istimewa kandungan kali ini juga adalah kembar.
Sangat menghormati wanita
Moga bahagia till jannah
Pasangan yang menjadi inspirasi
Seorang suami yang penyayang
Kredit Foto: Instagram Dr Sheikh Muszaphar & Dr Halina
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Style Tudung Masuk Dalam Baju. ‘Hukum Tetap Hukum, Jangan Sampai Berhijab Tapi Berdosa.’
Style tudung masuk dalam baju. ‘Hukum tetap hukum, jangan sampai berhijab tapi berdosa.’ Sebenarnya memang disuruh wanita melabuhkan tudung baik menutup bahagian dada.
Namun kadangkala disebabkan tuntutan kerja dan tugas, wanita terpaksa bertudung mengikut etika berpakaian yang telah ditetapkan oleh majikan atau syarikat.
Artikel Berkaitan : Wanita Wajib Menutup Aurat, Inilah Surah-Surah Dalam Al-Quran Yang Menjelaskannya
Style Tudung Masuk Dalam Baju
Biarpun perkara ini adalah isu lapuk tetapi hukum tetaplah hukum. Ikuti perkongsian video Dai’ Fuad Mokhtar dan hadam baik-baik penerangannya:
@daifuadmokhtar Suami kena dengar elok-elok, Isteri kena faham molek molek. Usahalah sebaiknya semoga Allah redho. btw apa pandangan kalian isu ni? komen di bawah #buatsebabAllah ♬ Instrument Sholawat Sedih – INDRAGE
Apa hukumnya orang perempuan pakai tudung tapi masukkan tudung dalam baju dia terutama perempuan yang kerja dalam unit beruniform. Boleh ke tak boleh ni ustaz?
Hukum Tetap Hukum
Dengar baik-baik, dalam surah Al-Ahzab ayat 9 ada disebut,
‘Orang perempuan yang beriman panjangkanlah jilbab mereka bagi menutup bahagian depan (dada) mereka itu adalah keuatamaannya.’
Kadang-kadang sebagai contoh PDRM (Polis Diraja Malaysia), imigresen (Jabatan Imigresen Malaysia), bila bertudung labuh mengganggu tugas-tugas rutin mereka.
Sebagai contoh, bila nak kejar penjenayah mungkin nanti penjenayah nak tarik tudung dia menyebabkan dia sukar melakukan pekerjaan di situ.
Begitu juga nurse, mungkin juga kurang selesa bila bertudung labuh dan mungkin perlu lebih cepat untuk dia melakukan rawatan.
Agama lebih penting, namun sebab-sebab ini agak munasabah.
Jangan Sampai Berhijab Tapi Berdosa
Di sini bertembung dua perkara iaitu tuntutan agama dan juga tuntutan pekerjaan. Jadi bagi menyelesaikan masalah ini, ambil saja jalan tengah.
Bolehlah nak masukkan dekat dalam baju tapi dengan syarat baju uniform perlu dilonggarkan sampai tak nampak bentuk badan hadapan (dada) wanita tersebut.
Itu adalah pandangan yang lebih selamat. Namun pandangan yang paling afdal dan tepat, ba gi perempuan yan g memakai tudung letaklah dekat luar, bincang balik dengan majikan kalau boleh.
Isu sudah lama di Malaysia, kita susah nak ubah. Jom mula ubah sikit dengan longgarkan pakaian uniform perempuan.
Di akhir video, Dai’ Fuad mendoakan, “Semoga ada sinar unit beruniform dapat tutup aurat dengan lebih sempurna. Amin.’
Baca Di Sini:
Maruah Wanita, Syariat Allah Bukan Isu Main-Main, Budaya Prank Tarik Tudung Terima Kecaman Ramai
Kashoorga: Semoga isu ini mendapat perhatian orang atasan seterusnya memberi kelonggaran kepada staf wanita yang terikat dengan tuntutan kerja.
Sumber: TikTok Dai’ Fuad Mokhtar
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ramai Malas Bangun Sahur, Sedangkan Bersahur Juga Satu Cara Untuk Kita Raih Pahala
Perbezaan yang ketara antara puasa umat Islam dengan umat-umat yang terdahulu ialah dapat dilihat pada amalan bersahur.
Daripada Amru bin al-Ash bahawa bersabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud, Perbezaan antara puasa kita (umat Islam) dengan Ahli Kitab ialah makan sahur. (Riwayat Muslim).
Umat-umat terdahulu berpuasa tanpa bersahur. Sedangkan umat Islam disunatkan bersahur. sebagaimana yang ditunjukkan sendiri oleh Rasulullah s.a.w. bahawa mereka yang bersahur akan mendapat pahala dan dijanjikan dengan keberkatan.
Soalan:
Saya tinggal serumah dengan beberapa orang kawan. Ada kalangan kami yang berpuasa tetapi selalu tidak bangun sahur. Katanya ‘dia tahan’ walaupun tak bersahur. Ada yang sahur terlalu awal, seawal jam 2 pagi. Ada yang sahur ‘siap-siap’ sebelum tidur kerana malas hendak bangun. Ada yang jika bangun hampir waktu subuh, dia kata dah tamat waktu sahur, sekalipun belum azan lagi, dia tetap tak mahu sahur. Saya cuba berikan nasihat kepada kawan-kawan sekadar yang saya faham. Bolehkah berikan panduan apa yang terbaik kepada kami?
Jawapan:
Selamat menyambut Ramadan semoga kita semua dirahmati Allah. Alhamdulillah, saudara dan sahabat-sahabat saudara berpuasa. Ini menandakan tanggungjawab sebagai muslim masih lagi kuat dalam jiwa saudara-saudara sekelian. Puasa adalah ibadah yang melambangkan keikhlasan.
Jika seseorang itu benar-benar berpuasa, tanda adanya keikhlasan yang besar dalam penghayatan Islamnya. Saudara pula merupakan sahabat yang baik, yang mempunyai kesedaran bagi diri sendiri dan juga rakan-rakan untuk mengamalkan amalan yang menepati sunnah Nabi s.a.w.
Semoga Allah membanyakkan pemuda seperti saudara dan diberikan pahala yang besar.
Ada pun persoalan saudara tentang sahur itu, maka saya jawab berdasarkan beberapa perkara berikut;
1. Sahur itu adalah sunnah. Sekalipun ia tidak diwajibkan, namun amat-amat digalakkan. Bahkan ia dijadikan pembeza antara sahur muslim dan sahur Yahudi.
Sabda Nabi s.a.w:
فَصْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ، أَكْلَةُ السَّحَرِ
“Pembeza antara puasa kita dan puasa Ahli Kitab adalah makan sahur”. (Riwayat Muslim).
Maka kita berpuasa kerana ingin mengabdikan diri kepada Allah dan kita berlumba-lumba melakukan perkara yang disukai Allah pada bulan Ramadan ini, maka ikutilah sunnah Nabi s.a.w termasuk dalam bersahur. Besarnya rahmat Allah, sehingga seseorang yang bangun bersahur agar dia bertenaga esok harinya ketika berpuasa, dihitung sebagai ibadah yang diberi ganjaran.
2. Allah jadikan keberkatan dalam bersahur.
Sabda Nabi s.a.w :
تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِي السَّحُورِ بَرَكَةً
“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Barakah adalah sesuatu yang mustahak dalam kehidupan ini. Insan mungkin memiliki berbagai perkara, tetapi jika ianya tidak diberkati Allah, maka segala kebaikan yang diharapkan akan hilang. Mencari keberkatan adalah suatu yang teramat penting dalam hidup ini. Dalam sahur itu ada keberkatan buat puasa yang bakal dilaksanakan dan kehidupan individu yang berpuasa secara umumnya. Semoga kita memperolehinya.
3. Bersahur itu terhasil dengan memakan apa-apa makanan yang halal, atau meminum apa-apa minuman yang halal.
Sabda Nabi s.a.w:
تَسَحَّرُوا وَلَوْ بِجَرْعَةٍ من ماء
“Bersahurlah walaupun seteguk air” (Riwayat Ibn Hibban, hadis hasan)
4. Berdasarkan hadis, kita digalakkan bersahur dengan tamar.
Nabi s.a.w bersabda:
نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ
“Sebaik-baik sahur orang mukmin ialah tamar”. (Riwayat Abu Daud, Ibn Hibban dan al-Baihaqi, sanadnya sahih).
Maka dengan ini, kita bukan sahaja digalakkan berbuka puasa dengan tamar, kita juga digalakkan untuk bersahur dengan tamar. Maka, ambillah sekurang-kurangnya sebiji tamar semasa bersahur semoga mendapat pahala tambahan. Pada tamar ada kelebihan yang memberikan kekuatan untuk seseorang berpuasa.
5. Kita disunnahkan untuk melewatkan sahur. Perkataan sahur itu sendiri merujuk kepada akhir malam atau sepertiga akhir malam.
Ini seperti firman Allah:
وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
(maksudnya) “Pada waktu sahur mereka memohon keampunan” (Surah Ali ‘Imran: 17).
Bersahur terlalu awal bukanlah sesuatu yang digalakkan sebaliknya disunnahkan melewatkannya.
