
Alangkah untungnya bagi mereka yang diberikan rezeki untuk bertemu jodoh. Tidak kira siapa jodoh kita, mereka adalah insan instimewa yang perlu kita jadi dalam mewujudkan keluarga bahaga.
Malah rumahtangga yang sakinah dan mawaddah adalah sebab utama rezeki akan sentiasa murah.
Artikel Berkaitan: Untuk Pasangan Menanti Cahayamata, Boleh Amalkan Doa Ini Agar Dikurniakan Zuriat Yang Baik
Namun setiap pasangan itu perlu saling hormat menghormati satu sama lain dan perlu ingar rezeki Allah itu sentiasa ada terbentag depan mata dan jangan lupa untuk mengingatinya agar rezeki berkat.
Salah satu amalan untuk rezeki dalam rumahtangga sentiasa berkat adalah mengamalkan doa tertentu. Antaranya ketika mahu membasuh beras yang dimasak.
~Assalamualaikum..
Nak share sikit, orang pompuan, kalau nk masak nasi tu, basuh beras tu bersih2..kalu boleh sampai air tu jernih2.. Tak keruh.. Supaya nasi tak cepat basi.. Sambil basuh dgn berlawan arah jam tu zikir
#YaLatiff70x..
#YaWaduud70x
~Pastu doa, Ya Allah lembutkan la hatiku dan suamiku beserta ank2ku Sebutkan nama mereka(.. ….)Jadikan kami hamba2 yg taat dgn suruhanMu,satukanlah hati2 kami.. Dengan rezeki halal yg kau berikan kpd kami, Campakkanlah kasih syg antara kami.. Wujudkanlah rase cinta yg tak berbelah bagi buat kami..Hanye Engkau Ya Allah yg maha pengasih lg maha penyayang… Aaminnn..
#Buat hari2 dengan penuh yakin dan kasih sayang inshaaAllah Izin Allah ,Allah akan makbulkan Doa kita..
#SilakanShare
moga Ukhwah kita semua berkekalan
Kredit :
FACEBOOK VIA Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Benarkah Orang Yang Meninggal Dunia Akibat Sakit Perut Mati Syahid?

Isi Kandungan
ToggleSoalan
Soalan tentang hadith mati syahid adakah benar seorang yang meninggal kerana sakit perut itu dikatakan mati syahid? Adakah hadith itu mengandungi konteks? Adakah benar mereka tidak diazab? Isteri saya meninggal kanser ada ketumbuhan di perut adakah termasuk dalam hadith ini? terima kasih didahulukan atas jawapan.
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Benar sekali, sakit perut termasuk di kalangan orang yang mati syahid. Sebuah hadith menyebut:
Daripada Jabir bin ‘Atik bahawa:
أَنَّ عَبْدَ اللهِ بْنَ ثَابِتٍ لَمَّا مَاتَ قَالَتْ ابْنَتُهُ: وَاللهِ إِنْ كُنْتُ لَأَرْجُو أَنْ تَكُونَ شَهِيدًا، أَمَا إِنَّكَ قَدْ كُنْتَ قَضَيْتَ جِهَازَكَ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : إِنَّ اللهَ قَدْ أَوْقَعَ أَجْرَهُ عَلَى قَدْرِ نِيَّتِهِ، وَمَا تَعُدُّونَ الشَّهَادَةَ؟ قَالُوا: قَتْلٌ فِي سَبِيلِ اللهِ، فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: الشَّهَادَةُ سَبْعٌ سِوَى الْقَتْلِ فِي سَبِيلِ اللهِ الْمَطْعُونُ شَهِيدٌ، وَالْغَرِقُ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ ذَاتِ الْجَنْبِ شَهِيدٌ، وَالْمَبْطُونُ شَهِيدٌ، وَصَاحِبُ الْحَرِيقِ شَهِيدٌ، وَالَّذِي يَمُوتُ تَحْتَ الْهَدْمِ شَهِيدٌ، وَالْمَرْأَةُ تَمُوتُ بِجُمْعٍ شَهِيدَةٌ
Maksudnya: “Abdullah bin Thabit ketika meninggal dunia, anak perempuannya berkata: ‘Demi Allah, aku sangat berharap engkau mati syahid. Adapun engkau telah mempersiapkan peralatan engkau (bagi menyediakan peralatan perang dan ekspedisi serta lain-lain).’
Lalu Rasulullah SAW bersabda: ‘Sesungguhnya Allah telah menjadikan pahalanya setimpal dengan apa yang diniatkannya, dan menurut kamu, siapakah orang yang dikira mati syahid itu?’ Mereka menjawab: ‘(Orang yang mati syahid itu) ialah orang yang terbunuh di jalan Allah.’
Rasulullah SAW bersabda: ‘Orang yang mati syahid yang selain terbunuh di jalan Allah ada tujuh orang, iaitu orang yang mati kerana taun adalah syahid, orang yang mati tenggelam (lemas) adalah syahid, orang yang mempunyai luka pada lambung lalu mati adalah syahid, orang yang mati kerana penyakit perut adalah syahid, orang yang mati dalam kebakaran adalah syahid, orang yang mati tertimpa runtuhan adalah syahid dan seorang wanita yang meninggal dunia sedangkan dia dalam keadaan mengandung adalah syahid.’”
Riwayat Ahmad (23753); riwayat Nasa’i dalam hadith yang panjang dengan sedikit perbezaan lafaz (1846); riwayat Ibn Majah dengan lafaz seumpamanya (2803); Syeikh Syu‘aib al-Arnaut dalam Takhrij al-Musnad (23753) menilainya sebagai sahih. Begitu juga al-Albani dalam Sahih Abi Daud (3111) menilainya sebagai sahih.
Imam al-Nawawi menyebutkan bahawa kesemua jenis kematian itu dianggap sebagai mati syahid disebabkan kelebihan kurniaan Allah SWT kepada mereka kerana dahsyatnya kesakitan dan kepedihan kematian tersebut yang ditanggung mereka. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim, Cet. Dar al-Siddiq, 5/550).
Al-Hafiz Ibn Hajar al-‘Asqalani menyatakan dalam kitabnya bahawa melalui hadith-hadith yang menyebutkan berkenaan orang-orang yang dikira syahid, kita dapat bahagikan mati syahid itu kepada dua kategori iaitu:
Syahid di akhirat dan syahid di dunia iaitu sesiapa yang gugur (terbunuh) di jalan Allah melawan orang-orang kafir (bagi menegakkan agama-Nya) ikhlas kerana Allah serta dalam keadaan mara ke hadapan dan bukannya berundur melarikan diri — daripada musuh.
Syahid di akhirat sahaja iaitu mereka yang diberikan pahala mati syahid, namun tidak terpakai ke atas mereka hukum syahid tersebut di dunia — yakni mereka masih lagi perlu dimandikan, disolatkan dan sebagainya. (Lihat Fath al-Bari, Cet. Dar al-Salam, 6/55).
Walau bagaimanapun, Imam al-Nawawi menambah kategori yang ketiga iaitu mereka yang mati syahid di dunia tetapi tidak di akhirat. (Lihat al-Minhaj fi Syarh Sahih Muslim, Cet. Dar al-Siddiq, 5/550).
Begitu juga, Imam Ibn Hajar al-‘Asqalani menyebutkan kategori ini di dalam kitabnya yang lain dan menyatakan, mereka ialah sesiapa yang gugur di dalam perang melawan orang-orang kafir — yakni bagi menegakkan agama-Nya — tetapi adanya halangan ke atas mereka seperti niat yang rosak dan ketika lari dari medan perang. (Lihat Bazl Al-Ma’un, hlm. 189).
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنَ البَرَصِ، وَالْجُنُونِ، وَالْجُذَامِ، وَمِنْ سَيِّئِ الْأَسْقَامِ
Maksudnya: “Ya Allah, kami berlindung dengan-Mu daripada penyakit sopak, gila, kusta dan penyakit-penyakit yang buruk.”
Semoga bermanfaat.
Sumber: Maktabah Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wanita Kena Elak Post Gambar, Video Tak Menutup Aurat. ‘Walaupun Dalam Private Group, Bimbang Tersebar.’

Isi Kandungan
ToggleWanita kena elak post gambar, video tak menutup aurat. ‘Walaupun dalam private group, bimbang tersebar nanti sudahnya mengundang fitnah.
Tidak dinafikan ada wanita terbuka berkongsi gambar tidak menutup aurat seperti tak bertudung dalam group private dengan harapan tiada siapa yang akan sebarkan.
Kita tak tahu hati manusia kan, kadang-kadang bila berlaku perkara tak terduga dalam hubungan, akhirnya gambar atau video tersebut dijadikan modal.
Artikel Berkaitan
Wanita Kena Elak Post Gambar
Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini,
Soalan
Bolehkah kalau post gambar tak tutup aurat dengan sempurna macam tak pakai tudung dalam kalangan ‘close friend’ perempuan dekat Instagram? Saya lihat ada kenalan yang buat macam tu. Mohon pandangan dan terima kasih.
Ringkasan Jawapan
Perbuatan memuat naik gambar yang tidak menutup aurat dengan sempurna di media sosial adalah perkara yang bercanggah dengan hukum dan adab sebagai seorang yang beragama Islam.
Walaupun tontonan di media sosial boleh dihadkan dan ditetapkan kepada golongan tertentu, namun terdapat kemungkinan gambar atau video itu boleh tersebar kepada orang lain atau dikhuatiri keadaannya itu diceritakan oleh orang yang melihat kepada ajnabi.
Justeru itu, bagi mengelakkan segala kemudaratan dan maksiat, menjadi satu kewajipan untuk memuat naik yang menutup aurat dengan sempurna serta tidak melanggar adab, etika dan kesopanan seorang muslim.
Video Tak Menutup Aurat
Huraian Jawapan
Dengan kemunculan dan pembaharuan pelbagai sistem tetapan dan ciri yang menarik di media sosial, pengguna media sosial ini perlu mengamalkan adab dan etika serta sentiasa mengawal diri daripada melakukan perkara yang membawa kesan negatif kepada diri, agama dan negara.
Bagi menjawab persoalan di atas, hukum menghantar atau memuat naik gambar gambar dengan keadaan tidak menutup aurat adalah perkara yang dilarang dalam syarak sama ada perbuatan ini dilakukan oleh lelaki mahupun wanita.
Setiap muslim perlu ada sifat malu dan berusaha menjaga auratnya sebaik mungkin dan tidak boleh mengambil mudah akan perihal aurat sehingga menjadi tontonan golongan ajnabi. Allah SWT berfirman:
قُل لِّلۡمُؤۡمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنۡ أَبۡصَٰرِهِمۡ وَيَحۡفَظُواْ فُرُوجَهُمۡۚ ذَٰلِكَ أَزۡكَىٰ لَهُمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا يَصۡنَعُونَ (٣٠) وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَاۖ
Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya.
Surah al-Nur (30-31)
Walaupun Dalam Private Group
Justeru itu, membuka aurat tanpa sebarang tujuan darurat adalah haram sama ada aurat diri sendiri atau aurat orang lain.
Walaupun gambar atau video yang dimuat naik telah dihadkan tontonannya kepada hanya yang mahram atau dalam kalangan sejantina, namun masih terdapat kemungkinan gambar itu tersebar sehingga menjadi tontonan ajnabi.
Justeru itu, sebagai langkah berjaga-jaga dan menghindarkan diri daripada fitnah, setiap orang perlu menapis setiap gambar dan perbuatan yang akan dipertontonkan kepada orang ramai. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud RA, Rasulullah SAW bersabda:
لَا تُبَاشِرُ المَرْأَةُ المَرْأَةَ، فَتَنْعَتَهَا لِزَوْجِهَا كَأَنَّهُ يَنْظُرُ إِلَيْهَا
Maksudnya: Janganlah seorang wanita bergaul dengan wanita lain, lalu wanita lain itu menceritakan kepada suaminya sehingga seakan-akan suaminya melihat wanita yang diceritakannya.
Riwayat al-Bukhari
Bimbang Tersebar
Berdasarkan hadis tersebut, seorang isteri dilarang menceritakan keadaan bentuk badan wanita lain kepada suaminya kerana dikhuatiri suaminya berasa tertarik dengan sifat yang disebutkan sehingga menceraikan isterinya dan mengidamkan wanita yang diceritakan sifatnya itu.
Hadis ini merupakan hujah Imam Malik dalam menentukan piawaian sadd al-zariah iaitu menghalang perbuatan harus yang boleh membawa kepada sesuatu yang haram. (Rujuk Fath al-Bari, Imam Ibn Hajar al-Asqalani, 9/338)
Oleh yang demikian, memuat naik gambar atau video yang tidak menutup aurat dengan sempurna sewajarnya dielakkan. Walaupun tontonan di media sosial boleh dihadkan dan ditetapkan kepada golongan tertentu, namun terdapat kemungkinan gambar atau video itu boleh tersebar kepada orang lain atau dikhuatiri keadaannya itu diceritakan oleh orang yang melihat kepada ajnabi.
Baca Di Sini
‘Biar Macam Makcik, Asal Aurat Terjaga.’ Mia Ahmad Kuatkan Hati, Berpakaian Kerana Allah
Bala Sosial Media, Posting Tidak Tutup Aurat Kekal Sebagai Tontonan”-Ustaz Don
Kashoorga : Oleh itu sebaiknya sebelum post gambar atau video, fikir dulu sebelum menyesal di masa depan.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lima Tip Kekalkan Kelembapan Kulit Sepanjang Musim Haji

Selalunya waktu musim Haji keadaan cuaca sangatlah tidak menentu. Kepanasan cahaya matahari yang melampau di Tanah Suci ekoran cuaca panas ada kalanya boleh mencecah sehingga 44 darjah celsius. Di waktu-waktu begini amat penting bagi setiap jemaah Haji untuk menjaga kesihatan.
Cuaca Tanah Arab yang kering dan panas sangat memberi kesan kepada para jemaah Haji. Jelas ketara perbezaan purata suhu dan kelembapan di Tanah Arab. Keadaan ini menyebabkan kulit kita yang sudah biasa dengan tahap kelembapan yang tinggi mudah menjadi kering.
Para jemaah juga perlu berhati-hati agar tidak terlalu terdedah kepada cuaca panas. Minum air secukupnya bagi menghidratkan tubuh terutama semasa beribadah di Mina dan juga di Muzdalifah. Amat penting untuk kita mengekalkan kelembapan kulit sepanjang mengerjakan Haji. Antara masalah yang sering dihadapi oleh jemaah Haji adalah masalah kulit kering.
Tanda-tanda kulit kering:
*Kulit jadi gatal dan bersisik
*Kulit kemerahan dan pedih
*Kulit terasa tegang
Melakukan ibadah Haji dalam keadaan kulit kering akan mendatangkan ketidakselesaan. Ia juga boleh mengganggu konsentrasi untuk beribadah dengan baik. Bukan itu sahaja, penambahan kos dalam bajet Haji turut berlaku disebabkan perlu membeli ubat yang mahal di farmasi di sana.
Berikut dikongsikan LIMA tip untuk mengekalkan kelembapan kulit sepanjang menunaikan ibadah Haji di Tanah Suci.
1. Boleh bawa halwa kundur. Rendam dalam botol mineral dan sejukkan dalam peti sejuk. Minum sekerap mungkin bagi mendapatkan kulit yang lembut dan lembap.
2. Biji selasih (basil seeds)/getah anggur juga sesuai direndam dan di minum di kala terasa panas badan. Amat penting untuk memastikan tubuh cukup air agar kulit kekal segar dan tidak kering.
3. Minum banyak air zam zam untuk mengelakkan hidrasi air dalam badan.
4. Kerap mandi dan elakkan daripada menggunakan sabun sebaliknya gunakan gel mandian bagi mengekalkan kelembapan kulit.
5. Satu lagi cara untuk mengekalkan kelembapan kulit wajah dan tubuh ialah dengan ‘bantuan’ Bio-Oil Dry Skin Gel. Di samping mengatasi masalah kulit kering, gel ini meningkatkan tahap hidrasi pada kulit. Istimewanya produk terbaharu Bio-Oil ini menggunakan teknologi baharu menggantikan air dengan minyak dan menjadikan produk ini 100 peratus aktif.
Gabungan Shea Butter dan Niacinamide B3 membentuk lapisan ‘perlindungan’ pada kulit. Ia memelihara kulit daripada kehilangan kelembapan, sementara kombinasi Urea dan Glycerine pula berfungsi menarik kelembapan kembali kepada kulit. Dalam masa yang sama juga ia mengunci kelembapan bagi mengelakkan kulit menjadi kering, merekah dan iritasi.
Formulasi Chamomile yang terkandung dalam produk ini pula berfungsi memberi ‘kelegaan’ dengan haruman yang begitu menenangkan. Jadi ia sesuai sekali untuk dibawa ketika menunaikan ibadah Haji bagi memastikan kesihatan kulit kekal sihat.
Bio-Oil Dry Skin Gel telah diuji secara klinikal. Hasil ujian klinikal membuktikan bahawa 82% peserta mengakui bahawa keadaan kulit kering mereka bertambah baik selepas dua hari penggunaan.
Ianya sesuai untuk mereka yang berkulit sensitif dan tidak menyumbat liang-liang pori. Kandungan air serendah tiga peratus dalam produk ini cukup untuk membolehkan bahan aktif berfungsi dengan cekap. Paling utama produk ini juga bersifat ringan, tidak melekit dan mudah meresap ke dalam lapisan kulit.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat semua bakal-bakal tetamu Allah. Kini, anda tidak perlu runsing untuk mencari produk yang sesuai dibawa ketika menunaikan Haji bagi memastikan kulit kekal sihat sepanjang menunaikan ibadah Haji.
https://www.facebook.com/MYBioOil/videos/975139842876461/
Untuk pembaca Kashoorga, gunakan kod MYHEDSG15 untuk mendapatkan Bio–Oil Dry Skin Gel 50ml untuk RM15 sahaja di
Shopee: http://bit.ly/ShopeeBioOilIA
Lazada: http://bit.ly/LazadaBioOilIA
Untuk maklumat lanjut, sila layari biooilexperience.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI