Kebiasaannya setiap pengantin lelaki yang berkahwin akan menghadiahkan sesuatu yang bernilai sebagai hadiah mas kahwin untuk isteri tercinta.
Ini adalah sebagai hadiah kepada wanita ini kerana bersedia untuk menerima dirinya sebagai suami dan melayari hidup berumah tangga bersama-sama.
Namun lain pula ceritanya yang berlaku di tanah seberang, Indonesia. Ternyata rasa cinta itu lebih besar nilainya daripada pemberian lain.
Menurut Harian Metro, di Lombok, melaporkan seorang wanita, Helmi, 20 tahun yang juga seorang model Muslimah meminta Selipar Jepun dan segelas air saja sebagai pemberian mas kahwin kepada dirinya.
Dikatakan wanita ini berbuat demikian kerana tidak mahu membebankan suaminya, Yudi Anggata, 24 tahun. Keduanya sah diijab kabulkan sebagai pasangan suami isteri kelmarin.
Kisah pasangan itu mendapat perhatian ramai selepas video perkahwinan mereka tular di laman sosial.
Rakaman video itu menunjukkan Yudi memakai kemeja putih dengan kain sarung berwarna merah.
Dia dilihat beberapa kali melafazkan akad nikah sebelum disahkan sebagai suami isteri. Helmi duduk di sebelah kiri lelaki itu sambil tersenyum melihat pasangannya itu.
Selesai akad nikah, Helmi dilihat meminum air di dalam gelas berwarna coklat. Menurut Helmi, selipar Jepun dan segelas air itu adalah permintaannya sendiri.
“Saya memilihnya (selipar Jepun dan segelas air) sebagai mas kahwin kerana tidak mahu membebankan suami dan keluarganya.
“Tiada alasan lain dan saya minta selipar jepun itu diletakkan di dalam bekas.
“Sekurang-kurangnya pemberian suami itu akan menjadi kenangan yang boleh diceritakan kepada anak kami nanti,” katanya.
Bercerita tentang cara perkenalan mereka, mereka mula berkenalan di media sosial semasa Helmi bekerja di Arab Saudi, dan mereka memutuskan untuk bernikah selepas berjumpa di tanah air.
Jelas Helmi, dia tidak mahu menyusahkan suaminya dalam menyediakan mahar yang membebankan. Yudi sebelum ini pernah bernikah tiga kali sebelum bertemu dengan Helmi.
Artikel Berkaitan: Suami Beri Senaskhah Al-Quran Sebagai Hadiah Mas Kahwin Pada Emma Maembong Di Majlis Pernikahan. So Sweet!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sentuh Isteri Ketika Dalam Iddah Adakah Dikira Sudah Rujuk? Ini Penjelasan Mufti
Perkataan ruju’ dalam Bahasa Arab bermaksud ”kembali kepada asal sesuatu, sama ada asal itu bertempat, perbuatan atau perkataan. Begitu juga dengan kesemua perbuatan atau sebahagian atau satu perbuatan sahaja.”
Di dalam undang-undang keluarga Islam maksud “Rujuk isteri yang telah ditalak,iaitu mengembalikan isteri yang ditalak kepada nikah yang asal tanpa akad yang baharu.”
Dalam perihal rujuk ini berlaku ada beberapa persoalan, antaranya seperti yang diajukan kepada Mufti Wilayah Persekutuan ini.
Soalan :
Assalamu’alaikum ustaz, jika pasangan suami isteri itu bercerai talak satu, kemudian suami itu menyentuh isterinya tersebut dengan syahwat, adakah perbuatan tersebut dikira sebagai rujuk?
Jawapan :
Islam amat menggalakkan supaya dikekalkan hubungan perkahwinan di antara suami isteri. Meskipun begitu, kadangkala boleh berlaku perselisihan dan salah faham sesama pasangan dalam bentuk yang sukar untuk dipertahankan ikatan perkahwinan.
Maka Islam memberikan jalan keluar untuk sekalian umatnya menerusi pensyariatan talak (cerai). Dalam masa yang sama, syariat Islam menjadikan asal bagi talak adalah merupakan talak raj’ie (yang boleh dirujuk semula) yang tidak memutuskan ikatan perkahwinan secara menyeluruh.
Kerana itulah syarak memberikan hak kepada seorang suami untuk merujuk semula dengan isterinya selama dalam tempoh iddah.Iddah bagi wanita yang diceraikan adalah selama tempoh tiga kali suci.
Ini berdasarkan firman Allah S.W.T :
وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ
Maksudnya: Dan wanita-wanita yang diceraikan itu maka mereka ‘mengurung’ diri mereka selama tiga kali suci.
Surah Al-Baqarah (228)
Justeru, dalam tempoh tiga kali suci tersebut seorang suami itu boleh untuk merujuk semula kepada isterinya yang telah diceraikan.
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan, suka kami menjelaskan beberapa nas yang menunjukkan kepada pensyariatan ruju’.
Ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T :
وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَٰلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا
Maksudnya : Dan suami-suami mereka (orang perempuan) berhak meruju’ semula dengannya dalam tempoh masa (iddah) tersebut, sekiranya mereka (para suami) berkehendakkan kepada kebaikan. Surah Al-Baqarah (228)
Imam Al-Syafie dalam mengulas ayat di atas beliau berkata : Memperbaiki talak adalah dengan cara melakukan ruju’.Rujuk Al-Umm, Al-Syafi’e (5/260)
Manakala nas daripada sunnah adalah berdasarkan perbuatan Nabi S.A.W yang meruju’ semula kepada isterinya Ummu al-Mu’minin Hafsah. Ini seperti yang disebutkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Umar Ibn al-Khattab R.A beliau berkata :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم طَلَّقَ حَفْصَةَ ثُمَّ رَاجَعَهَا
Maksudnya : Sesungguhnya Rasulullah S.A.W pernah menceraikan Hafsah kemudian baginda meruju’ semula.
Riwayat Abu Daud (2283)
Persoalan yang utama dalam isu ini adalah, apakah kayu ukur yang diambil kira untuk seseorang suami itu merujuk semula kepada isterinya? Maka kami menyatakan bahawa para ulama berbeza kepada beberapa pendapat yang utama dalam isu ini.
Para ulama al-Syafi’eyyah berpendapat bahawa tidak sah perbuatan ruju’ (rujuk) seorang lelaki melainkan hanya dengan perkataan. Sekiranya dengan perbuatan seperti seorang suami itu menyetubuhi isterinya dalam tempoh iddah, maka ia tidak dikira sebagai ruju’.
Maka tidak sah merujuk menerusi perbuatan yang melibatkan berpelukan, menyentuh, dan sebagainya selama mana seseorang itu mampu untuk mengucapkan lafaz rujuk.
Kata Imam Al-Nawawi: Tidak sah meruju’ melainkan dengan ucapan.
Sekiranya seseorang itu menyetubuhinya maka hal tersebut tidak dianggap sebagai ruju’. Maka tidak sah (ruju’) dengan perbuatan sekiranya seseorang mampu untuk mengucapkan (lafaz ruju’).
Kemudian beliau berkata lagi :
فأما إذا وطئها أو قبلها أو لمسها فلا يكون ذلك رجعة، سواء نوى به الرجعة أو لم ينو
Maksudnya : Sekiranya seseorang lelaki itu menyetubuhi isterinya (dalam tempoh iddah raj’ie), menciumnya, atau menyentuhnya, maka yang demikian itu tidak berlaku padanya ruju’. Sama ada dia melakukannya dengan niat ruju’ atau pun tidak. Rujuk Al-Majmu’, Al-Nawawi (7/266).
Manakala di sisi mazhab Hanbali, ada dua pendapat dalam isu ini. Pertama, ruju’ tidak berlaku melainkan dengan ucapan sahaja.
Manakala pendapat yang kedua menyebutkan bahawa ruju’ itu terhasil dengan persetubuhan, sama ada dengan niat ruju’ atau pun tanpa niat. Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (7/523).
Imam Ibn Qudamah menambah lagi : Sekiranya seorang lelaki itu mencium isterinya (dalam tempoh iddah), menyentuhnya dengan syahwat, menyelak kemaluan lalu melihatnya, maka pendapat yang dinaskan daripada Imam Ahmad adalah kesemuanya itu tidak dianggap sebagai ruju’.
Manakala menurut Ibn Hamid : Ada dua pendapat dalam isu ini. Pertama : Ia dianggap sebagai ruju’, kerana perbuatan ini dianggap sebagai berseronok-seronok yang hanya diharuskan menerusi perkahwinan. Maka terhasil ruju’ dari perbuatan tersebut sama seperti persetubuhan.
Manakala pendapat yang kedua menyatakan bahawa ia tidak dianggap sebagai ruju’. Ini kerana ia (perbuatan-perbuatan tersebut) adalah perkara yang tidak ada kaitan dengan ijab iddah dan juga mahar. Maka tidak terhasil ruju’ dari perbuatan tersebut. Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (7/53).
Syeikh Dr. Muhammad Al-Zuhaili menyatakan: ‘’(Ruju’) adalah lafaz yang ringkas maka tidak sah ruju’ melainkan dengan perkataan. Hendaklah ia merupakan lafaz yang sarih dan ia tidak memerlukan kepada niat. Seperti ucapan ‘aku ruju’ kamu’, dan lain-lain’’.
Begitu juga beliau berkata : ‘’Dan haram istimta’ (bermesraan) dengan wanita yang ditalakkan dengan talak raj’ie menerusi persetubuhan, bersentuhan, dan melihat ke arahnya meskipun tanpa syahwat, ini kerana dia telah berpisah dengan suaminya..’’ Rujuk Al-Mu’tamad, Al-Zuhaili (4/185 – 190).
Penutup
Sebagai kesimpulan, kami menyatakan bahawa kami cenderung kepada pendapat mazhab Al-Syafi’e dalam isu ini.
Dari sudut ruju’ antara pasangan yang bercerai tidak boleh berlaku dengan perbuatan semata-mata sekiranya seorang lelaki itu mampu untuk melafazkan ruju’. Bahkan ia hanya sah dengan ucapan ruju’ dari pihak suami sahaja.
Kami juga menyatakan, dalam kes-kes sebegini hendaklah pasangan tersebut mendaftarkan pengesahan lafaz cerai di Mahkamah Syariah terlebih dahulu.
Kemudian setelah mendapat perintah mahkamah, proses ruju’ boleh diteruskan selama masih dalam tempoh iddah. Proses-proses ini boleh dirujuk kepada Pejabat Agama Islam Daerah yang berdekatan atau Jabatan Agama Islam Negeri masing-masing.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pelihara Anjing Sebagai “Teman” Bermanja Hukumnya Haram, Melainkan Atas Keperluan Tertentu Yang Dibenarkan
Pelihara anjing sebagai “teman” bermanja hukumnya haram, melainkan atas keperluan tertentu yang dibenarkan seperti untuk berburu atau menjaga keselamatan.
Zaman sekarang menjadi trend anak remaja yang menyentuh atau membelai anjing sesuka hati kerana beranggapan sama-sama kering tidak mendatangkan masalah.
Padahal menyentuh anjing tanpa tujuan tertentu adalah tidak dibenarkan. Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang berkaitan isu ini.
Artikel Berkaitan:
Ini Hukumnya Pegang Anjing Dalam Lakonan & Untuk Tujuan Peliharaan
Pelihara Anjing Sebagai “Teman”
Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang memutuskan bahawa hukum memelihara anjing di rumah oleh orang Islam sebagai haiwan peliharaan (pet) adalah haram melainkan untuk tujuan muktabar yang termasuk dalam keperluan dan kemaslahatan.
Antaranya adalah untuk tujuan:
1. Perburuan yakni anjing yang digunakan bukanlah anjing “comel” dijadikan “teman” untuk bermanja, tetapi anjing yang garang atau tahan lasak dan sesuai dijadikan untuk berburu.
Walau bagaimanapun, Islam hanya membenarkan perburuan adalah untuk mendapatkan makanan, bukan memburu kerana sukan, suka-suka dan berseronok-seronok kerana Islam tidak membenarkan haiwan dibunuh atau diseksa atau diusir dari tempat yang lazim mereka tinggal, hanya untuk suka-suka.
Bermanja Hukumnya Haram
2. Anjing pemandu jalan
Anjing yang dipelihara dengan tujuan untuk dijadikan anjing pemandu jalan seperti untuk orang buta sekiranya amat memerlukan dan tiada orang lain yang dapat membantu.
3. Keselamatan
Anjing dibela untuk tujuan keselamatan pihak berkuasa seperti polis dan kastam serta juga untuk mengawal keselamatan di sekitar rumah.
4. Membantu penternakan haiwan.
Seterusnya, perbuatan memegang anjing secara sengaja, tanpa sebarang sebab yang dibenarkan dalam Islam akan menimbulkan keresahan di kalangan umat Islam kerana ianya bercanggah dengan pegangan mazhab dan uruf di Malaysia.
Melainkan Atas Keperluan
Menurut mazhab syafie, umat Islam adalah dilarang menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram di sisi Islam.
Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai mughallazah namun kaedah tersebut bukanlah alasan untuk membolehkan seseorang itu memegang najis mughallazah secara sengaja.
Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.
Tertentu Yang Dibenarkan
Perbuatan mana-mana orang Islam yang memelihara anjing sebagai haiwan peliharaan (pet) akan disalah tafsir dan dilihat seolah-olah cuba mencipta budaya baru yang boleh membawa kepada perbuatan menghina agama Islam.
Oleh yang demikian, mereka perlu segera meninggalkan perbuatan tersebut dan kembali bertaubat kepada Allah.
Justeru, umat Islam dinasihatkan agar tidak menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan. Ini kerana Islam mewajibkan umatnya untuk memelihara kesucian diri, pakaian dan tempat tinggal agar ia tidak menjejaskan amal ibadah seharian.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Tak boleh ya sentuh anjing suka-suka dan tanpa sebab.
Sumber: Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bagai Tunggu Hukuman Gantung. Pesakit Covid-19 Bersyukur Diberi Nyawa Kedua
Tak sangka rupanya kita sudah melalui kehidupan dalam kemelut pandemik Covid-19 selama enam bulan. Bermula pertengahan Mac lalu sehingga kini kita masih lagi diselubungi ketakutan yang sama iaitu menjadi pesakit Covid-19.
Namun Alhamdulillah, berkat tindakan segera kerajaan menangani isu ini, Malaysia dilihat sebagai negara yang berjaya mengekang penyebaran dan mengurangkan jumlah kematian. Sehingga artikel ini ditulis sebanyak 128 kes kematian dicatatkan dan 9,167 kes sembuh. Ini merupakan satu pencapaian yang sangat baik berbanding negara jiran.
Hari ini seluruh rakyat Malaysia berganding bahu menentang musuh senyap Covid-19 ini dan sebagai memberi inspirasi dan semangat, satu dokufilem “Malaysia vs. Covid-19: #KitaJagaKita bakal disiarkan untuk tontonan umum pada 12 Sep 2020 di Astro Ria, AEC, Vinmeen HD, Hello dan Astro Awani.
Mengambil kesempatan ini, Kashoorga telah mengadakan satu temubual eksklusif bersama salah seorang bekas pesakit Covid-19 iaitu puan Aiza Syafinaz Shahak, 34 tahun yang disahkan positif Covid-19 empat hari selepas suaminya Inspektor Mohd Fairos Saberon, 36, meninggal dunia akibat musuh senyap ini pada 17 Mac lalu. Malah hampir seluruh ahli keluarganya juga disahkan positif semasa fasa pertama penularan wabak ini.
