Alhamdulillah, seorang lagi selebriti dibukakan hati oleh Allah untuk melakukan penghijrahan dengan memakai hijab.
Pelakon Ika Nabila mengakui dia kini dalam fasa percubaan untuk berpenampilan sebagai seorang Muslimah.
Artikel Berkaitan: “Saya Berhijrah Kerana Allah & Tuntutan Agama” – Rupanya Dah 3 Bulan Penyanyi Ezlynn Berhijab. Kini Aktif Buat Kerja Sukarelawan!
Menurutnya dia berkongsi perkara itu secara perlahan-lahan kerana bimbang penghijrahannya itu akan terjejas.
Selain itu pemilik nama sebenar Ika Nabila Abdul Rahim, 31 tahun ini juga berharap tindakan itu akan membawanya ke jalan yang lebih baik dan menjadi isteri serta ibu yang sempurna.
“Sejujurnya saya memang dah lama berniat untuk berhijrah, tetapi hati berbolak-balik dan saya dah cuba banyak kali pakai tudung, cuma saya rasa mata tu banyak fikir duniawi dan karier saya.
“Tapi bila sekarang di usia 31 tahun, saya dah dapat apa yang saya nak walaupun kehidupan sangat sederhana, bagi saya Allah dah bagi semua yang saya minta.
“Masa bujang dulu saya nak sangat kahwin dan Allah hadirkan suami dan selepas kahwin dalam masa tiga tahun saya doa sangat nak anak.
Artikel Berkaitan: “Alhamdulillah, Comel & Cantiknya Berhijab” – Hikmah COVID-19, Ernie Zakri Ambil Keputusan Bertudung Sepenuhnya
“Allah kurniakan saya zuriat masa itu saya teretik apa saya nak semua dapat, tetapi saya tak sempurna menutup aurat dan sebagainya,” katanya kepada Mstar.
Tambahnya lagi anak jadi pendorong untuknya berhijab dan memulakan perniagaan baru.
Selain itu, Ika nabila juga terharu penerimaan suami, keluarga dan peminat yang sangat positif dengan perubahan dilakukannya.
Dia juga mengakui turut menerima banyak panggilan dari semua medium bertanyakan soalan mengenai imej barunya itu.
“Doakan saya ya, sepermana saya mendoakan kamu semua. Segan sebenarnya,” katanya di laman Instagram miliknya.
Rata-rata warganet memuji penampilan terbarunya dan berharap dirinya akan kekal istiqamah.
Artikel Berkaitan: Suami Terkedu Lihat Cik Manggis Berhijab, Tapi Momen Paling Menggembirakan Seumur Hidupnya. Mohon Doakan Terus Istiqamah!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Baru 10 Tahun, Dua Kali Harum Nama Negara.’ Ahmad Azfar Johan Musabaqah Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa
Isi Kandungan
Toggle‘Hebat! baru 10 tahun, dua kali harum nama negara.’ Ahmad Azfar Johan Musabaqah Tilawah Al-Quran peringkat antarabangsa.
Setelah melakarkan sejarah apabila menjadi naib juara pertandingan tilawah al-Quran di Qatar, Ahmad Azfar Azraie sekali lagi berjaya mengharumkan imej Malaysia.
Artikel Berkaitan
Baru 10 Tahun
Menerusi hantaran oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) melalui laman sosial rasminya, qari cilik itu kali ini mencipta nama pula di Algeria sebagai juara Musabaqah Mazamir Daoud di negara itu.
Ahmad Azfar baru berusia 10 tahun dan qari cilik yang berasal dari Melaka ini telah memenangi Kategori Kanak-Kanak Bawah 15 Tahun sebagai mewakili Malaysia dalam pertandingan antarabangsa tersebut.
Dua Kali Harum Nama Negara
Mazamir Daoud membawa maksud suara lantunan indah Nabi Daud, merupakan acara tahunan dan turut disiarkan secara langsung melalui saluran televisyen satelit Al-Shorouk.
Acara ini ke udara sejak 2014 sebagai program mingguan sebelum dijadikan acara pertandingan bertaraf antarabangsa untuk remaja dari seluruh dunia oleh penerbitnya, Rizwan Hussein.
Ini bukanlah peng alaman pertama bagi Ahmad Azfar, tetapi merupakan penampilan kali kedua bagi Ahmad Azfar di peringkat global setelah mencipta rekod apabila memenangi tempat kedua program Tijan Nour di Qatar pada 19 Mac lalu.
Ahmad Azfar Johan
Ketika pertandingan tilawah al-Quran peringkat antarabangsa edisi ke-10 itu, beliau menyertai kategori umur bawah 13 tahun dan berita ini turut dilapor secara meluas oleh Jakim.
Awal Julai lalu, dia juga muncul juara qari program Ihtifal Kelas Al-Quran dan Fardu Ain Kebangsaan 2022 di bawah anjuran Lembaga Penasihat Pendidikan Agama Islam Jakim.
Nama Ahmad Azfar bukan asing dalam bidang pembacaan kitab suci itu kerana bapanya sendiri, Azraie Abdul Hak merupakan naib johan Majlis Tilawah Peringkat Kebangsaan 2018 lalu.
Musabaqah Tilawah Al-Quran
Selang beberapa minggu kemudian, guru agama itu menjuarai pula kategori tilawah al-Quran dalam acara Musabaqah Tahfiz, Tilawah dan Qiraat Antarabangsa diadakan di Kuwait.
Pengalaman pernah menyertai pertandingan seumpamanya di Russia, Turkiye dan Iran sebelum itu membolehkan Azraei menewaskan ramai peserta hebat dari 75 negara yang lain.
Peringkat Antarabangsa
Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Bukit Beruang, Melaka itu turut pernah muncul sebagai pemenang ketiga Majlis Tilawah Peringkat Kebangsaan 2022 pada Jun lepas.
Malahan, isterinya sendiri, Sarrul Munirah Haris pula yang turut mewakili Melaka telah dinobatkan menjadi naib johan pada pertandingan berkenaan untuk kategori qariah.
Baca Di Sini
Kashoorga : Alhamdulillah dan tahniah Ahmad Azfar serta keluarga. Ternyata kejayaan yang datang bukanlah sesuatu yang mudah, perlukan usaha dan sokongan berpanjangan terutama daripada ibu dan ayahnya. Semoga Ahmad Azfar makin gemilang di masa depan. Insyallah.
Sumber : Azraei Abdul Hak, Utusan Malaysia, JAKIM
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jamaluddin Al-Afagani Tokoh Islam Yang Berani Menentang Penjajah Barat
Nama lengkapnya adalah Jamaluddin al-Afgani as- Sayid Muhammad bin Shafdar al-Husain. Namun ia lebih dikenali dengan Jamaluddin al-Afgani. Beliau merupakan seorang pemikir Islam, aktivis politik dan wartawan terkenal. Kebencian al-Afgani terhadap kolonialisme menjadikannya perumus dan pelopor gerakan kebangsaan dan pan-Islamisme yang gigih, sama ada melalui pidatonya mahupun tulisan-tulisannya. Tidak hairan walaupun di tengah kemunduran umat Islam dan munculnya kolonialisme bangsa Eropah di negeri-negeri Islam, al- Afgani menjadi seorang tokoh yang amat mempengaruhi perkembangan pemikiran dan aksi-aksi penentangan pada abad ke 19 dan ke-20.
Dilahirkan di perkampungan Asadabad, Daerah Konar, Afganistan pada tahun 1838, al- Afgani masih memiliki ikatan darah dengan cucu Rasulullah s.a.w iaitu Husain bin Ali bin Abi Thalib. Ayahnya Sayyid Safdar al- Husainiyyah, yang nasabnya bertemu dengan Sayyid Ali al- Turmudzi (seorang perawi hadis yang masyhur yang telah lama berpindah ke Kabul) juga dengan nasab Sayyidina Husain bin Ali bin Abi Thalib.
Keluarganya merupakan penganut mazhab Hanafi. Masa kecil dan remajanya, ia habiskan di Afganistan. Namun ketika beranjak dewasa, ia berpindah dari satu negara ke negara lainnya, seperti India, Mesir, dan Perancis. Pendidikan peringkat awal diperolehinya di tanah kelahirannya. Pada usia 8 tahun Al-Afghani telah memperlihatkan kecerdasan yang luar biasa. Lalu ia melanjutkan pendidikannya di Kabul dan Iran. Ia tidak hanya mempelajari ilmu agama, tetapi juga ilmu umum. Ia tekun mempelajari bahasa Arab, sejarah, matematik, falsafah, fikah dan ilmu keislaman lainnya. Ketika berada di Kabul, sampai umur 18 tahun, ia mempelajari beberapa cabang ilmu keislaman di samping falsafah dan ilmu sains.
Kemudian ketika berada di India dan tinggal di sana lebih dari satu tahun, ia menerima pendidikan yang lebih moden. Di India, al-Afgani memulai misinya membangkitkan Islam. Kala itu India berada di bawah kekuasaan penjajahan Inggeris. Ketika perlawanan terjadi di seluruh India, al-Afgani turut ambil bahagian dengan bergabung dalam perang kemerdekaan India di tahun 1857. Meski demikian, ia masih sempat pergi ke Makkah untuk menunaikan ibadah haji.
Sepulangnya dari haji, al-Afgani memutuskan untuk pergi ke Kabul. Di bandar ini ia disambut oleh penguasa Afganistan, Dost Muhammad Khan, yang kemudian menganugerahinya jawatan penting dalam pemerintahannya. Ketika Sher Ali Khan menggantikan Dost Muhammad Khan pada tahun 1864, al- Afgani diangkat menjadi penasihatnya. Dan beberapa tahun kemudian diangkat menjadi perdana menteri oleh Muhammad A’zam Khan.
Kerana campur tangan Inggeris dalam soal politik di Afganistan dan kekalahannya dalam pergolakan melawan golongan yang disokong Britain, ia meninggalkan Afganistan tahun 1869 menuju India. Kerana koloni Britain yang berada di India selalu mengawasi kegiatannya, ia pun meninggalkan India dan pergi ke Mesir pada tahun 1871, dan menetap di Kaherah.
Pada mulanya ia menjauhi persoalanpersoalan politik Mesir dan memusatkan perhatiannya pada bidang ilmu pengetahuan dan sastera Arab. Rumahnya dijadikan tempat pertemuan murid-murid dan para pengikutnya. Di sinilah ia memberikan kuliah dan mengadakan diskusi. Salah seorang murid al-Afgani adalah Muhammad Abduh. Ia kembali ke bidang politik ketika pada tahun 1876 melihat adanya campur tangan Britain dalam soal politik di Mesir.
Keadaan tersebut mendorong al-Afgani untuk terjun ke dalam kegiatan politik di Mesir. Ia bergabung dengan kumpulan yang terdiri daripada orang-orang politik di Mesir. Lalu pada tahun 1879, al-Afgani membentuk parti politik dengan nama Hizb al-Watani (Partai Kebangsaan). Dengan parti ini ia berusaha menanamkan kesedaran nasionalisme dalam diri orangorang Mesir. Parti yang ia didirikan ini bertujuan untuk memperjuangkan pendidikan universal, kemerdekaan, dan memasukkan unsur-unsur Mesir ke dalam posisi-posisi militer. Aktiviti yang dilakkukan al- Afgani selama berada di Mesir memberi pengaruh yang besar bagi umat Islam di sana.
Ia yang membangkitkan gerakan berfikir di Mesir sehingga negara itu dapat mencapai kemajuan dan menjadi negara moden. Akan tetapi, kerana keterlibatannya dalam bidang politik itu, pada tahun 1882 ia diusir dari Mesir oleh penguasa ketika itu. Dia kemudian pergi ke Paris. Pada tahun 1883 ketika berada di Paris, al-Afgani mendirikan suatu kumpulan yang diberi nama al-’Urwah al-Wusqa (Ikatan yang Kuat), yang anggotanya terdiri atas orang-orang Islam dari India, Mesir, Syria, Afrika Utara, dan lain-lain. Tujuan didirikannya kumpulan tersebut, antara lain, memperkuat rasa persaudaraan Islam, membela Islam, dan membawa umat Islam kepada kemajuan.
Jurnal penentangan
Sebagai sarana untuk menyalurkan idea-idea dan kegiatannya, al-Afgani bersama Muhammad Abduh menerbitkan jurnal berkala, yang juga bernama al- ’Urwah al-Wusqa. Penerbitan ini bukan saja menggoncang dunia Islam, ia juga telah menimbulkan kegelisahan dunia Barat. Majalah ini hanya berusia lapan bulan apabila dunia Barat melarang peredarannya di negeri-negeri Islam.
Majalah ini dinilai dapat menimbulkan semangat dan persatuan orang-orang Islam. Di mana-mana, terutama untuk pasaran dunia Timur, majalah ini dibinasakan penguasa Inggeris. Di Mesir dan India, majalah ini dilarang untuk diedarkan. Akan tetapi majalah ini terus saja beredar meski secara haram.
Jurnal berkala ini segera menjadi barometer perlawanan terhadap imperialis. Dunia Islam yang merakam komentar, pandangan, dan analisis bukan saja dari tokoh-tokoh Islam dunia, tetapi juga ilmuwan-ilmuwan Barat yang kagum dengan kecemerlangan al-Afgani. Selama mengurus jurnal ini, al-Afgani terpaksa ulang alik Paris-London untuk menghubungkan diskusi dan pengiriman tulisan para ilmuwan Barat, terutama yang bermarkas di International Lord Salisbury, London.
Atas undangan penguasa Parsi saat itu, Syah Nasiruddin, pada tahun 1889 ia mengunjungi Parsi. Di sana ia diminta untuk menolong mencari penyelesaian persengketaan Rusia-Parsi yang timbul kerana politik pro Britain. Pada tahun 1892, ia ke Istanbul atas undangan Sultan Abdul Hamid yang ingin memanfaatkan pengaruh al-Afgani di pelbagai Negara Islam untuk menentang Eropah yang pada waktu itu mendesak kedudukan Kerajaan Usmani di Timur Tengah. Akan tetapi kedua tokoh tersebut tidak menemukan kerja sama. Sultan Abdul Hamid tetap mempertahankan kekuasaan autokrasi lama, sedangkan al-Afgani mempunyai pemikiran demokrasi tentang pemerintahan. Akhirnya, Sultan membatasi aktiviti al-Afgani dan tidak mengizinkannya keluar dari Istanbul sampai wafatnya pada tanggal 9 Mac 1897. Ia dikuburkan di sana.
Jasadnya kemudian dipindahkan ke Afganistan pada tahun 1944. Abu Rayyah dalam bukunya “Al-Afgani: Sejarah, Risalah dan Prinsip-prinsipnya”, menyatakan, bahawa al-Afgani meninggal akibat diracun dan ada pendapat kedua yang menyatakan bahawa ada rancangan sultan untuk membinasakannya. Di samping majalah al-‘Urwah al-Wusqa yang diterbitkannya, al-Afgani juga menulis banyak buku dan artikel. Di antaranya ialah Bab ma Ya’ulu Ilaihi Amr al-Muslimin (Pembahasan tentang Sesuatu Yang Melemahkan Orang-Orang Islam), Makidah asy-Syarqiyah (Tipu Muslihat Orientalis), Risalah fi ar-Radd ‘Ala al Masihiyyin (Risalah untuk Menjawab Golongan Kristen; 1895), Diya’ al-Khafiqain (Hilangnya Timur dan Barat; 1892), Haqiqah al-Insan wa Haqiqah al-Watan (Hakikat Manusia dan Hakikat Tanah Air; 1878), dan ar-Radd ‘Ala al-Dahriyin.
Merintis reformasi Islam
Apa yang dilihat al-Afgani di dunia Barat dan apa yang dilihatnya di dunia Islam memberi kesan kepadanya bahawa umat Islam pada masanya sedang berada dalam kemunduran, sementara dunia Barat dalam kemajuan. Hal ini mendorong al-Afgani untuk menimbulkan pemikiran-pemikiran baru agar umat Islam mencapai kemajuan. Ia telah menimbulkan pemikiran pembaharuan yang mempunyai pengaruh besar dalam dunia Islam. Pemikiran pembaharuannya didasarkan pada keyakinan bahawa agama Islam sesuai untuk semua bangsa, zaman, dan keadaan. Tidak ada pertentangan antara ajaran Islam dan keadaan yang disebabkan perubahan zaman.
Dalam pandangan al-Afgani, jika ada pertentangan antara ajaran Islam dan keadaan zaman saat ini, maka harus dilakukan penyesuaian dengan mengadakan penafsiran baru terhadap ajaran-ajaran Islam yang berasaskan Al-Quran dan hadis. Untuk mencapai hal ini dilakukan ijtihad dan pintu ijtihad menurutnya masih tetap terbuka.
Ia melihat bahawa kemunduran umat Islam bukanlah kerana Islam tidak sesuai lagi dengan perkembangan zaman dan perubahan keadaan. Kemunduran mereka disebabkan oleh beberapa faktor. Umat Islam, menurutnya, telah dipengaruhi oleh sifat statik, berpegang pada taklid, telah meninggalkan akhlak yang tinggi, dan telah melupakan ilmu pengetahuan. Ini bererti bahawa umat Islam telah meninggalkan ajaran Islam yang sebenarnya menghendaki agar umat Islam bersifat dinamis, tidak bersifat fatalis, berpegang teguh pada akhlak yang tinggi, dan mencintai ilmu pengetahuan.
Faktor lainnya adalah adanya fahaman Jabariah dan salah fahaman terhadap qada (ketentuan Tuhan yang tercantum di lauh mahfuz/belum berlaku). Fahaman itu menjadikan umat Islam tidak mahu berusaha dengan sungguh-sungguh dan bekerja gigih. Menurut pemikiran al-Afgani, qada dan qadar mengandung pengertian bahawa segala sesuatu terjadi menurut sebab-musabab.
Ia juga ingin melihat umat Islam kuat, dinamis, dan maju. Jalan keluar yang ditunjukkannya untuk mengatasi keadaan ini adalah melenyapkan pengertian yang salah yang dianut umat Islam dan kembali kepada ajaran Islam yang sebenarnya. Menurut dia, Islam mencakup segala aspek kehidupan, baik ibadah, hukum, mahupun sosial.
Corak pemerintahan autokrasi harus diubah dengan corak pemerintahan demokrasi dan persatuan umat Islam harus diwujudkan kembali. Kekuatan dan kelanjutan hidup umat Islam bergantung kepada kejayaan membina persatuan dan kerja sama. Pemikiran lain yang dimunculkan oleh al-Afgani adalah ideanya tentang adanya persamaan antara lelaki dan wanita dalam beberapa hal. Wanita dan lelaki sama dalam pandangannya. Keduanya mempunyai akal untuk berfikir. Ia melihat tidak ada halangan bagi wanita untuk bekerja di luar jika situasi menuntut itu. Dengan jalan demikian, al-Afgani menginginkan agar wanita juga mencapai kemajuan dan bekerja sama dengan lelaki untuk mewujudkan umat Islam yang maju dan dinamik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Diuji Saat Awal Bergelar Mualaf, Arwah Suami Dijemput Ilahi. Namun Tetap Istiqamah Akan Pakai Tudung Sampai Bila-Bila
Isi Kandungan
ToggleSiapa sangka disaat dirinya baru mahu mengenali Islam, beliau diuji apabila suami tersayang dijemput Ilahi.
Namun itu bukanlah menjadi asbab untuk kembali ke agama asal. Bagi Mualaf, Nur Amira Ann Lee Abdullah, momen bersama arwah suami akan kekal terpahat diingatan.
Berkongsi di laman sosial youtube, pekas pramugari, Amira sangat bersyukur dipilih Allah mengenali islam walaupun Tuhan menduganya mengambil nyawa insan yang disayangi.
Menurutnya dia mengenali arwah suaminya pada tahun 2009 dan hubungan mereka jadi rapat sehinggalah beberapa bulan menyatakan hasrat untuk berkahwin.
Tak Boleh Tidur Malam
“Ketika itu saya bagi tahu dia, kalau U bukan Islam, memang saya akan terus kata yesss. Namun saya beritahu perlukan masa dan belajar untuk mendalami Islam supaya boleh ikut untuk jadi seorang Muslim yang bagus atau tidak.
“Jadi kemudian saya mula belajar kursus untuk mualaf. Setelah lima hari hati saya benar-benar terbuka setelah mendengar ceramah yang disampai oleh seorang ustazah. Malam itu saya tak boleh tidur sebab takut bila saya tertidur tadi tak bangun dan tidak sempat ucap syahadah.
“Saya memang sangat takut ketika itu walaupun tak pasti ketika itu arwah suami betul-betul ajak kahwin atau tidak,” ungkap Amira yang kemudiannya selepas tiga hari terus mengambil keputusan mengucap khalimah syahadah.
Keluarga Ambil Masa Untuk Terima
“Pada tahun 2009 jugalah saya bergelar seorang mualaf. Dan sejak dari itu saya terus belajar dan pergi kursus untuk mendalami agama Islam. Namun tidak dinafikan saya juga turut berdepan dengan cabaran dan dugaan ketika awal-awal bergelar mualaf.
“Ketika itu saya masih tinggal dengan keluarga dan kita lihat penerimaan keluarga jadi lain sedikit. Maklumlah ketika itu kita tidak boleh makan sama dengan mereka. Malah kakak saya juga rasa sedih bila lihat perubahan diri saya.
“Katanya kenapa kena pakai hijab sedangkan orang lain tak pakai pun hijab. Namun saya terangkan padanya walaupun saya berhijab, hubungan kita sekeluarga tetap tidak akan berubah,” ceritanya lagi yang turut melihat ibunya juga seperti tidak gembira dengan penghijrahannya itu.
“Mak memang nampak tak happy pada mulanya. Setiap kali dia masak dan ajak makan saya akan cakap kenyang. Tetapi sebenarnya kerana saya memang tak boleh makan menggunakan kuali yang keluarga saya gunakan.
“Tapi saya tidak sampai hati nak beritahu pada mak. Emak cakap kenapa tak makan sebab ayam bukan haram. Lepas tiga bulan barulah saya beritahu emak sebab kenapa sering elak makan bersama.
“Saya bagi tahu saya tidak boleh makan menggunakan kuali yang sama dan ayam perlu dibeli yang disembelih terlebih dahulu. Emak kemudiannya membeli kuali baru untuk saya dan keadaan ini membuatkan saya terharu,” tambah Amira yang berkata keluarganya mengambil masa untuk menerima penghijrahan yang dilakukan.
Kumpulkan Solat
Menurutnya dia juga turut berdepan pengalaman dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorang Muslim dan juga pekerja ketika bekerja dengan MAS.
“Saya akui pada mulanya memang tak pandai nak jaga solat. Saya tahu solat lima waktu dan saya kumpulkan semua solat itu dan melakukannya apabila balik rumah. Bayangkan saya solat sampai tertidur dalam rakaat. Masa itu saya masih lagi dalam proses belajar mengenal Islam.
“Kemudian baru saya sedar cara itu adalah salah dan kita perlu solat ketika masuk waktunya. Tahun kedua masuk Islam barulah saya tahu kita boleh solat jamak. Saya masih ingat lagi satu peristiwa di mana ketika itu flight delay dan saya nak solat jamak untuk Zuhur dan Asar.
“Saya pergi ke tandas untuk buang mekap dan segera ambil wuduk untuk sempurnakannya. Tetapi bila saya nak angkat takbir dengar suara azan Maghrib. Waktu itu saya rasa cukup bersalah pada Tuhan. Saya menangis tersedu-sedan.
“Saya fikir Allah beri saya segalanya tapi kenapa saya tak boleh nak sempurnakan arahannya yang satu itu, iaitu solat. Memang saya tak boleh tahan diri untuk menangis hinggakan orang dalam surau pun berpandangan melihat kelakuan saya itu. Waktu itu saya berdoa agar Allah bukakan jalan untuk saya,” ceritanya yang kemudian bertemu jodoh dengan arwah suaminya.
Setahun Kahwin Suami Disahkan Leukimia
“Sebelum itu saya asyik bertanya pada diri saya. Kalau tak jadi kahwin pun saya still lagi jadi Muslim. Saya tanya diri masuk Islam sebab nak kahwin tapi tahu ke nanti berapa panjang jodoh kita. Saya tanya banyak kali persoalan itu kalau jodoh tak panjang, betul ke saya masih Islam, masih lagi berpegang pada Islam, betul ke tetap nak jadi Islam dan jawapannya memang Ya. Walaupun pelbagai cabaran saya tetap mahu jadi seorang Islam.
“Saya masih lagi bekerja walaupun ketika itu sudah berkahwin. Dan ditakdirkan pula mengandung dan saya melahirkan anak pertama kami pada hujung Disember 2012. Tapi siapa sangka tahun depannya itu arwah suami saya, Mohamad Norasyrul Nordin telah disahkan menghidap leukimia pada hari jadi saya.
“Setelah tahu dia sakit dan perlu jalani rawatan, saya ambil keputusan berhenti kerja sebagai pramugari. Saya jaga dia di hospital dan kami sama-sama melawan penyakit yang dideritainya. Saya sentiasa yakin Allah berikan seseorang itu penyakit kerana Allah sayang padanya.
“Walaupun saya sedih tetapi ada kalanya turut rasa down. Bukan senang untuk berhadapan dengan ujian maha hebat ini. Malah kalau diberi peluang biarlah saya yang tanggung segala kesakitannya tapi ia mustahil.
“Dan akhirnya memangf Allah lebih menyayanginya. Suami saya meninggal dua minggu sebelum ulang tahun kelahiran pertama anak perempuan kami,” ujarnya yang mengakui tidak mudah berhadapan dengan situasi berkenaan.
“Bagi saya itulah cabaran paling besar sepanjang bergelar mualaf. Saya tahu Allah tak akan uji jika kita tak mampu. Memang saya sangat down ketika itu. Malah hubungan dengan anak juga tidak begitu rapat kerana saya terpaksa meletakkan dia dalam jagaan keluarga mentua sepanjang saya menjaga suami yang sakit di hospital.
Tetapi kemudianya saya tahu saya perlu bangkit dari kesedihan ini. Saya bertemu saudara baru yang lain dan ketika itu barulah saya tahu ada lagi mualaf lain yang lagi susah situasinya berbanding saya. Misalnya tidak diterima keluarga atau perkara lain.
“Saya reda setiap yang berlaku ada hikmahnya. Saya tahu Allah bukakan pintu hati saya untuk memeluk agamanya yan suci. Saya sedar Allah telah pilih saya dan saya juga memilih Islam sebagai pegangan hidup. Inilah yang memberikan saya semangat,” tambah Amira yang turut dipuji ibunya kerana telah menjadi insan lebih baik dari sebelumnya.
Akan Berhijab Sampai Bila-Bila
“Hubungan saya dengan keluarga cukup baik. Saya akan bersama-sama mereka meraikan semua perayaan ataupun jika ada majlis babitkan sanak saudara lain. Saya tiada masalah ke arah itu dan mereka juga faham situasi saya sebagai seorang Muslim.
“”Saya tidak boleh pilih untuk dilahirkan sebagai bukan Islam tapi saya memilih untuk mati dalam Islam. Bila ada orang tanya kenapa kena pakai tudung panjang-panjang (labuh)? Saya akan jawab Kalau saya mau pakai tudung saya akan pakai tudung betul-betul.
“Arwah suami pesan, kalau awak nak pakai tudung kerana saya, bila saya sudah tiada awak akan pakai tudung, buka tudung..pakai tudung buka tudung! Tapi kalau awak pakai tudung kerana Allah SWT, awak akan pakai tudung sampai bila-bila,” tambahnya yang tidak pernah lupa akan pesanan arwah suaminya itu sampai bila-bila.
Menurut Amiraa juga salah satu anugerah terbesar dalam hidunya adalah menjadi seorang Muslim dan dapat merasai kemanian iman itu.
Justeru dia berharap sekiranya dia meninggal nanti berharap agar ada orang yang akan uruskan jenazahnya kerana seluruh ahli keluarganya bukanlah beragama Islam.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM AMIRA LEE
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI