Membanyakkan berzikir dan berdoa adalah ibadah yang sangat digalakkan dalam Islam.
Ada banyak zikir dan doa harian boleh kita amalkan saban hari tanpa mengira masa, yang mana semuanya adalah atas niat untuk menghapuskan dosa dan mengumpul pahala.
Sungguhpun begitu, ada juga terjadi, walaupun dah banyak berzikir dan berdoa, tetapi perangai dan akhlak buruk tetap tak berubah, malah tambah buruk lagi. Bukannya pergi ke jalan yang lurus tetapi jalan mengekori syaitan. Adakah sebab kurang penghayatan ibadah yang dilakukan?
Perkongsian Imam Al-Ghazali ini boleh kita jadikan panduan. Ia dikongsi oleh Mualim dari akaun Facebook beliau.
Seorang murid bertanya kepada gurunya iaitu Imam al-Ghazali;
“Guru, bukankah zikir boleh membuat seseorang yang beriman lebih
dekat dengan Allah Ta’ala dan syaitan akan berlari jauh darinya?”
“Benar,” jawab Imam al-Ghazali.
“Namun kenapa ada orang yang semakin rajin berzikir, justeru malah semakin dekat dengan syaitan?” sambung murid.
Gurunya yang diberi gelar Hujjatul Islam ini pun menyambung lagi, “Bagaimana pendapatmu, jika ada orang yang mengusir anjing, namun dia masih menyimpan tulang dan pelbagai makanan kesukaan anjing di sekitarnya?”
“Tentu, anjing itu akan kembali datang setelah diusir.” Jawab muridnya.
Imam al-Ghazali menjelaskan, “Demikian juga dengan orang-orang yang rajin berzikir tapi masih menyimpan berbagai PENYAKIT HATI dalam dirinya. Syaitan akan terus datang dan mendekat bahkan bersahabat dengannya.”
Penyakit – penyakit hati itu ialah:
-Sombong
-Iri hati
-Dengki
-Syirik
-Bersikap atau bercakap kasar
-Riak, merasa dia sudah cukup soleh
-Merasa suci
-Merasa paling benar
-Ghibah
-Marah dan pelbagai lagi penyakit hati
Ketika penyakit – penyakit hati itu menghinggapi diri seorang hamba, maka syaitan akan senantiasa datang, mengakrabkan diri, kemudian menjadi sahabat karibnya.
Inilah kesan dari zikir yang kerap dilupakan oleh majoriti kaum muslimin. Mereka hanya fokus pada zikir Jahar dan zikir Sir, namun tidak melakukan pembersihan hati.
Kredit: Muallim
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kewajipan Jaga Ibu Bapa Uzur Tanggungjawab Anak Lelaki & Perempuan, Bukan Menantu Perempuan
Isi Kandungan
ToggleHubungan antara kita dan ibu bapa merupakan satu ikatan yang cukup suci dan membawa ke akhir hayat. Namun untuk menjaga ibu bapa yang sudah meningkat usia, bukan semua orang boleh lakukan. Ada sahaja alasan yang diberikan sedangkan menjaga kedua ibu bapa itu pahalanya sangat besar sekali.
Antara dilema dihadapi golongan isteri apabila ada suami menggunakan kuasa mutlak sebagai ketua keluarga dalam hal kebajikan dan penjagaan ibu bapa mereka.
Sebahagian suami menggunakan hukum dan prinsip Islam tetapi dengan tafsiran sendiri yang tidak bertepatan nilai agama, sekali gus berlawanan dengan ajaran syarak.
Ada yang beranggapan ibu bapa isteri tidak lagi menjadi keutamaan dalam apa juga keadaan, sebaliknya golongan isteri disuruh taat kepada setiap arahan suami hingga perlu mengenepikan orang tua mereka sendiri.
Jadi tanggungjawab anak lelaki dan perempuan, sama saja
Pakar motivasi dan pendakwah, Noor Laila Aniza Zakaria, berkata hukum menjaga ibu bapa terutama yang uzur terletak bukan sahaja di bahu anak lelaki, bahkan anak perempuan.
Tanggapan anak perempuan terlepas daripada tanggungjawab menjaga ibu bapa selepas berkahwin tidak benar sama sekali. Setiap anak wajib berbuat baik bukan sahaja terhadap ibu kandung, bahkan mentua, ibu angkat, ibu tiri mahupun sekadar ibu susuan.
Tidak ada sesiapa yang terlepas sekalipun wanita itu sudah berkahwin. Bukan anak lelaki sahaja perlu dipertanggungjawabkan menjaga ibu bapa yang sakit.
Malah kerana tanggapan ‘wajib’ itu, tugasan berkenaan diserahkan pula kepada menantu perempuan untuk menjaganya yang sama sekali tidak benar.
Suami jangan halang isteri jaga ibu bapa uzur
Seandainya ibu bapa kandung isteri uzur atau terlantar sakit dan isteri ingin menjaganya, suami tidak boleh menghalang sebaliknya perlu membantu dalam menyediakan keperluan serta kebajikan mentua.
Apabila perempuan berkahwin, memang isteri dan segala dibawa adalah di bawah tanggungjawab suami termasuk nafkah ibu bapa isteri sekiranya mereka dalam kalangan orang miskin atau memerlukan bantuan perubatan. Nafkah itu perlu ditanggung menantu lelaki mengikut kemampuannya.
Ia menunjukkan keadilan Islam termasuk kepada ibu bapa yang tidak mempunyai anak lelaki. Bayangkan sekiranya anak lelaki sahaja dituntut menjaga ibu bapa, mungkin ramai dalam kalangan wanita yang sudah berkahwin mengabaikan orang tua mereka.
Di sinilah ditunjukkan pembelaan Allah SWT terhadap ibu bapa yang tidak berbelah bahagi dan saksama kerana ia tidak mengira sama ada kewajipan menjaga ibu bapa kandung atau mentua.
Suami yang menghalang isteri menjaga ibu bapanya apatah lagi dalam keadaan kesihatan tidak mengizinkan, ia bermakna golongan itu memerintahkan pasangannya berbuat maksiat.
Maksud berbuat maksiat di sini adalah perbuatan suami memutuskan hubungan ibu bapa dan anak yang hukumnya jelas haram. Malah suami itu sendiri sudah pun berbuat maksiat kerana tidak berbuat baik kepada kedua-dua mentuanya.
Haram jika suami tak benarkan
Ini turut ditekankan Rasulullah SAW yang menjelaskan antara salah satu dosa besar, selain mensyirikkan Allah SWT adalah bagi orang derhaka terhadap kedua orang tua.
Rasulullah SAW bersabda: “Adakah kalian mahu aku beritahu mengenai dosa besar?” Sahabat kemudian menjawab: “Kami mahu, wahai Rasulullah SAW.” Rasulullah berkata: “Menyekutukan Allah SWT dan derhaka kepada orang tua.” (HR Bukhari dan Muslim)
Begitu juga dalam situasi suami ingin menjaga ibu bapanya yang sakit, jatuh hukum haram kepada isteri yang tidak membenarkannya. Bagaimanapun, keadaan berbeza bagi menantu perempuan yang tidak diwajibkan menjaga ibu bapa suami yang sedang sakit.
Tanggungjawab menjaga ibu bapa suami yang sakit terletak sepenuhnya kepada tangan suami tetapi boleh berbincang dengan isteri atau jika mampu sediakan pembantu rumah bagi meringankan tugasan isteri.
Mengikut hukum, isteri wajib diberikan upah jika suami ingin pasangan menjaga ibu bapanya yang uzur. Oleh itu masyarakat supaya tidak sesekali bertindak melabelkan menantu perempuan yang menolak menjaga mentua sebagai kejam atau tidak berhati perut kerana ia hukum asas dalam agama.
Jangan berkira
Amat pelik bagi sikap sesetengah pasangan suami atau isteri yang sengaja tidak mahu menjaga ibu bapa masing-masing.
Hierarki membezakan ibu bapa kandung dan mentua sebenarnya tanpa berasaskan dalil sahih daripada al-Quran dan hadis, sekali gus mendorong kita berpecah-belah, bertelagah, terlalu berkira serta saling cemburu dan meragut sifat kasih-sayang mukmin sebenar.
Apabila diuji menjaga ibu bapa sakit, apa lebih penting adalah melakukan persiapan mental dan emosi dengan rapi. Ibu bapa yang tinggal bersama perlu diutamakan keselesaan mereka dengan menyediakan keperluan sepatutnya termasuk tempat tidur kondusif dan aktiviti harian yang diisi dengan perkara bermanfaat.
Perbuatan mencela, menghamburkan kata kesat atau memperlekehkan ibu bapa atau mentua perlu dielakkan dengan sentiasa mengingati azab Allah SWT kepada setiap hamba-Nya yang derhaka.
Sumber Kredit: Berita Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Letupkan’ Jari Ketika Solat, Ketahui Hukumnya
Dalam keadaan tidak sedar sewaktu solat, saya sering menekan jari-jari tangan sehingga berbunyi. Kemudian ada rakan yang menegur dan mengatakan bahawa perbuatan itu adalah makruh. Adakah benar seperti yang diperkatakan?
Pertanyaan di atas mungkin boleh dibahaskan melalui sebuah hadis Nabi SAW ketika mana Baginda melihat seorang lelaki melakukan perbuatan tersebut.
Lalu Baginda menarik jari lelaki itu lalu bersabda:
“Janganlah engkau menekan jari-jemari tangan ketika menunaikan solat.”
Hadis ini dicatatkan oleh al-Zaila’ei di dalam kitab Nasbu al-Rayah: 2/87. Turut diriwayatkan oleh Ibnu Majah dengan sanad yang dhaif. Namun secara umumnya diamalkan oleh para ulama.
Selain itu, Syeikh Abu Bakar al-Jazairi di dalam kitabnya Minhajul Muslim, menyatakan beberapa perkara yang makruh dilakukan ketika solat. Antara lain ialah :
1) Memalingkan kepala atau menjeling. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Ia adalah suatu bentuk kecurian yang dilakukan oleh syaitan terhadap solat seseorang hamba. (Hadis Riwayat al-Bukhari : 1/191, 4/152)
2) Memandang ke arah langit. Baginda bersabda :
“Apakah urusan kaum-kaum yang memandang ke langit ketika solat? Kemudian Baginda menyambung lagi. Sama ada mereka berhenti daripada berbuat demikian atau disambar pandangan-pandangan mereka.” (Hadis Riwayat al-Bukhari : 1/191)
3) Mencekak pinggang. Abu Hurairah r.a berkata:
“Nabi s.a.w melarang seseorang bersolat mencekak pinggang.” (Hadis Riwayat al-Tirmizi : 383 dan al-Nasa’ie : 2/127)
4) Mengurai-uraikan rambut, menyingsing lengan baju atau pakaian. Rasulullah s.a.w bersabda:
“Aku diperintahkan untuk bersujud dengan tujuh anggota badan dan aku tidak menyingsing pakaian dan mengurai-urai rambut (yang terurai).” (Hadis Riwayat Muslim : 128, 231, Kitab Solat.
5) Menyapu batu kerikil atau pasir pada tempat sujud lebih daripada sekali. Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang daripada kamu mengerjakan solat, maka janganlah dia menyapu kerikil (pasir). Hal ini kerana rahmat diarahkan kepadanya.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah : 1027 dan al-Darimi : 1/322) Namun Rasulullah s.a.w bersabda : “Jika kamu melakukan juga maka cukuplah sekali sahaja.” (Hadis Riwayat Ibnu Majah)
6) Bermain-main dalam solat dan melakukan perbuatan yang melalaikan dan menghilangkan khusyuk seperti memegang atau menggentel janggut, pakaian atau melihat corak hiasan tikar, dinding atau sebagainya. Rasulullah s.a.w bersabda : “Tetaplah (bertenang) kamu dalam mengerjakan solat.” (Hadis Riwayat Muslim : 119, Kitab Solat)
7) Membaca al-Quran dalam rukuk atau sujud. Baginda s.a.w bersabda : “Aku dilarang membaca al-Quran dalam rukuk atau sujud.” (Dalam musnad Syafi’e : 41)
8) Solat ketika makanan telah dihidangkan. Rasulullah s.a.w bersabda : “Tidak boleh melakukan solat ketika makanan telah dihidangkan dan dalam keadaan menahan dua kotoran (buang air besar dan kecil).” (Hadis Riwayat Muslim : 67, Kitab Solat)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ketika Anak Sedang Jawab Peperiksaan SPM Ibu Bapa Amalkan Doa & Zikir Ini
Isi Kandungan
ToggleHari ini bermulalah cabaran untuk anak-anak tingkatan lima menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia. Bagi ibu bapa yang mempunyai anak berdepan peperiksaan penting ini sudah tentulah akan turut rasa gementar.
Ketika anak akan berjuang menjawab soalan peperiksaan dalam tempoh beberapa minggu ini sebagai ibu bapa sebaiknya meluangkan masa melakukan beberapa amalan agar anak-anak dipermudahkan untuk menjawab soalan dengan betul dan lancar.
Berikut adalah perkongsian doa yang boleh dibaca oleh ibu bapa untuk anak yang berdepan peperiksaan dari Ustazah Asma’ Harun.
Doa ibu bapa ketika anak hadapi peperiksaan
Bacalah…
Allahumma Ya Alim Ya Hakim Ya Rashid, Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Memiliki Ilmu, Maha Bijaksana dan Maha Cerdas,
Kurniakanlah kepada anak kami keberkatan dan kefahaman terhadap ilmu yang mereka pelajari, kebijaksanaan dalam menjawab setiap soalan dengan betul dan kecerdasan dalam menyelesaikan kertas peperiksaan mengikut waktu yang ditetapkan.
Allahumma Ya Baasit Yang Maha Melapangkan, lapangkan dada anak-anak kami Ya ALLAH agar mereka tenang ketika di dewan peperiksaan dan jelas ketika melihat soalan.
Allahumma Ya Salam Ya Mu’min, Yang Maha memberi keamanan dan kesejahteraan, berikanlah kesihatan yang sempurna dan keamanan sepanjang tempoh ini.
Allahumma Ya Mani’ (Yang Maha Mencegah), cegahlah mereka daripada penyakit lupa, lalai, cuai, was-was, resah gelisah, lemah semangat dan ketakutan yang berlebihan.
Allahumma Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin,
Ya ALLAH Yang Maha Perkasa, Maha Kuat dan Maha Teguh. Kurniakan kekuatan kepada jiwa, minda, mata telinga dan seluruh jasad mereka dalam mengharungi ujian dan cabaran peperiksaan ini.
Allahumma Ya Quddus Ya Jalil, Yang Maha Suci dan Maha Jernih, bersihkan dan jernihkan hati dan fikiran mereka daripada bisikan syaitan dan nafsu yang melemahkan semangat mereka.
DOA RASULULLAH SAW KEPADA IBNU ABBAS RA
Daripada Ibnu Abbas r.a., beliau berkata:
فَقَالَ: اللهُمَّ فَقِّهْهُ فِي الدِّينِ، وَعَلِّمْهُ التَّأْوِيلَ
Maksudnya: Rasulullah SAW mendoakan Ibnu Abbas dengan doa yang masyhur. “Ya ALLAH! Berikanlah kepadanya (Ibnu Abbas) kefahaman dalam agama serta ajarkanlah kepadanya takwil.” (HR Ahmad, hadis sahih)
DOA AGAR DIBERI KECERDASAN BERFIKIR
Doa daripada Nabi SAW, menjadi amalan saya sendiri daripada zaman belajar, ibu ayah boleh ajarkan anak-anak doa ini:
اللَّهُمَّ أَلْهِمْني رُشْدِي ، وَأَعِذْنِي مِنْ شَرِّ نَفْسِي
“Ya ALLAH, berilah ilham kepadaku berupa petunjuk yang jelas dan lindungilah aku dari keburukan diriku.” (HR Tirmizi, hadis hasan)
Ya Rahman Ya Rahim Ya Ro’uf Ya Karim, jadikan peperiksaan ini sebagai medan untuk mereka dan kami menjadi hamba-MU dan khalifah-MU di bumi, semoga dengan kecemerlangan peperiksaan ini membawa mereka dan kami lebih hampir kepadaMu.
Ameen Ya Mujib (Yang Maha Memakbulkan)
Bacalah zikir asmaul husna
Dalam pada itu ketika anak sedang menjawab soalan peperiksaan ibu dan ayah disarankan untuk membaca zikir asmaul husna. Zikir ini antara yang mudah dan disarankan oleh Datuk Dr Ustazah Norhafizah Musa.
“Ulangilah zikir ini sepanjang anak menghadapi peperiksaan. Bayangkan anak-anak sedang menjawab dengan betul dan senyum.
Allahumma
Ya Alim Ya Hakim Ya Roshid (40 kali)
Bicara hati: Ya ALLAH Alirkan kebijaksanaan ke dalam minda anakku agar dia dapat menjawab dengan baik.
Allahumma
Ya zohir (40 kali)
Bicara hati: Ya ALLAH Engkau nampakkan jawapan yang betul dalam minda anakku kerana Engkau Maha Menampakkan
Allahumma
Ya Fatah (40 kali)
Bicara hati: Ya ALLAH bukakanlah minda anakku seluas langit dan bumi agar dia nampak segala jawapan yang betul.
Allahumma
Ya Baari’ (40 kali)
Bicara hati: Ya ALLAH aku serah seluruh jiwa raga anakku hanya kepada-MU Engkau uruskan sebaik-baiknya sepanjang dia exam ini Ya Allah. Kau aturlah otak dan minda juga jari-jemarinya untuk menjawab dengan pimpinanmu Ya Hadi.
Aku yakin hanya kuasa-MU sahaja Ya ALLAH, aku tiada daya (sekali).
“Pastikan anak-anak dalam keadaan berwuduk semasa nak pergi sekolah. Kalau batal tak mengapa. Mak ayah kena perbanyakkan istighfar sepanjang exam ini juga ya,” kongsi Ustazah
Solat sunat hajat
Selain itu ibu bapa juga bolehlah melakukan solat sunat hajat memohon dipermudahkan anak menjawab soalan peperiksaan dengan betul dan lancar.
Solat sunat hajat dilakukan dengan pelbagai cara dan ia boleh didirikan sehingga 12 rakaat dan paling minima adalah 2 rakaat.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah SWT atau kepada seorang manusia, maka hendaklah ia berwuduk dengan sebaik-baiknya kemudian dia bersolat dua raka’at.”
(Riwayat At-Tarmizi)
Berikut adalah tata cara solat sunat hajat
Sumber: SinarPlus, Sirap Limau
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI