Suami minta izin kahwin lain, ini hukumnya isteri halang keinginan suami tambah cawangan. Sebelum berpoligami, sebaiknya suami berbincang terlebih dahulu agar tidak mendatangkan mudarat kepada hubungan suami, isteri.
Benarlah tidak semua wanita menolak poligami dan perlu diingat tidak semua wanita mampu berkongsi. Islam sendiri menganjurkan cara yang betul sebelum suami berkahwin lain, bukannya diam-diam tambah cawangan.
Soalan:
Apakah hukumnya jika isteri melarang suami untuk berpoligami?
Jawapan:
Tidak berdosa hukum ke atas seorang isteri untuk melarang suaminya untuk berpoligami apabila terdapat keperluan untuk membantahnya.
Hanya sanya perkara yang dilarang oleh Hukum Syarak adalah mengharamkan apa yang Allah Taala telah halalkan dan menghalang suami daripada berkahwin lain dengan tindak tanduk yang tidak mematuhi Syarak seperti mengugut mencederakan diri sendiri atau orang lain.
Adapun jika melarang dengan menjustifikasikan dengan perkara-perkara yang disyariatkan maka adalah dibenarkan dan dianjurkan.
Suami Minta Izin Kahwin Lain
Misalnya, jika berpoligami akan menyebabkan kezaliman pada nafkah dan qismah (pembahagian hari antara isteri) isteri-isteri, atau nafkah anak-anak dan ibu bapa, maka perbuatan melarang serta menghalang itu adalah adalah suatu nasihat yang terpuji dalam agama.
Ads
Ini termasuklah untuk mencegah daripada menyakiti hati isteri dan mengakibatkan gangguan berlebihan apabila isteri itu ditimpa penyakit cemburu.
Suami Minta Izin Kahwin Lain
Ini berdalilkan sebuah hadis daripada al-Miswar bin Makhramah RA bahawa Rasulullah ﷺ berkhutbah di atas minbar:
Maksudnya: “Sesungguhnya Bani Hisyam bin al-Mughirah meminta izin kepadaku agar aku menikahkan anak wanita mereka dengan Ali bin Abu Thalib, namun aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka, aku tidak mengizinkan kepada mereka!
Kecuali jika Ali bin Abu Tolib menceraikan anakku lalu menikahi anak wanita mereka. Sesungguhnya anakku (Fatimah) adalah bahagian dariku, aku merasa senang dengan apa sagaja yang menyenangkannya dan aku merasa sakit atas semua yang menyakitinya.” – Riwayat al-Bukhari (5320) dan Muslim (2449)
Ini Hukumnya
Jika kita melihat daripada sudut fiqh, ternyata poligami pada hukum asalnya adalah diharuskan sahaja. Namun begitu dalam beberapa hal yang mendatang, hukumnya boleh berubah kepada tiga. (
Ads
Disunatkan: Ini sekiranya lelaki itu mempunyai keperluan untuk berkahwin lain jika beristeri satu tidak dapat menjadikan dirinya afif (menjaga syahwatnya daripada zina dan maksiat), atau isteri itu sakit, atau mandul tidak dapat mengandung, sedangkan suami itu inginkan anak, dalam keadaan suami itu memiliki keyakinan untuk berlaku adil antara isteri-isterinya.
Ini kerana terdapat keperluan yang diraikan Syarak seperti meramaikan anak, dan inilah yang menjadi pedoman ramai Sahabat Rasulullah ﷺ, Para Tabi’ie dan generasi selepas mereka.
Dimakruhkan: Jika semata-mata untuk berlazat-lazat dan berhibur, atau syak terhadap kemampuannya untuk berlaku adil antara isteri-isteri. Ini kerana tidak ada keperluan untuknya.
Isteri Halang Keinginan
Diharamkan: Jika diyakini bahawa lelaki tidak mampu berlaku adil lantaran kelemahannya, atau kerana hilangnya kepercayaan terhadap dirinya daripada bertindak bias dan pilih kasih, atau kerana keadaannya yang fakir. Ini kerana poligami itu akan mengakibatkan mudarat kepada orang lain.
Kembali kepada perbincangan asal, apabila hukum berpoligami itu sendiri boleh jadi mubah, sunat dan haram, maka tidak menjadi kesalahan bagi isteri untuk mempertikaikan keputusan suaminya untuk berpoligami dengan melarangnya atas sebab keperluan.
Justeru, ia bukan sahaja masuk dalam bab nasihat yang baik antara Muslim, tetapi juga adalah sebahagian perlaksanaan konsep Syura yang dituntut oleh Syarak.
Ads
Ini kerana seorang wanita apabila mengetahui suaminya ingin memadukannya, perlu memastikan hak-hak dirinya seperti nafkah yang telah ditentukan mengikut uruf dan persetujuan bersama, tidak dilanggar atau ditindas apabila berlakunya poligami.
Dalam erti kata lain, seorang isteri ada hak menyuara pendapat yang berbeza dalam sesi syura bersama suami untuk berkahwin lain.
Suami Tambah Cawangan
Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, jelas kepada kita bahawa hukum isteri melarang suaminya untuk berpoligami tidak berdosa, sekiranya dibuat atas dasar nasihat, Syura demi untuk mengelakkan daripada berlakunya kezaliman dan penindasan terhadap haknya.
Kami mengambil kesempatan ini untuk menasihatkan masyarakat agar sentiasa mendidik wanita dengan keperibadian Muslimah dan menjaga hak-hak mereka daripada ditindas atau dilanggar.
Kashoorga : Isu poligami ini cukup sensitif bagi golongan wanita, ibarat cubit paha kanan, paha kiri terasa. Oleh sebab itu konflik yang melanda Puteri Sarah dan Syamsul Yusof menjadi perhatian ramai wanita.
Namanya mula jadi tular apabila melukis mural gergasi memaparkan seorang lelaki dikenali sebagai Uncle Roti yang pada dinding sebuah bangunan di balik Pulau, Pulau Pinang.
Tidak seperti orang lain, pelukis muda, Mohd Amir Andhar Abu Samah, 26 tahun, ini nyata mempunyai trademark tertentu untuk menghasilkan lukisan bermutu tinggi.
Jika pelukis lain akan menghasilkan lukisan yang sempurna tetapi tidak baginya. Setiap lukisan dihasilkan terdapat sedikit ‘kecacatan’ di bahagian mata potret dihasilkan dan ia mempunyai maksud tersendiri.
Dalam artikel di Mstar, Mohd Amir memberitahu dia berbuat demikian kerana ingin mematuhi syariah Islam yang melarang lukisan potret seakan-akan hidup.
Kata Andharas, kesemua hasil kerjanya yang berdasarkan figura adalah begitu kerana sebagai orang Islam dia bimbang hasil seninya itu menjadi pujaan sehingga jatuh kepada dosa.
“Mana-mana pun saya akan buat begitu… Saya akan cacatkan sedikit bahagian mata kerana itulah yang akan membuatkan lukisan nampak hidup.
“Seboleh-bolehnya dalam berkarya juga saya mahu mengikut seni di dalam Islam itu kerana tidak mahu apa dilakukan jatuh sebagai dosa,” ujarnya yang berasal dari Melaka.
Dia yang minat melukis dari kecil dan kemudiannya penyambung pengajian bidang Seni Halus di UiTM Alor Gajah Melaka. Minatnya melukis itu diwarisi daripada bapanya yang juga pemilik bengkel cat kereta.
Karya terbaru Amir atau dikenali dengan nama Andharas adalah lukisan potret pemain bola sepak legenda, Datuk Hassan Sani di dinding Terminal Feri Antarabangsa Labuan.
‘Isteri enggan serumah dengan mentua.’ Suami wajib sediakan tempat tinggal yang tidak bercampur dengan orang lain termasuklah dengan ibu, bapa mertua.
Sebenarnya isu tinggal bersama mentua merupakan isu yang sering menjadi perdebatan. Tidak semua selesa tinggal dengan mentua. Oleh itu, sebaiknya sebelum berumah tangga, bincang baik-baik agar tidak menjadi masalah di kemudian hari.
Ikuti perkongsian Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan,
Isteri enggan tinggal bersama mentua
1) Tanggung jawab suami menyediakan tempat tinggal untuk isteri berdasarkan kemampuannya, sama ada beli, sewa atau pinjam dari orang lain.
Dengan Mentua
2) Antara hak isteri yang wajib suami sediakan ialah tempat tinggal yang tidak bercampur dengan orang lain termasuk ibu bapa mentua. Perkara ini ditegas oleh ulama-ulama mazhab Syafie antaranya Imam Syamsuddin al-Ramli di dalam karyanya, “Ghāyat al-Bayān Syarḥ Zubad Ibn Arsalān”:
وَلَو اشْتَمَلت دَار على حجر مُفْردَة الْمرَافِق جَازَ إسكان الضرات فِيهَا من غير رضاهن وَكَذَا إسكان وَاحِدَة فِي علو واخرى فِي سفل مَعَ تَمْيِيز الْمرَافِق لِأَن كلا مِمَّا ذكر مسكن.
Maksudnya: “Jika sebuah rumah terdapat bilik-bilik yang memiliki kemudahan-kemudahan yang tersendiri, suami harus menempatkan isteri-isterinya di dalamnya tanpa reda mereka.
Begitu juga menempatkan salah seorang isterinya di tingkat atas dan seorang lagi di tingkat bawah beserta kemudahan-kemudahan yang dapat dibezakan (dipisahkan) kerana kedua-duanya disebut sebagai tempat tinggal (yang berbeza)”.
Suami Wajib Sediakan
3) Berdasarkan kenyataan di atas, si isteri berhak mendapatkan hak tinggal di tempat sendiri bersama suami dan anak-anaknya tanpa dicampurkan dengan orang lain.
4) Isteri juga berhak mendapat tempat tinggal sendiri yang memiliki keperluan-keperluan asas hidup seperti dapur, perkakas asas rumah, tandas dan tempat tidur yang tidak dikongsi oleh orang lain kecuali suami dan anak-anak.
5) Suami boleh menempatkan si isteri dalam sebuah bilik yang besar dalam sebuah rumah yang besar yang bercampur ahli keluarga yang lain. Dengan syarat bilik itu lengkap dengan kemudahan-kemudahan asas rumah. Dengan itu si isteri mampu bergerak bebas dan urusan privasinya tidak terganggu oleh orang lain.
6) Ini kerana bilik sebegitu (point 5) sudah termasuk dalam kategori rumah kediaman yang tersendiri. Berlainan jika isteri ada hak privasinya hanya dalam bilik tidur di sebuah rumah yang bercampur dengan orang lain. Bahkan tiada privasi ketika dia ingin menggunakan kemudahan dan barang keperluan di dalam rumah.
Yang Tidak Bercampur Dengan Orang Lain
7) Suami boleh menempatkan isteri serumah dengan mentuanya atau dengan madunya berdasarkan syarat keredaan dari si isteri. Jika isteri tidak reda si suami tiada hak untuk memaksa si isteri berbuat demikian. Begitu sebaliknya, si isteri tidak boleh paksa si suami tinggal bersama ibu bapanya(isteri).
8) Taat kepada perintah ibu bapa itu wajib hukumnya, tetapi bukanlah secara mutlak. Seseorang wajib mentaati kedua-duanya selagimana arahan itu tidak bercanggah dengan syariat, tidak berunsur maksiat dan tidak mengambil hak orang lain.
Wallahualam.
Kashoorga : Kadang-kadang tinggal berasingan adalah untuk elak masalah di kemudian hari.
Selain Laudya Cynthia Bella pelakon popular Indonesia yang melakukan penghijrahan, rakan baiknya Zaskia Sungkar juga antara insan terpilih yang turut menerima hidayahNya.
Apa yang menariknya selepas berhijrah, penampilan Zaskia Sungkar begitu santun, cantik dan memenuhi cita rasa sebagai seorang Muslimah sebenar.
Walaupun memilih untuk bertudung labuh dan busana potongan longgar, namun penampilannya tetap kelihatan fashionable.
Malah yang menarik perhatian setiap kali tampil dikhalayak, Zaskia tidak lupa menyarung stoking bagi menutupi aurat pada bahagian kakinya.
Menurut isteri kesayangan pelakon popular Irwan Syah ini, pada mulanya dia rasa begitu malu jika mengenakan skirt labuh dan stoking kaki, apatah lagi jika digayakan dengan dress.
Tetapi apabila melalui perubahan ini, makin lama Zaskia merasa lebih seronok dan tenteram. Malah yang seronoknya jika pergi ke ke mana-mana dia tidak perlu lagi membawa telekung dan memudahkan urusannya untuk bersolat.
Setiap kali melihat OOTDnya di laman sosial Instagram, ternyata pelakon cantik manis ini sangat bijak bergaya dan menjadi inspirasi buat gadis hijabi di luar sana. Apa yang penting pilihan mix and match disesuaikan dengan apa jua majlis atau acara dihadiri.
Dia juga yang turut bergelar usahawan ini bersyukur kerana Allah telah mudahkan segala urusannya. Jika sebelum ini dia yang menjual seluar dibutiknya, bimbang tidak akan ada peminat yang mahu membeli skirt atau dress yang dijualnya.
Namun dia banyak belajar dan percaya jika kita terus menjalani perintah Allah pastinya akan mendapat bantuan kekuatan daripada Allah.
Selagi ada kemahuan untuk mendapat reda Allah dan paling penting sentiasa berdoa minta padaNya untuk menjaga dan tambah iman di dada, dan segala urusan akan dipermudahkan.
Pasangan Zaskia Sungkar dan Irwan Syah sudah hampir lapan tahun berumah tangga tapi masih belum dikurniakan anak.