Kata Zaid bin Thabit:
تَسَحَّرْنَا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، ثُمَّ قَامَ إِلَى الصَّلاَةِ»، قُلْتُ: كَمْ كَانَ بَيْنَ الأَذَانِ وَالسَّحُورِ؟ ” قَالَ: «قَدْرُ خَمْسِينَ آيَةً
“Kami bersahur bersama Rasulullah, kemudian terus pergi untuk bersolat (Subuh)”. Anas bin Malik bertanya beliau: “Berapa lama antara sahur azan dan sahur tersebut?”. Jawab Zaid: “Kadar 50 ayat (al-Quran)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan bahawa betapa lewatnya sahur Nabi s.a.w. Jika 50 ayat dibaca, kadarnya lebih kurang beberapa minit. Di tempoh itulah Nabi s.a.w menghentikan sahur untuk bersiap menuju solat.
6. Waktu sahur berlanjutan sehinggalah masuknya waktu subuh. Andaian bahawa puasa itu mesti bermula sepuluh atau dua puluh minit sebelum subuh adalah tidak tepat. Hadis Zaid di atas tadi, bukan menunjukkan sahur itu wajib berhenti kadar 50 ayat sebelum azan, tetapi menunjukkan amalan Nabi s.a.w yang dilihat oleh Zaid.
Buktinya, Aisyah r.a menyebut:
أَنَّ بِلاَلًا كَانَ يُؤَذِّنُ بِلَيْلٍ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يُؤَذِّنَ ابْنُ أُمِّ مَكْتُومٍ، فَإِنَّهُ لاَ يُؤَذِّنُ حَتَّى يَطْلُعَ الفَجْرُ
“Sesungguh Bilal azan pada waktu malam (azan pertama Subuh, sebelum masuk waktu). Maka Rasulullah s.a.w pun bersabda: “Makan dan minumlah sehingga Ibn Ummi Maktum azan, kerana beliau tidak akan azan melainkan setelah masuk waktu fajar (subuh)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan pada zaman Nabi s.a.w ada dua kali azan bagi waktu subuh. Ini seperti yang diamalkan di kebanyakan dunia Islam terutamanya Mekah dan Madinah. Azan pertama sebelum masuk waktu, ia dilaungkan oleh Bilah bin Rabah. Azan kedua, oleh sahabat Nabi s.a.w yang merupakan seorang buta, beliau Abdullah ibn Ummi Maktum. Maka Nabi s.a.w mengizinkan seseorang yang hendak berpuasa itu makan sehingga azan kedua, iaitu masuk waktu subuh yang sebenar, maka barulah berhenti.
7. Al-Quran sendiri menjelaskan tentang hal ini dengan menyatakan:
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
(Maksudnya): “Makan dan minumlah kamu sehingga ternyata benang putih dari benang hitam dari waktu fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sehingga waktu malam” (Surah al-Baqarah: 187).
Maka penentu bagi waktu terakhir sahur adalah masuknya waktu subuh yang sebenar, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh.
Dalam riwayat Muslim, Nabi s.a.w bersabda:
لَا يَغُرَّنَّكُمْ مِنْ سَحُورِكُمْ أَذَانُ بِلَالٍ، وَلَا بَيَاضُ الْأُفُقِ الْمُسْتَطِيلُ هَكَذَا، حَتَّى يَسْتَطِيرَ هَكَذَا
“Jangan kamu tersilap disebabkan azan Bilal, ataupun warna putih yang memanjang sehinggalah kelihatan waktu fajar (sebenar)”.
8. Maka berdasar al-Quran dan hadis-hadis di atas, juga pelbagai riwayat yang lain, maka waktu ‘imsak’ yang sebenarnya bermula apabila masuknya waktu subuh, bukan beberapa minit atau belasan minit sebelum subuh. Maka, apabila seseorang bangun bersahur dan didapati waktu subuh belum masuk sekalipun hanya tinggal beberapa minit, dia tetap boleh memakan sahurnya sehinggalah masuknya waktu subuh.
9. Bersahur di samping membantu kita untuk lebih cergas semasa berpuasa., ia juga mendidik seseorang untuk bangun pada sepertiga yang akhir malam. Ini kerana waktu tersebut adalah waktu yang mempunyai kelebihan untuk ibadah dan dimustajabkan doa serta istighfar.
Dalam hadis, Rasulullah s.a.w bersabda:
ينْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الآخِرُ يَقُولُ: مَنْ يَدْعُونِي، فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ، مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ
“Tuhan kita Yang Maha Berkat dan Agung turun setiap malam ke langit dunia, ketika hanya tinggal sepertiga malam yang akhir. Lalu berfirman: “Sesiapa yang berdoa kepadaKu, akan Aku perkenankan untuknya. Sesiapa yang meminta kepadaKu, akan aku berikanNya. Sesiapa yang memohon keampunan kepadaKu, akan Aku ampunkannya” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis ini menunjukkan fadilat berdoa dan beristighfar pada waktu sepertiga malam yang akhir. Maka dengan seseorang bangun pada waktu tersebut memberikan peluang dan ruang kepadanya untuk berdoa dan memohon hajat kepada Allah pada waktu tersebut.
10. Puasa adalah proses mengabdikan diri kepada Allah S.W.T. Jika seseorang itu berpuasa serta mengikuti sunnah-sunnah bagi seseorang yang berpuasa, maka mudah-mudahan mencapai hakikat taqwa. Ia akan mendidik diri dengan berbagai kebaikan yang lain, termasuklah qiyamullail atau ‘bangun malam beribadah’. Sahur, salah satu program penting yang jika dihayati dengan baik, membentuk jika menjadi insan yang menghampirkan diri kepada Allah.
Sumber: Dr.Maza.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gantikan Tarawih Dengan 4 Rakaat Sunat Selepas Isyak, Ganjarannya Besar Seperti Peroleh Lailatul Qadar
Kita masih berada di bulan Syawal. Ada sudah memulakan puasa enam sunat Syawal bagi mengambil keberkatannya. Dan sudah pastinya ramai yang merindui solat sunat tarawih yang hanya hadir ketika Ramadhan.
Dalam pada itu, pendakwah terkenal, Dr Ahmad Sanusi berkongsi ilmu akan kelebihan solat sunat empat rakaat selepas Isyak yang mungkin jarang kita sedar ganjaran pahalanya sedangkan sesiapa yang melakukannya, ia seolah memperoleh ladang pahala yang sangat besar.
Baca perkongsian Dr Ahmad Sanusi kelebihan solat sunat selepas Isyak ini.
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan Solat Tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan. Barangkali kita boleh menggantikan kekuatan menunaikan Solat Tarawih kita dengan Solat Sunat Empat Rakaat selepas Isya. Ini kerana Rasulullah dikatakan sering melakukannya.
Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari, Saidina Ibn Abbas ada menceritakan bagaimana Rasulullah setelah selesai menunaikan solat isya’ akan pulang ke rumah dan menunaikan solat sunat 4 rakaat. Kata beliau:
وَكَانَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَهَا فِي لَيْلَتِهَا ، فَصَلَّى النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ العِشَاءَ ، ثُمَّ جَاءَ إِلَى مَنْزِلِهِ ، فَصَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ ، ثُمَّ نَامَ
“Rasulullah menunaikan solat Isya, kemudian pulang ke rumahnya dan menunaikan solat (sunat) empat rakaat dan kemudian Baginda tidur.” (HR al-Bukhari)
Perkara ini turut disahkan oleh Saidatina Aisyah yang menyebutkan:
مَا صَلَّى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْعِشَاءَ قَطُّ فَدَخَلَ عَلَيَّ إِلَّا صَلَّى أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ أَوْ سِتَّ رَكَعَاتٍ
“Tidaklah Rasulullah itu menunaikan solat isya melainkan Baginda akan pulang ke rumahku dan menunaikan solat sunat empat atau enam rakaat.” (HR Abu Daud)
Lebih luar biasa lagi Saidina Abdullah bin Mas’ud menganggap Solat Sunat Empat Rakaat selepas Isya ini mempunyai ganjaran yang sangat besar seperti ganjaran Lailatul Qadar. Kata Saidina Abdullah bin Mas’ud:
مَنْ صَلَّى أَرْبَعًا بَعْدَ الْعِشَاءِ لَا يَفْصِلُ بَيْنَهُنَّ بِتَسْلِيمٍ، عَدَلْنَ بِمِثْلِهِنَّ مِنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ
“Barangsiapa menunaikan solat sunat selepas isya sebanyak empat rakaat dengan satu salam, maka pahalanya seumpama pahala Lailatul Qadar. (Athar diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah).
Bagaimana menunaikannya? Berdasarkan kenyataan Abdullah bin Mas'ud di atas, solat ini dilaksanakan dengan empat rakaat dengan satu salam. Manakala dalam hadis Ibn Abbas pula, Rasulullah mendidik sahabat menunaikannya secara dua rakaat-dua rakaat dengan bacaan surah al-Kafirun + al-Ikhlas dan al-Sajadah + al-Mulk. (HR al-Tabrani – dinilai daif)
Solat sunat empat rakaat ini adalah tambahan dari solat sunat rawatib. Ini kerana hadis mengenai solat sunat rawatib yang diriwayatkan oleh Ibn Umar hanya menyebutkan dua rakaat selepas isyak. Empat rakaat ini seakan-akan tambahan dari dua rakaat tersebut.
Oleh yang demikian, sekiranya kita masih mempunyai kekuatan Tarawih seperti dalam Ramadan yang lalu, teruskan dengan menunaikan solat sunat selepas isya’ sebanyak 4 rakaat.
Semoga Allah membimbing kita.
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI