Sepanjang mengandung, bakal ibu dinasihatkan membaca surah tertentu bagi memudahkan proses bersalin selain mendoakan anak yang dilahirkan nanti sihat dan membesar jadi anak soleh solehah.
Tapi lain ceritanya pada anak kelima yang baru dilahirkan isteri kepada pelakon drama bersiri. Gerek Khas, Mohd Zamri Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Z Zamri.
Menurutnya di laman Instagram bayi kelima dilahirkan seberat 2.8 kg ini begitu mencuri perhatian apabila kedua-dua telinga bayi berkenaan mempunyai tulisan menyerupai kalimah Allah.
Dalam artikel di Harian Metro, Zamri memberitahu perkara unik ini disedari oleh isterinya Fazilawati sehari selepas permata hati ini dilahirkan.
Katanya, bayi perempuan seberat 2.8 kilogram (kg) dilahirkan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) pada 21 Julai lalu dan diberikan nama Faizatul Azwin Mohd Zamri
Ads
“Ketika isteri melahirkan anak perempuan kami, saya tidak berada bersamanya kerana berada di luar Kelantan atas beberapa urusan, namun selepas semuanya selesai saya membuat panggilan video melalui WhatsApp untuk iqamatkan bayi kami yang baru dilahirkan,” katanya ketika dihubungi.
Menurut Zamri pada awalnya dia mahupun isteri tidak menyedari tanda istimewa yang ada ada Faizatul Azwin sehinggalah pada keesokan harinya ketika isteri hendak menyusukannya, dia ternampak tulisan menyerupai kalimah Allah SWT di kedua-dua telinga anak mereka.
“Selepas melihat keistimewaan yang dimiliki anak kami, isteri saya kemudian menghantar gambar melalui WhatsApp untuk saya melihatnya sendiri.
Ads
“Saya terkejut, namun bersyukur kerana ia adalah kurniaan Allah SWT buat kami kerana memiliki cahaya mata yang kedua-dua telinganya bertanda kalimah Allah SWT.
“Ini adalah kebesaran-Nya dan saya mahu Faizatul Azwin menerima didikan Islam yang sempurna,” katanya.
Z Zamri yang juga pelakon drama bersiri Gerak Khas, berkata, sepanjang tempoh kelahiran, isterinya sentiasa mengamalkan membaca ayat suci al-Quran bagi memudahkan proses bersalin.
“Setiap kali selepas solat, isteri membaca surah Yusuf dan Maryam, malah sebelum tidur dia juga tidak ketinggalan mengaamalkan surah al- Fatihah dan ayat Kursi. Bukan itu saja, sebagai suami saya juga selalu memperdengarkan selawat,” katanya yang berasal dari Pulau Seratus, Tumpat.
Kini anda boleh saksikan kupasan kemusykilan agama menerusi Jalan Kashoorga! Dalam menjalani kehidupan harian pastinya kita menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran yang berbeza-beza.
Bagi memastikan kita tidak lari dari landasan syarak, maka kita perlu merujuk al-Quran dan sunnah Nabi SAW sebagai panduan.
Namun sebagai manusia biasa, normal lah kalau kita tergelincir dan terbabas dalam menjalani rutin sebagai hambaNya.
Justeru, agar tidak terus alpa dan lari jauh dari ajaran agama, kita perlukan dekatkan diri dengan insan-insan soleh dan solehah, merujuk bahan bacaan dan boleh juga mendengarkan kupasan persoalan hal-hal agama dalam majlis ilmu.
Ingin membantu sama masyarakat mendapatkan huraian persoalan hal agama, Kashoorga tampil dengan program rancangan berbentuk talkshow santai yang disiarkan di Youtube menerusi saluran Jalan Kashoorga.
Program kupasan soal jawab kemusyikalan agama ini diterbitkan untuk tayangan berdurasi 15 minit dan akan bersiaran dua kali sebulan setiap Jumaat jam 8 malam. Jalan Kashoorga adalah inisitif terbaharu Kashoorga setelah program Tazkirah Kashoorga mendapat sambutan ramai.
Pengacara tetap Jalan Kashoorga iaitu Mohd Fadzly Fuad dipertanggungjawabkan mengacara Jalan Kashoorga dengan mewawancara program secara santai ini bersama panel-panel jemputan yang berbeza setiap episod.
Banyak soalan-soalan menarik dan hangat akan dijawab secara telus oleh pihak panel jemputan.
Untuk musim pertama ini sebanyak 24 episod akan disiarkan dan empat episod sudah pun disiarkan di saluran Youtube Jalan Kashoorga iaitu di https://youtu.be/7Pax59I4NkA
Subscribe segera program talkshow ini kerana ada banyak lagi kupasan tajuk menarik dan hangat buat anda. Berdakwah dalam suasana santai. Pendekatan santai ini diambil bagi memberikan aura berbeza dan tidak terlalu berat untuk dihadam oleh penonton.
Jangan lupa saksikannya setiap Jumaat jam 8 malam dua kali sebulan. Promosi berterusan akan disiarkan menerusi laman Facebook dan Instagram Kashoorga.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi pasangan pengantin baru yang mahu memulakan hidup sendiri memang satu momen sangat menggembirakan.
Apatah lagi jika dapat tinggal di rumah sendiri tanpa gangguan keluarga kedua belah pihak.
Inilah masanya untuk belajar hidup berdikari dan menjalani fasa kehidupan sebagai pasangan suami isteri.
Namun bagi mereka yang baru berpindah masuk, ada ada perlu dilakukan agar terhindar dari anasir jahat yang mungkin menganggu keharmonian rumah didiami.
Bagi yang baru mendapat kunci kediaman baru eloklah perkara ini diamalkan sebelum berpindah masuk selain mencucinya.
1. Azan
Melaunkan azan ketika pertama kali masuk ke rumah baru. Ia juga baik bagi bagunan yang telah lama ditinggalkan dan tidak dihuni oleh sesiapa.
Dalam hadis, Rasulullah SAW pernah memberitahu bahawa sekiranya sesebuah bangunan (premis/rumah) itu terlalu lama dikosongkan (tanpa pernghuni) ianya akan dimasuki sejenis makhluk halus (jim yang dikenali sebagai Al-‘Ammar) yang suka tinggal di rumah yang tidak berpenghuni.
2. Membaca Surah Al-Bawarah
Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “Janganlah kamu jadikan rumahmu seperti kubur (hanya untuk tidur), sesungguhnya syaitan akan lari dari rumah yang ddibacakan Surah Al-Bawarah.”
Selalunya bila masuk rumah baru kita hanya membaca Yassin sahaja. Sepatutnya Surah Al-Baqarah yang menjadi pilihan untuk dibaca apabila memasuki rumah baru.
3. Banyakkan Solat dan Membaca Al-Quran
Dalam sebuah hadis lain pula, Rasulullah SAW juga menggalakkan agar kita memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran di dalam rumah atau bangunan yang baru diduduki.
Baginda bersabda yang bermaksud : “Sinarilah rumahmu dengan memperbanyakkan solat dan membaca Al-Quran.” (hadis riawayat Al-Baihaqi)
4. Baca Surah Yassin, Al-Fatihah dan Al-Ikhlas
Amalkan membaca surah Yassin setiap malam terutama 7 malam pertama anda memdudui rumah atau bangunan.
Baca juga surah Al-Fatihah sebanyak satu kali, surah Al-Ikhlas 3 kali, selawat ke atas Rasulullah SAW sebanyak 7 kali, ayat Kursi satu kali, di ayat yang terakhir bacalah sebanyak 7 kali.
5. Pagar Rumah Secara Islam
Perbuatan memagar rumah dengan menanam atau menggantung sesuatu di penjuru atau sudut-sudut tertentu di rumah atau bangunan yang diduduki dengan kepercayaan bahawa benda tersebut akan menjaga dan memelihara keselamatan penghuninya adalah perbuatan yang bertentangan dengan ajaran Islam.
Walaubagaimanapun, ada cara yang dibolehkan dan digalakkan mengikut ajaran Islam. Caranya ialah dengan ‘memagar rumah’ dengan merenjis air Yassin disekeliling rumah.
Dibawah ini adalah panduan untuk memagar rumah :
– Ambil air kemudia baca surah Al-Fatihah, ayat Kursi, Surah 3 Kul (Al-Ikhlas, Al-Falaq, dan Al-Nas). – Kemudia tiup ke dalam air tersebut perlahan-lahan hingga habis nafas. – Setelah itu, jirus dan renjiskan air tersebut ke setiap penjuru rumah dengan dimulai dengan penjuru yang terletak di sebelah kanan dan penjuru seterusnya, mengikut arah berlawanan jarum jam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan, perebutan harta pusaka membabitkan waris kepada mereka yang sudah meninggal dunia sering jadi pertikaian dalam kalangan ahli keluarga.
Lebih-lebih lagi jika si mati tidak meninggalkan sebarang wasiat kepada mereka yang masih hidup.
Malah ada yang sanggup putus keluarga semata-mata bagi memastikan harta yag ada jatuh ke tangan mereka. Lebih teruk ada yang menggunakan ilmu sihir dalam memastikan segala keinginan mereka tercapai.
Dalam satu perkongsian oleh seorang Peguam, Nor Zabetha Muhamad Nor di laman sosial Facebook memberitahu pengalamannya berdepan kes perebutan harta pusaka oleh waris si mati.
Menurutnya kebiasaan individu yang tidak pernah ambil tahu perihal si mati yang paling banyak mempersoalkan soal harta yang ditingalkan si mati.
Ayuh ikuti perkongsiannya yang boleh dijadikan ingatan buat kita yang masih hidup.
Kalau terbaca isu berebut harta si mati, memang saya tak boleh lepas merasakan perasaan ‘tak patut’.
Firma kami selalu juga dirujuk dengan berkaitan harta pusaka. Isu ini selalunya sangat sensitif. Kubur masih merah, sudah adik-beradik berebut berharta.
Kadangkala bila tidak kena gaya sehingga berparang-parang, bergaduh tak tentu hala, sentiasa bermasam muka, sehingga tidak bertegur sapa. Harta si mati punya pasal.
Soalan selalu saya tanya kepada isteri atau suami yang mendapatkan pandangan, biasanya: “Adik-beradik si mati, waktu hidup ada bertanya khabar? Ada melawat?”
“Tidak”
“Kalau minta tolong bila waktu susah, ada membantu?”
“Tidak”
Saja. Saya ingin tahu. Apa tidaknya, bila berlaku kematian, yang tidak bertanya khabar sewaktu hidup dahulu tetapi yang inilah yang selalu terpaling awal mempertikaikan tentang harta pusaka.
Yang apabila waktu hidup si mati, tidak langsung membantu namun terpaling awal juga selalu menuntut. Kalau waktu hidup itu bukan main payah hendak kita harapkan tetapi bab menuntut harta, dia dibarisan paling hadapan mempertikaikan hak.
Terpaling awal mempertikaikan harta si mati, lebih awal berbanding si isteri atau suami yang sama-sama berkongsi hidup, bersama merasa susah dan senang, bersama-sama tahu pahit menjerih bekerja mengumpul harta membela anak-anak dan membayar tanggungan itu dan ini tanpa bantuan adik-beradik.
Tetapi yang terpaling awal menuntut harta si mati itu selalunya yang sama-sama tidak merasa susah dan payah sewaktu hidup. Yang tidak menghulur bantuan. Yang tidak bertanyakan khabar dan berita.
Tetapi apabila berlaku kematian, yang terpaling awal menuntut ini biasanya yang akan kata “Ini Faraid, kita ikut undang-undang Islam. Ini hak kami”. Yang bab ini mereka tahu hak. Mereka taat dan ingin tuntut perintah Allah.
Tetapi mereka pandai memilih. Mereka pilih untuk taat tentang isu pembahagian faraid tetapi memilih tidak taat pada bahagian menyelesaikan hutang si mati, zakat si mati atau menjalankan tanggungjawab terhadap anak-anak atau pasangan si mati.
Tetapi setelah dapat harta, hilang begitu sahaja. Sekali lagi lupa hendak bertanya hak balu atau duda yang kematian pasangannya yang tercinta. Yang kalau hendak dikira, merekalah paling bersedih, sudahlah kehilangan diasak pula dengan isu harta oleh adik-beradik yang tak reti sabar menunggu harta diagih-agihkan.
Setelah dapat harta, langsung yang terpaling awal ini tidak bertanya tentang hal anak-anak si mati. Cukup makan ke tidak? Perbelanjaan semua bagaimana? Tidak peduli langsung. Kerana dia hanya taat pada perintah Islam faraid sahaja, tidak yang lain.
Kalaulah pasangan atau anak-anak si mati tidak cukup perbelanjaan selepas kematian si mati, manalah tahu atas dasar kemanusiaan ingin didermakan sedikit bahagian faraid yang diperolehi dari si mati secara percuma itu. Tetapi tidaklah perkara ini berlaku.
Sebenarnya selepas memperolehi harta, nafkah anak-anak si mati perlu diambil tahu dan kalau anak-anak masih belum baligh, waris si mati yang mewarisi harta perlu menanggung nafkah anak-anak si mati.
Kadangkala harta faraid ini, saya lihat sebagai ujian juga kepada yang hidup ini. Adakah kita cukup kuat menahan ujian harta? Setelah menerima harta ini, adakah kita cukup kuat untuk menahan dugaan supaya amanah dan tidak lepas tanggungjawab kita?
Adakah kita ini bermulia hati dan cukup kuat setelah menerima harta, menjaga hal ehwal dan kebajikan anak dan isteri si mati?
Kita sebagai orang Islam tahu tentang hukum faraid. Benar sebagai orang Islam, wajib kita ikut. Tetapi, betapa mulia sekiranya, yang tidak bertanya khabar, yang tidak peduli tentang hal rumah tangga si mati, susah senang si mati bermulia hati mendermakan bahagian mereka kepada anak-anak atau pasangan yang lebih memerlukan.
Pernah dahulu saya berkongsi tentang kisah bagaimana seorang anak, yang terlibat dalam kemalangan sehingga dipotong kaki. Dia koma dan ayahnya menggunakan wang pampasan yang patut dia dapat.
Sedikit pun tidak diberikan kepada anaknya, habis dibelanjakan oleh ayahnya untuk diri sendiri. Yang kehilangan kaki, si anak. Yang masa depan berubah selama-lamanya, si anak. Tetapi yang menikmati harta dan yang mendapat kesenangan dari derita si anak adalah ayah.
Begitulah ujian duit dan harta ini sampai manusia jadi alpa dan lupa pada tanggungjawab, sampai tidak rasa ihsan dan belas, sampai lupa hubungan anak-beranak.
Malahan ada jenis yang duit bukan menjadi haknya juga sanggup dirampas, selagi mana ada peluang. Kes begini selalunya apabila melibatkan ahli keluarga yang diamanahkan sebagai pemegang amanah bagi harta anak-anak si mati yang belum mencapai usia. Disalah tadbir dan disalah urus.
Ingatlah, kehidupan ini sementara. Harta dan dunia juga sementara. Kalau bukan hak kita jangan ambil.
Kalau hak kita sekalipun, kita merasakan lebih mulia sekiranya menderma demi menjaga hak dan kebajikan anak-anak dan pasangan si mati. Maka dermalah. Besar balasannya.
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...