Islam itu indah. Walau dengan hanya sedikit kebaikan seperti sedekah jariah, Allah akan berikan ganjaran yang sangat besar tak terhitungkan jumlahnya. Setiap perbuatan baik itu akan dicatat dan dibalas di kemudian hari biarpun ia hanya sekecil-kecil sedekah.
Sebagaimana firman Allah SWT:
فَمَنيَّعمَلمِثقَالَذَرَّةٍخَيرًايَّرَه Ertinya “Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat (balasan) nya.” (QS. Al- Zalzalah: 7)
Dalam Islam terdapat begitu banyak jenis sedekah jariah dan pahalanya kekal mengalir walaupun kita telah meninggal dunia. Ia seakan sebuah ladang buah-buahan yang sentiasa mengeluarkan hasil untuk dimanfaatkan oleh tuan punya ladang. Dari Abu Hurairah r.a, berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda,
إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلا مِنْ ثَلاثَةٍ : إِلا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ “Jika manusia mati, maka terputuslah amalnya kecuali tiga perkara: (1) sedekah jariyah, (2) ilmu yang diambil manfaatnya, (3) anak soleh yang selalu mendoakan orang tuanya.” (HR. Muslim, no. 1631)
Apa kata kita lihat 10 jenis sedekah jariah yang boleh kita jadikan sebagai ‘ladang buah’ yang tidak putus menghasilkan buah-buahan untuk pemiliknya.
1.Membina Masjid
Jika ada kemampuan binalah surau atau masjid sebagai kemudahan untuk orang ramai bersolat. Jika tidak mampu, cukup memberi sumbangan beramai-ramai membangunkannya.
Diriwayatkan dari ‘Umdah al-Qari, Rasulullah SAW bersabda; “Sesiapa yang membina masjid yang dengannya dia menginginkan redha Allah, maka Allah akan membina untuknya sebuah rumah di syurga (HR al-Bukhari dan Muslim)
Membangun masjid atau mendermakan tanah wakaf untuk dibangunkan masjid merupakan amal jariah yang boleh kita lakukan.
Ads
Masjid yang dibangun di atas tanah pemberian kita akan dipakai sebagai sarang ibadah. Apabila masjid itu digunakan oleh masyarakat berhampiran, ia akan menjadi ladang pahala yang terus mengalir walaupun kita telah meninggal dunia.
2.Menggali Perigi
Walaupun hanya sebuah perigi kecil, tapi ingatlah bahawa Allah tidak melihat kepada saiz atau besar sumbangan kita sebagai pengukur pahala. Dengan perigi kecil itu lah, kita akan mendapat pahalanya selagi mana ia memberi manfaat kepada masyarakat sekeliling.
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang menggali perigi, (kemudian) tidaklah setiap yang memiliki ruh, baik dari kalangan manusia, jin, dan burung yang minum dari perigi tersebut, melainkan Allah (pasti) akan membalasnya kelak di hari Kiamat.”
3.Mencetak Buku Atau Posting Artikel Yang Bermanfaat
Mencetak buku atau posting artikel ke sosial media dan digital yang bermanfaat terutama berhubungan dengan ilmu agama dan ajaran kebaikan akan menjadi salah satu jenis sedekah jariah.
Ilmu yang bermanfaat dari buku akan mengalirkan pahala kepada kita yang menyebarkan ilmu itu. Bersyukurlah kepada para penulis atau wartawan yang menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.
Ads
4.Membangun Rumah Untuk Musafir
Mungkin cara ini kurang popular di negara kita. Bukan tidak ada, tetapi kurang. Memberi tempat tinggal untuk orang yang bermusafir juga termasuk dalam sedekah jariah yang amalannya tidak akan terputus.
5.Sedekah Sewaktu Hidup dan Sihat
Sedekah atau memberikan sebahagian harta secara iklas juga merupakan salah satu jenis sedekah jariah.
Sebagaimana dalam Firman Allah SWT: مَثَلُالَّذِينَيُنْفِقُونَأَمْوَالَهُمْفِيسَبِيلِاللَّهِكَمَثَلِحَبَّةٍأَنْبَتَتْسَبْعَسَنَابِلَفِيكُلِّسُنْبُلَةٍمِائَةُحَبَّةٍوَاللَّهُيُضَاعِفُلِمَنْيَشَاءُوَاللَّهُوَاسِعٌعَلِيمٌ Ertinya: “Perumpamaan orang -orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai:tumbuh seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui.” (QS. Al- Baqarah ayat 261)
6.Ilmu Yang Diajarkan
Wadah ilmu hadir dalam pelbagai bentuk. Selain buku yang bermanfaat, ilmu yang bermanfaat yang diajarkan kepada orang lain juga akan menjadi amalan dan sedekah jariah bagi kita kelak.
Sebab ilmu yang bermanfaat akan senantiasa membawa seseorang menuju jalan kebaikan. Tentunya amalan nya akan terus mengalir kepada kita yang ikhlas mengajarkan ilmu yang bermanfaat tadi.
Ads
7.Mushaf Al-Quran Yang Diwariskan
Dari Abu Hurairah Berkata, Baginda Rasulullah SAW bersabda :
“Sesungguhnya termasuk amalan dan kebaikan orang mukmin yang masih mengalir selepas kematiannya adalah ilmu yang diajarkan dan disebarkannya, atau anak soleh yang ditinggalkannya, atau mushaf al-Qur`an yang diwariskannya, atau masjid yang dibangunnya, atau rumah singgah bagi para musafir yang dibangunnya, atau sungai yang dialirkannya, atau sedekah yang dkeluarkan dari hartanya saat sihatnya dan di masa hidupnya, (semua itu) masih mengalir kepadanya selepas kematiannya. ” (HR. Ibnu Majah; Shahih at-Targhib)
8. Mendirikan Rumah Anak-anak Yatim
Perihal anak yatim telah disebut sebanyak 32 dalam al-Quran. Tentulah ini menunjukkan betapa berkatnya jika kita menyediakan rumah anak yatim sebagai tempat berlindung mereka.
Usaha kita itu menjadi ladang amalan bagi kita dan pahalanya berterusan tanpa henti. Islam meletakkan kedudukan tinggi buat anak-anak yatim dan sewajarnya lah kita memelihara kebajikan mereka.
9. Memberi Makan dan Minum
Berdasarkan sabda Rasulullah SAW : « أَفْضَلُالصَّدَقَةِسَقْيُالْمَاءِ» “Sebaik-baik sedekah adalah memberi air minum.” (HR. Muslim).
Sesunggunya Nabi ketika ditanya bagaimana Islam yang baik itu. Baginda menjawab : « تُطْعِمُالطَّعَامَوَتَقْرَأُالسَّلاَمَعَلَىمَنْعَرَفْتَوَمَنْلَمْتَعْرِفْ» “Engkau beri makan dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal maupun yang tidak kamu kenal.” (Terdapat dalam Ash-Shahihain).
10. Mengadakan Majlis Zikir
Mengadakan majlis zikir merupakan amalan amal jariah yang pahalanya akan mengalir kepada kita kerana semua kegiatan dalam majlis itu merupakan kegiatan berlandaskan ajaran agama Islam.
Kashoorga: Ada 10 amal jariah yang boleh kita lakukan. Tepuk dada tanya selera. Sudah tentu kita mahukan pahala yang mengalir seperti derasnya air sungai.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebelum ini kita biasa mendengar dan melihat penindasan yang berlaku ke atas umat Islam di Palestin.
Negara mereka ini tidak habis-habis dizalimi dan ditindas oleh kaum Yahudi Israel yang mahu menghapuskan bangsa Islam di atas muka bumi ini.
Rupanya bukan di situ sahaja negara Islam ditindas tetapi juga di negara lain. Dan paling viral sekarang ini ramai memperkatakan tentang penindasan etnik Uighur di wilayah Xinjiang yang ditindas oleh kerajaan China.
Dikatalan penduduk Muslim di sana tidak diiktiraf oleh kerajaan Cina yang memegang tampuk pemerintahan ke atas jajahan berkenaan.
Banyak kezaliman yang dilakukan ke atas kaum Muslim Uighur antaranya dinafikan hak sebagai orang Islam di wilayah bergolak ini
Namun Muslim di sana mendapat sokongan dari pelbagai pihak, terutama di negara Islam sendiri. Masing-masing memberi sokongan tidak berbelah bagi dan terus berdoa agar Allah melindungi umat Islam Uighur daripada terus ditindas.
Terbaru, menerusi video memaparkan sekumpulan jemaah yang di imamkan oleh penghafaz Quran Muzammil Hasballah telah membacakan doa buat para umat Islam yang ditindas, dalam keadaan yang begitu sebak.
Begitu mendalam dan bersungguh-sungguh doa yang baca, sehingga jemaah yang lain juga turut menitiskan air mata meminta pertolongan yang Maha Esa untuk memberi perlindungan kepada umat Islam yang ditindas.
Jika didengar bacaan doanya, nyata membuatkan jiwa bergetar, menahan emosi mengenangkan nasib para Muslimin yang kini bermatian-matian memperjuangkan akidah mereka.
Doa yang dibaca ini turut mendapat perhatian warganet di laman sosial Facebook Rabiatul Adawiyah dan video ini ditonton lebih sejuta. Masing-masing turut mendoakan kesejahteraan umat Islam di sana.
Hazelnut LoveAllahukbar sebaknya ya allah lindungilah umatmu disana jauhkanlah mereka dri kesengsaraan sesungguhnya kau Maha mendengar Maha mengasahani dan maha segalanya2 aminnn..
Mohd Salihudin Mohd SalihudinAlhamdulillah.. semoga dipermudahkan segala dan semoga Allah SWT makbulkan doa ni untuk saudara² seislamku Aamiin
Ambuyat LaiciAmiinn. Smoga rakyat uyghur tabah dlm ujian dn Allah masukkn kesmuanya kedalam syurga..jannah.
Aamiinn
Fatimah IsmailAamiin ya Rabbal Alamin…ya Allah kau lindungilah saudaraku daripada mereka yang zalim
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang mengatakan jika bertemu jodoh antara anak sulung dan anak bongsu, mereka dianggap pasangan ideal.
Malah hubungan yang terjalin boleh jadi serasi bersama hingga ke jannah. Ini kerana melihat pada karektor dan sikap masing-masing yang dikatakan pasangan secocok.
Keperibadian yang berbeza, menjadikan mereka saling memenuhi diri mereka. Ini bukanlah hanya andaian, ada beberapa fakta yang memerlukan jika anak sulung dan bongsu adalah pasangan yang sepadan.
1. Anak sulung terbiasa menjadi seorang yang bertanggungjawab untuk menjaga sedangkan anak bongsu ingin sentiasa dimanja, betul?
Tidak perlu diragui, perkara-perkara yang ada tanggungjawab, anak sulung adalah seorang yang paling boleh dipercayai. Dari zaman kanak-kanak, dia biasa menjadi seorang pemimpin yang bekerja dan bertanggungjawab untuk banyak perkara. Bermula dari menjaga adik-adiknya, melakukan kerja rumah, kepada perkara-perkara lain yang sering dibebankan kepadanya.
Sememangnya, naluri tersemayam dalam diri mereka sendiri. Tidak seperti anak bongsu, yang telah mendapat sedikit perhatian dari usia muda dan sentiasa mahu dimanjakan. Di sinilah keserasian kedua-duanya bertemu. Yang bongsu selalu ingin dimanjakan dan anak sulung gembira jika dia berjaya melindunginya.
2. Anak bongsu masih kerap bergantung, tidak perlu takut kerana anak sulung terbiasa dengan berdikari dalam apa perkara sekalipun
Tanggungjawab yang dipikulnya dari zaman kanak-kanak, menjadikan anak sulung sebagai orang yang merdeka. Dia juga boleh melakukan banyak perkara tanpa bantuan orang lain. Dan sebaliknya dengan keupayaan yang anak bongsu untuk melakukan beberapa perkara.
Bukan tiada biasa, tetapi biasanya dia merasakan dia memerlukan orang lain untuk membantu. Kerana sejak kecil, dia mempunyai banyak adik-beradik yang selalu bersemangat untuk membantunya. Jadi ini terbawa-bawa sehingga ke dewasa. Jadi, anak sulung pasti akan gembira untuk membantu anak bongsu yang kadang-kadang tidak percaya kepada dirinya sendiri. Ya, anda tidak boleh yakin diri sendiri.
3. Keras kepalanya paling sukar akan melembutkan sikap yang ramah anak bongsu
Sememangnya sikap yang mengganggu anak sulung itu sudah tentu degil. Walaupun kadang-kadang apa yang dia mahu sampaikan adalah sesuatu yang benar, tetapi cara dia berkomunikasi kadang-kadang membuat orang lain kecewa. Selalunya, tidak terkawal dan tidak dapat mengawal emosi, tiada apa yang akan berlaku. Kerana sekarang ada pasangan anak bongsu yang selalu berjaya menyejukkan. Dia mempunyai keupayaan untuk menenangkan emosi yang dirasai pasangan anak sulung.
4. Anak sulung terbiasa mengalah, sedang anak bongsu tidak mahu kalah
Sekiranya anak sulung menjengkelkan dengan sikap degil, anak bongsu sering dimalukan kerana dia tidak mahu kalah. Biasa mendapatkan apa yang dia mahu dari zaman kanak-kanak dari ibu bapanya dan adik-beradiknya membuatnya berkembang menjadi seorang yang kadang-kadang terlalu bercita-cita untuk segala-galanya.
5. Apa yang dikehendaki pasti diperolehi
Berita baiknya, sikap ini perlahan-lahan akan berubah oleh kehadiran anak sulung yang terbiasa mengalah. Oleh itu, apabila ada konflik, dia tidak akan terus melawan siapa yang akan menang. Kerana anak sulung mesti mencari cara untuk tunduk agar tidak terus berdebat.
6. Sikap dewasa anak sulung sempurna dengan keceriaan anak bongsu
Dikenali sebagai orang yang sentiasa serius, anak sulung selalu dilabel sebagai orang dewasa yang tidak menyukai perkara-perkara remeh yang boleh mengundang ketawa. Hubungan mereka pasti tidak membosankan kerana sikap yang serius dari anak sulung. Oleh kerana anak bongsu selalu mempunyai cara untuk mencairkan atmosfera dengan segala kelakuannya. Terima kasih kepada anak bongsu, ada kebahagiaan baru yang akan ditemui oleh anak sulung. Walaupun ia hanya ketawa dari perkara-perkara remeh anak bongsu padanya.
7. Dalam erti kata lain, mereka memang dua pasangan yang memenuhi antara satu sama lain
Di sebalik semua keserasian, anak sulung dan anak bongsu masih manusia biasa. Mereka mempunyai kelebihan dan kekurangan yang berlainan. Untuk dapat terus menjadi pasangan yang ideal, mereka tentu perlu mencuba untuk menamakan semua sikap dan personaliti mereka. Kedua-duanya mempunyai kelemahan, kedua-duanya mempunyai kelebihan dan kedua-duanya belajar melengkapi satu sama lain sebagai pasangan.
Dalam perhubungan suami isteri, perbuatan menziharkan pasangan dianggap sesuatu yang tidak wajar dilakukan kerana ia perbuatan masyarakat jahiliah.
Kesan zihar jika dilakukan dengan niat yang tidak baik amat buruk padahnya.
Walaupun tanpa niat apa-apa sekalipun, kadangkala perbuatan itu akan menyebabkan pasangan tersinggung kerana menyamakannya dengan mana-mana ahli keluarga.
Namun begitu kita ikuti penjelasan lanjut daripada Ustaz Syed Shahridzan berkenaan isu ini.
SOALAN:
Assalamualaikum ustaz. Mohon penjelasan dari ustaz. Saya perlu tahu tentang hukum zihar sebab kakak saya baharu berkahwin dan suaminya ada memberitahunya bahawa dia ada melihat gambar arwah neneknya. Suaminya berkata bahawa wajah kakak saya ada iras-iras muka arwah nenek dia.
Setahu saya kalau samakan wajah isteri dengan ibu dan nenek, dianggap menziharkan isteri kan? Kalau dikira zihar, adakah jatuh talak? Mohon pencerahan ustaz secepat mungkin. Mohon maaf dan terima kasih.
JAWAPAN:
Zihar bermaksud seorang suami menyamakan isterinya dengan salah seorang mahramnya seperti ibu, kakak, nenek dan seumpamanya untuk tujuan berpisah dengan si isteri.
Zihar merupakan adat masyarakat jahiliyyah yang diamalkan untuk berpisah dengan isterinya dan menggantung isteri agar tidak boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki lain. Apabila berlakunya zihar maka haram lelaki itu bersetubuh dengan isterinya sehingga kaffarah ditunai.
Amalan zihar adalah perkara yang dilarang sama sekali oleh Islam dan ia merupakan dosa yang sangat besar kerana ia berbentuk penganiayaan terhadap si isteri. Ini kerana isteri tidak boleh disentuh oleh suaminya dan juga tidak boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki lain disebabkan zihar bukan lah talak atau cerai.
Memandangkan zihar ini adalah adat masyarakat jahiliah maka ulama fiqh telah menentukan lafaz-lafaz tertentu yang dianggap zihar dan seumpamanya. Oleh itu lafaz zihar terbahagi kepada dua jenis; Sarih (jelas) dan Kinayah (kiasan)
Lafaz sarih adalah lafaz si suami ditujukan pada isterinya dengan menyatakan, “Kau haram bagiku seperti haramnya belakang(zahr) ibuku”, atau “Kau seperti belakang ibuku”.
Maka lafaz sarih ini dikira sebagai zihar walaupun tidak berniat zihar kerana lafaz sarih pada zihar tidak memerlukan niat. Jadi apabila terujar lafaz sebegini maka dikira sebagai zihar.
Namun lafaz ini dikira agak mustahil berlaku dalam masyarakat Islam Melayu kerana ia tidak menjadi ujaran atau sebutan dalam adat istiadat masyarakat kita.
Tetapi jika bernar-benar terlafaz maka termeterailah hukum zihar ke atas suami dan Isteri walaupun tanpa niat zihar.
Manakala lafaz kinayah tidak dikira sebagai zihar melainkan si suami melafazkan lafaz kinayah itu dengan tujuan menziharkan isteri.
Contoh lafaz kinayah seperti, “Tangan awak seperti tangan ibu saya”, “Muka awak macam muka ibu saya lah”, “Kulit dan muka awak sebijik macam nenek saya masa muda-muda dulu”. Contoh lafaz ini biasa berlaku dalam masyarakat kita.
Namun begitu tidak perlu dirisaukan, lafaz kinayah tidak akan dikira sebagai zihar melainkan si suami benar-benar berniat untuk menziharkan isterinya.
Apa pun lafaz-lafaz kinayah seperti di atas kebiasaannya dalam adat Melayu bermaksud memuliakan si isteri sepertimana si suami memuliakan ibu dan neneknya, niat seperti ini tidak dikira sebagai zihar.
Fakta ini adalah disebut dengan jelas di dalam kitab “al-Fiqh al-Manhjai”: فإنقصدبهاالظهاركانمظاهرا, وإنكانقصدبهاتشبيهزوجتهبأمهأوأختهفيالكرامةوالتقديرلميكنمظاهراوليسعليهشيءأبدا
“Jika seorang suami bermaksud ZIHAR dengan lafaz itu maka (bermakna) dia adalah penzihar. Jika dia bermaksud menyamakan isterinya dengan ibunya atau kakaknya pada sudut kemuliaan dan penghargaan maka dia bukan lah penzihar dan tiada apa-apa kesan pun sama sekali”.
Secara umumnya zihar tidak sama dengan talak iaitu apabila zihar dengan lafaz sarih termetrai maka tidak terjatuh talak, cuma suami isteri diharamkan bersetubuh sehingga lah si suami melunaskan kafarah.
Namun jika dengan lafaz kinayah yang sesuai dilafazkan oleh si suami dengan niat untuk mentalaqkan isteri maka jatuhlah talak dan dikira sebagai talaq satu.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...