Setahun pemergian Siti Sarah. ‘Shuib mengingati arwah tanpa gagal, setiap hari.’ Benarlah rindu yang paling sakit, adalah rindu pada yang tiada. Begitulah yang dilalui oleh pelawak popular, Shuib Sepahtu, 38, selepas kematian isterinya.
Kehilangan Siti Sarah bukan hanya dirasai oleh suami, anak-anak dan keluarganya, malah seluruh negara turut dilanda pilu dengan kehilangannya.
Setahun pemergian Siti Sarah, Shuib berhasrat untuk mengubah suai kediaman yang didiami sejak empat tahun lalu tetapi terpaksa dibatalkan selepas didatangi mimpi isterinya. Allahyarham Siti Sarah Raissuddin seakan tidak bersetuju dengan keputusannya
Jelas Shuib, dia berhasrat mengubah suai kediaman bagi memberi suasana baharu selepas enam bulan pemergian penyanyi lagu Kesetiaan itu akibat pandemik COVID-19, tahun lalu.
Malah, kata Shuib, dia juga sudah berbincang dengan pereka dalaman untuk majlis tahlil setahun pemergian arwah isteri yang tercinta itu.
Shuib Mengingati Arwah
“Namun, saya lupakan hasrat ubah suai kediaman, bulan lalu selepas didatangi mimpi sedih seolah-olah arwah tidak merestui keputusan ini.
“Saya bermimpi masuk ke kediaman baharu dan tercari-cari arwah, namun, dia tiada. Ketika itu, barulah saya sedar arwah sudah meninggal dunia,” katanya.
Tambah anggota kumpulan Sepahtu itu, dia masih menyimpan barangan peribadi milik arwah untuk dijadikan kenangan, termasuk baju terakhir dipakai sebelum dibawa ke hospital, setahun lalu.
Ads
“Baju terakhir dipakai arwah masih saya simpan dengan elok. Itulah yang menjadi pengubat rindu saya pada arwah,” katanya.
Tanpa Gagal
Malah jelas Shuib, mengenangkan arwah adalah perasaan terlalu mahal harganya.
“Sepanjang 38 tahun hidup, belum pernah saya mengingati sesuatu, setiap hari seperti saya mengingati arwah yang menjadi korban COVID-19 pada 9 Ogos, tahun lalu.
“Saya tak tahu bagaimana nak menterjemahkan perasaan ini. Sudah tentu, saya masih sedih atas kehilangan arwah, lebih lagi, apabila tiba tarikh penting seperti hari ini.
“Perasaan kehilangan kian terasa. Saya sudah banyak kali ulang ayat ini iaitu saya mengingati arwah tanpa gagal, setiap hari. Bagi saya, mengingati arwah adalah perkara sangat manis.
“Saya juga tertanya-tanya apakah semua ini. Dan jarang berlaku pada seseorang, tetapi saya percaya mengingati arwah cukup mahal nilainya,” katanya yang ditemui pada majlis tahlil sempena setahun pemergian arwah Siti Sarah di kediamannya.
Tambah Shuib lagi, dia tetap merasakan arwah masih hidup biarpun sudah setahun pemergiannya. Lebih lagi, jika melihat video yang dimuat naik dalam Instagram (IG) arwah.
“Contohnya, admin IG memuat naik video arwah memakai telekung, baru-baru ini. Ketika melihatkan video ini, saya sangat terkejut kerana seolah-olah arwah sendiri memuat naik video ini.
“Namun, akhirnya saya tersedar arwah sudah tidak ada, tetapi videonya seolah-olah masih hidup.
Ads
“Sebelum ini, arwah selalu merajuk jika saya tidak lihat IG Story. Arwah selalu anggap, saya hanya melihat IG Story orang lain, tetapi tidak tengok IG Story miliknya.
“Namun, kini semua hanya tinggal kenangan,” kata Shuib.
Emosi Anak Terkawal
Berkongsi mengenai anak-anak, kata Shuib, emosi empat permata hatinya, Uwais Alqarmi, 11; Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq Matin, 6, dan Ayash Affan, 1, masih terkawal.
“Alhamdulillah, anak-anak sihat dan emosi juga terkawal. Semua semakin pandai dan senang dijaga.
“Ayash semakin sihat. Kini, Mama menjaganya di kampung halaman saya di Johor. Selang dua atau tiga minggu, saya akan menghantar orang untuk mengambil Mama dan Ayash.
“Mujurlah teknologi semakin canggih, jadi saya senang berhubung dengan Mama, setiap hari untuk mengetahui keadaan Ayash,” katanya.
Terdahulu arwah Siti Sarah menghembuskan nafas terakhir di Hospital Canselor Tuanku Muhriz (HCTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) selepas tiga hari melahirkan anak bongsu, Ayash.
Kecoh satu Malaysia susulan video tular ‘kubur berdarah’ di Tanah Perkuburan Islam, Masjid Al-Irfan, Derga, Alor Setar, Kedah baru-baru ini. Kejadian misteri ini telah tular di facebook dan aplikasi Whatsapp serta mendapat perhatian media arus perdana.
Bagaimanapun pihak kariah telah mengambus semula kubur berdarah yang mengalami pemendapan tanah. Dan sampel cecair merah telah diambil pihak polis untuk siasatan lanjut.
Dalam masa sama Imam Masjid Al-Irfan juga merayu agar penyebaran video terbabit dihentikan. Pihak Pejabat Agama daerah Kota Setar yang diwakili oleh Pegawai Agama Daerah iaitu Ahmad Faisol Omar, juga meminta orang ramai hentikan membuat andaian kerana perkara ini adalah sensitif untuk dibahaskan di media sosial.
Biarlah semua perkara misteri seperti ‘kubur berdarah’ ini menjadi rahsia Allah. Kita yang menyaksikannya tidak harus sibuk menyebarkan cerita, video atau apa sahaja wadah komunikasi untuk menimbulkan keresahan, bingung dan panik dalam masyarakat.
Ini semua akan menimbulkan fitnah. Lebih parah lagi takut-takut ada yang mempercayai sesuatu yang khurafat sehingga memesongkan akidah.
Penyebaran video timbulkan fitnah dan aib
Islam adalah agama kesejahteraan bukan hanya menjamin kesejahteraan kepada diri sendiri, malah juga kepada orang lain, dengan tidak mengata terhadap saudara seagama, tidak menyakiti mereka dan tidak mencabuli hak mereka apatah lagi ahli keluarganya.
Walaupun tiada niat lain, sekadar ingin menjadi orang pertama menyebarkan berita seumpamanya, tahu kah kita sebenarnya apa yang disebarkan itu hanya mengundang fitnah dan aib kepada keluarga arwah?
Biarlah menjadi rahsia Allah
Walau apa pun amalannya selama hidup, itu adalah urusan si mati dengan PenciptaNya. Hidup kita pun nanti tidak tahu bagaimana akhirannya, maka jangan ghairah pula membongkar dan menambah fitnah.
Sebagaimana firman Allah dalam al-Quran Surah an-Nur : Ayat 11-20)
“Sesungguhnya orang yang membawa berita dusta itu golongan daripada kalangan kamu, jangan kamu menyangka berita itu buruk bagi kamu bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang antara mereka akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan dilakukannya itu, dan orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa yang besar di dunia dan di akhirat.
“Sesungguhnya orang yang suka menghebah tuduhan yang buruk di kalangan orang yang beriman, bagi mereka azab yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat dan ingatlah Allah mengetahui segala perkara sedang kamu tidak mengetahui. “Dan kalaulah tidak kerana adanya limpah kurnia Allah dan rahmat-Nya kepada kamu, dan sesungguhnya Allah amat melimpah belas kasihan-Nya.”
Timbulkan buruk sangka dan mengaibkan keluarga
Memetik nasihat daripada Mufti Negeri Melaka menerusi facebook rasminya berkenaan isu penyebaran berita yang mengaibkan suatu ketika dahulu, Datuk Wira Abdul Halim Tawil menytakan bahawa perbuatan ini jika untuk kepuasan diri sendiri dan pihak tertentu disifatkan sebagai fitnah dan sepatutnya ditegah.
Perbuatan terbabit berlaku bagi tujuan mendatangkan buruk sangka, konflik yang membawa kepada perpecahan kekeluargaan, organisasi dan perpaduan. “Dalam konteks Islam ia adalah salah satu fitnah dan ini merupakan dosa besar buat umat Islam dan perlu dijauhkan kerana ia membawa kehancuran dan akhirnya akan membawa penyesalan kepada diri sendiri.
“Pengguna laman sosial perlu berhati-hati dalam menyebarkan maklumat di platform tersebut kerana penggunaan laman sosial adalah bagi menyebarkan perkara benar dan bukan berniat bagi mengaibkan sesetengah pihak.
“Jika mendapati penyebaran berita palsu berlaku, perlu henti dan janganlah disebarkan kerana perbuatan ini perlu ditegah sewajarnya malah masyarakat Islam perlu menanam nilai agama dalam diri sendiri,” tegasnya.
Kashoorga: Perkara misteri begini jangan dibuat main. Takut-takut dalam sibuk kita menyebarkan berita di akaun sosial media masing-masing, ada yang mempercayainya sebagai khurafat. Boleh terpesong akidah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ternyata isu buat bodoh-bodoh untuk urusan jodoh menerima pandangan pelbagai pihak. Terkini, Pakar Runding Obstetriks dan Ginekologi (O&G), Prof. Madya Dr. Harlina Halizah Hj Siraj mengulas isu ini dan seharusnya semua pihak lebih berhati-hati dalam memperkatakan urusan jodoh orang lain.
Bacalah dengan sudut pandangan mata hati kerana itu lebih baik dari menurut hawa nafsu.
BAB KEPIMPINAN LELAKI & URUSAN JODOH WANITA
Hari ini saya dihujani perkongsian beberapa rakan, mengenai kenyataan Bonda Prof Datuk Dr Muhaya dalam satu sedutan video berdurasi 56 saat yang menyentuh perihal kepimpinan lelaki dan urusan jodoh wanita.
Perlunya menghargai dan meraikan (celebrate) kepimpinan lelaki sebagai ketua, walau setinggi mana pun kedudukan dan berpangkat besarnya seorang wanita. Alasan yg diberikan : Lelaki tetap menjadi imam dalam solat berjamaah (walaupun pangkat rendah) dan semua Nabi2 juga adalah lelaki.
Larangan kepada wanita supaya jangan sibuk2 nak bebaskan diri (liberate) dan mahu demand kedudukan supaya sama dan setaraf dengan lelaki.
Pandangan mengenai naiknya tahap hormon testosteron bila wanita sibuk nak buat apa yg lelaki buat. Bila testosteron tinggi – wanita nak drive, nak achieve dan nak independent, akhirnya menyebabkan wanita itu lambat bertemu jodoh.
Lelaki suka wanita yg lembut2, high estrogen, mengharapkan, perlu ditolong, biarlah macam bodoh2 sikit.
Siapa yang lambat jodoh tu, kena tengok karakter masing2.
Reaksi spontan selepas selesai menonton video itu – Dr Har rasa kaget, terkejut besar dan kecewa bercampur-baur dengan apa yang dinyatakan. Dr Har memahami mengapa ramai warga netizen yg turut merasa terkilan.
Malahan pastinya ada yg tersinggung, terguris dan berkecil hati – khususnya bila aspek sensitif spt jodoh disentuh secara langsung, tanpa berlapik dan berselindung. Terus Dr Har hubungi sendiri Prof Muhaya dan tim beliau untuk mendapatkan pengesahan sama ada video tersebut asli dan original. Tabayun atau clarification ini Dr Har anggap sangat penting sbgmn yg disarankan dalam Al Quran (Al Hujurat : ayat 6) untuk menyemak sumber berita, dan mengesahkannya sebelum membuat sebarang kesimpulan dan keputusan.
Dr Har difahamkan video itu merupakan sedutan dari sesi pengisian ilmu yang Prof Muhaya pernah sampaikan. Dr Har tiada maklumat mengenai tajuk besar sesi perkongsian ilmu tersebut, dan apa yg menjadi fokus perbincangan sebelum dan selepas segmen yg menyentuh bab kepimpinan lelaki dan urusan jodoh wanita tersebut.
Dr Har memberitahu Prof Muhaya yang Dr Har akan memberikan respon kepada isu yg hangat diperkatakan. Beliau sedia maklum dan tidak menghalang Dr Har berbuat demikian. Dr Har hargai sifat keterbukaan Prof Muhaya dan yakin beliau sudi menerima maklum balas konstruktif Dr Har ini dengan lapang dada, inshaa Allah.
Berikut adalah pendirian Dr Har berkaitan isu yang berbangkit :-
Kepimpinan adalah amanah yg dipikul secara kolektif oleh semua lelaki & wanita. Rujukan hadis Rasulullah SAW yg diriwayatkan oleh Muslim : “Ketahuilah setiap daripada kamu adalah pemimpin, dan setiap daripada kamu akan diminta pertanggungjawaban terhadap apa yang dipimpin. Dlm beberapa urusan khusus yg telah digariskan di dalam AlQuran & Hadis – lelaki diberi tanggungjawab memimpin keluarga (qawama) – sbg suami dan bapa yang menjaga dan menyediakan keperluan ahli keluarganya, menjadi ketua pembangunan spiritual famili sebagi imam solat berjamaah ; kewajipan yg mesti dilaksana dan tanggungjawab yang akan dipersoalkan di akhirat. Qawama bukanlah keistimewaan & kelebihan utk disalah guna dan alasan untuk menindas atau menganiaya.
Selepas tanggungjawab kepimpinan dan setiap peranan dilaksanakan dengan sebaiknya, setiap lelaki dan wanita berhak mendapatkan pengiktirafan terhadap sumbangan masing2. Hak2 ini mesti dipenuhi dan dihormati pula oleh orang lain. Kesetaraan dan kesaksamaan ini yang amat perlu digapai dalam keluarga sehingga lahir hubungan harmoni yang berdasarkan rasa percaya-mempercayai dan saling hormat yang tinggi terhadap potensi dan kebolehan setiap seorang – baik lelaki mahupun wanita. Kesetaraan, kesaksamaan dan keadilan ini yang mesti diperjuangkan oleh setiap individu.
Bukannya secara bertanding dan bersaing dengan kaum yang berlainan jantina, yang dianggap jauh lebih baik, mulia dan hebat. Emansipasi, liberasi atau usaha pembebasan wanita seperti itu sudah lapuk ditelan zaman. Kaedah ini berasaskan tanggapan lelaki lebih baik dari wanita, sehingga formula utk wanita berjaya, mestilah bersifat dengan ciri-ciri kelelakian. Lelaki & wanita sepatutnya saling membantu, berkolaborasi dan memanfaatkan kekuatan masing2 untuk kebajikan semua.
Pernyataan mengenai naiknya tahap hormon testosteron bila wanita sibuk nak buat apa yg lelaki buat – ini belum pernah Dr Har temui dalam pembacaan ilmu perubatan dan pengalaman klinikal Dr Har setakat ini.
Jodoh pertemuan di tangan Allah SWT. Lambat & cepat jodoh seseorang itu juga dlm ketentuan-Nya. Faktor tarikan & penolakan jodoh juga sangat subjektif dan tidak konsisten.
Sememangnya masih ramai lelaki yg lebih suka kalau psgn isterinya mempunyai ciri2 yg lebih rendah & kurang dalam segala aspek berbanding dirinya. Kurang rasa tercabar dan dicabar. Lelaki begini mungkin lebih suka isteri yang kurang cerdik dan sentiasa bergantung dengannya.
Namun terdapat lelaki yg lebih suka wanita yg independent, tegas & cerdik. Tidak lembut2, tidak manja serta tidak lemah gemalai. Tidak bodoh -bodoh – biarpun sedikit, apatah lagi kalau jelas kebodohannya. Pernah terbaca : The most attractive part of a woman, is her intelligence & wisdom! ( Bahagian seorang wanita yang paling menarik adalah kepintaran dan kebijaksanaannya)
Begitu juga bila wanita memilih suami, masing2 punya cita rasa yg berbeza. Dan wanita tidak perlu menjadi orang lain dan menyekat potensi akal serta diri yang dianugerahkan Allah SWT semata-mata untuk mempercepatkan jodoh dan dikahwini oleh seorang lelaki.
Manusia hanya mampu merancang, Allah SWT yang menentukan segalanya.
Dr Har sangat berharap agar kita semua lebih berhati-hati apabila menyentuh aspek jodoh pertemuan dan tidak dengan mudah @ secara simplistik, menyalahkan faktor2 yang sangat variabel seperti karekter, personaliti dan jangkaan seseorang semata-mata.
Semoga Prof Muhaya dapat menerima maklum balas Dr Har ini dengan terbuka, sebagai tanda persahabatan yang selama ini terjalin. Yang baik itu datangnya dari Allah SWT. Sementara yg silap dan salah itu, adalah lambang kekurangan Dr Har sebagai makhluk biasa. Wallahu a’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Yang pertama adalah air kencing. Air kencing ini adalah najis yang berhadas kecil. Jadi kalau terkena pada badan, pakaian ataupun tempat solat, solat itu tak sah. Kena cuci bersih-bersih dulu baru tunaikan ibadat.
Manakala kedua pula ialah air mazi, warnanya putih, halus dan melekit. Biasanya keluar ketika first-first wanita itu naik syahwat. Hukumnya macam mana?
Air mazi ini najis tapi bukan berhadas besar. Jadi bersihkan dulu kemaluan, kemudian baru berwuduk dan tunaikan ibadat. Tak perlu mandi wajib.
Daripada Wanita
Seterusnya yang ketiga pula adalah air mani. Air mani ini dia keluar dengan cara memancut. Warna dia pula putih dan pekat. Cecair ini dia akan keluar bila wanita itu berada di tahap syahwat yang memuncak.
Air mani ini suci dan bukan najis. Tapi kita yang kena hadam betul-betul. Keluarnya air mani ini adalah hadas besar dan perlu kepada mandi wajib sebelum hendak beribadat.
Kemudian, yang keempat pula adalah air wadi. Ha apa tu? Air wadi ini adalah air yang keruh dan pekat. Pekat dia hampir sama dengan air mani tapi bezanya dari sudut kekeruhan warna air wadi ini, ia tak berwarna dan biasanya dia keluar selepas kencing ataupun apabila kita mengangkat benda berat.
Tak semua wanita alami air wadi ini. Hukum dia pula sama seperti air kencing.
Setiap Satu Berlainan Hukum
Yang kelima, keputihan. Keputihan ini biasanya warna putih ataupun kadang-kadang warna kuning cair yang keluar daripada batin faraj. Kalau warna kuning cair itu dalam tempoh haid ia dihukumkan haid.
Tapi kalau keluar di luar waktu haid maka dikira suci. Keputihan ini adalah najis dan kita kena bersihkan dulu sebelum kita tunaikan ibadat.
Kemudian, yang keenam adalah darah haid. Darah haid adalah darah semula jadi yang keluar daripada rahim wanita dalam tempoh tertentu tanpa apa-apa sebab.
Hukum dia najis yang berhadas besar. Sebab itulah, wanita ini dia terhalang untuk buat certain ibadat ketika haid. Suci saja daripada haid, wanita kena mandi wajib. Kemudian barulah tunaikan ibadat.
Dari Sudut Najis
Yang ketujuh, darah nifas. Nifas ini dia keluar setelah kosongnya rahim selepas kehamilan. Tak semestinya kena keluar bayi baru berlaku darah nifas.
Kalau segumpal darah ataupun seketul daging yang doktor sahkan itu adalah janin. Darah yang keluar lepas tu pun dihukumkan darah nifas juga. Hukumnya sama seperti haid tadi juga.
Yang kelapan, darah istihadah ataupun darah fasad. Mudah faham, dia darah yang keluar daripada bukan dalam tempoh haid ataupun nifas.
Hukum dia macam mana pula? Wanita yang istihadah ini dia boleh tunaikan ibadat macam biasa, sama macam ketika suci.
Yang kesembilan, darah At-Talaq. Darah yang keluar masa ketika wanita sakit hendak bersalin (contraction). Kalau darah ini keluar bersambung dengan haid maka hukumnya haid.
Tapi kalau darah ini keluar dan tidak bersambung dengan haid sebelum itu, maka darah ini dihukumkan istihadah dan wajib solat macam biasa.
Terakhir pula adalah darah wiladah. Darah itu keluar bersama lahirnya seorang bayi. Sama juga dengan situasi darah yang keluar bersama segumpal darah ataupun seketul daging bagi wanita yang keguguran.
Kalau wanita itu periksa dan tiada pun darah nifas yang keluar selepas dia bersalin. Maka dia kena mandi wajib sebab wiladah ini keadaan dia sama saja macam janabah.
Kashoorga: Semoga penjelasan ini dapat memberi manfaat buat kita semua.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...