‘Ramai tak pandai mengaji, orang macam saya perlu diselamatkan’. My #QuranTime 2.0 bakal tampil pengisian lebih mendalam agar lebih ramai orang di luar sana dapat belajar dan memahami Al-Quran dengan lebih baik.
Penubuhan Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF) lapan tahun lalu bertujuan untuk membantu umat Islam lebih mendalami dan menghayati isi kandungan al-Quran.
Ramai Tak Pandai Mengaji
Jelas pengasasnya, Datuk Hussamuddin Yaacub, pendekatan menggabungkan konsep bacaan dan tadabbur al-Quran menerusi program My #QuranTime itu memudahkan orang ramai mempelajari kitab suci tersebut.
“Gerakan ini bermula kerana apa yang saya mahukan untuk diri sendiri, kerana dahulunya saya tidak pandai sangat membaca al-Quran.
“Sebelum ini saya ingat itu masalah saya sahaja, rupanya masih ramai lagi di luar sana yang tidak boleh membaca al-Quran dengan betul.
Orang Macam Saya
“Ramai orang macam saya yang perlu diselamatkan, sebab itu timbulnya satu gerakan untuk menyelamatkan ummah.
“Pada awalnya, kita nak buat orang cinta dan meminati untuk membaca al-Quran dan Alhamdulillah, mungkin melalui pendekatan yang disampaikan oleh qari dan pentadabbur menyebabkan orang ramai ingin tahu dengan lebih mendalam tentang kalam suci ALLAH SWT,” katanya.
Perlu Diselamatkan
Mengulas pula mengenai My #QuranTime 2.0, jelas Hussamuddin, program itu akan menyediakan bentuk pengisian yang lebih terperinci dan mendalam berbanding sebelumnya.
“Dalam My #QuranTime 1.0, kita tadabbur satu halaman setiap hari, kita harap dalam musim kedua ini, kita nak ke arah lebih mendalam lagi.
“Kita akan perkenalkan elemen baharu iaitu hafalan dan amalan (untuk menghafal al-Quran) dengan cara yang terbaik melalui solat.
“Sekiranya mereka boleh hafal, sekurang-kurangnya tiga atau empat ayat tersebut boleh digunakan dalam solat sepanjang hari,” ujarnya.
Bina Studio Khas
Dalam masa yang sama, pihaknya sedang dalam proses untuk membina satu studio di Kompleks Kumpulan Karangkraf yang lengkap dengan peralatan khusus untuk program My #QuranTime 2.0 kali ini.
“Kapasiti studio tersebut dijangka dapat menampung 40 hingga 50 peserta bagi setiap episod.
Ads
“Sepanjang kita buat My #QuranTime, kita terima banyak dana infaq, jadi sudah tiba masa kita gunakan wang tersebut untuk manfaat peserta,” jelas beliau.
My #QuranTime 2.0
My #QuranTime 2.0 dijangka bersiaran sebanyak 1,800 episod bermula pada 1 Disember depan. Selain itu, pihak WUIF juga sedang mempersiapkan studio di Kompleks Kumpulan Karangkraf di Shah Alam untuk program edisi kedua itu.
“Program ini nanti akan membuka peluang kepada peserta untuk belajar secara langsung di lokasi penggambaran tersebut. Ini akan menjadikan program tersebut berinteraktif dalam sesi tadabbur dan belajar tajwid.
“My #QuranTime 2.0 juga menekankan kepada kefahaman dan elemen hafalan al-Quran supaya orang ramai dapat membaca dan menghafal surah dengan betul.
Tambahnya, My #QuranTime 2.0 juga dijangka turut disiarkan secara langsung melalui TV Alhijrah.
Bakal Tampil Pengisian Lebih Mendalam
Dalam pada itu, Hussamuddin yang juga Pengerusi Kumpulan Karangkraf turut menyatakan perhargaan kepada 15 juta pengikut My #QuranTime 1.0 yang menyumbang dalam agenda membentuk Keystone Habit ummah iaitu Quran, Solat dan Infak (QSI).
Agenda itu membawa misi Baca, Faham dan Amal, 1 jam berinteraksi dengan al-Quran setiap hari, 365 hari dari halaman 1 hingga 604.
Ads
Impak My #Quran Time yang menguar-uarkan Tabung Gerakan Al-Quran di TV Alhijrah telah mengumpulkan sebanyak RM6,820.362 (sehingga 7 Oktober 2022) hasil sumbangan orang ramai.
“Ia merupakan wakaf fasa empat yang diperkenalkan sejak 16 Oktober 2020,” katanya.
Sementara itu, kira-kira 8,000 peserta diraikan dalam Majlis Konvokesyen Khatam Tadabbur My #QuranTime yang julung kali diadakan itu.
Majlis penuh sejarah itu diketuai lima pentadabbur dan 16 qari.
My #QuranTime Plus
Enam episod Program My #QuranTime Plus yang bermula pada Rabu (semalam) menjadi platform pengenalan menjelang Program My #QuranTime 2.0 pada 1 Disember depan.
Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF), Marhaini Yusoff berkata, Program #QuranTime Plus akan bersiaran selama enam minggu.
Ads
Menurutnya, para peserta boleh mengikutinya sama ada menerusi dalam talian iaitu siaran langsung di platform digital Facebook My#QuranTimeOfficial atau secara fizikal di Auditorium Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd.
Platform Pengenalan My #QuranTime 2.0
“My #QuranTime Plus sebagai makmal bagi pengenalan My #QuranTime 2.0. Program My #QuranTime Plus bersiaran setiap hari Rabu bermula jam 11 pagi hingga 12 tengah hari,” katanya.
Seramai 50 peserta menghadiri My #QuranTime Plus bagi episod pertama.
Peserta Dapat Baca Dengan Lebih Bagus
Sementara itu, Ketua Pegawai Penyelidik Yayasan WUIF, Fazrul Ismail berkata, My #QuranTime Plus sebagai satu anjakan daripada My #QuranTime 1.0 lalu.
“Kita sasarkan peserta boleh baca dengan bagus, kita hafal dalam solat kita agar kita dapat ulang.
“Bila kita ulang, nilai itu bukan sekadar dalam solat bila kita tadabbur secara ringkas, tapi kita hafal juga di luar solat,” katanya.
Kashoorga : Penyertaan orang ramai yang berminat menjadi penonton studio bagi siaran langsung My #QuranTime Plus adalah dialu-alukan.
Ramai di antara kita mungkin tidak perbuatan ini salah. Niat kita baik iaitu mahu membersihkan kubur yang nampak selerak seolah-olah sudah lama tidak diziarahi oleh sanak saudara si mati.
Tapi dari segi hukumnya, perbuatan mencabut rumput di atas kubur orang yang kita tidak kenal hukumnya haram kecuali kubur itu milik ahli keluarga terdekat kita seperti ibu ayah dan sebagainya. Tapi di atas kubur mak ayah kita juga hukumnya jadi haram kalau kita cabut semuanya tanpa meninggalkan apa pun kerana sebahagian rumput itu hak mayat.
Bacalah pandangan Ustaz Azhar Idrus mengenai perbuatan mencabut rumput di atas kubur ini khususnya kubur bukan ahli keluarga kita. Ia mempunyai pandangan dan hukum berbeza menurut mazhab.
Sebelum masuk kepada perbahasan hendaklah diketahui bahawa maksud rumput di atas kubur yang dibahaskan oleh ulamak ialah segala yang tumbuh di atas tempat yang di tanam mayat di bawahnya yang dinamakan sebagai kubur.
Ada pun kawasan yang tidak ada ditanam dibawahnya mayat seperti jalan yang ada dikeliling kubur dan tanah lapang yang ada di dalam sempadan tanah perkuburan itu bukan termasuk kubur yang dibahaskan dalam masalah ini.
Hukum mencabut rumput dan pokok yang tumbuh di atas kubur ini berlaku khilaf di kalangan ulamak mazhab padanya.
PENDAPAT ULAMAK MAZHAB SYAFIE
Haram Cabut Tumbuhan Di Atas Kubur.
Tersebut pada kitab Fathul Mu’in :-
Dan haram mengambil (cabut) suatu dari keduanya (iaitu pelepah kurma atau pokok yang ditanam diatas kubur) selama ia belum kering (mati) kerana mengambil (umpama pelepah kurma yang ditanam di atas kubur) itu menghilangkan hak mayat yang datang kisahnya dari hadith Nabi saw.”
Yang dimaksudkan haram di sini ialah jika yang mencabut rumput yang ada di atas kubur itu ialah bukan pemiliknya (waris atau penjaganya).
Ada pun pemiliknya maka tidak haram mencabutnya.
HARUS PEMILIKNYA MENCABUT TUMBUHAN ATAS KUBUR
Tersebut pada kitab Hasyiah Al-Qalyub :-
Dan tidak harus mencabut tumbuhan di atas kubur oleh selain pemiliknya selama tumbuhan itu masih hidup kerana bergantung hak mayat dengannya.
Dan apabila tumbuhan itu telah mati nescaya harus bagi sesiapa sahaja mencabutnya.”
Maka difahami dari perkataan Syeikh Qalyubi ini bahawa kalau pemilik kubur yang mencabutnya maka tidaklah haram.
Dan tersebut pada kitab An-Nihayah bagi Syeikh Ramli:
Dan tertegah atas selain pemiliknya mencabut tumbuhan di atas kubur sebelum tumbuhan itu mati.”
Dan tersebut pada kitab Hasyiah Syarwani ala At-Tuhfah:
Dan maksud perkataan Syeikh Ibnu Hajar haram mencabut tumbuhan atas kubur itu ialah atas yang bukan pemiliknya.”
Dan tersebut pada kitab Al-Iqna’ bagi Syeikh Khatib As-Syarbini:
Dan tidak harus bagi selain pemilik kubur mencabut tumbuhan atas kubur itu jika ia belum kering (mati).”
PEMILIK DIHARAMKAN MENCABUT TUMBUHAN ATAS KUBUR
Dan maksud pemilik atau waris empunya kubur boleh mencabut tumbuhan atau rumput di atas kubur itu ialah selama masih ada tinggal sebahagiannya.
Ada pun mencabut semuanya hingga tidak ada satu pun yang tumbuh di atas kubur itu hukumnya tetap haram.
Berkata Syeikh Al-Bujairimi:-
Dan kesimpulannya jika adalah sedikit yang tumbuh di atas kubur itu seperti beberapa helai sahaja nescaya tidak harus bagi pemiliknya mencabutnya ketika masih hidup kerana ia menjadi hak mayat maka haram mengambilnya.
Ada pun jika banyak yang tumbuh hidup maka sungguhnya harus bagi pemiliknya mengambil sebahagian daripadanya.”(Hasyiah Bujairimi)
Maksudnya jika banyak tumbuh rumput atau pokok di atas kubur itu maka pemiliknya hanya boleh mencabut sebahagian sahaja bukannya kesemuanya.
Dan jika hanya sedikit yang tumbuh maka tidak boleh mengambilnya kerana akan hilang kesemua yang ada.
MAZHAB HANAFI MEMAKRUHKAN CABUT RUMPUT ATAS KUBUR
Berkata Syeikh Al-Khadimi Al-Hanafi :-
Dan setengah dari yang dilarang itu ialah mencabut pokok dan rumput yang masih hidup keduanya yang tumbuh di atas kubur maka sungguhnya hukumnya adalah makruh.
Dari kerana bahawsanya segala yang tumbuh itu selama ia hidup ia bertasbih akan Allah maka pada ketika itu akan memberi guna kepada mayat dan menumpang rahmat dari tasbihnya itu.”(Kitab Bariqah Mahmudiyyah)
Kesimpulan:-
Haram atas bukan pemilik atau waris penghuni kubur mencabut atau mengambil tumbuhan yang hidup di atas kubur orang lain daripada rumput atau pokok-pokok.
Harus ke atas pemiliknya mengambil atau mencabut rumput dan pokok yang tumbuh di atas kubur dengan syarat ditinggalkan hidup sebahagiannya.
Jika dicabut semuanya sekali maka hukumnya adalah haram.
Harus memotong atau membuang pokok-pokok dan rumput yang bukan di atas kubur yang tumbuh di sekeling kubur kerana memudahkan orang lalu dan ziarah atau supaya tidak tinggal haiwan yang berbisa padanya.
Wallahua’lam
Ustaz Azhar Idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
”Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah ia mengucapkan perkataan yang benar atau (lebih baik) diam.” (HR Bukhari dan Muslim)
Dalam satu perkongsian ceramah oleh Habib Ali Zaenal Al Hamid dalam fb Kuliah Agama Uztaz Ustazah dipetik dari Tik Tok @mfazzy, pendakwah terkenal ini memaklumkan di hari akhirat nanti, sesiapa yang tidak menjaga lisan iaitu mulutnya akan dicampakkan ke dalam api neraka
Dari perkongsian ceramahnya, Habib Ali Zaenal memaklumkan, orang hari akhirat nanti, manusia akan dicampakkan ke dalam neraka mengikut apa yang mereka lakukan di dunia.
“Ada orang akan dicampakkan ke dalam neraka, mukanya dan kepalanya terlebih dahulu adalah kerana mulut mereka. Kenapa muka dahulu? Sebab di bahagian muka ada mulut!
“Bagi mereka yang tak jaga mulut, mukanya dulu akan dicampakkan oleh Allah SWT. Ada yang kakinya dahulu, boleh jadi badannya dahulu (mengikut dosa apa dilakukan di dunia) tapi bagi mereka yang tak jaga mulut, mukanya dahulu akan dicampakkan oleh Allah SWT ke dalam api neraka.
Tambah Habib Ali Zaenal, Nabi Muhammad SAW bersabda, sapa orang yang menjaga di antara dua bibirnya atau dua mulutnya iaitu lisan dan dia jaga di antara kedua pahanya, iaitu kemaluan, aku (Nabi) jamin dia masuk syurga.
Jadi semasa hidup, jagalah mulut dan lisan kita dari bercakap hal yang buruk-buruk, memaki hamun orang lain, mengumpat dan lain-lain perbuatan kerana semua itu adalah dosa.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...