Seluar terkoyak ketika solat hingga dedah aurat, bolehkah tutup guna tangan dan teruskan solat? Masalah terdedah aurat tanpa sengaja ketika mendirikan solat antara perkara yang kerap terjadi.
Selain terkoyak seluar, ada juga masalah terlucut atau terselak kain bagi jemaah wanita. Jika ada orang lain yang perasan, bolehlah bantu tutupkan apa yang patut. Sesungguhnya situasi ini amat tak selesa dan secara tak langsung menggangu tumpuan ketika solat.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini, sama ada berhenti atau teruskan solat bila sebahagian aurat yang seharusnya ditutup terdedah:
Soalan:
Suatu hari ketika sedang solat, seluar saya terkoyak sedikit hingga menampakkan bahagian paha. Adakah boleh saya meneruskan solat dengan sekadar menutupnya dengan tangan hingga selesai solat?
Ringkasan Jawapan:
Dalam keadaan aurat terdedah ketika solat, atau jika tidak mempunyai pakaian lain yang menutup aurat dengan sempurna, seseorang itu dibolehkan untuk menggunakan tangannya untuk menutup sebahagian daripada auratnya ketika solat.
Bahkan menjadi wajib jika dia tidak mendapati sesuatu untuk menutup auratnya melainkan dengan tangannya. Dia juga hendaklah mengekalkan kedudukan tangannya pada bahagian aurat yang ditutupi sehingga selesai solat.
Huraian Jawapan:
Hingga Dedah Aurat
Menutup aurat merupakan salah satu syarat sah solat. Kata Syeikh Sa‘id Ba‘isyin:
Ads
(الشرط الثامن: ستر العورة) عن العيون من إنس وجن وملك، فلا تصح مع عدم سترها مع القدرة عليها ولو خالياً أو في ظلمة
Maksudnya: Syarat sah solat yang kelapan: Menutup aurat daripada pandangan mata manusia, jin dan malaikat. Solat tidak sah jika tidak menutup aurat, sedangkan dia mampu berbuat demikian, meskipun ketika sedang bersendirian atau dalam keadaan gelap-gelita.
Dalam keadaan aurat terdedah ketika solat, atau jika tidak mempunyai pakaian lain yang menutup aurat dengan sempurna, seseorang itu dibolehkan untuk menggunakan tangannya untuk menutup sebahagian daripada auratnya ketika solat. Kata Imam Ibn Hajar al-Haitami:
Maksudnya: Diharuskan untuk menutup sebahagian aurat dengan tangannya, tanpa melibatkan sentuhan yang membatalkan wuduk; hal ini kerana menggunakan tangan telah mencapai maksud menutup aurat.
Ads
Bolehkah Tutup Guna Tangan
Syeikh Muhammad Mahfuz al-Tarmasi menjelaskan lagi bahawa yang dimaksudkan dengan sentuhan yang tidak membatalkan wuduk itu ialah bahagian aurat yang ditutup itu mestilah bukan dua anggota kemaluan, atau ia sebahagian daripada anggota kemaluan tetapi pada bahagian yang tidak membatalkan wuduk jika disentuh.
Bahkan menurut beliau lagi, wajib baginya berbuat demikian jika dia tidak mendapati sesuatu untuk menutup auratnya melainkan dengan tangannya.
Menurut Syeikh Sa‘id Ba‘isyin, dalam keadaan dia wajib menutup auratnya dengan tangan kerana tiada benda lain yang boleh digunakan, dia hendaklah mengekalkan kedudukan tangannya pada aurat yang ditutup meskipun ketika sujud, dan ini merupakan pandangan al-Khatib al-Syarbini.
Rezeki Menipu:
Dan Teruskan Solat
Hal ini kerana kewajipan menutup aurat merupakan perkara yang disepakati antara syaikhan (Imam al-Rafi‘e dan Imam al-Nawawi), sedangkan meletakkan tapak tangan ketika sujud diperselisihi hukumnya antara mereka berdua.
Ads
Bagi Syamsuddin al-Ramli pula, dia menetapkan bahawa wajib meletakkan tangan ke lantai ketika sujud, kerana menutup seluruh aurat itu hanya wajib bagi yang mampu, manakala bagi Ibn Hajar al-Haitami pula seseorang itu boleh memilih antara dua, kerana dalam hal ini berlakunya pertentangan antara dua perkara yang wajib.
Menyebut tentang pendakwah ini, dirinya amat popular dan tidak asing bagi kita. Gaya dakwahnya yang santai membuatkan Ustaz Abdul Somad Batubara bin Bakhtiar atau UAS cukup dikenali dan disayangi ramai baik di negara ini mahu pun negara kelahirannya.
Jika tahun lalu, ramai menzahirkan rasa terkejut mendengar berita perceraian rumahtangganya bersama Mellya Juniarti yang dibina 11 tahun dan dikurniakan seorang anak lelaki, Mizyan Hadziq Abdillah namun kini ruang isi hati pendakwa berusia 44 tahun ini sudah diisi oleh seorang gadis sunti berusia 19 tahun.
Media Indonesia berusaha mencari sosok tubuh bakal isterinya yang sangat cantik berketurunan Arab. Berasal dari Jawa Timur, Fatimah Az Zahra Salim Barabud yang lahir pada 1 Oktober 2001 dikatakan pelajar pondok pesantren berasal dari Desa Kepuhkembeng, Peterongon, Daerah Jombang Jawa Timur.
Hal ini sudah disahkan oleh Ketua Daerah Ketua Bahagian Bimbingan Komuniti Islam Pejabat Kemenag Jombang, Ustaz Ilham Rohim.
Majlis nikah kedua pasangan berbeza usia 24 tahun ini bakal diadakan pada Mei namun tiada tarikh dan lokasi nikah dinyatakan.
Media mula dapat menghidu hubungan ini semalam selepas beredarnya surat kebenaran nikah yang tertulis bakal pengantin lelaki adalah dirinya dan bersatus duda manakala di borang pengantin perempuan tertulis nama Fatimah Az Zahra berusia 19 tahun dan masih gadis. Malah dikatakan pasangan ini sudah membuat daftar perkahwinan pada 1 Mac lalu.
Kisah Ustaz Abdul Somad sering menjadi tumpuan kerana selepas bercerai dengan Mellya, UAS dikatakan bakal bernikah dengan personaliti popular Korea, Ayana Moon namun sehingga itu keduanya tidak memberi kenyataan secara terbuka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jemaah Malaysia wajib guna imbasan biometrik untuk dapatkan visa umrah elektronik bagi memudahkan urusan menunaikan umrah di Tanah Suci.
Malahan dikatakan langkah ini diambil semata-mata untuk melancarkan urusan jemaah yang ingin ke Makkah tanpa perlu mengunjungi pejabat visa lagi kerana semuanya kini berlaku di hujung jari.
Jemaah Malaysia kini antara yang diwajib menggunakan imbasan biometrik bagi mendapatkan visa umrah elektronik (E-Visa).
Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi yang dipetik Agensi Berita Saudi (SPA) pada Ahad mengumumkan jemaah umrah dari lima negara – United Kingdom (UK), Tunisia, Kuwait, Bangladesh dan Malaysia – wajib menyediakan data biometrik masing-masing, antaranya cap jari.
Guna Imbasan Biometrik
“Jemaah perlu menggunakan aplikasi Saudi Visa Bio yang membolehkan pendaftaran secara pengesahan biometrik meliputi cap jari, wajah, mata dan salinan pasport untuk menghadiri ibadah umrah”, kata kementerian itu.
Aplikasi baharu itu merupakan komitmen kerajaan Arab Saudi untuk membenarkan pendaftaran biometrik menerusi peranti mudah alih, sekali gus menjadikannya antara yang pertama di dunia menerima pengesahan biometrik menerusi telefon pintar untuk pengeluaran visa.
Kementerian turut menjelaskan bahawa inisiatif ini dibangunkan bagi memudahkan urusan jemaah yang ingin ke Makkah tanpa perlu mengunjungi pejabat visa secara fizikal. – BERNAMA.
Kashoorga: Alhamdulillah, harapnya pelaksaan E-Visa dapat memudahkan urusan jemaah umrah.
Syukur kepada Allah kerana umur kita disampaikan kepada bulan Syawal. Setelah satu bulan penuh mendekatkan diri kepada Allah SWT, semoga semangat ibadah kita di bulan Syawal ini tidak menurun. Yang fardu dan yang sunah tetap dikerjakan.
Umum mengetahui sunnahnya puasa enam hari di bulan syawal. Walau bagaimanapun ada yang berpendapat bahawa berkahwin di bulan Syawal juga merupakan amalan sunnah.
Pada dasarnya perkahwinan tidak terikat dengan waktu tertentu. Bila-bila sahaja boleh berkahwin, hari apapun dan bulan apapun seseorang boleh berkahwin.
Ini kerana dalam aqidah Islam tidak ada yang namanya hari dan bulan buruk, hari dan bulan sial untuk sebuah perkahwinan. Semua waktu adalah baik.
Berikut perkongsian daripada Dr. Kamilin Jamilin
Adakah Berkahwin Pada Bulan Itu Sunnah Yang Dianjurkan?
1. Ramai yang beranggapan bahawa bernikah pada bulan Syawal merupakan tuntutan sunnah dan ajuran syarak berdasarkan hadis berikut:
قالت عائشة: «تزوَّجني رسول الله صلى الله عليه وسلم في شوال، وبنى بي في شوال، فأيُّ نساءِ رسولِ الله صلى الله عليه وسلم كان أحظى عندهُ منِّي؟»، قال: «وكانت عائشةُ رضي الله عنها تستحبُّ أن تُدخلَ نساءَها في شوالٍ».
Kata ‘Aisyah RA: “Rasulullah SAW menikahiku di bulan Syawal, dan mengadakan malam pertama denganku di bulan Syawal. Isteri manakah yang lebih mendapat perhatian baginda selain dariku?”.
Salah seorang perawi mengatakan: “Aisyah menyukai jika suami melakukan malam pertama di bulan Syawal” [riwayat Muslim].
2. Hakikatnya jika kita melihat teks hadis, tiada tuntutan khas dari Rasulullah SAW sendiri untuk membina rumah tangga pada bulan Syawal mahupun mana-mana bulan lain. Dalam hadis tersebut, ‘Aisyah RA hanya menceritakan tentang waktu pernikahannya dengan baginda sahaja dan menyukai wanita lain berkahwin pada bulan yang sama beliau dikahwini baginda kerana karakternya yang begitu berbangga akan hubungan eratnya dengan suami tercinta.
3. Sekiranya hanya kerana kelangsungan perkahwinan baginda dengan ‘Aisyah RA pada bulan Syawal boleh dihukum sunnah, nescaya kita perlu mensunnahkan juga perkahwinan pada bulan-bulan lain, kerana perkahwinan baginda dengan para isterinya yang lain tidak terhad pada bulan Syawal semata, bahkan pelbagai bulan lain mengikut persefahaman dan keadaan.
Ada isteri baginda yang dikahwini pada bulan Muharram, Sya’ban dan Dzul Qe’dah.
4. Jika kita melihat konteks hadis pula, masyarakat arab pasca Jahiliyyah dahulu sememangnya dipenuhi unsur khurafat dalam kepercayaan mereka, sehingga mereka tidak menggemari perkahwinan pada bulan Syawal kerana dianggap membawa sial. Justeru Rasulullah SAW mahu memecahkan tradisi karut ini dengan berkahwin pada bulan Syawal.
5. Maka yang sunnah itu ialah berkahwin di kala sudah memiliki kemampuan, sedangkan berkahwin pada bulan Syawal itu menjadi sunnah jika masih ada di kalangan masyarakat setempat yang memiliki kepercayaan seperti masyarakat Jahiliyyah dahulu. Dalam erti kata lain, berkahwin pada mana-mana bulan yang dianggap memiliki kepercayaan mengarut oleh masyarakat setempat merupakan anjuran sunnah demi meluruskan tauhid masyarakat.
Jika tiada, maka tiadalah signifikannya.
Sumber Kredit: Dr. Kamilin Jamilin
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...