Setiap jodoh, rezeki dan ajal maut kita terletak di tangan Allah. Hanya Dia yang mengetahui di mana dan bila kita akan bertemu Sang Pencipta. Kalau boleh memang mahu bersama pasangan sehidup semati hingga ke jannah.
Namun begitu, ramai antara kita berhajat kalau boleh mahu meninggal dan di kebumikan bersama para syuhada di Madinah.
Ini juga menjadi impian bagi setiap jemaah yang mengerjakan ibadah haji atau umrah di Tanah Suci.
Seperti yang berlaku bagi pasangan warga tua, Ismail Latiff, 66 tahun dan isterinya Rohani Dollah, 60 tahun apabila kedua-duanya meninggal dunia ketika bersama-sama mengerjakan umrah.
Menurut laporan Harian Metro, suami pasangan ini meninggal dunia terlebih dahulu pada jam 11 pagi waktu tempatan Isnin lalu, manakala selang sehari kemudian isterinya pula menyusul pada jam 2 petang kelmarin ketika bersiap untuk pulang ke tanah air.
Ads
Sementara itu menurut anak pasangan yang diibarat merpati dua sejoli, Nor Shuhada Ismail, 38, berkata, berita pemergian ibu bapa mereka itu disampaikan oleh sepupunya, Noranito Taib, 50, yang turut sama-sama menunaikan umrah.
Katanya, mereka sekeluarga terkejut dengan berita itu, namun reda dengan pemergian kedua-dua ibu bapa kerana meninggal selepas menunaikan umrah dan di tempat suci idaman umat Islam di seluruh dunia.
“Ayah dan mak sangat rapat kerana mereka sering bersama-sama pergi ke mana-mana sahaja termasuk di dapur rumah. Mungkin keakraban mereka itu menyebabkan arwah ma (emak) terlalu sedih sehingga darahnya naik dan meninggal dunia semalam.
“Sebelum itu, arwah ayah meninggal dunia Isnin lalu di hotel kerana demam selama lima hari. Ayah tiada sebarang penyakit dan sihat sebelum berangkat ke Makkah.
Ads
“Arwah mak hanya ada penyakit darah tinggi sahaja dan mungkin dia risau nak meninggalkan ayah jauh di Makkah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tunjung, Kota Bharu, hari ini.
Nor Shuhada yang juga anak ketiga daripada 10 beradik berkata, kedua-dua ibu bapanya itu gembira kerana dapat menunaikan umrah bersama-sama buat pertama kali.
Ads
Katanya, sebelum berangkat ke Makkah, ibunya berpesan kepada anak-anak supaya menjaga diri dan rumah dengan baik.
“Manakala setiap kali WhatsApp, ayah berpesan supaya kami 10 beradik duduk dengan baik sepanjang ketiadaan mereka dan menjaga rumah dengan elok. Rupanya itu amanat ayah yang terakhir buat kami.
“Mak juga sempat mengucapkan selamat tinggal kepada jemaah masjid seolah-olah dia tidak akan kembali selepas ini. Kami adik beradik sedih dengan kehilangan ibu bapa, tetapi kami gembira kerana mereka meninggal dunia di Makkah,” katanya.
Menurutnya, sepatutnya mereka menyambut kepulangan ayah dan ibunya di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra (LTSIP) Pengkalan Chepa, namun yang pulang hanya barang-barang mereka.
Ini kes yang amat berat. Setiap pasangan perlu berhati-hati apabila lafaz cerai atau talak diucapkan. Salah seorang perlu keluar dari rumah serta merta kerana mereka bukan lagi berstatus suami isteri.
Selepas lafaz cerai, pasangan boleh rujuk semula dalam tempoh iddah iaitu tiga kali bekas isteri suci daripada haid. Tiada lagi dibolehkan tinggal sebumbung apatah lagi berbantal kan lengan pasangan.
Tiada istilah lafaz tak sengaja, bergurau atau tak ada niat nak cerai kerana hal talak tidak boleh dibuat main. Kita ikuti penjelasan lanjut oleh SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini kerana ramai juga yang keliru.
Assalamualaikum. Saya dalam proses mendapatkan surat cerai setelah menceraikan isteri saya. Namun dengan nama Allah, hakim atau pendaftar di mahkamah syariah negeri Selangor terbabit menyatakan saya masih boleh bersetubuh dengan bekas isteri saya jika penceraian tidak mendapat pengesahan mahkamah.
Adakah kuasa mahkamah syariah menafikan hukum syarak sedia ada? Adakah jika saya melakukan persetubuhan ia tidak dihukumkan sebagai zina oleh Allah?
Jawapan
Waalaikumussalam. Semoga Allah permudahkan urusan rumah tangga kalian. Apabila berlaku penceraian, setiap pasangan perlu mengambil berat soal hak dan tanggungjawab serta perkara yang boleh dilakukan dan tidak boleh dilakukan agar tidak terjerumus melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan hukum Syarak.
Antara perkara penting yang wajib diketahui ialah berkaitan hukum talak dan rujuk beserta prosedurnya mengikut ketetapan daripada Mahkamah Syariah.
Dalam perkahwinan yang sah, seorang suami mempunyai hak untuk menceraikan isterinya sebanyak tiga kali. Penceraian pertama dan kedua masih boleh dirujuk selagi mana masih dalam tempoh ʿiddah.
Sekiranya tempohʿiddahsudah tamat, suami tidak boleh rujuk isterinya kembali melainkan perlu mengulang semula akad nikah berserta maharnya sekali seperti perkahwinan pertama kali.
Dari segi hukum syarak, sejurus sahaja talak diucapkan maka talak satu akan jatuh serta-merta tidak kira sama ada lafaz talak diucapkan di mahkamah ataupun luar mahkamah.
Kesannya, tidak boleh bagi bekas suami untuk tinggal bersama isteri yang telah diceraikan di dalam satu rumah apatah lagi melakukan persetubuhan, sama ada talak rajʿī[1]atau talak bain[2]. Ini kerana isteri yang sudah ditalakkan adalah wanita ʿajnabi (asing) kepada bekas suami.
Kekeliruan timbul apabila ada pihak mengatakan talak hanya jatuh apabila dilafazkan di depan hakim di mahkamah tidak di luar. Menjawab kekeliruan ini, persoalan di atas boleh dijawab berdasarkan pembahagian wajib.
Ulama’ membahaskan wajib ada tiga jenis; wajib dari segi Syarak (Diyānah), wajib dari segi Undang-undang (Qaḍa’) dan wajib dari segi Syarak dan Undang-undang. Pengertiannya:
Wajib Diyānah ialah kewajipan yang dilaksanakan semata-mata atas suruhan Allah. Kewajipan yang perlu dilaksanakan walaupun tiada bukti yang boleh digunakan untuk membuktikan kewajipan tersebut, khususnya apabila didakwa dan dibicarakan di mahkamah.
Contohnya, suami mentalakkan isteri tanpa saksi. Apabila isteri ingin mengangkat kes talak ini ke mahkamah bagi menuntut hak-hak berkaitan sedangkan suami tidak mahu mengaku sudah melafazkan talak.
Keadaan ini menyebabkan hakim memutuskan perempuan itu masih isteri yang sah atas faktor tidak mempunyai saksi dan pengakuan, si suami tetap tidak boleh menafikan fakta yang dia sudah menceraikan isterinya.
Keputusan hakim berdasarkan apa yang terzahir sahaja, sedangkan Allah Maha Mengetahui segalanya. Mengikut ketetapan Syarak, talak tetap jatuh dan suami wajib melaksanakan segala suruhan dan larangan berkaitan talak dan rujuk walaupun hakim memutuskan sebaliknya.
Wajib Qada’ ialah kewajipan yang perlu dilaksanakan mengikut kepada ketetapan undang-undang semata-mata. Kewajipan ini boleh dibuktikan dan dituntut di mahkamah mengikut akta dan enakmen yang diperuntukan.
Contohnya boleh didapati daripada soalan di atas, undang-undang mewajibkan setiap penceraian mestilah didaftarkan dan disahkan di mahkamah.
Sekiranya penceraian tersebut masih belum mendapat pengesahan mahkamah, kesannya mereka berdua masih dianggap suami isteri di sisi undang-undang.
Namun perlu diingatkan, status suami isteri tersebut hanya sah di sisi undang-undang sahaja, tidak di sisi syarak. Hal ini berlaku kerana syarak menetapkan talak tetap jatuh apabila syarat-syaratnya dipenuhi tidak kira mahkamah sudah mengesahkannya atau belum.
Wajib Diyānah dan Qada’ ialah kewajipan yang syarak dan undang-undang tetapkan dalam masa yang sama. Jadi, apabila suami menceraikan isterinya melalui prosedur mahkamah syariah dan mahkamah mengesahkannya, maka penceraian itu sah di sisi syarak dan undang-undang.
Pembahagian wajib di atas menunjukkan bahawa penceraian yang berlaku di luar mahkamah tetap dianggap sah di sisi agama walaupun mahkamah masih belum mengesahkannya.
Walaupun begitu, dinasihatkan kepada semua pasangan untuk mendaftarkan sebarang penceraian dan rujuk yang berlaku di Mahkamah Syariah. Dalam masa yang sama, mematuhi hukum-hakam berkaitan talak dan rujuk. Pengamalan ini lebih baik dan sempurna.
Menurut Akta Undang-undang Keluarga Islam negeri-negeri, lafaz talak perlulah dilakukan di dalam mahkamah sebagaimana yang dinyatakan di dalam seksyen 47 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 bagi tujuan rekod dan memudahkan urusan tuntutan jika terdapat sebarang permasalahan.
Sekiranya lafaz talak tersebut dibuat di luar mahkamah, pihak suami atau isteri hendaklah segera membuat pengesahan di Mahkamah Syariah dalam tempoh 7 hari bagi mengelakkan didenda tidak melebihi satu ribu ringgit atau dipenjarakan tidak melebihi enam bulan atau kedua-duanya.
Akta ini diwujudkan demi kebaikan kedua-dua belah pihak. Menyembunyikan lafaz cerai yang dilakukan di luar mahkamah boleh menyebabkan ketiadaan rekod di Pejabat Agama. Akibatnya, akan menyukarkan pihak-pihak berkaitan untuk mengingat kembali butir kejadian sekiranya perkara yang sama berulang kembali di masa hadapan.
Sekiranya lafaz telah berlaku secara kerap pula boleh menyebabkan berlakunya talak tiga tanpa disedari dan menyebabkan suami isteri tidak boleh berkahwin semula.
Lebih dahsyat apabila kedua-dua pasangan sudah melakukan persetubuhan sedangkan proses rujuk tidak dibuat di dalam tempoh ʿiddah sehingga memberi kesan kepada nasab anak yang lahir. Jika berlaku, suami dan isteri terlibat wajib bertaubat kepada Allah kerana terlibat dengan dosa zina.
Berdasarkan keterangan di atas, boleh disimpulkan bahawa haram bagi suami untuk bersetubuh dengan isterinya sepanjang tempoh penceraian walaupun belum mendapat pengesahan mahkamah.
Kuasa mahkamah syariah berperanan sebagai institusi kehakiman dalam melaksanakan dan memelihara hukum syarak sedia ada demi memelihara kebaikan dan kepentingan anggota masyarakat.
Persetubuhan yang terjadi sebelum proses rujuk boleh dianggap sebagai zina. Suami dan isteri yang terlibat wajib bertaubat kepada Allah atas keterlanjuran yang dilakukan.
Akhirnya, apabila suami melafazkan kata-kata yang meragukan segeralah merujuk ke Mahkamah Syariah yang berhampiran untuk penerangan lanjut. Sikap berdiam diri boleh membawa padah di kemudian hari.
[1] Talak rajʿī: Talak yang boleh dirujuk dengan syarat berlaku pada kali pertama dan kedua serta masih dalam tempoh ʿiddah [2] Talak bain: Talak yang tidak boleh dirujuk disebabkan tamat tempoh ʿiddah (ketika talak pertama atau kedua) atau talak berlaku kali ketiga
Kashoorga : Semoga yang tak sedar sudah sedar dan perbetulkan semula keadaan. Ramai juga yang masih tinggal sebumbung kerana keiru dengan status masih suami isteri yang dinyatakan pihak mahkamah. Tetapi di sisi Allah, hubungan mereka bukan lagi suami isteri sah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bab poligami memang agak sensitif bagi sebahagian isteri di Malaysia. Bukan menentang hukum syarak, tetapi bimbang diri tersisih; kurang perhatian dan kasih sayang suami malah keperluan nafkah juga takut terjejas. Kuncinya ialah bimbang terabai.
Islam pun tidak akan benarkan poligami sekiranya lelaki tidak berkemampuan serta gagal menyempurnakan keperluan isteri sedia ada. Namun tak kurang ramainya juga yang bahagia berpoligami.
Poligami bukanlah pelik, cuma ia agak ‘berani’ dilakukan oleh Adnan,22 tahun, warga Pakistan; yang sekarang mempunyai tiga orang isteri.
Berkahwin seawal usia 16 tahun semasa masih lagi belajar, Adnan kemudiannya berkahwin kali kedua semasa berusia 20 tahun dan terkini perkahwinan ketiganya pada 2019!
Sewaktu ditemuramah oleh Daily Pakistan, Adnan inginkan bakal isteri keempat ini mempunya nama yang bermula dengan huruf ‘S’ kerana semua nama isterinya bermula dengan huruf ‘S’.
Tetapi lebih unik lagi, ketiga-tiga isterinya bersetuju berpadu tenaga membantu suami mereka mencari jodoh keempat buat Adnan.
Adnan dikurniakan dengan tiga orang anak dengan Shumbal iaitu isteri pertama, manakala dua orang anak dengan isteri kedua iaitu Shubana yang mana salah seorangnya dijadikan anak angkat oleh Shahida, isteri ketiganya.
Bagi kebanyakan suami, hidup berpoligami sememangnya mencabar kesabaran apabila terpaksa memastikan kesemua isteri dilayan secara adil, Namun rasa ‘pening kepala’ ini tidak pernah dihadapi oleh Adnan.
Tiada perselisihan antara isterinya. “Satu-satunya masalah yang isteri selalu rungutkan ialah perhatian kurang mencukupi buat setiap daripada mereka,” jelas Adnan.
Memang benar, kehidupan berpoligami ini perlukan kesetiaan dan ketaatan yang tinggi. Bagi Adnan dia bernasib baik kerana semua isterinya mampu menyesuaikan diri antara satu sama lain.
Urusan hal ehwal rumahtangga disusun atur mengikut jadual penggiliran seperti memasak, membasuh, mengilatkan kasut Adnan dan lain-lain.
Menjelas lanjut tentang perbelanjaan bulanan keluarga, dia menyatakan setiap bulan sejumlah 1.5 Lakh Pakistani Rupee diperlukan atau bersamaan dengan RM3,840. Namun baginya, ia bukan satu masalah, kerana semenjak berkahwin kali pertama, rezekinya bertambah baik.
Adnan bersama keluarganya kini menghuni sebuah kediaman yang mempunyai enam buah bilik tidur, sebuah bilik melukis dan stor.
Kelihatanya seperti cerita dongeng, namun ia adalah realiti sebuah kehidupan indah seorang lelaki dan para isteri tercinta.
Kashoorga: Semoga secebis kisah hidup berpoligami ini dapat dilihat satu perkongsian positif. Bukan mudah tapi tak mustahil.
Foto: Daily Pakistan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hari ini manusia mungkin sanggup menipu apa saja asalkan mendatangkan keuntungan padanya. Ini termasuklah peniaga yang mahu mengaut untung berlebihan termasuk menipu orang ramai tanpa mengira apa kesannya pada pengguna.
ALLAH SWT dan Rasulullah SAW amat murka kepada peniaga yang menipu dalam urusan jual beli. Hal ini dinyatakan dalam surah Al Mutaffifin ayat 1-3 yang bermaksud:
“Celakalah (seksalah) bagi orang yang menipu (dalam timbangan dan sukatan). Apabila mereka menerima sukatan daripada orang lain, mereka sempurnakan (penuhkan). Dan apabila mereka menyukat atau menimbang untuk orang lain, mereka kurangkan.”– Surah al-Mutaffifin: 1-3.
Peniaga mungkin untung seketika di dunia saja tapi di akhirat azabnya sangat menakutkan.
Bercakap dalam menipu dalam urusan jual beli, di aplikasi Tik Tok atas nama ArysaSofea @arysareana berkongsi satu pengalaman “tidak masuk akal” di mana tilam besar dibelinya pada harga RM800 di satu kedai penjualnya Pakistan, sebenarnya adalah tilam fake.
Ini kerana tidak sampai setahun digunakan, tilam itu mula mengelembung di bahagian tengahnya dan terdapat tompokan hitam di bahagian alas kainnya.
Malah dia mengakui badannya juga agak sakit-sakit bila bangun dari tidur saat menggunakan tilam tersebut. Rasa ingin tahu apa di sebalik tilamnya, ArsyaSofea bertindak memotong sedikit dan apa yang mengejutkan, jika tilam sepatutnya diperbuat dari campuran span, latex, spring dan lain lagi (bergantung pada harga dan kualiti tilam) tilamnya hanya dilapik menggunakan span dan banyak gabus dipecah-pecahkan (bahagian atas ada span nipis).
Malah dia sudah menghubungi kedai “Pakistan” berkenaan dan mereka mahukan bukti video untuk bertanya kepada pihak pengilang. Dan pastinya siapa yang berada di tempatnya akan berasa kecewa, geram dan marah andai ditipu begini kerana duit bukan boleh dipetik dari daun atau bersepah di tepi jalan sebaliknya perlu bekerja untuk mendapatkan rezeki tersebut. Dan nilainya juga bukanlah terlalu murah.
Rata-rata komen dari pengguna mengakui dengan harga berkenaan, dirinya sepatutnya boleh mendapat tilam berkualiti dengan jaminan 10 tahun lamanya dan bukan barangan fake.Malah rata-rata terperanjat hanya gabus di dalamnya termasuk ada menyuruhnya membuat laporan polis dan lapur ke KPDNKK.
Allah turunkan bala pada umat Nabi Syuaib akibat menipu dalam urusan jual beli
Sebenarnya kisah penipuan dalam urusan jual beli ini sudah pun terjadi di zaman Nabi Syuiab lagi di mana kaum Madyan amat gemar melakukan penipuan dalam urusan timbangan hingga Allah menurunkan bala dan membinasakan kaum ini dengan gempa bumi yang sangat dahsyat.
Dan adab sebagai peniaga pula, adab dalam urusan barangan yang rosak di mana Islam melarang kita menjual barang sedemikian dengan harga yang sama dengan barangan yang berkeadaan baik. Hikmah larangan ini adalah untuk mengelakkan tidak timbul kes penipuan, ketidakadilan dan penyesalan oleh pembeli.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Barang siapa menjual barang yang cacat di mana ia tidak menerangkannya, maka sentiasa ia berada dalam kemurkaan ALLAH dan malaikat sentiasa melaknatinya.” – HR Ibnu Majah
Di samping itu, Islam juga melarang kita menjual barangan dengan harga yang terlalu tinggi kerana mengharapkan keuntungan yang besar. Perbuatan seperti itu menurut para ulama, kurang mendapat keberkatan Ilahi kerana penjual hanya mementingkan keuntungan material semata-mata.
Tonton videonya di mana dia memotong keseluruhan tilam fake berkenaan.