Menurut Aiza, walaupun dia telah bebas daripada virus yang menakutkan, dia tidak sesekali mengambil mudah apabila bersangkutan soal kesihatan dan keselamatan diri dan orang sekeliling.
Pengalaman menjadi pesakit Covid-19, telah mengubah 360 darjah gaya hidup dia sekeluarga. Akibat daripada itu, dia mudah paranoid apabila melihat ramai orang di satu-satu tempat. Namun begitu, dia tidak boleh berterusan seperti itu dan perlu belajar mengawal diri dan emosi.
Sebagai bekas pesakit, dia perlu terus bersemangat dan memberi semangat kepada orang lain menjalani kehidupan dalam norma baharu.
Sekarang kita sedang berjihad demi kesejahteraan negara. Baginya, apa yang terjadi ini bagaikan mimpi ngeri. Pengalaman duduk di wad Hospital Kuala Lumpur selama 10 hari kemudian dipindahkan ke pusat kuarantin Pusat Belia Antarabangsa Cheras merupakan satu pengalaman yang sukar dilupakan.
Sepanjang mengharungi kehidupan sebagai pesakit Covid-19, Aiza menjadikan arwah suaminya sebagai sumber kekuatan. Arwah bertahan sehingga ke hujung nyawa dan dia mati syahid kerana wabak ini.
Apabila mula-mula disahkan positif, dia rasakan hidup bakal berakhir. Namun siapalah dia untuk menentukan ajal mautnya, Dan apabila kembali pulih, Aiza berasa sangat bersyukur dan menganggap ini sebagai peluang dan nyawa kedua yang Allah berikan kepadanya.
Bercerita lanjut tentang gejala awal yang menyerangnya, Aiza memberitahu bahawa setiap orang mempunyai imun badan berbeza, maka kesan serangan juga tidak sama. Ada yang ringan dan ada yang teruk, yang mana dia hanya diserang rasa tekak yang perit seperti tonsil.
Sepanjang di hospital, beliau dirawat oleh kakitangan perubatan dengan cukup cermat, teliti dan baik. Betapa dia bersyukur, Malaysia memiliki frontliners yang tangkas dan cepat bertindak.
Sepanjang dugaan ini, dia menganggap seakan menunggu saat kematian, seperti akan dihukum gantung lagaknya. Setiap detik sangat berharga. Dan ruang yang ada itu digunakan sepenuhnya oleh Aiza mendekatkan diri dengan Allah.
Artikel berkaitan:Saya Menangis, Ibarat Ini Peluang Kedua Yang Allah Berikan PU Riz Syukur Disahkan Negatif COVID-19
Artikel berkaitan:Lelaki Ini Kongsi Surah Mudahkan Isteri Bersalin, Rupanya Turut Diamalkan Ilmuan Islam Yang Telah Sembuh Dari COVID-19
Setiap hari, dia tidak culas bangun jam 3 pagi bagi mendirikan solat sunat tahajud. Memohon doa dan berbicara dengan Allah, andai ini adalah takdir terakhirnya untuk hidup.
Selesai solat, dia akan membaca surah Yassin dan alhamdulillah dalam 10 hari sahaja, dia telah menghafal surah itu dan terus diamalkan sehingga hari ini. Selain itu, dia turut mengamalkan bacaan ayat Kursi, tiga Kul dan surah at-Taubah.
“Kita tak tahu bila masa Allah nak tarik nyawa kita, apatah lagi dalam keadaan seperti itu,” ulas Aiza dalam nada sayu.
Sebelum mengakhiri perbualan, Aiza, berharap agar rakyat Malaysia terus mematuhi SOP yang ditetapkan kerajaan. Jaga diri, sentiasa ambil tahu tentang tahap kesihatan diri dan sekiranya ada keraguan, segeralah dapatkan rawatan. Jangan keluar rumah jika tiada keperluan mustahak. Duduk di rumah jauh lebih selamat kerana kita akan rendahkan risiko jangkitan.
Sumber foto dari FB Aiza Syafinaz Shahak
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI