Setiap dari kita pastinya suka melihat sesuatu yang cantiK dan indah depan mata. Begitu juga dengan pasangan kita.
Pastinya suka melihat isteri tersayang sentiasa cantik dan sedap mata memandang. Tidak kisahlah bagi isteri yang bekerja atau hanya duduk rumah. Penampilan perlu cantik dan menyenangkan.
Namun begitu cantik itu sangatlah subjektif. Ada antara kita yang menggunakan bantuan mekap atau petua tradisional untuk memastikan wajah kekal cantik, sihat dan awet muda.
Walaupun begitu, kita juga sebenarnya turut diunjurkan untuk mengamalkan cara menurut Islam dengan mengamalkan bacáan zikir mulia. Amalkan selalu dan niatkan untuk menjaga kecantikan diri dan untuk kebahagian keluarga.
Kata orang biarlah cantik macam biadadari dan pastinya kasih sayang dan cintanya sentiasa hangat membara hingga ke jannah.
Rahsia ni tau. Tapi alang-alang kongsikan bagi semua cantik seperti bidadari ya.
Cara 1 lepas solat isyak ambil air segelas baca Al-Fatihah, ayatul Qursi, Al Waqiah ayat 35-38 7 kali na tiup dalam air dan minum. Niat nak menjaga kecantikan diri dan untuk kebahagian keluarga.
Ads
Cara kedua baca zikir ni
Ya Badiyah 1 x Ya Nur 1x Ya Hadi 1x Ya Allah 3x Baca dan tiup pada tapak tangan sapu muka. Buat setiap hari.
Cara ketiga amalkan membaca ayat ke 35 hingga ke 38 surah al-waqiah setiap kali lepas subuh. Selepas baca ayat ayat ini hembus pada air dan minum air tersebut. Kaedah ini diamalkan supaya anda kelihatan cantik, muda serta bertenaga luar dalam.
Ads
Amacam boleh follow ka tu?
In shaa Allah Ustazah Fatimah kongsikan tips ni. Share bagi lagi ramai dapat amalkan. Terima kasih si baik hatinya
Hutang dan harta peninggalan adalah dua perkara besar yang sepatutnya kita uruskan sebaik mungkin semasa masih hidup lagi, apatah lagi pasangan suami isteri.
Sebagai contoh, semasa arwah suami masih hidup, hubungan isteri dengan ahli keluarga kekal baik, namun ia berubah sekelip mata apabila tiba masa urusan pembahagian harta dan hutang arwah.
Salah satu isu yang sering timbul ialah apabila isteri ingin gunakan wang KWSP untuk membayar segala hutang yang ditinggalkan arwah dan menganggap harta yang telah dilunaskan hutangnya itu, akan menjadi miliknya.
Pihak pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkongsi permasalahan yang diajukan oleh seorang balu tentang isu ini.
Gambar sekadar hiasan
Soalan Suami saya baru meninggal. Kami ada dua buah kereta. Sebuah daripadanya sudah selesai hutang manakala sebuah lagi masih berhutang.
Bolehkah saya membayar semua hutang arwah dengan duit KWSP arwah yang akan saya terima, beranggapan dengan pembayaran tersebut kereta arwah boleh menjadi milik saya? Mohon penjelasan.
Jawapan Situasi di atas berkait dengan permasalahan isu faraid kerana melibatkan harta yang ditinggalkan si mati. Harta faraid atau harta peninggalan seperti yang ditetapkan oleh pihak Baitulmal MAIWP[1] ialah semua harta yang mempunyai nilai dan dimiliki semasa hayatnya serta berterusan sehingga kematiannya.
Harta-harta itu termasuklah:
Semua harta yang diperolehi secara halal melalui jual beli, hibah, wasiat, pembahagian pusaka, hadiah, sedekah dan sebagainya.
Sewa yang masih belum dijelaskan kepada si mati.
Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematiannya.
Dividen/faedah yang terbit daripada harta si mati.
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
Barang yang terbit selepas kematiannya dari usaha semasa hayatnya, misalnya ikan yang masuk ke dalam bubu yang ditahan oleh si mati.
Berdasarkan harta-harta yang disenaraikan di atas, kedua-dua kereta arwah termasuk dalam kategori harta peninggalan yang perlu dibahagikan kepada ahli-ahli waris yang berhak.
Seterusnya, jika arwah mempunyai hutang, maka hutang itu perlu diselesaikan terlebih dahulu menggunakan harta arwah yang sedia ada.
Ini kerana apabila seseorang meninggal dunia, terdapat beberapa perkara yang perlu diselesaikan berhubung harta peninggalan arwah sebelum ia difaraidkan kepada ahli-ahli waris yang ada.
Harta tersebut digunakan untuk membiayai kos pengurusan jenazah, hutang-piutang, wasiat dan akhir sekali difaraidkan kepada ahli waris.
Berdasarkan situasi di atas, perlu dijelaskan terlebih dahulu bahawa duit KWSP yang diterima oleh isteri arwah sebenarnya masih di bawah hak milik arwah suaminya. Kedudukan duit KWSP yang diterima oleh isteri hanyalah sebagai penama sahaja.
Penama bermaksud mereka bertindak selaku pentadbir bagi menguruskan pengeluaran dan pembahagian simpanan KWSP ahli mengikut Undang – Undang Islam. Oleh yang demikian, penama bukanlah pemilik harta, lebih tepat disebut sebagai pengurus harta.
Selain itu, hutang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Memandangkan duit KWSP dianggap sebagai harta arwah, maka tidak menjadi masalah kepada ahli waris khususnya penama untuk menggunakan duit tersebut bagi menyelesaikan segala hutang-piutang arwah termasuklah hutang kereta.
Namun begitu, sekiranya isteri arwah beranggapan kereta akan menjadi miliknya kerana menyelesaikan hutang kereta suami melalui duit KWSP tersebut, maka kami berpandangan kefahaman ini kurang tepat dan perlu diperbetulkan.
Alasannya, penerimaan duit KWSP tersebut hanya sebagai penama bukan bertukar hak pemilikan.
Lantaran itu, jika arwah masih mempunyai ibu bapa dan anak-anak, maka mereka semua mempunyai bahagian dan hak terhadap harta arwah termasuk dua biji kereta yang ditinggalkan.
Kereta itu tidak terhad kepada isteri arwah semata-mata melainkan kereta tersebut sudah dihadiahkan dan ditukar geran kepada nama isteri semasa suaminya masih hidup.
Sebagai ilustrasi bahagian faraid bagi ahli waris sekiranya si mati masih mempunyai seorang anak lelaki, ibu dan bapanya.
Contoh Pembahagian Faraid:
Harga semasa kereta: RM 24,000 Ibu: 1/6 (RM 4,000) Bapa: 1/6 (RM 4,000) Isteri: 1/8 (RM 3,000) Anak Lelaki: Baki harta (RM 13,000)
Berdasarkan penerangan di atas, dapat disimpulkan bahawa kereta tersebut tidak menjadi milik penuh isterinya walaupun dia sendiri menawarkan diri untuk melangsaikan hutang arwah, sebaliknya kereta tersebut tetap perlu dibahagikan mengikut pecahan faraid seperti contoh di atas.
Pemilikan penuh hanya boleh berlaku sekiranya ahli-ahli waris yang lain menggugurkan hak masing-masing sama ada diberikan secara percuma ataupun mereka menuntut bayaran bahagian masing-masing sebelum dilepaskan.
Kecanggihan teknologi hari ini membolehkan al-quran berada di dalam telefon bimbit kita. Ia sekali gus memberi kemudahan untuk umat Islam membacanya dengan mudah.
Namun begitu adakah kita dibolehkan membacanya bila-bila saja tanpa berwuduk. Seperti yang kita maklum sebahagian para ulama bersepakat bahawa menyentuh al-Quran atau mushaf adalah haram melainkan dalam keadaan seseorang itu suci daripada hadas kecil atau besar.
Ini bertepatan dengan Firman Allah SWT:
لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
Maksudnya: Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci;
(Surah al-Waqiah, 79)
Fahami kategori mushaf
Bagi menentukan apakah menyentuh al-Quran yang terdapat di dalam aplikasi telefon bimbit diwajibkan untuk berwuduk atau tidak, maka sebaiknya diperhalusi adakah ia juga dikategorikan sebagai Mushaf atau tidak.
Mushaf adalah sesuatu yang ditulis padanya daripada al Quran dengan tujuan pembelajaran
Oleh itu, dalam memahami maksud mushaf Syeikh Muhammad bin Umar Nawawi al-Jawi al-Bantani menyebut:
وَالْمرَاد بالمصحف كل مَا كتب فِيهِ شَيْء من الْقُرْآن بِقصد الدراسة كلوح أَو عَمُود أَو جِدَار
Maksudnya: Dan dimaksudkan dengan Mushaf adalah setiap benda yang ditulis padanya sesuatu daripada al-Quran dengan tujuan pembelajaran.
Bagi memahami apa yang dimaksudkan dengan tulisan, Syeikh Sulaiman bin Muhammad al-Bujairimi menyebut di dalam Hasyiahnya, bahawa tulisan (كِتَابَةً) bemaksud yang tertulis di atasnya, iaitu apa yang terdapat padanya tulisan, seperti lembaran dan kain sama ada ditulis padanya dengan menggunakan dakwat atau selainnya, dan begitu juga ukiran berbentuk huruf pada batu, kayu atau pada tanah dipermukaan bumi.
Jika sekiranya melukis bentuk huruf di udara atau air maka ia bukanlah sebagai tulisan mengikut pandangan mazhab seperti yang disebut al-Ziadi. (Lihat Hasyiah al-Bujairimi al-Khatib, 3/498)
Hukum baca al-quran melalui telefon bimbit
Justeru, dapat difahami bahawa al-Quran yang dibuka di dalam telefon pintar tidak termasuk di dalam kategori mushaf seperti mana yang ditakrifkan oleh ulama.
Oleh itu dapat disimpulkan bahawa harus membaca al-Quran melalui telefon bimbit tanpa berwuduk, ini kerana aplikasi al-Quran tidak boleh dihukum sebagai mushaf al-Quran kerana ianya hanya tulisan yang dipapar melalui skrin dan kemudiannya hilang, bahkan tidak kekal, berbeza seperti yang ditakrifkan oleh para ulama dengan mushaf al-Quran yang hakiki.
Namun, sebaiknya disunatkan untuk berwuduk ketika membaca al-Quran serta menjaga adab-adab ketika membaca al-Quran sepertimana yang digariskan oleh para ulama seperti menutup aurat, mengadap kiblat dan membersihkat mulut.
Disebabkan satu dialog dalam episod yang disiarkan sempena Hari Raya Aidilfitri lalu, menyebabkan watak animasi Fizi dalam Upin Ipin dikecam netizen.
Biarpun perbualan itu hanya dalam kalangan kanak-kanak dan membabitkan watak dalam animasi Upin Ipin, namun kesannya sangat memberi impak pada penontok cerita bersiri ini.
Menyedari dirinya menjadi kecaman, Fizi tampil memohon maaf dalam satu video call yang dibuat kepada Upin Ipin.
Dia memohon maaf atas keterlanjurannya yang menyatakan tidak ada syurga untuk anak yang tidak mempunyai ibu.
Seperti video sebelum ini, keleteh Fizi yang sedih kerana dikecam ramai, mencuit hati peminat namun usahanya memohon maaf menerima pujian.
Sebelum ini, menerusi satu adegan yang disiarkan dalam episod berkenaan berjudul Syahdunya Syawal itu, Upin dan Ipin bersama Fizi dan Mail berbual tentang tanggungjawab anak untuk membantu ibunya.
Kata Mail, dia perlu membantu ibunya membuat persiapan hari raya kerana “syurga di bawah telapak kaki ibu”.
Kenyataan itu kemudian dibalas dengan soalan dari Upin dan Ipin, yang diketahui merupakan watak anak yatim piatu.
“Kalau tak ada ibu?” tanya mereka.
“Tak adalah syurga,” itu jawapan kontroversi yang diberi Fizi.
Memetik laporan Berita Harian beberapa hari lalu, Pengarah Urusan Les’ Copaque Production, Burhanuddin Md Radzi berkata reaksi orang ramai terutama penonton Indonesia membuktikan betapa watak-watak animasi berkenaan sangat dekat dengan masyarakat.
“Emosi sungguh penonton di Indonesia apabila Fizi melafazkan dialog berkenaan. Jelas mereka sebenarnya sangat sayang dengan watak Upin dan Ipin.
“Ada sebab dialog dilontarkan Fizi termasuk babak itu diwujudkan. Ini kerana persoalan di mana syurga bagi anak yatim, terus berlegar dalam fikiran kita,” katanya.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...