Ramai yang memberi respon apabila selebriti dan usahawan popular, Neelofa yang berhijrah dengan menukar penampilan ke arah lebih baik iaitu memilih untuk berniqab.
Pelbagai pujian diberikan dan ada juga yang turut menerangkan apa perbezaan antara purdah, niqab dan burqa.
Terbaru pelakon yang kini sudan kembali pada jalan berlandaskan agama, Azuan Mazlan turut memberitahu perbezaan antara pemakaian ketiga-tiga hijab ini.
Azuan Mazlan pilih hidup berlandaskan agama.
Dalam entri terbarunya di laman sosial Facebook, dia mengakui isterinya juga sudah lama berniqab apabila mereka memilih jalan ke arah yang lebih diredai Allah.
Azuan Mazlan juga turut memohon doa agar dirinya dan isteri Ahlia istiqamah dengen jalan yang dipilih. Malah turut mendoakan lebih ramai yang memilih untuk mengamalkan sunnah yang sempurna dalam kehidupan ini.
Ayuh ikuti perkongsiannya agar kita tidak tersalah faham maksud perbezaannya.
Ads
Ada beza ketiga-tiga pemakaian hijab ini.
“Ramai pm saya Niqab & Purdah ni sama ke? Burqa tu apa pula? Btw, gambar2 ni nak tunjuk perbezaan antara PURDAH, NIQAB & BURQA’. Kalau tengok kat gambar ni pun dah boleh nampak perbezaannya kan? Bezanya dari segi design & cara pakai jer. Konsep tetap sama. Tutup muka.
“Persoalannya, wajib ke tutup muka? Tak! Sunnah & Sunat jer. Rasa nak pakai, silakan. Taknak pun takpe. Asalkan tutup aurat yg WAJIB ditutup oleh wanita iaitu seluruh anggota badan kecuali muka & tapak tangan.
“Kalau hal dunia kita berlumba-lumba nak jadi yg terbaik & nak paling rare kan? Hal akhirat mestilah lebih lagi kena buat yang paling rare untuk buktikan pada Allah yg kita betul2 nakkan syurga yang paling tinggi berjiran bersama Rasulullah saw.
“Dalam Sunnah pasti ada banyak Kejayaan.. Banyak bantuan Allah swt bersama kami semenjak ahlia pakai Niqab.. WaAllahi, Seri pada wajah ahlia sy pun berlipat kali ganda, makin bertambah sayang bila lihat wajahnya hati sy sentiasa rasa sejuk jer… Allahuakbar..
“PURDAH : Tutup separuh muka dari hidung sampai ke bawah. Mata & dahi terdedah. Biasanya di pakai macam ni bila nak cepat sebab senang. Ada jenis guna getah (sarung je) atau tali halus (ikat simpul je) dah boleh keluar rumah. Tak leceh sangat. Agak kecik & ringan. Biasanya dipakai belah dalam tudung.
“NIQAB : Jenis tutup dahi sekali, hanya mata sahaja yg kelihatan. Ahlia (isteri) sy suka pakai jenis macam ni sebab lagi kemas & senang diselak bila nak makan. Sebab ikat dekat belah luar tudung.
Ads
“BURQA’ : Semua bahagian tertutup termasuk mata. Ahlia (isteri) sy pakai macam ni bila Khuruj Masturat dengan suami dia iaitu saya la.. siapa lagi? Hehe.. Waktu Khuruj Masturat (Keluar di jalan Allah swt) 3 hari, 10 hari, 40 hari & 2 bulan kena pakai macam ni. Selalunya memang dipimpin tangan oleh suami.
“Boleh nampak ke? Ya! Boleh… Tapi tak berapa jelas lah sebab lapisan yang tutup mata tu agak jarang sikit dari lapisan bahagian lain so boleh je nak berjalan cuma tak clear sangat. Saya nak jelaskan kenapa waktu Khuruj Masturat kena pakai full-set burqa’ hitam macam ni sampai mata pun perlu ditutup? Nak cerita kat sini, tak muat caption. Huhuu…
Moga kekal istiqamah.
“Apa-apa pun, tak kesah lah pakai macam mana asalkan tutup aurat dgn sempurna. Semoga istiqomah, doakan saya & ahlia saya juga
“kedua ibubapa saya, adik beradik sy serta seluruh ummat Nabi Muhammad saw dapat mengamalkan Sunnah yang sempurna dalam kehidupan ini.
Hari ini terlalu banyak berita dipaparkan di media sosial tanpa batasan. Kata orang, semua boleh menjadi wartawan sedangkan untuk menjadi wartawan , mereka diajar setiap berita yang ditulis harus mempunyai krediliti, telah diteliti dan faktanya disahihkan sebelum disiarkan di majalah atau akhbar.
Tapi hari ini, media sosial menjadi pusat berkumpulnya “berita”, sahih atau tak sebaliknya sudah disebarkan lebih awal tanpa diselidiki kesahihannya. Akibatnya banyak pihak dikecam dan bila disiasat ianya tidak benar. Benarlah di akhir zaman ini, zaman fitnah.
Dipetik dari perkongsian pejabat Mufti Wilayah Persekutuan memaklumkan, di akhir zaman ini menyaksikan begitu banyak fitnah dan penipuan berleluasa. Ada pihak yang tuduh menuduh tanpa bukti yang kukuh dan ada pihak yang begitu dangkal mempercayai berita yang tiada pucuk pangkalnya. Nabi SAW pernah memberikan amaran kepada sesiapa yang suka bercakap tentang perkara yang tidak diketahui kebenarannya. Daripada Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: “Seorang hamba apabila dia bercakap tentang satu perkataan yang dia sendiri tidak selidiki (akan kebenarannya), maka dia akan tergelincir ke dalam neraka yang jauhnya adalah sejauh arah timur.” Riwayat Al-Bukhari (6477)
Al-Qastalani berkata: Iaitu kalimah atau ucapan tanpa berfikir keburukan natijah hasil cakapan tersebut. (Lihat Irsyad al-Sari, 9/274)
Di dalam riwayat yang lain menyebut bahawa Nabi SAW bersabda :
Maksudnya: “Seorang hamba yang bercakap tentang satu perkataan yang diredhai Allah yang mana dia terlintas (untuk bercakap tentangnya) maka Allah akan mengangkat darjatnya. Manakala seorang hamba yang bercakap tentang satu perkataan yang dimurkai Allah yang dia sendiri dia terlintas (untuk bercakap tentangnya dan tidak dipastikan kebenarannya) maka dia akan terjatuh ke dalam neraka Jahannam.” Riwayat Al-Bukhari (6478)
Al-Hafiz Ibnu Hajar Al-Asqalani menukilkan pandangan Ibnu Battal ketika mensyarahkan hadis ini. Ibnu Battal menyatakan hadis ini memberikan isyarat bahawa di antara ujian yang paling besar ke atas manusia adalah lidah dan kemaluannya. Sesiapa yang menjaga dari dua perkara tersebut maka dia telah menjaga dirinya daripada ditimpa kejahatan yang paling besar. (Rujuk Fath Al-Bari Syarh Sahih Al-Bukhari, 11/308)
Oleh itu, amat penting untuk mendepani fitnah-fitnah yang berlaku sesuai dengan cara yang telah ditunjukkan dan diajarkan oleh Nabi SAW. Ini supaya fitnah-fitnah tersebut dapat dihadapi dengan penuh tertib, berhati-hati serta tidak melampaui batas sehingga tidak membelakangi panduan yang telah digariskan di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah.
Lembaga Zakat Negeri Kedah buat penjelasan
Dalam pada itu, susulan satu berita bahawa seorang makcik hidup dalam keadaan daif di Kedah dan berita itu mendapat kecaman di media sosial, Lembaga Zakat Negeri Kedah tampil memberi penjelasan mengenai isu ini.
Susulan isu tular mengenai seorang penerima bantuan zakat bernama Rokhimah Ismail oleh media tempatan baru-baru ini, pihak Lembaga Zakat Negeri Kedah mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak di atas keprihatinan dalam isu ini.
Kesan daripada isu yang tular ini, ramai netizen yang mengecam denga n kata-kata kesat terhadap agensi-agensi bantuan negeri terutamanya Lembaga Zakat Negeri Kedah seolah-olah tidak pernah ada sekelumit usaha untuk mengagihkan zakat para pembayar dengan telus dan amanah.
Untuk makluman semua, cik Rokhimah Ismail, 67 tahun belum pernah berkahwin dan tidak mempunyai anak. Beliau sebelum ini yang tinggal bersama saudara-maranya juga mempunyai beberapa buah rumah lain milik keluarga yang cukup dengan kemudahan asas serta boleh didiami berhampiran dengan rumah uzur yang ditularkan tersebut.
Ada di antara rumah tersebut yang masih tidak berpenghuni dan telah dijadikan rumah sewa lengkap dengan kelengkapan lain seperti elektrik dan air.
Walau bagaimanapun, sejak akhir-akhir ini, Makngah Rokhimah telah mengambil keputusan untuk kembali ke rumah uzur tersebut dan tinggal di sana.
Susulan keputusan tersebut, Makngah Rokhimah juga telah berkali-kali dipujuk oleh ahli keluarga untuk berpindah ke rumah yang lebih elok dan selesa berhampiran tersebut namun ditolak beliau.
Pihak LZNK turut berkesempatan bertemu dengan anak saudara Makngah Rokhimah iaitu En. Shariman.
Menurut beliau, “Kami dah cuba memujuk mak ngah untuk tinggal dirumah lain milik keluarga tapi mak ngah masih berkeras nak tinggal disitu. Saya bagi pihak keluarga memohon supaya orang ramai tidak salah sangka dengan berita yang diviralkan di media sosial kerana sedikit sebanyak ia memberi kesan kepada imej kami sekeluarga.” katanya.
Selain itu, LZNK juga telah menawarkan pilihan kepada beliau untuk berpindah dan tinggal di sebuah Pondok Pengajian yang berada di bawah seliaan LZNK yang lengkap dengan kemudahan asas dan pendidikan namun tawaran tersebut turut ditolak beliau.
Seperti mana yang kita semua sedia maklum, Makngah Rokhimah adalah merupakan penerima bantuan kewangan LZNK secara bulanan sebanyak RM200 bermula daripada tahun 2018 sehingga 2020 selain pernah menerima bantuan kewangan zakat sekaligus berjumlah RM300.00 pada Disember tahun lalu. Beliau juga menerima bantuan makanan 'Food Bank' LZNK melalui Penolong Amil dan Imam Kariah Masjid bagi meringankan beban beliau.
Selain itu, Bantuan Warga Emas daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah juga turut diterima beliau sebanyak RM500.00 sebulan.
Hasil siasatan bersama anak saudara beliau juga, Makngah dan keluarga mempunyai tanah sawah yang diberi sewa sebanyak RM1,700.00 dan dibayar secara giliran kepada 6 orang adik-beradik yang lain termasuk beliau.
Menurut En Shariman juga, anggaran nilai tapak hartanah yang didiami Makngah Rokhimah beserta 6 buah rumah milik beliau dan ahli keluarga sahaja sebenarnya telah mencecah nilai RM1.7 juta.
Walau bagaimanapun, pihak LZNK bersyukur hasil rundingan semula pihak LZNK bersama Makngah Rokhimah dan ahli keluarga beliau pagi tadi, Makngah Rokhimah akhirnya bersetuju untuk berpindah ke rumah berhampiran milik mereka yang lebih selamat untuk didiami.
LZNK sentiasa komited dalam menguruskan kutipan dan agihan zakat dalam masa yang sama perlu memastikan ia selari dengan ketetapan hukum syarak serta garis panduan asnaf yang sebenar.
Sehubungan itu, pihak LZNK amat menghargai keprihatinan semua yang amat mengambil berat dengan isu-isu yang melibatkan institusi zakat. Harapan kami agar setiap maklumat yang diterima harus disemak dahulu sebelum ditular meluas di media sosial bagi mengelakkan daripada timbulnya fitnah kepada asnaf mahupun institusi zakat sendiri.
Dalam kita ghairah memberi komen, cacian dan cercaan kepada semua pihak, alangkah baiknya sekiranya kita menahan jari jemari kita dengan menyiasat dan bertabayyun terlebih dahulu daripada pihak-pihak yang terlibat. Sesungguhnya institusi agama ini tidak akan berdiri teguh jika bukan dengan sokongan semua saudara-saudara Islam kita yang sama-sama berganding bahu menunjukkan keprihatinan bagi membantu golongan yang memerlukan.
Jika anda terjumpa asnaf atau ingin mendapatkan kepastian atau menyemak status asnaf yang dibantu oleh LZNK, anda boleh memuat turun aplikasi Zakat On Touch di telefon masing-masing atau menghubungi kami di talian 04-7331740, whatsapp 019-4181740 atau emelkan aduan anda di aduan@zakatkedah.com.my.
Terima kasih. Lembaga Zakat Negeri Kedah 3 Februari 2021
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai ingin hidup kaya. Wang sentiasa ada dalam poket dan tak pernah keluh kesah mengenainya. Ditambah sikap sesetengah usahawan yang sentiasa show off tentang kekayaan mereka di media sosial, kemampuan membeli barangan harga ratusan ribu tanpa ada sebarang masalah, rumah besar, kereta mewah dan ada simpanan yang banyak hingga menimbulkan keinginan luar biasa orang kebanyakan untuk memiliki duit yang banyak. Sebab itulah, bagi orang biasa-biasa ramai yang beranggapan ada wang banyak itu perlu dalam kehidupan mereka.
Tapi pernahkah kita terfikir kenapa kisah Qarun ditulis di dalam al-Quran?
Allah Taala memperincikan kisah Qarun di dalam al-Quran melalui Surah al-Qasas bermula ayat 76 hingga 82. Kisah ini menjadi saksi bahawa kesombongan melalui harta tidak akan kekal lama jika umat Islam tidak memahami konsep kekayaan di dalam hidup ini.
Allah berfirman, “Sesungguhnya Qarun termasuk daripada kaum Musa, tetapi dia berlaku zalim terhadap mereka dan Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta dan kunci-kuncinya sungguh berat dipikul oleh sejumlah orang yang kuat. Ingatlah ketika kaumnya berkata kepadanya, ‘Janganlah engkau terlalu bangga. Allah Taala tidak menyukai orang yang membanggakan diri.’
Zaman Nabi juga ada para sahabat mengeluh kerana ingin hidup kaya
Keinginan untuk jadi kaya sebenarnya bukan berlaku zaman ini saja. Bukan kerana kita terikut hawa nafsu tetapi rasa keinginan itu sudah lama wujud sejak di zaman Nabi Muhammad lagi. Tapi apa kata Nabi tentang kekayaan yang sering kita gila-gilakan ini?
Dalam sebuah riwayat dikisahkan bahawa para sahabat yang ekonomi mereka tergolong biasa-biasa dan tidak berkemampuan mengadukan nasib mereka kepada Rasulullah SAW dan berharap boleh hidup dengan harta yang banyak. Ketika menyampaikan hajat mereka kepada Rasulullah, SAW yang alangkah bahagianya kalau menjadi orang kaya yang mana mereka boleh bersedekah untuk mendapatkan banyak pahala. Kata mereka,
“Orang-orang yang punya banyak harta solat sebagaimana kami solat. Mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa. Namun mereka boleh bersedekah dengan limpahan harta yang mereka miliki, sedang kami yang miskin tak boleh melakukan itu,” demikian mereka mengadu.
Atas keluhan mereka ini Rasulullah kemudian menyampaikan keadah terbaik bagaimana mereka boleh mendapatkan banyak pahala dengan melakukan beberapa amalan yang pahalanya sama dengan pahala sedekah yang dilakukan oleh orang-orang kaya.
“Ada beberapa sahabat Nabi berkata kepada beliau, ‘Ya Rasulullah, orang-orang kaya mendapat banyak pahala. Mereka solat sebagaimana kami solat, mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa, dan mereka boleh bersedekah dengan kelebihan harta mereka.’
Rasul bersabda, ‘Bukankah Allah telah menjadikan bagi kalian apa-apa yang boleh kalian sedekahkan? Sesungguhnya setiap bacaan tasbih adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, memerintahkan yang maa’ruf adalah sedekah, mencegah kemungkaran adalah sedekah dan dalam kemaluan kalian ada sedekah.’
Para sahabat bertanya, ‘Wahai Rasul, apakah bila salah seorang di antara kami melampiaskan syahwatnya ia mendapatkan pahala?’ Rasul menjawab, ‘Apa pendapat kalian, bila ia melampiaskan syahwatnya pada yang haram bukankah ia mendapat dosa? Maka demikian pula bila ia melampiaskannya pada yang halal ia mendapat pahala.’” (Muslim bin Hajjaj An-Naisaburi, Shahîh Muslim, Kairo: Darul Ghad Al-Jadid, 2008, jilid IV, juz. 7, halaman 83).
Dari hadits di atas diketahui bahwa keinginan para sahabat Rasulullah untuk memiliki banyak harta bukanlah untuk bersenang-senang menikmatinya, agar dengan banyaknya wang mereka boleh memiliki rumah yang megah, membeli perabot mahal, kenderaan mewah, melancong ke luar negara dan kemewahan duniawi lainnya. Bukan yang demikian meningkatkan motivasi mereka untuk memiliki banyak harta.
Yang mendorong mereka berkeinginan menjadi kaya hingga memberanikan diri mengadu kepada Rasulullah adalah keinginan untuk boleh mendulang sebanyak mungkin pahala. Bagi mereka dengan melimpahnya harta mereka boleh bersedekah sebanyak dan sesuka hati sehingga mendapat banyak pahala yang pada akhirnya berharap mendapat syurga dan kerihaan Allah ta’ala.
Tapi tanyalah kepada diri kita kenapa kita ingin hidup kaya? Adakah kerana ingin show off, tunjuk mampu membeli segalanya dan jangan lupa kisah Qarun yang Allah ceritakan di mana Qarun tertanam dengan harta-hartanya kerana ketamakaan dirinya. Para sahabat mengadu kerana mereka merasakan kalau dengan harta, mereka boleh bersedekah dan memperoleh pahala tapi tanya apa tujuan kita untuk kaya?
Mulai hari ini, kalau kita ada azam untuk hidup kaya, tanamlah azam kekayaan yang bakal kita miliki itu akan kita gunakan ke jalan Allah, bukan jalan menunjuk-nunjuk. Ikutlah sikap Ustaz Ebit Lew selalu lakukan terhadap harta dimilikinya iaitu dengan membantu orang susah, menginfakkan masanya pergi ke lokasi orang susah dan lain lagi kerana dirinya mengharap redha Allah.
Ingatlah, kaya itu ujian. Tak kaya juga ujian. Hendaklah kita sentiasa bersyukur tanpa pernah mengeluh dan teruslah berusaha tanpa lelah untuk terus menjadi orang kaya. Apa yang penting, untuk jadi kaya bukan dengan harta saja tapi seperti Rasulullah ajarkan seperti dalam hadis di atas.
Sumber bahan : Islam Pos / Gambar banglo: SBS Indahjaya Development
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ternyata Mila memberitahu dia juga telah menerima hidayah untuk menutup aurat lebih sempurna selepas membaca surah berkenaan.
Malah penyanyi kelahiran Pulau Pinang ini juga turut memohon peminat mendoakan agar dia kekal istiqamah dalam mencari keredaan dari Allah SWT.
“Insya Allah, doakan saya istigomah dengan penampilan terbaru saya.
“Dua hari lepas, habiskan 𝗝𝘂𝘇𝘂𝗸 𝟭𝟴 𝗦𝘂𝗿𝗮𝗵 𝗸𝗲 𝟮𝟰 𝗶𝗮𝗶𝘁𝘂 𝘀𝘂𝗿𝗮𝗵 𝗔𝗻-𝗡𝘂𝗿, Ayat 31. Baca Tafsir, rasa sehingga ke hati dan naluri, tentang 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵 ﷻ beritahu 𝗯𝘂𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗮𝗵𝗮𝗷𝗮 𝗽𝗲𝗿𝗹𝘂 𝗺𝗲𝗻𝘂𝗻𝗱𝘂𝗸𝗸𝗮𝗻 𝗽𝗮𝗻𝗱𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝘁𝗲𝘁𝗮𝗽𝗶 𝗺𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝗺𝗲𝗻𝘂𝘁𝘂𝗽 𝗮𝗻𝗴𝗴𝗼𝘁𝗮 𝗱𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗻𝗷𝗮𝗴𝗮 𝗮𝘂𝗿𝗮𝘁.
“𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵 ﷻ berfirman : Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. 𝗗𝗮𝗻 𝗵𝗲𝗻𝗱𝗮𝗸𝗹𝗮𝗵 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗺𝗲𝗻𝘂𝘁𝘂𝗽𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗮𝗶𝗻 𝗸𝘂𝗱𝘂𝗻𝗴 𝗸𝗲 𝗱𝗮𝗱𝗮𝗻𝘆𝗮, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba-hamba yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan 𝗯𝗲𝗿𝘁𝗮𝘂𝗯𝗮𝘁𝗹𝗮𝗵 𝗸𝗮𝗺𝘂 𝘀𝗲𝗸𝗮𝗹𝗶𝗮𝗻 𝗸𝗲𝗽𝗮𝗱𝗮 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵 ﷻ, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.
“Masya Allah, rupa rupanya selama ini ustaz, ustazah pesan memang benar benar ada dalam Al-Quran, Allah dah pesan… Rasa keinsafan yang menebal didalam hati tertusuk kedalam, rasa malu dengan 𝗔𝗹𝗹𝗮𝗵 ﷻ.
“Alhamdulillah, ramadan tahun ini Allah beri hidayah untuk saya. Moga saya dapat istiqomah menutup aurat dengan sempurna dan menjaga aurat sebaiknya.
“Saya juga mendoakan sahabat sahabat saya di Instagram, ayuh kita sama sama perbaiki diri kita, perlahan perlahan ke arah kebaikkan, tutup aurat dan perlahan perlahan sempurnakannya.
“Bak kata suami saya, kita tak tau, mungkin ini hari terakhir kita diberi nafas dimuka bumi Allah
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...