Hubungan intim suami isteri yang sah merupakan tuntutan yang wajib ditunaikan oleh kedua-dua pasangan. Ikatan yang sah ini menghalalkan pasangan melakukan hubungan intim tanpa halangan.
Berdosa besar andai salah seorang enggan mengadakan hubungan tanpa sebab yang munasabah seperti ada halangan kesihatan yang akan memudaratkannya.
Salah satu punca hilang kebahagiaan berumahtangga ialah kegagalan dalam menunaikan tuntutan nafkah batin menerusi hubungan yang halal ini.
Artikel berkaitan: “Eee…Busuklah,”. Hukum Isteri Tolak Hubungan Intim Sebab Suami Berbau
Artikel berkaitan: Walaupun Rasulullah SAW Seorang Panglima Perang, Tapi Sisi Romantik Baginda Tetap Terserlah
Melakukan hubungan badan suami isteri amat penting kerana ia merupakan tuntutan fitrah manusia dan ia juga baik untuk kesihatan tubuh badan manusia secara biologinya.
Bagaimanapun, tiada dinyatakan dalam Islam berapa kali (kekerapan) yang wajib. Namun bagi pengamal perubatan, sebaiknya pasangan suami isteri melakukannya seminggu dua kali dan ini selari dengan saranan dan pandangan Imam al-Ghazali.
Imam al-Ghazali menjelaskan bahawasanya hubungan suami isteri itu sebaiknya dilakukan setiap empat hari sekali. Menurutnya, dia menghitung waktu ideal itu berdasarkan jumlah wanita yang boleh berpoligami dalam Islam, iaitu empat wanita.
Hal ini berdasarkan bahawa setiap hari suami yang berpoligami itu menggilir isterinya secara bergantian. Malam ini di rumah isteri A, besoknya di rumah isteri B, dan seterusnya.
Selain itu, secara tersirat imam al-Ghazali berpendapat, melakukan hubungan ini secara rutin itu menjaga pasangan agar tidak curang dengan isterinya dengan melakukan hubungan sulit.
Walau bagaimanapun, ini hanyalah saranan dan bukannya kewajipan. Selain itu, tidak dibenarkan memaksakan pasangan anda apabila dia sedang tidak dalam keadaan sihat atau ‘angin’ tidak baik.
Oleh itu, amatlah penting memastikan kedua-duanya dalam keadaan sihat, segar dan ada mood bagi memastikan hubungan ini dapat dilakukan dengan terbaik.
Dan yang paling penting, jangan lupa berdoa saat hendak melakukan hubungan suami isteri.
Doa Semasa Mengadakan Hubungan Suami Isteri:
Semoga bermanfaat dan dapat dipraktikkan.
Wallah a’lam.
Sumber artikel: bincangsyariah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Suami Yang Hebat Tidak Dedahkan Aib Isterinya.’ Block Saja Suami Orang, Jangan Layan!
‘Suami yang hebat tidak akan dedahkan aib isterinya.’ Block saja suami orang, jangan layan! Sebagai wanita, anda boleh menepis cinta suami orang sedari awal perkenalan.
Tak perlu kasihan dengan kisah-kisah dongeng yang suami orang ini ceritakan kerana tak semuanya betul. Di mata kita mungkin kedengaran dialah mangsa keadaan dan isterilah paling jahat.
Sebaiknya kalau baru saja berhubungan, jangan layan! Sebaiknya jangan mulakan dan block saja. Lebih baik cegah sebelum hubungan bertambah serius.
Ikuti perkongsian Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah dan hadam baik-baik apa yang disampaikan,
Suami Yang Hebat
Modus operandi “suami orang” ni biasanya sama sahaja. Dia datang dalam keadaan menceritakan keburukan isterinya.
Semua yang isterinya buat tak kena di matanya. Dialognya sama sahaja iaitu:
“Kenapalah isteri i tak macam you ye.”
“Kalaulah dia boleh faham macamana you faham i. Kan bagus!”
“Kenapalah i tak kenal you lebih awal ea.”
Artikel Berkaitan
‘Jadi Ketua Keluarga, Jangan Hanya Tahu Mengarah.’ Rasulullah Pemimpin Hebat Pun Sering Bantu Isteri
Tidak Dedahkan Aib Isterinya
Dan macam-macam lagi kata penyesalan darinya dan masa itu dia bukan main puji lagi kamu seolah-olah kamulah paling sempurna di matanya.
Waktu itu jika kamu hanyut dengan kemanisannya, maka kamu automatik jadi orang ketiga.
Tetapi kalau kamu mempertahankan diri dan tak layan segala kata-katanya, kamu wanita hebat dan kuat.
Block Saja Suami Orang
Para wanita sekalian,
Ketahuilah pada saat dia menceritakan keburukan dan kekurangan isterinya, dia sebenarnya sedang mendedahkan kelemahan diri sendiri.
Tanya padanya, bila kali terakhir dia buat isterinya gembira?
Bila kali terakhir dia menyantuni dan membantu isterinya menguruskan rumah?
Malah, bila kali terakhir, dia menjadi imam di rumah?
Bila kali terakhir, dia mencium isterinya seusai solat berjemaah?
Jika dia boleh jawab dengan tepat dan jawapannya itu adalah, “baru-baru ini.”
Maka suruh dia pulang ke rumah dan terus melayani isterinya dengan baik.
Baca Di Sini
Ustazah Asmak Husin Buat Plan Pikat Suami. ‘Saya Yang Cari Dan Approach, Tak Tunggu Jodoh Datang.’
Jangan Layan!
Namun jika dia belum buat semua itu. Pun kamu patut suruh dia pulang ke rumah untuk jalankan amanah serta tanggungjawabnya sebagai suami yang sebenar.
Suruhlah dia menjaga isterinya baik-baik di rumah.
Pesan padanya untuk perbaiki kekurangan isteri dengan kelebihan yang dimilikinya dan tutuplah aib rumahtangganya dari pengetahuan orang luar.
Kamu dikira orang luar dan tak patut tahu apa yang berlaku dalam perkahwinanannya. Itu hal mutlak.
Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah,
Kashoorga : Block saja suami orang tu. Jangan layan dan jangan mulakan. Semoga Allah menjaga hubungan kita suami, isteri hingga ke akhir hayat.
Sumber : Dato’ Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jodoh Adalah Ketentuan Allah. “Jika Mampu Dipilih, Tiada Isteri Mahukan Suami Berperangai Buruk.’
Jodoh adalah Ketentuan Allah. “Jika mampu dipilih, tiada isteri mahukan suami berperangai buruk.’ Tentu saja wanita-wanita di luar sana memilih suami yang baik, alim dan sempurna serba serbi.
Jangan dihina wanita yang tersalah pilih suami kerana ketahuilah jika diberi pilihan, mereka juga tak mahu nasib malang menimpa mereka setelah mendirikan rumah tangga.
Ikuti kemusykilan wanita ini dan fahami jawapan yan dikon gsikan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Artikel Berkaitan:
Jodoh Adalah Ketentuan Allah
Soalan:
Assalamualaikum ustaz, benarkah wanita yang malang adalah wanita yang salah pilih suami? Sedangkan tidak ada orang yang nak suami yang berperangai buruk. Mohon pencerahan.
Jawapan:
Jodoh merupakan sebahagian ketentuan Allah SWT terhadap hamba-hamba-Nya. Pada masa yang sama, kita diajar supaya sentiasa berdoa dan berusaha mencari pasangan yang baik akhlaknya, bertanggungjawab dan mentaati perintah Allah.
Nabi s.a.w memberi garis panduan yang jelas dalam memilih pasangan sama ada di pihak suami mahupun isteri. Isteri yang baik untuk lelaki yang baik, manakala isteri yang tidak baik untuk lelaki yang tidak baik.
Islam melihat sifat malang itu dari sudut kebaikan di sisi Allah SWT. Secara asasnya, Islam telah meletakkan dasar pegangan yang kuat bahawa segala sial, malang, mudarat dan manfaat adalah milik Allah SWT.
Namun, Islam mendidik umatnya memperbaiki diri, reda dengan ketentuan Allah. Ini kerana pada hakikatnya sama ada kesenangan dan kesusahan yang menimpa hidup kita kesemuanya adalah ujian dari Allah SWT.
Dalam konteks perkahwinan itu sendiri, Islam juga telah menyediakan solusi yang baik jika pasangan tidak mampu meneruskan kehidupan sebagai pasangan suami isteri.
Jodoh merupakan perkara yang terdapat di dalam ilmu Allah SWT, sebuah ketetapan dan ketentuan-Nya, sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibnu Mas’ud R.A bahawa Nabi SAW bersabda:
إِنَّ أَحَدَكُمْ يُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يَكُونُ فِي ذَلِكَ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ يُرْسَلُ الْمَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيهِ الرُّوحَ، وَيُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ كَلِمَاتٍ: بِكَتْبِ رِزْقِهِ، وَأَجَلِهِ، وَعَمَلِهِ، وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيدٌ
Maksudnya:
“Sesungguhnya setiap kamu dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi seketul darah dalam tempoh yang sama, kemudian menjadi segumpal daging dalam tempoh yang sama, kemudian diutuskan kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan ruh dan dia diperintahkan (malaikat tersebut) untuk menetapkan empat perkara.
Menetapkan rezekinya, ajalnya, amalnya dan kesudahannya sama ada kecelakaan atau kebahagiaan..”- Riwayat Muslim (2643)
Jika Mampu Dipilih
Syarak memandang bahawa perkahwinan itu merupakan suatu ibadah yang sangat penting. Oleh hal yang demikian, syarak sangat menitikberatkan soal pemilihan pasangan yang tepat.
Meskipun manusia ada kecenderungan pada kecantikan, harta dan keturunan dalam memilih pasangan, namun pemilihan pasangan berpandukan agama dan akhlaknya yang baik lebih menjaminkan kebahagiaan hidup berumahtangga.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW pernah bersabda:
تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ
Maksudnya: “Dinikahi perempuan itu kerana empat perkara; kerana hartanya, kerana kedudukannya (status), kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah yang beragama nescaya beruntunglah kamu.”- Riwayat Al-Bukhari (5090)
Islam mengajar umatnya agar sentiasa berdoa dan berusaha mencari pasangan yang baik akhlaknya dan memiliki agama serta bertanggungjawab.
Antara nasihat Nabi SAW dalam urusan mencari jodoh sebagaimana sabda Nabi SAW dalam sebuah hadis:
إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ، إِلا تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ
Maksudnya :”Jika datang kepada kamu sesiapa yang kamu reda akan agama dan akhlaknya maka kahwinkanlah dia. Jika kamu tidak melakukannya maka ia akan menjadi fitnah di bumi dan juga akan berlaku keburukan.” – Riwayat al-Tabarani (280)
Baca Di Sini:
Ustazah Asmak Husin Buat Plan Pikat Suami. ‘Saya Yang Cari Dan Approach, Tak Tunggu Jodoh Datang.’
Doa Dipertemukan Jodoh Lelaki & Perempuan Yang Baik
Allah SWT juga ada menyatakan bahawa, wanita yang baik akan memiliki suami yang baik, wanita yang tidak baik akhlaknya akan memiliki suami yang tidak baik, namun perkara ini sama sekali tidak menafikan usaha untuk mencari pasangan yang terbaik, bukan hanya menyerah kepada takdir. Firman Allah SWT:
ٱلۡخَبِيثَٰتُ لِلۡخَبِيثِينَ وَٱلۡخَبِيثُونَ لِلۡخَبِيثَٰتِۖ وَٱلطَّيِّبَٰتُ لِلطَّيِّبِينَ وَٱلطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَٰتِۚ أُوْلَٰٓئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَۖ لَهُم مَّغۡفِرَةٞ وَرِزۡقٞ كَرِيمٞ
Maksudnya: “(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.”- Surah an-Nur (26).
Tiada Isteri
Imam Ibnu ‘Asimin memberi penjelasan di dalam tafsirnya tentang ayat ini bahawa di antara hikmah Allah SWT adalah menjadikan setiap pasangan itu dalam keadaan yang serasi dan sesuai antara satu sama yang lain, bahkan setiap perkara tersebut diserasikan oleh Allah SWT ketika di dunia dan di akhirat.
(Rujuk: Tafsir Ibnu ‘Asimin, hlm 143)
Allah SWT menghimpunkan dalam kalangan mereka bukan hanya di dunia, bahkan juga di akhirat seperti mana firman Allah SWT:
۞ٱحۡشُرُواْ ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ وَأَزۡوَٰجَهُمۡ وَمَا كَانُواْ يَعۡبُدُونَ
Maksudnya: (Allah berfirman kepada malaikat):” Himpunkanlah orang-orang yang zalim itu, dan orang-orang yang berkeadaan seperti mereka, serta benda-benda yang mereka sembah.’-Surah al-Saffat (22)
Mahukan Suami
Di samping itu, Islam melihat sifat malang itu dari sudut kebaikan di sisi Allah SWT. Secara dasarnya, Islam telah meletakkan sandaran pegangan yang kuat bahawa segala sial, malang, mudarat dan manfaat adalah dari Allah SWT.
وَإِن يَمۡسَسۡكَ ٱللَّهُ بِضُرّٖ فَلَا كَاشِفَ لَهُۥٓ إِلَّا هُوَۖ وَإِن يُرِدۡكَ بِخَيۡرٖ فَلَا رَآدَّ لِفَضۡلِهِۦۚ يُصِيبُ بِهِۦ مَن يَشَآءُ مِنۡ عِبَادِهِۦۚ وَهُوَ ٱلۡغَفُورُ ٱلرَّحِيمُ
Maksudnya: “Dan jika Allah mengenakan engkau dengan sesuatu yang membahayakan, maka tiada sesiapa pun yang akan dapat menghapuskannya melainkan Dia; dan jika Ia menghendaki engkau beroleh sesuatu kebaikan, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurnia-Nya.
Allah melimpahkan kurnia-Nya itu kepada sesiapa yang dikendaki-Nya dari hamba-hamba-Nya, dan Dia lah yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.”- Surah Yunus (107)
Imam Fakhruddin al-Razi menjelaskan ayat di atas bahawa jika seseorang itu ditimpa keadaan yang malang, sial, mudarat dan seumpamanya, maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghilangkannya melainkan Allah SWT, dan jika seseorang mendapat kebaikan, manfaat, kesenangan dan seumpamanya , maka tiada sesiapapun yang akan dapat menghalangi limpah kurniaan-Nya itu secara serta merta.
(Rujuk: Tafsir al-Razi, 17/310)
Berperangai Buruk
KESIMPULAN:
Islam melihat sifat malang itu dari sudut kebaikan di sisi Allah SWT. Secara asasnya, Islam telah meletakkan dasar pegangan yang kukuh bahawa segala sial, malang, mudarat dan manfaat adalah dari Allah SWT.
Namun, Islam mendidik umatnya memperbaiki diri, reda dengan ketentuan Allah, sabar menghadapi cabaran kehidupan, berusaha ke arah kebaikan dan meyakini setiap aturan Allah SWT itu mempunyai ganjaran pahala di sisi Allah SWT. Bahkan, dalam perkahwinan Islam menyediakan solusi yang baik jika pasangan tersebut tidak mampu meneruskan kehidupan mereka. والله أعلم
Kashoorga : Jika anda dan pasangan tidak sehaluan, carilah jalan penyelesaian agar tiada hati yang tersakiti.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gaduh Sikit Sikit Lepas Itu Minta Pulangkan Hadiah. Boleh Ke?
Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan
Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Soalan saya adakah boleh perbuatan itu? Apakah hukumnya? Mohon pencerahan Datuk. Terima kasih.
Jawapan
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T:
فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا
Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.
(Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا
Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Artikel lain berkaitan: Allah Hadiahkan Kubur Indah & Liang Lahad Cantik. Lantainya Sejuk Macam Marmar Perjalanan Terakhir Ustazah Shadiya Abbas
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W:
«العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ»
Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain:
«لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ»
Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata:
فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم
Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Artikel lain berkaitan: Niat Tak Mahu Bebankan Suami, Wanita Ini Hanya Minta Selipar Jepun Segelas Air Untuk Mahar Kahwin
Penutup
Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI